Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

De Amsterdamse start-up Silk opent maandag de deuren van Silk for Teams, waarin zowel teksten als gestructureerde gegevens kunnen worden opgeslagen. Tot drie gebruikers is de dienst gratis; daarboven moet 10 dollar per gebruiker per maand worden betaald.

Bedrijven kunnen binnen Silk for Teams zowel teksten als gestructureerde data opslaan, waarmee de tool fungeert als een soort Google Docs-concurrent. "Maar sommige mensen begrijpen Silk beter als je het uitlegt als een gestructureerde, visuele wiki", aldus Salar al Khafaji, de oprichter van Silk. Met de tool zijn gegevens bovendien makkelijker doorzoekbaar en kan data eenvoudig worden gevisualiseerd, zo belooft de start-up.

De tool was al langer als bèta beschikbaar, maar bedrijven en organisaties kunnen nu voor het eerst samen een 'Silk-site' beheren in een gesloten omgeving. Tot drie gebruikers kan Silk for Teams gratis worden gebruikt; daarboven moet tien dollar per gebruiker per maand worden betaald. Publieke sites die voor iedereen te zien zijn, blijven gratis. Volgens het bedrijf is Silk for Teams vooral interessant voor het beheren van klantgegevens, het analyseren van gegevens en projectmanagement.

De Nederlandse start-up maakt maandag verder bekend een nieuwe investering van 1,6 miljoen dollar te hebben gekregen. Daarmee heeft Silk in totaal nu 3,7 miljoen dollar aan investeringen opgehaald, waaronder van Skype-oprichter Niklas Zennstrom. Met dat geld wil Silk zijn Amsterdamse ontwikkelafdeling uitbreiden en een commercieel kantoor in San Francisco opzetten.

In 2011 maakte Tweakers een videoreportage over Silk, als onderdeel van de videoserie Van de Zolder naar de Valley.

Silk for TeamsSilk for TeamsSilk for TeamsSilk for Teams

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Klinkt allemaal erg hip. De styling heeft wel veel weg van de styling van Google trouwens.
Heb je het geprobeerd te gebruiken? Ik wel. Maar na vijf minuten klikken begrijp ik nog steeds niet waar die site over gaat... Nu kan je zeggen dat dat te kort is, maar ik vind dat als ik het binnen vijf minuten niet snap, dan is je kans voorbij :)

[Reactie gewijzigd door twop op 7 oktober 2013 16:24]

No offence, maar dat zal dan aan jouw liggen. De site maakt het mogelijk om informatie te delen op de manier zoals jij dat wilt. Dat kan met foto's, met tekst en met spreadsheetbestanden.

Nadeel is een beetje dat er geen enkele structuur is, en dat je die dus zelf moet bedenken. Een aantal templates zou de massa waarschijnlijk wel helpen om er op een makkelijre manier gebruik van te maken.
Is het dan een soort van online HTML editor?
Daar zijn er toch al tig van? Wat is hier dan zo nieuw aan?
Gratis tot 3 personen, mooi bedacht aangezien projectgroepen vaak vanaf 4 personen zijn.

Ik snap niet precies waarom ik zou moeten verkiezen boven google als je voor elke persoon 10dollar extra moet betalen.
Om te beginnen het feit dat een Nederlands bedrijf dus niet onder de patriot act valt en je gegevens dus beter beschermd en op eigen bodem blijven. Zou voor mij al een sterk argument zijn in ieder geval.
Met dat geld wil Silk zijn Amsterdamse ontwikkelafdeling uitbreiden en een commercieel kantoor in San Francisco opzetten.
Als ze dat echt gaan doen zijn ze dat voordeeld meteen kwijt.
Leek mij juist ook een mooi iets geen gevens buiten de grensen maar helaas.
Hmm, daar had ik even overheen gelezen. En ook Amazon gebruiken voor hosting dus, jammer. Al heeft Amazon dan wel weer servers in EU, hopelijk hebben ze die dan nog gekozen.

Hiermee vervliegt inderdaad het grootste voordeel voor mij. Jammer dat ze een dergelijke kans laten zitten, ik denk dat de markt voor een dergelijke dienst niet gevestigd in de VS nog best groot is.
Al heeft Amazon dan wel weer servers in EU, hopelijk hebben ze die dan nog gekozen.
Waar die servers staan maakt echt niet uit, het bedrijf mag gewoon geen (enkele) vestiging hebben in de US, anders valt ALLES van dat bedrijf onder de Patriot act.

Amazon is dus z'n bedrijf, waar de servers staan is niet relevant voo het wel/niet op mogen vragen van data er op door de US...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 oktober 2013 15:44]

Niet helemaal... Wanneer ze een Amerikaanse dochter hebben hoeft dat helemaal geen effect te hebben op de Nederlandse BV

Andersom (Amerikaanse BV en Nederlandse dochter) helaas wel
Volgens dit artikel heb ik (helaas) gelijk:
http://webwereld.nl/bevei...data-tegen-de-patriot-act
Een Europees bedrijf met aanwezigheid in de VS valt onder Amerikaanse wetgeving, zegt Lakatos, maar ook een Europese klant met data op Europese cloudservers van een bedrijf met operaties in de VS kan te maken krijgen met de Patriot Act. "Als een Europese organisatie niets doet in de VS en de Europese cloudaanbieder evenmin, dan kan data mogelijkerwijs buiten het bereik van de Patriot Act vallen", zegt Lakatos. "Maar zelfs dan kan diezelfde data toegankelijk zijn voor de Amerikaanse overheid via een mlat-verzoek (mutual legal assistance treaty)." Volgens Lakatos lost het niets op om Amerikaanse cloudaanbieders te mijden: "Het is veel ingewikkelder."

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 oktober 2013 16:32]

Niet helemaal... Wanneer ze een Amerikaanse dochter hebben hoeft dat helemaal geen effect te hebben op de Nederlandse BV

Andersom (Amerikaanse BV en Nederlandse dochter) helaas wel
een keer raden wat van toepassing is op amazon. (en google, microsoft, apple, cisco, juniper, etc, etc, etc )
Met dat geld wil Silk zijn Amsterdamse ontwikkelafdeling uitbreiden en een commercieel kantoor in San Francisco opzetten.
Het is dan ook te hopen dat ze dat Amerika avontuur als losstaand bedrijf opzetten. Anders verdwijnt dat sterke argument van jou als sneeuw voor de zon.

Maar het lijkt een leuk alternatief voor Docs.
Als het klopt wel ja, maar ze gebruiken mooi Amazon voor hosting. Ze zitten misschien in Nederland maar lijken zich toch vooral op de Amerikaanse markt te richten.
Het is gehost in de Amazon cloud....
Ik vraag me altijd wel iets af bij dit soort "start up's"
(hoe lang is een bedrijf nog als start up te definiŽren als het al meer als 2 jaar bestaat is het in mijn ogen geen start up meer)

Is het echt de bedoeling om directe concurentie met google (of microsoft/applpe enz) aan te gaan of dat het meer een mooie showcase is en hopen op een overname zodat de oprichters financieel binnen zijn.

[Reactie gewijzigd door harley op 7 oktober 2013 15:19]

Kijken naar hoelang een bedrijf bestaat zegt niet zoveel. Het ene product lanceer je veel sneller dan het andere. Ik weet niet of er een officiŽle definitie voor is, maar in mijn optiek is iets een startup zolang het zichzelf ontwikkelt op kosten van investeerders en geen of nauwelijks eigen inkomsten heeft.
Startup = growth

Een startup is een bedrijf dat een exponentiele groei doormaakt. Of in elk geval poogt te doormaken.

http://paulgraham.com/growth.html

[Reactie gewijzigd door Johnsel op 7 oktober 2013 15:43]

Een start-up is een bedrijfvisie niet zo zeer "start-up" als in ik ga nu "starten"; Bedoeling is om heel snel heel groot te worden, anders maak je tegen google geen kans en eten ze je gewoon op door een overname bod;
Dat laatste is overigens in veruit de meeste gevallen te prefereren boven zelf aan blijven tobben....
Om Google's enorme machtspositie nog maar verder te vergroten? Waar is je eergevoel als je opgekocht worden door Google prefereert boven zelf een succesvol bedrijf oprichten?
Hij zegt dat natuurlijk omdat er simpelweg niet te concureren valt met google..
Er is best te concurreren met Google. Neem bijvoorbeeld Facebook. Google heeft twee keer getracht het over te nemen, maar het bod is beide keren afgewezen. En nu hebben ze een positie bereikt in de social media waar Google alleen maar van kan dromen en wat er de komende tijd met hun Google+ echt nog niet in zit.

Het is misschien niet heel eenvoudig, maar er is met elk bedrijf te concurreren.
Tot Facebook een keer een foute beslissing maakt. Kijk naar Hyves, dat is ook op sterven na dood. Internet bedrijfjes kunnen heel snel groeien maar het kan ook heel snel weer afgelopen zijn.
Google is inmiddels dusdanig breed dat het wel een tik kan hebben in een bepaalde divisie.

[Reactie gewijzigd door NBK op 7 oktober 2013 23:09]

Yup, alles kan. Google kan ook over de kop. Onwaarschijnlijk op korte termijn, maar het kan.

Het enige wat ik bedoel te zeggen is dat er meer wegen naar succes zijn dan je laten overnemen door Google. Natuurlijk hou je altijd de mogelijkheid om je succesvolle bedrijf weer over de kop te gooien, maar dat is net zo goed het geval als Google het overneemt. Verschil is dan dat Google nog genoeg andere takken over heeft en als bedrijf kan overleven, maar die specifieke dienst gaat dan net zo goed verloren.
Er is altijd nog de mogelijkheid om die dingen te mixen. Bovendien is verkopen aan Google niet de enige methode om een publiek over de hele wereld te krijgen. Het is een enorme springplank voor een nieuw product maar kan net zo goed los van Google bereikt worden. Zie Facebook en Twitter, bijvoorbeeld.
Ik denk dat je het niet gaat redden als je doelstelling is om overgenomen te worden. Je kunt een product of site als dit alleen groot maken als je zelf enthousiast bent, en dat ook uitstraalt. Om investeerders bereid te vinden geld te steken in je onderneming, zul je iets moeten uitstralen, groeiplannen op tafel kunnen leggen, een solide businessplan hebben. En met een businessplan van 'over 5 jaar willen we opgekocht zijn door Google' krijg je geen geld los, denk ik.

Uiteraard zal het wel door hun hoofd spoken dat er een kans is dat zoiets ooit gebeurt.
hoe lang is een bedrijf nog als start up te definiŽren
Zolang het bedrijf geen geld verdiend maar toch blijft bestaan (dus teert op het werkkapitaal) is het een start-up. Dat kan jaren duren als je investeerders weet te vinden.
Ik zou graag een sandbox demo omgeving willen zien met bestaande informatie om mee te experimenteren.

Nu is het wat lastig dat ik eerst data moet invoeren, daarna verzinnen wat ik met pie charts, maps en dergelijke moet doen. Ruim voor die tijd ben ik allang afgehaakt...

[Reactie gewijzigd door Slashdotter op 7 oktober 2013 15:32]

Zijn er meer mensen die de screenshots bij dit artikel onduidelijk vinden om er achter te komen wat de features zijn? Als dit de officiŽle screenshots zijn die als onderdeel van een press-kit zijn geleverd, slordig.
"daarboven moet tien dollar per gebruiker per maand worden betaald"

Voor wie is deze dienst bedoelt ? als je al met een paar mensne zit wordt al super duur
Super duur? Een medewerker kost al gauw 3500 aan loon. Dan hebben we het nog niet huisvesting en tooling. Eeen tientje per maand is in dat licht niet zo veel.
Ik vind het nogal duur tov bijvoorbeeld Google for business. 4 euro per maand of 40 euro per jaar per werknemer, eventueel eigen domein naam erbij en 30 GB cloud drive.
Ik vind het nogal duur tov bijvoorbeeld Google for business. 4 euro per maand of 40 euro per jaar per werknemer, eventueel eigen domein naam erbij en 30 GB cloud drive.
En gratis de patriot act er bij. Bedrijven zijn er niet altijd op gebrand, dat soort dingen. Daar zijn er nog steeds servers bij bedrijven.
Ik heb serieus mijn twijfels of Silk daar niet onder zou vallen, sowieso weerhoudt dat de NSA toch niet om de boel te bekijken al dan niet via een hack. Vertrouw jij er voor 100% op?
Silk valt daar ook onder, want ze doen wat met amazon. dus ook daarvoor is het geen alternatief.

Het is vooral een principe kwestie, hack aanvallen daargelaten (die kun je opmerken), hebben ze niet zomaar iets in mijn spullen te zoeken.
Mee eens, ik heb dus ook de echt prive dingen niet in de cloud maar op eigen server.
Niet voor mensen die denken onderuit de Patriot Act te komen:

;; ANSWER SECTION:
www.silk.co. 300 IN A 54.208.157.69


NetRange: 54.208.0.0 - 54.221.255.255
CIDR: 54.220.0.0/15, 54.216.0.0/14, 54.208.0.0/13
OriginAS: AS16509
NetName: AMAZON-2011L
NetHandle: NET-54-208-0-0-1
Parent: NET-54-0-0-0-0
NetType: Direct Allocation
RegDate: 2013-02-19
Updated: 2013-02-19
Ref: http://whois.arin.net/rest/net/NET-54-208-0-0-1

OrgName: Amazon Technologies Inc.
OrgId: AT-88-Z
Address: 410 Terry Ave N.
City: Seattle
StateProv: WA
PostalCode: 98109
Country: US
RegDate: 2011-12-08
Updated: 2012-01-06

[Reactie gewijzigd door Phoenix_the_II op 7 oktober 2013 15:45]

Sowieso, als je een kantoor hebt in SF heb je een Amerikaanse vestiging en daarmee val je onder de Amerikaanse wetgeving.
Met dat geld wil Silk zijn Amsterdamse ontwikkelafdeling uitbreiden en een commercieel kantoor in San Francisco opzetten.
Het $10-per gebruiker is inderdaad een beetje vreemde keuze. Psychologisch zou $9 al een stuk beter zijn.

Het liefst had ik bundels gezien in de trant van "5 gebruikers, 25GB opslag, voor $xx". Daarmee ontmoedig je ook meteen dat mensen accounts gaan delen. Want wat is een "gebruiker"? Een persoon? of een functie gedeeld door meerdere personen?
Delen van dit soort zaken zal steeds minder voorkomen omdat mensen steeds langer online zijn. Dat lost zich dus vanzelf op. Ik denk ook niet dat er veel organisaties zullen zijn waar mensen het accepteren dan ze niet bij hun gegevens kunnen omdat een collega is ingelogd op het "groepsaccount".
Zou kunnen. Ik baseer me op een van mijn vorige werkgevers. Daar hadden de "belangrijke" mensen een eigen account. Op andere plekken werd echter ingelogd met "receptionist", "administratie", "techdienst", etc. Allemaal functies die uit meerdere personen bestonden.

Ik vond dat zelf altijd een slecht idee om audit redenen, je weet dan niet meer wie wat gedaan hebt, maar het scheelde een hoop geld. Het gaat namelijk niet om 1 pakket van $10 per gebruiker, maar een hele waslijst aan licenties bij elkaar opgeteld.

Of er een "lock" ontstaat is maar de vraag. Ook 1 enkel persoon kan redelijkerwijs op meerdere apparaten ingelogd willen zijn. Bv. PC werk, PC thuis, tablet.

[Reactie gewijzigd door xnpu op 7 oktober 2013 17:48]

Wat is dan het grote verschil met iets als zoho.com? Dat is gewoon gratis, maar je kunt wel meer ruimte inkopen.. Btw die editor van zoho is ook veel uitgebreider dandie van google docs + dat ze uitgebreid project management bieden.
En niet te vergeten Office 365 / SharePoint Online

[Reactie gewijzigd door Slashdotter op 7 oktober 2013 17:18]

Kijk: "zijn Amsterdamse ontwikkelafdeling uitbreiden en een commercieel kantoor in San Francisco opzetten" En dat vind ik nou weer jammer. Iets wat niet onder amerikaanse wetgeving valt nu ineeens wel.... Gemiste kans.
Dit is je eigen NSA profile over je eigen data maken.
Dan weet je dus meteen wie die laatste investeerder was die 1,6miljoen investeerde...
Verklaard wel waarom ze een kantoor in de VS willen. Vallen ze onder patriot
Hoe je het ook wendt of keert, het blijft wederom closed source. We moeten nu eens af van closed source.