Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties

Mad Catz heeft laten weten dat het in november zijn Android-console zal uitbrengen met een prijskaartje van 250 dollar. De M.O.J.O. is voorzien van een Tegra 4-soc en is daarmee volgens Mad Catz krachtiger dan andere microconsoles die op Android draaien.

De plannen van Mad Catz voor een Android-console werden deze zomer duidelijk. De fabrikant, die vooral bekendheid geniet vanwege zijn spelaccessoires, heeft inmiddels een webpagina voor de M.O.J.O.-console geopend. Naast een op 1,8GHz geklokte Nvidia Tegra 4 T40S-soc zal de console over 2GB werkgeheugen en 16GB flashopslag beschikken. De console biedt verder een hdmi-uitgang, een microsd-kaartlezer, een usb 3.0- en een usb 2.0-aansluiting, 802.11n-wifi en een 100Mbit/s-ethernetpoort.

Mad Catz levert bij de console een via bluetooth communicerende controller mee. Deze heeft de naam GameSmart C.T.R.L. gekregen en biedt een 'muismodus' voor het aansturen van een cursor in de Android-interface. Daarvoor kan de linker analoge stick worden gebruikt. De gamepad vereist twee aaa-batterijen.

Volgens Mad Catz kan een gamer op de M.O.J.O.-console zowel in Google Play, Nvidia's TegraZone als de appwinkel van Amazon op zoek gaan naar Android-games en -apps. De console draait op Android 4.2.2. De console zal in de VS 250 dollar gaan kosten en is vanaf november leverbaar. Daarmee is de console aanzienlijk duurder dan bijvoorbeeld de Ouya, maar Mad Catz stelt dat zijn microconsole krachtiger is.

Mad Catz M.O.J.O.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (85)

Lijkt me een prima apparaat om naast de games ook XBMC voor Android op te draaien.
Daarvoor kun je dan beter een Raspberry Pi kopen. Raspbmc installeren kan elke leek, je bespaart 200 euro en het enige wat je mist is Angry Birds. Misschien dat mobile games over een paar jaar wat groter en ingewikkelder worden, maar nu is het toch de moeite niet waard er een aparte console voor te kopen?
Ik kan me vergissen, maar het lijkt mij dat, gezien de specs, XBMC een stukje lekkerder loopt op deze console dan op een Raspberry Pi. Afspelen van video zal weinig verschil in zitten, maar de snelheid van de menus, zeker met de wat mooiere (lees grafisch intense) skins zal er toch zeker zijn.
Ik draai nu zelf Raspbmc, en kan je verzekeren dat zolang je het op een redelijk snelle USB-stick installeert ipv een SD-kaartje, de menus zo goed als vloeiend lopen. Met een trage 2GB sd-kaart duurt het een half uur om fanart te laden, ja, maar dat is dan je eigen schuld. Een 16GB usb3 stick kost ook maar een tientje. Dan kom je dus aan 20-35 euro voor een controller, 35 voor de raspberry, 5 voor een mobiel-oplader, 20 legoblokjes voor een doosje, een tientje voor een usb-stick en een paar euro voor een hdmi-kabel. 80 euro ipv 250.
Kan aan mij liggen maat de Raspberry is toch eigenlijk meer een moederbordje dat out-of-the-box (heel letterlijk) werkt? Je hebt dan dus toch ook nog een kastje nodig (en deze van Mad Catz is best mooi) en een controller (wederom best mooi)?

Dus hoezo bespaar je 200 euro? Gaat alleen op als je alleen de media functies wil maar Xaraz zegt duidelijk dat hij ook games wil. Verder zijn de specs van de Pi volgens mij ook wel een heel stuk minder dan van deze console.
Welke games zijn er nu op Android die een uitgave van 250 euro rechtvaardigen? Je gaat toch niet op de bank met je vrienden Angry Birds of Doodle Jump zitten spelen?

Het kastje en de controller zijn van heel goedkoop plastic en zien er toch al niet al te best uit, maar dat is smaak. Ja, de specs van de Pi zijn minder, maar wat ga je op een Android-apparaat met al die processing power doen? Helemaal niets!
Ik heb zelf een Pi maar ik vind XBMC niet lekker draaien op die hardware, al is het perfect als airplay client aan een stel pc speakers.
Op mijn (verkochte) Ouya en de Boxee Box draait XBMC een stuk beter.

On topic: Met de lancering van de ps4 en de one eind dit jaar hadden ze geen slechtere periode kunnen kiezen. Ik denk dat we niet veel van dit product meer gaan horen.
Heb je Raspbmc al eens op een snelle usb3-stick geinstalleerd? Maakte bij mij een wereld van verschil, zeker omdat je dan ook makkelijk naar fast of super OC kan.
Precies waar ik aan dacht, games op android, nou nee, maar met deze specs moet dit een hele mooie mediaplayer zijn. Wellicht zelfs met de stock software die ze meeleveren.

Ben benieuwd wat hij in NL gaat kosten, maar $250 vind ik een goede mediaplayer zeker waard.
Nou wacht even. De introductie prijs is 250. Dus dat zal wel ietsjes lager uitvallen. Dan nog dit lijkt me wel de toekomst. Xbox en PS hebben van die vage copyright gedoe waar je echt ziek van wordt. Het hele gereutemeut kost al een paar dagen om door te hebben en dat is gewoon niet lekker. Android zou een 5 jarige nog kunnen besturen. Dus laat maar komen. Free apps for life!
Free apps for life!
En dat is nou net de reden dat dit niet d toekomst is. Wellicht hoogstens een toekomst.
Net GTAV gekocht. Dat spel kost nieuw 60 euro. Rockstar had er iets van 250 miljoen euro en 5 jaar werk in gestoken om het te bouwen. En dat geld willen ze graag terug zien. Daarom launchen ze ook eerst op de PS3 en X360, want die gesloten platformen zijn vrij effectief tegen piraterij. De PC launch komt later, want eenmaal uit voor de PC is zo'n spel binnen dagen of zelfs uren gekraakt en gratis te downloaden...

Er is heus wel ruimte voor een Android console met 'gratis' games, maar dat zullen niet dit soort top titels worden maar meer Angry Birds achtige spelletjes... en da's toch even iets anders. Verder kost zelfs Angry Birds geld en anders krijg je ads of van die smurfberry achtige dingen: Koop smurf berries om sneller te bouwen... Ondertussen betaal je uiteindelijk flink geld.

Gratis schmatis. Kijk eens goed naar wat er op de gemiddelde TV avond wordt uitgezonden. Dat is gratis. Vergelijk dan met wat je in de bios of op betaal kanalen als HBO te zien krijgt... Ik betaal dan liever wat geld.
Ik hekel me een beetje aan dat "Ze moeten het geld terug zien". Laten we eerst eens grotere wereldproblemen 'moeten'.
Los daarvan er is een beetje miscommunicatie. Ik speel geen games van 60 euro. Ik vermaak me op de tablet met simpele games als 'Bus parking', pinball en whatnot. Wat we nodig hebben is een no-nonsense, non-competitive, non-demanding 'atari-generatie' stijl games.
Simpele games die geen miljoenen hebben gekost. Gewoon even 10 minuten relaxen. Dat 10 uur achter elkaar zweten om een level af te maken, hoeft niet voor iedereen toch?
Maar hiermee geef je ook gelijk antwoord op waarom het niet gaat werken.
Ik vermaak me op de tablet met simpele games als 'Bus parking', pinball en whatnot.
Het gaat er niet om dat de games slecht zijn. Maar waarom zou je, als je al een tablet heb wat ook deze prijs of meer kost, nog een dure console ernaast kopen? Om iets te doen wat je al kan?
datzelfde kun je ook zeggen over ps3 vs pc
[...]

Daarom launchen ze ook eerst op de PS3 en X360, want die gesloten platformen zijn vrij effectief tegen piraterij. De PC launch komt later, want eenmaal uit voor de PC is zo'n spel binnen dagen of zelfs uren gekraakt en gratis te downloaden...
Voor de PS3 was al pre-launch een exemplaar (gekraakt) te downloaden. Veel mensen speelden dus ook al voordat het spel voor mensen die hem hadden gepreorderd . Voor de XBOX360 ben ik niet zo bekend met gekraakte games, maar ik neem aan dat deze niet veel later volgde. Dus ik denk niet dat dit de motivatie was, ik denk eerder dat ze betere graphics kunnen neerzetten voor de PC en deze tegelijkertijd met de X1 en PS4 wilden releasen vanwege de gelijke architectuur.

Wel ben ik het met je eens dat de gratis niet altijd zo gratis is als dat gratis lijkt te zijn.
Uhm, ook deze console heeft last van die 'vage copyright' gedoe hoor, maar dat jij dat aan je laars lapt is een heel ander verhaal..
Enuh, een console is vaker nog makkelijker te gebruiken dan een OS als android..
Zolang het android blijft, zul je er free apps op vinden (ja copyrighted offcourse). Ik ben niet van mening dat alles veel geld moet kosten. Pacman is al zo oud als ik weet niet wat, maar het speelt nog steeds erg leuk, Bus parking ook.
In het kort je vind dit beter dan de Xbox en PS omdat Android games eenvoudiger zijn om te rippen of te wel eenvoudiger om gratis te spelen.
Het leuke van de spellen op Android zit hem in de eenvoud. Niet iedereen vraagt om 50 levels van een spel dat je op 1080HD moet kunnen spelen en dat noodzakelijkerwijs vraagt om een videokaart/ console van 400 euro. Lets be well.
Punt is, die android spelletjes kunnen makkelijk op hardware van onder de 100 euro draaien.
Zijn de games standaard voorzien van een mogelijkheid om met een controller bestuurd te worden?
Het antwoord hierop is nee. Echter hoe meer van dit soort consoles er op de markt komen hoe beter de ondersteuning. Iets met vraag en aanbod.

Dus op dat gebied hoe meer keuze en aanbod hoe beter het is voor de consument. Het implementeren van ondersteuning voor controllers zou niet veel geld/tijd mogen/moeten kosten!
Het antwoord hierop is nee.
Een goede bron zou zoveel helpen hier.
Ik denk dat je wel gelijk hebt hoor, maar hoe weten we het zeker?

Ondersteuning van controllers kan zeker wel geld gaan kosten. Hoe vertaal je al die touch based games naar controller-based?
Voor van origine controller-based spellen zou het juist weer een voordeel kunnen zijn voor de game devs omdat het goedkoper wordt om de game te porten naar Android. Uiteindelijk staat of valt het met de ondersteuning van de controller. Het kan heel hard gaan als het in een positieve spiraal komt, maar als het daar niet in komt (en dat gebeurt niet zomaar) dan is het heel goed mogelijk dat de controller nauwelijks ondersteund gaat worden.

Google moet een standaard API maken en het heel makkelijk maken voor devs om de vertaling te maken tussen touch events en controller events. Of een van de Android consoles moet een ecosysteem bovenop hun specifieke versie van 'Android with gamepad' weten te creren. Dat laatste zou het lucratiefst zijn voor de bouwers van de Android console, maar het Android platform als geheel zou er door versnipperen.
Met logisch verstand weten we dat vrij zeker. De meeste spellen hebben geen ondersteuning voor input als links, rechts, omhoog, omlaag en de enige manier waarop het mogelijk zou zijn is wanneer er met een cursor gewerkt wordt en er op een knopje kan worden gedrukt om een touch event te simuleren. Dat zou echter voor geen meter werken en het lijkt me ook niet wat Kohaku in gedacht zou hebben met het besturen met controller.

Verder zie ik niet echt in hoe je touch events kan vertalen naar controller events? Controller heeft maar paar richtingen die ingedrukt kunnen worden, terwijl een touch event gewoon de coordinaten pakt die worden ingedrukt? Ik neem hier wel weer aan dat je niet met een cursor wil werken, want dat zou simpelweg te onhandig en bovendien langzaam zijn. Je kan met een cursor nooit zo snel/nauwkeurig ergens klikken dat je met je vingers kan drukken.

Wellicht dat ik het hier niet begrijp, maar het lijkt mij dat die twee niet echt een relatie hebben en de controls dus sowieso apart geimplementeerd moeten worden (tenzij er met een virtual d-pad wordt gewerkt).
Oud bericht inmiddels, maar wil toch nog even reageren op jouw goede vraag.

Touch/controller events was misschien niet de juiste term. Uiteindelijk leidt zo'n event tot een event op een hoger niveau... laten we het een game input event noemen. Wat ik bedoel met vertalen is dat je e.e.a. op elkaar moet kunnen mappen. Bijvoorbeeld een racespel: Daar wordt bij tablets e.d. meestal de gyroscoop gebruikt, houd de tablet vast als een stuur en draai aan dat stuur om de auto op het scherm te besturen. Uiteindelijk wordt de gyroscoop input vertaald naar game input: Auto meer naar links laten sturen bijvoorbeeld. Dat zou je eenvoudig moeten kunnen re-mappen op de thumbstick op de controller. Meer iets in die richting.

Soms is dat heel eenvoudig, soms is het verbazingwekkend ingewikkeld. Dat verschilt per game. Maar de basis om een implementatie op te maken zou wel door Google of de leverancier van de Android console aangeleverd kunnen worden. Als ze dat heel goed doen en de game aanpassen aan de Android console met controller besturing zou doodeenvoudig worden, dan zouden gamedevs dat sneller doen, waardoor het ecosysteem van de console groeit.
De controller zet er goed uit, maar ondersteunen zoveel android games dan een controller?
Een redelijk aantal al en anders zijn er vaak apps voor een soort tussenlaag...

Al die Android consoles die er zijn en komen zorgen wel dat games op termijn allemaal ondersteuning gaan bieden.
Dat laatste geloof ik ook wel idd, mits de verschillende platformen compatible zijn (op software niveau) anders krijg je juist versplintering... Maar als het eerst nog een paar jaar duurt voordat die ondersteuning er ook echt is dan kun je eigenlijk beter gewoon ook een paar jaar wachten met te kopen. Krijg je veel betere hardware, en wel meteen spellen.

Google is bezig met ondersteuning van Gamepads voor Chrome... weet iemand of er ook zoiets is voor Android? Anders is wellicht een Chromebook achtige console wellicht een betere keus dan Android...
Ik denk dat een teveel aan verschillende Android consoles ook niet een goed iets is, je merkt het namelijk al aan de verschillende androind phones, er zit kwaliteits verschil in games afhankelijk welke soc er op zit, en sommige lower end toestellen kunnen bepaalde, wat meer grafische games, gewoon domweg niet draaien.

Als deze trand zich doorzet naar Android consoles, gaat iemand met een console van 99 dollar (of euro) beslagen ten ijs komen wanneer iemand met een andere Android console (in dit voorbeeld dan die van Madcatz) deze wel kan draaien.

Want alle Xboxen en PS3s draaien wel alle games zonder problemen, dus dit kan bij consumenten die iets minder geinformeerd zijn, behoorlijk verevelend uitpakken als ze tegen deze beperkingen aan gaan lopen. Zeker in de toekomst nu steeds sterkere grafische enginge ontwikkeled worden voor het mobiele platform (denk UE3).
Slechte games voor OUYA
Dit moet inderdaad niet meer gebeuren. Opensource is, zoals ook het communisme, per definitie een goed iets. Echter blijkt het in de praktijk nog niet te werken

Communisme is een sociale... ideologie die is gericht op de oprichting van een klasseloze, staatloze en socialistische samenleving opgebouwd op gemeenschappelijk eigendom van de (productie)middelen, waarbij iedereen produceert naar vermogen en neemt naar behoefte.
Erg mooi design maar ja het is al gezegd, de prijs is wat minder. We zullen zien wat het brengt. :)
Ik vind het design ook wel mooi idd. En de controller ziet er toch ook niet slecht uit.

Wel lijkt het op deze foto of de controller reusachtig groot is of de console echt pietepeuterig klein. Zal wel het laatste zijn maar dat vind ik dan persoonlijk weer iets minder. Slaat eigenlijk nergens op maar klopt voor mijn gevoel niet helemaal
De helft van de prijs van een xbox one, met minder dan de helft van de hardware en gratis besturingssysteem... Iets zegt me dat het geen groot succes zal worden.

Zo'n ding zal dan toch echt onder de 100 euro moeten liggen

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 8 oktober 2013 19:40]

Want bij de XBone of PS4 betaal je wel voor het OS?

EDIT: offtopic? Dan consequent zijn en Sunnie zijn post (die het 'gratis os' onderwerp aansnijdt) ook naar 0 zetten.

[Reactie gewijzigd door OddesE op 8 oktober 2013 19:54]

Ja daar betaal je voor. Of dacht je dat de Microsoft en Sony de besturings systemen gratis hebben gekregen? Het zou mij niet verbazen als de kosten voor het Os toch minimaal de helft van de research en Development kosten voor de rekening nemen. En deze r&d kosten worden ook doorberekent in de uiteindelijke prijs. Dus ja, ik vindt het ook prijzig. Ik dek dat ze een beetje uit de markt hebben geprijsd
Daar ben ik mee eens, echter wordt er een vergelijkbaar OS gebruikt voor Windows 8 / Xbox one. Dus dat is een beetje zo zo, maar daar ben ik wel mee eens.

Er komt toch iets meer bij als je een console maakt, de graphics kan nooit echt vergeleken worden met een echte console, Android is daar niet specifiek voor gemaakt. Dus vindt ik een prijs voor > 200 echt te veel.

Persoonlijk, denk ik dat een prijskaartje voor 100 euro net op de randje zit, Maar ja, misschien verassen ze ons wel met custom made software, enzovoort.

Persoonlijk, zie ik mezelf geen android bedienen met een controller. En zo ver ik weet is de meeste spelletjes daarvoor niet gemaakt. Tenzij hun zelf eigen soort spelletjes maken.
PS4 is gebaseerd op FreeBSD, daarbij weet ik niet hoeveel sony betaald heeft voor een licensie

bron: http://www.tomshardware.c...tation-OtherOS,23254.html

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 8 oktober 2013 23:33]

En Android is gewoon gratis uit de lucht komen vallen?
En de ontwikkel kosten voor Windows 8 beslaan de helft van de R&D kosten van de XBox One?? Sorry maar is gewoon vrijwel hetzelfde OS dat ook draait op de Windows tablets, phones, laptops en desktops.
Voor Mad Catz wel ja, want daar hebben we het toch over? ;) Mad Catz betaalt vrij weinig ervoor en ZEKER geen R&D kosten :P . En als je goed leest dan dan heb ik nergens geschreven dat de ontwikkelkosten voor Windows 8 de helft van de R&D kosten beslaan van xbox one. Wat je wel blijkbaar vergeet is dat de software niet uit ontwikkelt is of dacht je dat de software voor de xbox one eenmalig R&D kosten met zich mee brengt ? Tot 8-9 jaar na de eerste oplevering zal er gefixed/gepatched en nieuwe functionaliteit ontwikkeld worden voor de xbox one. En dat zit NU al meeberekend in de prijs. Wat veel meer is dan 1 a 2 hardware refreshen gedurende deze periode.
Ook is het wel iets meer dan 'vrijwel het zelfde' Os ;) Dus inderdaad de R&D kosten voor de Xbox one zullen waarschijnlijk meer dan 50% bestaan uit software ontwikkeling kosten.


edit/typos

[Reactie gewijzigd door Praetextatus op 8 oktober 2013 20:26]

En als je goed leest dan dan heb ik nergens geschreven dat de ontwikkelkosten voor Windows 8 de helft van de R&D kosten beslaan van xbox one.
Nou...
Het zou mij niet verbazen als de kosten voor het Os toch minimaal de helft van de research en Development kosten voor de rekening nemen.
Ik lees het er eigenlijk wel een beetje in.

Maar goed sorry ik wil je niet aanvallen. Je hebt natuurlijk wel gelijk dat Mad Catz niet zelf het OS ontwikkeld. Maar ik meen toch wel gelezen te hebben dat ze wel aanpassingen gedaan hebben om o.a. de controller goed aan te laten sluiten. Verder vraag ik me af hoe relevant het is voor de koper of de kosten uiteindelijk zitten in het OS of de controller of de CPU of wat dan ook. 250 euro vind ik zelf ook best veel maar het is wel een stuk goedkoper dan een XBone of PS4 en er zijn ook veel en heel goedkope spellen voor. Als ie uiteindelijk nog ietsje goedkoper wordt dan kan het toch een leuk alternatief zijn voor de minder hardcore gamers wellicht.
No harm done :). Wellicht was ik ook wat onduidelijk. Voor de casual gamer is inderdaad misschien wel handig. Veel goedkope en nog meer gratis games. Maar een dikke reclame banner op een 40-50 inch tv lijkt mij geen pretje. Persoonlijk zou ik dan toch voor die wii o.i.d. gaan, maar ongetwijfeld is er hier ook een markt voor.
gewoon internet uit tijdens het gamen. heb je op zo'n console nergens voor nodig, word je ook niet gestoord tijdens het gamen.
Sterker nog, het OS is een service die doorontwikkeld blijft worden. Ik denk dat je met de helft van de R&D kosten aardig warm zit.
Op zich lijkt het me wel een mooi apparaat maar of android apps nou fijn spelen met een controller betwijfel ik wel een beetje.
Goed idee, leuk ding maar niet tegen die prijs
Waarom zou ik deze, lichtelijk betere, console nemen als ik ook een OUYA kan kopen, die wel eens waar iets slechter is, maar wel maar 2/5 van de prijs?
Gaan we nu weer een overvloed aan goedkope consoles krijgen net zoals tijdens de video game crash?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True