Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties

Google heeft een nieuwe versie van Play Services aangekondigd, een app die nauw verweven is met het Android-besturingssysteem. De update verbetert onder andere de accuduur; sinds enige tijd klagen gebruikers over het verbruik van de Play Services-app.

De nieuwe versie van Play Services werd door Google aangekondigd via zijn ontwikkelaarsblog en heeft versienummer 4.1 meegekregen. Volgens de internetgigant brengt de nieuwe versie verbeteringen met zich mee die voor een langere accuduur moeten zorgen, vooral als zij de locatiedienst van Google hebben ingeschakeld. Gebruikers klagen al geruime tijd over een mindere accuduur door Play Services.

Daarnaast brengt de update verbeterde ondersteuning voor multiplayer-games. Met Play Games, de spelletjesdienst die Google eerder voor Android introduceerde, wordt het mogelijk om gamedata te uploaden naar Play Services, waarna deze gegevens automatisch met andere spelers worden gedeeld. Er is ondersteuning voor gamen tot en met acht spelers. Daarnaast krijgen applicatie-ontwikkelaars toegang tot een nieuwe versie van de Drive-api en zijn er verbeteringen op het gebied van advertenties. Tenslotte moet het delen van content via Google+ worden verbeterd.

Volgens Google wordt de nieuwe versie van Play Services per direct uitgerold naar gebruikers, maar het zal vermoedelijk enige tijd duren voordat de software bij alle gebruikers binnen is. Zodra de uitrol is voltooid kunnen ontwikkelaars via het downloaden van de Android-sdk met de nieuwe functies en api's aan de slag, aldus de internetgigant.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Mirror voor mensen die de APK zelf al willen installeren, volledig signed by Google, dus trusted APK:

http://www1.zippyshare.com/v/94310183/file.html

Scheelt weer enkele weken wachten op uitrol ;)

Bron:
http://www.androidpolice....ive-api-preview-and-more/

[Reactie gewijzigd door Roy1985 op 10 januari 2014 12:37]

deze link werkt hier niet goed
Deze werkte hier wel:

http://www.androidfilehost.com/?fid=23308990704255022
Handig, thanks!
Zijn er ergens nog stats met in hoeveel % dit verbeterd word?
Die updates met 'betere accuduur' zijn altijd zo wazig.
Nee, dit omdat het per toestel, versie van Android al verschillend is. En dan komt het verschillend gebruik van de gebruikers er nog bij. Daar is dus niets zinnigs over te melden lijkt mij? Behalve dat bij getest gebruik en onderzoek bij klachten het zou moeten verbeteren.
Och, Mijn Nexus 4 gaat toch al 2 dagen mee. Ik vind het eerst wel best zo. :) Misschien dat anderen er meer aan hebben. De meeste high end Android toestellen gaan hardstikke lekker met batterij. 2 a 3 dagen makkelijk haalbaar. Nu de concurrentie nog.
Je zou het even kunnen testen voor je de update download, bijvoorbeeld 2 uur zonder update, en vervolgens 2 uur met update, ben ook wel benieuwd hoeveel dit scheelt!

Offtopic: Mooie avatar :+
Kan je na het op een dergelijke manier sideloaden van een APK hem dan nog wel updaten via de Play Store? Ik dacht dat dat niet kon, daarom wacht ik altijd even op de update via de officiŰle kanalen...
Play Services word gepushed door Google, die kan je sowieso niet zelf updaten via de Store.
Ook als je Play Services achteraf zelf hebt ge´nstalleerd omdat het niet standaard bij je telefoon zat?
Dat gaat wel, ik heb al de apps van KitKat zo ge´nstalleerd en die update'n nog perfect.
Dank je wel!
Mijn Xperia SP gebruikte na aanschaf ongeveer 30% batterij op een dag (van wakker worden tot weer slapen gaan) bij gemiddeld gebruik, maar dat werd later door Google Play Services 50%, ik hoop dat het na deze update weer terug gaat naar 30%.
Google is Android veel te veel aan het volproppen met hun eigen rotzooi applicaties. Laat de mensen toch zelf kiezen wat ze willen installeren in plaats van ze standaard (en zonder verwijder optie) op telefoons te knallen. Mijn hele toestel staat vol met services en applicaties die ik nooit gebruik of zal gebruiken!

Als ik Google plus of of Play Kiosk of al die andere rotzooi zou willen gebruiken, dan is dat binnen enkele seconde gedownload. Als ze nou eens suggensties voor software gaven bij het eerste keer gebruiken van de playstore, dat zou ik wel logisch vinden. En dan hebben je gebruikers teminste een keuze.
In recente versies kun je apps die je niet wilt gewoon disablen via de settings. Blijft het natuurlijk wel een aantal MB gebruiken, maar dan start het in elk geval niet meer op en staat het niet meer in je launcher.

Google Play Services is een geval apart: dat is eigenlijk een stukje Google-framework dat door een sloot apps wordt gebruikt, ook buiten Google-apps om. Bijvoorbeeld alle games die je downloadt met Google Play-ondersteuning of apps met Google Maps-kaarten hebben deze API nodig.
Heel veel services die vroeger in Android ingebouwd zaten, worden nu als app ge´nstalleerd, waaronder play services. Dit doen ze omdat het dan vaker geupdate kan worden en jij dus jou telefoon bij de tijd houdt. Het is namelijk vaak voorgekomen dat Google al een nieuwe versie van Android uitbrengt terwijl de telefoon fabrikanten als samsung/sony/htc dit niet op elk toestel willen uitbrengen.

Doordat services als app ge´nstalleerd worden, zorgt Google ervoor dat de eindgebruiker alsnog de nieuwste ervaringen kan houden met een wat oudere toestel. Ik hoop dat je hierdoor anders denkt over die apps en ze niet ziet als rotzooi ;)

Er zijn inderdaad wel apps bij die google maakt die niet persÚ nodig lijken voor jou zoals Google plus, maar aan de andere kant zou ik denken dat Apple of Microsoft ook een app zouden mee installeren als zij een socialmedia site hebben. Dat is dan toch promotie voor eigen artikelen/producten.
Ik weet niet welke Google jij kent maar behalve Google+ wordt alles wat eerst van Google aan applicaties ingebakken zat in Android nu juist meer via apps in de playstore verspreid.

[Reactie gewijzigd door HenkdeFries op 10 januari 2014 12:51]

Exact. Waar Play Services voorheen onderdeel was van het standaard Android Systeem, worden dit soort applicaties nu losgekoppeld en in de Play Store gezet. Hierdoor hoef je voor een update als deze niet een volledige systeemupdate te krijgen. Eerder gebeurde dit ook al met Gmail en de Google Agenda.

Dat nu alleen de Play Services worden geupdate is een mooi voorbeeld van deze loskoppeling. :)
Die loskoppeling heeft voor- en nadelen:
Het voordeel is dat je niet een systeemupdate uit hoeft te voeren om het bij te werken. En dus niet afhankelijk bent van fabrikanten en hun update planning.

Het nadeel is dat het niet meer open source is en je vast zit aan Google als je de Play services wilt gebruiken. Nu Google marktleider is maken ze Android meer en meer closed source ;)

Edit:
Ivm de 'off-topic' mods, dit stuk is wel interessant: Arstechnica: Google’s iron grip on Android: Controlling open source by any means necessary

[Reactie gewijzigd door job_h op 10 januari 2014 15:18]

Enkel als je de Play Services af fabriek wil meeleveren. Indien niet, dan betekent dit niet dat de gebruiker kan fluiten naar de Play Store maar dat hij/zij deze gewoon even apart moet installeren.

Disclaimer: ik ga ervan uit dat de Play Services vrij te installeren zijn. Indien niet, dan is het uiteraard niet mijn bedoeling om piraterij aan te moedigen!
Dat beweer ik ook helemaal niet :p Ik zeg dat de Google apps die via de Play Store geupdate worden niet open source zijn.
De basis van Android wordt beetje bij beetje uitgekleed en naar Google's eigen apps gehaald, waar niet meer te controleren is wat het systeem doet, omdat het niet meer open source is ;)
De google apps waren ook nooit open source geweest, echter worden wel steeds beter beschikbaar voor diegenen die niet een nexus toestel hebben gekocht.
Door veel apps via de play store te verspreiden kunnen diegenen met een one of s4 ook die apps gebruiken. "Nadeel" eraan is dat daarvoor wel veel via de play services gaat lopen.
Daar waar de ene klaagde dat een (security)update van een google app nooit of traag bij de gebruikers kwam, klaagt de ander dat door dat op te lossen met deze playservices, je teveel apps opgedrongen krijgt.

Zeggen dat het niet meer na te gaan is wat android doet, is onzin. Nog steeds kun je de kale source ophalen en uitpluizen, alsmede de APK's van alle apps. Androidpolice.com heeft regelmatig mooie artikelen waarin ze dat laatste zeer grondig doen.

Wil je totale controle over je eigen android, dan moet je je eigen versie compilen. Laat je dat over aan een ander, dan ben je afhankelijk van die ander voor wat je krijgt.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 10 januari 2014 15:20]

Dat is ook niet wat ik zeg. Ik zeg dat Open Source Android uitgekleed wordt, ten behoeve van de Google Apps. Ik heb nooit gezegd dat Google Apps open source waren.

Voorbeelden:
Android Search en Google Search, waarbij de eerste uit het Android 2.3 tijdperk stamt
Android Music en Google Play Music, waarbij de eerste uit het Android 2.3 tijdperk stamt
Android Keyboard en Google Keyboard, waarbij de laatste bijv gesture typing ondersteund.
Android Camera en Google Camera, waarbij de laatste bijv panorama foto's kan maken.

En zo zijn er veel voorbeelden. De open source programma's van Android worden steeds meer vervangen door closed source programma's van Google. Mooi voorbeeld van hoeveel er closed source is: Klik

[Reactie gewijzigd door job_h op 10 januari 2014 16:44]

De meeste, zo niet alle apps die je noemt waren nooit open source en dat is dus niet veranderd. Wat wel veranderd is, is dat mensen met een samsung ook die apps kunnen installeren, wat niet kon ten tijde van de android versies die jij erbij zet.
In 2009, dus ver voor versie 2.2/froyo, was het al duidelijk dat de google apps niet open source was, mede door bijvoorbeeld de problemen die cyanogen kreeg door die closed source apps mee te geven in hun ROM's.
http://www.androidcentral...-desist-order-cyanogenmod

Het nut van het plaatje snap ik niet helemaal, dat laat zien dat samsung alle apps van google kopieert. Ik zie niet in dat wat te maken heeft met het centraal stellen van de play services in alle android toestellen.
De meeste, zo niet alle apps die je noemt waren nooit open source en dat is dus niet veranderd.
Ik zou daar graag een bron van zien. Want de 4 apps die ik noem zitten gewoon in het Android Open Source Project.

Het nut van het plaatje om te laten zien hoeveel van apps op Android closed source is, terwijl de meeste mensen nog in de overtuiging zijn dat Android open source is. Samsung wil niet afhankelijk zijn van Google, dus leveren zij hun eigen closed source versies van die apps. Arstechnica heeft een prima stuk over hoe Google Android steeds minder open source maakt.

Het enige wat ik zeg is dat Android is open source is, maar Google steeds meer onderdelen uit Android haalt en onder brengt in Google Apps. En hier zitten voor en nadelen aan, dus je mag zelf beslissen of je hier blij mee bent of niet.

[Reactie gewijzigd door job_h op 10 januari 2014 16:46]

Ziet er voor mij niet uit als "Onderdelen" van het OS. Allemaal apps en programma's.

Microsoft zou ook zo al die services voor Android kunnen maken en een MS Android versie uitbrengen.

Ik zie niet het probleem. Omdat jij allemaal "APPS" opnoemt en geen Core OS zaken. Die zijn nog allemaal opensource.
Hoewel ik het zelf ook niet fijn vind is het wel duidelijk dat google dit met name doet om de fragmentatie tegen te gaan (zoals ook op ars naar voren komt), je kunt er altijd voor kiezen om googles services niet te gebruiken en gewoon stock te gebruiken met alternatieve apps.
Het "systeem" blijft nog steeds OSS.

Overigens: verhoudingsgewijs valt het allemaal wel mee, alleen sommige marginale spelers hebben meer vrijheid (waavan alleen jolla's maemo-variant op de markt is, ubuntu phone is nog niet bruikbaar), windows phone, blackberry, iOS, windows, mac os: allemaal besturingssystemen waar nauwelijks vergelijkbare vrijheid of mogelijkheden tot controle aanwezig zijn.
Dan moet je gewoon een custom rom zonder Gapps installeren. En anders kan je prima overbodige Google apps disabled zetten.
Installeer dan een op AOSP gebaseerde custom ROM zoals CM of ParanoidAndroid zonder Gapps te installeren en je hebt een Google-vrije Android. Als jij Play Kiosk standaard op je toestel had, lijkt het mij dat je een Nexus hebt en Google doet daar hetzelfde als wat alle andere fabrikanten doen, en daar vind ik het erger bij. De Google apps zijn tenminste goed gemaakt, die van Samsung zijn voor de helft nutteloos. Je kunt ook systeem apps uitschakelen sinds een tijd, verwijderen niet, maar tenzij je een oude telefoon heb, win je daar toch ook niets mee.

Suggesties voor software worden toch wel gegeven? Dat zijn de rubrieken "aanbevolen voor u", "starterskit voor beginners" enzovoort. Bij mij staat bv Hangouts daartussen.
Google plus is super handig. Ik zit op mijn desktop typ mediamarkt in en op mijn mobiel word al een beschrijving hoe ik er kom gegeven.
Google now bedoel je waarschijnlijk
Je hebt het over Google Now, maar dan nog waarom zou hij er ook op zitten te wachten als jij er toevallig op zit te wachten?

Ik ben het volledig met hem eens, gelukkig kan ik al die apps wel semi deinstalleren zonder root (heb wel root, maar te lui om na elke update die apps er af te halen), door ze te 'disablen' (waardoor ze niet meer zichbaar zijn en niet meer op de achtergrond draaien...

Anyway het aantal apps wat naast de Store wordt meegeleverd wordt volgens mij door de fabrikant bepaald want het is per device/merk anders! In theorie is alles op Play Services (geen zichbare app), Google settings, en de Play Store na alles optioneel (zoals gmail, now, goggles. Maarja als je fabrikant die apps op je systeem geheugen zet kan je het niet uninstallen, zetten ze de app op je SD kaart kan dat wel, daar zit het probleem dus!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 januari 2014 13:22]

Behalve playbservices en playstore kan ik al die 'troep' van Google er af gooien

Htc one x android 4.2.2
Ik dacht dat alleen de accu duur werd verbeterd als je Locations dienst had aanstaan. Als je deze sowieso niet hebt aanstaan, heb je ook geen verbeterde accuduur.
Nog een tip: ga bij wifi- instellingen --> geavanceerd --> en dan uitvinken dat ook als wifi uitgeschakeld is, de wifi-wordt ingeschakeld voor locatiebepaling... Dit zorgde voor een kleine drain sinds m'n upgrade naar Cyanogenmod
Volgens gelinkt artikel inderdaad zo:
" This update also improves battery life for all users with Google Location Reporting enabled"
En dat is dus iedereen, want Google Maps werkt niet meer zonder. Nu gaat de hele location reporting via deze centrale service. Vroeger gebruikte het gewoon rechtstreeks de Wifi en GPS zoals andere apps kunnen. Erg vervelend die allesomvattende service met veel te veel rechten. Iedereen klikt wel eens op "agree" en dan zijn ze zich er niet meer van bewust dat deze service ten alle tijde mag uitzoeken en rapporteren aan Google waar je bent.

[Reactie gewijzigd door Barryke op 10 januari 2014 13:22]

Je hebt 3 zaken die je kan in/uitschakelen:
- Access location
- Location Reporting
- Location History

Bij mij was het probleem eigenlijk opgelost na het uitschakelen van 'location history', 'location reporting' heb ik nooit ingeschakeld. De onderste 2 kan je dus perfect uitzetten en Google Maps zal blijven werken.
Waar/hoe kun je dat in-/uitschakelen?
Bij instellingen > Locatieservices zie ik deze opties niet, ik zie alleen

Toegang tot mijn locatie

GPS-satellieten

Locatieservice van Google
Ben ik ook benieuwd naar. Waar kun je dit instellen, in het programma zelf? En heb je het over Google maps of over Play Store, of de Play services? In "applicatiebeheer" kan ik namelijk eigenlijk niets instellen. Ik kan zien dat er vanalles draait onder de 'actief' kolom, maar er is geen MS-config tegenhanger waarin je kan opgeven wat standaard opgestart mag worden.
Ook onder de applicatie-settings zelf heb ik alleen opties om het programam te stoppen en buffer leeg te maken, maar niet om ze niet automatisch te laten opstarten of rechten beperken
<edit ergste typos>

[Reactie gewijzigd door mbb op 12 januari 2014 11:49]

Je vindt de settings terug via de App Drawer -> Google Settings -> Location. Ze hebben uiteraard alleen invloed op apps van Google zelf. De optie die Migchiell vernoemt, heeft invloed op alle andere apps, maar daar kan je enkel toegang tot je locatie algemeen uitzetten. Als je de toegang tot je locatie per app wilt beperken, dan moet je App Ops of Xprivacy gebruiken.
Klopt, en sindsdien gaat mijn accu ook veel langer mee.
En jij hebt Google Maps pertinent aan staan?
Al gebruik ik zelf Sygic en geen Maps,maar als sygic niet actief is, staat location services uit.
Google play/location services kan in de achtergrond altijd aanstaan, het is geen app die je afsluit.
Google play services staat altijd aan, location services kan je uit zetten als je die niet nodig hebt.
Inderdaad, dat komt omdat location reporting de volgende "service" biedt:
When Location Reporting is enabled Google will then use the device to update it's own database of Wi-Fi locations. For example it will turn your phone on and obtain a GPS position then see what Wi-Fi points are in that area to update it's own database, as well as periodically updating your own location. This is why some people prefer to disable these features to avoid unnecessary battery drain.
Location Reporting is wat anders dan Location History.
- Location Reporting: waar ben je nu
- Location History: waar ben je geweest

[Reactie gewijzigd door Garyu op 10 januari 2014 13:25]

Volgens mij is verbetering geen goed woord. Sinds een aantal maanden hebben een aantal gebruikers (ik ook af en toe) dat play services veel meer gebruikt dan vroeger. Het lijkt meer op een fix in mijn ogen dan een verbetering van de oude versie.

Overigens de cache legen loste dat probleem ook (tijdelijk) op.
Google play service cache clearen is afgeraden door Android developers omdat het je device-id naar google servers reset en het problemen kan veroorzaaken met apps die google services gebruiken
Dat kan wel zo zijn, maar als je telefoon na 8 uur leeg is heb je niet al teveel opties.
Wat dit wil zeggen is dat de battery drain veroorzaakt werd door de location services. Door een aanpassing verbruikt dit nu minder energie, dus mensen die hier gebruik van maken zullen zien dat hun accu langer mee gaat.
Mensen die deze functie hebben uit staan, zullen nog altijd het langst met een accu kunnen doen.
Volgens mij is het idee juist dat GLR energiezuiniger is gemaakt. Ergo, alle mensen die dat gebruiken gaan een betere accuduur ervaren.

Even tot 10 tellen en rustig nadenken.

[Reactie gewijzigd door Koppensneller op 10 januari 2014 14:41]

Je bent helemaal niet mee. Als Googlecriticus ben je blijkbaar verblind door je eigen waarheid.

Als je location reporting had aanstaan verloor je wat battery life. Nu verbruikt die functie heel wat minder. Maar nog steeds iets meer dan wanneer de functie uit staat.

Het is dus location reporting zelf waaraan verbeteringen gemaakt zijn.
Mooi, ik volg dit topic al een tijdje op XDA en heb het bij mezelf kunnen oplossen door 'location history' uit te schakelen. Sindsdien eigenlijk geen last meer van gehad. Het werd wel tijd dat Google er iets aan deed, want dit probleem sleept al lang aan.
Location history is ook een privacy probleem. Mijn vrouw schrok zich een hoedje toen ik haar liet zien dat ik haar volledig kan volgen (als ik inlog als haar).
Voor degenen die niet weten wat ik bedoel: https://maps.google.com/locationhistory/b/0

Update geinstalleerd, eens zien of het wat uitmaakt. Vermoedelijk niet want ik heb GPS op de tablet uitstaan, en die gaat toch al meer dan een dag mee tijdens zwaar gebruik. Zonder games, dat wel.
Sorry, maar dan heeft je vrouw dat kennelijk zelf aangezet.
Het is geen opt-out feature, maar een opt-in feature.
Het zou belachelijk zijn en tevens ook niet legaal als Google zonder toestemming constant je mobiele locatie ongeanonimiseerd zou opslaan.
Ik heb het zelf wel aanstaan, aangezien ik dat erg leuk vind om terug te kijken.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 10 januari 2014 16:01]

Het wordt dan Řberhaupt niet verzameld..
Dat merk je ook aan je accu, aangezien die dan een stuk langer meegaat.
Had geen idee dat dit nagekeken kon worden op deze manier :9~ gaaf }>

Volgens mij is het ook te exporteren, als het nog net iets accurater was geweest had ik het kunnen gebruiken als KM registratie :9~

[Reactie gewijzigd door eniux op 10 januari 2014 15:31]

Als je WiFi constant aanhoudt, zal je locatie accurater zijn, dus dat kan je proberen.
Weet wel dat dat je accu dan meer zal drainen.
wtf? nooit bij stil gestaan... *gaat eigen locatiegeschiedenis wissen*

Hoewel ik net mijn Google Nexus 4 voor de 2de keer met ontploft moederbord heb kunnen wegbrengen naar LG. (Android 4.4.2 schijnt niet aan te sluiten op de hardware van LG(moeha! het is echt zo!)).

een Nokia N95 is ook fijn hoor. geen locatie(-geschiedenis), geen foto's delen, wel whatapp en bellen. En o ja: de batterij gaat 4 dagen mee. Bij zwaar gebruik...
Location history is ook een privacy probleem. Mijn vrouw schrok zich een hoedje toen ik haar liet zien dat ik haar volledig kan volgen (als ik inlog als haar).
Voor degenen die niet weten wat ik bedoel: https://maps.google.com/locationhistory/b/0

Update geinstalleerd, eens zien of het wat uitmaakt. Vermoedelijk niet want ik heb GPS op de tablet uitstaan, en die gaat toch al meer dan een dag mee tijdens zwaar gebruik. Zonder games, dat wel.
Dat heeft niets met de update te maken. Gewoon location history niet aanzetten als daarom gevraagd wordt. Heb je echt ooit geaccepteerd bij Maps voor het eerst starten. Als je het uitzet zie je voor alle data "You have no location history".
Hier maak ik zelf wel graag handig gebruik van... zo kan ik volgende maand terug te weten komen waar ik nu zat. Google werkt stukken beter dan mijn geheugen :-)
En zolang het een amerikaans bedrijf is zal onze overheid er moeilijk aan kunnen. Dus daar maak ik me nog geen zorgen om...
Eek...

Ik zie dat "Google Services Framework" in de voorbije dag 16 keer mijn gespreksgeschiedenis en positie heeft opgevraagd terwijl ik eenmaal de Play Store heb geopend en de meeste andere apps niet eens ge´nstalleerd heb.

Laten we die permissie dus maar op "Ask" zetten en zien wat er gebeurt.

Edit: yep, unlock telefoon, onmiddellijk de vraag om mijn locatiegegevens door te seinen.

[Reactie gewijzigd door Enai op 10 januari 2014 15:35]

Beetje aparte verwoording:
"Volgens de internetgigant brengt de nieuwe versie verbeteringen met zich mee die voor een langere accuduur moeten zorgen, vooral als zij de locatiedienst van Google hebben ingeschakeld."

Dus als ik met deze nieuwe Google Play Services de locatiedienst aanzet, gaat mijn accu langer mee dan zonder locatiedienst ingeschakeld?

OT:
Goed nieuws, langere accuduur klinkt zeker niet verkeerd!
Waarschijnlijk wordt ermee bedoeld dat de grootste accuduurwinst ten opzichte van de oude situatie wordt behaald wanneer GPS actief is. Als die uitstaat, zal de relatieve winst in accuduur minder zijn.
Ik snap ook wel wat er wordt bedoeld, je kan het echter op 2 manieren lezen IMO.
In de bron:
This update also improves battery life for all users with Google Location Reporting enabled.
Volgens Google is dit
Location Reporting allows Google to periodically store and use your device's most recent location data, as well as activities like driving, walking, and biking, in connection with your Google Account.
Dit staat standaard aan, dus als dit zuiniger gaat worden zal dit bij veruit de meeste mensen een verbetering opleveren.
Dus als ik met deze nieuwe Google Play Services de locatiedienst aanzet, gaat mijn accu langer mee dan zonder locatiedienst ingeschakeld?
Nee. Er zijn in Google Play Services verbeteringen doorgevoerd waardoor 'ie minder energie nodig heeft. De grootste verbeteringen zitten in de locatiedienst, dus als je die aan hebt staan, dan zul je meer merken van de energiebesparing.
Vanmorgen even geinstalleerd en nu aan de test, ik doe zoals je ziet niet zo heel veel met het toestel overdag, maar toch zijn dit mooie standby tijden

http://i.imgur.com/KErPCcY.jpg
Met welke telefoon haal je dit verbruik?
je wifi verbruikt energie, ook al staat deze niet aan (vermoed ik) dat valt naar het schijnt op te lossen: ga bij wifi-instellingen naar geavanceerd --> en dan uitvinken dat wanneer wifi uitgeschakeld is, de wifi toch wordt gebruikt voor locatiebepaling. dat zou dit moeten oplossen.
Deze screenshot is compleet nutteloos omdat net iets meer als 4 uur voor 5% zeer slecht is in vergelijking met mijn telefoon.
Mijn telefoon verbruikt in standby 2 a 3% per 24 uur.
Zolang je geen inzicht heb in screen on time en andere statistieken heb je niks aan een screenshot die niets anders zecht dan 4 uur 10 minuten van de lader en 5% kwijt.
Ik kan in ieder geval eruit halen dat hij 1 uur zijn scherm aan gehad heeft. Namelijk 25% van 4 uur.
Als deze statistieken ook echt representatief zouden zijn wat gewoon niet het geval is.

Ik heb zojuist tomtom voor android op mn tavblet gestart en hij geeft aan dat het 95% van mijn accuverbruik veroorzaard heeft wat knap is aangezien er nog geen 2% van as is gegaan maar de accu al wel half leeg was.

deze statistieken kan je gewoon niet op vertrouwen jemoet echt het scherm aanklikke om te bevestigen dat het scherm daadwerkelijk een uur aangestaan heeft.

En ik geloof niet dat zijn scherm 1 uur aan staat met 5% accuverbruik.
Dat zou neerkomen op 20 uur screen on wat gewoon niet mogelijk is.
De beste toestellen van nu qua accuduur (LG G2 en xperia Z1) en die halen net 10 uur screen on wat al indrukwekkend is aangezien we anderhalf jaar geleden net 4 uur haalde.
Dit is echter alleen screen on zonder gpu/cpu intensieve taken.
Ligt natuurlijk aan de intensiteit. Op LOW kan ik denk ik wel 20 uur halen hoor met mijn Nexus 4. Heb trouwens de nieuwe runtime geactiveerd ART. Daarmee is Android tevens veeeeeel zuiniger. Nu samen met deze play services moet Android goed lang mee kunnen.
20 uur screen on is gewoon niet mogelijk tenzij je het scherm aan laat staan en verder helemaal niks doet.
officiŰle link:
https://play.google.com/s...rm%3Dgoogle+play+services

Bijgewerkt 9 januari, ga er vanuit dat dit 4.1 is.
Ik heb zojuist via jouw link bijgewerkt, maar de versie is 4.0.34, dus helaas...
Dan is het wachten op de update voor Nederland.
Mooi op mijn devices heb ik soms meer dan 2500 wakeups door google play! ! !
Dat slaat geweoon helemaal nergenss meer op.
Play Services is ook de library die pushberichten verwerkt (bijvoorbeeld inkomende Whatsapp berichten). Misschien heb je een app die veel pushberichten ontvangt?
Nee niet echt alleen whatsapp en die gebruik ik misschein een paar keer per dag.

Het zou wel mooi zijn als ik ipv (op dit moment 1788 wakeups) een gespecificeerde lijst zou kunnen inzien welke app(s) dit veroorzaakt dodat ik deze eventueel kan verwijderen.
Maar heb vorige week een neiuwe tablet gekocht en die deed standaard al previes hetzelfde. dus misschien gaat dit opgelost worden.

Ps. de link van CodeGuy boven mij is al geinstaleerd op alle 4 de devices dus dit lost zeker niet het probleem op en hopelijk is dit dan ook niet de 4.1 versie.
Wat zegt een app als BetterBaterryStats? En heb je greenify al geprobeerd?
Wow, hier schrik ik ook van! Nooit geweten dat mijn telefoon dit zo in de gaten hield. Direct alle history gewist (ook al zal dit niet uitmaken) en ga direct mijn instellingen aanpassen.
Hartelijk dank voor het attent maken hierop. Ben hier echt van geschrokken...

/edit: is een reactie op ADQ

[Reactie gewijzigd door Renzzie op 10 januari 2014 13:36]

Dat heb je zelf aangezet een keer, waarschijnlijk perongeluk, maar het wordt niet automatisch aangezet door Google/Android..
Zal verd*mme eens tijd worden, als gebruiker van een galaxy note 3 ( die gelukkig nog een krachtige accu heeft ) is 40% van mijn accu gebruik de oorzaak van de Play Services, terwijl google+ uitgeschakeld staat en google maps geen locatie bijhoud. Wat het in godsnaam doet is mij de vraag......