Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

De lage prijs van Motorola's Moto G-smartphone zet mogelijk concurrenten onder druk om ook de prijzen te verlagen. Dat zegt het analistenbureau dat heeft becijferd dat Motorola zijn smartphone bijna tegen kostprijs verkoopt.

Het bedrag dat onder meer Samsung per toestel verdient ligt veel hoger dan Motorola met zijn Moto G. De marge op de Moto G, het percentage van het verkoopbedrag dat de fabrikant uiteindelijk overhoudt als het de kosten van de productie en distributie eraf trekt, is minder dan 5 procent. Samsung maakt op sommige toestellen meer dan 25 procent marge, Apple zit zelfs daarboven met marges van boven 30 procent, zegt een analist van Sanford C. Bernstein & Co tegen de Wall Street Journal.

Omdat Motorola de marge zo laag houdt, zet het concurrenten onder druk om ook de prijzen te verlagen. Vrijwel elke fabrikant heeft toestellen met vergelijkbare karakteristieken als de Moto G in de line-up zitten, maar verkoopt die momenteel voor hogere bedragen. Waar de Moto G voor onder 200 euro in de winkels zal liggen, kost de enigszins vergelijkbare Galaxy S4 mini meer dan 300 euro, terwijl bijvoorbeeld HTC voor de One mini meer dan 350 euro wil hebben. Sony's meest vergelijkbare toestel Xperia SP kost rond de 260 euro, terwijl Huawei voor zijn Ascend P6 rond 270 euro vraagt.

Kleinere marges betekent vaak dat er meer toestellen worden verkocht, waar minder winst op wordt gemaakt. Momenteel is Samsung de enige onder de fabrikanten die elk kwartaal veel winst maakt op de verkoop van Android-smartphones. De rest maakt weinig tot geen winst of draait zelfs verlies op de verkoop van smartphones.

De Moto G is nu nog nauwelijks leverbaar in Nederland, maar zeer binnenkort zou een grote retailer beginnen met de verkoop van de Motorola-smartphone. Wat de prijs zal zijn in Nederland, is nog onduidelijk, maar de smartphone kost in Duitsland circa 170 euro.

Moto G

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Met Samsung heb ik weinig medelijden, maar "kleinere" fabrikanten als HTC, LG en Sony maken dus nu al geen winst op hun smartphonedivisies. Als hun marges nog meer onder druk komen te staan door dit soort gesponsorde acties van Google, dan vraag ik me wel af hoe lang de kleinere jongens het financieel vol blijven houden.

Zoals Apple de toeleveranciers van onderdelen tegen elkaar uitspeelt, lijkt het alsof Google dat doet met de Androidfabrikanten. Voor Google is het prima als Android telefoons bijna tegen kostprijs worden verkocht, maar wat hebben de fabrikanten hier zelf aan? Ze accepteren nu verlies op hun smartphones om zichtbaar te blijven als merk, wat dan hopelijk een positieve uitwerking heeft op hun andere divisies.
Maar of dit op de langere termijn gezond is, ook voor ons als consument: ik weet het nog niet.
Ergens deel ik je vrees wel, maar Sony en LG zijn nu niet bepaald kleine jongens. Het zijn grote multinationals die een graantje willen meepikken van de smartphonemarkt, maar helaas voor hun zonder veel succes. HTC begint inderdaad een sneu verhaal te worden, die worden vast binnenkort overgenomen door een grote speler.

Je kon natuurlijk erop wachten dat Google ook actiever hardware zou gaan pushen na de overname van Motorola. Ik denk dat ze vooral marktaandeel gaan pakken van Samsung, want ik zie niet zo goed in hoe Samsung hier tegen kan concurreren. Zij hebben geen ads en playstore inderdaad, zoals sommigen hier al noemden. Ook voor opkomende Chinese merken (Lenovo, huawei) zal dit een lastige dobber worden.

Misschien willen ze uiteindelijk wel naar het Apple model toe: hard- en software door één bedrijf gemaakt en zien ze de overige bedrijven slechts als ontsnapte nexussen, die vernietigd moeten worden ;-)
Voor mijn vriendin een 16gb gepreordered, voor £159.99 bij amazon.co.uk
Voor simpele spelletjes, whatsapp, facebook, browsen en email heb je geen snellere telefoon nodig. Dat de camera dan wat minder is, tja, de telefoon foto's worden toch alleen gebruikt voor facebook, en dat maakt dus niet veel uit.

Tijdens een lange vlucht kan er gewoon een sd card reader aan worden geplugt, dus muziek en filmpjes kijken is dan ook geen probleem

http://www.meenova.com/st/p/m3r.html
erg mooie telefoon voor een mooie prijs.

Misschien binnenkort een tripje naar duitsland om deze smartphone op te halen!
via amazon.de kan je het gewoon laten opzenden hoor. Gratis verzending, is er binnen de 2 dagen en je hoeft je luie zetel niet uit :p
http://www.amazon.de/s/re...rh=i%3Aaps%2Ck%3Amoto%20g

(16GB versie nog niet beschikbaar, dit zou dus eerder een pre-order zijn)

Verder over het toestel:
- jammer van geen microSD-kaart (zeker met zo weinig interne opslag)
Helemaal mee eens. De laatste tijd komen veel leuke toestellen op de markt maar allemaal zonder SD kaart. Een SD kaart is voor mij een must in een smartphone met 8-16GB.
Je hoeft niet naar Duitsland te gaan. Kijk op amazon.de hij is 169.- incl. verzendkosten.
Als je toch rijdt mag je er 2 extra meenemen :)
Ik ga sowieso binnenkort naar Duitsland voor een PS4,
Ik neem dan (mits ik wat geld overhoud) enkelen van deze toestelletjes mee ;)
Maar waarom doet Motorola dit? Marges van 5% zijn niet gezond voor een bedrijf.
Met zo'n marge is niks mis als de vaste kosten gedekt zijn. Motorola is nu van Google en Google doet aan de long-tail principe. Lage prijs en gaan voor de hoge aantallen verkoop. Bij een hoog genoeg afname wordt de marge vanzelf groter, zonder dat de prijs omlaag gaat.
hetgeen je omschrijft is geen long-tail principe, lees maar na op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Long_tail

Wat Google met Motorola doet lijkt meer op het 'Gilette' principe. http://en.wikipedia.org/wiki/Freebie_marketing

Zoals Gilette de houder vrijwel gratis weggeeft en de mesjes met flinke marge verkoopt, zo geeft Google de Moto G vrijwel zonder winstmarge weg maar haalt dan wel weer een consument haar eco systeem binnen. Vanaf dat moment begint de omzet teller voor de reclame/profiling hoofdactiviteit van Google (meer dan 90% van de omzet van Google komt uit advertising) te lopen.

Dit doet vooral ook Android OEM's als Samsung pijn omdat zij alleen winst pakken op hardware en niet services zoals Google alleen winst pakt op services en niet hardware.

Samsung werkt overigens wel aan eigen services/eco system en een onafhankelijk koers van Google. Daar hakt de Moto-G manoeuvre van Google mooi op in: Samsung zal minder marge op de hardware moeten accepteren en tegelijkertijd fors moeten blijven investeren in het eigen ecosysteem. Dat gaat Samsung niet trekken.

Windows Phone 7 kon wel eens de lachende derde worden.

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 7 december 2013 13:28]

De markt voor phones onder de 200 euro is gewoon een hele interessante markt met relatief weinig concurrentie en veel potentiële klanten. Die klanten die hier instappen kopen wellicht accessoires, of als volgende phone hetzelfde merk. Motorola is niet de enige die op deze markt mikt: diverse Chinese spelers zijn al actief, en Nokia probeert het al een tijdje met goedkope Windows Phones.

Google is vooral geinteresseerd in volume op voor hen toegankelijke ecosystemen. Ze hebben jaren meer verdiend met ads op iOS dan op Android. Android is voor Google een manier om andere spelers te dwingen qua innovatie en openheid.

Google heeft hiervoor Motorola niet per se nodig: ook de Chinezen en wellicht op korte termijn Nokia kan hen al helpen met de 200 euro markt. Moto G is een play van Motorola om snel marktaandeel te pakken en weer relevant te zijn. Moto X en Ara laten zien dat ze meer nieuwe dingen proberen. Dat is toch allemaal vooral om de eigen kassen te spekken, niet die van Google.

Natuurlijk raakt dat andere Android smartphone fabrikanten: alles wat Motorola doet zal dat effect hebt. De opmerking over het ecosysteem van Samsung snap ik niet: als het al een succesvolle manier zou zijn van Samsung om extra geld te verdienen, dan zouden goedkope prijzen voor phones juist een incentive zijn om hier mee door te gaan. Waarom een bedrijf dat 4 keer zo veel omzet én winst dan Google maakt dit "niet zou trekken" snap ik niet.

Waarom Windows Phone hier om zou gaan lachen begrijp ik al helemaal niet. De 200 euro phone markt wordt al jaren door Microsoft gezien als belangrijke ingang om een betekenisvol marktaandeel voor het phone os space te vergaren. De onderscheidende kansen die ze daar nog hadden zijn nu ook voorbij.

[Reactie gewijzigd door Shatter op 8 december 2013 01:22]

@Alfredjodocus

Je hebt gelijk dat Google 90% van de winst pakt met advertentiekosten en dat Motorola als een Gilette functioneert. Echter, Samsung maakt met alleen de hardware meer winst dan Google met alle advertentiekosten :). Dus wie kan nu eigenlijk het meeste lachen? Ik denk Samsung.
En toch blijft het een zorgelijke ontwikkeling.

Google moet zich bezig houden met software en minder met de hardware.

Je merkt dat Google steeds meer hardware op de markt brengt dat niets meer of minder is dan een verlengstuk om Google services op de markt te zetten. De kans dat dat helemaal zuiver gaat betwijfel ik ten zeerste. Het zou me niets verbazen als blijkt dat Google onderhandse afspraken maakt om onder ander de nexus serie te produceren, maar ook dit toestel loopt kwa prijsstelling zo uit de pas dat het vragen oproept over het hoe en wat en de keus achter de positionering.
Ter informatie: we zitten al op Windows Phone 8
Ach, Samsung is natuurlijk geen kleintje.......die kan wel wat hebben. ;)
Het is geen echte Gilette omdat je de consument niet dwingt iets af te nemen. Een Gilette werkt niet meer als de mesjes op zijn. Daarnaast zijn de scheermesjes erg duur qua marge.
Je hebt gelijk. Het is inderdaad niet helemaal long-tail principe. Grote winst maken op de Moto G is niet zo relevant voor Google en dat past meer bij Freebie marketing inderdaad.
Hou rekening dat Google inkomsten maakt d.m.v. het plaatsen van advertenties en de verkopen op Google Play. Marge op zo'n toestel is niet belangrijk. Ze kunnen die dingen zelfs met verlies verkopen. Maar ik denk dat de Mededingingsauthoriteiten daar een stokje voorsteken.

ontopic:
Dit is een mooie toestel voor beginners met android zonder er veel geld voor neer te tellen en een relatief snel toestel hebben. Misschien overweeg ik er ook een te gaan halen :p
ik heb niet zo veel ervaring met import, maar ik ben binnenkort in keulen dus even een paar (domme) vrage: hoe zit het met taalinstellingen? is bij de duitse versie nl beshikbaar? en hoe zit dit met de garantie? en heb je problemen met verschillende frequenties???
Het is Android dus taalinstellingen verander je, vanzelfsprekend, in het talen menu bij instellingen. Alle frequentie in de EU zijn hetzelfde dus daarvoor hoef je ook niet bang te zijn. Of je provider die frequenties ondersteund is een andere kwestie.
Dan nog een vraagje: Hoe zit het met de Play Store? krijg je automatisch de duitse variant of gaat de selectie door middel van de taalinstellingen of via providers?
Ik kan me herinneren dat toen ik in Duitsland was, de algemene voorwaarden van de Duitse Play store in beeld kwamen. En in Portugal kon ik opeens muziek kopen (toen het in Nederland nog niet kon). Dus, Google kijkt naar waar je bent en past zijn Playstore dan aan.
Dat ligt eraan waar je je Android device activeert. Google kijkt inderdaad naar je locatie. Mocht je deze Moto G in Duitsland hebbem geactiveerd, dan krijg je de Duitse playstore, ben je daarna in Nederland en zie je nog steeds de Duitse store dan kun je de settings en cache verwijderen in je instellingen, opnieuw opstarten en vervolgens zie je de NL store.

Ook kun je de betaalgegevens aanpassen in je Wallet, het adres bepaalt dan de locatie van je store.

En als je dat niet uitkomt kon je iets als Tunnelbear gebruiken. Ik weet niet zeker of dat nu nog werkt omdat Google dat wel probeert te ondervangen.

[ontopic] Dit zijn toch geen gekke specs voor die prijs. Het gemis van 4g lijkt me geen enorme ramp, gezien de status van de uitrol en verwachte dekking de komende tijd. Het geheugen zou een bottleneck kunnen zijn, maar met wat cloudopslag erbij voor de meeste gemiddelde gebruikers wel werkbaar lijkt me.

Ik denk niet dat er veel producenten zijn die zoiets kunnen aanbieden voor die prijs, ze zouden hiermee wel eens een groot marktaandeel kunnen pakken van Samsung.

edit:
dit was een reactie op NH97, stomme priegelscherm van mijn telefoon@?¤&#^%*$!!!

[Reactie gewijzigd door Benno de Bruin op 7 december 2013 16:45]

Bij de Duitse versie is gewoon NL beschikbaar. Je krijgt gewoon de standaard Android install te zien waar je de taal kan kiezen. Hij staat niet standaard op Duits bijv. :)
De frequenties van gsm zijn in Europa allemaal het zelfde. Dus hij zou het gewoon moeten doen
Als je op Amazon.de had gekeken (@pinna_be had al een link geplaatst), dan had je het volgende gezien;
- Android 4.3 (Jelly Bean);
- Netzwerkgeschwindigkeit UMTS: HSPA+ DL: 21,1 Mbps / UL: 5,76 Mbps

Talen kun je zo onder instellingen wijzigen en anders heb je de mogelijkheid om een taal te downloaden (dat een toestel nog taal gebonden is heb ik sinds een jaar of 5 a 6 niet meer gezien, is niet meer van deze tijd, iPhone, Android, Blackberry en zelfs Windows toestellen hebben standaard meerdere talen).
domme vragen bestaan niet zeggen de hippies van deze wereld wel eens ;) ik heb zelf geen idee en ben ook wel benieuwd.
De vergelijking in het artikel gaat m.i. mank wat betreft de HTC One Mini, de Xperia SP en de S4 Mini aangezien dit allemaal 4G toestellen zijn. Dat is toch wel een heel belangrijk selling point en een gemiste kans voor de Motorola (en de Huawei P6).
Gemiste kans? Ik heb er geen idee van maar ik kan me voorstellen dat 4G er in zetten ook weer duurder is. Ze hebben gewoon afwegingen gemaakt om het toestel budgetvriendelijk te houden. De meeste mensen die dit toestel kopen geven toch niet echt iets om 4G.

Ik ben wel akkoord dat de vergelijking niet correct is.

't Is niet het meest lichte dunne zoals de Ascend P6 (iets dun en licht maken kost ook geld), heeft geen NFC, de camera is ook niet heel geweldig en heeft geen andere fancy features zoals een oplichtende strook aan de onderkant zoals de Xperia SP. Én Motorola verspilt geen geld aan bloated Android skins die het toestel onnodig traag maken. Allemaal ontwerpkeuzes die er voor gezorgd hebben dat ze dit toestel voor die prijs kunnen aanbieden. (en dan is hij hier in de Benelux nogal overpriced tot nu toe)
Zowel de Galaxy S4 Mini als ook deze Moto G hebben een Qualcomm Snapdragon 400 soc aan boord, de S4 met de snellere en duurdere versie met 4G. Ik kan me echter niet voorstellen dat het prijsverschil tussen deze Soc's veel meer dan een paar euro is en ik denk dat 4G over een half jaar vaker regel dan uitzondering is op de midrange markt.

Edit: S4 mini ipv S4

[Reactie gewijzigd door Maartenre op 8 december 2013 00:42]

Correctie, de Galaxy S4 heeft een Snapdragon 600 chip en de Moto G een Snapdragon 400, daar zit wel degelijk een verschil in op gebied van prestaties. (zie benchmarks)
Als je een prima 3G netwerk hebt is 4G niet eens zo interessant. In Nederland, met de 200-500MB datalimieten ga je toch geen video's streamen of grote apps updaten. Je FB fotootje komt er met 3G ook wel, duurt nauwelijks langer.

In Amerika, waar de 3G netwerken veel minder goed/snel zijn, is 4G wel echt een grote verbetering. Daarom zie je op Amerikaanse sites ook zoveel over 4G, wat men vergeet is dat de wereld groter is dan alleen de US.
offtopic:De moto-G is al meer dan een week te koop via belsimpel.nl voor iets meer dan 200,-

ontopic; Goede beweging, 200 euro is een nette prijs voor een telefoon met specs van ~1 jaar geleden. Ik kan niets anders hopen dan dat Samsung and others volgen.
Dat de fabrikanten nu de hoofdprijs (a 600,-) vragen voor hun flaggenschip, oke. Als je die wilt moet je maar betalen ook. Maar dat de mini's ook 300-400 moeten kosten is eigenlijk overdreven., gezien dat de prijs weergeeft wat men er voor over heeft en weinig met de echte kosten te maken heeft.
Overigens wacht ik nog op een leuke review van tnet :)
Dat is voor de 8 GB versie. In Amerika kost deze 179 dollar en de 16 GB 199 dollar.
Ik zie geen reden om de 8GB versie te kopen, aangezien je geen sdkaart kan plaatsen.
Laten we hopen dat deze grote retailer de normale prijs hanteert. 199 euro voor de 16Gb versie.
Bij Amazon.de is de 16GB versie EUR 199,-
Ik zie geen reden om de 8GB versie te kopen, aangezien je geen sdkaart kan plaatsen.
Ik zie geen reden waarom ik meer dan 8GB in mijn smartphone zou moeten hebben.

Er wordt hier nogal een punt van het niet kunnen plaatsen van een (micro-)SD kaart, maar er zijn natuurlijk mensen die helemaal geen behoefte hebben aan veel lokale opslag.

Ik gebruik al vele jaren smartphones (sinds de Motorola MPX200), en gebruik deze voor mail, agenda, internet-toegang, (bellen), messaging, en nog wat simpele raadpleeg-apps.
Kan prima met het interne geheugen. Af en toe eens een fotootje, en die gaan direct naar Skydrive.
O ja, nog wel eens muziek meenemen voor die keer dat ik met een vliegtuig mee moet. Op 2GB kan ik zo'n 20 albums meenemen in alleszins acceptabele kwaliteit.

M.a.w.: er is echt wel een markt voor een 8GB apparaat zonder kaart-slot.
Het blijven goede specs voor dat geld. Heb zelf een Nexus 4, maar mbt snelheid in "real ife" gebruik scheelt het niet veel..

[Reactie gewijzigd door drachir2 op 7 december 2013 12:14]

op vlak van snelheid valt dit nog mee, indien antut betrouwbaar is, zelfs min of meer evenwaardig:
http://blog.gsmarena.com/...han-samsung-galaxy-s-iii/

ook op vlak van batterijduur, schermkwaliteit, en voor zij die geen probleem hebben met plastiek ook de bouwkwaliteit.

IRL is d performance iets minder, de software updates minder frequent (hoewel de moto g het beter lijkt te willen doen dan de gemiddelde fabrikant, hun moto x was zelfs sneller dan de nexusdevices met de laatste update), camera iets minder, scherm iets minder groot.

De prijs/kwaliteit is dus echt indrukwekkend (sinds de nexus4 indrukwekkendste dat ik al gezien heb)
Nexus toestellen zijn niet geoptimaliseerd voor benchmarks zoals Antutu en geven daarom geen realistisch beeld. Volgens mij geeft Geekbench een stuk beter beeld. Het lijkt me trouwens ook vrij logisch dat de Snapdragon 400 met Adreno 305 GPU niet sneller is dan het topmodel van vorig jaar de Snapdragon S4 Pro quad core met Adreno 320 GPU.
Ik denk dat de Snapdragon 400 quad ongeveer even goed presteert als de Exynos 4412 quad maar tegelijkertijd een stuk zuiniger is.

[Reactie gewijzigd door steefmek op 9 december 2013 12:07]

Benchmarks op Android (of welk mobiel systeem dan ook) zijn sowieso praktisch roulettes. De resultaten kunnen echt met de minuut verschillen is mijn ervaring. Antutu al helemaal, daar verschilt het soms gewoon 25% met tests die ik achter elkaar doe.
Ik lees in steeds meer reviews dat alleen de 8GB versie officieel in Nederland uitkomt, klopt dat?
Ik lees in steeds meer reviews dat alleen de 8GB versie officieel in Nederland uitkomt, klopt dat?
Klopt via belsimpel.nl kun je hem bestellen voor 215 euro. Ook staat die op de website van Media Markt voor 199 euro.

Waar de meeste mensen op tegen zijn is dat de prijs een stuk hoger is dan in Duitsland. Heb er zelf ook eentje gehaald vandaag bij de Media Markt in Duitsland voor 170 euro, zodat die binnen mijn budget blijft voor nieuwe werk telefoon.
Ik vind dit een hele nette marge. Motorola, kan prima af met een tientje winst per verkochte foon. Hierdoor verkopen ze meer, omdat mensen blij worden van lage prijzen en omdat ze meer verkopen hebben ze meer tientjes winst.
Een tientje per telefoon klinkt leuk maar het geeft je geen marge voor toekomstige R&D of een model dat flopt. Het effect is stagnerende innovatie omdat mensen alleen voor safe bets gaan. Kijk naar de PC markt. Super low margin en dus was er een bedrijf dat zijn marges uit andere activiteiten haalt (Apple) nodig om marginale innovatie (Mac book air, ultra books etc etc) te realiseren.

De rede dat MOto dit kan is natuurlijk omdat ze onderdeel van Google zijn. Als dit echt zo door gaat is het risico dat er slechts 3 spelers overblijven MS, Apple een Google omdat die, ala console, tegen no margin aan kunnen bieden omdat het geld ergens anders vandaan komt

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True