Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 145 reacties

Diverse apps uit de Play Store gebruiken apparaten van gebruikers om cryptocurrencies als litecoins en dogecoins te minen. Dat gebeurt als de gebruiker het toestel oplaadt, waardoor het stroomverbruik minder moet opvallen.

De desbetreffende apps staan nog altijd in de Play Store en heten Songs en Prized, meldt beveiligingsbedrijf Trend Micro. De meest gedownloade apps daarvan is Songs, die volgens de Play Store tussen een en vijf miljoen downloads heeft gehad. De app staat nog altijd online, het beveiligingsbedrijf zegt Google op de hoogte te hebben gebracht.

Gebruikers zouden kunnen merken dat een app gebruik maakt van hun telefoon of tablet voor mining als hij traag oplaadt en tijdens het laden heel heet wordt; de app zet de processor volop aan het werk. Volgens Trend Micro heeft dat minen niet veel zin: smartphone-processors zijn lang niet krachtig genoeg om effectief te minen.

Hoe deze apps precies te werk gaan, vermeldt het beveiligingsbedrijf niet. Bij eerdere apps die hetzelfde deden maar niet in de Play Store stonden, downloadden de apps een bestand met aanwijzingen hoe ze de juiste pool konden vinden. Naar schatting hebben de kwaadwillenden met deze apps ondanks de beperkte rekenkracht van telefoons toch de nodige coins kunnen minen.

Code voor minen Dogecoins in app

De code voor het minen van Dogecoins in een van de genoemde apps

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (145)

"Volgens Trend Micro heeft dat minen niet veel zin: smartphone-processors zijn lang niet krachtig genoeg om effectief te minen."

Ja maar doe dat maar eens met 1 miljoen telefoons. Dan heb je toch een redelijk mine platfrom in mijn ogen.. anyone ? Dus de uitspraak dat het "Niet veel zin" heeft staat een beetje op losse poten zullen we maar zeggen.
Uitgaande van scrypt mining (bijvoorbeeld litecoin):

Een processor van een telefoon kan een paar k-hash per seconde halen. Bron.

Laten we voor het sommetje 4 kH/s pakken. We nemen aan dat 1000.000 mensen van de in totaal 5000.000 downloads (van alleen de "Songs" app) de app hebben draaien.

4 * 1000.000 users = 4.000.000 kH/s = 4000 Mh/s

Dat staat gelijk aan ongeveer 740 LTC per dag en dat is weer gelijk aan 11000 USD per dag aan inkomsten uit mining. Deze inkomsten zullen in de praktijk sterk wisselen door de onvoorspelbare, niet-constante "mining difficulty" factor en de wisselende koers, maar dit geeft een idee aan de hand van de huidige waarden. Bron.


Ik laat de discussie verder aan jullie of jullie dat veel of weinig vinden en of het in de praktijk waarschijnlijk meer of minder is :P

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 27 maart 2014 18:57]

Echter dit is wanneer ze 24x7 draaien, bij het opladen zal het eerder misschien een uur of 6 a 8 zijn wanneer men slaapt waardoor de terugkomsten terugvallen naar iets meer dan 3000 USD per dag, nog steeds is dit een zeer net rendement.

Ik vind het wel interessant wat hier gebeurd, men download gratis software en in return geven ze een stukje CPU kracht retour. Ik denk dat men hier veel minder moeite mee zou hebben als dit kenbaar werd gemaakt aangezien het merendeel toch niet stilstaat wat dit eigenlijk is.
Inderdaad een erg interessant concept. Het is een voorbeeld waarin in feite mensen betalen voor een app, waarbij de betaling zo weinig moeite kost dat ze de betaling zelf niet eens door hoeven hebben.

Er bestaat denk ik geen andere betaalmethode die gebruiksvriendelijker is dan deze. En het neemt "the pain of paying" volledig weg bij klanten.
$ 11,000 per dag is natuurlijk een aanzienlijk bedrag. Ik zou geen enkel probleem hebben om een dergelijke inkomstenbron te hebben. Goed, het is "maar" 1/5 van het bedrag dat de maker van Flappy Bird iedere dag op zijn bankrekening mocht schrijven, maar het is hoe dan ook snel verdiend door een simpele app "gratis" in de wereld te zetten.

Persoonlijk betaal ik liever 1x voor een app zodat ik deze onbeperkt kan gebruiken. Zaken als microtransacties heb ik een hekel aan (doe ik dus ook niet aan) en dat mijn telefoon de hele nacht ligt te "minen" vind ik ook geen fijne gedachte. Ten eerste is het een behoorlijke belasting op de SoC, wat ook voor de nodige warmte zorgt. Daarbij weet ik niet hoeveel lees / schrijfcycles er op het interne NAND geheugen worden uitgevoerd (dat maar een beperkt aantal keren beschreven kan worden) en wat dit met mijn accu doet. Het lijkt me niet gezond dat een accu de hele nacht constant ontladen en opgeladen wordt omdat het "minen" flink wat energie verbruikt.
Als het toestel aan de lader ligt dan wordt de accu ge-bypassed ;) Zodra de accu vol is stopt het laden en wordt je telefoon gevoed door de lader. Zelfde principe als bij een laptop, die kun je ook gebruiker zonder accu :)
Je moet nog wel even delen door het gedeelte van de dag dat de telefoons aan de lading hangen natuurlijk. Uitgaande van 's nachts laden, kom je uit op een derde van dit bedrag ongeveer. Nog steeds de moeite.
Eigenlijk hetzelfde principe als SETI@Home en Folding@Home. Een enkele computer (of een smartphone) heeft niet bijzonder veel rekenkracht. Als je er echter honderdduizenden of zelfs miljoenen gaat gebruiken heb je toch aardig wat capaciteit om te "minen".

Om je een idee te geven (ik gebruik opzettelijk geen iPhone als voorbeeld omdat het in dit artikel specifiek over de "Play Store" van Google gaat);

- Samsung Galaxy S4 (Exynos 5 Octa - 5410) met PowerVR SGX 544MP3 GPU (49 GFlops)
Bron : http://en.wikipedia.org/wiki/Exynos

49 GFlops x 1,000,000 "geïnfecteerde" toestellen = 49,000,000 GFlops = 49,000 TFlops

In theorie is dat bijna 45% meer dan de 33,862.7 TFlops waarover s' werelds snelste supercomputer (Tianhe-2 (MilkyWay-2) - TH-IVB-FEP in China) over beschikt. Nu is het natuurlijk wel zo dat al die smartphones niet via efficiënte interconnects met elkaar zijn verbonden zoals in dit soort supercomputers, maar ik wilde enkel aangeven dat een heleboel smartphones toch over aardig wat rekenkracht kunnen beschikken.

http://www.top500.org/system/177999

Het enige wat de makers van apps als "Songs" en "Prized" moeten doen is een manier bedenken om toestellen met elkaar te laten communiceren en rekentaken in kleine stukjes te verdelen.

Ik vind de reactie van Trend Micro daarom voorbarig.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 27 maart 2014 09:38]

Tianhe-2 beukt die miljoen mobieltjes natuurlijk met 2 vingers in de neus weg.

Tianhe-2 doet namelijk aan DOUBLE PRECISION. Dus 64 bits floating point berekeningen.
De meeste mobieltjes hebben niet eens een floating point co-processor :)

De flops van mobieltjes zijn hooguit single precision - totaal waardeloos wetenschappelijk :)

Belangrijkste van supercomputers is dat alle cpu's goed samenwerken - dat krijg je met nog niet een tienmiljard mobieltjes dus voor elkaar - want je komt bandbreedte tekort op de verzamelpunten :)

De meeste GPU's die je in winkel kopen kunt zijn ook bar slecht in double precision (wat oudere AMD's uitgezonderd) overigens. Alle flops waar je over hoort zijn single precision.

Single precision heeft maar 23 bits significantie, double precision dus 53 bits.

AMD's die niet verzwakt zijn in double precision, die combineren dus 4 single precisions naar 1 double precision. Dus dat gaat factor 4 trager letterlijk dan single precision.

De manufacturers citeren alleen de single precision prestaties meestal.

Voor double precision, wetenschappelijk, heb je ook nog ECC nodig. Een enkele bitflip kan namelijk enorme schade aanrichten in wetenschappelijke berekeningen.

Daar voldoet natuurlijk niet 1 mobieltje aan. Je zou dus elke berekening dan direct al moeten CONTROLEREN met een ander mobieltje :)
Tianhe-2 doet namelijk aan DOUBLE PRECISION. Dus 64 bits floating point berekeningen.
De meeste mobieltjes hebben niet eens een floating point co-processor :)
Dat maakt voor hashen toch niet uit, dat lijkt me allemaal fixed point ipv floating point werk.
Sterker nog, je hebt met mining niet eens zoveel aan high-speed interconnects, het mining proces is vooral compute werk, geen data transfer.
Leuk 1 miljoen telefoons.. Dan heeft iedereen 1 miljoenste van een bitcoin.. gemind. :) Dus nee erg veel zin heeft het niet.. Zelfs een Intel Core2Duo dat veel sterker is dan een telefoon. Is niet sterk genoeg om rendement te halen.

Wel haalt de miner in dit geval de eigenaar van de app leuk stukjes binnen. Maar of dat voldoende zal zijn om een bitcoin op te pakken lijkt me niet. Het is meer een app kijk het kan dan kijk ik haal veel sneller Bitcoins binnen. Ik denk dat telefoons ing jaren bezig zijn ook al zijn het een miljoen. toestelen om maar een bitcoin te minen.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 27 maart 2014 08:54]

Rendement? Wat heeft rendement hier mee te maken, het kost de ontwikkelaar van de app niets als iemand anders zijn smartphone ligt te minen?
Je zult toch moeten monitoren en bij werken en bij stellen enz enz..

Als elk mobieltje dezelfde hash uitvoert niets aan de hand. Maar daar zal je niet veel mee opschieten. Als elk mobieltje een ander deel van de hash uitvoert zal je toch tijd en energie moeten steken om het proces zo in te stellen dat elk mobieltje een ander deeltje uitrekend.

Dus ja je moet tijd en energie moeten steken om al die mobieltjes te beheren en aan te sturen. Het is niet zo ik zet het aan en ben klaar.

Dus wat ik zeg. je kan beter 100 sterkere machines hebben dan 1 miljoen mobieltjes gezien die 100 sterkere machines minder tijd en minder aandacht nodig hebben dan 1 miljoen zwake machines.

Dus ja het gaat idd wel om rendement, rendement is niet alleen te vertalen in Energie kosten of enig andere kosten. Maar ook om tijd vs resultaat.
Als elk mobieltje dezelfde hash uitvoert niets aan de hand. Maar daar zal je niet veel mee opschieten. Als elk mobieltje een ander deel van de hash uitvoert zal je toch tijd en energie moeten steken om het proces zo in te stellen dat elk mobieltje een ander deeltje uitrekend.
Deel van de hash? Daar zijn ooit pools voor bedacht. De ontwikkelaar van deze verborgen miner kan een pool instellen, waar bijvoorbeeld 1/3, 1/2 of alles op mined. Daar is geen omkijken naar, hoe denk je anders dat die gigantische farms werken?! Dat is redelijk set and go.
Je zult toch moeten monitoren en bij werken en bij stellen enz enz..

Dus wat ik zeg. je kan beter 100 sterkere machines hebben dan 1 miljoen mobieltjes gezien die 100 sterkere machines minder tijd en minder aandacht nodig hebben dan 1 miljoen zwake machines.

Dus ja het gaat idd wel om rendement, rendement is niet alleen te vertalen in Energie kosten of enig andere kosten. Maar ook om tijd vs resultaat.
100 eigen machines zullen enkel minder moeite kosten omdat er geen speciale miner hoeft te worden gezet in de eigen app, dus in theorie minder ontwikkelingstijd. Qua instellen en laten minen maakt dat nauwelijks verschil. Waarschijnlijk heeft de app een control server waar het de nodige instellingen vandaan haalt, zodat er makkelijk geswitcht kan worden tussen pools. Daarnaast wegen de stroomkosten van 100 machines niet op tegen duizenden, dan wel niet een miljoen, mobieltjes die niets kosten in termen van stroom.
Hier is helemaal niets aan te monitoren hoor als je het een beetje goed schrijft. Iedere mobiel een andere hash? Wel eens gehoord van een random generator? Dan doet ieder mobieltje automatisch een andere hash.

Daarbij: Je WILT niet monitoren en bijstellen want dat verhoogt je pakkans dramatisch. Als je niks hoeft te doen behalve je BTC saldo monitoren dan is de pakkans bijna 0, zolang je de malware ongemerkt hebt kunnen injecteren, hetgeen klaarblijkelijk is gelukt.

Nee ik denk dat dit een one-shot applicatie kan zijn die tot in lengte van dagen op kan brengen en dan is het een hele goed investering geweest...
Tsja, maar als je het stroomverbruik van die 100 sterkere machines zelf moet betalen, en dat van die 1 miljoen mobieltjes niet, dan is de keuze snel gemaakt.
afhankelijk wat het rendement is. Vergeet niet dat je er ook wat mee verdient. Al werk je voor jezelf, die tijd is niet gratis.

neem een vrijedag. dat kost je dus geld..
Nou nee, de meesten krijgen 20+ betaalde vrije dagen per jaar, plus landelijke feestdagen.
Dus een vrije dag is gratis? Je moet betalen voor die vrije dagen. Dat wordt door de meeste mensen vergeten. Die dag kan je later in het jaar niet meer opnemen om iets leuks te doen. Terwijl je eerder op het jaar de dag gebruikt hebt om iets te doen.

Daarnaast houd een werkgever ook rekening met je vrije dagen. Als je die dagen niet zou hebben zou je die dagen extra uitbetaald krijgen en dus een iets hoger salaris.

Waarom denk je dat een ZZPer extra geld op zij leg om een week vakantie te nemen? Juist die dagen krijgt hij niet uitbetaald.
Nee, je betaald niet voor je vrije dagen, je wordt juist niet betaald voor je vrije dagen. Das toch wel een fundamenteel verschil. Op veel vrije dagen kan er toch niet gewerkt worden door veel beroepen, denk aan feestdagen, dagen dat de werkplek gesloten is (school vakanties, etc.). En vergeet niet de loze/onplanbare uurtjes, de verplichte pauze, de reistijden, uurtjes tussen avond eten en slapen, etc.

En laten we wel wezen, wat een uurtje werk oplevert voor een 35 jarige IT ZZPer in Nederland is iets heel anders dan wat een uurtje werk oplevert voor een 18 jarige burger flipper in bv. Rusland...
Uhm, ik krijg gewoon mijn snipperdagen betaald, net als de rest van Nederland. Of je moet een 0 uur contract hebben, dat is een ander verhaal.
Daarnaast worden de niet declarabele uren betaald door de declarabele, anders ben je nogal dom bezig met je bedrijf en kun je de boel binnen he teerste jaar sluiten.
Daarnaast houd een werkgever ook rekening met je vrije dagen. Als je die dagen niet zou hebben zou je die dagen extra uitbetaald krijgen en dus een iets hoger salaris.
Bedoel je dat je baas blij is met de vrije dagen die je neemt? Ik mag wel hopen dat mijn baas gemiddeld netto meer verdient aan mijn uur werken dan dat ik kost.... anders is hij een enorme geweldenaar die de economie op zijn kosten draaiende houdt... dus elke vrij dag die ik krijg kost ons beide geld... mij scheelt het loon en hem winst.

-edit- typos

[Reactie gewijzigd door P-e-t-j-e op 27 maart 2014 18:22]

Het gaat niet om het rendement, de gebruiker van de app zit met de nadelen (stroomverbruik en hete processor.) De uitgever van de app zit met de winst. Ik kan me voorstellen dat de uitgever van de app met 1 miljoen gebruikers toch wel aardig wat shares vindt, dus coins.

[Reactie gewijzigd door pilon op 27 maart 2014 08:57]

De voordelen zullen miniem zijn... De telefoons minen alleen als ze aan de oplader liggen. Dat is dus niet 24 x 7, maar meer 10 x 5 of zo (beetje afhankelijk wat je met je telefoon doet). Per telefoon krijg je dus 50 uur processortijd per week. De trend die je in het minen van crypto currencies ziet is de trek naar grafische kaarten om het rekenwerk te doen - die zijn sneller dan een 'gewone' processor in een PC, en die gewone processor is dus weer veel krachtiger dan de processor in een telefoon.

Dus alhoewel je je software op een miljoen devices hebt draaien, zal de opbrengst daarvan zeer beperkt zijn. De mogelijkheid dat de poster van de software op de een of andere manier achterhaald wordt is door het grote aantal devices wel veel hoger. De trafe-off tussen risico en opbrengst valt dus negatief uit voor de 'boefjes' - het is beter om hun tijd en geld in iets anders te steken dat meer opbrengt met minder risico...
Kennelijk is de trade-off positief (en niet negatief), anders waren deze apps er toch niet geweest...
Vergeet niet dat de telefoon voor geen meter laadt aangezien hij hard aan het werk is. Zou me niets verbazen als de telefoon na een volle nacht aan de lader de volgende dag niet eens 100% vol is.

Kan je hem als je thuis komt direct weer koppelen.

10*7 is inderdaad geen 24*7 maar nog steeds voldoende.
Blijft natuurlijk een behoorlijke speculatie die je nu maakt. Mijn telefoon loopt snel leeg met navigatie die op volle kracht loopt te stampen, maar aan de lader krijg ik er alsnog tientallen %en per uur bij.
Risico? Dat is nul; volgens mij zijn er geen wetten die dit soort praktijken verbieden. Op z'n hoogst wordt je appje uit de store gehaald.
nah - elke mama die ook zo'n telefoon heeft stopt elke avond braaf de telefoon in de oplader en haalt 'm er *meestal* de dag erop braaf uit (maar niet altijd).

Dus de oplaadtijd is veel meer dan je gokt.

We praten al snel over 30% laadtijd per 24 uur.

Dus zeker 8 uur gemiddeld over alle toestellen.

Stel je krijgt je app op een miljoen toestellen. Dat is dan 8 miljoen cpunode uur per dag.

Dat is bijzonder veel hoor.

Komt overigens bij dat het allemaal dual core chips zijn, dus we kunnen al snel praten over de modernere mobieltjes dat je 2 cores kunt gebruiken - al is dat vast geen optimalisatie die gedaan is.

Nu is 1 core misschien niet zo snel, slechts 1Ghz, terwijl 't ook geen bar snelle cpu is.

Het is echter goed vergelijkbaar met een oude gpu core (die wat capabeler is dan nieuwere gpu cores.

Dus we praten dan al snel over een equivalent van rond de 2000 gpu's.
Dat wil wel hoor :)

Het probleem is natuurlijk hoe je dat terugcommuniceert, want dat zal over internet moeten. Zo iets lukt nooit ongezien natuurlijk.
de gebruiker van de app zit met de nadelen (stroomverbruik en hete processor.)
Stroomverbruik hoeft niet, als je je telefoon op het werk oplaadt :)
rendement = investering v/s opbrengster, nu is de investering 0 - iedere opbrengst is (dikke) winst. ongeacht of het een eeuwigheid duurt of veel energie kost; voor de ontvanger zijn die kosten er namelijk niet :+
De afweging moet zijn "risico versus opbrengst", net zoals dat bijvoorbeeld geldt voor de aandelen & obligatiemarkt. Hoe hoger de opbrengst over het algemeen, hoe hoger het risico dat je loopt. Hier is dat niet zo: het risico is vrij hoog door het grote aantal devices dat mee doet (elke eigenaar kan aangifte doen), maar de opbrengst is waarschijnlijk miniem (die telefoons minen voor geen meter).
En daarbij: er is dus wel degelijk een investering van de 'boefjes' geweest: tijd en moeite om een stuk software te ontwikkelen dat kennelijk miljoenen mensen op hun telefoon willen zetten!! Stel je voor dat ze in plaats daarvan een game als Flappy Birds hadden ontwikkeld? Waren ze nu stinkend rijk geweest...
Wat mining code copy/pasten in je app code is natuurlijk heel wat makkelijker dan een complete game bedenken en schrijven.
Zit toch wel meer achter dan copy past..

Je zult ook de devices moeten beheren. Zoals aangeven dat je dat stukje van de hash berekend moet worden. het is echt niet zo dat je niets meer hoeft te doen. Zeker gezien die apparaten niet met elkaar praten maar met een centraal systeem. Dat dus ook beheerd en onderhouden moet worden.Dan is de opbrengst van 2 sterke machines kwa kosten en tijd goedkoper inc aanschaf dan 1 miljoen devices aan sturen. wat gewoon onmogelijk zonder goede management software,
Wat een onzin.
Jij denkt aan een botnet.
Dit is geen botnet.

De app kan willekeurige bestaande miningpools gebruiken.
Het enige dat de app hoeft te doen is detecteren van oplaadmode (feature van android) en een client opstarten die contact legt met een pool (dit soort clients zijn gewoon beschikbaar). Eventueel mod je dat ding zodatie op een specifieke plek op het internet een adres ophaalt voor de pool van je keuze. Maar zoiets is in android erg eenvoudig.

De maker van die app stuurt die devices dus helemaal niet aan. Het minen verloopt eigenlijk volledig geautomatiseerd.
"het risico is vrij hoog door het grote aantal devices dat mee doet (elke eigenaar kan aangifte doen), maar de opbrengst is waarschijnlijk miniem (die telefoons minen voor geen meter). "

Je noemt een paar keer het woord risico, maar welk risico kleeft er dan aan voor de uitgevers van die app?
Wie is die uitgever eigenlijk en waar zou je hem/haar kunnen vinden om hem voor de rechter te slepen?
Rendement is beter dan duurste mining rig.

0,0 kosten en verbruik ( het draait immers op toestel en stroom/ dus de kosten van iemand anders). Ik denk niet dat die mining apps erop staan voor de eigenaar van toestel. Dus elk extra toestel met de software erop,is pure winst.

Vele kleintjes maken 1 groot, ook al is het antal hashes per toestel heel beperkt in vergelijking met pc cpu/gpu/asic devices.
Dat kan prima... maar het schaalt blijkbaar voor geen meter. Met die stelling van een miljoen devices... idd die stroom hoef je niet te betalen. Maar wat levert het nou op als die miljoen mobieltjes niet eens in 1 dag de hoeveelheid van een hobby/budget farm kan opbrengen? Ook al geef je dan geld uit aan je eigen stroomkosten, je houdt na de rekensom 'meer geld over' op een dag.

@hieronder... ik bedoel met schaalbaarheid meer de moeite en tijd. Je moet toch aardig wat werk verrichten om dergelijke zombie telefoons in je net te krijgen en te onderhouden, dan ben je ook nog eens afhankelijk of het toestel wel aan de oplader hangt etc etc.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 27 maart 2014 12:57]

huidige mining methodes zijn embarrassingly parallel. Dus het schaalt perfect.
Kan het niet zo zijn dat er deel berekeningen worden uitgevoerd, gesynchroniseerd over meerdere mobieltjes. Stel 1 proc is niet genoeg, maar 8 aaneengeschakelde wel. Als je dan weer andere proc gebruikt om de datasets weer te combineren en de laaste berekening uit te voeren zou een mobieltje misschien wel snel genoeg zijn.
Bingo. Hij zal wel verbinding maken met een (al dan niet zelf opgezette) pool. Deze combineert de gehele hashrate en 'mined' hiermee. En doge/litecoin zijn een stuk makkelijker te minen dan Bitcoin.

Deze coins kan je overigens gewoon weer verkopen voor Bitcoins, dus 't is pure winst. Slim gezien van deze dev.
Leuk 1 miljoen telefoons.. Dan heeft iedereen 1 miljoenste van een bitcoin.. (...)
Lééézun!
Diverse apps uit de Play Store gebruiken apparaten van gebruikers om cryptocurrencies als Litecoins en Dogecoins te minen.
Voor Bitcoin heeft het idd geen nut. Voor andere cryptocoins wel. En als je wisselkoersen mee hebt kun je er meer Bitcoin krijgen dan dat je het zelf zou minen.
Wat RoestVrijStaal zegt.

Het gaat hier om Litecoin en Dogecoin, welke gebruik maken van het Scrypt algoritme en niet SHA256 zoals Bitcoin.
Bij Scrypt is het verschil tussen GPU en CPU kleiner, en de dificulty voor Litecoin en Dogecoin is stukken lager.
Sry ik wil niet heel vervelend zijn maar wie zegt dat je rendement kunt halen/ te behalen valt ? De eigenaar van het toestel betaald immers ?

Dus de app eigeneer krijgt de reken kracht voor niks? Tevens zal de app eigenaar wel gebruik maken van een pool waardoor ook al is het steeds maar een klein stukje het toch sneller zal gaan. Dus nog steeds in mijn optiek maakt het hebben van 1 Miljoen telefoons wel degelijk uit.

reken gemiddeld ~500Hmz per telefoon. 500Mhz * 1.000.000 = 500.000.000 Mhz Hoe inefficiënt de berekening ook zal zijn. 500.000 Ghz maakt wel degelijk verschil.
Rendement ?? Er wordt geen stroom betaald dus hoezo rendement. Rendement is: 100%
Het zal blijkbaar rendement opleveren anders verzinnen ze het niet. Verder wel een kwalijke zaak natuurlijk, ik hoorde hier twee jaar geleden al iemand over en toen dacht ik meteen, best slim, niet merkbaar en volledig gratis voor de hacker. Wat ze toch allemaal niet verzinnen om een paar bitcoins te minen.
Staat nergens dat het om bitcoins gaat; "cryptocurrencies als Litecoins en Dogecoins".
Zeker bij een nieuwe net gestarte cryptocurrencie kan -met nadruk op kan- het interresant zijn om hier op te minen, de moeilijheid is immers nog niet zo hoog als bij bijvoorbeeld Bit- en Litecoin.
volgens mij gaat het niet om miners waar mensen van weten, een botnetwerk van 5 miljoen telefoons (ok alleen als ze aan de lader liggen), doet vast wel iets.
Ik denk dat het wel mee valt hoor, sommige smartphones hebben een behoorlijke processor aan boord. Ik denk dat je met 1 miljoen van deze processortjes een aardig eind komt. Zeker met litecoins waarbij het minen nog een stuk makkkelijker gaat.
Heb je eigenlijk wel enig idee wat je zegt? Als het allemaal niets zou uitmaken, waarom heeft nu zowel samsung als htc een eigen platform voor het genereren van data voor onderzoeken wanneer de telefoon aan de lader hangt? een beetje smartphone als de note 3 heeft best wel een krachtige CPU. stel je eens voor dat het met een smartphone 1000 keer zo lang duurt om een coin te minen. maar je hebt wel meer dan een miljoen gebruikers die 8 uur per dag minen voor je. dan nog gaat het minen van 1 coin 1000 keer zo snel.

Als je alle telefoons laat communiceren met een server die alle reken opdrachten uitdeelt en weer ontvangt dan kun je een vernuftig netwerkje opzetten van toestellen die samen 1 grote super computer zijn. Het kost je geen stroom, het kost je geen hardware. en als het eenmaal draait niet eens enige moeite.

En al duurt het een 2 maanden om een coin te minen? Dan nog kost het je alleen een server die data uitwisselt met de toestellen en verder niets.
je krijgt ECHT wel 50khs uit een telefoon. dat is toch al gauw denk 50 dogecoins per uur, met dogecoins minen verdien je tegenwoordig meer dan met bitcoin omdat de munt pas sinds december bestaat.

Zeer succesvol munt tot nu toe: http://www.coindesk.com/technology/altcoins/dogecoin-news/

De NASCAR auto zal echt tof worden!
met 50khs haal je geen 50 doge meer tegenwoordig
:D toch weer 350 munten per dag! 18 per uur ofzo, toch wel veel als je je telefoon aan het opladen bent paar uurtjes.

http://www.coinwarz.com/c...tcer=562.00000000&hc=0.00

[Reactie gewijzigd door DragonChaser op 27 maart 2014 11:48]

nope 350 gaat hem ook niet worden denk als ik met mijn cuda miner met een gtx 660ti haal ik rond de 60 per uur
Daarom zei ik ook per dag ;) op 50khs. heb zelf 700khs videokaart maar ik mine maar op 250, waarom niet.

[Reactie gewijzigd door DragonChaser op 27 maart 2014 13:17]

het omlaagpraten van dit geval is niet zo zinvol, want het is voor de kwaadwillende gratis cpu/gpu power, en alle kleintjes maken 1 grote. We kunnen niet weten wat het hem oplevert, misschien een beetje, maar een aantal miljoen keer een beetje is toch aardig wat. Al zou het maar 1 bitcoin zijn, beter dan geen bitcoin.
Op een Galaxy S3 haal je ongeveer 3-4 khash, Dat keer 2.5 miljoen is 8750000 khash, laat zeggen dat een telefoon 8 uur aan de lader hangt kom je uit op 15 bitcoin per dag met Doge. Dat is zeker wel de moeite om in je app te bouwen. (Als je op minder legale manier je geld wilt verdienen)
Dat vraag ik me dus af.. zou het illegaal zijn? Zou er een wet zijn die hier in voorziet? Rechtenstudent on de zaal? :)
Ja, je maakt oneigenlijk gebruik van andermans middelen.

Ik mag toch ook niet een 's nachts een fabriek binnenstappen en hun machines gebruiken omdat ze toch niet gebruikt worden.

En ja, ik weet dat elke analogie met de echte wereld mank gaat.

[edit]
Volgens Arnoud lijkt het overigens niet illegaal maar ik betwijfel toch of dat zo is.

[Reactie gewijzigd door emnich op 27 maart 2014 09:13]

Arnoud heeft het over de strafbaarheid, niet de civiele aansprakelijkheid.

Om de vraag van Alcmaria te beantwoorden. Civiele aansprakelijkheid lijkt mij absoluut een mogelijkheid wanneer de maker van de app dergelijke functionaliteit implementeert. Laten we even aannemen dat een (1 jaar oude) smartphone de geest geeft. Voor een succesvolle vordering op grond van onrechtmatige daad (6:162 ev BW) dient men het volgende te kunnen aantonen.

Onrechtmatigheid: er is hier sprake op een subjectief recht. Namelijk het eigendomsrecht van de gebruiker (deze is immers verloren gegaan; de app heeft de eigenaar haar bezit 'ontnomen') - voldaan.
Relativiteit: het eigendomsrecht dient er toe om de eigenaar het genot van de zaak te geven - voldaan.
Toerekenbaarheid: De daad moet aan de dader (app-maker) kunnen worden toegerekend. In dit geval kan dat enerzijds op grond van schuld, anderzijds op grond van de in het verkeer geldende opvattingen. Je zou kunnen stellen dat de app-maker een zeker risico op de koop toegenomen heeft door ongevraagd gebruik te maken van een anders eigendom. - voldaan.
Schade: schade smartphone; voldaan.
Causaliteit: Deze is het lastigst. Er moet aangetoond worden dat er voldoende verband bestaat tussen de gedraging van de app-maker en de ontstane schade bij de eigenaar van de smartphone. Het -in de meeste gevallen- nachtelijks de CPU voluit laten draaien, is daarvoor m.i. meer dan voldoende. Vooral omdat juist binnen dergelijke kringen (app ontwikkelaars) bekend is dat elektronica warmer wordt naarmate het CPU-gebruik toeneemt, en dat dit uiteraard verscheidene gevolgen kan hebben. Kortom, voldaan.

E.e.a. ligt natuurlijk anders wanneer de producent aangeeft dat er 's nachts gemined wordt. Al kom je niet onder aansprakelijkheid uit door zoiets in de algemene voorwaarden / EULA te vermelden.
Dit lijkt me toch een andere situatie, de app installeer je zelf (wel zonder te weten van de miner though, maar alsnog). Een fabriek zomaar binnenlopen heeft geen enkele toestemming van de fabriek.
volgens mij gaat het niet alleen om de vraag of het legaal is, het is misschien ook belangrijk om te stellen of het gewenst is.

Ik kan me zo voorstellen dat je er ergens in de voorwaarden weer akkoord mee bent gegaan bij het installeren van de app, maar wie leest die dingen?
8 uur aan de lader.... *zucht*.

Batterij etiquette is nog ver te zoeken blijkbaar.
li-ion accu's verliezen sneller capaciteit afhankelijk van hoe vol ze zijn en hoe warm ze zijn.
Een accu die dus lange perioden op 100% rondzweeft en warm is (lol mining) gaat dus veel sneller achteruit dan eentje die enkel wordt bijgeladen wanneer hij <30% zit en enkel tot hij vol is (en het liefst daarna meteen actief gebruikt wordt om de spanning weer te doen zakken).

Ik krijg kramp van mensen die hun telefoon de hele nacht elke nacht aan de lader hebben hangen en van mensen die hun laptop altijd aan de netstroom hebben hangen wanneer ze thuis zijn net zo goed. |:(
Ik krijg kramp van mensen die zo krampachtig doen met hun accu.
De laadcircuits van een degelijke smartphone zijn wel iets intelligenter dan hem heel de tijd geheel vol te houden. Als je telefoon 100% aangeeft is hij eigenlijk heel de tijd aan het opladen en ontladen rond dat punt om alles een beetje in beweging te houden.

Gebruik je telefoon en accu lekker zoals het jou uitkomt, daar zijn die dingen voor!
Ik snap best dat een batterij niet op die manier gebruikt moet worden maar geen mens die daar naar omkijkt. Iedereen gooit hem met de avond in de lader en haalt hem er de volgende ochtend weer uit. Ik ken iig niemand die daar serieus mee bezig is.
Ik zet mijn wekker om 3 uur snachts om de gsm uit de lader te halen

En dan om het uur alarm om in en uit te steken


8)7
Lekker belangrijk, mijn vorige telefoon heeft 2 jaar lang elke nacht aan de lader gehangen en de accu deed het nog prima daarna. Mijn Macbook Pro heeft 900 kantoordagen van 8 uur aan de lader gehangen en werd tussendoor af en toe leeggetrokken in de avonduren. Batterijtijd op het eind? Ruim 4 uur.

De batterijtechniek is zo vooruit gegaan dat je echt niet krampachtig hoeft te doen om je batterij. Gewoon gebruiken zoals het jou uitkomt.
Inderdaad. Moderne laders gaan over op druppelladen bij een volle accu.
Ik krijg kramp van mensen die hun telefoon de hele nacht elke nacht aan de lader hebben hangen en van mensen die hun laptop altijd aan de netstroom hebben hangen wanneer ze thuis zijn net zo goed. |:(
Want elke telefoon laad door wanneer die vol zit?

Ik heb trouwens mijn laptop 24/7 aan netstroom, zonder accu er in natuurlijk.
Tegenwoordig is het dan zo dat de accu's stoppen met opladen als ze volledig opgeladen zijn (althans dat doet mijn laptop)

Verder is het natuurlijk van de zotte dat dergelijke appmakers jouw apparatuur gaan gebruiken om coins te minen (of het nou wel of niet veel oplevert), zonder dat jij er vanaf weet omdat je telefoon dan maximaal belast wordt met alle slijtage van dien.
Dat riekt een beetje naar een virus/botnet of weet ik niet wat.

[Reactie gewijzigd door niektb op 27 maart 2014 09:30]

Die smartphones van tegenwoordig zijn volgens mij wel wat slimmer wat dat betreft hoor.
Als hij 100% bereikt stopt hij gewoon met laden.

Wat betreft een laptop, die accu kan je er toch uithalen :P
Althans die van mij ligt eigenlijk altijd aan netstroom zonder de accu erin.
@ al die mensen hierboven:

Jullie negeren een gedeelte van mijn bericht.
Tuurlijk laad hij niet verder op als hij op 100% zit, maar hij laad hem wel weer bij naar 100% zodra hij weer naar 99% (of zo) is afgezwakt.
Hierdoor blijft hij dus effectief op 100% zweven wat, zoals ik aangaf, je batterij sneller doet leeglopen.

Overigens jullie doen hier allemaal net alsof het enige moment dat jullie telefoon aan de oplader kan is wanneer jullie slapen.... zijn jullie 16 uur van huis of zo?
Ding is nl. in een uur opgeladen hoor ik weet zeker dat jullie echt wel een uurtje -dat jullie thuis zijn en níet op bed liggen- dat ding aan de oplader kunnen leggen.
Of ga je mij serieus vertellen dat jullie hem thuis ook echt non-stop op zak moeten hebben ook als je achter je pc zit of op de bank tv aan het kijken bent?....

*zucht*
al 3,5 jaar lang iedere nacht mn iphone aan de oplader en 0,0 prestatiegemis (gevoelsmatig, niet nagemeten maar dat is al voldoende).

Stel jezelf niet zo aan, die apparaten kunnen er gewoon tegen.
Ik laad mijn telefoon altijd snachts op. Wat moet ik dan doen? De wekker zetten zodat ik het snoer optijd uit m'n toestel kan halen? Tuurlijk weet ik dat je batterij achteruit gaat, alhoewel mijn toestel vrijwel altijd koel is. Je kan al die moeite gaan doen, maar het heeft geen zin. Ook als je goed voor je accu zorgt gaat deze gewoon achteruit, maar dan ietsjes later (het zal niet veel verschil uitmaken, vooral tegenover de moeite die je erin steekt)
15 bitcoin of 15 dogecoin?

15 bitcoin is namelijk wel heel erg veel.
15 bitcoins aan dogecoin.
Met die hashes mine je 2 miljoen dogecoin per uur
100% 15 bitcoins.
Vanwaar de conversie naar bitcoin? Dogecoin is immers ook een cryptocurency wiens waarde dagelijks kan wisselen, net zoals de bitcoin -> USD / EUR ratio
Omdat de BTC waarde algemeen meer bekend is en vaak de enige manier is om om te zetten naar EUR/USD en ik weet vrijwel zeker dat de app-makers het liefst een redelijk stabiele coin hebben dan dogecoin wat iedere dag zakt.
Als je app 2.5 miljoen keer wordt gedownload, dan heb je hopelijk wel een andere revenue stream die een stuk meer oplevert.
Not to mention dat de S3 twee generaties terug was.
Ja maar niet iedereen heeft een S4 of LG G2, er zijn ook zat mensen met een Galaxy Gio :P

Dus ik denk dat 3 a 4khash een mooi gemiddelde is.
ja maar niet iedereen bezit een dure smartphone een aanzienlijk deel van de mensen die songs hebben gedownload zullen denk ik geen high end smartphone hebben
Kzie tientallen apps met Doge..welke bedoel je en heb je een link ajb? Tnxs
Voor de geïnteresseerden..
Volgens het changelog doet Songs dit sinds de update van gisteren niet meer.

"V42: Removed few libraries & files making the app smaller."
Eufemisme van de eeuw!
Trend Micro heeft dat minen niet veel zin: smartphone-processors zijn lang niet krachtig genoeg om effectief te minen.
Lijkt mij toch wel zin hebben met meer dan een miljoen downloads... Zijn toch behoorlijk wat CPU's!
Vergeet niet dat CPU's niet zo goed zijn in deze berekeningen als GPU's.

Dan kan het behoorlijk wat kracht zijn. Dan nog denk ik dat de kracht vergelijkbaar is met een midrange GPU in een hedendaagse PC.
Het gaat toch om de power van de massa. Als jouw app 100.000x gedownload is, en die gaan 's-nachts allemaal voor jou aan de slag. Elke nacht een paar Litecoins binnenhalen loont best de moeite hoor. Meer dan AdMob.....

Andere vraag/stelling: Wat heb je liever:
1.) een betaalde app.
2.) een gratis app met advertenties er in.
3.) een gratis app die aan de lader op de achtergrond Litecoins mined
4) open source app die gratis is en zonder reclame en zonder mining
3. :)
's-Nachts heb ik mijn telefoon toch op vliegtuigstand zodat ik niet gestoord kan worden door apps/berichten. Zonder internetverbinding werkt minen niet.

[Reactie gewijzigd door pilon op 27 maart 2014 09:12]

Tip : doNotDisturb of aanverwanten.
Die heb ik ook draaien. Alles wordt qua geluid tegen gehouden behalve telefoonboek oproepen (werk/ICE oproep van familie).
Betaalde App :) Gezien de Litecoin of Bitcoin app mijn CPU stress.

Het gaat er om dat je de CPU kracht moet verenigen. dat is nogal lastig als je geen stabiel platform hebt. je zult dus al die mobieltjes moeten aansturen. En dat lijkt me niet haalbaar met een onstabiel platform. elk mobieltje zal dus zijn eigen hash afwerken ipv 1 gedeelde hash. Gezien je niet kan vertellen dat mobiel 1 dit deel van de hash afwerkt en mobiel 2 deel 2 enz enz..
sowieso geen coins mining ... !!!

dit zijn geen grappen, accu's worden opgeladen, de hitte zorgt voor degradatie.
advertenties zijn (soms) noodzakelijk kwaad
Nou. Je mag gerust aannemen dat elke smartphone CPU minimaal even snel is als een SIMD van AMD. Misschien wel 10x (hoeveel precies is natuurlijk puur speculatie). Vergelijk je dat dus met een high-end AMD gpu met 2-4k SIMDs, dan kom je dus op de rekenkracht van minimaal 250 dual-gpu kaarten (denk 7990, 1cpu=1simd, 1miljoen smartphones). En je hebt er geen stroomkosten ed aan. Oftewel: dit loont zeker wel.
Als je aanneemt dat ze meer tussen de 1 en 5m inzitten en de CPUs gemiddeld misschien de rekenkracht van 5 SIMDs hebben dan kom je op het equivalent van ruwweg 4k 7990 kaarten (1cpu=5simd, 3 miljoen smartphones). Dat levert toch aardig wat hashes op. En dat wederom zonder running cost. Dan moet je er nog van af halen dat natuurlijk telefoons maar ongeveer 8 uur per dag (nacht) aan de lader hangen, maar het levert alsnog aardig wat op.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 27 maart 2014 11:11]

Ik kan mij voorstellen dat deze manier voor de makers een zeer effectieve manier van minen is. Ze zijn nauwelijks kosten kwijt aan resources om zelf te minen, ze hoeven enkel de resultaten van die miljoen(en) telefoons binnen te ontvangen/ verwerken.
Ik denk niet dat het gaat om "we kunnen hierdoor rijk worden" maar meer "kijk eens wat we kunnen en door word gelaten door Google"
Ja want niemand zou (potentieel) miljoenen per jaar verdienen, het is veel leuker om Google op ze plek te zetten :+
Ja want zo veel kunnen mobieltjes ook echt minen. :+ er zal een moment zijn dat men er achter komt. Zoals nu bijv
Daarom heet het ook potentie en geen garantie :)
Normaal zou ik zeggen dat het beste advies hier is gewoon om gezond verstand te hebben bij het downloaden van apps, maar ik kan begrijpen dat sommige apps die dit flikken legitieme apps kunnen zijn.

Regelmatig kijken naar je power consumption logs is een goed idee, tenzij dit tijdens het opladen niet wordt bijgehouden.
Normaal zou ik zeggen dat het beste advies hier is gewoon om gezond verstand te hebben bij het downloaden van apps, maar ik kan begrijpen dat sommige apps die dit flikken legitieme apps kunnen zijn.

Regelmatig kijken naar je power consumption logs is een goed idee, tenzij dit tijdens het opladen niet wordt bijgehouden.
Je gezond verstand gebruiken houdt natuurlijk rap op als een developer dit soort onzin niet in de EULA/TOS vermeldt en het niet op de app info pagina zetten. En als ik het artikel zo lees dan hebben de devs dat dus gewoon niet vermeld.
Misschien hadden ze nog beter een Cryptocoin kunnen uitzoeken die gebouwd is om met CPU te minen. Lijkt me nog een stuk effectiever dan deze Scrypt coins waar GPU de overhand heeft.
Gebruikers zouden kunnen merken dat een app gebruik maakt van hun telefoon of tablet voor mining als hij traag oplaadt en tijdens het laden heel heet word
Dan heb ik alleen apps als minecraft en whatsapp, wel met dit probleem.
Bestaat dit nog? Alle media aandacht is weg en elke doorsnee gebruiker heeft ondertussen toch het vertrouwen hierin verloren (mezelf incluis). Ik benader het dan ook puur als econoom en niet als techie moet ik zeggen.
Bitcoins zijn voor de doorsnee brave burger ook niet interessant, maar voor degenen die ontraceerbaar grote transacties willen doen is het ideaal. Voor hen zijn de alternatieven juist riskant: met cash geld ben je kwetsbaar en fysiek te traceren, en met overboeken via banken ben je niet anoniem meer. Economisch gezien bestaat er dus zeker een vraag naar een virtuele munt voor het faciliteren van anonieme transacties. Los van hebberige speculanten die hopen dat de koers alsmaar blijft stijgen is er wel degelijk een lange-termijn toekomst voor BTC in de zwarte economie.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 27 maart 2014 15:36]

Ik ga me in het vervolg laten uitbetalen in bitcoins in het zwart. Illegaal, maar hoef tenminste geen loonbelastingen meer te betalen 8)7
het is al zo ver gekomen dat ik een zucht van verlichting slaak bij het vaststellen dat de zoveelste "app" welke zonder voor de hand liggende reden actief is op de achtergrond en toegangsrechten tot het netwerk eist om te kunnen functioneren slechts virtueel geld aan het mijnen is. :|

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True