Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Dell heeft een aantal nieuwe laptops in de Inspiron-serie onthuld. Het gaat om nieuwe Inspiron 7000-laptops en een netbook-achtige Inspiron 3000 met een 11"-scherm. Op een later moment zal Dell ook andere Inspiron 3000- en 5000-laptops introduceren.

De Inspiron 7000-laptops komen beschikbaar met schermdiagonalen van 14, 15 en 17 inch, meldt Engadget. Een touchscreen is standaard op een Inspiron 7000 en de schermresolutie bedraagt 1366x768 pixels. Tegen een meerprijs kan Dell de laptop voorzien van een paneel met een resolutie van 1920x1080 pixels. De nieuwe Inspirons zijn verder voorzien van Haswell-processors en gaan, afhankelijk van de uitvoering, maximaal 12 uur mee op een acculading. In de VS zal het 15"-model 700 dollar gaan kosten, terwijl de 14"- en 17"-modellen vanaf 26 september voor 850 dollar over de toonbank gaan. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.

Dell Inspiron 7000 Dell Inspiron 7000

In de Inspiron 3000-serie heeft Dell één laptop met een 11,6"-scherm laten zien. De laptop is standaard voorzien van een AMD-processor, maar kan ook uitgerust worden met een Core i3- of -i5-processor. De laptop zou op een acculading acht uur mee moeten gaan. In de VS zal de Inspiron 379 dollar gaan kosten en op 3 oktober te koop zijn. Ook van de Inspiron 3000 is nog geen Nederlandse prijs of introductiedatum bekend.

Dell Inspiron 3000 11"

Net als in de Latitude-serie gaat Dell bij de Inspiron-laptops weer gebruik maken van de typenaam, gevolgd door het getal 3000, 5000 of 7000. Daarmee stopt Dell met het opnemen van het schermformaat in de typenaam en geeft het getal volgens de fabrikant een indicatie hoe 'goed' de laptop is. De goedkoopste modellen maken deel uit van de 3000-serie, terwijl de duurste laptops met de meeste opties in de 7000-serie te vinden zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Ik vind dat de markt een beetje de verkeerde kant op gaat. De nieuwe inspirons bevatten namelijk stuk voor stuk low-voltage CPU's.
http://forum.notebookrevi...touch-haswell-gt750m.html

Maar dell, dit is de 7000 serie, afgaande op de naam moet dat de meest high-end lijn worden. Dan kan je toch niet met low-voltage troep aankomen?

Ik hoop dat dell nog met een 5000 of 6000 lijn komt. Bij de latitudes zijn dat full-voltage varianten. Als het zo door gaat gaat het nog lang duren voordat het moment aanbreekt dat mensen hun sandy-bridge laptops gaan vervangen vanwege prestatie redenen.
Dat vind ik ook, dat het de verkeerde kant op gaat. Zo ook met de nieuwe IPS Asus N550 15" pricewatch: Asus N550LF-CN065H, daar zit ook een 4e generatie U processor in. Die i5 daarin is maar net sneller dan mijn 2e generatie i3. Ik wacht nog "even" op een normale 17" IPS N750...

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 18 september 2013 13:40]

Is er ook al iets bekend of er een grafische kaart in komt? Of enkel de Intel IGP?
Volgens de link die ik hierboven postte, http://forum.notebookrevi...touch-haswell-gt750m.html, komt de 15" en 17" met een GT 750m. De 14" komt schijnbaar zonder dedicated GPU.
Als ik het hieruit goed aflees is het een mid end kaart die erin zit?
http://www.notebookcheck....orce-GT-750M.90245.0.html
Dat klopt. De GT750m is volgens mij de snelste kaart die je onder de 1100 kunt krijgen. Aangezien de inspiron vanaf 700/850 beschikbaar komt is dat een prima GPU.

Alleen vind ik het jammer dat daar de full-voltage CPU voor moet worden opgeofferd.
Ik had ook graag de keuze gehad om er een full of low-voltage CPU in te zetten voor wat extra power of extra batterij.
Evengoed een mooie opvolger al is het in de max configuratie meer de Inspiron SE.
Dat er een keuze is voor een FHD-scherm wat erg mooi is, maar ik hoop dat ze deze mat maken en niet een glossy of zelf met gorrilaglas erover heen.
edit: http://www.engadget.com/2...nspiron-7000-inspiron-11/ zeg dat het een glossy met apenglas is...... to bad.....

[Reactie gewijzigd door Nixo op 18 september 2013 14:54]

Ik vind het een slechte opvolger, als het al de opvolger is. Je levert zelfs met de i7 variant power in ten opzichte van de oude inspiron 15R SE. De quadcore config van de SE bevat meer dan 2x zoveel CPU kracht. De grafische kaart is leuk, maar wat als ik daar nu minder waarde aan hecht?

Een low-voltage CPU zorgt ook niet voor een langere accuduur.
Wat is het hele nut dan van een low-voltage cpu, ik gok kostenbesparing?
Ik had in dat geval liever een FHD mat scherm erin gehad met een standaard i5 en de De GT750m. Dan heb je echt een mooie opvolger van mijn XPS L502x :9
Besparing op koeling, en voordelen qua marketing. Een low voltage cpu vereist 15w aan koeling, een full-voltage vereist 37 of 47w aan koeling. De consument ziet 'i7' en 'i7', en denkt dat ze vergelijkbaar zijn.

Verder krijgt dell wat geld van intel als er aan alle eisen voor een ultrabook zijn voldaan. Een van die eisen is dat er een touchscreen op moet zitten en er een low-voltage CPU gebruikt dient te worden. Laptops met een mat scherm of full-voltage CPU worden dus met uitsterven bedreigd zolang dit programma in stand blijft.

Voor zover ik tot nu toe heb gezien is een low-voltage CPU niet zuiniger dan een full-voltage CPU. De ultrabook met de langste accuduur (bij anandtech, de acer S7) is ongeveer 5% zuiniger dan de haswell laptop met quadcore en langste accuduur (MSI GE40 met i7-4702QM GTX 760m) per saldo aan accucapaciteit. Geef mij dan maar die quadcore en dedicated GPU.

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 18 september 2013 15:16]

Zeer slechte ontwikkeling en misser van dell omdat de 15 en 17" toch al nooit echt super portable zijn. In dat geval ga je bij bijna alle nieuwe laptops waar ze iets van de term ultrabook aan willen hangen matige hardware krijgen. Voor medium game prestaties had je altijd voldoende aan de XPS of de Inspirion. Maar de Inspirion gaat het nu op beeldscherm en koeling laten afweten.
De 14" komt schijnbaar zonder dedicated GPU.
Zonder dedicated gpu is waardeloos. Ok, de intel igp wordt steeds krachtiger, maar deze is nog altijd minder en de applicaties die de gpu nodig hebben bevatten allemaal optimalisaties voor nVidia (Geforce of Quadro, een enkeling zelfs Tesla) of Ati/AMD (Radeon, FireGL, FirePro, ...) en soms voor Matrox (maar dat zijn meestal oudere applicaties).
Laptops zien er netjes en strak uit, een stuk beter dan die goedkope plastic dingen van vorig jaar
Maar is het echt metaal? Dat zou mooi zijn :) maar het zal helaas wel plastic zijn.

EDIT: het is metaal idd Volgens engadget: all-aluminum surfaces, backlit keyboards and Gorilla Glass touchscreens (1,366 x 768 is the native resolution, but 1080p is also an option)

[Reactie gewijzigd door Mr_gadget op 18 september 2013 13:25]

Afgaande op bewegend beeld:
http://www.youtube.com/watch?v=pQupGMGfFQw
is de chassis aardig stijf. Ik verwacht dat de body van een metaal is.

Dat zegt overigens weinig over de bouwkwaliteit, ik heb liever dat ze intern magnesium toepassen en de behuizing van plastic of carbon maken.
Zien er inderdaad goed uit, alleen jammer van de wat dikke rand rond het scherm
Zoals altijd: niks mis met plastic als het goed plastic is. Liever dat dan metaal zelfs.
De 14" is duurder dan de 15"?
Ik zie iets over het hoofd :z

@ZypherNL
Idd wel heel slordig :o

[Reactie gewijzigd door The_mark op 18 september 2013 13:13]

Nee dat is heel simpel, productie aantallen en afzet, die is hoger voor 15" dus goedkoper.
Wie gaat er in hemelsnaam 150 dollar uitgeven voor 1 inch minder? |:(
En tuurlijk snap ik dat productie aantallen het verschil maken?

Maar een 14 insch scherm kost 149 euro los
En een 15 inch scherm kost los 155 euro los

Bijde gevonden op http://www.replacedirect.nl/
Is het exact dat paneel? Is de afdeling assemblage voor 1000 laptops net zo duur als voor 10.000 laptops bij Dell? Genoeg redenen om niet alleen naar de losse onderdelen kosten te kijken.

En waarom zou je 2x zo veel uitgeven aan een laptop die even groot is, maar minder weegt, ultrabooks hebben ook een afzet markt. Ook 14" heeft voor sommige mensen meerwaarde t.o.v. 15" en misschien is die wel veel groter dan 150 dollar.

14.1" = 3.581 mm
14.0" = 3.556 mm
15.6" = 3.962 mm

Het verschil is dus nog iets groter als 1" (254 mm) maar 1.6" (4.064 mm)

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 18 september 2013 13:20]

Is het exact dat paneel? Is de afdeling assemblage voor 1000 laptops net zo duur als voor 10.000 laptops bij Dell? Genoeg redenen om niet alleen naar de losse onderdelen kosten te kijken.

En waarom zou je 2x zo veel uitgeven aan een laptop die even groot is, maar minder weegt, ultrabooks hebben ook een afzet markt. Ook 14" heeft voor sommige mensen meerwaarde t.o.v. 15" en misschien is die wel veel groter dan 150 dollar.

14.1" = 3.581 mm
15.6" = 3.962 mm

Het verschil is dus nog iets groter als 1" (254 mm)
Nee dit is niet dat paneel aangezien de laptop nog niet op de markt is.
En waarschijnlijk zal je gelijk hebben maar ik kan het gewoon niet begrijpen dat het verschil zo groot kwa prijs kan zijn.
Replacedirect is nogal een dure bron voor zoiets...

Je koopt een matig 15.6" 1080p IPS scherm vanuit US voor ~$95. Laten we zeggen dat 1/3e daarvan marge voor de seller en shipping costs zijn. Ongeveer $60 voor een 1080p 15.6" paneel in grote hoeveelheden, dus.

Voor de ongelovigen: https://www.laptopscreen....LP156WF4%28SL%29%28B6%29/

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 18 september 2013 14:01]

Nee dat is heel simpel, productie aantallen en afzet, die is hoger voor 15" dus goedkoper.
Dat lijkt me niet, de afname heeft niet zo'n impact dat hierdoor een laptop gelijk 150 dollar duurder of goedkoper wordt. Wat wel een rol zou kunnen spelen zijn de specs in een wat compactere behuizing (14 inch dus) of een groot scherm (17 inch) wat duurder te produceren is. Verder is er weinig verschil.
Ik denk dat het meer te maken heeft met de vormgeving van de notebooks, kijk maar op het plaatje. De notebooks worden niet alleen kleiner maar ook dunner en vroeger was het al zo dat kleinere notebooks duurder te produceren waren omdat er minder plaats is om de hardware te plaatsen.
Dezelfde hardware in een kleinere behuizing stoppen zal duurder zijn.
Of het dezelfde hardware is weet ik niet, maar dat zou wel de rede kunnen zijn.
"Ik mis zeker iets over het hoofd." leukste contaminatie die ik in tijden heb gelezen :D.
(Laat de minnetjes maar komen)
ik blijf het me altijd afvragen, waarom, waarom..
Waarom is (ook weer goed te zien op het plaatje) de 17" weer zo veel dikker...
Maak hem nu ook gewoon net zo plat als de 14"!!
Maak hem nu ook gewoon net zo plat als de 14"!!
Een 17'' laptop moet dikker zijn dan een 14'' omdat hij anders niet stevig genoeg is.
Dat is een aanname, met aluminium bewijze van spreken is het 0,5mm dik (ongeveer 100gram) en toch stevig. Het is net de juiste materiaal kiezen wil je het stevig maken.
Dat is een aanname,
Is gewoon een basisprincipe, heeft niet veel met aannames te maken,
met aluminium bewijze van spreken is het 0,5mm dik (ongeveer 100gram) en toch stevig. Het is net de juiste materiaal kiezen wil je het stevig maken.
als je dat aluminium voor zowel de 14'' als 17'' gebruikt, moet de 17'' alsnog dikker zijn om even stevig te zijn als de 14''.
Het is gewoon zo (en niet alleen bij laptops) dat als iets langer is, het ook dikker moet zijn om doorbuiging te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door Arjan v. Giesse op 18 september 2013 15:34]

lijkt me onzin, ik heb hier dingen die zijn zeer dun en zeer sterk
Er zijn materialen genoeg die super sterk zijn maar niet dun hoeven zijn

Volgens mij waren de toenmalige mac 17" niet echt veel dikker dan de toenmalige 15".. Dus het kan prima
lijkt me onzin, ik heb hier dingen die zijn zeer dun en zeer sterk
Er zijn materialen genoeg die super sterk zijn maar niet dun hoeven zijn
Dus omdat jij dingen hebt die sterk en dun zijn gelden de regels van mechanica ineens niet meer? :O
Omdat er in de 17 inch hardware past die veel en veel meer verbruikt dan de chipjes in de 14 inch.

Wil je dat allemaal een beetje koelen dan heb je meer ruimte nodig --> dikkere laptop.
Een dikkere laptop omdat er dan meer hardware in past die meer verbruikt? Dat lijkt me een omgedraaide redenatie...
17 inch en 1920x1080 als resolutie hebben. 8)7
Ik heb een Inspiron 9400 17" gehad, die is uit 2006, en had al 1920x1200. Sorry, 850 euro is op zich een redelijke prijs, maar hij valt al af met deze resolutie.
Full HD is pas sinds 2009 een gangbare resolutie, en voldoet voor de meeste consumenten prima. Voor een laptop met 1920x1200 resolutie ben je nu aangewezen op het high-end segment.
Ik zou het vooral fijn vinden als die laptops ook een paneel kunnen hebben zonder touchscreen. Dat is een van de dingen die ik nutteloos vind bij een laptop.
+1 to that. Je HOEFT het natuurlijk niet te gebruiken, maar je betaalt er wel voor. In mn SSH terminal sessies heb ik er vrij weinig aan.
Yep, plus het feit dat het dan vaak ook meteen een glanzend scherm is.
Geweldige apparaten lijken me dit. Mooi (vind ik een pre) en: Een touchpad die op de juiste plaats zit! _/-\o_

Voorheen had ik een Dell Inspiron, heerlijk. Alleen viel die na een jaar of vier, vijf bijna uit elkaar. Hij is dan ook intensief gebruikt en veel meegesleept. Als vervanger nu een Lenovo ThinkPad.... wat een draak van een apparaat vergeleken met die Dell.... Alle waar voor het geld natuurlijk, maar de grootste ergernis is wel de touchpad. Die ligt net wat verder naar links t.o.v. de Inspiron 7000 op de foto, waardoor tijdens het typen, je regelmatig met je 'onderduim' de touchpad raakt en de cursor verspringt.... Daarnaast is de touchpad, los van de plaatsing, net niet zo fijn als die ik gewend ben van mijn oude Dell.

Natuurlijk ben ik uniek, maar het verbaast me dat ze een laptop zo kunnen ontwerpen, zo jammer. Wat mij betreft heeft Dell dus binnenkort weer een klant teruggewonnen.

Verder lijkt het beestje mooi up to date qua hardware. Gezien de betere prijs, zou ik gaan voor de 15". De enige obstakel lijkt nog Windows te zijn.... Doordat de OEM versies worden afgeschaft, worden laptops (en overige pc's) duurder.... Wellicht een Chromebook proberen, aangevuld met een Windows tablet van Acer of zo (ca. 300 euro als ik me niet vergis?)

[Reactie gewijzigd door Edddd op 18 september 2013 14:02]

Komt er ook nu een nieuwe developer versie graag. A.k.a. Sputnik project ubuntu laptops. Ik hoop het. De oude serie gaat eruit dus ik wacht eigenlijk op een nieuwe.
(Offtopic) Ik vind een grijs toetsenbord op een grijze laptop NIET Mooi.