Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties
Submitter: Djonny

Archos is begonnen met de verkoop van zijn Gamepad 2-tablet. Het apparaat, dat in de markt gezet wordt als gamingtablet, is onder andere in Nederland verkrijgbaar en moet een bedrag van bijna 200 euro opbrengen.

Het apparaat is in de Nederlandse webwinkel van Archos verschenen, met een prijsvermelding van 199,99 euro. Daarmee is de Gamepad 2 iets duurder dan in thuisland Frankrijk, waar een bedrag van 179,99 euro wordt gevraagd.

De Gamepad 2 is net als zijn voorganger gebaseerd op een 7"-scherm, waarbij de resolutie van 1280x800 pixels iets hoger is dan bij de eerste Gamepad. In de behuizing draait een RK3188-soc van Rockchip, die zijn werk doet op 1,6GHz. Er is 2GB ram aanwezig, terwijl het opslaggeheugen 8GB bedraagt. Dat laatste kan worden uitgebreid met micro-sdkaartjes.

Ten opzichte van de eerste versie heeft de Gamepad 2 een iets afwijkend uiterlijk, maar is deze nog steeds voorzien van fysieke knoppen die geschikt moeten zijn voor het spelen van spelletjes. Archos bracht de eerste Gamepad eind vorig jaar uit. De introductieprijs was met 149 euro wel lager dan die van de Gamepad 2.

Archos Gamepad 2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Op archoslounge staat een uitgebreide test, weliswaar in de taal van Voltaire:

http://archoslounge.net/GamePad-2-le-test.html

Hun conclusie: een effectieve verbetering van de eerste versie, zowel qua beeldscherm (kijk maar eens naar het verschil met de eerste generatie), batterijduur (tussen 4 en 5 uur speeltijd, films tot 9u) en afwerkingskwaliteit voor een eerlijke prijs.
Hun grote vraagteken blijft natuurlijk of het Android platform zelf, het in zich heeft om ook als game-platform brokken te maken. Het niveau van de games is nog niet op het niveau zoals bij de dedicated spelers, genre Nintendo DS, PS Vita.
ziet er best leuk uit jammer genoeg zal hij waarschijnlijk nooit echt veel ondersteuning krijgen,
maar mogelijk door de ouya en andere console achtige dingen komen de games mogelijks tandaard met button controls, in dat geval kan het best werken :)
Archos heeft zijn eigen mapping tool waarmee je elk stuk interface of on screen button kunt bedienen met de fysieke knoppen.

Ik heb een eerste generatie Gamepad en deze werkt echt fijn. Enige nadeel is de wat korte accuduur, maar door de lichte accu is het toestel wel in het geheel lekker licht om mee te gamen.

Let wel op, bij versie 1 heeft een tijd geduurd voor nieuwe firmware kwam waarmee de eerste bugs uiteindelijk allemaal zijn opgelost
Ja, daar was ik ook al over aan het nadenken. Ziet er op zich leuk uit en de specs zijn volgens mij wel decent voor de prijs die ze ervoor vragen. Zou het mogelijk zijn iets van Nvidia erop te zetten, zodat je net als met de Shield kan streamen vanaf je PC en dat je uit de tegra-zone spelletjes kunt downloaden die wél controllerondersteuning hebben?

EDIT: Op de site van Archos staat dat ze hun eigen Archos Game Mapping Tool erop hebben staan dat de compatibility van games verhoogd (of dat nou i.v.m. de fysieke buttons is staat er dan weer niet bij)

[Reactie gewijzigd door Onawt op 14 november 2013 18:54]

In die tijd dat je die zin typte had je het antwoord ook zelf kunnen googlen.

Streamingsfunctionaliteit op android is algemeen te doen met splashtop:
https://play.google.com/s...eloper?id=Splashtop&hl=nl

Tegrazone: Nee, maar alle THD spellen worden ook non-THD versies voor uitgebracht sinds de snapdragon bestaat, of zelfs helemaal niet naar de beperkte THD markt gekeken.

Controllerondersteuning zit er ook al jaar en dag in met apps zoals Sixaxis controller:
https://play.google.com/s...s.sixaxiscontroller&hl=nl
Overigens was deze app er als eerste met functionaliteit om on-screen bewegingen te emuleren naar een toetsaanslag met een controller. Schaamteloos wordt die functionaliteit door Archos en Nvidia in hun apparaten overgenomen, i.p.v. deze app er in te verwerken en de developer ervoor te belonen. Als de developer een miljoenenbedrijf had, had hij een schadeclaim kunnen indienen, maar wat moet een eenmanszaak nu doen tegen dergelijke bedrijven.

[Reactie gewijzigd door Svardskampe op 14 november 2013 22:55]

Van Splashtop had ik trouwens al gehoord inderdaad (was even vergeten dat dat al bestond als streamingapp), alleen komt Linus van het bekende NCIX op youtube met dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=sNh0ZAwsIkI
Op 6:00 vergelijkt hij de delay tussen wat op het computerscherm te zien is en wat er op de Shield/telefoon te zien is (gefilmd met een high-speed camera).
Wat opvalt is dat er met Splashtop veel meer vertraging zit tussen wat het computerscherm weergeeft en wat Splashtop weergeeft. Vergelijk dat met Nvidia Shield, waar de vertraging amper merkbaar is.

Bovendien merkt Linus ook nog op dat de resolutie die Splashtop weergeeft lager is dan de resolutie van wat Shield weergeeft.

De link naar Sixaxis Controller app geeft trouwens aan dat het alleen werkt voor de PS3 controller. Ondersteuning voor een Xbox 360 controller zou ook fijn zijn. Afgezien daarvan denk ik dat het niet zo moeilijk is om een vervangende app voor te vinden. Een controller of fysieke buttons kun je hoe dan ook wel aan de praat krijgen op Android.

Een net zo goed presterende streamingapp/device als Shield ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen voor Android, dus dat zou leuk zijn als dat naar deze gaming-tablet zou komen (en das ook leuk voor de concurrentie)
Linus bewijst zijn incompetentie weer eens door niet 1:1 te vergelijken. Gebruik anders splashtop THD maar eens met een willekeurige andere Android device met Tegra 4 of Tegra 3 zelfs en er is geen verschil. (Nvidia hardware met API vergelijken met andere Nvidia met API. Is wel zo handig in terms of performance test. In andere termen is het wel MOGELIJK om met non-nvidia hardware te splashtoppen. Ik doe het zelfs met een Ati kaart. (Games op borderless windowed zetten. Full screen werkt niet). De One in de review heeft een snapdragon 600.

offtopic:
Bovendien had ik bij dat ghetto shield ook zo een gevoel van ja... Hij vindt ook weer eens iets. Ik gebruikte al tijden splashtop met PS3 controller op mijn nexus 7 (eerste editie), hypet hij het helemaal omhoog terwijl zijn partner het 'uitgevonden' heeft. Zijn partner doet ook alle benchmarks en ik heb het idee dat Linus niet meer is dan een omhooggevallen lul met nét teveel sponsors en gratis toegang aan hardware om een oordeel te vellen. (zaken die totaal overpriced zijn maar even de prijsfactor van negeren).


http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1792531

Hier staat uitgelegd hoe je de Xbox controller moet connecten. Redelijk finicky maar het kan werken. Nadat je dat hebt gedaan kan je gewoon ook de sixaxis app gebruiken voor button mappings inclusief tilt en touchemulatie, je laat gewoon het driver en connectiegedeelte van de app achterwege. Ook voor cheapy Chinese gamepad van 5 euro werkt sixaxis voor het buttonmapgedeelte. Alleen het connectiegebeuren moet je vaak een aparte app voor vinden.
Probleem met het wireless Xbox protocol is dat het een proprietair geval is, ipv gewoon bluetooth bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Svardskampe op 15 november 2013 02:33]

dat zou wel tof zijn ja... op zich een stream decoden in realtime en wat controls uitzenden zou best moeten kunnen... moet dan alleen de Shield software weten los te weken van Nvidia's apparaat.... niet zeker of dat shield/tegra only is...

zou wel een erg leuk hobby projectje zijn imho :D
ook om als controller te gebruiken om op de pc --> tv te gamen,
met als 2e scherm het scherm op de handheld.
Hopelijk neemt tweakers dit eens goed onder de loep, ik ben wel benieuwd naar hun review...
Zou graag zien dat er een standaard komt voor gamepads in Android, net als bij iOS.
Dat is er ook sinds Android 4.0 (2 jaar dus al!) :)

Bron:
http://www.droidgamers.co...r-full-controller-support

Er zijn al 100den games die het officieel ondersteunen, en er zijn ook apps die een soort vertalingslaag bieden (van controller naar touchscreen) voor games die het niet van zichzelf ondersteunen. En dan heb je nog een omslachtigere manier via configs uitwisselen (voor de tweakers)...

Ik game zo nu en dan in me bed op de Nexus 7 met een xbox controller (via draad overigens) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 november 2013 20:21]

En sinds 4.3 hebben ze geloof ik de bluetooth op de schop genomen waardoor bijv een Wii-mote niet meer werkt, wat dus echt balen is.
Volgens mij is dat al sinds 3.2 want op mijn tablet werkt dat ook niet. Vraagt ie om zo'n 'pin code'.
Ik geloof dat het op 4.2 nog wel werkte (I could be wrong of course) maar het is zeer jammer vind ik. Google weet er van maar ja echt belangrijk is het niet, dus dat kan lang duren.

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 15 november 2013 09:03]

Blijft mooi speelgoed, maar ze zijn vaak te zwaar door de extra hardware en fysieke knoppen waardoor je niet lang achter elkaar kan gamen.
Ik ben erg benieuwd hoe snel en licht deze tablet is.
De prijs is in ieder geval niet gek.
ik had de eerste versie. dat ding was licht. niet normaal. hij was lichter dan mn note1 . dus kan je verzekeren dat je hier geen problemen van ondervind
Jammer dat alleen de voorkant zichtbaar is, ik zelf heb een Nexus 7 maar heel erg lang als een handheld gebruiken zonder de grips zoals controllers lijkt mij ongemakkelijk.
Ik heb de gamepad 1 ( en zit er nu breaking bad op te kijken tor mijn nieuwe tv wordt gelevert )
Ik moet zeggen. Het was leuk in t begin, games en emulators draaien maar uiteindelijk doe ik dat er toch nouwelijks mee. Ergens is t scherm iets te groot, 6 inch was beter geweest want op deze manier zitten je handen toch te ver uit elkaar in verglijk met een joypad. Daarnaast is het nog steeds vreselijk irri dat je niet gewoon android tegoed kaarten kunt kopen zoals bij IOS, en een prepaid creditcard is toch altijd weer net te veel werk om eventjes voor een game te regelen.

Het komt er op neer dat ik in weze nog steeds de meeste van mijn games op mijn ipad mini speel, ook omdat er steeds betere op touchscreen bediening gerichte games uitkomen zoals laatst nog dead trigger 2 met zn wonderlijke autofire functie. Ik vind zelfs een race game als carmageddon beter met een touchscreen dan met hardware controlls.

Gelukkig was ie maar 130 euro en t is daarnaast ook een redelijke tablet dus ik doe m niet weg, maar t is uiteindelijk toch het ding er bij geworden dan waar ik m oorspronkelijk voor gekocht heb.

Op zich is er niks mis mee. De gamepad 1 is met zn dualcore al snel genoeg voor alles. Zelfs de n64 emulator loopt er vloeiend op en als ik geen ipad mini zou hebben deed ik er waarschijnlijk meer mee, dus ik raad m niet af. Maar het is nog niet dat wat het zou kunnen zijn en ergens, met die nieuwere games is ie met zn hardware knoppen een beetje gepasseert. Tenzei je puur voor emulators gaat natuurlijk, maar zelfs daar merk ik dat veel van die oude games hele goeie remakes verschijnen en dat worden er alleen nog maar meer.

[Reactie gewijzigd door verleemen op 14 november 2013 21:23]

JXD heeft eerder een vergelijkbare tablet op de markt gebracht en wel de JXD S7800B Game Pad Quad Core RockChip 3188 IPS LCD 8GB. deze ijs niet in europa te krijgen maar is toch al een geruime tijd op de markt.
Met de volgende specs
Screen: 7 inch IPS LCD, Resolution: 1280x800
Touch: 5 point Capacitive Screen(G+G LCD)
Chip: RockChip 3188, Quad Core, 1.8GHz (cortex A9 CPU, ARM mali400 mp4 GPU)
DDR: 2GB DDR3
OS: Android 4.2.2

[Reactie gewijzigd door stephan02091982 op 14 november 2013 18:52]

Ja en wat is het nut van deze post. Hij is vergelijkbaar zeg je maar je noemt geen prijs en hij is niet eens in Europa te verkrijgen! 8)7
Het is zeker wel relevant.
In het artikel staat namelijk niets over de chip zelf, toch wel het hart van de hele Gamepad 2.

Als volgt dan maar:
  • RK3188, 28 nm HKMG
  • ARMv7-A
  • Up to 1.8 GHz Quad-core ARM Cortex-A9 (in dit geval dus 1.6Ghz)
  • Mali-400 MP (Quad core, 533 MHz)
  • LPDDR2, DDR3, DDR3L support, up to 2 GB (in dit geval dus 2 GB)
http://en.wikipedia.org/wiki/Rockchip#List_of_Rockchip_SoC

Mali 400 is o.a. gebruikt in de Samsung Galaxy S3, om een voorbeeld van performance te geven.
Inderdaad, zeker wel relevant. De Archos is hooguit een enigzins gepimte Chinese game tablet, dus met spelbesturingsknoppen en die iedereen in Nederland of België bij Chinese webshops kan bestellen en vaak iets goedkoper zijn (inclusief verzendkosten).
Van deze tablets verschijnen er jaarlijks enkele tientallen modellen van evenzoveel verschillende Chinese merken en waarvan de modellen (specs) zich in hoog tempo opvolgen. Al deze Chinese tablets of game tablets zijn vrijwel allemaal gebaseerd op/rondom een beperkt aantal standaard ODM/OEM reference designs van processorfabrikanten Allwinner en Rockchip. Waarbij de fabrikant zich kán onderscheiden (lees: meestal geen of slechts zeer minimaal) door een ander type SoC (afkomstig van dezelfde fabrikant en processorfamilie of -generatie), grafische processor (vaak Mali), geheugencapaciteit, schermformaat.
Het grootste verschil zit meestal in het uiterlijk. Wel kan de bouwkwaliteit van merk tot merk verschillen. Net als de ondersteuning, die vaak ophoud zodra een nieuw model uitgebracht wordt. Maar dat is niet typisch Chinees. LG ondersteund haar tv-producten ook slechts een jaar met firmware updates.
De voordelen van een westers budgetmerk (Archos, Qware) tablet kunnen dan zijn:
  • fraaier ontwerp
  • betere/contantere bouwkwaliteit
  • betere ondersteuning (w.o. firmware)
  • verkrijgbaar in Nederland (makkelijker met garanties etc.)
Maar of dat onderscheid er in de praktijk ook voldoende aanwezig is laat ik over aan ieders eigen mening.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 14 november 2013 20:15]

Je kan em wel laten bezorgen door een buitenlandse toko.
Heb zelf vorig jaar een JXD s7300 (de voor loper van de S7800) bij http://www.willgoo.com/ besteld en had em na ongeveer een week in huis.
Zo'n 155 euro met free shipping.
Ik heb deze Wamo gamepad. Daar kun je je smartphone of 7" tablet op klikken, en dan kun je via Bluetooth spelen:
http://dx.com/p/wamo-wire...ell-phone-pc-black-222605
Je kunt hem keycodes door laten sturen maar ook als gamepad device.
Mame4droid, N64 en de SNES emulator draaien hier prima op. De controller vind ik kwalitatief erg goed (vergelijkbaar met een XB360 controller) en 't is leuk op bed Robocop of Outrun te spelen :P
maximaal 9cm breed zie ik.
Dat gaat met de nexus 7 niet passen vrees ik.
Ik heb een vita en twijfel toch om er 1 te nemen.
Met name vanwege de emulatoren die ik er dan op zou kunenn draaien.
Portable snes,n64 enz.

PSX,PSP doe ik natuurlijk op de vita.
Hoezo weet jij wat iedereen er mee wil doen? Dit is niks meer dan een tablet gericht op gamers, alle tabletfunctionaliteit heb je dus ook tot je beschikking :)

JIJ kan misschien beter een Vita kopen, maar of dat voor iedereen geldt...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 november 2013 20:23]