Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties
Submitter: D-Mad

YouTube heeft in alle stilte een keuzemogelijkheid aan zijn videospeler toegevoegd om, mits beschikbaar, 4k-resoluties voor videoclips te kiezen. Tot nu toe was de gebruiker vooral aangewezen op aanduidingen als '4k' of 'uhd' in de titel of beschrijving van een clip.

Het is al sinds medio 2010 mogelijk om videoclips in 4k-resolutie te uploaden naar YouTube. Om de hogere resoluties duidelijk te maken aan de kijker moest de uploader echter zelf in de titel of beschrijving aangeven dat het om een uhd-clip gaat; in de keuzeoptie voor resoluties in de videospeler werd boven de hd-1080p-optie alleen de resolutie 'origineel' getoond.

De Britse site Hdtvtest meldt dat YouTube inmiddels in het keuzemenu de optie 2160p weergeeft, een verwijzing naar 4k-videomateriaal met resoluties van 4096x2160 of 3840x2160 pixels. Hierdoor wordt de herkenbaarheid en selectiemogelijkheid van uhd-video's flink vergroot op de videoportal van Google. Opvallend is verder dat YouTube ook een 'tussenresolutie' heeft gekregen van 1440p.

Vorige maand maakte Google nog bekend dat het op YouTube zijn eigen VP9-codec zal inzetten voor het tonen van uhd-videomateriaal. Daarmee laat YouTube de hevc-codec voorlopig links liggen.

4k-keuzeoptie op YouTube

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

Haha, ik zag nou voor het eerst dat als je rechts-klikt op een Youtube filmpje, dat er dan een pop-up menu van Flash komt met een optie "statistieken voor nerds"! 8)7

Hier kun je onder meer de bitrate zien; in deze context best nuttig. Voor dit filmpje heb ik mijn 10 Mbps ADSL verbinding helemaal nodig, kom zelfs nog iets te kort.
Dat vraagt wel veel van je processor! Mijn i3-2120 trekt het niet helemaal: 100% load en schokkend beeld :( Is het mogelijk de GPU bij te laten springen of kan dat niet bij Youtube?
Zeker wel. Hier nog steeds een Core2Duo en geen last van haperingen. Probeer het eens met IE.
Ik had ook problemen met schokkend beeld, echter alleen met chome, in IE11 draait hij wel vloeiend.

Heb echter voor chrome ook een oplossing gevonden:
  • Ga in je url naar: chrome://plugins/
  • klik rechtsboven op "details"
  • Kijk nu bij Adobe Flash Player.
  • Mochten er twee files geladen worden, zet er dan 1 uit.
Ik heb de build-in chrome flash uitgezet. Nu draaien de 4K youtube filmpjes vloeiend bij mij in chrome op een Q6600. ;)

[Reactie gewijzigd door NitSuA op 27 december 2013 17:05]

Oowh, ik haal die stream met een 8mbit verbinding hier op mijn werk. Dat valt dan alleszins mee ;)
Buffered het wel goed dan? Volgens Chrome's ingebouwde taakbeheer gebruikt Flash 7.5MB/s wanneer ik dat filmpje kijk.
Ja, vloeiend zonder te wachten. Volgens dat taakbeheer haal ik 1MB/s (klopt met 8 Mbit).
Terwijl youtube toch echt bij zijn statistieken zegt dat ik 2160p haal. Bitrate zal wel een stuk omlaag gehaald zijn.
Dat ziet er wel heel mooi uit op mijn 30" 2560*1600 scherm

[Reactie gewijzigd door yousql op 27 december 2013 11:22]

Ik hoop dat je een 2560*1600 scherm bedoelt, 16000 is wel erg veel.
Ik heb een hele gezellige avond gehad gister :+
jouw scherm is wel erg scherp denk ik, of heel hoog :+

Edit:
@hippievogel: eerst stond er 2560 x 16.000 ;)

[Reactie gewijzigd door Gmount op 28 december 2013 09:53]

9.5 jaar geleden(2004) is er de 30'' apple cinema display op de markt gekomen met deze resolutie dus het valt wel mee.

pricewatch: Apple Cinema Display 30" Zilver

[Reactie gewijzigd door Hippievogel op 28 december 2013 01:41]

De Adobe Flash plugin is gecrasht. Hahaha. Briljant :+.
Zo wat een mooi stuk beeldmateriaal. Dat dit allemaal mogelijk is YouTube
Nutteloze optie. Ik zie liever dat YouTube eindelijk eens hoge bitrate en framerate gaat bieden voor 1080p. Ook hebben ze de stap naar meerkanaals HD audio nog steeds niet gemaakt.

Resolutie betekent niets als de bitrate en framerate zo laag mogelijk moeten blijven.
Ik kan me inderdaad weinig gevallen voorstellen dat ik liever 10 Mb/s 4k kijk dan 10 Mb/s 720p. Zeker in de meeste Youtube-filmpjes stoor ik me meer aan artefacten dan (gebrek aan) resolutie.
De artefacten komen veelal door het bronmateriaal wat mensen uploaden, niet door de compressie van YouTube zelf.

Ik heb 600+ video's op YouTube, ondertussen weet ik wel hoe YouTube de filmpjes graag naar zich toe gestuurd krijgt :)
Helemaal correct. Sterker nog, als ik zo een beetje rondkijk naar "streaming providers" en naar andere video-bronnen (zoals scene releases of p2p-releases), lopen de grote jongens gewoon aanzienlijk achter bij wat andere mensen ontzettend interessant vinden.

Normale TV-series zijn, in 720p, via minder legale opties te verkrijgen in bitrates tussen de 2.5Mbps en 9Mpbs. Films in 720p beginnen vaak pas bij 5Mbps met uitlopers naar 12Mbps. En afhankelijk van de sources kan je 24, 30, 50 of 60fps krijgen.

Ga je deze waarden omrekeken naar 1080p, 1440p of zelfs 2160p, dan is inderdaad de innovatie van een bedrijf als YouTube, Vimeo of NetFlix helemaal niet zo interessant. De hoeveelheid artefacts die je op een YT tegenkomt is gewoon niet netjes meer, zelfs als het bronmateriaal een hogere resolutie had dan de player (bijvoorbeeld 1080p uploaden en 720p kijken).
Inderdaad. Youtube biedt hoge resoluties maar de kwaliteit is belabberd. Gamesuitgevers en consolefabrikanten gebruiken Youtube graag als advertentiemedium, maar wat heb je eraan als de videos zo zwaar gecomprimeerd worden dat de 1080p-beelden van de nieuwste PS4-games eruit ziet als een ambitieuze PS2-game in HD?

Wie geÔnteresseerd is in wat een PS4-game vermag ten opzichte van de good old PS3-game krijgt zo'n vertekend beeld van de daadwerkelijke beeldkwaliteit dat menige potentiŽle klant de hand op de knip zal houden omdat hij/zij geen verschil ziet of zelfs vindt dat de oude console betere graphics produceert.

Het is wel te begrijpen dat Youtube beknibbelt op kwaliteit door bandbreedte af te knijpen, hun site zorgt voor een aanzienlijk deel van al het internetverkeer, maar dan blijft het wel ironisch dat ze aan de ene kant pochen met 4K-videos en aan de andere kant al hun klanten opzadelen met belabberde snelheden en een kwaliteit van lik-me-vestje.
Ik wacht ook nog steeds op het kunnen selecteren van een ander audiospoor. Dan kan ik de kijker met en zonder achtergrondmuziek aanbieden bij autogerelateerde content.
Een ander YouTube-videocontentmaker kan bijvoorbeeld in meerdere talen de voice-over/voice-in inspreken om een groter publiek te bereiken zonder ondertiteling.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 27 december 2013 13:23]

Precies! Ik word gek van die bagger compressie en 24fps limit.
Ik heb tien keer zo graag 60fps dan >1080p!
Beelden op 1440P gaat prima Op Samsung Series 5 F5300 en LG Flatron E2240T maar zodra ik 2160 instel, schiet mijn processor kracht omhoog. Vooral op mijn 32 inch monitor. (Samsung Series 5 F5300).

Specs:
i3 540
8GB RAM
HD5750

ZIGGO verbinding icm DHP-500AV
150 / 15 Mbit/s

Tip gebruik onderstaande link:
4k resolutie

Hiermee kan ik wel de hoogste resolutie draaien.
Mijn beste gok is dat het iets met het downscalen te maken heeft? Ik zie namelijk dat je Samsung tot 1080p weergeeft.
Bij mij is het al zeldzaam als ik 1440p tegenkom! je moet een behoorlijke verbinding hebben om deze 4K videobeelden snel op je scherm te krijgen? :) / snelle hoster
Met de compressietechnieken van youtube zal dat heus wel meevallen hoor. Denk dat je met 20-25MBit al goed zit hoor.
En laat dat nou net het punt zijn waarom ik tegen deze zogenaamde verbetering ben. Ongelofelijk, laat ze eerst de bitrate (of wat dan ook van invloed hierop is) verhogen. Het beeld kan veel beter, stomme artefacten en weet ik veel altijd op YouTube

Ik kan me snes op ook op ultrahd scalen, vet goed scherp beeld joh, al die divxjes van vroeger ook, zoveel beter op deze resolutie :)

Het is tegenwoordig alleen maar megapixel (smartphone, cameras) dit dat en resolutie dit dat, terwijl er andere factoren zijn die mij inziens op dit moment veel belangrijker zijn die kwaliteit defineren.
Volgens mij niet. Ik heb thuis geen belachelijk snelle verbinding en daar heb ik wel eens 4K-materiaal op "origineel" bekeken, zij het op een 1080P monitor. Geen enkel probleem.
YouTube laat dan automatisch de 1080p variant zien :) Ze schieten zichzelf niet zomaar in de voet. Als je je venster niet full-screen hebt maar wel 1080p selecteert gebeurt er niet veel met het beeld.
Onzin natuurlijk, dit werkt alleen zo als je het pulldown menuutje op auto laat staan. Je kan gewoon de player forceren hogere resoluties naar je te sturen door ****p te kiezen.
Het zal vast de bedoeling zijn dat jij dat denkt. Maar als je geen 1080p scherm grootte hebt dan zal die player natuurlijk echt geen 1080p pixels gaan ophalen en bij jou gaan downscalen, ze zouden wel gek zijn.
Wij zijn toch ooit begonnen met filmpjes die er uit zagen als bewegend Mini-steck :P
Off-topic:

Ha, even je profiel bekeken; "Geboortedatum 4 oktober 1970" Ik dacht ook al "Ministeck, wat was dat ook al weer?" En toen kwam ik het speelgoed weer tegen door te googelen.
http://i44.tinypic.com/6oj5mu.jpg
Leuk spul was dat. Helaas heeft al het speelgoed van tegenwoordig batterijen nodig. Vroegah was het wel lekker rustig met dat 'handmatige' speelgoed ;)
40/4mbit van KPN is ook geen probleem hier. Alleen ik heb gister een paar filmpjes gekeken met die resolutie maar soms is het compleet useless want dan is het bij lange na niet 2160..
Zal wel meevallen, YouTube past een hele zware compressie toe, de 4K belden op YouTube verbruiken minder bandbreedte dan een normaal niet YouTube FHD video bestand.
De 1080p videos gaan met ongeveer 3000kb/s na compressie over YouTube heen, dus verdubbel dat zo ongeveer en je komt er wel.
De bitrate van 4k is lager dan die van 1080p op YouTube
In theorie heb je gelijk, in de praktijk is de bit rate van youtube altijd al te laag geweest. Het zou beter zijn als youtube de bit rate zou opkrikken, deze is namelijk belangrijker dan een (te) hoge resolutie. Wie heeft er thuis een 4K TV of monitor staan? Nog niet veel denk ik.
Het is eerder de processor die gaat tegensputteren als de grafische kaart het beeld niet kan decoderen via flash. Ik gok dat 10Mbps wel genoeg is.
One of the goals for VP9 is to reduce the bit rate by 50% compared to VP8 while having the same video quality.
https://en.wikipedia.org/wiki/VP9

[Reactie gewijzigd door Conzales op 27 december 2013 20:06]

Glasvezel geeft wel voldoende snelheid, althans bij mij dan :)
Verder een handige en op toekomst voorbereide toevoeging..
Toch me interwebz snelheid eens gaan opwaarderen dan :)

Zit nu met Ziggo 60mbit, download snelheid van gemiddeld 5 mb/sec, ben een tevreden mens. Het kan altijd sneller!! :)
Hmm ik download met mijn Ziggo 60mbit met 7MB/s. Voorlopig is het nog wel even genoeg om 4k te streamen zonder teveel vertraging denk ik ;)
Ik heb het over gemiddeld. Heb ook wel eens met 14mb/sec gedownload namelijk :p

[Reactie gewijzigd door Dr.Root op 27 december 2013 11:55]

al rekening mee gehouden dat 14MB/sec (zal wel typfoutje van jou zijn) omgerekend 112Mbit is of bijna het dubbele van je lijn ? zal wel gecached zijn
Nee, als ik via Steam servers download heb ik echt altijd een snelheid van 14mb/sec (vind het ook raar hoor) vind het ook wel lekker, daar zeur ik niet om :p

[Reactie gewijzigd door Dr.Root op 27 december 2013 15:44]

Weet je zeker dat je 60 Mbps hebt dan? Toen ik nog 120 Mbps van Ziggo had haalde ik ook altijd 14,4 MB/s bij steam namelijk...
Anders geven ze wellicht volle snelheid binnen het eigen netwerk en beperken ze pas zodra je iets download van buiten Ziggo. Steam werkt namelijk als ik me niet vergis met een bittorrent-achtig protocol, dus het zou goed kunnen dat je van andere Ziggo klanten aan het downloaden bent.
Ik krijg altijd ernstig het vermoeden dat Steam de uitpaksnelheid van de download weergeeft. Dus niet de snelheid waarmee je het download. Via nieuwsgroepen blijf ik namelijk altijd hangen op 7,3MB/s, terwijl ik via Steam inderdaad ook nog wel eens snelheden van 10MB/s langs zie komen.
Ik heb juist het tegen over gestelde. Veel steam games gebruiken nu Steam Pipe voor lagere download sizes, ik heb hier behoorlijk last van, mijn internet snelheid is 200mbit en dat is te hoog tegenover het converten, mijn HDD word dan ook 100% gebruikt onder het downloaden, waardoor games of programmas openen heel lang duurt.

[Reactie gewijzigd door Saryec op 27 december 2013 19:20]

Steam is niet heel betrouwbaar met het weergeven van snelheden. Zie zelf ook regelmatig snelhden van 1,5 MB/s terwijl mijn verbinding toch echt niet hoger kan dan 800 KB/s.
Ik download de videos altijd omdat het afspelen dan makkenlijker is. Met een downloadsneldheid van 50Mbps is dat makkelijk te doen.
Ik denk het niet, als je weet wat voor verschrikkelijk compressie youtube gebruikt in tegen stelling met vimeo dan schrik je wel even
Wat ze jammer genoeg nog niet hebben gedaan is een nieuwe badge toevoegen waarop staat dat een video 4K is. Zoek maar eens of 4k test, je zal veel videos vinden waar deze nieuwe optie inderdaad aan staat, maar bij ze allemaal zie je onder de video een badge met "HD".

Dat je 4K of iets dergelijks in de titel moet zetten heb ik nog nooit gehoord, ik had een keer voor de grap een Full HD filmpje omgezet naar 4K (technisch nutteloos natuurlijk maar ok :P) en geupload en daar had je ook de keuzemogelijkheid voor "Origineel" zonder dat er verder iets in de titel of in de tags stond.
Het gaat erom dat ze 4K in de titel zouden moeten zetten om duidelijk te maken dat het om 4K content gaat, origineel kan net zo goed 720p of wat dan ook zijn...
"original" betekende alles boven 1080p. Dit kon dan 1440p zijn, of 1600p of whatever

Dat was het punt van google :)
Een tijdje terug zag ik af-en-toe ook wel eens een 1440p video voorbij komen. Ik vond het wel opmerkelijk dus heb er toen een screenshot van genomen (http://www.mupload.nl/img/o4guawsdewe.png)
Ik weet niet of dit nou een fout van YouTube was, of gewoon een proef met 1440p,
De screenshot komt uit begin november.

[Reactie gewijzigd door nielstiben op 27 december 2013 10:31]

Dat zag ik ook vaak tegen komen meestal zag ik geen verschil op 1080p.
net ff geprobeerd op onze snelle verbinding ;( . Maar hij doet het wel mooi vloeiend op 8 mb/s :D
Nice, zo wordt het langzaam eens tijd om een mooie 4K monitor aan te gaan schaffen. :9
Goede ontwikkeling dat er (ook op YouTube) steeds meer uhd-content beschikbaar komt.
leuk als je inderdaad op deze reso draait. Heb ik verder niks aan, want alles draait hier op 1080p
Heb even getest dat filmpje met die bloemen. Heb wel dat tie soms schokt. Een i7 950 moet dat toch zat aankunnen.