Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

LG zou volgens geruchten werken aan een opvolger voor zijn gebogen telefoon G Flex. De nog onaangekondigde smartphone zou aanzienlijk buigbaar zijn: verbuigingen met hoeken tot 90 graden zouden mogelijk moeten worden.

Dat meldt de Koreaanse versie van ZDnet, die stelt dat LG het toestel ontwikkeld onder de naam G Flex 2, al zou deze naam nog niet vaststaan. Meest opvallende aan de G Flex 2 is dat het mogelijk zou worden om de smartphone tot 90 graden te buigen, waardoor het toestel als het ware haaks zou komen te staan. Waarschijnlijk kondigt LG de buigbare smartphone ergens volgend jaar aan.

Voor de productie van de G Flex 2 zou een nieuw type paneel worden gebruikt, waarbij LG al bezig is met de planning voor massaproductie. De behuizing zou uit een speciaal soort hard rubber bestaan die buigingen tot 90 graden mogelijk moet maken. Aannemelijk is ook dat er een buigbare accu wordt ingebouwd. Verder is er over de specificaties nog weinig bekend.

LG kondigde de eerste G Flex vorige maand aan voor een release in Zuid Korea. Het is het eerste gebogen toestel van het bedrijf. Mogelijk komt de G Flex ook naar Nederland, aangezien er plannen zijn voor een Europese release. Ook Samsung heeft een gebogen smartphone op de markt gebracht.

LG G Flex

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Volgens mij is Samsungs telefoon gebogen (scherm is niet vlak), maar niet buigbaar (door de gebruiker te buigen). De LG Flex 1 is dat wel http://tweakers.net/video/8475 vanaf 1:38 :)

[Reactie gewijzigd door Koen T. op 25 november 2013 20:47]

Vervelende is dat de meeste materialen bij herhaaldelijke buigingen "vermoeidheidssymptomen " gaan vertonen, waarbij het dan alsnog scheurt of breekt. (van het "lipjes monster" bij je rj-45 blokjes tot
vliegtuigonderdelen niet bezwijken)
Biedt weer kansen voor een hoop gedoe rond garantie claims .. zeker als na verloop van tijd pas optreed.
Ik wist niet dat de Galaxy Round ook buigbaar was? Deze heeft toch alleen een gebogen scherm?
waardoor het toestel als het ware haaks zou komen te staan.
Leuk dat hij 90 graden gebogen kan worden maar wat is dan de radiaal van de hoek? heeft hij het hele scherm nodig om die 90 graden te kunnen verkrijgen (wat ik vermoed) of kan hij op 1 punt "knakken" ala Nintendo (3)DS, wat de tekst doet vermoeden...

tevens:
Ook Samsung heeft een buigbare smartphone op de markt gebracht
Dat is toch een gebogen telefoon en niet een buigbare telefoon? oftewel af fabriek gebogen zonder de ronding verder aan te passen

[Reactie gewijzigd door skoozie op 25 november 2013 23:00]

Betekent zoiets ook dat de telefoon beter tegen een stootje kan? Als iets goed buigt, breekt het meestal niet snel.
Tja, de Flex is tot nu toe helemaal niet minder breekbaar dan een gewone telefoon, ook al kan hij een beetje buigen, dus ik heb weinig hoop...
http://www.youtube.com/watch?v=axgklLCjTcE&t=105
Hetgene dat breekt is de glasplaat. Als het toestel dusdanig buigbaar is als het nieuwsartikel doet blijken, zal het toestel niet beschikken over een glasplaat (en dus niet dermate breekbaar zijn als de LG Flex).
Er zijn materialen die wel enigszins buigbaar zijn maar toch ook redelijk breekbaar? Zoals het glas in de huidige Flex, dat een beetje kan buigen maar extreem breekbaar is. Maar misschien heb je gelijk dat ze voor die écht flink buigbare variant een soort plastic zullen gebruiken dat niet breekt. Ik zit daar echt op te wachten, mijn volgende telefoon moet onbreekbaar zijn.
Uiteraard is het fijn als een telefoon onbreekbaar is, maar in al die jaren dat ik mobiele telefoons heb (sinds 1999) heb ik nog nooit een scherm gebroken. En natuurlijk zit een ongeluk in een klein hoekje, maar het is ook hoe je met zo'n ding omgaat lijkt me.

Dus als je volgende telefoon onbreekbaar moet zijn, vraag ik me af, wat doe je er in hemelsnaam mee? Het klinkt namelijk alsof je er al enkele om zeep geholpen hebt.
Vergeet niet dat de schermen de laatste 5 jaar pas zo groot en breekbaar en randloos zijn geworden als nu. Ik zie overal om mij heen mensen met gebroken schermen, het gebeurt heel veel.

Ik heb slechts één scherm om zeep geholpen, doordat ik mijn telefoon met Windown Mobile in het open raam had gelegd om de GPS de testen. Dat was ik vervolgens vergeten toen ik het raam dicht deed, en de hoek van het "deurtje" van het raam ging krak! door het scherm heen. Gelukkig kon ik voor ¤ 40 een scherm op Ebay kopen en het zelf monteren (was wel veel werk).

Maar de reden dat ik verder nooit schermen breek is omdat ik extreem voorzichtig ben. En dan nog kan het wel een keer gebeuren, als iemand misschien tegen me aanstoot, of als ik na een aantal biertjes probeer te SMS'en, je weet nooit. Ik vind het heel vervelend om dat risico de hele tijd te lopen, en ik vind het ook erg vervelend om zo voorzichtig te zijn. Heb jij dat gevoel nooit?

Verder doet mijn Galaxy Nexus het nog prima, dus ik heb voorlopig niet echt een reden om een nieuwe te willen; mocht hij kapot gaan, dan koop ik waarschijnlijk een Android van ¤ 170 of zo, die tegenwoordig snel genoeg zijn en grote schermen hebben—tenzij er voor een redelijke prijs eentje met een onbreekbaar scherm komt, b.v. voor onder de ¤ 400, dan wil ik die nog wel overwegen.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 25 november 2013 22:46]

Vroeger hadden we kunststof "glaasjes" voor het display zitten, toen had je van die bijna matte schermen op oude Nokia's zitten (ging gewoon niks aan kapot :P). Telefoonfabrikanten kunnen daarentegen ook beter hun best doen om degelijke constructies te gebruiken. Het scherm als het ware "zwevend" monteren, los van de randen, zodat de rand de impact van een val kan opvangen. Jouw en mijn Galaxy Nexus bovendien een gekromd stukje glas voor hun scherm, waardoor het scherm als hij vlak ligt de bodem niet raakt.

Mijn vorige toestel (Motorola Milestone) had een rand van 1-2mm rondom het scherm, waarin het scherm verzonken lag. Ook daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ik heb al jaren smartphones en heb er nog nooit een met een gebroken scherm gehad. Mijn GNex ziet er na 2 jaar gebruik nog als nieuw uit. Uiteindelijk heb je zelf de controle over hoe zuinig je op je telefoon bent. Een ongelukje zit in een klein hoekje, maar als ik zie hoe mijn schoonvader zijn iPhone in zijn borstzakje draagt, waar hij geregeld uitvalt, net als zijn bril die daaraan hangt... Dat is vragen om een gebroken scherm. Maarja, hij kan het beter betalen dan ik :P

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 26 november 2013 19:41]

Dat borstzakje is inderdaad wel een beetje dom, maar...je hebt er toch echt geen 100 % controle over. Je vriend die per ongeluk je telefoon van de tafel afstoot? Je gaat er per ongeluk op zitten? Gewoon een onhandigheidje? Iedereen laat toch ook wel eens een wijnglas vallen? Ik zou het zo fijn vinden als ik weet dat ik niet overdreven voorzichtig meer hoef te zijn, wat ik nu wel ben. Ik houd nu mijn telefoon extra goed vast als ik door de tram loop, leg hem nooit in de buurt van de tafelrand, houd het nooit met mijn schouder tegen mijn oor, enz. Hij ziet er inderdaad nog als nieuw uit, maar tegen welke prijs?

Zwevende constructie lijkt me een goed idee, maar dat lijkt me niet genoeg om het te beschermen tegen plat op het scherm vallen. En wat betreft verzonken in een rand, daarvoor geldt hetzelfde, plus dat je niet lekker vanaf de rand van het scherm naar binnen kunt swipen (vind ik nu al niet zo prettig op de Gnex).

Nee, voor mij zou een onbreekbaar scherm echt een serieuze verbetering zijn. Verder zie ik niet echt veel nieuwe dingen die de nieuwste telefoons zo veel beter maken.
Een dunne glasplaat is zeker buigbaar, maar zeer breekbaar als hij op één van de hoeken, oftewel de zijkant van het toestel valt. Dat is het hele probleem met de huidige glasplaten van telefoons.

Recht op het scherm kan je redelijk veel druk uitoefenen zonder dat het breekt.
Overigens breekt de glasplaat eerder door dat deze gebogen is, het glas is gewoonweg minder sterk als het gebogen is, ook komt daar bij dat de impact van een val door de gebogen telefoon minder gespreid wordt waardoor hij eerder breekt.
Nadeel is wel dat je hem dan misschien te ver door kunt buigen en hij alsnog kapot kan gaan.
Waarom zou je je telefoon opzettelijk (te ver) gaan buigen? Als het ding in je broekzak zit of je gaat er per ongeluk op zitten, dan zal het flexibel genoeg zijn om niet te beschadigen. Maar het zal op deze manier nooit een hoek van 90 graden of minder creëren.

De enige manier om een hoek van minder dan 90 graden te creëren is door hem met de hand zo te buigen. Ik kan me werkelijk geen enkel scenario bedenken anders dan dat je zo dom bent om het te demonstreren aan je vrienden en daarbij net iets te ver dat ding door buigt net als de knietjes van de Barbies van je zusje :p
Nadeel is wel dat je hem dan misschien te ver door kunt buigen en hij alsnog kapot kan gaan.
of je krijgt plooien in je scherm
Ik zie me nu al compleet OCD in de weer met zo'n telefoon. Nee het is zeker niet voor mij weggelegd. Doe mij maar een Galaxy S nogwat of misschien een Cyanogen apparaat.
Misschien wel, maar je wilt niet dat een telefoon te makkelijk ombuigt. Dan zou de telefoon bij elke aanraking weg buigen :P Er zal dus toch een bepaalde stijfheid in moeten zitten. Het zal wel betekenen dat het scherm niet van glas is, immers: glas buigt niet. Je zult op dergelijke telefoons dan gelukkig geen gebroken schermen meer tegenkomen.
Glas buigt wel een beetje hoor.. Alleen tot op zekere hoogte, daarna breekt het. Maar het meeste glas wordt niet op buigbaarheid gefabriceerd.

Zie bijvoorbeeld hoe ver je het glas van de iPad nog kan buigen (dat van de iPad 2 buigt veel verder omdat het dunner is dan dat van de iPad 1)

Het kan dus best echt glas zijn.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 november 2013 21:43]

http://www.youtube.com/wa...lpage&v=Z-W66HINFLg#t=207

Hier zie je hoe de originele LG G Flex gebogen wordt. Als je er dus per ongeluk ofzo op gaat zitten zal er niks gebeuren.
Jaa...maar als je hem op de grond laat vallen breekt het scherm wel, getuigen de drop tests op Youtube, helaas.
Leuk .... Maar laten we eerst eens telefoons gaan maken die de hekelpunten van de meesten oplossen.
Met als stip op #1, een accu die gewoon bij gewoon gebruik dagenlang mee gaat zonder te laden.
En ook een smartphone die daadwerkelijk een val overleefd (alle Gorilla glass varianten ten spijt) zou erg handig zijn.
Dat laatste is nu juist dat gene wat met de komst van flexibele schermen wordt opgelost en dat is ook het enige echte praktische voordeel van deze techniek in mijn ogen. er is overigens een verschil in flexibel-screen en een buigbaar toestel.

LG kondigde de eerste G Flex vorige maand aan voor een release in Zuid Korea. Het is het eerste buigbare toestel van het bedrijf.

Dit klopt niet aangezien de G Flex als toestel zelf niet buigbaar is alleen is de behuizing wel gebogen.

[Reactie gewijzigd door Gallant op 25 november 2013 21:27]

http://www.youtube.com/wa...lpage&v=Z-W66HINFLg#t=207

Hij lijkt me toch vrij buigbaar in dat filmpje, dus waarom het niet zo kloppen snap ik niet. Het klopt dat er een verschil is in een gebogen scherm en een buigbare telefoon, maar zoals het filmpje laat zien heeft de G Flex beide.
Je eerste punt is iets wat nog niet mogelijk is, tenminste niet zonder een stap/sprong in batterij techniek. Iets waar telefoon fabrikanten meestal geen invloed op hebben.
Je tweede punt wordt juist bespoedigd door flexibele telefoons te produceren. De eerste versie van de flex is al redelijk buigzaam en zal daardoor ook minder snel bij een bepaalde druk kapot gaan. (let wel, hij is verre van onbreekbaar, maar men zet de juiste stappen imho)
Moah, het is niet alleen de accu, maar ook de software en de hardware in de telefoon die een rol kunnen spelen. LG heeft met de G2 een telefoon neergezet die toch een redelijke stamina heeft en zonder tussentijds opladen 2 tot 3 volle dagen mee kan gaan bij redelijk gebruik.
Natuurlijk is er een slag te slaan op het gebied van hard- en software, maar dat is ten eerste minimaal en ten tweede wordt elke vooruitgang vaak teniet gedaan door de toevoeging van een nieuwe feature of technologie.
Voor dagenlang mee kunnen gaan op één lading is echt een sprong nodig op het gebied van batterij techniek, daar kan geen software optimalisatie tegenop.
Oneens met #1:

Op #1 staat een accu die 1 dag meegaat bij intensief gebruik. Niet een accu die dagen meegaat. Voor verreweg de meeste mensen is 1 dag genoeg, 's nachts laden ze op. Alleen backpackers of avonturiers willen dagen zonder opladen kunnen. En die kunnen speciale cases of batterijen kopen.

De nieuwe generaties mobiele telefoons redden die dag meestal wel. Mijn xPeria Z1 heeft aan het eind van een intensieve dag nog 10-20% accu over. Als ik hem gemiddeld gebruik heb ik nog 50% over.

Natuurlijk zou een nog langer meegaande accu mooi zijn, maar momenteel heb ik niks te klagen en heb ik liever een 10" telefoon die ik op kan vouwen en in m'n zak kan stoppen dan een accu die een week meegaat.
Dat is wel interresant. Wellicht dat je telefoon dan wat minder kenmerkend zichtbaar ook is in je broekzak.

Verder is iets in die richting meer interresant voor dingen als smartwatches voorlopig denk ik, tenminste totdat ze vouwbare tablets kunnen maken...
Ik ben benieuwd hoe ze de problemen die vouwbare smartphones met zich meebrengen. Het lijkt me niet de bedoeling dat je na een tijdje gebruik 'vouwsporen' op het apparaat hebt, hetgeen wel gebruikelijk is voor dingen die gevouwen kunnen worden.

Verder denk ik dat dit soort telefoons vooral een opstap gaan vormen voor telefoons die in de toekomst echt vernieuwend gaan zijn door hun flexibiliteit. Dit is natuurlijk ook vernieuwend, maar ik vind het vooral een gimmick. Het wordt voor mij pas echt interessant als telefoons compleet opvouwbaar zijn, om maar eens iets te noemen.
Misschien is het wel mogelijk om de kreukels uit je telefoon te strijken. En voor mannen moet er natuurlijk een kreukvrije telefoon worden gemaakt.
Met een hoek van 90 graden? De dames gaan zich dan echt afvragen wat er in de broek zit. ;)
Ik kan me geen enkele nuttig moment voorstellen met een ding dat haaks is gebogen. Niet in gebruik, en niet buiten gebruik. Tenzij je thuis een waslijn hebt hangen waar je de telefoon over heen wilt hangen.
Wat dacht je van een grote smartphone die je in je achter-broekzak kan steken en er rustig mee op een stoel kan gaan zitten, zoals met een portemonaie? Zonder dat 'ie "krak" zegt?

(daargelaten dat dat slecht is voor je rug, om continu schuin te zitten, maar het gaat meer om de net-breekbaarheid).
Misschien dat de telefoon dan niet breekt maar hoe buigzaam de telefoon ook is, het verminderd niet de druk (gewicht) die er op komt te staan als je erop gaat zitten ;)
Je kunt er ook gewoon niet op gaan zitten. Het is mij ook een raadsel wat je moet met een buigbare telefoon. Als je hem in de hand hebt zal hij dan op termijn ge woon zomaar gaan buigen? Het lijkt me echt heel erg onhandig.
Ik denk dat dit onder andere te maken heeft met een soort van piloting. Smartphones zijn zo'n beetje het meest verspreide stukje techniek (met een flinke doorstroming) onder de mensheid, dus nieuwe technologieen kunnen daar het beste een pilot op doen om te zien wat o.a. het rendement, de ontvangst bij de massa, etc. is. Er zijn er altijd wel een paar zo vermogend om dit aan te schaffen en die bieden bij problemen dan ook feedback.

Ik begrijp ook niet helemaal wat het nut van een buigbare smartphone is voor de consument. Hij zal beter tegen een stootje kunnen, maar dat is het dan ook.

Buigbare elektronica kan in andere omstandigheden of toepassingen beter ingezet worden. Dit kan de volgende stap zijn naar wearable electronics zoals kleding die oplicht in het donker of zo. Of toepassingen waarin elektronica tegen een stootje moet kunnen.

[Reactie gewijzigd door Zyppora op 26 november 2013 10:20]

Zou kunnen. Vreem is dan wel weer dat men verwacht dat er voor een test betaald wordt. Daarvoor zu je verwachten dat er toestellen ter beschikking worden gesteld lijkt me
Men spreekt over een hoek tot 90 graden. Ofwel, het is niet zo dat de telefoon of vlak is, of in een hoek van 90 graden moet staan, maar in elke hoek ertussenin.
Ik begrijp niet waarom deze reactie dan weer gedownmod wordt. Er staat duidelijk in het artikel tot 90 graden wat betekent dat de telefoon misschien zelfs wel 0 graden gebogen is bij normaal gebruik.

Edit: oke net stond de reactie van dahakon op -1 wat ik raar vond en nu is mijn reactie een belediging van een andere gebruiker?

[Reactie gewijzigd door TCIS op 25 november 2013 21:59]

Het ging mij niet eens zozeer om het grapje, maar om de vraagstelling wat je moet met een telefoon die haaks gebogen is :).
krom en buigbaar zijn twee totaal verschillende dingen.. ongeveer het verschil tussen een spijker en een elastiekje..
Je bent je ervan bewust dat de G Flex ook echt gebogen kan worden? Je kunt druk uitoefenen op het toestel waardoor hij "recht" wordt, zonder te breken.
Wat heeft het nou voor zin om zo'n ding buigbaar te maken?
Ik zou me kunnen voorstellen dat het toestel wat minder schade oploopt als het valt, dat zou een goede ontwikkeling zijn. Het zou ook een fijnere ervaring kunnen zijn bij het bekijken van bijvoorbeeld video's, maar dat zou ik moeten ervaren.
M'n ervaring leert me dat traag buigbare dingen toch sneller te breken zijn dan snel buigbare voorwerpen... En het op de grond vallen is nu niet echt een traag proces. Zou die telefoon dan wel onbreekbaar zijn? Als dat de bedoeling van LG al is...