Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties

Start-up Airtame heeft op de CES een hdmi-dongle getoond die gebruikt kan worden om content vanaf een pc via wifi naar een televisie of projector te sturen. Daarvoor is uitsluitend software op de pc nodig. Het onderliggende protocol wordt opensource gemaakt.

De Airtame-dongle heeft een 1GHz-ARM-soc en 512MB werkgeheugen. De dongle ondersteunt hdmi 1.4 en gebruikt een micro-usb-aansluiting voor zijn voeding. Voor wifi wordt de 802.11n-standaard ondersteund, maar 5GHz kan niet gebruikt worden. Volgens Airtame is het mogelijk om videocontent naar verschillende dongles tegelijk te sturen, zelfs als deze in een andere computer zijn geprikt. Ook de vertragingsfactor zou laag zijn. Engadget meldt dat een game goed speelbaar blijft op een televisie, ondanks de draadloze verbinding.

Opvallend aan Airtame is dat het bedrijf een eigen protocol ontwikkelt voor de dongle. Airtame claimt dat dit protocol meer mogelijkheden bevat dan soortgelijke protocollen. Ook belooft het bedrijf het protocol opensource te maken, net als de clientsoftware die momenteel al beschikbaar is voor Windows, OS X en Linux.

Airtame heeft inmiddels op Indiegogo ruim voldoende geld opgehaald om de hdmi-dongle naar de markt te brengen. Naar verwachting wordt de dongle in mei beschikbaar.

Airtame

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Ik ben benieuwd naar de prijs van dit ding :)
Ik ben benieuwd naar de beeld qualiteit (verlies) van dit ding, er moet wel een compressie opzitten omdat je anders niet voldoende bandbreedte hebt..
802.11n-standaard op 2.4Ghz heeft hogere doorvoersnelheid dan zwaarste blue ray dat heeft, die komen echt niet aan de 100Mbit of zelfs 130Mbit wat mogelijk is met 802.11n op 2.4Ghz.

En uiteraard hangt het af waar je je pc plaatst, ga nu even van gunstige plek uit natuurlijk, want anders kan zelfs 5Ghz als onvoldoende worden gezien, als je hem op plek zet die te ver weg is voor max bandbreedte.
Vergelijking met BluRay is natuurlijk redelijk zinloos. In tegenstelling tot BluRay gaat het hier om realtime encoding. Een raw FullHD beeld kost qua data bijna 48MBit per frame. In de post productie van BlueRays wordt dit gecomprimeertd / ge-encoded waarbij tijd eigenlijk het minst belangrijke issue is.

In dit geval hebben we het over software welke realtime 60x per seconde deze 48MBit om moet zetten naar een gecomprimeerd beeld in zo kort mogelijke tijd terwijl de computer zelf druk bezig is met het uberhaupt renderen van de originele content.
Inderdaad, bij video-decoding kan je gebruik maken van verschillen tussen de frames onderling, omdat het volgende frame altijd vastligt. Bij gaming is dit niet het geval meer, omdat het niet voorspelbaar is. Je zou bij elke frame opnieuw een key-frame moeten versturen via de draadloze verbinding, in plaats van alleen de veranderingen ten opzichte van de vorige frame. Dat scheelt een slok op een borrel.
Zoals Janoz al aangeeft, de bron van het materiaal is niet relevant in deze. (dvd/bluray/game/youtube stream)

Ik ben overigens nog steeds van menig dat dit soort technieken de PC weer nieuw leven in gaat blazen.
Een soortgelijke techniek zal ook in tablets en dergelijke terecht kunnen komen.
Zo zal het mogelijk worden gewoon een forse PC per huishouden in te zetten om content op meerdere apparaten weer te geven.

Windows met video rendering op je android tablet nodig?
Maak verbinding met je "mainframe", start een remote windows sessie en je hebt alle rekenkracht tot je beschikking.
Hetzelfde geld voor gaming en andere zware applicaties.
In feite maakt het van al je output devices (monitor/tv) een soort van thin client.

De volgende generatie van dit soort dongels waar je ook input op kan aansluiten in de vorm van USB controllers/muizen/toetsenborden zou wel eens stevige concurrentie met consoles aan kunnen gaan..
Maar ook de zwaarste blu-ray heeft compressie. Zonder compressie kom je op een bitrate van: 1920*1080 [pixels/frame] * 24 [bits/pixel] * 60 [frames/sec] = 2.985.984.000 bits/sec. Dat is ongeveer 3 Gbit/s, en dat haal je dus nooit met een wireless aansluiting. Ergens zit er dus compressie op. Maar de beeldkwaliteit na compressie kan nog altijd heel erg hoog zijn. Doorgaans vinden mensen de kwaliteit van een 10 Gbyte/uur mkv bestandbijvoorbeeld erg goed, ondanks dat die ruim 130 keer minder bits gebruiken dan bovenstaande berekening.
Een gemiddelde blu-ray heeft een bitrate van tussen de 15 en 30 Mbit/s, en dat haal je makkelijk met WiFi-N...

Bron: Blu-ray.com forum
15 tot 30 Mbit/s is zoals het op het schijfje staat. En dus gecomprimeerd is.

Zodra de video stream door je videokaart is geweest en op de HDMI lijn zit (rauwe data dus) is het wel degelijk 3Gbit/s zoals GrowMyHair zegt. Vaak zelfs 4Gbit/s bij 32bit weergave.

Anders had je een simpele USB2 kabel tussen je videokaart en scherm kunnen hangen, en hadden we in de toekomst geen displayport kabel nodig die gemaakt is voor een stream van 21,6Gbit/s

Rauwe video data (na je videokaart) is veel meer dan je denkt.
60 frames? Ik dacht dat er op 24 of iets werd gedraaid ?
Juist!
Neem eens een print screen van je 1080p desktop en sla hem op als bmp (ongecomprimeerd). De grote van dit plaatje is ongeveer 6 MB. Met een refresh rate van 60 kom je op 360 MB/s. Doe dat maal 8 en je hebt de minimale bandbreedte die je nodig hebt om ongecomprimeerd je video over wifi te sturen. 2880 Mbit/s.

Neem maar aan dat je erg veel kwaliteit verlies hebt om de bandbreedte te compenseren. Voor films zie ik het wel zitten, maar niet om op te gamen.. Er zou maar net iemand een whatsappje weg sturen...
de meeste van deze technieken werken met wifi direct, dan mag er nog iemand netflix kijken in de kamer er naast, je zou er niets van merken. Voor wifi direct ga je niet eerst via de router, maar maak je direct verbinding met het apparaat. ( werkt een beetje zoals bluetooth maar met een veel hogere bandbreedte)
Zoals jij het beschrijft zal een vaste pc op een ethernet aansluiting dan niet werken. Ik denk toch dat dit gewoon via de router gaat.
Zou wel spijtig zijn, zorgt zoiezo voor meer latency, want de videostream moet een langere weg afleggen
Theoretisch ja, in de praktijk kun je HD echt wel vergeten over 802.11n
ligt toch echt aan de bitrate.. er is zat HD materiaal waarvan de bitrate laag genoeg is voor wifi streaming. om het even om te zetten naar praktische voorbeelden, een 1080p film van 1,5-2 uur en een filesize van <15GB gaat prima via wifi, de echte grote files van rond de 30 meestal niet.
Begin te merken dat mijn router momenteel het knelpunt wordt als er meerdere apparaten actief zijn, maar in de regel kan ik een film van 12GB (over ongeveer anderhalve uur) zonder problemen afspelen op m'n Boxee Box. Het bufferen duurt iets langer, maar dat is dan weer minder erg.

Geen idee welke Wifi standaard daarop zit, maar ik gok ook N.
Het probleem met 'live' beelden van een computer is dat je niet kan bufferen. Het moet volledig live afgespeeld worden. Daardoor merk je direct als er ook maar een kleine hapering in het signaal zit...
Theoretisch ja, in de praktijk kun je HD echt wel vergeten over 802.11n
Op 802.11ac (5GHz ) kan ik elke film afspelen die ik wil, inclusief films 1:1 van Blu-Ray schijven.
Vergeet niet dat ze een eigen protocol hebben ontwikkeld, zal vast geen TCP/IP zijn.
Wat van belang is, is hoe ver de kwaliteit achteruit gaat tussen raw en gecomprimeerd. Er zal altijd compressie zijn en compressie wil nie direct zeggen dat er kwaliteits verlies is. Zie maar naar FLAC. Kleinere file, maar dit is lossless compression en 0 kwaliteits verlies.

Als je lossy gaat comprimeren, moet je gaan zien hoe ver je kan gaan, zonder zichtbaar verlies te hebben. En het is niet omdat een bluray bijvoorbeeld een constante bitrate zou gebruiken van 50Mbit, dat deze er beter gaat uit zien dan op 30Mbit. Bij 50Mbit verkwist je gewoon opslag.

De eerste testen van H.265 zijn al te vinden.
http://www.eoshd.com/cont...-4444-quality-1-file-size

Lees dat een keer en bekijk de 2 frames, de opgenomen file met ProRess 4444 (590MB) en dan met H.265 gecomprimeerd (4.9MB). Dat is 1% van de orignele filesize!

Ik zou zeggen, zoek de 10 verschillen. Ik heb staan pixel-peepen en je ziet iets of wat verschil in de tafelpoot en in het haar van het meisje. Maar dan ben je al een serieuze muggezifter.

Dit is dus wel een ongeloofelijke prestatie en wacht vol ongeduld op X265 om mee te kunnen testen! Maw, lang leve compressie van deze kwaliteit, of er zou nooit sprake zijn geweest van 4K of zelfs 720p.

(typo)

[Reactie gewijzigd door Nees op 9 januari 2014 16:52]

$69USD
EARLY BIRD SPECIAL
Help us get started! One AIRTAME sent your way with a $20 discount! You will also receive an Indiegogo backer diploma and exclusive updates. Add $15 for shipping outside Denmark.

Uitverkocht, dus $20,- duurder = 69+ 20 + 15 = chromecast kopen, euh $ 105,-

(ik weet dat een chromecast niet op een pc past, maar dit maakt de inzet van dit ding wel erg specifiek)

Edit: Ze geven aan dat de prijs van $89,- later hoger zal worden. Men prijst zich dus al redelijk uit de markt.

[Reactie gewijzigd door oef! op 9 januari 2014 15:30]

Voor dat geld koop je beter een complete Apple TV. Dan heb je Airplay en als je geen Mac hebt heb je voor een paar euro een licentie op Airparrot. Zo kun je ook met je Windows machine draadloos beeld doorsturen.
Heb al standaard DNLA, PlayTo voor. En spiegeling met een klein Netgear PTV3000 kastje/dongle en Miracast. Dat zijn veel charmantere oplossingen. En ook nog gratis in het geval van via DNLA/PlayTo en goedkoper via Miracast.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 9 januari 2014 19:48]

Als je houd van de vendor lock-in van Apple en het gebruik van iTunes, dan lijkt me de Apple TV een goede oplossing. Persoonlijk zou ik dat ding nog niet gebruiken als ik hem gratis zou krijgen bij een pak waspoeder...... Ik vind de opwinding over de NSA terecht, maar bedenk wel dat Google, MS en Apple al veel meer data naar binnen hengelen - zonder zelfs maar een spoor van parlementaire controle?
Volgend jaar Dit jaar (pfoe, het is al weer 2014 :P ) word de SDK voor de chromecast vrij gegeven. Dus waarschijnlijk kan lokale streaming vanaf de PC dan wel. Iemand moet er alleen een programma voor maken.

[Reactie gewijzigd door jorisderoo op 9 januari 2014 15:56]

Idd, tussen Youtube, Netflix en mijn eigen Plex server is er weinig wat ik mis
Ik hoop dat deze niet met het internet verbonden hoeft te zijn. Chromecast moet dat wel, en vind ik weer overdreven.

Ik wil graag zo'n ding voor de TV met HDMI, zoals andere mini-pc's dat hebben. Verder vind ik een smart-tv helemaal niet interessant. Dus ben erg benieuwd hoe dit project gaat uitrollen :)
De Chromecast doet zelf streamen, dus het hoeft niet via je telefoon of PC erheen...

hij stuurt de actie en wat informatie (welke film en waar was je gebleven op je telefoon/laptop/tablet bij bijvoorbeeld Netflix) naar je Chromecast en je apparaat doet hoeft verder geen batterij te verspillen of aan te staan of zo...
Ongeveer $90 als je hem bij indiegogo haalt, exclusief $15 verzendkosten.
als je 89 dollar backed, dan krijg je een dongel thuis gestuurd (15 dollar extra voor verzending buiten denemarken), nog 9 dagen te gaan. Interesante techniek, kan ik misschien later de pc op de slaapkamer weg doen en direct het scherm naar de dongle streamen ipv de film zelf.
Zo te zien $89, (plus $15 shipping naar NL) volgens de IndieGoGo pagina.

Ben iig benieuwd naar dit apparaatje. Redelijk nette prijs en op papier leuke specs.

edit:
Hm, sneller typen of eerder refreshen.. ;)

[Reactie gewijzigd door Rowdy.nl op 9 januari 2014 15:31]

Zo! Da's anders flink wat duurder dan een HDMI-kabel van 10 meter (max. 30 euro) en het kan niets meer. Oh nee wacht. Hij is draadloos! Dat maakt alles beter! Ofzo.
Eigenlijk wel, sommige mensen hebben liever dat hun huis er wat netter uitziet.
Lijkt mij afgrijselijk om een hdmi kabel van mijn tv naar mijn sofa te hebben, wat een rommel!
Je spendeert zoveel tijd aan je interieur en dan zou je zoiets doen!
Naar je sofa? speelt je sofa films af dan?
Nee maar meestal zit ik wel in mijn sofa als ik films kijk, en heb mijn laptop ondertussen ook graag bij mij om wat te browsen terwijl ik naar een film kijk
Je kunt ook een kabel door de ruimte onder het huis door trekken, of een kabelgoot leggen. Als je daar een beetje je best op doet zie je er niets van.
Zo! Da's anders flink wat duurder dan een HDMI-kabel van 10 meter (max. 30 euro) en het kan niets meer. Oh nee wacht. Hij is draadloos! Dat maakt alles beter! Ofzo.
Ik denk ook niet dat het een doel is om die 10M kabel te vervangen, maar de verbinding naar de zakenbeamer te versimpelen.

presentatie op laptop, geen gedoe met ICT om de boel aan te sluiten, duidelijke instructies op de tafel voor de diverse mogelijkheden ( IOS / Android - laptops ) en de connect is in 5 tot 10 minuten gemaakt
( of het handiger is, daar gaat het niet over .... bedrijven profileren zich graag )
Ze gooien graag geld weg, ja.
Zoalng je geen inzage hebt in de financieen of bedrijfsstructuur kan je als buitenstaander nooit zomaar aannemen dat het geld weggooien is.

makkelijk en populair commentaar, "geld weggooien"
Je zegt het net zelf, ze profileren zich graag.
Profileren is niet gelijk aan geld weggooien.

Als ik een presentatie extern moet doen, en kom dan in de betreffende ruimte aan, moet ik 9 van de 10 keer op de medewerker ICT wachten.
Deze wijst me aan waar en wat ik moet gebruiken.

Ik heb kabels gezien bij sommige bedrijven, waar je bijna een kortsluiting veroorzaakt door alleen maar te kijken, zo beroerd en versleten.
Dan heb ik wel een idee over de rest van de organisatie, gastvrijheid is meer dan een kop koffie met koekjes.
Met dit systeem kan je als ICT'er aangeven dat je kan inloggen op een AP, en dmv aanwezige programma's op je PC/Tablet via zo'n systeem kan aansluiten ( safe sex, maar dan electronisch )

Onze apparatuur wordt meerdere keren per jaar gecontroleerd, en er wordt gekeken hoe de uitstraling is ( vlekken, krassen of erger ... )
Zou de tablet ( momenteel ) niet door de beugel kunnen, komt er een andere. Laptops hetzelfde, schoon en compleet.
Is dat dan ook geld weggooien, of heeft het bedrijf een profiel in gedachten, wat ze willen uitdragen ?
Schoon, efficient en vooral "modern"

Als ik de keuze heb tussen 2 slagers, ga ik naar de slager waar de vloer schoon is, en de apparatuur blinkt
En jij denkt dat je hier wel uitkomt zonder ICT-medewerker? Terwijl je niet weet hoe het netwerk in elkaar steekt of wat je IP-adres is? Hoe wil je verbinden met die tv? Hoe vind je hem als auto detect niet werkt? Het is misschien heel hygienisch, maar ik denk dat je langer bezig bent om te verbinden. Netwerken zijn een stuk complexer dan kabels, en er kan veel meer misgaan.

Ik heb liever een slager met scherpe messen en goed vlees dan eentje die alleen naar het buitenkantje kijkt.
Inderdaad maar nog belangrijker: hoeveel vertraging levert dit ding op? Valt er gewoon nog een film mee te kijken en wat doet het met de kwaliteit van het beeld?

[Reactie gewijzigd door AJbeats op 9 januari 2014 16:44]

Ik stuur via DLNA eerst alles van mijn PC naar de router, draadloos over een 54G verbinding, dat gaat daarna bedraad naar de TV. Kan zonder problemen 1080P streamen en geen last van latency issues.
ik ben hier ook zeer benieuwd naar ik zou dit zeker een mooie oplossing vinden tegenover het feit dat ik de normale hdmi altijd in mijn laptop plug.
Ik heb gelezen dat je hem tot 17 januari op de site van Indiegogo kunt bestellen voor 89 USD + 15 USD (verzendkosten)
Dit lijkt mij wel een interessant apparaat. Zou mooi zijn als het ook voor Android werkte, dan had ik het meteen besteld.
Als je de site bekijkt, zullen ze de goal van $1 miljoen een Android & iOs-app gaan bouwen.
Ik heb de ScreenBeam Pro onlangs binnen gekregen van ActionTec. Gebruikt Miracast en werkt out-of-the-box met Windows 8.1 en Android apparaten. Ben er zeer tevreden over. Beeld en geluid lopen synchroon, hapert niet (Full HD), ook je PC geluid gaat over de TV (en eventueel over de speakers als je je TV zo hebt ingesteld) en de WiFi verbinding is via WiFi Direct rechtstreeks tussen mijn PC of laptop met de TV. Je hoeft gasten dus ook niet je WiFi wachtwoord te geven. http://www.actiontec.com/303.html

[Reactie gewijzigd door lvmeijer op 9 januari 2014 15:41]

Maar kan je dat vanaf elke Windows 8.1 machine of vereist dat een speciale CPU?

En lukt gamen op zeg 1280x720 vanaf Android?

[Reactie gewijzigd door max3D op 9 januari 2014 18:31]

Voor zo ver ik zie alleen een aantal generaties Intel CPU's. ANders had het wel een interessante optie geweest.
Ja want er zijn zo weinig intel pc's op de markt...Widi wordt al ondersteund vanaf sandy bridge, dus de meeste pc's aangekocht in de laatste drie jaar hebben al een ondersteunde CPU! Het grootste probleem met widi is niet het hebben van de juiste CPU, het vereist ook nog eens een intel Wi-Fi kaart!
Met een Intel heb je WiDi en kun je je scherm extenden. Zonder WiDi kun je enkel je scherm dupliceren.

Heb geen Android dus weet niet hoe het gamen zal gaan
Voor een beamer is dit natuurlijk best wel ideaal. Geen lange HDMI kabel vanaf de andere kant van de kamer waar toch meestal de receiver/htpc staat. Ben benieuwd naar de kwaliteit en de uiteindelijke prijs.
Mijn idee ook toen ik het las. Perfect voor mijn (al jaren sluimerende) beamer project :-)
Wow, vet! Ben benieuwd naar de werkelijke vertragingstijden. Misschien een mooie toevoeging voor een pc met steam en big picture mode (maar geen Steambox).

[Reactie gewijzigd door Yonni op 9 januari 2014 15:26]

... zelfs als deze in een andere computer zijn geprikt.
Maar daar ben je enkel iets mee als die ontvangende pc een HDMI-in poort heeft? Of zie ik iets over het hoofd?
En Engadget kan wel zeggen dat een spel 'goed speelbaar' blijft, maar dit hangt uiteraard ook van het soort spel af.. Een aanduiding in milliseconden zou toch duidelijker zijn.
Ik hoop dat het net als airplay, widi en miracast op Wi-Fi direct gebaseerd is! Want als het eerst via je router moet lopen zorgt dat toch voor de nodige overhead
Erg interessant dat je vanaf n pc naar meerdere sticks kunt streamen, bij tentoonstellingen, info op displays in openbare ruimtes etc. Ng mooier zou zijn als dit ook op mobiele devices te ontvangen was. Ik ga er zeker eentje proberen!
Nu nog een manier om ook input terug te geven, dat zou helemaal ideaal zijn. Klein draadloos boxje die de input naar je PC boven stuurt. Latency lijkt mij wel een groot probleem, we shall see :)
Alternatieve apparaatjes zijn duurder:

http://www.amazon.com/gp/...?ie=UTF8&tag=thewire06-20

Zij claimen wel uncompressed full HD.Dat dan weer wel.
Flink afgeprijsd. Ik heb hem voor bijna het dubbele gekocht.
Overigens zit er wel iets van compressie op omdat het beeld minder scherp is dan via de kabel.
Dit zie je voornamelijk bij je muisaanwijzer.

Er is echter geen lag en ik speel gewoon schietspellen via de verbinding.

[Reactie gewijzigd door icecreamfarmer op 9 januari 2014 16:36]

zojuist de dual core processor ge-unlocked. 1080p op 60hz mogelijk

next unlock is de dual-band wifi optie.. 2.4ghz en 5ghz.
nog 9 dagen te gaan en ze hebben nog 2 ton daarvoor nodig.

Als de teller zo door blijft lopen gaan ze het halen ook

[Reactie gewijzigd door ilyad op 9 januari 2014 19:27]