Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

De eerste renders van de door Foxconn gemaakte goedkope BlackBerry-smartphone zijn online gekomen. Het toestel gaat wellicht BlackBerry Z3 heten en zou beschikken over een 5"-scherm met een resolutie van 960x540 pixels.

Met die diagonaal en resolutie komt het aantal pixels per inch uit op 220, een veel lagere scherpte dan BlackBerry eerder toepaste in onder meer de Z10 en Q10. De details van de telefoon, die als codenaam Jakarta heeft, verschenen bij N4bb.

In het lijstje specificaties is verder te zien dat de Jakarta een 2650mAh-accu heeft, bijna even groot als de 2880mAh-accu van de Z30. De telefoon draait op een niet nader genoemde dualcore-soc met een maximale kloksnelheid van 1,2GHz in combinatie met 1,5GB werkgeheugen. Het opslaggeheugen zou 8GB bedragen.

De Jakarta is de eerste BlackBerry die Foxconn ontwikkelt en produceert. Door de deal met Foxconn wil BlackBerry toestellen sneller en voor lagere prijzen in de winkels krijgen. N4bb zegt dat het toestel volgende week te zien is op telecombeurs Mobile World Congress. BlackBerry is daar echter niet en Foxconn heeft alleen een stand om zijn 4g-tak te promoten.

BlackBerry Z3 Jakarta

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Ziet er strak uit.... :)

Maar Blackberry heeft zich in het verleden teveel op de zakelijke markt gericht en de boot gemist.

MAW. gooi het eigen besturingssysteem over boord en zorg dat je nog op de ANDROID trein mee reist. Mooie Blackberry schil om Android heen en misschien maakt men dan nog wat kans ;)

[Reactie gewijzigd door Mystery1976 op 17 februari 2014 14:49]

Waarom eigen besturingssysteem over boord gooien? Juist dit systeem is vaak de keuze voor serieuze bedrijven.

Ik heb er overigens met mijn Z10 ook geen problemen mee. Alles werkt fantastisch, nooit last van bugs, batterij gaat lang mee en ga zo maar door.

Een te kort aan apps? Onzin, tenzij je smartphone verslaafd bent.
Als IT manager zou ik het ook niemand adviseren, gezien de zeer onzekere toekomst van het hele platform, en de steeds betere ontwikkelingen van Windows en Windows Phone op mobiel vlak.
Tsja, maar daar heb jij dan ook geen enkel belang bij als "Microsoft Windows, Microsoft Windows Small Business Server" specialist en eigenaar van een IT-onderneming die zich bezighoudt met het verkopen van Microsoft producten en oplossingen....
Ik weet niet wat jij over "serieuze" bedrijven rekent, maar ik zie geen enkel bedrijf anno 2014 nog investeren in een mobiele oplossingen gebaseerd op BlackBerry.
Dat heeft waarschijnlijk meer te maken met jouw gebrek aan kennis, als met de feiten.

Onlangs nog werd bekend dat IT-gigant DATEV (40.000+ werknemers), dat zich specialiseert in IT-oplossingen, BES 10 heeft gekozen als haar MDM-oplossing.
Daarnaast heeft zij 1000 BB10-smartphones aangekocht.

Hier een vijftal bedrijven uit India, variërend van Farmaceutische giganten tot een advocatenkantoor met vestigingen in o.a. Bombay, Silicon Valley, Singapore en Munchen:
http://press.blackberry.com/press/2014/enterprises-in-india-move-to-blackberry-10.html

(Om maar een paar voorbeelden te noemen.)

BlackBerry heeft drie keer zoveel zakelijke klanten als Airwatch, Good en MobileIron gecombineerd..

De Enterprise tak van BlackBerry draait prima, het is de verkoop van Smartphones aan consumenten die in het slop zit.

Het is niet voor niets dat BlackBerry 10 het enige (MDM) Platform is dat de Authority to Operate heeft gekregen van het Amerikaanse ministerie van Defensie, ondernemingen en organisaties die data-veiilgheid/MDM serieus nemen (denk aan overheden en gereguleerde markten) kunnen niet om BlackBerry heen en doen dat ook niet.

De situatie van BlackBerry wordt door een heleboel mensen, niet gehinderd door enige kennis van zaken, schromelijk overdreven en daar is jou reactie een goed voorbeeld van.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 17 februari 2014 19:52]

In Nederland verkoopt de zakelijke dealer/ provider alleen mdm en vinden ze de verkoop van Blackberry te moeilijk omdat er meer bij komt te kijken en ze snappen nog steeds niet dat je ook met mobile fusion android en ios7 toestellen kunt laten meedraaien. Ik snap het ook wel kost meer tijd en wil je ook met encryptie werken dan krijg je nog extra kosten maar goed veiliger kan het niet.

Het voordeel is ook dat je zelf een eigen werkomgeving krijgt op je androis/ios 7 toestel welke in een container draait en dus afgeschermd is van je eigen software en dus super handig om bedrijfsgegevens te beschermen.

Probeer dit allemaal uit te leggen en de ICT-er zal kiezen voor MS server en combinatie MDM. Dit is ook makkelijk voor hem/haar maar minder goed beveiligd en daar zijn bepaalde partijen blij mee :)

Het probleem is dat die ICT-er niet bang hoeft te zijn omdat Blackberry 10 OS qua gebruik veel makkelijker is geworden en veel betere advies zal zijn voor medische, juridische, financiele en andere takken waar data belangrijk is.

Het is een keuze maar uitendelijk is het niet leuk als je als advovaat achter de feiten loopt omdat de tegenpartij een aanval heeft geopend op je toestel. :X Het gebeurt.

[Reactie gewijzigd door nlb op 17 februari 2014 21:05]

De Duitse, Britse en Amerikaanse overheid die onlangs samen duizenden BlackBerry 10 devices hebben besteld (en sommige al in gebruik hebben). Bank of America etc. Dat zijn opzich best serieuze klanten naar mijn mening.
Op een paar enkele bedrijven kun je tegenwoordig niet teren. Het is tegenwoordig ANDROID/WINDOWS/IOS.

Mijn vermoeden, dat hun het ook niet meer gaan trekken. Of ze worden overgenomen of het bedrijf bestaat over enkele jaren alleen nog in de geschiedenis van wikipedia !
Voornamelijk banken(Bank of America and Citigroup) gebruiken de services van BlackBerry. Ook Western Union, Healthsouth maakt gebruik van de telefoons van BlackBerry.

Natuurlijk moet BB iets gaan doen willen ze in de toekomst nog meedraaien met Apple, Windows of iOS. Hoe dan ook is er niks mis met het besturingssysteem van BlackBerry ;)

[Reactie gewijzigd door Notehschil op 17 februari 2014 15:31]

Laten we hopen dat je ongelijk hebt. BlackBerry doet het naar mijn mening nog best goed als je hun reputatie/imago bekijkt. Ze zijn van de top in een diep dal gevallen, en proberen er met alle macht weer uit te komen. De huidige telefoons (Z10/30 en Q10/5) hebben in ieder geval bewezen dat ze nog steeds in staat zijn goede software te schrijven. De Android integratie werkt goed, met wat verbeterpunten.
Aangezien bedrijven ook opnieuw gaan inzien dat de beveiliging van hun systemen echt wel belangrijk is, zou het me niks verbazen dat deze straks weer voor een deel terugvallen op BlackBerry telefoons met haa BES oplossing. Aan de kant van Android en iOS hoor je de laatste tijd alleen maar de ene hack na de andere. Ik kan me niet voorstellen dat je dat als bedrijf wilt.
Dikke akku, en licht en stabiel OS icm wat rekenkracht en ruim geheugen.
Voor rond de 200 euro, gaat deze telefoon een stuk beter verkopen dan zijn voorgangers.
Wel jammer van die lage resolutie. Die is eigenlijk niet meer van deze tijd, zelfs niet in het budget segment.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 17 februari 2014 14:43]

Voor onder de tweehonderd euro heb je een Android toestel uit China met betere specs of een Moto G (met 16GB opslaggeheugen, het 8GB exemplaar kost ruimschoots onder de ¤ 200). Blackberry zal zich opnieuw moeten bewijzen, dus zal er iets moeten zijn om de consument over de streep te trekken. Het meest voor de hand liggende is dan de prijs. Oftewel: deze specs en een toestelprijs van $150/¤150 (dollar / euro conversie is gebruikelijk) zal het moeten worden.
Heel leuk maar de Z10 heb je nu voor 150euro als het niet minder is.
Cashback actie op de BlackBerry Z10 en Q10

Het is nu puur dat mensen niet weten wat de mogelijkheden van BB 10 zijn. Veel mensen denken ook nog dat je los BB abonnement nodig hebt, maar dat is allemaal niet meer zo.

Even ander verhaaltje van een bedrijf zoals Norton. Norton was vroeger echt een virusscanner die je computer traag maakte. Vandaag de dag is Norton 1 van de lichtste virusscanners. Maar Norton moet nog steeds te horen krijgen van dat is toch die trage troep.

Hetzelfde geld nu voor BlackBerry, het zijn geweldige apparaten. Maar iedereen zit nog met het gevoel van OS 7.
Heel leuk maar de Z10 heb je nu voor 150euro als het niet minder is.
Cashback actie op de BlackBerry Z10 en Q10

Het is nu puur dat mensen niet weten wat de mogelijkheden van BB 10 zijn. Veel mensen denken ook nog dat je los BB abonnement nodig hebt, maar dat is allemaal niet meer zo.

Even ander verhaaltje van een bedrijf zoals Norton. Norton was vroeger echt een virusscanner die je computer traag maakte. Vandaag de dag is Norton 1 van de lichtste virusscanners. Maar Norton moet nog steeds te horen krijgen van dat is toch die trage troep.

Hetzelfde geld nu voor BlackBerry, het zijn geweldige apparaten. Maar iedereen zit nog met het gevoel van OS 7.
Dat kan allemaal wel zo zijn maar dat hebben ze toch echt allemaal zichzelf aangedaan.

Vooral als je een goede naam hebt in het IT gebeuren, moet je daar heel voorzichtig mee zijn immers, vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
En probeer dan maar eens je verloren klanten terug te halen.
Daarom ik zeg ook niet dat BlackBerry het zichzelf makkelijk heeft gemaakt. Het is een kwestie van gevoel wat mensen nu nog hebben over BlackBerry dat je niet zomaar weg krijgt. Negatieve dingen blijven toch altijd hangen.
Nog vroeger was Norton nog veel meer dan alleen maar Norton Antivirus, dingen als Commander, utilities/Nuts&Bolts werden echter overbodig.

Norton was met name irritant omdat het overal standaard bijzat, zich niet liet verwijderen, en vaak windows installaties compleet in de soep lieten draaien.

Overigens, elke virusscan-suite voor de consument was rond 2000/2004 irritant zwaar. Met norton corporate is echter nooit iets mis geweest, maar dat gold ook voor tijdgenoten als McAfee en Thunderbyte.

Ontopic:
Je hebt inderdaad niet meer een BIS of BES abbonnement nodig, tenzij je hem achter Lotus domino wil hangen. Maar dat geld voor concurrerende toestellen hetzelfde.

Wat is nu de meerwaarde van deze blackberry vs. een WPhone 8 of Android toestel?
persoonlijk denk ik de hub (alle social media en berichten in 1 plaats) en andere workflow met gestures, en een webbrowser met flash support, ook een voordeel(tov windows phone) is de android app runtime
Maar geld dat ook voor serieuze zakelijke toepassingen? Ik ben van mening dat e-mail, skype/live en whatsappen meer dan genoeg is. Voor al het overige heb ik toch al een ultrabook bij me.

Bij mijn huidige opdrachtgever zijn ze ook bezig met de Blackberry's (bold 9nogwats en enkele Z10s) uit te faseren tbv Nokia Lumia's met windows phone, en ze zijn zeker niet de enige. Kunnen we nl de BES/BIS constructies uitfaseren, en valt mooi samen met het afstappen van Notes/Domino tbv Exchange, Dynamix tbv AS/400, etc.

Vergis je trouwens niet in het aantal apps voor windows phone, alles waar een noodzaak voor is, is er wel. En ervoor ontwikkelen is niet bepaald moeilijk heb ik me laten vertellen.

Noem me ouderwets, maar ik zie de noodzaak van social media en interactie ermee in een serieuze zakelijke omgeving niet zo, tenzij social media corebusiness is.
Nieuwe os en touch en feel is veel beter dan android....
Een stuk beter is vrij makkelijk gezien met de huidige verkopen, maar ik verwacht niet dat dit ineens een "redelijk goed verkopend" toestel wordt. Will Blackberry weer eens meedoen dan moeten ze met iets komen wat "de huidige spelers" ouderwets laat lijken. Met een "me too" telefoon komen ze er niet meer bovenop.
Prima fullscreen touch voor de emerging markets. Denk niet dat we hier in Europa veel van hoeven te verwachten, zeker niet zolang de Z10 nog op voorraad is voor dumpprijzen :)
Ik verwacht niet dat dit toestel veel goedkoper dan zo'n ¤ 350 zal zijn als ik voorgaande prijzen van nieuwe Blackberry toestellen in mijn achterhoofd houd. Voor dat geld zijn er betere alternatieven te krijgen die wel minstens over een 720p scherm beschikken zoals de Galaxy S3 die ik nu heb. Ik vind de door Blackberry gebruikte resolutie veel te laag voor een 5" display.

Het zijn specificaties van (minstens) 2 jaar oude midrange toestellen maar Blackberry zal wel actuele mid-range prijzen willen vragen. Beetje hetzelfde probleem wat ze met de Z10 hadden; hardware van verouderde topmodellen gebruiken tegen nieuwprijzen.

Er zullen best mensen zijn die het niet met me eens zijn en dolgelukkig zijn met hun Blackberry, maar met een schamel marktaandeel van 1,9% (de helft van Windows Phone) kun je toch wel concluderen dat Blackberry niet datgene kan leveren waar de consument om vraagt.

Ondanks dat ik geen Blackberry fan ben moet ik zeggen dat de renders er wel strak uit zien. Het is absoluut geen lelijk toestel. Doet me een beetje denken aan het toestel dat Canonical voor ogen had met Ubuntu Touch.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 17 februari 2014 15:14]

Hey verrek, weer een negatieve reactie over BB van Titan_Fox, compleet voorbijgaand aan het feit dat de deal met Foxconn is gesloten zodat de toestelprijzen niet meer op een (te) hoog niveau liggen vanwege de Canadese arbeidsprijzen. Verdere uitspraken van de nieuwe CEO dat de aanschafprijzen van BB's omlaag moeten (en gaan) hebben uiteraard ook geen waarde; die man liegt aandeelhouders gewoon voor natuurlijk!

Verder haat ik het om deze dooddoener weer te moeten gebruiken, maar in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst etc etc yada yada kijk naar Apple. De ingeslagen richting is dan ook (gelukkig) niet om het zoveel mogelijk consumenten naar de zin te maken, maar om het zakelijke (niche?) segment aan te spreken. BYOD is met alle beveiligings- en onderhoudsrisico's & kosten van dien ook niet meer de hype die het was.
Nou moet ik ook wel toegeven dat de huidige specificaties naar mijn mening kant noch wal slaan. Ik ga er vanuit dat BB10 een stuk beter zal lopen op een dual core cpu dan dat het op een Android (Jelly Bean destijds?) zal draaien, dus die over-the-top specificaties zijn dan ook weer niet nodig. Prijzen zijn in het begin wel (te) hoog, maar na een tijd zijn die behoorlijk gedaald. Daar gaat het misschien fout. BB10 zelf heeft wel behoorlijke potentie, maar het imago is beschadigd en zie dat nou maar weer op te bouwen.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 17 februari 2014 17:31]

Ik ben benieuwd of dit toestel gaat aanslaan. Het kan werken als een katalysator voor verdere verkopen, maar dan moet de prijs laag genoeg zijn om mensen dit te te laten bestellen als '2e toestel'. Daarnaast moet het toestel toch een degelijke kwaliteit hebben en goed functioneren, dus niet traag aanvoelen.

Voor emerging markets is dit natuurlijk een leuk toestel, maar heeft Nokia/Microsoft daar niet al teveel voeten aan de grond met de Lumia 520?
Waarom zou de onderkant van de voorkant ontbreken? De andere aanzichten zijn wel volledige lengte.
In tegenstelling tot android, of ios heb je geen back of home button nodig.
Dat verklaart niet waarom de voorkant van de telefoon korter is dan de achterkant ;)
De kwaliteit van het scherm is gelijk aan de Samsung Galaxy S3 mini en Galaxy S2 en het is zekers niet slecht en voor een prijs van 150-200 dollar .Ik ga dit toestel deze zomer gewoon aanschaffen in Indonesia in jakarta (Mangga Dua -goedkoopste plaats en laat een indo onderhandelen en ga er niet bij staan :) ) en het toestel wordt al getest bij een grote provider daar.

De processor is snel genoeg want OS 10 is gebouwd voor een 1Ghz processor en het Ram geheugen is voldoende om 6 apps tegelijk te laten draaien zonder lag. We hebben het dan over echt multi-tasking en geen switch-tasking zoals op android/ios.

De batterij zal nonstop 32 uur kunnen draaien voordat deze leeg is en het toestel zal alleen maar dual 3G ondersteunen dus max 28 Mbps maar dat is genoeg voor BBM voice (of via hotspot), youtube (HD), facebook filmpjes en veel meer nu ook meer mensen 4G gebruiken.

Voor de gebruiker die gewoon film, muziek en social media wil gebruiken met blackberry apps en android apps is dit het beste van twee werelden voor een mooie prijs.

Het toestel staat niet gepland voor Europa.

[Reactie gewijzigd door nlb op 17 februari 2014 19:29]

Koop gewoon de Z10, die kost ook niet zo veel, heeft wel 4G, en is gewoon in Nederland beschikbaar!
Ik heb de Blackberry Z10 gehad voor 10 maanden en heb nu de blackberry Z30 maar ik ga zekers dat toestel testen en wellicht gewoon kopen.

De Z10 heb je bij de KPN winkel voor 229 euro en minus 100 euro kost dit toestel nog maar 129 euro. Dat is spotgoedkoop en de software in minder laggy dan de galaxy toestellen.

Compatible met airport, apple tv, miricast, DLNA , wifi direct en dus zeer uitgebreide connectiviteit met TV's, Mediaplayer, surround setjes etc.

Apple hardware :) Je hebt binnen een minuut een draadloze verbinding met een Blackberry 10 toestel en je kan ook icloud op de Blackberry 10 gebruiken. Het werkt al een trein en je bent goedkoper uit dan een iphone waarbij de Z10 ook nog een betere scherm en resolutie heeft en echte multiasking _/-\o_

[Reactie gewijzigd door nlb op 17 februari 2014 20:51]

Helemaal mee eens, maar ondanks dat ben ik benieuwd naar de Z50. Ik vind de Z10 prima, maar ik vind de Z30 een (iets) te kleine upgrade, als ze de resolutie naar 1080p gooien en er een quadcore processor, en als aller belangrijkste een verwisselbare batterij in stoppen, koop ik heb zo snel mogelijk. Ik vind de Z30 mooier dan de Z30. Wat vind je trouwens van de Z30 t.o.v. de Z10?
Wat een haat weer bij sommige mensen op tweakers.
Deze telefoon is een budget telefoon die zo'n maximaal 150-200 euro moet kosten, ja dit is winkel afhankelijk.

Specs zijn het zelfde als de q5 kwa processor en dergelijke.
Het 5 inch scherm met deze resolutie is misschien laag, maar mensen die zo'n toestel kopen willen iets goedkoops.

Ten eerste is dit het eerste 5 inch budget toestel wat te krijgen is op de markt als ik het zo zie.
Je moet deze telefoon dus naast een LG L3, of Galaxy young zetten en dergelijke die kosten ook rond deze prijs, en dan zul je zien dat dit toestel opeens uit blinkt.

Dit is een leuk toestel voor iemand die niet veel geld heeft maar wel graag een grote telefoon wilt en een goed en stabiel os.

Dit is letterlijk een BlackBerry Curve zeg maar, laten we hopen dat hij in Nederland tekoop is als prepaid pakket voor 129 net zoals de curve was.


Dus vergelijk deze telefoon met elke andere low end telefoon van max 150-200 euro
QWERTY slider telefoon.....dat is wat ze moeten maken....heeft niemand meer in het assortiment!
Hoe kom je daar bij ?
http://tweakers.net/categ...TM-gOH6zHoxk476Y_v1zd8NZO

Het zijn er niet veel, toegegeven. De specificaties laten ook te wensen over. Maar ze zijn er (nog) wel. Misschien is er toch niet zo veel vraag meer naar nu mensen toch gewend zijn aan een touchscreen ? Ik moet er niet aan denken om op van die minuscule prutsknopjes te moeten drukken de hele tijd.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 17 februari 2014 15:10]

hoe irrelevant. Dat zijn echt moeilijk verouderde toestellen die je laat zien. Veelal met Windows Mobile 6.5 of Android 2.3. Je koopt op dit moment toch ook geen computer met Windows Vista erop?
Ooit gehoord van 'overgehaast generaliseren'? Dat JIJ het prima zonder fysiek toetsenbord kan/wil/prefereert betekent niet automatisch dat andere mensen uiteraard jouw mening toebedeeld zijn.

Ik ben het met je eens dat de gebruikers aantallen voor BlackBerry slecht gestemd is. Dat zal ik zeker niet ontkennen.

Maar onze wereld is meer dan alleen 'de meerderheid heeft gelijk en bepaalt,' want als dat werkelijk zo zou zijn, hadden we nog steeds slavernij gehad.

ON TOPIC:
Ik vind het magere specs bij een redelijk 'safe' of 'mainstream' design. De prijs gaat het allerbelangrijkste worden. Dit toestel met deze specs mag niet meer dan 100/150 euro kosten!
Blijkbaar is er geen meerderheid voor toestellen met fysiek toetsenbord. Ik denk dat je het aantal zwaar overschat. Waarom denk je dat er al jaren geen relevante toestellen meer worden gemaakt die zo'n toetsenbord aan boord hebben ?

Het zal een simpel gevalletje kosten-baten zijn geweest. Natuurlijk zal er nog een heel klein groepje zijn dat een fysiek toetsenbord wil. Tenslotte zijn er ook nog steeds mensen die Windows XP prefereren.

Je moet ook niet denken dat een fabrikant zo'n besluit neemt als 49% van de klanten vóór een toetsenbord zijn en 51% tegen. De interesse moet echt al heel erg zwaar tegenvallen voordat zo'n besluit valt. Gezien de winstmarges op smartphones moet de vraag naar dergelijke functionaliteit toch echt marginaal zijn geworden voordat het behouden van zo'n productielijn niet meer rendabel is.

Aangezien zo'n beetje alle fabrikanten hebben besloten om fysieke toetsenbordjes op smartphones te schrappen zou je toch met enige zekerheid kunnen concluderen dat ik niet overhaast aan het generaliseren ben, zoals jij het zo mooi omschrijft.

Je hebt wel gelijk dat dit toestel niet duur mag worden. Zo'n ¤ 150 - 175 is echt wel het maximale, aangezien je dan in de (veelal beter uitgeruste) Lumia-categorie zit. Blackberry kennende zullen ze er wel rond de ¤ 300 - ¤ 350 voor gaan vragen, want natuurlijk veel te veel geld is.

Het toestel ziet er strak uit, maar voor hardware van (minstens) 2 á 3 generaties terug is enkel een budgetprijs rechtvaardig, anders wordt dit de volgende flop (na de Z10 en Q10) en kan Blackberry dit jaar nog faillissement aanvragen.
1 ik heb geen uitspraak gedaan over het aantal gebruikers van fysieke keyboards. Ik ben het met je eens dat die aantallen laag zijn, maar dat het aantal alleen niet alles zegt. Ik ben van mening dat fysieke toetsenbordjes in de toekomst weer relevant kunnen worden. De smartphones van de toekomst kunnen steeds meer, maar met touchscreen heb je gewoon geen solide invoer mogelijkheid. Ik denk dat met de groei aan mogelijkheden van computer-achtige taken de relevantie van een fysiek toetsenbord weer naar voren komt. Dit is mijn mening.

2. Simpel kosten baten analyse? Die zal wellicht niet zo simpel zijn als je denkt, maar het komt natuurlijk ook door 'hype.' Mensen zijn zeer vatbaar voor populaire gadgets die niet per se kwalitatief beter zijn dan minder populaire merken.

3 Wat de uiteindelijke prijs betreft, we zijn hier allebei aan het speculeren. Laten we het afwachten en kijken of John Chen de toestellen beter kan inschatten wat betreft vraagprijs. Hoewel BlackBerry in het verleden inderdaad veel premium-prijzen heeft gehanteerd, betekent dit niet automatisch dat ze dit weer gaan doen.

4 Je allerlaatste zin stuit mij erg tegen de borst, zinloos speculeren en meningen verkopen als feiten. Heb je soms een glazen bol waar je in kan kijken?
Even de reacties op de door jouw aangesproken punten :

1 ) Je hebt gelijk dat je geen uitspraak hebt gedaan over het aantal gebruikers. Ik doelde ook meer op het aantal gebruikers dat jij in je hoofd hebt en waar je je mening op baseert. Het kan best zijn dat dergelijke toetsenbordjes in de toekomst relevant worden. Momenteel is het gewoon zo dat men een touchscreen gewend is, maar dit hoeft natuurlijk niet zo te blijven.

2 ) Vooruit; het zal inderdaad niet zo simpel zijn als ik het omschrijf. Het is ook hoe ik er tegenaan kijk. Hoe dat op commercieel niveau geregeld is weet ik natuurlijk ook niet precies. Consumenten zijn absoluut gevoelig voor hypes. Ook daar geef ik je gelijk in. Het interesseert veel consumenten niet dat een toestel met dual-core betere prestaties neer kan zetten dan een quad-core. Als het naar meer klinkt is het automatisch beter, aldus hun logica. Fabrikanten spelen daar handig op in.

3 ) Het grootste probleem dat Blackberry heeft is dat ze flink achterliggen op de concurrentie. Toestellen als de Z10 hadden prima voor ¤ 600 verkocht kunnen worden als deze minstens 1,5 jaar eerder waren uitgebracht. Je kunt niet van de mensen verwachten dat ze de volle mep betalen voor een toestel met (relatief) verouderde hardware. Mensen kijken hoeveel waar ze voor hun geld krijgen. Of ze er daadwerkelijk wat aan hebben laat ik even in het midden; het is simpelweg een kwestie van vraag en aanbod.

4 ) Ik heb geen glazen bol maar heb toch verschillende dingen goed ingeschat. Zo gaf ik een half jaar voordat Windows 8 op de markt kwam dat het een flop zou worden en de verkopen zouden tegenvallen. Ook voorspelde ik ruimschoots voor de release dat ontwikkelaars eerder tegen de beperkingen van de XBox One op zouden lopen dan bij de Playstation 4. Ook gaf ik bij de eerste berichten omtrent Blackberry's Z10 aan dat het toestel zou floppen vanwege de hoge adviesprijs en dat dit toestel (én de Q10) niet voor de gehoopte redding zouden zorgen. Als laatste voorbeeld heb ik altijd volgehouden dat Linux een prominentere rol zou gaan krijgen, wat ook is uitgekomen (Android, Steambox etc.).

Ik heb niet altijd gelijk, maar bij veel zaken heb ik het toch goed aangevoeld. Blackberry kan zichzelf enkel redden door goede telefoons voor heel concurrerende prijzen aan te gaan bieden en hun releaseschema te versnellen. Anders is het binnen nu en 12 - 18 maanden afgelopen.
De nut-niveau van een fysiek toetsenbord is gelijk aan dat van een on-screen toetsenbord. Met beiden kun je efficiënt tekst invoeren. Qua invoersnelheid zullen ze elkaar niet veel ontlopen, en ligt een verschil vooral in de vingervlugheid van de gebruiker.

De meerwaarde zit hem in vooral in het gevoel van kwaliteit. Een fysiek toetsenbord levert haptische feedback. Je voelt met je vingertoppen en vingers dat je typt. Tegenover het strelen over een stukje doorzichtig plastic kan dit de ondefinieerbare meerwaarde geven van kwaliteit.
De meerwaarde daarvan is vergelijkbaar met:
-De meerwaarde van een mechanisch boven een regulier toetsenbord,
-De keuze voor een dure Waterman vulpen boven een bic-pennetje.
-De keuze voor een Moleskine notitieboekje vs. een notitie blokje van de action.
-De keuze voor een interieur van een luxe Mercedes boven dat van een hyundai.

Alle bovenstaande keuzes geven niet percé meer nut, maar geven sommige gebruikers een hogere kwaliteitservaring. En ja dat is ook afhankelijk van je persoonlijke behoefte en daarmee een subjectieve meerwaarde die niet aan ieders besteed is.

Wat je opgeeft is compactheid of een stukje scherm-ruimte, wat anders ook wegvalt als je typt.
Dus wanneer je je telefoon vooral gebruikt om te communiceren i.p.v. media te consumeren is dat een klein offer dat voor mij elke scherm-inch waard is.

Maar je hebt gelijk, de meeste mensen kiezen niet voor een mechanisch toetsenbord, de Watermanpen en ook het percentage S-klasses van Mercedes op de weg is laag. Het neemt niet weg, dat er toch een groep is, die meerwaarde ervaart in dat fysieke toetsenbord.
De laatste tele die daar staat met ten tijde van productie redelijke specs is van 2009!!

Er is al jaren geen High end toestel meer met een qwerty....ik had de laatste goeie (droid1/2/3) maar zelf de droid 3 is niet eens meer officiceel in Nederland uitgebracht!
De toestellen zijn in de VS wel uitgebracht....er is daar blijkbaar wel een markt voor!

En qwerty toestellen is nou net waar BB groot mee is geworden!!!!
Het is leuk en aardig dat qwerty-toestellen hetgeen zijn waar Blackberry groot mee is geworden. Echter kun je het jezelf niet permitteren om in het verleden te blijven hangen. Je kent tenslotte de spreuk "in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst".

In de huidige generaties van smartphones is er blijkbaar geen plek meer voor fysieke toetsenborden. Toestellen die het wel hebben zijn meer niche-producten voor die groep die de overstap nog niet durft te maken. Vroeg of laat ontkom je er niet aan. De enige toestellen die straks nog fysieke knopjes hebben zijn dumbphones, hoewel dat ook niet eeuwig zal duren.

En wat betreft de VS ... daar valt sowieso weinig van te zeggen. Apple en Blackberry zijn altijd goed vertegenwoordigd geweest in Amerika. Toch moesten beide bedrijven Android voor zich dulden. Apple's marktaandeel in de VS is (volgens mij) voor het eerst kleiner dan dat van Android. Blackberry heeft daar nog een marginaal marktaandeel van 0,4%, wat slechts een fractie is van hun wereldwijde aandeel van 1,7% (Q32013)

http://www.macrumors.com/...hare-strong-android-lead/

De enige plek waar Blackberry meer toestellen heeft weten te verkopen is in China; daar ging hun marktaandeel van 0,0 naar 0,1%. Of dat zo blijft waag ik te betwijfelen vanwege de overvloed aan spotgoedkope Android-telefoontjes.

Ik vind wel dat Blackberry mooie toestellen heeft en de hardware zal beslist vlot genoeg zijn om BBOS10 vloeiend te laten draaien, maar ik struikel gewoon over de prijs en het toekomstperspectief. Gezien het gerommel bij Blackberry zou ik me zorgen maken om ondersteuning en updates. Afgezien daarvan keldert de waarde van je toestel binnen een hele korte tijd (de Z10 verloor 50% in enkele maanden tijd) waardoor het een potentieel minder interessant toestel zal zijn om te verkopen.
verkoop australia is ook goed mede dankzij positieve reviews en het goede bereik/ontvangst van de Z10 en Z30.
Deels offtopic maar, ongelofelijk wat een lelijk UI. Dit wordt is geen final versie, neem ik aan?
BlackBerry heeft al een tijd een paar toestellen met BlackBerry 10 als OS op de markt. De UI hiervan zal dus overeenkomen met de nieuwe Jakarta (of Z3). Ik snap je opmerking, en vraag me zelf ook af waarom ze het zo afbeelden, maar kan je verzekeren dat het uiteindelijk prima oogt.
Dat zie je toch ook? Er staat op het spiksplinternieuwe toestel al een oproep om een upgrade uit te voeren ;)
BlackBerry zou toch wel op het MWC zijn?
Klopt, hier komt waarschijnlijk meer informatie over het nieuwe toestel en BBM voor Windows Phone.
Ik hoop dat ze opschieten met de octacore Ontario. Ben nu blij met mijn Z10, maar ik wil natuurlijk het beste van het beste, en hoewel de Z10 alles goed doet, (vooral communicatie, Android apps werken ook prima) kan het natuurlijk altijd beter. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True