Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

AMD en BlueStacks hebben aangekondigd dat er dit jaar tablets, hybrides, notebooks en desktops in de winkel verschijnen die standaard Android op Windows draaien. Android draait daarbij als app op Windows en kan hardware als de webcam en sensoren benaderen.

Bij aankoop van een van deze apparaten zal de consument de optie krijgen tot een 'AMD-BlueStacks upgrade', wat inhoudt dat de virtualisatiesoftware die het mogelijk maakt om Android te draaien binnen Windows gestart wordt. Verdere drivers zijn niet nodig om de twee besturingssystemen draaiende te krijgen.

AMD spreekt er op het Mobile World Congress in Barcelona over dat de apparaten in de tweede helft van 2014 in onder andere Europa beschikbaar zullen zijn. Het gaat hier om een beperkte hoeveelheid Windows-apparaten met AMD-apu's die verkocht zullen worden bij enkele winkels. Welke apparaten precies bedoeld worden en of deze apparaten ook naar Nederland komen, is nog niet bekend. AMD noemt alleen de verkoop in de winkels van de Elkjøp Group, die zich in Scandinavië en Oost-Europa bevinden.

Windows Notebook met BlueStacks

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Sorry hoor, maar Windows 8 is zogezegd stom met het appsysteem maar android op het Windows os weer niet? Het gaat weer nergens over...
ik heb bluestacks op mijn win8 tablet gezegd en heb na een half uur Me afgevraagd waarom ik dat deed... Het was inderdaad cool, maar absoluut geen meerwaarde
Als er tegenwoordig een nieuw snufje op de markt komt (een thermostaat, slimme stopcontacten, een Furby, ...) dan is er altijd een app voor iOS en Android, maar nooit voor Windows (Phone).
Microsoft slaagt er maar niet in om zijn app-ecosysteem op het niveau van Apple en Google te krijgen, dus lijkt dit een noodoplossing om het goeie ouwe Windows (vanuit het standpunt van MS) toch nog een beetje relevant te houden. Microsoft zal dit ook oogluikend toelaten omdat het maar al te goed begrepen heeft dat het zijn greep op de markt verliest.
Komaan zeg, dit heeft toch geen meerwaarde voor de markt. Apps worden simpelweg niet gemaakt om te worden bediend vanaf een laptop. Ik snap dat het stoer is, dat is het ook, maar deze moeite zou ik veel liever besteed zien worden aan mooie functies of vernuftige stukjes software. Uiteraard voor marketing hartstikke interessant, maar voor mij is het gewoon het zoveelste stukje potentiële bloatware.

[Reactie gewijzigd door MrEddy op 25 februari 2014 17:55]

Het is geen bloatware hoor, bestaat al een hele tijd en zelfs vanaf je Windows of IOS EDIT: MAC OS desktop kun je er android mee draaien, feitelijk niets nieuws dus: http://www.bluestacks.com/

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 25 februari 2014 21:44]

Ik heb nog nooit van een ios desktop gehoord, zou wel leuk zijn (uiteraard met touchscreen), dat zou dan op dezelfde manier werken
IOS desktop, bedoel je niet gewoon mac OS X ?
Naast mensen die de Google Play Store games eens willen spelen op de pc, vind ik het persoonlijk handig om snel even BlueStacks te openen op m'n Win8 desktop en een aantal (gesynchroniseerde) apps te benaderen die sneller te bewerken zijn met een toetsenbord en/of op een groter schermformaat. Bovendien heb je ook een "shared folder" op je harde schijf waar je bestanden heel gemakkelijk vanuit Windows 8 kan delen met Android zonder cloud. En omgekeerd.

Er is dus wel een praktisch nut. Niets noodzakelijks of revolutionair, maar het is een leuke, handige feature.
Er zijn genoeg laptops die ook hybrides zijn met een touchscreen. En daar is er wel degelijk een meerwaarde. Zoals alle apps die je kunt gebruiken in Android en niet in Windows.
Windows 8 heeft naar mijn mening een best goede gui voor tablets, de meerwaarde lijkt mij minimaal
voor de 'gewone' gebruiker lijkt het mij vooral verwarrend en ik vraag mij ook af hoe goed beide met elkaar communiceren (uitwisselen van bestanden en dergelijke)
Wel als er touchscreen in zit. Datzelfde zie je bij Windows 8 laptops ook steeds meer gebeuren. ;)
Verplichting voor een Ultrabook, alleen zit je dan volgens mij wel aan een glanzend scherm vast.
Ik heb een 10 inch laptop met touchscreen en geef nog altijd de voorkeur aan een goed toetsenbord erbij, dus voor mij gaat dit wel werken.....
productreview: Medion Akoya E1317T Touch (30016315) review door trm0001

Ben geen fan van android maar heb gisteren een leuk aandeel in een windmolen gekocht die ik alleen kan volgen via android of iOS, dat word dus android........
https://www.windcentrale.nl/

Het zou dus leuk zijn wanneer ik het bovenstaande kan combineren.
Ben geen fan van android maar heb gisteren een leuk aandeel in een windmolen gekocht die ik alleen kan volgen via android of iOS, dat word dus android........
https://www.windcentrale.nl/
Ongetwijfeld kun je het ook volgen via een website... Gewoon in de browser.

Waar je wel gelijk in hebt is dat veel specifieke apps alleen voor ios of Android worden ontwikkeld. Bijvoorbeeld voor de besturing van je Led lampen, digitale camera of een beveiligingssysteem.
je kan al een volwaardige android versie draaien via bluestacks.
er zit nu echter wat weinig hardware-optimalisatie in waardoor je laptop/tablet een beetje warm loopt en je performance niet zo goed gaat.

als het enkel om een statistieken appje gaat moet het best te doen zijn met de "universele" bluestacks.
Als je een uur bezig bent, ligt dat meer aan jou. Ik heb er wel geteld 5 a 10 minuten over gedaan en al wordt het gevraagd, veel informatie zoals telefoonnummer zijn niet verplicht om in te vullen.
Onzin, je kan binnen 20sec een nieuw google account aangemaakt als je snel bent, enige wat gevraagd word is user naam en paswoord(twee keer) en veiligheidsvraag, meer niet. Rest is allemaal optioneel, misschien eerste even lezen voordat je domweg alles gaat invullen.

Maak heel vaak nieuwe google accounts aan voor onder andere games, zoals castle clash, fluitje van een cent. ;)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 25 februari 2014 22:31]

@hierboven Mmax & Rebel:

Type account kiezen.
Gebruikersnaam kiezen
Wachtwoord kiezen
Emailadres aanmaken*
Telefoonnummers opgeven**

Zo gepiept toch ? Nou niet dus......(op een windows machine)

* Emailadres opgeven heb ik getracht via 10 minute email maar helaas pakte android alle letters en cijfers prima behalve dus de @ (werd een komma). Na 2 keer opnieuw en 2 keer verlengen maar opgegeven omdat die anti privacy club ook nog even voor de zekerheid mijn **telefoonnummer wilde ontfutselen :F

Maar op een android toestel en wanneer al je gegevens al door Google zijn ontfutseld gaat het inderdaad waarschijnlijk sneller.

@hieronder:
Behalve dan wanneer je je telefoon nummer niet wil geven, dan stopt de aanmaak van het account onmiddelijk....(laatste stap uiteraard)

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 25 februari 2014 23:23]

Voor jou is het schijnbaar niet zo gepiept, voor rest van wereld gelukkig wel. :D

Is letterlijk vier stapjes in android om google account aan te maken. ;)

Eerste stap voor en achternaam
Tweed stap gewenst emailadres dat je wilt krijgen van gmail
Derde stap username en twee keer paswoord
Vierde stap veiligheidsvraag.
verifiëren en Klaar.

En nee ik heb tablet zonder simkaart dus google haalt niet telefoonnummer van mijn andorid apparaat af want die is niet eens aanwezig.

PS
En via Windows google account aanmaken is het ook niet verplicht om telefoonnummer op te geven en duurt het paar seconden langer, nogmaals lees eerst even alles en ga niet blind eerste best invoervelden invullen.

En google account is niet verplicht voor android overigens, als je jou app ergens anders vandaan kan halen dan market heb je helemaal geen account nodig.

Edit
Wat moet je met 10minute mail als je google account gaat aanmaken? 8)7 Je krijgt door de registratie bij google juist een mail adres, namelijk die van gmail. :D

Er is nergens waar google jou verplicht om mail adres op te geven van andere mailservice, is optioneel maar niet verplicht. Jij maakt het jezelf onnodig moeilijk.

Tip verzend leeg formulier eerst keertje voordat je hem invult, 9 van 10 keer word er dan aangegeven wat je verplicht moet invullen en wat optioneel is, hoef je niet eens te lezen. ;)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 25 februari 2014 23:32]

Eigenlijk totaal onnodig, in mijn ogen. Wat wil ik op de laptop doen dat alleen op Android gaat? Angry Birds? Nee, zelf zie ik er geen toevoeging in, maar anderen misschien wel. Daarnaast is keus altijd belangrijk. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Toch kan ik geen scenario bedenken waarin ik een Android app nodig heb wat ik niet met een reguliere website op de laptop kan doen. WhAtsapp werkt niet, aangezien daar daar een telefoonnummer op moet worden aangesloten, dus ik zelf tast een beetje in het duister qua nut.
Het feit dat jij het onnodig vindt en er geen nut in ziet wil niet zeggen dat er geen markt voor is. Nog sterker: Aangezien Bluestacks best succesvol is en AMD het gaat steunen (en niet als enige) betekend dat er aardig wat marktonderzoek gedaan is om dit te gaan doen.

Als tweaker zou "Omdat het kan!" al genoeg nut moeten zijn. Meer keus is altijd beter, onafhankelijk of alle gebruikers dat zien.
Op Android is een veel grotere market beschikbaar, deze apps kunnen op termijn en bij grote vraag worden geoptimaliseerd voor de grotere devices. Verder zal Google dit ook proberen te pushen.
Sorry hoor maar de hoeveelheid applicaties voor Windows is stukken groter dan die van Google en tevens gemaakt voor een desktop/laptop.

De playstore is op dit moment wel meer gevuld dan de Windows store, maar bij de Windows store doen 99% van de apps wel op alle devices. Iets wat niet gegarandeerd wordt bij de play store. Snap persoonlijk ook niet waarom AMD dit wilt gaan doen. Bluestack zorgt totaal niet voor een stabiele en snelle omgeving en uiteindelijk zullen gebruikers android hierdoor links laten liggen.

[Reactie gewijzigd door vali op 25 februari 2014 19:23]

Bij Android doen ook gewoon 99% van alle Play Store apps het op alle devices, ze zijn alleen niet altijd geoptimaliseerd voor alle formaten.
Bij werken, bedoel ik ook stabiel en dat de app goed eruit blijft zien op ieder formaat. Zo ben ik nog geen applicatie tegen gekomen die op mijn surface RT wel goed werkt, maar op mijn laptop of desktop niet. Mocht android op oppervlaktes van 12 inch en groter gaan draaien is het maar de vraag hoe dat eruit komt te zien.

Ik vind dit idee van AMD net zo vreselijk als het gerucht dat Microsoft android apps virtueel wilde draaien. Applicaties moeten native draaien willen ze stabiel, vloeiend en snel werken.

Persoonlijk heb ik liever dat AMD zich wat meer focust om antwoord te geven op Intels Atoms. Steeds meer zie je dat fabrikanten bij tablets niet meer kiezen voor ARM en daar een Atom in de plaats voor zetten en AMD gaat echt de boot missen als ze daar niet snel op anticiperen.

[Reactie gewijzigd door vali op 25 februari 2014 20:04]

Maar BlueStacks bestaat al, en kan je al lang installeren en gebruiken.

Willen ze nu stellen dat het 'nieuw' is om dit OEM te preloaden?
BlueStacks bestaat inderdaad al, echter is dit een beta en werkt het nog niet helemaal vloeiend (als in langzaam). Tevens als je met je rechter muisknop op het icoontje klikt staat er "Free during Beta".

Wanneer de beta is afgerond zal er hoogstwaarschijnlijk een betaalde versie komen, bijvoorbeeld in de vorm van een licentie, welke je wellicht bij AMD "gratis" erbij krijgt.
Met een medium range pc of laptop loopt het goed hoor. Gebruik bluestacks al maanden.
Dus het is inderdaad niets nieuws.
Ik gebruik het ook al een paar maanden vooralmakkelijk voor mijn oude nummer whatsapp. Ik neem aan dat het blijven gratis is en dat ze garanderen dat het "goed" werkt.
http://tweakers.net/nieuw...8-na-druk-van-google.html

Ik zie zo de meerwaarde niet om android op je laptop te draaien, maar waarom zou google bijvoorbeeld asus wel tegenwerken maar niet AMD?
Dat was een gerucht hè, dus het is maar de vraag of het waar is.
Ook is dit niet helemaal hetzelfde, bij die ASUS laptop kon je switchen, maar bij dit concept van AMD draait Android bovenop Windows.
Het concept is van Blue Stacks en niet van AMD : http://www.bluestacks.com/
Dit gaat leuk worden!!!!! binnenkort whatsappen op een laptop :) en andere android applicaties.
Whatsapp juist niet! Dat is immers maar op één apparaat te gebruiken door de manier hoe Whatsapp gebouwd is. Voor een IM app die dat wel kan kan je beter bij Google Hangouts, Telegram Messenger of eventueel zelfs Facebook Messenger zijn :p
Ik gebruik bluestacks dan ook al jaren en dan ook puur voor af en toe whattsap maar zie de meerwaarde hiervand an ook niet in.. Een windows os(in de zin van multitasken) op android telefoons zou opzich niet misstaan (voor mij een must, daarom nog geen smartphone).
dat klopt alleen heb ik het niet over een cloon van mijn huidige whatsapp, maar een tweede.. :D
heb anders wel plaats voor een Sim kaart in m'n laptop ;)
Bluestacks is een fijn programma werkt miss nog niet super met zwaardere apps maar een potje angry birds op de tv is toch leuker dan een prielschermpje van een telefoon.
Lijkt me ook te gelden voor je laptop.
ik snap je punt maar er zijn makkelijkere manieren om angrybirds op je tv scherm te krijgen ;)
http://chrome.angrybirds.com/

[Reactie gewijzigd door coolkil op 25 februari 2014 20:45]

Virtueel android, met goede hardware intergratie op een laptop.
Het is wel leuk, android wordt steeds meer een mainstream os.
Ook buiten android telefoons.
Alleen snap ik de toepassing van Android niet helemaal, ik denk niet dat ik het vaak zal gebruiken. Ik gebruik Android op mijn Nexus 7 2013 al heel weinig.
Op een ultrabook met touchscreen is Android interessant, zo heb je van beide werelden wat zonder er een Android tablet erbij te kopen.

Bovendien is er de MX Player app dat veruit de beste videospeler is, die swipe to seek functie is zo handig.
Maar dit geeft niet echt antwoord op zijn vraag/stelling,

Zelf gebruik ik geen Android producten, dus ik ben waarschijnlijk niet de beste persoon voor deze reactie, maar ik gebruik zowel een Surface RT als Pro, als ik kijk naar Windows 8, hoe het werkt, hoe snel het is enz, dan zie ik geen toegevoegde waarde in het Android OS. Nu heeft Android natuurlijk veel meer apps dan Microsoft in de store heeft, echter gezien Windows nog veel meer applicaties in de desktop omgeving, wint Windows het makkelijk. Waar wint Android het mogelijk nog wel? Op besturen, want de meeste Windows applicaties werken niet fijn met touchscreen, echter gezien het hier gaat om laptops, is dat argument ook weer verdwenen.

Ondanks dat Android dus veel te bieden heeft, heeft Windows zo gigantisch veel te bieden, dat ik niet zie waar Android (zo) onderscheidend is waardoor mensen hier veel gebruik van zouden maken.
Ik ben een Fandroid, maar ik vind dat je het goed heb samengevat. Android is erg fijn voor aanraking en heeft daarvoor veel meer programma's dan Windows; maar wat betreft programma's wint de "desktop" van Windows natuurlijk van iedereen, en die gebruik je nou juist op een laptop.

Zou het misschien gaan om de toevoeging van bepaalde applicaties die specifiek handig zijn voor mobiele apparaten en die ontbreken voor Windows? Dan is het dus de bedoeling dat je steeds switcht tussen Windows en Android als je het apparaat als desktop, respectievelijk als tablet gebruikt? Ik blijf het een beetje vaag vinden.
Je bedoelt de eenvoud van een tablet gecombineerd met het gewicht en batterijgebruik van een laptop?
Ik heb een touchscreen op mijn lapto;)
kan je hem dan verkopen aan mij? ik kan zo'n android tablet nog goed gebruiken :p
Persoonlijk lijkt me dit geen geweldige feature. Mijn ervaring met bluestacks is dat het niet echt stabiel draait bij de wat zwaardere apps, daarintegen wel een uitkomst voor mensen zonder "DIY" kennis mbt het installeren van bijvoorbeeld WhatsApp binnen een windows omgeving.