Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 185 reacties
Submitter: strekie

Britse bezitters van een Xbox One klagen dat tv-beelden schokkerig worden als zij een settopbox via de doorlusfunctie aan de console koppelen. De zogeheten judder zou veroorzaakt worden doordat het inputsignaal 50Hz is, terwijl de Xbox One uitsluitend 60Hz kan uitsturen.

De Xbox One biedt de mogelijkheid om de Xbox-interface over live tv-beelden te plaatsen dankzij ondersteuning voor hdmi passtrough. Daarvoor dient een settopbox aan de console te worden gehangen via de hdmi-input van de spelcomputer. Vervolgens kan de Xbox One via een tweede hdmi-kabel aan een televisie worden gekoppeld. De website Hdtvtest meldt echter dat Britse eigenaren van een Xbox One klagen over schokkerige beelden als zij de console koppelen aan settopboxen die geschikt zijn voor digitale tv via Freeview HD, de satellietzenders van Freesat en Sky, en tv-uitzendingen op het kabelnetwerk van Virgin Media.

De schokkerige beelden zouden het gevolg zijn van de uitsturing van een signaal van 60Hz, terwijl de Britse tv-zenders 50Hz gebruiken. Om deze verschillende beeldverversingssignalen te kunnen verwerken, maakt de Xbox One gebruik van frame rate conversion, maar hierdoor is het effect van judder niet te voorkomen.

Eigenaren van de Xbox One melden dat de schokkerige beelden vooral bij sportwedstrijden extra opvallen, maar dat ook bij pans de beelden allesbehalve soepel lopen. Bijkomend probleem is dat de Xbox One momenteel uitsluitend een 60Hz-signaal kan uitsturen, terwijl in Europa al decennia lang 50Hz wordt gebruikt. Mogelijk kan Microsoft de problemen met een software-update nog verhelpen, maar geheel duidelijk is dit niet.

Xbox One

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (185)

Wat niet gemeld wordt in het artikel (ook een beetje jammer) is dat MS al had aangegeven dat de oneguide en TV ondersteuning voor de UK pas in voorjaar 2014 middels een patch zal worden ondersteund . Dit geld dus niet alleen voor de UK maar ook voor ieder ander land waar TV In PAL/50HZ wordt uitgezonden.

Sky (waar het in dit geval om gaat) is al bezig om met MS een oplossing te zoeken voor het TV gebeuren in de UK.

Als je Beta drivers download weet je dat je issues kunt verwachten, als je niet officieel ondersteunde functies gebruikt kun je ook issues verwachten. Heb het zelf overigens ook geprobeert, skybox via HDMI in, maar werkte inderdaad niet soepel. Ik wacht dus gewoon tot de officiele ondersteuning er is, kan ik ook kanalen wisselen met voice ondersteuning :)
En noem mij maar ouderwets dan, maar als ik een apparaat koop dat als mediacenter wordt geadverteerd, dan verwacht ik dat al die sjieke mediacenter-functies ook gewoon werken. Niet dat ik een half afgewerkt bèta-apparaat koop en dan alsnog mag gaan zitten hopen dat de functies die me wel beloofd zijn, op den duur nog een keer nageleverd gaan worden.

"Ja meneer, de Auto One is een complete gezinsauto waar u jarenlang plezier aan zult beleven. Helaas zijn op dit moment alle zitplaatsen buiten de bestuurdersstoel nog niet leverbaar, maar deze worden over een paar maanden één voor één nageleverd en deze kunt u dan eenvoudig op hun plaats schroeven."

|:(
Je vergelijking gaat gedeeltelijk op. MS had van te voren al aangegeven dat TV integratie vooralsnog alleen in de US zou werken, dus klanten zijn geinformeerd.

Een betere vergelijking zou dus zijn :

je koopt een auto, maar je weet al dat maximum snelheid herkenning alleen werkt in frankrijk, en niet in nederland, maar dat dit in de loop van 2014 wel komt. Heb je twee keuzes, kopen en wachten, of niet kopen totdat het werkt.
Je hebt helemaal gelijk. Dit zou drect, out of the box moeten werken. Waarom? Omdat de techniek om dat goed te doen al veel langer bestaat! Er is niets exotisch aan en aldus gewoon slordig van MS.

Het is er gewoon doorheen gedrukt want die console moest perse op die datum op de markt, niets meer en niets minder. Economische belangen gaan voor en de degelijkheid is daar de dupe van. Zolang consumenten dit slikken als zoete koek is er geen vuiltje aan de lucht. Wel, ik werk er niet aan mee. Koop pas een product als de degelijkheid bewezen is en het beloofde word geleverd. Zouden meer mensen moeten doen, dan worden ze misschien eens een keer wijzer.
Serieus ? Dus eigenlijk is dit dan weer een Telegraaf artikel van Tweakers..... Goh dat gebeurt ook steeds vaker...
Ongelofelijk dat ze hier geen rekening mee hebben gehouden.

Is toch wel weer heel duidelijk dat de xbox one 'designed in the USA' is.
er is duidelijk wel rekening mee gehouden, want er is een conversie voorzien
de vraag is eerder of er überhaupt een oplossing bestaat
de X1 heeft namelijk de functie om games en tv samen weer te geven en het is echt niet mogelijk om het halve beeld 50Hz te geven en het andere 60Hz
De gehele essentie van dit verhaal...komt helaas te vaak voor, de beredenering van "if it works on the East-Coast and on the West-Coast, than it is working global"
Ach, even wachten wat voor verklaring/oplossing MS gaat geven. Misschien is het een probleem in een "aantal" exemplaren voorkomt. Er zijn problemen, maar exact hoe en wat de oplossing gaat zijn is nog niet duidelijk
Nee, dit komt niet in een "aantal" exemplaren voor, want het zijn ALLE Xbox Ones die op 60hz outputten, niet maar een "aantal" exemplaren.
Dat zie je toch al wel bij heel veel functies vind ik, die specifiek op de Amerikaanse markt gericht zijn.
Misschien word het eens tijd dat we 1 standaard vastleggen, dat techniek ooit los van elkaar ontwikkeld is is één ding, maar dat we er vandaag de dag aan vast blijven houden is beetje bizar. Dan zou dit probleem en alle andere die we al eerder hebben gehad er helemaal niet zijn, want is niet voor eerst dat we problemen hebben met incompatibiliteitsproblemen tussen systemen onderling. En snap dat je het niet ene op de andere dag kan omgooien, maar je zou overgangstijd kunnen instellen waarop alle toestellen verplicht zijn om bieden standaarden te ondersteunen zodat landen en consumenten de tijd hebben om over te stappen, bijvoorbeeld 10 jaar.
Het niet alleen die 60Hz. Als ik het goed heb onthouden gebruikt de VS (en nog wat andere landen) 60Hz omdat daar 110-120 volt gebruikt wordt, terwijl onder andere de EU 220-240 volt gebruikt wat weer overeenkomt met 50Hz.

En omdat ze in de VS 60Hz gebruiken wordt er gefilmd en uitgezonden in 30fps, tegenover de 25fps hier. Het is dus niet alleen die verversingssnelheid standaardiseren, maar ook voltage, filmsnelheden en weet ik wat nog meer. Komt waarschijnlijk nogal wat bij kijken om dat allemaal om te gooien naar één standaard.
In het digitale tijdperk totaal irrelevant. Dat was leuk in het analoge tijdperk maar met digitale signalen gebeurd je beeldverwerking totaal onafhankelijk van de netspanning. Er is dus geen enkele reden om met HDMI een beeldverversingssnelheid van 50Hz of 60Hz aan te houden, dat is puur een keuze die MS gemaakt heeft.
Ik begrijp dat MS hier over heen heeft gekeken. Ik vraag me af of ze nu 50Hz output gaan enablen want dat gaat tv-op-zwart effecten geven tijdens het switchen als andere functies 60 Hz eisen. Anders zal er wat software matig worden geknutseld worden waarbij het output signaal minstens een aantal frames achterloopt.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 25 november 2013 19:29]

@ blokker
dit is niet waar, in de professionele film industrie word voor het filmen gebruikt gemaakt van de simpte 292. heel basaal uitgelegd is dit HD over coax, en dit is nog steeds 60 Hz.
Dit heeft helemaal niets met de voltage nivo's te maken, alleen met de frequentie waarop de wisselspanning uitgestuurd wordt.
Het probleem met standaarden is wel zo dat je het eerst eens moet worden wat dan de 'beste' standaard is..... Dat gaat niet gebeuren tijdens ons leven. Het verleden heeft al te vaak uitgewezen dat nooit iedereen gaat meewerken en er altijd bedrijven zijn die afwijken.
"Designed in the USA"... Maar het duurt wel tot volgend jaar voor je de XBO hier kan halen? Betekend dat ze er nog mee bezig zijn maar Amerika voorang geven... Niet dat ik het er mee eens ben..
Vreemd, het apparaat is dus gewoon NIET GOED getest in Europa!

MS vindt weer eens dat men de standaarden vd wereld maar aan moet passen aan de VS....triest!

Dit is het zoveelste probleempje voor de X1, nu maar afwachten wat voor problemen de PS4 gaat krijgen bij launch in de EU!
Wel getest denk ik, maar dit werd gezien als acceptabel denk ik.

50-60Hz mixen kan gewoon niet goed gaan, en ook nog eens je games ondersteuning geven voor beide frequenties was waarschijnlijk teveel van het goede.

Niet dom of over het hoofd gezien, dat kan ik me echt niet voorstellen bij zo'n investering.

Maar helaas dus wel gezien als een acceptabele 'flaw'...
De kans dat dit probleem bij de PS4 gaat spelen is erg klein, Japan is één van de weinige landen die zowel 50 als 60 Hz netwerken hebben.
Plus dat SONY nota bene zelf TVs maakt.
SONY is altijd de Hardware specialist geweest en Microsoft de software specialist.,
Dit zag je bij de PS3 vs XBox 360 en dit zie je straks hoogstwaarschijnlijk ook met de XB1 vs PS4.

Hopelijk kunnen dit soort problemen met een software update gefixed worden ...
Wat zou je krijgen als die 2 samen zouden werken, ik denk de ultieme gaming-entertainment-device.
Ik denk dat je dat dan zou kunnen zien als een trust. Dat is dus niet toegestaan.
Waarom niet, bij een pc ik neem mijn Dell als voorbeeld zit er een Dell moederbord met een EVGA NVidia en werkgeheugen van 1 of ander vaag merk wat ik niet ken, een SSD van Intel en een i7 van intel en dan nog Windows 8.1 van MS(hij is 2 jaar oud).
Dus waarom zou het met die 2 niet lukken???
Zolang Nintendo er niet bij komt is het goed, die hebben echt gewoon oud hardware.
Omdat er dan sprake zou zijn veel te groot marktaandeel. Dat zou geen enkele mededingings instantie goedkeuren
Hoogstwaarschijnlijk niet dit 60 herzverhaal. Los van het feit dat ze geen NTSC-(J) meer gebruiken in Japan maar hun eigen digitale signaal, is de grootste afzetmarkt voor Sony nog altijd in Europa te vinden, in tegenstelling tot de XBOX.
De XBONE wordt neergezet als een compleet media entertainment super device.
Heel de bedoeling van het aparaat is dat hdmi er doorheen gaat, omdat daar dmv kinect, beeld pauzeren,tvgids, etc veel toegevoegde waarde in zit. En juist dat werkt niet fatsoenlijk in europa.
Dat lijkt me inderdaad een probleem dat snel moet worden opgelost.
, maar je kan de console nog steeds gebruiken waarvoor je hem koopt en dat is gamen.
Je koopt een xbox om te gamen en dat het tevens een extra afstandsbediening is en extra informatie geeft is een heel leuk extra'tje, maar niet de primaire reden om het te kopen.
Wacht even en zeg mij als ik het goed begrijp. Als het gaat over de prijs of zelf de mindere specificaties t.o.v. de PS4 was het argument van Microsoft dat je het niet zuiver mag zien als een game console. Dat het een revolutionair apparaat is die de manier hoe je TV kijkt gaat veranderen.

Met veel bravoure werd het apparaat zo de wereld ingezet, het zou zelf vergelijkbaar zijn met de impact van de smartphone of tablets. Al heb ik nooit een smartphone gekend waarmee je niet kon bellen, maar soit.

Zie bvb http://www.gamespot.com/a...living-room/1100-6416343/ En dat is een van de vele interviews en artikels waar dit ter sprake kwam. Microsoft heeft ontzettend veel energie gespendeerd om datgene te verkopen wat jij nu probeert te doen overkomen als bijzaak. Dat we het niet mochten zien als een console en dat we eigenlijk voor 500 euro veel meer waarde kregen.

Het is alsof het gisteren was dat ik opmerkingen kon lezen dat er lag zat op het hdmi signaal en men zei dat dit niet erg was omdat HDMI-IN toch voornamelijk dient voor setopboxen.

Nu dat in Europa in de soep loopt en daar ook problemen mee zijn, dan moeten we dat opeens negeren. Iets anders is 'overdreven' reageren. Nou moe. Ik denk dat veel bedrijven jou als klant zou willen hebben.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 25 november 2013 17:58]

Het is allang niet meer zo dat een console alleen voor gaming is. Er wordt ook mee geadverteerd dat je hem als media centre kan gebruiken. En vervolgens zie je nieuws dat je zelfs geen mp3 zou kunnen afspelen, maar goed...

Dit is wel een hele vage fout. Iemand heeft echt zitten slapen. Iedereen die wel eens over de grens gaat weet dat je andere voltages, stekkers en zo hebt, dus wellicht ook andere refresh rates.
En dan kennelijk ook nog 1% uitval bij harde schijven, QC had dat moeten zien!
Dit is wel de faal der falen, hahaha. Ik had MS toch wat slimmer ingeschat. Allemaal leuk die TV functies maar als het hapert ga je toch de Xbox er tussen uit halen. Aan de andere kant zijn de technieken wat betreft audio en video zo complex geworden dat geen normaal mens het allemaal nog kan bevatten, dat probleem zullen ze bij MS ook wel gehad hebben.

Ergens hoop ik ook gewoon dat deze nieuwe generatie consoles een gigantische flop wordt. Ik vind het maar niks met dat online gebeuren, dat zo'n apparaat afhankelijk is van een server van een bedrijf. Met rare licenties voor games enzo, en een day one update die nodig is om de console uberhaupt te laten functioneren. Ook maandelijks betalen voor online play, alsof de games al niet duur genoeg zijn met 70 euro. Slechte ontwikkelingen. Ik sla het voorlopig mooi over, zowel One als PS4.
Beetje kort door de bocht Panzy, de zon en zuurstof is gratis voor al het andere moet je betalen.
Ik begrijp dat je het niet fijn vindt om te gaan betalen voor online gaming maar er staan wel flinke serverparken aan de andere kant van het lijntje en die zijn ook voor Sony/Microsoft niet gratis.
Ik geef ze groot gelijk dat er betaald moet worden om er gebruik van te maken, al vind ik wel dat ze niet het vel over onze oren hoeven te trekken en dat doen ze in mijn ogen ook niet. Voor een paar euro per maand zit je gebeiteld.

En om te zeggen dat je de One en de PS4 overslaat, tja...ga je gang. Maar een beetje console gamer zie ik niet 6 jaar(op zijn minst gok ik) wachten op een next next-gen.
Plus dat je niet helemaal door hebt waarom er voor een day one update gekozen is dus speciaal voor jou. De XBone was al klaar, de fabrieken draaiden al op volle toeren. De software was echter nog niet volledig af. Bij de release moest simpelweg de laatste firmware etc nog even geinstalleerd worden en dat kost jammer genoeg de consument enige tijd.
Lekker belangrijk, het hele leven bestaat uit wachten dus waarom hier zo moeilijk over doen.
Dat gezeik om niks allemaal!
Sterk commentaar, daar hou ik van... +1
Zelf nog niets van gemerkt?! kan je tv hier invloed op hebben?
Nee want dit wordt daarvoor al gedaan,

Misschien is jouw signaal echter al 60hz en hoeft het dus niet omgezet te worden door de xbox?
Veel nieuwe apparatuur kan je toch makkelijk aanpassen van 50 naar 60hz?

de huidige TV's doen ook beide tegen wording.
Dat klopt, maar het probleem zit al voor je TV zoals watercoolertje zegt.
Dit is wat er gebeurt:
Je kabelontvanger settop box (of zo) stuurt een signaal uit met 50hz. Dat doet deze omdat de content ook aangeleverd wordt in 50hz, dat is namelijk PAL wat we hier in europa gebruiken. Dit betekent dat je elke 0,02 seconde een nieuwe beeldje krijgt.
De Xbox one pakt dit signaal, plakt er wat UI elementen overheen, en stuurt het weer uit. Echter, dat doet de one met 60 hz, oftewel elke 0,017 seconde. Wat er dan gebeurt is het volgende:
frame 1 van de One toont frame 1 van de settop box.
0,017 seconde later toont de One frame 2, maar er is nog geen nieuw frame van de settop box... dus weer frame 1.
Nu gaat het een tijdje goed, iedere keer dat de One een frame uitstuurt is er ook weer een nieuw frame van de settop box.
Na een tijdje echter gaat de Settop box weer achter lopen en heb je dus nog een keer de situatie dat hetzelfde frame van de settop box nog een keer getoond wordt.

In plaats van dat elk frame dus mooi 0,02 seconde op je TV getoond wordt krijg je nu de situatie dat de meeste frames 0,017 seconde getoond worden, maar af en toe (elke 5 frames om precies te zijn) is er ineens een frame dat 0,033 seconde getoond wordt (twee 60hz frames na elkaar). Dat kan bijzonder storend zijn en geeft een schokkerig beeld.

Hier is helemaal niks aan te doen, geen enkel algoritme kan dit (edit: met de beschikbare techniek en zonder kwaliteitsverlies... zie reacties hieronder) opvangen. Het enige wat het op kan lossen is als de One wel gewoon 50hz uit gaat sturen hier en ik vind het dus inderdaad ook bijzonder dom dat Microsoft dit niet meteen ondervangen heeft. Als je je apparaat zo sterk market op de TV ervaring, dan moet het ook echt goed werken en niet alleen maar in de VS!

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 25 november 2013 20:16]

Je kan aan temporele interpolatie doen. Veel TVs doen dit om een vloeiender beeld te tonen (als ze vb. 100 of 200 Hz weergeven). Mijn ouders hun Philips TV heeft daar zelfs instellingen voor om het bij te regelen (en zo kun je bij vb. tennis het effect hebben dat de bal er als een komeet uitziet - om het wat overdreven te stellen :)).

Dit is ook mogelijk voor deze conversie. Het systeem kan dan alsvolgt werken:
- Als de wijzing beperkt is (vb bij panning): toon een geïnterpoleerd beeld.
- Als de wijzing groot is (vb bij andere scene): toon het nieuwe beeld
Dit kan in een update toegevoegd worden.
Precies, gewoon 5 frames van het oorspronkelijke televisiesignaal in het geheugen van de xbox opslaan en deze interpoleren naar 6 xbox output frames.
Tja, dat gaat nog steeds een kwaliteitsverlies opleveren ten opzichte van "gewoon" 50 hz uitsturen... En als je TV dit weer doet dan krijg je dus algoritme op algoritme, iets wat de kwaliteit ook nooit goed gaan doen.
Ook leuk voor de lag.
Hier is helemaal niks aan te doen, geen enkel algoritme kan dit opvangen.
Je kan wel gewoon de 50 Hz en 60 Hz samenvoegen in eenzelfde 300 Hz videostream (300 is het kgv van 50, 60: de 50Hz TV content update je iedere 6 frames, en de 60Hz game stream update je iedere 5 frames). Of beter nog 600 Hz want dan heb je ook meteen 24 fps films geregeld.

Probleem is alleen dat de Xbox one dat niet trekt, en de HDMI standaard in je TV/kabel wellicht ook niet. En je verliest alle 'motion compensation' functionaliteit van je TV, dus die zou je dan ook in de Xbox moeten gaan uitvoeren.
300Hz (en andere hoge waardes) is puur alleen een trukje wat de tv's doen, 60Hz is z'n beetje de max die op input ondersteund wordt op dit moment.
puur alleen een trukje wat de tv's doen
Ik heb het niet over 200Hz truukjes maar over daadwerkelijk 300Hz uitsturen over HDMI. En dat wordt (nog) niet ondersteund idd. Vandaar dat ik schreef dat je Xbox/TV/HDMI kabel het niet trekt |:(
Ja, maar als je dan een game speelt op 60hz, hoe gaan ze dat dan weer converteren naar de 50hz die jij wil?
Ja, maar als je dan een game speelt op 60hz, hoe gaan ze dat dan weer converteren naar de 50hz die jij wil?
Gewoon; 1 op de 6 frames intern droppen en de andere 5 spreiden over de 50 Hz frequentie. Als ze dat een beetje goed doen, dan gaat je dat naar alle waarschijnlijkheid niet eens echt opvallen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 25 november 2013 22:43]

Dat geeft een soortgelijk effect als bij de conversie van 50 naar 60 hz, In dit geval mis je dus een frame waardoor bij een vloeiende pan of sport evenementen je beeld elke 5 frames even verspringt. Interpolatie kan een oplossing zijn, maar vereist natuurlijk extra processorkracht en zal het beeld niet mooier maken en vertraging introduceren. Oftewel, in Europa zal dit altijd een probleem blijven.
geen enkel algoritme kan dit opvangen
zou een soort van motionblurr techniek hier geen uitkomst kunnen bieden? Het beeld wordt misschien iets waziger, maar dat is beter dan schokken.
@finrazel sinds wanneer houdt men in de vs rekening met alles buiten de vs. De term ROFTW (rest of the world) bestaat immers niet voor niets.

Typisch geval val het zal ons een rotzorg zijn. De grootste markt wereldwijd is de vs. Als het daar goed gaat is er genoeg verdient.er zijn dan altijd nog mensen die het kopen. Iedere extra verkoop is dan mooi. Men wist dit echt wel maar heeft er voorgekozen om de grootste groep te dienen. Puur en centen kwestie
Wel grappig dat je gelijk -1 krijgt, terwijl je wellicht gelijk hebt O-)
Om heel eerlijk te zijn is hun 60 Hz TV wel vloeiender dan de 50Hz die we hier hebben.
Dat weet ikniet want ik woon in een pal gebied. Dat is de vraag ook niet. Devraag is of menhet wist en accepteerde. Dat zou namelijk moreel verwerpelijk zijn
Oplossing, koop een Panasonic Plasma scherm, volgensmij maken die tv's frames aan.
Ik heb er 1 staan en wanneer ik de frame-rate vertraag gaat de tv missende frames aanmaken.
Zelf nog niets van gemerkt?!
Heb je een settopbox van Ziggo, UPC of KPN op de HDMI-IN aangesloten?

Mogelijk is het afhankelijk van het soort settopbox wat er voor hangt?

[Reactie gewijzigd door 80466 op 25 november 2013 17:02]

Humax heeft er ook last van (ziggo).
Zag het al toen ik de eerste keer tv full screen trok op de xbox.
Als ie op game mode staat op het xbox kanaal heeft je tv waarschijnlijk weinig invloed, als ie op standaard staat heb je een grote kans dat het idd soepeler wordt, maar met extra input lag, wat weer vervelend is bij games.

[Reactie gewijzigd door haarbal op 25 november 2013 17:03]

Als je crappy postprocessing van je TV hebt opstaan die eigenlijk heel je kwaliteit om zeep helpt, dan ga je er geen of veel minder last last van hebben. Ik heb het dan over die Intelligent Frame Creation en andere exotische namen dat fabrikanten eraan geven om extra frames tussen frames aan te maken om het beeld vloeiender te tonen. Wat ze dus tonen in winkels in die demo modes.
Hier ook geen last van judder of andere problemen met de HDMI-IN, alleen gebruik ik dan wel een Xbox 360 als input :+ Dus heb ik sowieso geen last van het hele 50hz/60hz verhaal.
Er is sowieso een probleem als er TV beelden van een 50 hz apparaat gesnapped staan in hetzelfde beeld naast het gamen.
Games lopen standaard op 60fps dus kan de xbox dan niet een andere framerate gebruiken.
De PS4 heeft dat probleem al niet omdat je geen TV beelden gesnapped kan kijken naast het gamen.
Live voetbal kijken met een game erbij? Mij lijkt het niet echt geweldig maar het zal wel kunnen met je Xbox One
Het aantal frames per second dat een spel genereert staat los van de verversingsfrequentie van het scherm. Natuurlijk, een constante framerate die exact gelijk is aan de verversingssnelheid van het scherm is ideaal, maar in praktijk zijn er weinig spellen met een framerate die exact gelijk is aan de frequentie van het scherm (ook niet voor de Xbox one en PS4). En de komende jaren zal men meer en meer grafische pracht en praal uit de consoles gaan halen zodat het niet waarschijnlijk is dit bij deze generatie consoles ooit het geval zal worden.
Nou nee hoor, Dead Rising 3 haalt met moeite 30fps, zelfde geld voor AC. Ook Ghosts haalt niet altijd 60fps en Battlefield 4 al helemaal niet.

Dead Rising: http://www.youtube.com/watch?v=v2neFwBuRUQ

Battlefield 4: http://www.youtube.com/watch?v=MWzkw32amOM
Snap ik het nou niet of zie ik in de vergelijking van BF4 toch echt een redelijk constante 60fps (zo nu en dan een dipje)? Dat zou betekenen dat de uitspraak "Ook Ghosts haalt niet altijd 60fps en Battlefield 4 al helemaal niet." niet terecht is.
Gelieve het filmpje af te kijken alvorens te reageren. Op de boot scene aardig wat drops naar 40-50
Maar om daarmee te zeggen dat BF4 "al helemaal niet" 60 fps haalt is dus onzin en dat was mijn punt.

BF4 haalt zeker wel 60fps op de consoles met in bepaalde gevallen een dip. Niets nieuws.
Ik zie bovenaan toch regelmatig het getal "60" verschijnen. Tuurlijk, het zit vaker tussen de 40-50, maar alleen al het feit dat er zo nu en dan 60 staat zorgt ervoor dat wat je zegt niet klopt.
Een beetje apart dat dit zo akelig is. zou je niet verwachten dat het vrij simpel is om 50 Hz beeld in 60Hz uit te drukken, door af en toe een framepje dubbel te sturen? Of is het om de 5 frames dubbel sturen van 1 enkel frame al voldoende om het beeld als schokkend te ervaren?

Ook wel raar dat de Xbone enkel 60Hz output ondersteunt. Zelfs mijn GameCube vraagt of ik 50Hz of 60Hz wil als ik er Need for Speed Carbon in steek. Al heb ik nooit het verschil gemerkt tussen de twee modi. Als mijn GameCube al twee refresh rates ondersteunt, kan dat dan nog zo moeilijk zijn voor de Xbone?
Een beetje apart dat dit zo akelig is. zou je niet verwachten dat het vrij simpel is om 50 Hz beeld in 60Hz uit te drukken, door af en toe een framepje dubbel te sturen?
Dat is dus precies wat judder veroorzaakt.
.
Bij filmbeelden is het nog wel te doen omdat die origineel maar 24 frames hebben en het hele signaal vol zit met dubbele frames maar bij live beelden van bijvoorbeeld sport die met 50 fps worden gemaakt is het soms merkbaar als er aan de framerate wordt gesleuteld.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 25 november 2013 17:40]

ook bij films is het gruwelijk als je een beetje oplet. Vooral panning shots zijn naar, dan zie je het constant haperen. Maar inderdaad bij sport is het echt niet om aan te zien!
ook bij films is het gruwelijk als je een beetje oplet. Vooral panning shots zijn naar, dan zie je het constant haperen. Maar inderdaad bij sport is het echt niet om aan te zien!
Da's dan ook waarom het altijd beter werkt om bij het megen van een 50 FPS en 60 FPS signaal het 50 FPS signaal leidend te maken en het 60 FPS signaal om te zetten; je merkt het veel minder snel als er 1 op de 6 frames gedropped wordt dan waneer er 1 op 6 frames 'stil' staat.
Dat is dus precies de wat judder is, het dubbel uitsturen van beelden.
Slordig dat hier geen rekening mee hebben gehouden. Het is dan ook te hopen dat dit met een software update volledig is op te lossen, betwijfel of Microsoft anders al die consoles wil gaan omruilen.
Waarom zouden ze het gaan omruilen. Het is nl. geen defect. Het is incompatibiliteit met hardware wat niet van henzelf is.
Ze zijn het wellicht niet verplicht, ik bedoelde eerder dat als een softwarematige oplossing niet mogelijk is de enige manier om het wel goed werkend te krijgen een hardwarematige aanpassing is. Ofwel de vraag is of deze early adaptors ooit fatsoenlijk van de HDMI input gebruik kunnen maken.
Softwarematig goed op te lossen. Bij blurays springt die in fullscreen mode ook naar 24hz, dus kunnen ze bij fullscreen tv ook wel naar 50hz en pas als je het beeld verkleind of snapped naast een game kunnen ze hem naar 60hz zetten.

Enige probleem wat je dan gaat krijgen is dat de goedkopere tv's bij het switchen even op zwart gaat. De duurdere tv's kunnen de handshake meestal wat sneller omzetten waardoor je het minder merkt (afgezien van het infobalkje van de tv)
De response time van de tv zorgt voor de snelheid.
Zo hebben plasma's van Panasonic hier helemaal geen last van vanwege de minimale response time van 0,001ms terwijl een Samsung LED tv er nog steeds last van hebben met hun 5ms response time.
dit kopt niet, als de xbone zelf dubbele images gaat versturen omdat hij verwacht dat hij de volgende al heeft ontvangen (zie goede uitleg finraziel), dan heeft elk beeldscherm hier last van, het beeldscherm krijgt immers voor hem op tijd de volgende frame, hij zal niet in de gaten hebben dat dit het verkeerde frame is.

en anders moet je mij eens uitleggen hoe een response tijd invloed heeft op je framerate, je 50Hz of 60 Hz input word echt niet sneller als je tv sneller kan reageren..
Laten we hopen dat het op te lossen is met een firmware update, anders serieuze miserie!

Ter info: ik had ooit een geluidskaart (met hdmi passtrough) welke zelfs niet met een firmware update gefixt kon worden om 24p door te laten...
De HD2000 / 3000 van de Sandybridge processoren hadden eerst ook problemen met het afspelen van 23.975 fps videos. Na een software update is het wel stukken beter geworden.
hmmm..best slordig...hoewel het me wel iets lijkt dat met een firmware update opgelost kan worden.

Weet iemand wat deze functie doet met HDCP?
De HDMI IN functie van de Xbox One houdt de beveiligingsinstellingen dus je kan niet een PS4 doorlussen naar een Xbox One om een contentbeveiliging op de PS4 te omzeilen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True