Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 139 reacties
Submitter: chime

De Consumentenbond vindt dat Albert Heijn de aankoopgeschiedenis van klanten als privacygevoelige informatie moet beschouwen en de inzage achter slot en grendel moet zetten. Nu blijken aankopen eenvoudig na invoeren van het bonuskaartnummer in te zien.

Voor het inzien van gekochte producten is het invoeren van het nummer van een bonuskaart van Albert Heijn al tijden voldoende. De Consumentenbond noemt het systeem nu echter 'zo lek als een mandje'. Het gaat volgens de consumentenorganisatie namelijk om privacygevoelige informatie en de supermarktketen zou deze data daarom moeten beveiligen.

"Onder ‘Mijn aankopen’ is precies te zien wat er recent met die bonuskaart gekocht is en op welke dag. Vervolgens kan er onderscheid gemaakt worden tussen ‘laatst gekocht’ en vaakst gekocht’. Er zijn geen producten die uitgezonderd zijn van deze overzichten. Drank, sigaretten, condooms en zwangerschapstesten zijn gewoon terug te vinden in de overzichten", stelt de Consumentenbond.

Albert Heijn zegt zich in een reactie gewoon aan de wet te houden: "Volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens houdt anonimiteit in dat een partij niet beschikt over iemands persoonsgegevens. En aankoopgegevens zijn geen persoonsgegevens." Aanvankelijk zou de supermarkt overigens aan de Consumentenbond hebben laten weten dat er een gebruikersnaam en wachtwoord nodig zijn om inzage te krijgen in de aankopen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (139)

Volgens mij slingeren er hier in het huishouden zo`n 15 verschillende bonuskaarten rond. Vermoed dat velen vaak een nieuwe kaart pakken omdat ze die gewoon niet bij zich hebben. Wat dat betreft kun je dan niet zoveel met die aankoophistorie.
Tenzij je vriendin haar sleutelbos met bonuskaart op haar bureau heeft liggen op haar werk, en haar collega's gaan even checken en zien dat zij een zwangerschapstest heeft gekocht.
Dit klinkt bijna autobiografisch ;)
Nee, dat niet. ;)
Maar probeer ook aan te geven dat in 99,5% van de gevallen het inkijken van elkaars boodschappen geen 'problemen' op zal leveren. Alleen dit soort uitzonderingen maken het wel pijnlijk.
Maar hoe willen ze het beveiligen zonder het te de-anonomizeren?

Vind dat beetje heel slecht van consumentenbond, ze missen beetje inzicht en roepen maar meteen.

Want, het volgende. Nu hoef ik niet in te loggen, ik vul een willekeurig bonus nummer in en krijg de gegevens. Prima, misschien vervelend als ik een bonuskaar pak van iemand, maar zo is het dan.

Hoe wil je dit beveiligen? Username/login? Daar gaat je anonimiteit, helemaal weg. Want nu is het nummer gekoppeld aan een account. Of het jouw bonus kaart of die van iemand anders is maakt niet uit.

Of wil je de kaart aan een naam koppelen, dat enkel username X kaart Y mag inzien? Dan heb je dus geen anonieme bonus kaart meer.

Dus top dat consumentenbond zich met dit soort issues bezig houd, heel erg jammer dat ze niet weten waar ze het over hebben.
Je kunt simpelweg de kaartcode de login maken, en de mogelijkheid geven 'voeg wachtwoord toe' eraan hangen?

Dan blijft het volledig anoniem, maar kan toch niemand bij je gegevens als ze je kaart vinden.

Of je voegt bij elke bonuskaart een 2e kaart toe met random wachtwoord. Moet je ze niet aan elkaar laten zitten, maar zijn de gegevens van het begin af aan beveiligd.

Voor een beetje basis beveiliging is niet zoveel moeite nodig.


En zowiezo is het niet anoniem, aangezien onder andere AH via je IP het adres en dus de persoon achter de kaart toch kan achterhalen.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 26 september 2013 11:34]

Die wachtwoorden raken kwijt, hoe reset je het wachtwoord?

Henk en Ingrid op de hoek moeten dit ook kunnen en snappen, en daar zit ook gelijk het probleem.

Jouw idee is best heel goed, maar niet waar te maken. En de bali dames bij de AH dit laten resetten is ook niet handig.

Verder, je kan op elke willekeuirge PC dit doen, zijn al die IP's van jouw? Verder is een IP address nog steeds geen persoon. Ook al is het plausibel, is dit niet mogelijk.

Tevens en gelijk ook @.oisyn vallen het koppelen van pin en IP gegvens aan een willekeurig barcode nummer toch wel onder de wet bescherming persoons gegevens dus mogen ze het toch niet doen. Zoals bij IP ook al beschreven, ik leen mijn pasje graag uit hoor als iemand het nodig heeft, dus welke pin hoort nu bij welke pas? Je kan natuurlijk stellen diegene die het meeste gebruikt is etc. Maar volgens mij mag de AH dit niet doen.
Waarom? Dan neem je gewoon een nieuwe kaart.
Je kunt misschien het inkijken anoniem houden door een wachtwoord aan een kaartnummer toe te voegen. Maar geheel anoniem houden lukt niet.

oliveroms noemde al het moeten kunnen resetten van het wachtwoord als die verloren/kwijt/vergeten is. Dat is tot daar aan toe, een nieuwe kaart lost dat op.

Wat beide voorstellen (account + ww + kaart OF kaart +ww) niet oplossen, is dat het in beide gevallen niet anoniem kan zijn. Op de bonnetjes van aankopen staat zowel de bonuspas als je pinpas/kredietkaart.

Toegegeven, het laatste scenario is meer onwaarschijnlijk dat een probleem oplevert, maar waar de consumentenbond naar probeert te streven (zonder gedachte voor de schreeuw) is daarmee nog niet opgelost.
En zowiezo is het niet anoniem, aangezien onder andere AH via je IP het adres en dus de persoon achter de kaart toch kan achterhalen.
Ja joh; Appie heeft de toegang tot de IP-adressen met bijbehorende abonnee van KPN, Ziggo, UPC enz.

Droom lekker verder. No way dat de AH achter die gegevens kan komen op legale wijze.

[Reactie gewijzigd door NoxiuZ op 27 september 2013 01:17]

Hoe wil je dit beveiligen? Username/login? Daar gaat je anonimiteit, helemaal weg. Want nu is het nummer gekoppeld aan een account. Of het jouw bonus kaart of die van iemand anders is maakt niet uit.
Als je denkt dat een bonuskaart momenteel anoniem is zit je er toch echt gigantisch naast. Tenminste, ik neem aan dat jij ook zo nu en dan je boodschappen gewoon met pin betaald bij de supermarkt. Et voila, het is voor de AH een koud kunstje om de boodschappen te koppelen aan een persoon aan de hand van pingegevens.

Verder ben ik het wel met je stelling eens hoor, hoe moeten ze dit nu in hemelsnaam gaan koppelen aan een login? Jij hebt het over een account aanmaken, maar hoe ga je dat in eerste instantie al doen? Kan iedereen van een nog ongeregistreerde bonuskaart een account aanmaken? In dat geval is er dus niets mee geholpen, want het aantal mensen dat een account aan zal maken op zijn/haar bonuskaart zal zeer gering zijn. Kans is groot dat als je een willekeurige bonuskaart te pakken krijgt dat daar nog geen account aan gekoppeld zit. Het kan in feite alleen als je de kaart bij aanvraag koppelt aan een account. Of ze moeten vragen wat je onlansg hebt gekocht zodat ze dat kunnen controleren. Erg omslachtig allemaal...

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 26 september 2013 11:48]

Best knap. Afgezien van je rekeningnummer krijgen ze namelijk geen verdere gegevens van de bank (afgezien van transactie voltooid dan).

Hooguit kunnen ze de boodschappen dan koppelen aan een rekeningnummer. Zegt dus nog niets over de persoon die er achter zit.
Gegevens koppelen aan een persoon is wat anders dan dat je ook Šndere persoonsgegeven van die persoon hebt. En verlies het originele discussiepunt ook niet uit het oog: geopperd werd dat een account ook een koppeling maakt aan een persoon. Dat is meestal ook niet meer dan een emailadres. Het verschil tussen rekeningnr en emailadres is niet heel erg groot.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 26 september 2013 12:41]

Maar dan verliezen we nog het probleem uit het oog. Het gaat immers niet om het feit dat de ah kan zien van wie die kaart is maar om het feit dat iedereen met toegang tot de code van de pas kan zien wat daarmee gekocht is. Lijkt mij dan verder geen probleem aangezien je alleen kan zien welke boodschappen waar wanneer gekocht zijn. Je zal dus altijd eerst nog moeten weten van wie die, voor jou anonieme, kaart is.

Er wordt eigenlijk een beetje een probleem om niets gemaakt. Een bonuskaart is (tenzij je hem op naam zet) anoniem en dus mag de ah informatie verzamelen zonder het te melden. (dat is bij wet geregeld)
Als je het bonusnummer niet doorvertelt /geeft, dan zal niemand weten wat jij koopt (ze kunnen immers wel het nummer invoeren maar weten dan niet van wie het is) en dan is er niets aan de hand.

Het enige wat ik kan bedenken dat slecht zou kunnen zijn, is dat er niet duidelijk wordt verteld dat je voor eigen integriteit moet zorgen dat niemand over jouw bonusnummer kan beschikken.

Het is fijn dat er meer wordt gekeken naar onze privacy, maar in dit geval heb ik het idee dat de consumentenbond een beetje te ver is doorgeschoten en dat ze monsters in het donker zien. :)
Ja je kan willekeurige nummers invoeren. Lekker belangrijk zolang je niet weet van wie dat nummer is...
Het maakt mij eigenlijk niet uit dat men kan inzien wat ik koop. Zolang rekeningnummers en adresgegevens niet inzichtelijk zijn.. Ook wel erg treurig als je niks beters te doen hebt dan de boodschappenlijst van bekenden in te zien.

De gegevens zouden wel handig zijn voor premiebepaling van de zorgverzekering. Dan weet ik zeker dat mijn premie voor de helft omlaag zou gaan.
Dat is met alle mensenrechten zo. Niemand maakt zich zorgen over de VVM totdat je de mond wordt gesnoerd.
Ik vindt dit voorbeeld wel erg vergezocht. Dat dit nu kan, betekent niet dat het in de praktijk ook vaak voorkomt. Zoiezo vreemd dat de consumentenbond dit openbaar maakt, dit bevordert het misbruik alleen maar. Overigens staan de meeste bonuskaarten niet op naam, dus daar kun je niet zoveel mee.
Dat het niet vaak voorkomt, wil nog niet zeggen dat het geen probleem is. En ook struisvogelpolitiek werkt niet. Je kan dingen niet verborgen houden om zo de veiligheid te verhogen.
Big Data is gewoon geld waard:
http://www.nytimes.com/20...?pagewanted=1&_r=2&hp&

Samenvatting:
- Dochterlief krijgt aanbiedingen voor zwangerschapsproducten van supermarkt.
- Vader is pissed op de supermarkt
- Dochterlief moet bekennen dat ze idd. zwanger is.

Als 4 van de 25 producten wijzigt op een lijstje met producten die men regelmatig aanschaft, gaat de supermarkt er van uit dat die persoon zwanger is. (Denk aan zwangerschapstesten, maar ook opeens geen alcohol meer aanschaffen.)
Het is in zoverre een probleem dat ik regelmatig een behulpzame klant achter me heb staan, die, als ik zeg geen bonuskaart te hebben, vrijwillig zijn of haar kaart aanbied. Ik kan dus mijn aankopen via die andere kaart spelen.

Enerzijds verstoor ik daarmee een profilering van die persoon, waar er ineens producten bij koment e staan die buiten de normale categorieŽn vallen en daarmee kan ik die persoon schaden. Als ik bijvoorbeeld een schoonmaakmiddel koop waarmee je een bom kan maken in theorie. Vooral als er later een bom af gaat waarin die stoffen verwekt zaten en de AIVD gaat kijken wie er allemaal regelmatig 'gevaarlijke' middeltjes koopt.

'Ach ik heb een clubgebouw schoon te maken en ben me bonuskaart vergeten, kan ik die van u even lenen om deze 20 flessen te betalen?'
Naar mijn weten is de Consumentenbond ook een commerciŽle onderneming. Het mag dan wel een 'vereniging' zijn, zoals de ANWB dat ook is, maar dat neemt niet weg dat ze ook in the business zijn met een winstoogmerk.

De Consumentenbond heeft daarmee ook een belang tot publicatie van dergelijke artikelen. Het levert ze media-aandacht op en daarmee bestaansrecht. Ik vraag me dan ook ten zeerste af of ze Albert Heijn dan ook in de gelegenheid hebben gesteld om dit 'euvel' te verhelpen, bv. door men een wachtwoord te laten kiezen tijdens de eerste inlog. Is dat niet het geval, dan valt dit m.i. niet zozeer onder consumentenbescherming, maar vooral onder aandacht roepen teneinde de eigen commerciŽle belangen c.q. continuÔteit te waarborgen. En dat vind ik redelijk hypocriet gezien de organisatie welke de Consumentenbond pretendeert te zijn - want zoals je volledig terecht opmerkt: de Consumentenbond maakt het openbaar, waardoor er [een kans is dat] het 'misbruik' alleen maar toeneemt.
Zover ik weet zitten er op dat soort producten nooit bonus, dus waarom zou je daarvoor je bonuskaart scannen....
Alleen is het scannen van een bonuskaart vaak een automatisme. Je geeft hem met het idee, misschien zit er nog wel ergens bonus op. Daarnaast reken je je boodschappen natuurlijk niet 1 voor 1 af. Op die zwangerschapstest zit misschien geen bonus, maar wel op je andere boodschappen.

Even buiten beschouwing latende of het kwalijk is of niet, ik zou het netjes vinden wanneer AH dit achter een login zet. Aan de andere kant, weer een login voor weinig nuttige info... ik pas :)

@Razzah: daar heb je een punt! Niet aan gedacht :)

[Reactie gewijzigd door bakbakbak op 26 september 2013 12:57]

Ja maar zover ik weet liggen o.a zwangerschapstesten bij de servicebalie en niet in de winkel.

Ik ik heb nog nooit iemand bij de servicebalie voor medicijnen/sigaretta/condooms etc een bonuskaart zien gebruiken.
En de bloemetjes dan? :9
Als je het tegelijk koopt met wel-bonus dingen?..
Als de winkel zelfscanapparaten heeft, waarbij je het vůůr het in je tas te stoppen alvast scant zodat je enkel nog hoeft af te rekenen gaat dat ook automatisch op bonuskaart (anders kun je Łberhaupt zo'n scanner niet meenemen).
Vergeet ook niet dat je de airmileskaart aan je bonuskaart kan koppelen waardoor mensen sowieso de bonuskaart afgeven bij de kassa. Vraag me trouwens af of airmiles geen kopie maakt van je 'bonnetje'..
Dan nog doe je dat alleen bij de normale kassa, en niet bij een servicebalie.
want op bijv sigaretten medicijnen cadeaubonnen condooms etc zitten geen airmiles.

(je krijgt 1 airmile voor een AH eigenmerk product)

@cyberstalker
In het geval van een zelfscanner komt inderdaad alles op je bonuskaart te staan.
Zwangerschapstesten, sigaretten, condooms etc liggen niet in de winkel tussen de andere artikelen, maar bij de balie. Je krijgt er geen korting op, dus je hoeft de bonuskaart helemaal niet te gebruiken.

In jouw voorbeeld kan je de kaart relateren aan een persoon, maar voor de rest nooit. Ik zie het probleem dan ook niet zo.
Huh? Bij "mijn" Appie liggen ze gewoon in het rack, hoor. Vlakbij de bali, dat wel, maar gewoon voor het grijpen. Moet ook wel, want het is zo'n bliep-it-yourself vestiging.

Wist niet dat dit opvraagbaar was, trouwens. Ben er niet echt blij mee...
Maar dan nog, is dit dan heel erg? Ik bedoel die zwangerschaps test gaat ook over de toonbank en iedereen die in de supermarkt is kan het toch ook zien?

Wat mij meer intresseert is of dit veiligheids probleempje impact heeft op je Airmiles, aangezien je je bonuskaart kan koppelen aan airmiles.
Dat is onvermijdelijk, tenzij je een soort stemhokjes maakt rond de betaling. We kunnen niet echt anders dan gezien worden.

Maar dat is het probleem in de samenleving. Ik WIL helemaal niet zien wat een ander koopt. Het boeit me niet, het is zinloze nieuwsgierigheid of een vorm van voyeurisme.

Privacy is iets dat je opeist maar ook iets wat je een ander geeft. Soms zie je mensen uitgebreid ogen wat een ander op de band legt. Ik snap dat gedrag niet.

Het punt is dat als mensen om je heen met min- of meerdere interesse zien wat je koopt, dat alleen die mensen zijn. En die zullen vast en zeker vergeten wat ze zagen. Ze kennen je niet en het boeit niet echt.

Maar de winkel onthoud alles en hun systemen zijn gekoppeld aan internet en daarmee is het 'up the ante'. Een hacker kan van een miljoen mensen gegevens inzien via een of andere hack.

En dat is waarom winkels dit soort gegevens dienen te beveiligen. En het excuss van AH hier is erg matig.

Ik gebruik geen bonuskaarten meer. Die paar dubbeltjes korting daar lach ik om in rijk Nederland. Mijn gegevens zijn me veel meer waard.
Bonuskaarten zijn bijna allemaal anoniem dus het maakt niet uit dat iemand alles kan inzien mbt individuele privacy. Verder kan een goede hacker overal bij (nsa iemand?) dus ook bij het systeem van de kassa's. Daarin staan ook de afzonderlijke koopprofielen met rekeningnummer van de klanten.

Bonuskaart of niet, je wordt toch wel geprofileerd.

[Reactie gewijzigd door vjweirnogeenn op 28 september 2013 02:14]

Ik weiger om me daar bij neer te leggen. Gisteren was er nog zon debiel op tv, Gerard Rutte geloof ik. Die gaat me daar toch voor de camera staan en verkondigen dat we geen privacy meer hebben. Alsof dat een vaststaand feit is!

En ik heb dat al veel vaker gezegd, hoe meer we elkaar dat aanpraten, hoe minder we ons verzetten tegen privacy verlies. Wat een ontiegelijke idioot is dat. Totaal omnverantwoord om zo'n mening te verkondigen. Mensen zullen zeggen 'zie je wel, hij zegt het ook en dus zal het wel zo zijn'. Bovendien hoeven ze zich dan niet meer druk te maken want te laat is het toch al.

We hebben VVM maar sommige meningen stinken erger dan drek.
Als jij bereid bent om een bonus kaart te jatten om te checken of zij een zwangerschaptest heeft gekocht heb ik denk ik slecht nieuws voor je maat.

Also Ontopic:

Ik vind dit een beetje onzin. tegenwoordig kan je aan alles wel een profiel opstellen.
Gaan we nu terrorisme krijgen op A&H Niveau? gaan mensen in de gaten houden wat je koopt om vervolgens dat product te vergiftigen of zo?

Nee denk het niet nee..
Nou, misschien is het wat om bonuskaartjes elke keer dat je naar een of andere meeting gaat gewoon in een grote pot op de tafel te zetten, aan het einde iedereen er weer een kaartje uit te laten trekken. Daar zou je zelfs de bonuskaartruilclub van kunnen maken ;-)

Diverse gelegenheden zijn er te bedenken: School, theater, bioscoop, feestjes, restaurants, kerk, sportkantine. Noem maar op, misschien zelfs wel bij de AH! :P
Dit is wel een beetje overdreven he? Ze kunnen ook je vuilnis doorzoeken om te kijken of er een zwangerschapstest in zit.
zwangerschapstest bij de AH. Euroshopper? :+
Nee hoor, gewoon van Clearblue en andere A-merken.
grappig dat je met je naam ShitHappens ons verteld welke zwangerschapstesten er te vinden zijn in de AH.

You made my day.

Dit is niet ongewenst, ik vond het een mooie grap en ik heb er hartelijk om gelachen!

[Reactie gewijzigd door Game_overrr op 26 september 2013 10:00]

Albert Heyn let op de kleintjes. 8-)
Hoe vaak komt het niet voor dat er even een bonuskaart van een achter je komende klant wordt geleend aan de kassa?

Mogelijk heeft A.H. dat echter ingecalculeerd in hun verwerkingssoftware.
Vaak hebben cassieres ook een standaard code om de bonus toch af te rekenen. Eigenlijk mag het niet vanuit AH beleid, maar omwille van klantvriendelijkheid doen ze het toch wel.

*vergeet regelmatig zijn bonuskaart ;-)
Lijkt toch niet het beleid bij mijn AH. Bij iedere kassa ligt een stukje gelamineerd papier met een barcode er op, wat dus werkt als bonuskaart. Als het volgens het beleid niet de bedoeling was dan zou ik niet verwachten dat ze bij elke kassa klaarliggen. Ik hoef ook eigenlijk nooit te vragen of ze die willen gebruiken, dat doen ze vrijwel allemaal vanzelf. Maar goed, vanuit het hoofdkantoor gezien zal dat wel anders liggen.

[Reactie gewijzigd door mojo81 op 27 september 2013 03:51]

Bijzonder, waarschijnlijk een ijverige infobalie of een het is een franchise, die hebben meer vrijheid.. naja ik juich het alleen maar toe!
Het mooie is ook nog eens dat die caissiŤres 10% van het aankoopbedrag teruggestort krijgen als ze hem scannen. Dat is namelijk een speciale regeling die voor al het ah-personeel hun Bonuskaarten geldt. Dat is dan ook vaak de rede dat ze zo overijverig aanbieden om hun code in te voeren. ;)
Wat helemaal gÍnant kan zijn als je met de Appie app je bonuskaartnummer invoert en kijkt welk product je het meeste hebt gekocht. Bij mij stond bier bovenaan op de lijst, gevolgd door hondenvoer en chips :P

Het is inderdaad een bedenkelijke ontwikkeling. Echter krijg je de bonuskorting ook zonder de bonuspas. Bij de kassa (tenminste hier in Roermond) hebben ze hun kaartnummer meestal al ingetoetst alvorens je de kans krijgt om de kaart uit je portemonnee te trekken.

Makkelijk ontkom je er echter niet aan om zo'n kaart te bezitten. Je hebt deze ook nodig voor de zelfscan-palen. Ik heb namelijk geen zin om bij de rest van het kudde-vee in de rij te gaan staan. Zeker als je in het weekend naar de Albert Heijn XL gaat zit het bomvol met Duitsers, Polen en Belgen. Je trekt dan toch weer je pas tevoorschijn alwaar al je inkopen "netjes" geregistreerd worden.

Persoonlijk boeit het me eigenlijk niet zo veel wat ze van me bijhouden. Iedereen doet tenslotte boodschappen. Of het echt nodig is blijft de vraag; ze kunnen tenslotte in hun eigen voorraadbeheer zien welke producten populair zijn. Ook kunnen ze zien of bepaalde producten beter verkopen zodra ze in de aanbieding zijn of een 35% sticker bevatten. Hieruit kun je opmaken dat consumenten het product wel zien zitten maar de prijs te hoog vinden. Zo kun je selectieve prijsdalingen doorvoeren.

De bonuskaart vind ik overigens minder verwerpelijk dan het volgsysteem bij de Jumbo, alwaar ze je m.b.v. camera's volgen om te zien hoe jij door de supermarkt loopt. Een poos terug kwamen ze met het idee om je te volgen via het WIFI-systeem van je smartphone; wat mij dan weer een stapje te ver gaat. Dat je me in de winkel volgt heb ik niet zo'n probleem mee. Echter wil ik niet dat mijn smartphone als locatiemiddel gaat dienen voor winkeliers.
Zwangerschapstesten en sigaretten zijn Łberhaupt nooit in de bonus, heeft dus geen enkel nut om je bonuskaart in te leveren.. O-)
Alsof je die los gaat afrekenen als je andere spullen hebt die wel in de bonus zijn..
Ik zit zelf soms achter de kassa en meestal komen de mannen specifiek voor de zwangerschapstesten. Ik heb i.i.g. nog nooit een klant die naast zijn reguliere boodschappen een zwangerschapstestje mee nam. Tevens zijn de sigaretten (bij mijn filiaal) alleen maar aan de info-balie te koop.
Ja, want sigaretten, medicijnen, strippenkaarten, kranten e.d. moet je meestal afrekenen bij een apparte balie.
En bij die aparte balie kun je tegelijkertijd ook bloemen kopen met bonus-korting waardoor je alsnog je bonus-kaart gebruikt.
Bedoelen ze de boodschappen die je altijd open en bloot in je winkelmand en op de lopende band neerlegt? Als je bepaalde dingen anoniem wil kopen, moet je dat niet in de supermarkt doen.
Maar een pincode of gebruikersnaam zou een oplossing kunnen zijn. Nadeel wel is dat ze dan meteen meer van je weten, want nu is mijn bonuskaart nog anoniem. Ik heb hem namelijk nooit geregistreerd.
Nadeel wel is dat ze dan meteen meer van je weten, want nu is mijn bonuskaart nog anoniem. Ik heb hem namelijk nooit geregistreerd.
Heb jij nog nooit gepind toen jij je bonuskaart liet scannen?
Dat gaat niet op. Een supermarkt krijgt geen inzage in je bankgegevens. Daarom krijg je ook een aparte pinbon.

Als je pint, dan stuurt de bank alleen een bevestiging dat er betaald is naar de supermarkt. Op de pinbon staat dan welke rekening etc, maar dat is een bon die alleen jij krijgt en waar niet een kopie van is voor de supermarkt.
Ze kunnen tegenwoord - bij AH in ieder geval - later alsnog de bonnetjes inzien. Bij de servicebalie kunnen ze dan per kassa bonnetjes tevoorschijn halen en uitprinten. Of deze permanent opgeslagen worden, of dat ze iedere dag gewist worden weet ik niet.

Verder vind ik het hele bonuskaart systeem belachelijk. Volgens mij gebruikt AH het voornamelijk om inzicht te krijgen in wat verschillende soorten huishoudens kopen. Maar tegenwoordig geven de meeste mensen geen informatie meer op als ze een bonuskaart nemen, waardoor de bonuskaart geen nut meer heeft.

Voor AH is het natuurlijk handig als iemand geen bonuskaart bij zich heeft en dus de volle prijs betaald ipv de aanbiedingsprijs. Het is toch belachelijk dat AH ons zo dwingt een pasje bij ons te hebben.
Op de kassabonnetjes staat geen bankrekeningnummer.
Het is voor de AH nauwelijks interessant om te weten welk huishouden exact wat koopt. Zonder te weten of het nu Henk, Ingrid of Menno is die elke week dezelfde koekjes, melk en sperziebonen koopt ken je namelijk wel de combinaties en trends. En dat is interessant voor marketing. Zodra je mensen kunt volgen is je doel bereikt, daarvoor hoef je echt geen naam te hebben.

In het verleden zijn er geruchten geweest dat Albert Heijn zou denken over gepersonaliseerde aanbiedingen aan de hand van de bonuskaart (acties speciaal voor jou), dan wordt het interessant. Maar nog steeds maakt het niet uit hoe de klant heet of waar die woont; het gaat erom dat je 'm verleidt om dingen te kopen zodat je geld verdient.

Het idee van 'aanbiedingsprijs alleen bij bonuskaart' is gewoon een slimme truc. Als 't je niet bevalt kun je gewoon elke keer een nieuwe kaart halen of naar een andere winkel gaan. Hun winkel, hun regels. Het is de prijs die je betaalt voor je korting.
Het nut van een bonus kaart (en andere klanten kaarten) is dat je sneller de AH binnen loopt voor je wekelijkse boodschappen waarvan ca. 90% niet in de bonus zal zijn.
Er zijn vast wel oplossingen te verzinnen.

Het zou al enorm helpen als ze op iedere bonuskaart naast een barcode ook een willekeurige "pincode" zouden printen.

Voor de kaarten die nog geen "pincode" hebben zou je de eerste keer een pincode kunnen laten kiezen.
Als je bepaalde dingen anoniem wil kopen, moet je dat niet in de supermarkt doen.
Of in ieder geval niet met de AH bonuskaart of pinnen.

Maargoed, men denk 'ik kijk NCIS, dus ik kijk wel uit', maar als je ze achteraf verteld welke risico's ze hebben gelopen met hun bonuskaart betaling of pin transactie....

Maargoed, de AH is nog geen NSA. Men hoeft in principe niks van mij te weten, maar de boodschappen zou toch wel het minste zijn waar ik me druk om zou maken. Het is nou niet dat ik van een tube tandpasta, wat chloor en een busje deo een bom ga maken ofzo.

Handig, intern, voor de AH, maar de buitenwereld heeft er verder niks mee te maken.

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 26 september 2013 13:29]

Bedoelen ze de boodschappen die je altijd open en bloot in je winkelmand en op de lopende band neerlegt?
In de winkel is het lastig voor een slimme marketer/hacker om een script te schrijven dat alle data binnenhaalt...

Een panklaar overzicht online vs. een toevallige blik in de supermarkt zijn onvergelijkbare grootheden. Net zoals dat een gesprek in de kroeg vs. een post op een blog onvergelijkbare grootheden zijn.
Temeer
Bedoelen ze de boodschappen die je altijd open en bloot in je winkelmand en op de lopende band neerlegt? Als je bepaalde dingen anoniem wil kopen, moet je dat niet in de supermarkt doen.
Een blik in een winkelmandje is een momentopname. Online de gehele geschiedenis van alle aankopen te zien is.
Aanvankelijk zou de supermarkt overigens aan de Consumentenbond hebben laten weten dat er een gebruikersnaam en wachtwoord nodig zijn om inzage te krijgen in de aankopen.

Ik kan gewoon alles zien met alleen het invoeren van het nummer. Dus bovenstaande citaat uit het artikel is onwaar.

Spullen liggen ook open en bloot op de band, dat klopt, maar dat vind ik anders dan dat men alles zomaar kan zien op internet. Op de band kan je nog wel eens iets een beetje wegstoppen of geluk hebben dat er niemand achter je staat.

Wat je niet kunt zien is "wie" er gekoppeld is aan deze bonuskaart en bij welke supermarkt iets is gekocht, daar moet je wel voor inloggen. Echter vindt ik het evengoed een slechte zaak. Persoonsgegevens of niet..
Nou, in mijn geval is het meer waarschijnlijk dat er iemand achter me staat in de rij en zo kan zien wat ik op de band heb liggen ("zo, zo, buurman Thomas is alweer aan het zuipen geslagen!") dan dat iemand mijn Bonuskaart kan bemachtigen voor het nummer, om die online in te vullen en te controleren.

En als ik mijn kaart op straat laat vallen, weten ze toch niet van wie die is.

Misschien is dit een probleem voor mensen die stiekem sigaretten kopen terwijl hun partner het niet mag weten ofzo, maar dan is er wel een groter probleem in die relatie.

Verder kan ik me niet echt indenken hoe dit een probleem kan zijn.
Verder kan ik me niet echt indenken hoe dit een probleem kan zijn.
Stel je laat op je werk je sleutelbos, met hieraan je bonuskaart, liggen op je bureau terwijl je aan het vergaderen bent in een andere ruimte. Die ene iets te nieuwsgierige collega kan dan inloggen op AH en zien wat je de afgelopen tijd hebt gekocht bij AH.

Mij zou het echt niet kunnen boeien, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die liever niet hebben dat anderen inzicht krijgen in hun aankopen, zeker in verband met de voorbeelden die al in het artikel worden genoemd.
En daarom staat er dus "Aanvankelijk..." ;)
Ik ben er sowieso al niet zo'n fan van dat je een kaart nodig hebt om aanspraak te kunnen maken op bepaalde aanbiedingen. Dat heeft voor zover ik weet geen enkele andere supermarkt.
Ik ben er sowieso al niet zo'n fan van dat je een kaart nodig hebt om aanspraak te kunnen maken op bepaalde aanbiedingen. Dat heeft voor zover ik weet geen enkele andere supermarkt.
Buiten het sparen van punten is een bonuskaart in de praktijk niet nodig. Er zijn voldoende (alle?) AH supermarkten waarbij een klant zonder bonuskaart gewoon de kortingen krijgt. De kassamedewerk(st)er vult daarvoor een aparte code in.
Dat is dus een soort coulance, vanuit het hoofdkantoor wordt het niet aangemoedigd. Je kan dus zomaar in een AH staan waar ze dit niet doen. Daarnaast, een nieuwe medewerker zal deze code niet zo snel weten (het is vaak een gewoon bonuskaartnummer zover ik weet).
En dat is ergens ook wel weer logisch; omdat Albert Heijn vanuit de historie (verreweg) de grootste is, kan de Albert Heijn zich dat veroorloven, andere supermarkten moeten al alle zeilen bijzetten om op te vallen naast de Albert Heijn, en het marktaandeel van de AH weg te snoepen, als ze dan ook nog eens een klantenkaart zouden eisen voor korting zouden ze daar waarschijnlijk minder succesvol in zijn.

Albert Heijn aan de andere kant zorgt er met zo'n bonuskaart voor dat ze klanten behouden. ("Ik heb immers een bonuskaart bij de Albert Heijn"). Volgens mij worden veel mensen onbewust toch getriggerd door zo'n kaartje. Het geeft ze het gevoel dat het mťťr korting is en maakt ze blij dat ze daar recht op hebben. Terwijl in werkelijkheid de 'kortingprijs' gewoon de normale prijs is, en de niet-bonus prijs te hoog in vergelijking met anderen.
Je moet dus wel weten welke naam bij welk bonuskaartnummer hoort. Er worden gelukkig geen naw gegevens weergegeven op die pagina.

Een beetje drukte om niks dus... Als jij de boodcshappenhistorie van jouw partner gaat checken b.v. dan is er al iets mis...
Daarom vind ik het ook zo raar dat er nu pas een "rel" over gemaakt wordt.

Een paar jaar terug was het wel anders. Toen stonden er nog ING rekeningnummers op de bonnen. Wat natuurlijk leuk is, want een naam bij een ING rekeningnummer vinden is niet bepaald moeilijk. Die bonnen lagen toen nog overal en nergens want ze werden standaard geprint.

Dus even een de bon van die leuke meid voor je meegrissen aan de kassa en je weet dat ze Janssen heet, waarschijnlijk bij je in de buurt woont, houd van Earl Grey thee, enz. enz.
Wie dit een probleem vindt moet geen bonuskaart gebruiken.
Je krijgt korting voor gegevens. je hoeft niet eens je naam of adres eraan te koppelen en je kan tig kaarten gebruiken (ervan uitgaande dat je geen online-inkopen doet, wat voor het gros van de mensen geldt en waar de consumentenbond mee bezig zal zijn).
Als je al die kortingen bij elkaar optelt kan dat tientallen zo niet honderden euro's per jaar schelen. Nogal forse prijs voor het niet willen dat je in de gaten wordt gehouden lijkt me.
(Of je gaat naar een supermarkt die niet aan die kortingskaart onzin doet.)
Tja er is verder ook niemand die gewoon kan zien wat er bij de kassa langs komt van jouw aan boodschappen. Sorry ik vindt het een beetje erg ver gezocht allemaal en gaat zo verschrikkelijk voorbij aan wat er op niet digitale wijze allemaal over iemand te weten te komen is.
Niet alleen een individu kan met jouw bonuskaartnummer je boodschappenhistorie inzien, maar iemand kan ook enmasse histories verzamelen. Google heeft er vast oren naar om nůg meer te weten te komen van zijn gebruikers, dus zodra ze weten wat iemands bonuskaartnummer is, hoeven ze maar een formuliertje in te vullen met een simpel robotje.

Alu-hoedje? Misschien. Maar Google kan dit. En niet alleen Google trouwens.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 26 september 2013 12:48]

Waarom hechten sommige mensen zoveel aan privacy?
Persoonlijk vind ik de AH bonuskaart een supergoed concept waar andere supermarkten nog wat van kunnen leren.
Het heeft voor zowel de supermarkt als de klant voordelen. Schappen kunnen bijvoorbeeld efficienter ingedeeld worden, wat een voordeel voor beide partijen is.
Overigens wie pakt er nou een bonuskaart van een andere en bekijkt daarmee de artikelen die iemand gekocht heeft.
Ik zag in de UK bij Tesco een nog veel beter concept qua klantenbinding: bij het afrekenen staat op de kassabon de korting die je bij een volgende bezoek kan krijgen. De korting is afhankelijk van de producten die je koopt. Dan is de kans groter dat die klant terugkomt. En de gegeven kortingen waren een stuk hoger dan wat AH geeft als bonuskorting. Win-win dus.
Ben ik nou zo paranoÔde of is het slechts een kleine stap om dit te koppelen aan bijv. je zorgpremie.

Dit is voor zorgverzekeringen namelijk best interessante informatie, als jij bijvoorbeeld elke dag een pakje peuken koopt loop je dus een verhoogde kans op verschillende soorten ziektes wat dus zou kunnen resulteren in een verhoging van de zorgpremie.

Klinkt gek, maar is het dat ook? :/ Only time will tell..
Je bent paranoide. Je hoeft je naam niet te koppelen aan je bonuskaart en als je contant betaald is het niet te traceren.
Je bent paranoide.
Het koppelen van gegevens is echt zo paranoide :D Onder een steen geleefd ofzo?

[Reactie gewijzigd door kajdijkstra op 27 september 2013 00:15]

Maar in vrijwel alle winkels hangen camera's en via de social media die met tagging werken is het een koud kunstje om jouw naam aan jouw gezicht te koppelen. Als je het zelf niet doet, is er altijd wel een "vriend" die jouw naam aan je portret hangt. Om maar niet te spreken over de locatiegegevens van je smartphone. Mijn buurman heeft een eigen bedrijf en het eerste wat mijn nieuwe androidtoestel vroeg was, of ik een review wilde geven van dat bedrijf. Privacy, dat is iets van de vorige eeuw.

Famous last words: "Wat maken die vliegtuigen een herrie". Van een Palestijnse leider die met auto en al werd gebombardeerd door Israelische vliegtuigen, terwijl hij aan het bellen was...