Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

De raad van bestuur van BlackBerry zou zo snel mogelijk met een veilingronde willen beginnen, om zo het bedrijf rond november te kunnen verkopen. Dat melden bronnen aan The Wall Street Journal. In de afgelopen tijd is al vaker de mogelijkheid tot verkoop van BlackBerry genoemd.

Volgens de Amerikaanse zakenkrant, die eerder als eerste informatie over de toekomst van BlackBerry openbaarde, wil de raad van bestuur van BlackBerry zo snel mogelijk het bedrijf verkopen. November zou daarbij het streven zijn. De toekomstige koper moet uit een veiling komen rollen, iets waar zo snel mogelijk mee gestart moet worden, aldus The Wall Street Journal. Er zouden inmiddels al gesprekken gevoerd zijn met potentiële kopers, al zijn geen namen genoemd.

Het is nog onduidelijk of het daadwerkelijk tot een verkoop komt: in welk stadium de gesprekken verkeren werd niet genoemd. Daarnaast is ook niet bekend of BlackBerry alle bedrijfstakken wil afstoten of dat sommige delen zelfstandig blijven; eerdere geruchten wezen erop dat de populaire chatapplicatie BBM mogelijk als apart bedrijf verder gaat.

De door The Wall Street Journal geopenbaarde plannen passen bij recente uitingen van BlackBerry zelf. Onlangs werd bekend dat het bedrijf een werkgroep heeft ingesteld om de 'strategische opties' te bekijken: alhoewel verkoop niet de enige optie is, wordt dit wel als het meest waarschijnlijk geacht. Overigens zei Bert Nordberg, bij BlackBerry voorzitter van de raad van bestuur, dat het bedrijf misschien kan overleven als het een 'nichespeler' wordt.

Het gaat al lange tijd niet goed met BlackBerry. De Canadese smartphonemaker ziet al vele kwartalen op rij zijn verkopen dalen. Het BlackBerry 10-besturingssysteem, dat geplaagd werd door vele vertragingen, moet het tij keren. Dat lijkt vooralsnog niet gelukt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Leuk maar als ze het bedrijf verkopen aan een niet Westers partij dan zullen ze gelijk een hoop klanten verliezen. BB mikt toch vooral op de zakelijke markt en wordt bij overheden veel gebruikt. Lenovo, Huawei en ZTE wat potentiŽle kopers zouden kunnen zijn vallen dan gelijk al af. Welk tech bedrijf blijft er dan nog over om BB over te nemen?
microsoft is nog steeds een goeie kandidaat. was vandaag ook in het nieuws dat ms nog steeds interesse in bb had.
als ms na nokia ook bb koopt dan word ms een nog grotere speler als dat ze nu al geworden zijn met de overnamen van nokia.
bb toestellen mogen dan geen toekomst meer hebben maar bb bezit nog steeds heel wat pattenten . en alleen daarom is het al een interesante overname.
ook het feit dat bb het altijd goed gedaan heeft in het bedrijfsleven zal voor ms ook een voordeel kunnen zijn door de extra ervaring die ze daarin ook hebben.
dus zo gek is het niet als ms ook bb zou overnemen. ik denk dat er verder weinig andere zullen zijn. mss dat google nog zoiets zou klaarkrijgen . apple zie ik het ook niet doen ja verder denk ik dat er vooralsnog niet heel veel zijn die die overnamen aan zullen gaan. dus als ms het slim speelt kunnen ze bb voor een prikkie overnemen .
Nokia kopen is logisch, maar BB niet. Ik zou echt niet snappen wat MS in BB ziet. Klantenbestand?
Patenten, USP zaken als beveiliging, veel zakelijke klanten (bij onder andere de overheid).
Uhm wat moet MS met blackberry? Om de hardware hoeft het niet, en om de software ook niet. Beiden maakt MS zelf..
Maak je een blackberry met wp8 dan is de kracht van het bb os weg. Indien MS een focus op het bbos legt dan hebben klanten geen vertrouwen meer in WP8, want waarom zou MS een besturingsysteem van een ander gaan gebruiken.
Enterprise heeft MS ook niet nodig.

Waarom zou MS het voor een prikkie kunnen overnemen als ze het slim spelen?
ALS MS het slim speelt en bijv 1 miljoen bied, dan verliezen ze zeker weten van de gene die 1.5miljoen bied maar het dom speelt..
Slim spelen is hier helemaal niet van toepassing, de gene die het meeste bied maakt kans..

Maja eerst eens afwachtten of BB uberhaupt hun bedrijf verkoopt.

Wat ik eerder zie gebeuren is dat een bedrijf als Huawei er interesse in heeft, hun zijn opkomend, niet vastgekleefd aan 1 os en etc.
Huawei wilt snel groot worden in het westen, hebben ze telefoons met bb os, android en wp8 dan kan die steeds verder groeien.

Waar ik wel vreemde gedachttes bij heb is het idee dat BB zomer 2012 nog een gehele nieuwe line-up heeft neergezet qua ceo's en etc, en weer een jaar later komen de berichten dat het in de verkoop gaat...?? Op de manier van: even een ander os op de markt zetten, geld cashen en verkopen alsof hun al wisten dat het een zinkend schip was.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 5 september 2013 08:43]

Huawei zou misschien wel willen maar vanwege defensie contracten zou Canada (die de verkoop moet goedkeuren) dat waarschijnlijk nooit goedkeuren. Huawei is al eerder in verband gebracht met spionage in het westen. Ik zie zoals hierboven al gezegd word eerder een bank of investeringsfonds BB opkopen.
Welk tech bedrijf blijft er dan nog over om BB over te nemen?
HP lijkt me zo'n bedrijf.

bron
An HP executive suggests the company will re-enter the smartphone market for the first time since its Palm webOS debacle. Android is an obvious choice to power the phones, but there could be better choice in Windows Phone or even BlackBerry 10.
Ik vind het wel grappig dat iedereen denkt aan een IT bedrijf.
Het is namelijk ook goed mogelijk dat een grote bank BB zal kopen om het bedrijf van de aandelen markt af te halen. Zonder dat hele aandeel gezeik is BB natuurlijk een pracht bedrijf om te kopen (maakt winst, veel kennis en veel cash). Ik zie een grote bank BB best kopen, de R&D afdeling overuren laten draaien om het patenten portfolio te vergroten zodat die bank BB uiteindelijk weer kan verkopen met een hele berg winst (incl het jaarlijkse dividend aangezien BB gewoon gezond is.)

Het kan ervoor zorgen dat BB weer een top speler wordt, of het zorgt ervoor dat BB zich ook daadwerkelijk in de niche markt kan gaan zitten (das vrij lastig wanneer je beursgenoteerd bent) en als laatste kunnen ze op dat moment overgenomen worden door een IT bedrijf voor de echte waarde van het bedrijf

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 5 september 2013 09:46]

Banken zijn op het moment vooral bezig met krimpen, maar idd een bank of investeringsfonds kan het bedrijf heel goed kopen.
Een inversteringsvehikel als Thoma Bravo zou ook nog kunnen. Zij hebben bijvoorbeeld SonicWALL gekocht en verkocht aan Dell met veel winst.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 5 september 2013 10:37]

Een bank? Hoe kom je er bij dat een bank een risicovol bedrijf als een hardware/software fabrikant gaat kopen?

Banken mogen sowieso niet van dat soort risicovolle dingen doen.

Zo heeft de Rabobank het bedrijf De Lage Landen opgezet om via leasen geld te verdienen. Als een groot bedrijf zn lease contract opzegt dan kan De Lage Landen zonder al te veel problemen omvallen zonder dat de rabobank in de problemen komt.

Ik snap deze hypothese niet helemaal dat een bank iets dergelijks zou kopen.

Hoe jij het vertelt klinkt het meer als een grote investeerder die iets dergelijks zou kopen en dan daarmee verder borduurt.
Heb zo het idee dat ze de boot gemist hebben....

nieuws: Gerucht: Microsoft wil helft BlackBerry voor 3,5 miljard dollar

Denk dat de waarde momenteel nog verder gekelderd is.
Met overname hoop ik dat er gelijk een frisse wind door het bedrijf gaat waaien en dat het nieuw management er iets van kan maken.
Het huidig management heeft het van de regen in de drup gebracht met een stuurloze visie...

Als het een koopje is, ja dan blijft MS een kandidaat en zoals door andere tweakers gemeld voor de achterliggende technology en patenten.

Bijvoorbeeld:
Microsoft Voice + Skype = Lync

Lync is gewoon een mooie betrouwbare integratie van beschikbare technologie. Jammer dat ze die verbetering niet toepassen op de Skype client, en dan bedoel ik de 'lag' in de gesprekken.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 5 september 2013 11:07]

Denk dat de waarde momenteel nog verder gekelderd is.
Met overname hoop ik dat er gelijk een frisse wind door het bedrijf gaat waaien en dat het nieuw management er iets van kan maken.
Het huidig management heeft het van de regen in de drup gebracht met een stuurloze visie...
De virtuele markt waarde is gekelderd, daarom ook mijn idee (of iig ergens gelezen) om het bedrijf van de beurs te halen (via n bank of investeringsfonds zoals Dreamvoid en PCDealer). De echte waarde van BB ligt namelijk veel hoger en het gaat niet slecht met ze, ze kunnen de aandeelhouders alleen geen gerantie van enorme groei beloven zoals ze dat jaren terug wel konden doen. Daarvoor worden ze afgestraft en niet op de echte resultaten.
Natuurlijk dachten veel aandeelhouders dat BB weer terug in de top ging komen (naast Samsung en Apple) dus het maakt niet uit hoeveel winst ze maken, zolang ze niet op het niveau van Apple of Samsung komen zullen ze afgestraft worden
Ik denk dat het weldegelijk een IT bedrijf zal zijn. Die hebben grote hoeveelheden cash en zijn in een grote strijd verwikkeld om marktaandeel. De grote asset naast patenten is de positie en kennis van BB in de zakelijke markt. Microsoft heeft die positie al en is (zeker na de acquisitie van Nokia) druk doende om BB uit die markt te drukken. Mijn gok zou zijn Apple. Die moeten toch wat en een vastere voet in de zakelijke markt zou een welkome aanvulling zijn. De andere logische kandidaat is Google. Op dit moment is Google afwezig in dat segment en dit zou zeker voor hen een welkome aanvulling zijn (de patenten overigens ook). Maar Google heeft met de aankoop van Motorola niet de beste ervaring en ze zijn tot op zekere hoogte afhankelijk van Samsung. Die moet zich niet tegen zo'n deal keren en verder gaan met het eigen (inmiddels gereed zijnde) Tizen OS.
Met de koop van nokia door MS lijkt me windows phone af te vallen voor HP
Blackberry is een eigen OS dat moet worden onderhouden, de vraag is of HP dat wel wil. Het mag ondertussen bewezen zijn dat een eigen OS onderhouden niet eenvoudig is en pas te rechtvaardigen is als je er of veel geld in pompt of al een leuk marktaandeel hebt.

Neem samsung die zijn groot geworden met Android en kijken nu langzaam naar alternatieven waaronder een eigen OS. Dat kan omdat ze nu zo groot zijn en een eigen OS makkelijker kunnen pushen.
Wat denk je van Facebook?
De OS is geweldig maar BlackBerry adverteert weinig, werd voor de lancering van bb10 al dood verklaard door de media en reviewers wisten niet hoe het toestel was in 5 minuten maar toch werd het met verkeerde argumenten neergesabeld en dat is niet positief voor de verkoop.dus ads waren nodig. Ze hebben de os van de grond opgebouwd met het oog op touchscreen en dat is ze gelukt, want het is mijn favoriete os na 4 jaar android en in gebruik en snelheid beter dan android/ios want dat voelt omslachtig qua gebruik .

Wat doen ze na de z10 ze komen uit met 2x qwerty waarbij ik zeg ťťn was genoeg. Maar was met een midrange touchscreen gekomen dan was dat beter geweest. BlackBerry had verwacht dat nokia door 5 miljard schuld wel zou omvallen wordt gekocht door MS en BlackBerry zag dit aankomen en roepen volgens het nieuws "verkopen" zodat de ceo nog even 54 miljoen kan vangen en de board ook mee kan vangen in de miljoenen. Binnen 2 mnd zal het rond zijn en is iemand eigenaar van het merk blackerry en bb10 OS. De e groep qnx wat zeer winstgevend is gaat door met een mooi kapitaal van dik 3 miljard.

Ik blijf lekker genieten van mijn bb10 met hub en geweldig virtueel toetsenbord en echte multitasking :) maar ze hebben gewoon een goede kans niet benut.

Wellicht mijn first and last blackberry maar hoop en ga ervan uit dat een fabrikant doorgaat met bb10 OS want dat wil ik niet kwijt.

Send from my BlackBerry Z10 :)

Note is dat BlackBerry meer verdient heeft aan zijn toestellen dan nokia het laatste halfjaar en ze hebben genoeg cash, vastgoed en patenten 2-3 miljard waard en geen sculden. Laatste kwartaal hebben ze nog zelfs 400 miljoen mogen bijschrijven en qnx heeft net met pansonic, pioneer en garmin deals afgesloten en ook met veel autofabrikanten. Ook met de nasa hebben ze een nieuw project op stappel en dan moet er toch meer achter zitten.

[Reactie gewijzigd door nlb op 5 september 2013 01:21]

Ik vind het hele QNX verhaal helemaal niet zo positief. 1 van de grote redenen voor het enthousiasme was dat het een heel snel/efficient OS zou moeten zijn, waarmee BB een technische voorsprong zouden hebben op iOS, Android en WP, wat alledrie in feite omgebouwde ouwe desktop OSsen zijn. Maar de Playbook is ontzettend traag (ik heb er onlangs eentje goedkoop opgepikt), en de BB10 devices hebben een bijzonder matige accuduur. Zoals je kan zien met Android kan je met een paar jaar flink optimaliseren de boel nog wel fixen, maar die tijd heeft Blackberry niet meer, alle klanten lopen weg.
Hoe kom je erbij dat de batterij middelmatig is? Mijn Z10 gaat iets meer dan 2 dagen (zondag ochtend van het stroom afgehaald en pas dinsdag middag ingeplugt met 13% over) mee met synchroniseren van 2 mailaccounts, FB, whatsapp en wifi staat altijd aan. Geen van mijn android telefoons hebben dit ooit gehaald terwijl ik daar s'avonds alle synchronisatie etc uit zet.
Wat doen ze na de z10 ze komen uit met 2x qwerty waarbij ik zeg ťťn was genoeg. Maar was met een midrange touchscreen gekomen dan was dat beter geweest.
1 was genoeg, als ie uitschuifbaar zou zijn geweest. Daar wacht ik nog op.
Ik wel, zit alleen te wachten op een model met groot scherm en uitschuifbaar toetsenbord ala Torch 9800.
Als MS na Nokia ook nog BB oppakt uit het uitverkoop schap dan zou de Samsung - Apple dominantie er al snel anders uit kunnen komen te zien. Grote marketing power (budget) en een koppeling met Windows Phone kan voor de broodnodige innovatie zorgen. Het portfolio zou dan de hele range aan klanten afdekken, van budget consument tot corporate klant.
Gaat niet gebeuren. MS heeft Windows Phone ontwikkeld en dan is Nokia (die 85% van WP markt in handen heeft) heel logisch.

MS die BB koopt zou ongelofelijk onlogisch zijn. Je koopt ook BB10 en wat moeten ze daarmee? Vervangen door Windows Phone? En wie moeten ze bereiken? En waarom zouden ze 2 merken hebben die tegen elkaar concurreren? Ook Nokia probeert voet te krijgen in de zakelijke markt.

MS heeft BB niet nodig.
Nou,
1)BB wordt veel zakelijk gebruikt. iets dat MS ook doet en dus mogelijk een toekomstige concurrent kan weren.

2)WP heeft weinig marktaandeel en kan dat vergroten door BB erbij te kopen. dan verdubbelen ze bijna hun marktaandeel, zeker in de zakelijke wereld.

3)BB heeft veel patenten die weer handig zijn om te gebruiken in deze patenten oorlog

+nog wat redenen in de link. als ik MS zou zijn zou ik mij voorbereiden op nog een aankoop

http://computerworld.nl/h...oft-blackberry-moet-kopen
Ik denk eerder dat Google interessanter is. Microsoft heeft al een sterke basis in de enterprise, terwijl Google daar achterblijft bij Apple, MS en Blackberry. Als Google serieuze stappen wil maken is BB geen gekke aankoop. Halen ze direct wat security expertise binnen om Android te fixen :+

En ze hebben cash zat.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 5 september 2013 10:50]

MS heeft net aangekondigt Nokia over te nemen... zelfs zo'n bedrijf kan niet alles tegelijk en de kans dat je een interne stammenstrijd ontketend is best groot.

Ik zet mijn geld eerder op Samsung, (ok, heeft ook Tizen) LG of zelfs HTC want die kunnen best een eigen OS in de achterzak gebruiken nu alle grote softwaremakers zelf een hardwaretak hebben als 'onderhandelingsmateriaal'.

HP is ook een mogelijke kandidaat... Dell is teveel bezig met zichzelf op het moment. Google heeft Moto al (tenzij BB nog lekkere patenten heeft natuurlijk of ze BB OS willen opruimen...)
En chineese tak kan ook nog goed. Die hadden ook oren naar Nokia. Xiaomi?
Mocht microsoft dit kopen dan maken ze een zeer goede kans op de smartphone markt. De zakelijke bb , de high en midd smartphones van Nokia. En de asha in de lagere segmenten. Dit alles op Windows Phone 8 + nog een Nokia, bb en surface tablet. en ik zie ze zo Apple inhalen. ik ben benieuwd wie het gaat worden en wat hun ideeŽn zijn over de toekomst van bb.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 5 september 2013 00:55]

Als Microsoft 't op zou kopen dan hebben ze in een paar dagen een tweetal OS ťn hardware(telefoon)bouwers te pakken...

Volgende generatie smartphones met goede specs aanbieden op basis van de goedkoopste Nokia Lumia en de gehele markt ligt weer anders dan nķ 't geval is.


Send from my iOS device ;)

edit:
@drib83: Er staat hierboven een bericht wat verzonden is/was vanaf een BB met "Send", dus vandaar de bewuste "typo". Voor de rest:is 't niet moeilijk als je de goedkoopste bent qua hardware ťn OS

[Reactie gewijzigd door wimmel_1 op 5 september 2013 05:57]

Begrijp niet wat je laatste punt is, maar als je het in een vreemde taal wil doen, doe het dan goed... Sent
Het is een onbekende source en swj nieuws heeft geen goede band met blackberry dat bepaalde nieuwsblogs zoals Crackberry het al hebben weggehaald. De vraag is allemaal binnen 2 mnd dus a en men is blijkbaar ver gevorderd en wie gaat dan verder ermee. Lenove? Of gedeelde join venture.

Ben benieuwd of de ceo nog wat los laat wat dit is de zoveelste bericht uit de us wat de verkoop schaadt.

Toch moet BlackBerry wel meer adverteren en een midrange touchscreen uitbrengen want de z30 jams en ontwikkeling gaan gewoon verder.
Je kunt adverteren zoveel als je wil. Als de reviews slecht zijn, dan moeten ze eerst werken aan echt innovatieve smartphones.
Als huidig BlackBerry (Legacy OS) gebruiker die na het aflopen van zijn abonnement graag wilt overstappen op BBOS10 vind ik dit wel een belangrijke ontwikkeling. Ik ben net als anderen zeer benieuwd welk bedrijf er geinteresseerd zou zijn in BlackBerry en vooral, in welk gedeelte dan?

Ook de manier van verkoop vind ik niet zo handig, maar wellicht is dat gewoon hoe het gaat?

Om dit via een veiling te doen klinkt niet echt als een lange termijn optie voor het bedrijf, maar meer om de aandeelhouders te redden?
hopelijk kan ik mijn 9780 bold nog steeds gebruiken als mijn zakentel. vooral de e-mail en whatsapp gebruik ik het meest
Whatsapp, twitter, facebook, evernote, skype en email, check ja werkt nog :)