Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 94 reacties

De Amerikaanse geheime dienst NSA heeft zijn Australische collega's Amerikaanse advocaten laten bespioneren. De NSA mag zelf niet zomaar Amerikanen bespioneren en had zelf nooit deze communicatie mogen onderscheppen.

De Australische geheime dienst Australian Signals Directorate waarschuwde de NSA van tevoren dat er communicatie van Amerikaanse advocaten onderschept zou gaan worden en de Amerikaanse geheime dienst ging er desondanks mee akkoord om de informatie te laten verzamelen en te ontvangen, schrijft de Amerikaanse krant The New York Times op basis van documenten van klokkenluider Edward Snowden.

De Amerikaanse advocaten stonden de Indonesische overheid bij in een niet nader genoemd handelsconflict met de Amerikaanse overheid. Volgens The New York Times gaat het over garnalen of kreteks, sigaretten gemaakt met kruidnagel. De Australische geheime dienst zei dat de informatie interessant zou zijn voor 'Amerikaanse klanten', maar het is onbekend of de dienst daarbij alleen doelde op geheime diensten of ook op bedrijven.

De documenten versterken het idee dat de NSA vaak spionagemiddelen heeft ingezet voor economisch voordeel voor de Amerikaanse overheid of Amerikaanse bedrijven. De handel in garnalen is maximaal 750 miljoen euro per jaar waard, schrijft de Amerikaanse krant. Bij kreteks gaat het om maximaal enkele tientallen miljoenen euro's per jaar.

De Australische geheime dienst heeft samen met de NSA volgens de documenten toegang tot Indonesische communicatie via het bedrijf Indosat, dat satellietcommunicatie voor de Indonesische overheid afhandelt. De geheime diensten hebben 1,8 miljoen 'master keys' in handen en zouden die ontsleuteld hebben. De situatie met het afluisteren van advocaten is precair, omdat de NSA zelf nooit zonder toestemming van een geheime rechtbank de spionage-activiteiten had mogen ondernemen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (94)

NaÔef om te denken dat dit niet veel vaker is gebeurd, ook binnen de EU vermoed ik wel met alle onthullingen..
Kan het niet rechstreeks, dan maar via de schoothondjes als Australie of UK. :(

[Reactie gewijzigd door Coldstream op 16 februari 2014 11:43]

Het afluisteren van advocaten is nog een stapje erger. Ook in Nederland is hier nu een discussie over en aanklacht van 2 advocaten.

Als verdachte is het een recht dat iedere communicatie tussen jou en je advocaat geheim is. Dat is een basisrecht voor eerlijk proces. Het gaat zelfs zo ver dat als blijkt dat verkeer is afgeluisterd rechter zaken seponeren en jou vrijspreken.

Dit zal ook uit de hoed van snowden gekomen zijn en waarschijnlijke doelde de NSA er een tijdje terug al op dat er nog veel meer materiaal naar voren zou komen.

Ik kan me voorstellen dat de betreffende advocaten hiermee nu een rechtszaak in de USA zullen beginnen en die waarschijnlijk ook zullen winnen. De amerikaanse beerput was al open maar blijkt steeds groter en groter te worden.
Ook in Nederland is hier nu een discussie over en aanklacht van 2 advocaten.
Dat is een beetje kort door de bocht. De zaak waar je nu aan refereert betreft advocaten voor het militair recht. Civielrechtelijke advocaten worden beschermd door de wet, in die zin dat de communicatie tussen de advocaat en zijn/haar client vertrouwelijk is, en niet afgeluisterd mag worden. Een dergelijke bescherming bestaat echter niet voor een militair die ergens van verdacht wordt, en zijn/haar advocaat.

Daar gaat die discussie over, of die bescherming er niet ook moet zijn. Het is namelijk een vaststaand feit dat de MIVD de communicatie van een militair mag afluisteren, ook als die met zijn/haar advocaat is.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 16 februari 2014 19:33]

"Het is namelijk een vaststaand feit dat de MIVD de communicatie van een militair mag afluisteren, ook als die met zijn/haar advocaat is."
Dit vind ik een verontrustend scenario, wat inhoud dat je als militair totaal geen garantie hebt voor een eerlijk proces.
wat inhoud dat je als militair totaal geen garantie hebt voor een eerlijk proces.
Dat is wel heel dramatisch. Een militair is geen burger, een militair heeft er voor getekend om het landsbelang te dienen en orders op te volgen. Doet hij dat niet (bijvoorbeeld omdat hij vindt er wat op wikileaks gepubliceerd moet worden) dan kan daarmee het landsbelang geschaad worden. Logisch dat de MIVD daar dan aan achteraan gaat.
Een militair is echter nog wel een mens en heeft dus net als ieder ander het recht op een eerlijk proces.
Dat klopt. Maar de aanname dat eventueel afluisteren van gesprekken tussen advocaat en verdachte militair een eerlijk proces in de weg staat is voor mij geen feit.
Het zal zeker de aanklager voordeel geven en dus is het per definitie geen eerlijk proces.
In een eerlijk proces komt alles ter tafel, alle voors en tegens, alle feiten, alle beweegredenen. Dus schadelijk hoeft dat niet noodzakelijk te zijn.
Echter, als de aanklager van tevoren weet wat de verdediging zal inbrengen kunnen ze zich hieraan aanpassen en voorkomen dat het pleidooi van de verdediging enige impact heeft. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet schadelijk is.
Je weet ook van te voren waarvoor je wordt aangeklaagd en tegen welk bewijs. Dus in zekere zin staat de aanklager normaal gesproken altijd al op een achterstand. En maakt dit het eerlijker.
En dat is een goed iets? Dit werkt alleen maar corruptie in de hand.
Het is eerder teleurstellend dat de EU niet ook Amerikaanse bedrijven aftapt om daar financieel gewin uit te halen. Momenteel staan we aan de zijlijn met een economie die de afgrond inrolt terwijl we ook nog eens door de rest van de wereld bedonderd worden. Amerika die alles en iedereen afluistert en China die vuile economische speelt terwijl Europa het beste jongetje van de klas wil zijn en alleen maar verliest.

De enige manier om dergelijke landen aan te pakken en ervoor zorgen dat ze zich gedragen is door simpelweg hun globale macht en grip te beperken.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 16 februari 2014 12:07]

Dan introduceer je nog meer spionage in de wereld, een kwaad dat je alleen als laatste redmiddel moet gebruiken. Dat de Amerikanen niet beter zijn dan ons moet geen rede zijn om te verslappen. Dat is infantiel.

Landen lijken voor op mensen, ze kunnen pretenderen je vrienden te zijn en je toch bedonderen. In plaats van bitter en cynisch hiervan te worden kun je ze beter minder serieus als vrienden nemen. Waarom zou je deze landen nog vertrouwen?

Eerder al zij Mikko HyppŲnen dat we - wellicht tegen beter weten in - te veel op Amerikaanse bedrijven vertrouwden. En dat ben ik met hem eens. Amerika deed zich voor als een vriend, maar nu komt de aap uit de mouw en zien we dat ze helemaal niet zo te vertrouwen zijn.

Als je het mij vraagt hebben Europese tech bedrijven er nu een extra concurrentievoordeel bij. Dat voordeel is vertrouwen, iets wat de Amerikanen (voorlopig) niet kunnen leveren. Ik heb liever dat we daar in investeren dan spionage. Want spionage is immers waar de ellende begint.
Eigenlijk was het altijd al naief om de Amerikanen te vertrouwen w.m.b. gezien de geschiedenis al heeft aangetoond dat zij enkel om Europa gaven wanneer er of;

A - Economische belangen bij gemoeid zijn;
B - Hun eigen (machts)positie in het geding raakt;
C - Wij ook de ideaale bufferzone tussen de Staten en het "kwaad in het Oosten" bleken.

Echter denk ik helaas niet dat er op technisch vlak masaal geswitched gaat worden naar Europese software gezien er dan een gigantische inhaalslag gemaakt zou moeten worden en alles wat enigzins uitgroeit tot een succes (of probleem ;)) door het grote geld opgeslokt wordt.
Ook ben ik bang dat het huidige politieke systeem teveel verweven is met deze beerput en dat het daarom ook allemaal maar wat stilletjes blijft in Europa.
In de VS is de politiek volledig in handen van corporations en andere belangengroepen doordat deze het geld verschaffen voor de politieke campagnes.

In Europa staan de nationale regeringen en parlementen nog op een behoorlijke afstand van het bedrijfsleven. In Brussel is de europese commissie en een groot deel van het parlement net zoals in de VS volledig in handen van bedrijfsleven en lobbygroepen.

Europese burgers hebben dan ook weinig goeds te verwachtten van de EU.

[Reactie gewijzigd door (id)init op 16 februari 2014 16:59]

In Amerika sponsoren bedrijven een van de politieke partijen, bij ons zitten politiekers vaak zelf nog in de bedrijven. Niet dat je statement onjuist is ofzo, maar zo er zitten zeker verziekte elementen in.

Zonder een Europa hadden de Europese burgers het ook niet goed gehad in een tijd van globalisering.
Weer een staaltje van het zeer gerespecteerde en zeer betrouwbare Amerikaanse WIPO [World International Property Organisation, "The World is property of USA? Why don't people understand that :( "], ook met een zeer grote hoofdvestiging in Zwitserland. Ze werken in alle stilte gestaag verder ook in the Pacific.
Die voeren nog steeds hun (wettelijke aangepaste bijna corrupte) handelsverdragenplannen uit, en maken daar natuurlijk ook gemakkelijk gebruik wat geheime diensten allemaal voor handige (bedrijfs) informatie overal vinden.
Hier in Europa natuurlijk, met dank aan onze Belgische meneer de Geus van de EU natuurlijk, die heeft een mooi overzicht van wat hij allemaal nog moet bekonkelen, trouwens hij heeft een heel mooi resort in Italy dat hij eigenlijk niet betalen kan, van zijn bescheiden inkomsten :)
Dan introduceer je nog meer spionage in de wereld, een kwaad dat je alleen als laatste redmiddel moet gebruiken.
Gek, ik dacht dat het laatste redmiddel oorlog was.

Spionage werd vooral gebruikt om oorlogen te voorkomen, tegenwoordig wordt het helaas veel breder ingezet, en dat moet beperkt worden. Het nadeel is dat niemand ter wereld een boycot op Amerikaanse producten wil doen, en dan met name Amerikaanse olie.
Voor een groot deel ben ik het eens met je reactie, maar ik betwijfel of onze Europese bedrijven werkelijk een haar beter zijn en of ze dus dat vertrouwen wel verdienen..

Want is het niet zo dat de spionage door de VS (waar ik het overigens volstrekt mee oneens ben) al diverse ontoelaatbare afspraken aan het licht heeft gebracht van Europese bedrijven?

Worden in Nederland bijvoorbeeld advocaten niet afgeluisterd, tegen alle wetten en regels in?

Kijk eens hoe de overheid omgaat met onze privacy?

Nee.. ergens ben ik bang dat het hier feitelijk net zo beroerd is maar we alleen de grote bek missen om iedereen maar te pas en te onpas onze wil op te leggen..
Ja, laten we ons verlagen tot het niveau van een ander...

Daar los je geen problemen mee op.
Zeker wel. Het gaat er niet om wie er gelijk heeft, het gaat erom wie er wint. Geschiedenis word geschreven door de winnaars, niet de verliezers.
En jij denkt dat onderhandelen over hoe ver amerika mag gaan in haar agressie jegens de rest van de wereld, als onze trouw 'vriend en bondgenoot' respect afdwingt?

Wat is jouw voornaam? Jezus ('turn the other cheek') Swelson?

[Reactie gewijzigd door Vendar op 16 februari 2014 14:06]

En jij denkt dat onderhandelen over hoe ver amerika mag gaan in haar agressie jegens de rest van de wereld, als onze trouw 'vriend en bondgenoot' respect afdwingt?
wat is het alternatief? Oorlog?

Nee, daar wordt de mensheid echt beter van.
Oh, er zijn anders mensen steenrijk geworden door de oorlog. Voornamelijk Amerikanen overigens.
Heksenhaat Jodenhaat is uit de mode dus nu maar met z'n allen de Amerikanen aanwijzen als zondebok?...

Wat een culturele vooruitgang zeg... |:(

Ik hoop ten zeerste dat jullie met al jullie uitspraken doelen op de daadwerkelijke boosdoener, nl. het corporate kapitalistische bureaucratische imperialistische 'democratische' systeem.
(tl;dr: Hebberigheid en Ego)

Het Kaste/klassensysteem is verre van uitgestorven en dankzij het prachtige kapitalisme zijn we nu weer goed op weg naar die goeie ouwe tijd zoals we die gewent zijn uit de middeleeuwen met 'lords' die land (kapitaal) 'bezitten' en vassals welke dat land bewerken (en 99% van de inkomsten gedwongen afstaat).

Ik voorspel dat ze over 1000 jaar met dezelfde afkeer terug kijken naar ons zoals wij terugkijken naar de middeleeuwen... En (jammer genoeg) voorspel ik ook dat ze over 1000 jaar net zo hard op hun eigen futuristische manier de rijkheidsverdeling in de maatschappij naar de kloten helpen/hebben gebracht. :+

Ik vrees dat het nog wel een paar millenia kan duren voor de mensheid zich weet te ontdoen van zijn hebberigheid en drang om te veroveren en meer/beter te bezitten dan de buurman.
Onze drang om te domineren en onze mening/filosofie op te dringen (met geweld als nodig) is ook zo'n prachtig voorbeeld van oerdrang welke enkel door de jaren heen andere vormen aanneemt maar niet verdwijnt.

Wat een prachtig organisme zijn wij mensen toch.

With great power comes great responsibility...
Unfortunately it also comes with great ability to hide mistakes or injustice and to ignore or deny responsibility.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 16 februari 2014 19:16]

Ik snap persoonlijk niet waarom ik hierop aangevallen wordt, er zijn in de 2e wereld oorlog gewoon een aantal families/bedrijven rijk geworden aan de productie van van alles en nog wat.

Er werd gesteld dat niemand beter wordt van de oorlog, en ik gaf aan dat dat niet klopte. Dat staat totaal los van haat aan joden of Amerikanen, of dat het allemaal aan onze vreselijke samenlevingen en kapitalisme ligt.
@drdelta, mijn post was geplaatst als reactie op de jouwe maar eerder gericht jegens iedereen hier, mijn excuses indien je je persoonlijk aangesproken voelde.

@ErwinPeters het is mij zekers niet ontgaan dat vandaag de dag er nog steeds vrij veel geld/macht in joodse handen is; de namen Rotschild en Zuckerberg zijn mij niet onbekend.

Wže de macht/het geld bezit is echter niet het probleem en de oplossing is dan ook zeker niet om met zijn alle die mensen te vervolgen en/of te ontdoen van hun rijkdom.
Ook al zou je na alle executies achter de rug zijn al het geld 100% eerlijk verdelen onder alle wereldburgers, zonder een nieuw beter systeem zouden we gewoon weer bij voor af aan beginnen zodra de eerste (ruil)handel plaats heeft gevonden.

Het probleem, mijns inziens, is een systeem dat faciliteert en toejuicht dat geld (en dus macht) gelinkt zijn aan elkaar en dat deze samenklonteren.

Kapitalisme en Democratie mengen niet goed samen gezien (publieke) meningen te koop zijn.
Wat een alternatief zou kunnen zijn weet ik zo niet, persoonlijk kijk ik met hoopvolle ogen richting een geŁnificeerde wereldstaat a la Star Trek waar persoonlijk eigendom nog wel bestaat maar salarissen op commissie basis zijn en eigenlijk iedereen in dienst is van 'de staat'.
Zo'n maatschappij zou echter enkel werken wanneer men bereid is korte-termijn persoonlijk gewin correct in relatie te brengen met lange-termijn maatschappelijk gewin en je dus geen hebberige macht hongerige mensen aan de top hebt.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 17 februari 2014 01:18]

Een Star Trek achtige maatschappij zou alleen werken als het niet ten faveure zou komen van een kleine groep 'machthebbende' zoals bijvoorbeeld met het communisme in Rusland/China het utopisch communisme verziekt werd.

En ik vrees dat deze groep mensen er alles aan zal doen om dat toch te laten gebeuren. ;(

[Reactie gewijzigd door drdelta op 17 februari 2014 02:00]

Rustig aan. Je word niet aangevallen. Guilttrips en slachtoffer spelen zoals je met je laatste post doet werkt nu eenmaal niet bij iedereen. Ik zal het statistische bewijs even opzoeken. Maar voor de beeldvorming, denk alvast aan de Rotschild, Zuckerberg en andere achternamen die met groot geld geassocieerd worden. Of doe dit niet. Het is mij om het even, maar het moest wel gezegd worden. Overigens is mijn reactie gebaseerd op je eerste zin:

"Jodenhaat is uit de mode dus nu maar met z'n allen de Amerikanen aanwijzen als zondebok?". Je hebt het hier over het haten van Joden om economische redenen (Š la 1935 en denk niet dat dat alleen in DE zo was). Want dat is de reden dat er gespioneerd word: geld.

Edit:
Niet echt een statistiek maar een artikeltje. Mocht het je interesseren mag je verder googlen. Mij pakt het niet zo.

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4099803,00.html

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 17 februari 2014 01:33]

Volgens mij wilde je op Ayporos reageren, en niet mij?

Edit:
Overigens is mijn reactie gebaseerd op je eerste zin:

"Jodenhaat is uit de mode dus nu maar met z'n allen de Amerikanen aanwijzen als zondebok?".
Dat heb ik helemaal niet gezegd, Ayporos was dat.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 17 februari 2014 00:17]

@drdelta, dat klopt.
Goed gezegd. Uitstekend, je ziet hier de onderliggende paradigma's die de oorzaak zijn van deze situatie.

Daarom schrijf ik ook erg vaak tegenwoordig "dat is toch wat we willen?"

Heel veel mensen hebben kritiek op allerlei zaken die verkeerd gaan in de wereld maar willen wel de volgende morgen in hun lease-auto als ICT'er veel geld verdienen. Het excuss is duidelijk: 'Maar ik moet toch ook leven, de huurbetalen etc.?'

Prima, maar is dat een excuus?

Het probleem is:

"We are the first generation of Europeans who have never had to defend their freedom and as a consequence we now take freedom so much for granted, it has become a root assumption about reality. So that even if we can see it being taken away from us, we simply don't believe it."
-- Pat Condell

Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.
-- Aldous Huxley , English Novelist

En hoe waar is dat.
Je bent al snel een antisemiet overigens, geen racist. Joden zijn geen ras, maar mensen uit verschillende rassen met dezelfde ideologie. Maar dit heeft totaal niet met mijn punt te maken.
Wel, ik geloof niet in 'zinloos geweld'. Ik geloof dat geweld soms zinvol is. Hoe lang wil je als persoon of als volk iemands bitch zijn?

Ik zie liever een vredelievende oplossing, maar als de andere partij daarover niet wil onderhandelen dan houdt het een keer op.

Laten we wel wezen, dat de amerikanen zelf verantwoordelijk zijn voor hoe hun regering uit hun naam anderen aanvalt met haar economische olie-dollar gedreven wapen techs, spionage, anders gezegd, formele en informele imperialisme.

Het is me wel duidelijk dat we hier de ondergang meemaken van amerika.

Vergeet niet, dat Stalin best wilde overleggen met Roosevelt op Malta maar dat de amerikanen geen probleem hadden met een koude oorlog. En vanwege die koude oorlog zijn deze inlichtingendiensten ontstaan. Die vervolgens iedereen maar zijn gaan bespioneren en ingezet werden voor economische belangen.
Bij de meeste oorlogen van de afgelopen 100 jaar, hebben de Amerikanen wel iets mee te maken.
Iets? Meestal hebben ze er een hele grote hand in. Met belangen die beschermt moesten worden, olie-dollars voornamelijk en invloed (lees: macht).
Het probleem is, bronnen. We kunnen het allemaal heel goed voorstellen. Maar betrouwbare bronnen met bewijs, dat de Amerika betrokken was bij de meeste oorlogen van de afgelopen 100 jaar, zou zeer welkom zijn. Betrokken bedoel ik niet al partij die een ander helpt te verdedigen :)
Afghanistan, Irak? Het beÔnvloeden van het politieke proces in Iran in de jaren 50 door een door de bevolking gekozen leider af te zetten en te vervangen door de Sjah? Staat allemaal in boeken vermeld. Need more?
Er zijn honderde boeken over, zo niet duizende.
Probleem met veel van dit type boeken, is de bron.

En zoals altijd, de overwinnaar schrijft de geschiedenis :)
Misschien zou je overwegen om hier eens te kijken:

http://www.historyguy.com/War_list.html

Ook voor CIA ingrepen is wel een lijst te vinden.
Ik zat vanmiddag NGC te kijken en de koude oorlog zou zijn begonnen na een top overleg tussen Stalin, Roosevelt en Churchill. Roosevelt zou dusdanig ziek zijn dat hij geen vuist kon maken tegen Stalin. Alleen Churchill heeft proberen te onderhandelen over de verdeling van de bezette/bevrijde gebieden zoals Berlijn. Een aantal weken url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Franklin_Delano_Roosevelt#Vierde_en_laatste_termijn]maanden[/] na dat overleg liet Roosevelt het leven.
De Stalin die meer miljoenen mensen de dood in hielp onder het mom vader/moederlands liefde ??? onee dat waren verraders en anders ... vul zelf maar ff in

En dan Japan die met hun expansie politiek de chinezen en koreanen
onderdrukten en vermoorden
Of anders die Nederanders die na WW2 zeiden nooit meer oorlog maar wel ff in Indonesie
ach en jij roept " amerikanen zelf verantwoordelijk zijn voor hoe hun regering uit hun naam"
Denk dat je niet alles op een rijtje hebt ,net alseen hoop Battlefield 1,2,3,4 veteranen
"Americans cannot escape a certain responsibility for what is done in our name around the world. In a democracy, even one as corrupted as ours, ultimate authority rests with the people. We empower the government with our votes, finance it with our taxes, bolster it with our silent acquiescence. If we are passive in the face of America's official actions overseas, we in effect endorse them."
-- Mark Hertsgaard, author

Dit citaat mag je ook van toepassing laten zijn op andere landen. Dus ook .nl.
Laten we eerst eens beginnen, onze hang naar amerikaanse producten af te bouwen. Kijken we daarna of we een oorlogje kunnen beginnen, okay? ;-)
Dat doe ik al, zo weinig mogelijk amerikaanse producten kopen. De dingen die ik schrijf komen voort uit mijn gedrag. Ik zeg niet het een en doe het ander.

Als ik zeg dat ik voor een boycot ben dan betekent dat ik dat al doe, of als ik geen GSM heb dan is dat omdat ik er niet een heb.
dat pleit voor je. Een hoop mensen doen precies het tegenovergestelde. Dus mijn statement is ook meer bedoeld voor in de breedte van onze maatschapij......
Ik ben het met je eens. Helaas zal zo'n Europese actie afgedaan worden als aanval. Dat Amerika dat bij Europa doet is natuurlijk terrorisme bestrijding.

"Simpelweg hun globale macht en grip beperken" gaat natuurlijk een beetje moeilijk als je enkel een sockpuppet bent.
En niet alleen door de NSA en zijn Anglicaanse neven maar de Europese veiligheidsdiensten kunnen er ook wat van. Het hoofd van de Franse veiligheidsdienst heeft al eens gezegd dat op gebied van veiligheid de Europese landen en Amerika wel samenwerken maar dat ze economisch concurrenten van elkaar zijn en daarmee legitieme doelen voor overheids spionage.
Boeing dreamliner vs airbus a380
Moet er nog zand zijn maar ik heb niks te verbergen .....
Ik heb ook niks te verbergen maar dat hoeft de overheid niet te weten, toch?
Dat dacht ik ook ja _/-\o_
Wat ik hieruit opmaak is dat de NSA blijkbaar veel meer middelen heeft dan nodig en aangezien de VS al jaren een begrotingstekort heeft, lijkt mij dat de ideale plek om te besparen. ;)
Of wat dacht je van het budget van hun leger, 682 miljard per jaar? Dat is 4.4 % van hun BBP, terwijl b.v. Frankrijk 2.3 % uitgeeft, Duitsland 2.4 %, China 2 %, en Japan 1 %. Voor de hele EU is dat 1.7 %. America staat in de top 10 qua percentage, samen met uitsluitend dubieuze landen.
https://upload.wikimedia....penditure_by_GDP_2008.png

Waarom? Omdat hun industrie en lobby-groepen nauw verbonden zijn met het leger. De staat geeft geld aan het leger; het leger koopt voor honderden miljarden wapens en diensten in bij een groot aantal grote bedrijven, en die bedrijven geven weer veel geld d.m.v. "fundraising" aan parlementariŽrs en presidentskandidaten en dergelijke. Die hebben vaak directe economische belangen. En na hun tijd als parlementslid worden ze vaak directeur bij een van die bedrijven, als ze er niet al veel aandelen in hadden. Bij ons bestaat dit systeem een klein beetje, maar het is toch (nog) veel minder erg.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 17 februari 2014 03:32]

Ik vond deze quote over dit nieuws op reddit:

"The picture that's emerging is that the NSA's job is to secure the business interests of US multinationals and the "we protect you from terrorism" thing is a neat little PR trick to keep the masses subdued."

Hier komt het wel op neer lijkt het, de NSA is er voor het Amerikaanse bedrijfsleven en het opsporen van terroristen is slechts een bijzaak geworden.
Dat vermoeden heb ik al langere tijd, Hetzelfde geld voor het monitoren van het betalingsverkeer.
Via geldstromen precies kunnen zien wie met wie zaken doet.
Ik ben er nog niet uit of Europese politici zo dom en naÔef zijn of dat er andere belangen spelen waar we nu nog geen zicht op hebben,

Het klinkt bizar maar misschien moeten we de VS gewoon eens een tijde ontkoppelen van internet en telefonie.


BTW
Enige weken geleden heb ik via de site overheid.nl advies gevraagd met betrekking tot het versturen van en beheren van zaken die betrekking hebben op intellectueel eigendom van ondernemingen.
Een antwoord heb ik nog niet mogen ontvangen.
Een enorme boycot op de VS en ze isoleren van de rest van de wereld? Ik hoop hier ook al heel lang op en roep het om, al betwijfel ik of het ooit kan gebeuren. Ieder land zou moeten mee werken. Als je ziet hoeveel landen het sloofje van de VS zijn zie ik dat niet gebeuren. Verenigd Koninkrijk, bijvoorbeeld, maar ook Nederland. En zo is er wel een heel lijstje.
geen google (android), microsoft(wndows), facebook, twitter etc,,, Deze organisaties spioneren net zo goed door al onze online en mobiel gedrag te analyseren. In principe spioneert iedereen iedereen en je bent echt naief als je anders denkt... Helaas niet te voorkomen of je moet geen internet, telefoon, smartcards/apparaten etc. meer gebruiken....
"we protect you from terrorism" thing is a neat little PR trick to keep the masses subdued."
Een heel ongeloofwaardige PR trick dan wel.
Ik kan het de Amerikanen niet eens kwalijk nemen. Onze overheden die er voor bukken dan weer wel.
Het is gewoon Echelon all over again.
Het is niet het een of het ander, het is beide. Je hoeft hier geen keuze te maken. NSA zijn mensen en die amerikanen zijn allemaal patriotten. Dat is de amerikaanse staatsreligie.

"Patriotism, like religion, meets people's need for something greater to which their individual lives can be anchored ... America's state religion, [is] patriotism, a phenomenon which has convinced many of the citizenry that "treason" is morally worse than murder or rape "
-- William Blum

Dus als je je aan terreurbestrijding wilt doen en economische belangen van je land kunt verdedigen of vooruit helpen zullen ze dat doen en prima vinden.
Zo langzamerhand krijg ik meer de impressie dat. De NSA enkel af en toe een terroristje achtervolgt om te kunnen zeggen dat ze dit doen. Het zullen dan ook alleen de makkelijkste en domste terroristen zijn, die zich in feite laten pakken. Elke terrorist die ze pakken is puur voor de PR, en is waarschijnlijk zo'n oen om zich zo makkelijk te laten pakken dat hij zonder NSA ook wel was gesnapt.
Leuk hŤ dat Kapitalisme.................
Goed opgemerkt. Uiteindelijk raakt dit aan de paradigma's waarop we onze samenleving baseren. Dit is wat we willen, kapitalisme, vrije wereld-open markt economie, arbeid en consumptie. En dat gekoppeld aan ons Westerse ideaal van grote individuele vrijheid.
Dat de VS nauw samenwerken met AustralŽ en Nieuw Zeeland op gebied van defensie was bekend en is begrijpelijk. http://en.wikipedia.org/wiki/ANZUS Nieuw Zeeland en AustraliŽ zijn ook bijv. deelnemers in echelon.

Het is echter op zijn zachtst gezegd onsportief dat men hier de samenwerking gebruikt voor commerciŽle doeleinden. Als meer van dit soort zaken uitkomen, zou je verwachten dat bij onderhandelingen rond handelsconflicten een backlash ontstaat, waarbij landen minder snel geneigd zijn netjes met amerikaanse commerciŽle belangen om te gaan. Zo scoort IndonesiŽ hoog als het om het gebruik van illegale software gaat. Als ik de Indonesische regering was zou ik in het licht van de amerikaanse strapatsen misschien niet geneigd zijn de bestrijding daarvan een hele hoge prioriteit te geven,

[Reactie gewijzigd door Spheroid op 16 februari 2014 11:50]

omdat de NSA zelf nooit zonder toestemming van een geheime rechtbank de spionage-activiteiten had mogen ondernemen.
"We hebben toestemming van onze geheime rechtbank."

Klaar? }>
Oh ja, ik ook van de mijne. Laat die bon maar zitten meneer agent.
Word steeds duidelijker waarom de VS en Australie (...en consorten) geen chinese netwerk apparatuur willen gebruiken. Er ontbreken amerikaanse achterdeurtjes en dus kunnen ze niets mee. En mocht er chinese achterdeurtjes aanwezig zijn, dan hebben ze daar geen verstand van ;)
Het zal me verbazen als de informatie niet is gebruikt om de rechtszaken te beÔnvloeden ten voordele van de VS. Dat rechtszaken daar compleet corrupt zijn is al langer duidelijk. Als ze niet iemand neerzetten als juryleider die vervolgens zoveel onzin uitkraamt dat Star Trek minder science fiction bevat (Vel Hogan bijvoorbeeld, die kerel sprak geen enkel correct woord), dan gaat de rijkere partij net zo lang door met opnieuw en opnieuw de armere partij aanklagen tot deze geen advocaten meer kan betalen en verliest. Een beetje spionage kan daar nog wel bovenop. Rechtszaken in de VS draaien meer om wie het meeste geld in het laatje brengt van de Amerikanen dan wie gelijk heeft. Gelijk is daar gewoon een product dat te koop is voor de hoogste bieder. Kapitalisme, zo noemen de Amerikanen dat.

Oja, niet te vergeten dat uiteraard het uiteindelijke doel van deze spionage en beÔnvloeding van rechtszaken het voorkomen van terrorisme was, toch NSA en Australische spionagediensten?

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 16 februari 2014 14:53]

En nog steeds mailen we elkaar de meest vertrouwde informatie toe, wat allemaal vrolijk onderschept kan worden (ik heb ooit van een ex-medewerker bij de AMS-IX gehoord dat al het verkeer uit Nederland eerst naar de UK gaat en dan weer terug). In de UK kan er dan alles wat je maar wilt ermee gedaan worden. Dit is trouwens al de oprichting, dus niet van de laatste jaren.

Tijd om weer ouderwets met brieven over de post te gaan werken, kan ook onderschept worden, maar iets moeilijker dan via internet.
Dat het nog nieuws is he......

Daarbij, internationaal recht, aanzetten tot, inhuren.... is de NSA niet gewoon verantwoordelijk als opdrachtgever?

Je kan immers ook niet een ander iets voor je laten stelen / geweld plegen, en dat als dat uitkomt, je er sanctieloos mee wegkomt. Of zouden die world-order lieden dan tOch boven elke wet staan?