Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties

De Franse provider Orange overweegt een overname van KPN. Dat meldt een Franse krant. Orange zou interesse hebben, omdat het geen grote provider is in onder meer Nederland en België, waar het wel actief zou worden.

KPNDe directeur van Orange kijkt 'nauwlettend naar de situatie' rondom KPN, zegt hij tegen een Franse krant. KPN zou overgenomen worden door América Móvil, maar nadat een stichting die tot doel heeft om KPN te beschermen tegen vijandige overnames de overname dreigde te blokkeren, trok de Mexicaanse provider het bod in.

Orange wil groeien binnen Europa en een overname van KPN zou onderdeel van die strategie zijn. De overname ligt voor de hand, omdat KPN actief is in landen waar Orange dat niet is, namelijk Duitsland en Nederland. In België zou de overname gevoelig kunnen liggen, omdat Orange al merendeels eigenaar is van Mobistar en KPN met Base daarmee concurreert. Orange overweegt ook om samen te gaan met Deutsche Telekom, dat in Nederland actief is onder de naam T-Mobile. Het is onduidelijk of er al gesprekken tussen Orange en KPN gaande zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (85)

Dan mag 't ook geen KPN meer heten toch? Naar mijn weten mag je het predikaat "Koninklijke" alleen dragen als je ook daadwerkelijk een Nederlands bedrijf bent. Eigenlijk zou je in dat geval ook gewoon "PN" moeten heten… net zoals KLM dan "LM" zou moeten worden.

Beetje vreemd natuurlijk, maar goed. Ik vind 't sowieso vreemd dat men er al bij stil staat om een Nederlands bedrijf zoals KLM en (in dit geval) KPN aan een buitenlands bedrijf te verkopen. Een bedrijf met het predikaat "Koninklijke" zou je juist trots op moeten zijn en moeten koesteren. Je gaat de Koninklijke Ruijter (hagelslag e.d.) toch ook niet verkopen aan een buitenlands bedrijf? We zitten hier niet dusdanig in de financiële penarie dat je daar over na wil denken (Griekenland heeft bijvoorbeeld wel een hoop moeten verkopen, maar de situatie daar is héél anders). Of zouden de hoge piefen bij de KPN het meer om 't geld doen dan dat ze trots zijn om voor een "Koninklijk" bedrijf te werken?

[Reactie gewijzigd door joramoudenaarde op 28 oktober 2013 13:31]

Officiëel is het Koninklijke KPN N.V.. Dus wordt het gewoon KPN N.V. ;) Vroegâh stond het voor Koninklijke PTT Nederland NV maar sinds 1998 niet meer en is KPN niet meer een afkorting maar het merk. Daarvoor was het trouwens Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie (PTT).
De volledige naam zal dan wel iets zijn van: Koninklijke Koninklijke Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie Nederland N.V. :9
Edit: Typo's D=

[Reactie gewijzigd door Zelalas op 28 oktober 2013 14:48]

Uhm,

De Ruijter is in 1983 overgenomen door CSM en in 2001 aan Heinz verkocht!
Dan is het sinds kort, als ik Cool1971 (hieronder) goed begrijp, wel weer een Nederlands bedrijf. Maar blijft vreemd dat ze dan als niet Nederlands bedrijf nog steeds dat predikaat kunnen voeren in mijn ogen :)
Behalve dat de naam sinds '98 "Koninklijke KPN NV." is. ;)

Het predicaat Koninklijk is toch al dubieus voor KPN (en een aantal andere firma's)
De belangrijkste verplichting is dat de gerechtigde alles na zal laten wat zijn reputatie zal schaden. De organisatie dient van onbesproken gedrag en financieel solide te zijn.
Vraag me af of dat opgaat voor de grotere bedrijven in NL. Wat precies onder onbesproken gedrag valt weet ik niet, daar zal het aan liggen.

Het is me echter niet helemaal duidelijk of KPN de titel in zou moeten leveren bij een overname. Ik denk dat ze juridisch wel een Nederlandse tak van Orange zouden kunnen blijven, incl. predicaat.
Bedrijven die zich niet als een Nederlands bedrijf manifesteren, zoals vestigingen van buitenlandse multinationals, komen niet voor een predicaat in aanmerking, ongeacht de duur van hun vestiging in Nederland.
http://www.koninklijkhuis...gen/predicaat-koninklijk/
Tsja, wanneer ben je nog een Nederlands (of Duits, of Frans of wat dan ook) bedrijf als je beursgenoteerd bent. De meerderheid van KPN aandelen is in handen van niet-Nederlandse aandeelhouders. Het enige Nederlandse is de locatie van het hoofdkantoor en de aandelenbeurs waar het genoteerd is. Al kan je bij dat laatste afvragen hoe Nederlands dat nog is (AEX is van NYSE).

Volgens mij moeten we gewoon stoppen met dat ouderwetse bedrijven aan landen koppelen. Bedrijven zijn al veel verder dan overheden als het om grensoverschrijdende zaken gaan. Ik denk dat er bijna niemand meer is die nooit met buitenlandse vestigingen, klanten of leveranciers werkt. Zeker niet in de ICT en telecom.
KLM is al jaren in Franse handen, de Ruijter is sinds kort weer Nederlands na jaren in buitenlandse handen te zijn geweest.
Wat ik in beide gevallen best vreemd vindt… van wat ik ervan begrijp, zou je dan als je bedrijf in buitenlandse handen valt, ook het predikaat "Koninklijk" niet meer mogen volgen. Ik heb 't even opgezocht:
http://www.rijksoverheid....predicaat-koninklijk.html
- zeer belangrijk zijn in hun vakgebied;
- minstens 100 jaar bestaan;
- minstens 100 werknemers in dienst hebben;
- aantoonbaar stabiel zijn en een goede financiële reputatie hebben;
- geen onderdeel zijn van een groter concern dat al 'Koninklijk' is;
- zich als Nederlands bedrijf manifesteren.
Dat laatste lijkt me de reden waarom ze dan geen Koninklijk-predikaat meer mogen voeren toch?
Manifesteren is iets anders dan het daadwerkelijk (100%) zijn.
"Zich manifesteren" is een synoniem voor "zich voordoen, doen alsof".
Maar ik moet zeggen, wat is er nu niet koninklijker dan een provider vernoemd met kleur en plaats naar het historische plaatsje waar de originele Willem en onze geliefde kleur voor het elftal en andere nationalistische symbolen voor staan. :9
Als er dan één bedrijf KPN mag opnemen en van mij de K blijven voeren is het Orange wel.
Zou het dan Korange worden? Maar de dag dat de naam KPN verdwijnt is een goede, KPN is de domste afkorting ooit. De P staat immers voor PTT en dus eigenlijk voor Posterijen en dat is nogal vreemd voor een telecommunicatie bedrijf.
helaas Koninklijke de Ruijter is onderdeel van Heinz food service, ja die van de ketchup ;)
dus ondanks Koninklijke status geen echt Nederlands bedrijf meer net als KLM, Unilever,Akzo,etc. Wanneer ben je echt Nederlands als grote delen in aandelen bij buitenlandse aandeel houders zitten

[Reactie gewijzigd door Xw218 op 28 oktober 2013 13:45]

De Ruijter is overgenomen door Heinz als ik me niet vergis. Het bedrijf moet voor een gedeelte wel in Nederlandse handen zijn denk ik. Dat zijn KLM en De Ruijter namelijk ook.
Orange heeft in België Mobistar al. Als ze KPN overnemen hebben ze ook Base in handen...
Kan maar hoeft niet.
Zulke overnames moeten goed gekeurd worden.
En als beide bedrijven in dezelfde markt actief zijn (in dit geval beide in Belgie) dan kan het zijn dat instanties eisen gaan stellen aan een overnamen. Bv dat bij een overname 1 van de 2 activiteiten in Belgie verkocht moeten worden.

edit:
Ik ken de Belgische markt niet dus ik weet niet hoeveel providers daar zijn met hun eigen netwerk.
Bijvoorbeeld als ze daar nu 3 providers met een eigen netwerk hebben en na de overname zou dit terug gaan naar 2.
In zo een geval is de kans zeer groot dat ze eisen dat 1 onderdeel verkocht word.

[Reactie gewijzigd door Deadsy op 28 oktober 2013 15:29]

Er zijn nu inderdaad 3 netwerken.
Zijn orange en t-mobile niet al eerder een soort van samengegeaan?
Je bent denk ik in war met Dutchtone uit het verleden.
Nee hoor, Orange is opgegaan in T-Mobile in Nederland. Fijne provider was dat overigens. Betalen per seconde, alles binnen je bundel en het starttarief was ook prima. Service was ook erg goed in de winkel. Vind het nog altijd jammer dat ze er niet meer zijn.

[Reactie gewijzigd door S_Chief op 28 oktober 2013 13:19]

Klopt. En vóór Orange was het volgens mij Zekers Dutchtone... Heb de overgangen meegemaakt...

Dutchtone was één van de 4 eerste providers met een eigen netwerk (naast KPN, Libertel en Ben)

Bovenstaand klopt dus
Enkele jaren later is Dutchtone gewijzigd in Orange nadat moederbedrijf France Telecom alle aandelen van Dutchtone had verkregen en later ook Orange UK had aangekocht. Alle mobiele activiteiten van France Telecom worden inmiddels onder de naam Orange gevoerd. Orange Nederland is per 1 oktober 2007 overgenomen door T-Mobile.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dutchtone

[Reactie gewijzigd door technomania op 28 oktober 2013 13:35]

Klopt. :) Maar ik doelde er meer op dat het toen al Orange was toen ze samengingen met werden overgenomen door T-Mobile.

[Reactie gewijzigd door S_Chief op 28 oktober 2013 14:31]

Klopt. :) Maar ik doelde er meer op dat het toen al Orange was toen ze samengingen met T-Mobile.
Ze zijn niet samen gegaan.... De Nederlandse tak van het Franse Orange is in 2007 overgenomen door het Duitse T-Mobile.
Overgenomen, samengaan.. Er zit verschil in ja, maar ik bedoelde overgenomen. :+
En de enige provider in Nederland met Leslie Nielsen in de reclames _/-\o_

http://www.youtube.com/watch?v=x-YCI9i3b9k
:) Één van de reclames die je niet wegzapte
De internetactiviteiten van Orange (voorheen Euronet in 1998 door France Telecom gekocht en voortgezet als Wannadoo) dat door T-Mobile overgenomen was, bestaan nog steeds als Online.nl (https://www.online.nl/). T-Mobile wilde dat steeds verkopen maar slaagde daar nooit in. Sinds juni hangt het onder Euronet Communications BV, dat weer een zelfstandige dochter van T-Mobile NL is.
Wat bazel jij nou weer man?
Tot 2000 heette het bedrijf Libertel en had zijn eigen netwerk, in 2000 zijn alle aandelen opgekocht door Vodafone.

Toen waren er nog niet eens virtual providers :P

Ref: http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/12981
En of ze het hadden... sterker nog. ze waren de 2e....beiden op de 900Mhz band. Ben en dutchtone die láter kwamen maakten al gebruik van het 1800mhz netwerk
@SChief, inderdaad, Orange was een betere provider en zeker beter dan T-Mobile. Een klein verschil was al merkbaar bij overname, als bij T-Mobile je abbo afloopt komen ze niet met een voorstel voor een nieuw abbo (dat deden ze bij Orange wel) maar laten ze je gewoon dezelfde prijs betalen voor een toestel dat al is afbetaald.
Dat is echt schandalig, is oplichterij, kan er niets anders van maken. Dus dan kom je ineens tot de ontdekking dat al paar maanden het abbo doorloopt tegen hetzelfde tarief. Terwijl je voor die prijs en periode ook een nieuw toestel had kunnen bezitten. Ga niet de discussie aan met T-Mobile want daar zeggen ze gewoon: "Die service biedt T-Mobile niet". Zegt genoeg, geen T-Mobile meer maar ook dat interesseert ze geen zak.
Dutchtone is overgegaan in Orange.
Orange op zijn beurt in T-Mobile.
Volgens mij hebben France Telecom en Deutsche Telecom ooit Dutchtone opgericht. Daarna is FT daar uit gestapt en heeft alles aan DT overgedaan. DT heet ondertussen T-Mobile en heeft haar buitenlandse avonturen ook zo genoemd.

France Telecom heet ondertussen Orange en heeft nog iets gehad met Casema wat ondertussen Ziggo heet maar ook daar zijn ze uit gestapt. Hier heeft Wanadoo ook een rol bij gespeeld, maar wat en hoe, dat weet ik niet meer.

Maar ook de telecom wereld is rond...

[Reactie gewijzigd door beerse op 28 oktober 2013 13:23]

DT heet ondertussen T-Mobile en heeft haar buitenlandse avonturen ook zo genoemd
Deutsche Telekom bestaat nog steeds onder die naam hoor... Dat is nog steeds de naam van het concern. En niet alle buitenlandse activiteiten vallen onder T-Mobile. Deutsche Telekom heeft diverse dochterondernemingen:
  • Telekom Deutschland levert alle telefonie in Duitsland, zowel vast als mobiel, en internetoplossingen.
  • Buiten Duitsland wordt mobiele telefonie aangeboden door T-Mobile.
  • Verder is er nog het bedrijf T-Systems dat internationaal ICT oplossingen aanbiedt aan bedrijven
France Telecom heet ondertussen Orange en heeft nog iets gehad met Casema wat ondertussen Ziggo heet maar ook daar zijn ze uit gestapt. Hier heeft Wanadoo ook een rol bij gespeeld, maar wat en hoe, dat weet ik niet meer.
Wanadoo was eigendom van France Telecom en bood aanvankelijk kabelinternet aan via het netwerk van Casema/Ziggo. Later is de naam veranderd in Orange, dezelfde naam als waarmee France Telecom in Nederland mobiele telefonie aanbood. Toen Orange Nederland aan T-Mobile verkocht werd, zijn de kabelinternetklanten overgegaan naar Ziggo.
Bijna goed: Dutchtone is opgericht door FT, DT, Rabo en ABN AMRO. DT stapte er uit voor de commercial launch van Dutchtone.

Vervolgens heeft FT de boel renamed naar Orange en dat is weer aan DT verkocht.
Orange zat vroegáh toch wel in Nederland? Waarom zijn ze eigenlijk weggegaan in the first place?
Wanadoo>Orange>Online.nl.
Dan heb je het alleen over internet, mobiel was zo:
Dutchtone > Orange > T-Mobile
Orange Kocht Wanadoo, en werd Orange uiteindelijk is Orange weer opgekocht door geloof T-Mobile waarmee ze hun aandeel in de Nederlandse markt wegdeden nu denken ze dus blijkbaar aan een comeback maar dan met de optie van een echt eigen netwerk welke ze destijds niet hadden door KPN voer te kopen krijgen ze die positie wel.
Te klein aandeel daardoor niet winstgevend genoeg gok ik. Dan moet je de andere volgen qua prijzen en dat kost misschien wel te veel geld. Met de overname van KPN hebben ze een veel groter aandeel meteen in handen en dat is dus wel intressant. Lijkt me wel een goede overname want dan blijft het tenminste binnen europa.
Grappig hoe de overname door América Móvil ertoe leidde dat (politiek) Nederland op haar achterste poten stond, maar nu er sprake is van een Franse overnamekandidaat, men ineens niet zo gespannen reageert. Wat is er gebeurd met het idee van een vrijmarkteconomie? Of is het ineens wel oké, omdat de potentiële overnemer een Europees bedrijf betreft?

Gelijke monniken, gelijke kappen. De beste oplossing is m.i. de volledige infrastructuur nationaliseren, en de exploitanten -ongeacht de nationaliteit- volledig vrij laat om te concurreren (ProRail/NS constructie). Kritieke infrastructuur hoort simpelweg niet in de handen van private partijen te liggen.
Ik verwacht dat we even moeten wachten op een reactie, ik zie dat het nieuws pas sinds vandaag bekend is. Ik verwacht in ieder geval nog wel een reactie vanuit de politiek. Ook de Stichting Preferente Aandelen B KPN zal hier vast nog wel op reageren.

Ik voorzie wel een mildere reactie, maar dit komt ook omdat de criminaliteit in Mexico een stuk hoger ligt dan in Frankrijk, hetgeen meteen een ander beeld met zich meebrengt. In hoeverre bestaat er een goed verstandhouden met een corrupt land als Mexico? Zijn bedrijven die daar gegrond zijn ook verplicht gegevens te overhandigen aan de overheid? Ik acht die kans hoger in Mexico dan in Frankrijk.

Naar mijn mening krijg ik van dit bedrijf toch een warmer gevoel dan van América Movíl.

edit: Geen bod natuurlijk |:(

[Reactie gewijzigd door _Alkaline op 28 oktober 2013 13:49]

Het bericht is dan ook een stuk minder concreet dan een daadwerkelijk bod van AM. Er valt voor de politiek nog weinig te reageren. En ProRail/NS zijn allebei volledig in handen van de Nederlandse overheid. Het energienet werkt ook (niet...) op die manier. We hebben netbeheer en leveranciers.


Wel vond ik het jammer dat ze toen de handdoek in de ring gooiden. Ze hadden een leuke huisstijl en ik heb vrijwel altijd hun abonnementen gehad, juist door hun daadwerkelijke alles-in-één abonnementen en onbeperkt houdbaar tegoed. Ook hadden ze een beter netwerk dan T-Mobile, die gewoon lomp de masten heeft uitgezet i.p.v. geïntegreerd.
Daar kan ik een kort antwoord op geven: spuinage. En daarnaast de wetgeving die deze spionage mogelijk maakt!
Ja want die prorail/ns constructie werkt lekker.
Als we wat is wijst ns naar prorail en prorail naar de ns en wederom blijven klanten dag na dag de dupe.
Alle Orange klanten zijn toen toch T-mobile geworden?

Wanadoo -> Orange -> T-mobile geloof ik?
internet: Wanadoo -> Orange -> T-mobile
mobiel: Dutchtone -> Orange -> T-Mobile
En wat kruisbestuivingen internet met mobiel van Wanadoo etc.
Volgens mij is het internet deel niet over gegaan naar T-Mobile als label, maar is dit Online geworden.

Orange is in veel landen een sterk label geweest, maar in Nederland kregen ze het niet ect voor elkaar. Plaatsen van masten was één van de uitdagingen om zo een betere dekking te krijgen.

Op moment dat ze besloten om de naam Wanadoo te veranderen in Orange bleven veel nieuwe klanten uit. Ze hebben nog een poging gedaan met combinatie abonnementen ADSL internet en mobiele telefonie, maar de markt zat er op dat moment niet om te springen. Orange had een bepaalde verwachting en als deze niet gehaald werd binnen enkele jaren (drie jaar) zouden ze zich terug trekken van de NL markt. Dit wat ze uit eindelijk ook gedaan hebben.

Mobiele tak is verder gegaan bij T-Mobile en Internet tak onder de naam Online.

[Reactie gewijzigd door Superdaantje op 28 oktober 2013 14:05]

Volgens mij is het internet deel niet over gegaan naar T-Mobile als label, maar is dit Online geworden.

Mobiele tak is verder gegaan bij T-Mobile en Internet tak onder de naam Online.
Eind september 2007 nam het Duitse T-Mobile heel Orange Nederland over voor 1,3 miljard euro. Met 4,8 miljoen klanten werd T-Mobile de op één na grootste aanbieder van mobiele telefonie in Nederland. Daarop werd in juni 2008 het internetdeel van het bedrijf omgedoopt tot Online.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Online.nl
Online bestond al onder de vlag van Orange/FT. Ik heb daar destijds nog een project gedaan en je werd gek van alle Franse consultants die Engels probeerden te praten.
Wanadoo > Orange > Online > T-Mobile Online > Online.nl

Online.nl is op dit moment nog van T-Mobile, maar staat in de etalage, vandaar opnieuw de naamswijziging.
Dutchtone -> Orange -> T-Mobile volgens mij :-)
volgens mij ook. want als ik naar frankrijk ga, heb ik orange,
Wanadoo - Orange - Online
Casema had volgens mij ook nog wat met wanadoo te maken. Weet me nog te herinneren dat ik hierover brieven heb gekregen voordat het met multikabel en @home in Ziggo opging.
Wanadoo->Orange->Online->T-mobile zelfs...
Lekker geloofwaardig dus bij een krachtig nationaal bedrijf als KPN. Ik zit hier echt NIET op te wachten als klant!
Onjuist.

Ben heeft met Dutchtone in een joint-venture gezeten voor het opzetten van een UMTS netwerk, maar heeft verder niets met Dutchtone of Orange te maken.
Uiteindelijk is Ben wek ook in handen van T-Mobile gekomen, net als Orange.
Maar orange is hier in nederlands toch t-mobile geworden oid?
Ik ken me namelijk nog wel herinneren dat orange ook gewoon te verkrijgen was in nederland. Voor zover ik weet dan wel als virtuele provider maar dan nog? Waarom nu ineens weer de interesse in NL en België?
Orange Nederland is inderdaad een paar jaar geleden overgenomen door T-Mobile, het was echter geen virtuale provide maar had ook zijn eigen netwerk. Hier is nog wat gedoe over geweest omdat T-Mobile te lang geen gebruik zou hebben gemaakt van de frequenties die orange in handen had.
In België hadden we vroeger ook Orange.
Orange is dan Base(onderdeel van KPN) geworden.
En dan gaat het nu misschien weer Orange worden?
Mobistar is van Orange/FT. Dus dat wordt nog leuk.
Orange is geen kleine speler, wel ben ik benieuwd wat dit gaat doen met het investeringspatroon van KPN. Op dit moment lijkt KPN haar geld vooral op 4G en VDSL te zetten, en via Reggefiber op FTTH.
Als ze backup krijgen van FT/Orange dan hebben de in ieder geval de financieele middelen die ze nu niet hebben.