Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties
Submitter: Rowdy.nl

Een anonieme gebruiker heeft een render van wat een komende Lumia-smartphone zou zijn op internet gezet. Daarnaast zijn de nieuwe logo's van Surface en Lumia te zien en is er een tipje van de sluier van Cortana, Microsofts komende Siri-alternatief, opgelicht.

De render is op internet gezet door een Twitter-gebruiker die schuilgaat onder de bijnaam qxerro, zo schrijft WMPoweruser. Hij plaatste eerder deze week twee sneak peeks en woensdag de gehele afbeelding van wat vermoedelijk een renderafbeelding van een Lumia-smartphone met een testversie van Windows Phone 8.1 is. De gebruiker plaatste in de afgelopen weken al meer informatie over Windows Phone 8.1, waaronder screenshots, maar niet duidelijk is of de informatie betrouwbaar is. Uit een van die screenshots lijkt bevestigd te worden dat de volgende versie van Windows Phone de codenaam Blue draagt, net als het geval is bij Windows 8.1.

Screenshot Windows Phone Blue Microsoft Windows Phone Lumia

De afbeelding op de smartphone zou de Lumia 1820 zijn. Hierop is de Siri- en Google Now-concurrent van Microsoft, Cortana, zichtbaar. Deze spraakherkenner is toegankelijk vanaf het vergrendelscherm. Cortana zou meer worden dan alleen een app worden waar gebruikers vragen aan kunnen stellen, maar wat het dan wel precies wordt, is nog onduidelijk. Er zou gebruik worden gemaakt van machine learning dankzij het Satori-project, zo werd eerder bekend.

Naast de render is ook een afbeelding van twee logo's verschenen. Bij de logo's is de nieuwe stijl van het Lumia- en Surface-merk zichtbaar. Microsoft kondigde eerder deze maand aan grote delen van Nokia over te nemen. Daarmee zou het Nokia-merk grotendeels verdwijnen en de Lumia-smartphones dus ook voortaan niet meer onder de 'Nokia'-bedrijfsnaam worden uitgebracht.

Volgens de laatste berichten is de eerstvolgende update van Windows Phone 8 aan het einde van het jaar, in de vorm van GDR3, waarinder onder meer mogelijk een notificatiecentrum zal worden toegevoegd en Windows Phone ondersteuning zal krijgen voor quadcoreprocessors en full-hd-schermen. Begin 2014 staat dan naar verluidt Windows Phone 8.1 Blue op de planning.

Lumia 1820  
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

in de vorm van GDR3, waarinder onder meer mogelijk een notificatiecentrum zal worden toegevoegd
Dat zijn speculaties die volgens de laatste berichten al niet meer kloppen. De laatste berichten zijn dat het notificatiecentrum pas in WP8.1 wordt geintroduceerd. GDR3 heeft kleine feature toevoegingen, maar een notificatiecentrum is zeer onwaarschijnlijk.

De features die aangekondigd zijn voor GDR 3 zijn:
  • Orientation Lock
  • Driver Mode, will turn on automatically when you connect it via Bluetooth. Can reject phone calls / sms and send auto reply back
  • Ability to have 3 medium sized tiles in a row
  • 1080p / new SoCs, which we knew for quite some time now
As we’ve said previously, GDR3 should be thought of like GDR2: a software update to enable new hardware options for vendors. While it will bring a few changes for current devices, the big OS refinement for those will come with Windows Phone 8.1, which is expected to go to all current Windows Phone 8 handsets. That update will deliver new features, including a new voice assistant, Theme syncing with desktop and enhancements to text messaging as well in addition to the much coveted notification center.
bron

[Reactie gewijzigd door LCP op 25 september 2013 15:12]

Die live tiles waren nou juist ontwikkeld zodat je geen notificatiecenter meer nodig hebt.
Ben ik zeker met je eens. Alleen zijn er veel verzoeken van gebruikers om wťl een notificatie centrum toe te voegen. Het blijft namelijk wel zo dat een notificatie op de Live Tiles verschijnt, echter heb je apps die je niet vaak gebruikt, of de Live Tile daarvan niet gepinned op je homescreen, of in het kleinste formaat, dan is de info niet direct zichtbaar. Een notificatiecentrum lost dat op. Je moet ook niet denken aan een notificatiecentrum a la iOS of Android. Microsoft doet dit iets slimmer en meer in lijn met de Modern UI van Windows Phone. Althans, volgens de laatste screenshots en berichten.

[Reactie gewijzigd door LCP op 25 september 2013 15:38]

Die bron is van 9 augustus, terwijl op 23 augustus weer een gerucht de ronde deed dat Nokia India GDR3 aan het testen zou zijn waarin wel het notificatiecentrum aanwezig is.

http://www.nokiapoweruser...l-testing-at-nokia-india/
Het is wel een beetje een raar nieuwsbericht. Beide screenshots zijn namelijk anders. Het WiFi icoontje staat in de rechterafbeelding ergens anders. Dit zou ook het geval zijn met 8.1. Dus ik denk dat er twee dingen door elkaar gegooid zijn hier... Ik hoop het niet, want persoonlijk ben ik wel benieuwd naar het Notificatiecentrum in Windows Phone. Maar ik denk eerlijk gezegd dat deze niet met GDR 3 al komt.
Die rechtse screenshot is gelekt door Joe Belfiore we weten niet of dat GDR3 is of 8.1, die linkse kan evengoed van 8.0, GDR1, GDR2 als GDR3 zijn, de 2 foto's lijken me eerder als collage bedoeld en niet om het artikel in betekenis te steunen.
Niks niet aangekondigd, Microsoft moet nog steeds komen met informatie over GDR3, we weten niet eens voor de volle 100% of er wel een GDR3 is (natuurlijk is het wel zeer aannemelijk). Die functies zijn allemaal maar guesses.
Ehm, ik wil niet lullig doen, maar zo'n render kan toch iedereen die een beetje handig is met Illustrator zelf maken, en vervolgens anoniem op twitter gooien?

Misschien is het wel een net afgestudeerde grafisch ontwerper, die opzoek is naar een mooi baantje en deviantart niet goed genoeg vindt . . .

De vraag is eigenlijk: waarom worden er conclusies getrokken uit renders van anonieme bronnen op twitter? Kan dat wel?
Er worden conclusies getrokken op informatie die gevonden is.

Er staat duidelijk dat het van een anonieme bron komt. Interpretatie moet je zelf doen of je het dan wel niet betrouwbaar vindt.

Stel dat dit wel een officiele render is en het wordt niet gepost omdat het van een anonieme bron komt, dan hebben mensen daar weer wat te klagen over.

Anonieme bron moet je even serieus nemen als niet anoniem. (Zelfde als bij anonieme beller naar de politie)


Het mooie verhaal er om heen, komt vast ook uit bronnen en dus moet jij als lezer zelf bepalen of je het betrouwbaar vindt of niet.

[Reactie gewijzigd door hirukaru op 25 september 2013 14:27]

Dat is geen journalistiek. Als je aan iedere anonieme roeptoeter op internet een artikel gaat wijden ben je qua journalistiek niet beter af dan Story of Privť. Zo gaat je signaal/ruis-verhouding de diepte in, en daar zijn je lezers niet bij gebaat, laat staan jijzelf.

Blijkbaar heeft tweakers.net weinig geleerd van het hele X-Surface debakel.
Dat er conclusies getrokken worden uit info die gevonden is, snap ik. En dat anonieme bronnen serieus genomen moeten worden, kan ik ook nog inkomen met wat goede wil.

Maar voor juist het internet gaat die vlieger niet op. "On the internet, nobody knows you're a dog" . . . (https://en.wikipedia.org/...nobody_knows_you're_a_dog)

Wat als ik ga twitteren dat MS en Apple gaan fuseren, of dat RIM tegen ieders verwachting in toch winst heeft gemaakt. Of een foto van mezelf online gooi met daarbij het bericht dat dit de nieuwe CEO van LG is? Dat maakt het nog niet waar. We moeten kritisch blijven.

Als dit nou niet een simpele mockup (lees: plaatje) was een van een telefoon met GUI, maar een foto van de telefoon in kwestie met dezelfde GUI daar weer op, dan was het argument een stuk sterker - wat het nu niet is. Dat is wat ik wil zeggen.
Het klopt inderdaad wat zowel HooksforFeet en Varttaan zegt.

Maar tevens dient er rekening gehouden te worden met hoe plausibel een betreffend verhaal is. Aangezien ik geen echte tweaker mee ben en deze website vooral voor het nieuws volg, laat ik het plausibele gedeelte over aan de daadwerkelijke tweakers en de redactie.

Maar laat staan dat dit artikel plausibel is.
  • Hoe zullen mensen reageren als een definitieve officiŽle render uit komt en dit stuk nieuws is nooit geweest?
  • Wat gebeurd er als deze render toch het officiŽle render uit eindelijk is?
Ik kan over deze twee punten niet oordelen omdat het mij weinig interesseert of het waar is. (heb net een nieuwe telefoon), maar vindt het wel prettig dat het eigenlijk wel voorbij komt.


@HooksforFeet, Journalistiek gaat zo ver als je zelf wilt. Natuurlijk afgaan van altijd alleen maar anonieme bronnen is niet correct. Echter soms is het nodig om toch een "primeur" te behalen. Vaak is journalistiek veel onderzoeken en hopen op een echte bron, maar iets bekijken van een anonieme bron en dit als het ware als plausibel aantonen is ook journalistiek.

@Varttaan je geeft aan dat anonieme bronnen serieus genomen moeten worden, daarnaast geeft je aan op wikipedia (Is dit een daadwerkelijke bron? Opleidingen accepteren wikipedia echt niet) Het klopt wel wat je hier zegt. Niemand weet, wie wat doet zolang je schuil gaat achter de bescherming van het internet. Hier ben ik het geheel mee eens.

Er ontstaat hier dus een conflict: Wel een artikel wijden aan een plausibel verhaal of geen artikel omdat de poster misschien een "hond" is.
Dit is dus de author zijn keuze en de keuze van de redactie uit eindelijk om een post hier over te maken.

Ik denk dat iedereen wel een punt heeft en dat de author een keuze heeft gemaakt om het toch te posten. Mocht dit een fake of een real zijn, daar oordeelt een persoon natuurlijk zelf over.
Handig, dan ben je al over skilled. Dit kan je naar eerste tutorial al maken, wat is er nu eigenlijk te zien, lijkt eerder photoshop werk dan render. :D
Denk dat je gelijk hebt. De achtergrond is voorzien van een watermerk. En de achtergrond staat al sinds 3 dagen op Milvus.me.

Hier het origineel

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 25 september 2013 14:32]

Buiten dat, staat de tijd op 18:20 (24 uurs klok) en de wekker om 8:00 am (12 uurs klok) in de afbeelding. Lijkt me in een render ontwerp wel mogelijk (zeker omdat het over de Lumia 1820 gaat) maar toch apart..

[Reactie gewijzigd door MkGrnd op 25 september 2013 16:40]

Niet alleen dat, er zijn te veel dingen mis met het plaatje. Ierdereen die een beetje ingevoerd is in de Windows Phone-wereld ziet dat. En als Tweakers de reacties onderaan het wmpoweruser.com-artikel had gelezen, waren ze ook tot dat inzicht gekomen.

Los daarvan lijkt die qxerro gewoon een plaatjesknutselaar en heeft die de plaatjes allang weer weggehaald.

[Reactie gewijzigd door kwesterbroek op 25 september 2013 15:26]

De eerste telefoons zullen nog wel een rebrand zijn, geen eigen ontwerp van MS. Heb zelf ook een Sony Xperia P gehad, op de eerste de beste stikker die niet aan het oppervlak van de telefoon zat pronkte nog vrolijk het Sony-Ericsson logo
Moet er dan een nieuw ontwerp komen ? Vind het mooi zoals het nu is

Tja, eigenlijk is het gewoon "nokia" vervangen door "lumia" en de onderste toetsen iets meer naar binnen. Vind ik trouwens wel beter zo. Het gebeurt nu zeer regelmatig dat ik 'zoeken' activeer (vergrootglaas) door er per ongeluk met (de muis van) duim over te gaan terwijl ik aan het sms's en ben of zo. (denk toch dat het vlezige deel van de duim muis wordt genoemd)
Ik hang er verder ook geen waarde oordeel aan, maar het zou op zich wel mooi zijn als ze het uiterlijk van de Surface en de Lumia's wat meer samenvoegen dat er consistentie in komt.
Nokia gaat 22 oktober hoogstwaarschijnlijk een tablet aankondigen die qua design op de Lumia serie lijkt: nieuws: Afbeelding en details Nokia-tablet verschijnen online
Het is de muis ja.

Dan krijg je weer het probleem dat je Bing aantikt in plaats van home.
Heel even dacht ik eindelijk een notificatielampje te bekennen, maar dat is de frontcamera. Jammer, dat zou toch wel een aanvulling zijn geweest op een anderzins mooi ontwerp.
Ben ik de enige of lijkt 1/4e van de telefoon aan navigatie besteed? Ik vind het ronduit lelijk zo.
Maak dan een knop aan de zijkant om voice activated commands uit te voeren of iets dergelijks.

Gelukkig dat er iemand hierboven zo scherp was om op te merken dat een ieder met verstand van illustrator iets als dit in elkaar kan flansen ;)

[Reactie gewijzigd door Speedway4 op 25 september 2013 14:45]

Ja, handig knoppen aan de zeikant die je per ongeluk in kunt drukken als je je telefoon oppakt of gebruikt.
...ooit wel eens een smartphone gezien?
Daar heb ik nou nooit last van, volume, camera en aan en uit knoppen zitten aan de zijkant. Volgens mij is dit iets dat bij heel veel telefoons voorkomt. Heel logisch dus.

Geloof dat er zelfs een merk is, iets met een appel ofzo, met zeer gewaardeerde designs dat ook knoppen aan de zijkant van het toestel heeft ;)
Ziet er goed uit, maar ben niet anders gewend van Windows Phone. Interessant dat we 'Cortana' ook zien :)
Beetje rare foto zo, de laad balletjes onderaan zijn rond, terwijl deze altijd al vierkant zijn geweest, en het microfoon knopje breekt het Metro/Modern UI design. Ronde knoppen zijn er wel, maar niet waar het rondje zoals hier oneven is (dikte van de rand)
Het kan natuurlijk ook dat het binnenste rondje ronddraait. Maar vind het er eigenlijk niet onaardig uit zien (en daar gaat het toch om?). Ben benieuwd wat er allemaal in GDR3 komt te zitten in ieder geval.
Ook dat breekt het design van Metro/Modern UI. Komt er gewoon op neer dat als ze dit doen, dat ze een nieuwe weg inslaan met het design.

Ik ga per definitie niet zeggen dat het goed of fout is, maar het klopt gewoon niet bij het huidige design.

Verder is er geen logische reden om het laten met rondjes te doen, waar je met die knop dat misschien nog wilt bereiken om mensen te laten weten dat het interactief is (ook al deden ze dat eerder niet op zo'n manier), zijn die rondje gewoon compleet nieuw.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 25 september 2013 16:38]

Ik denk dat dat rondje niet on-even is maar dat het beweegt op het moment dat het opneemt. Ik denk dus dat de dikte / dunne rand rond zal gaan.
> Ronde knoppen zijn er wel, maar niet waar het rondje zoals hier oneven is (dikte van de rand)

Mijn vermoeden is dat deze rond zal draaien, dus de dikte veranderd tijdens het draaien (om aan te geven dat deze actief is).
In Windows zijn de laadiconen altijd rond, waarschijnlijk willen ze voor beide OSs hetzelfde gebruiken.
Misschien, maar in Windows draaien rondjes ook in een rondje, dat doen ze op WP niet, daar gaan ze in een rechte lijn van links naar rechts, hier passen vierkantjes ook beter.

Het design is al jaren gericht op simplistisch en hoekig, nu worden er wel uitzonderingen gemaakt met menu knoppen onderin, maar verder is dat design overal terug te vinden, een kleurrijke draaiende ronde knop en langsvliegende rondjes is gewoon iets wat nog nooit eerder is gezien in het design, en dat maakt het zeker wel bijzonder. Persoonlijk vind ik het dan ook niet mooi.

Gezien het plaatje gedeeltelijk iig een mock-up is, vraag ik me af tot in hoeverre dit allemaal is, kan best zo zijn dat dit wel zo op het startscherm komt, maar dat het plaatje puur is gemaakt op informatie die ze ergens vandaan hebben gehaald en dus maar zelf hebben ingevuld hoe dat er precies zou uitkomen te zien.
Niet perse, Windows 8(.1) bevat ook laad elementen waarbij ze van links naar recht bewegen.
Buiten dat is de letter van het signaal bold in WP8, staat er geen percentage naast de batterij (wat natuurlijk wel een update kan zijn), zijn de touch-buttons onderaan te kort op elkaar geplaatst en staat het alarm notifcation achter de tijd en niet onderaan (wat tevens een update zou kunnen zijn). Ook staat op het lockscreen niet rechtsboven de tijd vermeld omdat dat al groot in het midden van het scherm staat.
Bovendien zie je in de screenshot waar "blue" wordt getoond dat de icoontjes bovenin niet links zijn uitgelijnd terwijl dat bevestigd is als update (volgens mij in GDR3 al) en is dat op het lockscreen wel gebeurt.

[Reactie gewijzigd door Tweekzor op 25 september 2013 16:19]

De spinnenwebben hangen er nu al in!
Hehe, scherp hoor. :Y)

Ik moet zeggen dat de telefoon er op dit plaatje erg strak uitziet. Het HW design lijkt zo goed aan te sluiten bij het design van het OS. Ook de knoppen onderaan zien er goed uit. Lekker strak vormgegeven maar niet spartaans. Ben benieuwd.
Ook mijn eerste gedachte! het design is echt heel erg mooi. ik denk dat het een slimme zet is geweest van ms om nokia over te kopen.
Van Microsoft wel, van Nokia niet. Waarschijnlijk sterft Nokia een stille langzame dood en zal de kennis binnen Microsoft hun weg vinden.

Ik ben nog steeds niet kapot van Windows Phone. Wordt WP8.1 wel iets wat niet maanden later met ontwikkelingen komt die de concurrentie al lang heeft?
Het OS zelf is goed het mist enkel wat features maar niks ernstigs (VPN support zou wel prettig zijn). Verder heeft het de stabiliteit van iOS (toestel gaat dus alleen uit als de batterij leeg is), erg snel en soepel met low-end hardware (En ook die snelheid behouden na verloop van tijd).
Eens, voor Microsoft is het inderdaad een goede zet.

Van Nokia had ik gehoopt dat ze toch ook naast Windows phone ook Andriod zouden gaan doen, hierdoor hebben ze de strijd al verloren, maar die had je beter te laat alsnog aan kunnen gaan, om er bij te kunnen horen. Althans poging tot en met!
Te laat waren ze sws, maar als je naar dit artikel kijkt: ik denk niet dat ze dat hadden gehaalt met Android: daarvoor was er teveel concurrentie.
Bedenk wel dat de iPhone ook pas bijvoorbeeld heel laat copy/paste functionaliteit kreeg. Iets wat toch elk modern besturingssysteem moet hebben... Het notificatiecentrum in de komende update is een mooie zet, maar eigenlijk mis ik het niet.

OT:
Ontzettend mooie ontwikkelingen! Microsoft gaat op deze manier erg mooie hardware ontwikkelen in de Surface en Lumia range!
Het design = Samsung S2, iphone 4 ancient dus.
Niks nieuws onder de zon. Bevestigd alleen dat deze ontwerpen tijdloos zijn.
Satori lijkt wel een beetje op Siri IMO.

ik wacht met smart op de release van dit toestel. wil wel een keer wat anders dan android.
Satori is a Japanese Buddhist term for awakening, "comprehension; understanding"
Puur toeval dus, vooral omdat het Cortana meer de user kant van het verhaal is. Waarbij ik verwacht dat het niet de uitendelijke naam is.

Het lijkt trouwens alsof het scherm naar binnen curved, is dat een effect of zou het ook daadwerkelijk de bedoeling zijn in de uiteindelijke telefoon?
ik denk dat dat gewoon aan de render ligt. tenminste het zo ziet het er hier uit.