Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Er is een video opgedoken van de messaging-applicatie BBM voor het Android-besturingssysteem. In de video is te zien hoe de populaire chat-app zal werken op Googles mobiele OS. Waarschijnlijk wordt de software snel uitgebracht.

De video is online gezet door het fanblog BlackBerryOS. Wel is deze inmiddels van de site verwijderd, volgens BlackBerryOS op verzoek van BlackBerry zelf. Wel is de video nog op YouTube te vinden. Onduidelijk blijft hoe de site aan het installatiebestand voor BBM is gekomen.

Er wordt onder andere getoond hoe de interface van BBM voor Android eruit komt te zien. Deze is vergelijkbaar met hoe BBM oogt op BlackBerry 10. Volgens BlackBerryOS is de software nog in bèta, maar werkt deze al wel goed. De functionaliteit op Android zou ook vergelijkbaar zijn met de BlackBerry-versie. BlackBerry heeft het in BBM voor Android ook mogelijk gemaakt om contactgegevens te importeren via nfc. Daarvoor wordt gebruikgemaakt van de Beam-functie die Google in Android heeft ingebakken.

Eerder kwam er al een faq naar buiten die verraadde dat BBM voor Android snel uitgebracht zal worden. Ook moet er een iOS-versie uitkomen. BlackBerry ziet BBM als een belangrijk bezit, waarmee het een groter marktaandeel wil veroveren nu het op de smartphonemarkt de concurrentiestrijd met Android en iOS lijkt te verliezen. Daarbij overweegt BlackBerry zelfs om van BBM een apart bedrijf te maken als het moederbedrijf wordt verkocht, zo luiden de geruchten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Too little, waaaay too late. BBM is al lang en breed ingehaald door WhatsApp en andere apps.
Voor wat betreft gebruikersaantallen wel inderdaad, maar zeker niet wat betreft functionaliteit.

Hoewel ik zelf BlackBerry Messenger niet erg veel gebruik (ben in het geheel niet zo'n "chatty" persoonlijkheid), is het aantal functies en de implementatie ervan toch echt een stuk beter dan bijvoorbeeld wat Whatsapp biedt:
  • Zo kun je bij BlackBerry Messenger (BBM), in tegenstelling tot Whatsapp niet alleen zien of een bericht is aangekomen maar ook of het bericht is gelezen is.
  • Daarnaast biedt BBM de mogelijkheid tot het voeren van telefoongesprekken d.m.v. VOIP alsook de mogelijkheid om videogesprekken te voeren waarbij zelfs het scherm gedeeld kan worden.
  • Daarbij is BBM veilig, ik weet niet hoe het tegenwoordig met Whatsapp zit maar BBM werkt volledig versleuteld en je hoeft je geen zorgen te maken over je privacy.
  • Ook biedt BBM de mogelijkheid om een chat met meerdere personen te starten en dan bedoel ik niet het aanmaken van een chatgroep, maar gewoon een chat met twéé of meer door de gebruikter te selecteren personen, bijvoorbeeld om overleg te plegen.
  • Verder heeft de BBM versie die nu nog in beta is de mogelijkheid om gebruik te maken van "BlackBerry channels".
BlackBerry channels is een kruising tussen Twitter en een weblog; de admin van dat kanaal kan berichten plaatsen, wanneer een ander zich abonneert op dat kanaal kan deze de berichten lezen, liken maar er ook op reageren. Verder biedt Channels de mogelijkheid om een chat te starten tussen gebruikers / abonnees van dat kanaal. Zo'n channel kan overigens als privé ingesteld worden zodat je mensen moet uitnodigen om lid te worden, maar kan ook openbaar gemaakt worden zodat iedereen zich er op kan abonneren en het kanaal ook zichtbaar is wanneer naar kanalen gezocht of gekeken wordt.

Ik ben zelf helemaal niet van het hele "social" gebeuren maar ik moet zeggen dat het er erg goed uitzag, zeker gelet op het feit dat het hele gebeuren nog in beta is en er desondanks toch al een hoop mensen gebruik van maken.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 3 september 2013 17:31]

Daarnaast is BBM veilig, ik weet niet hoe het tegenwoordig met Whatsapp zit maar het is volledig versleuteld en je hoeft je geen zorgen te maken over je privacy.
Dat soort dingen zijn altijd mooie uitspraken maar er zijn geen garanties dat er geen logs op servers staan of dat de NSA een lijntje heeft.

Dingen die je prive wil communiceren moet je face to face doen en geen communicatiemiddelen van derden voor gebruiken omdat die, helaas, geen privacy kunnen bieden.

[Reactie gewijzigd door Sand0rf op 3 september 2013 16:30]

Die kans is klein: BlackBerry is een Canadees bedrijf en opereert niet vanuit de Verenigde Staten.

Daarnaast zijn de servers die bedoeld zijn voor EMEA grotendeels gevestigd in het Verenigd Koninkrijk en in Frankrijk.

Als de NSA informatie over jou wil verkrijgen, althans over jou BBM conversaties dan zal ze BlackBerry moeten benaderen en gezien het feit dat de servers niet in de VS staan en BlackBerry geen Amerikaans bedrijf is, hoeft BlackBerry daar niet aan mee te werken.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 3 september 2013 17:04]

In India geeft BB de overheid toegang tot versleutelde berichten. De kans is dus groot dat de NSA hier ook toegangt tot heeft.

Dat BB messenger dus versleuteld is heeft absoluut geen meerwaarde.

Bron:
http://www.theregister.co...ves_indian_spooks_access/
Ik woon niet in India en chat ook niet met mensen uit India, doe jij dat wel?

De reden dat BlackBerry onder de jarenlange druk van de Indiase overheid is bezweken is dat India op een gegeven moment - na hier lang mee gedreigd te hebben - BlackBerry wilde verbieden nog te opereren in India en de services wilde blokkeren, dit omdat de Indiase overheid de BBM berichten niet kon uitlezen juist vanwege de Encryptie.

Blackberry kon dus twee dingen doen: of zich volledig terugtrekken uit een land met een gigantische potentiële groeimarkt, of Indiase overheid toegang geven tot de voor India opgezette BlackBerry servers.

Deze situatie is overigens uniek voor India, in geen enkel ander land werkt het zo.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 3 september 2013 17:54]

Het feit dat ze een knieval hebben gemaakt, zegt genoeg over hun bereidwilligheid om aan dit soort dingen meet te werken.. Tel daarbij op dat de NSA een sloot geld heeft gegeven aan Googe, FB en consorten om het een en ander te faciliteren.

En wij wonen niet in India inderdaad, maar wel in het land waar de Opstelten hebben die het concept privacy niet kent, verschrikkelijk veel wordt getapt en 3 providers die de markt op slot gooien, jarenlang absurde tarieven hebben gevraagd en het liefst lak hebben aan netneutraliteit.

Nu hebben die dingen individueel gezien misschien niet iets te maken met het al dan niet afluisteren van BBM verkeer, maar wel iets over het klimaat aangaande privacy, ICT en bemoeizucht van de overheid in dit land.

Dus om je gelijk 'veilig' te wanen vind ik vrij voorbarig.
Juist BlackBerry moet het in de westerse wereld hebben van security en privacy first beleid, balangrijker nog: zowel Google als Facebook zijn Amerikaanse bedrijven en BlackBerry is dit niet.

Het feit dat de Indiase overheid het zo ver moest laten komen geeft ook al aan dat BlackBerry niet snel toegang zal geven tot privégegevens.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 3 september 2013 17:54]

Elk bedrijf dat diensten biedt in een bepaald land moet zich houden aan de wetgeving van dat land. Als de overheid daar er over gaat zegt dat meer over hen dan over Blackberry. (India, VSA...)

Voordeel van BBM is dus effectief dat ze niet in de VS hun hoofdzetel hebben staan omdat hun wetgeving anders zou toelaten om de communicatie tussen correspondenten die hoegenaamd niet op Amerikaans grondgebied zijn door te geven. Dat ze informatie doorspelen aan de NSA over communicatie waarbij op zijn minst 1 partij zich in de VSA bevindt kan je hen moeilijk kwalijk nemen als dit volgens de regels gebeurt. Dat die regels stom zijn, moet eerder de Amerikaanse overheid aangewreven worden.

Zolang men op de encryptie van een centrale derde partij moet vertrouwen is je communicatie nooit veilig. Zolang iedereen maar graag met centrale partijen werkt die elk hun eigen netwerk afsluiten (facebook, google, whatsapp, facetime/apple chatding, skype, BBM) weet ik toch wel wat kiezen. Het doel van communicatie blijft namelijk nog altijd anderen contacteren.
Laat ik voorop stellen dat de Blackberry beter geregeld is dan bij de meeste concurrenten. Toch wil ik even benadrukken dat onderstaande niet geheel waar is.
Deze situatie is overigens uniek voor India, in geen enkel ander land werkt het zo.
Ook de Saudische overheid heeft toegang tot de gegevens van de Blackberry gebruikers. En ook Indonesië heeft al gedreigd om de BIS diensten blokkeren, geen idee wat daar uit is gekomen overigens. Als dat soort kleine landen toegang hebben dan kan je donderop zeggen dat de VS dat niet kan.
Overigens kan de NSA al verzoeken indienen als je maar een postbus in de VS hebt. Laat staan Blackberry die meerdere kantoren heeft in de VS.
nouja in vergelijking met Whatsapp wat gewoon plain text opereert.

BBM biedt wel beveiliging op publieke hotspots bijvoorbeeld en whatsapp dus niet.

[Reactie gewijzigd door henry906 op 3 september 2013 17:01]

Whatsapp en plain-text klopt allang niet meer. De verbinding is netjes encrypted.
Naast de Europese servers zoals Rubén89 al zegt, is het gebruiken van BBM dan ook mogelijk via de BES van het bedrijf waardoor het niet door de NOC van BlackBerry gaat en je als bedrijf dus zelf de inzage zou moeten geven, hiermee kun je als bedrijf snel en gemakkeliijk, maar ook veilig een bespreking houden tussen 2 mensen in verschullende vestigingen. Maar ook het verzenden van documenten, of foto's van een nieuw product.
In whatsapp kun je zien of een bericht is aangekomen bij de server en of een bericht is aangekomen bij ontvanger. Bedoel je bericht daadwerkelijk gelezen? Dat kunnen Facebook en Hangouts al.
bij BBM kan je zien dat het aangekomen is op de server, aangekomen bij de gebruiker en of het vervolgens ook daadwerkelijk is gelezen. (dus alle 3 de situaties)
In zekere zin kun je dat bij Whatsapp ook. Althans, als mijn bericht om 16:03 door zijn telefoon is ontvangen en de ontvanger was 16:15 "last online" dan weet ik genoeg.
het enige dat je dan weet is dat de kans vrij groot is dat de andere persoon weet dat er een bericht is binnengekomen
Dat het gesprek versleuteld is, wil niet zeggen dat er geen privacy-issues zijn. Denk bijv. aan het delen van je contactlijst en locatie. Dat zijn simpelweg dingen die je in de algemene voorwaarden kan terugvinden.
Je begrijpt toch wel dat het hier gaat om een Android versie. Kwa veiligheid betreft zal een android app vrijwel altijd te hacken zijn of zijn er altijd andere manieren om de app te beďnvloeden, mede omdat Android net te open source is om een versleutelde BBM te weigeren voor hackers.

Maar inderdaad, BBM komt hier zo enorm laat mee. Als ze een jaar of 2 eerder waren en ook een app voor de iPhone beschikbaar hadden konden ze hier wat mee. Nu is blackberries aandeel misschien 2 procent van de markt. En ik zie het niet voor me dat iedereen met een android hier nog op zat te wachten aangezien iedereen whatsapp heeft.

Je had vroeger een app "Pingchat" het was een leuke app, maar het verloor op alle fronten van whatsapp puur omdat je elkaar handmatig moest toevoegen, omdat dat niet nodig was met whatsapp gebruikte iedereen eerder whatsapp, en nu ook facebook messenger. BBM kan geen gebruikers winnen zolang je elkaar zult moeten toevoegen. Ik heb een blackberry gehad en BBM vond ik geweldig, vooral status updates die een duidelijke meerwaarde hadden in tegenstelling tot whatsapp maar Blackberry is nu wanhopig al zijn services aan het vrijgeven met gevolg dat een blackberry straks ook geen meerwaarde meer heeft.
Veiligheid en openheid van je systeem zijn niet tegenstrijdig. De sterkte van je encryptie bvb mag enkel afhangen van de sterkte van de sleutel, niet van de kennis van het systeem.
Whatsapp laat normaal gesproken gewoon zien wanneer iemand voor het laatste online is geweest, je mag er dan ook vanuit gaan dat ze het hebben gelezen (dit is bij BBM natuurlijk niet anders). Ik weet dat niet geheel vlekkeloos werkt, maar de functionaliteit is er gewoon.

Voor VOIP gebruik ik toch echt liever Skype, vooral omdat dit natuurlijk op alle systemen werkt.

Een chat met meerdere mensen, ja ik zie niet hoe dit zozeer anders is dan een groep?

Channels lijkt me redelijk nutteloos gezien we al zoveel verschillende social media hebben.

Uiteindelijk gaat dit niet Whatsapp van de troon stoten.
Wilt BBM echt een kans maken dan moeten ze voor alles systemen een app maken, zowel mobiel als pc, en dan moeten ze zorgen dat ze op alle vlakken andere communicatie middelen, zoals Whatsapp, Gtalk/Hangouts en Skype minsten evenaren, om te zorgen dat mensen het willen overwegen. Tot die tijd zijn er gewoon betere alternatieven als we al zouden willen overstappen.
Het is zo dat whatsapp express er voor heeft gezorgt dat je niet kan zien of je bericht gelezen is. Ik vind het fijn, want ik heb niet altijd zin om te reageren en sommige mensen zie ik er voor aan om daarover te gaan zeuren als ze zien dat ik het gelezen heb.

Whatsapp is ook versleuteld trouwens

nee, ik zie niet direct heel de wereld overstappen op BBM, ik niet iig... ze missen bijvoorbeeld al Windows Phone...
Om even in te gaan over de veiligheid van Whatsapp, die is wel belabberd maar nog steeds heel slecht.

Verder verwacht ik ook dat de geruchten over een overname van Blackberry door MS nu wel de prullenmand in kunnen, met Nokia is Microsoft wel even zoet.
het aantal functies en de implementatie ervan toch echt een stuk beter dan bijvoorbeeld wat Whatsapp biedt:

Er zijn wel meer IM diensten diensten die veel meer functionaliteit bieden dan Whatsapp. Daarnaast vind ik whatsapp een aantal vervelende eigenschappen hebben. Zoals het niet kunnen offline gaan en de ten alle tijden vrije toegang tot mijn account gegvens voor een ieder die ooit mijn telefoonnr. heeft weten te bemachtigen. Hierdoor denk ik er persoonlijk sterk over om te stoppen met het gebruik van whatsapp aangezien ik dit toch als een schending van mijn privacy ervaar.

Alternatieven zijn er genoeg (kik, Cubie). Met name Cubie biedt ontzetten veel functies en is daarnaast ook redelijk betrouwbaar, dat laatste kan helaas niet van kik gezegd worden.

[Reactie gewijzigd door Gallant op 3 september 2013 23:24]

Dat ligt er maar net aan. Als dit cross platform en gratis wordt dan is er een kans dat ergens volgend jaar als iedereen ineens moet betalen voor whatsapp (en dat niet kunnen omdat de meeste in nederland geen creditcard hebben) dan is er een kans dat iedereen hier naar overstapt.

Hoewel ik zelf bij voorkeur over ga naar Hangouts.

Het is immers gaan waar al je vrienden ook gaan.
Je kunt je de verlenging van je whatsapp abonnement gewoon betalen via onder andere iDEAL. Een aantal maanden geleden heb ik hem via paypal verlengd.

[Reactie gewijzigd door sirotilc op 3 september 2013 17:09]

Dat kan wel zo zijn, maar dat neemt niet weg dat BBM stuk soepeler / zuiniger is dan Whatsapp, daarbij zijn berichten encrypted dus wat privacy betreft een hele goede messenger.

BBM is meer dan alleen berichtjes sturen ;) vergeet dat niet.
Whatsapp is ook encrypted tegenwoordig.

Heb je ergens cijfers van deze beweerde zuinigheid? Ik hoor het vaak, maar ik heb nog nergens een degelijke vergelijking gezien.
Precies en dan nog, al zou hij 10% zuiniger zijn. Whatsapp gebruikt nauwelijks iets. Al krijg ik 100 berichten per dag. Dat kost misschien 0.5% van de accu. Ze bekijken (weergave, scrollen) en het trillen van de trilmotor kost meer energie!

Whatsapp is zuinig, goede implementatie van c2dm van Google. Enige is dat scrollen niet zo vloeiend gaat, maar dat kan ook aan mijn Desire s/android 2.3.5 liggen..
En je weet nog niks over BBM for Android/iOS dus dat het zuiniger is dan Whatsapp is mag je wel even verwijderen. Ook zijn berichten bij WhatsApp tegenwoordig encrypted.
WhatsApp gaat weer een hoop niet betalende klanten verliezen ;)
Dat valt wel redelijk mee, best veel mensen gerbuiken nog BB alleen voor BBM, als het nu voor android komt dan gaan meer mensen een smartphone gebruiken.
Ziet er allemaal leuk uit, maar ik zie geen meerwaarde over WhatsApp of Facebook Chat. Als Blackberry hiermee kwam toen "pingen" nog helemaal hip was het een succes geworden. Nu is het gewoon meer van hetzelfde.

Enige meerwaarde op WhatsApp is dat het niet je 06 nummer gebruikt (Privé en zakelijke zelfde toestel), maar kan je ook als nadeel zien (makkelijk contacten importeren).

[Reactie gewijzigd door Deveon op 3 september 2013 16:24]

Vraag me af hoeveel markt er nog is voor zulke apps.
Je hebt tegenwoordig al Whatsapp en ook Google met Hangouts (talk).
Daarnaast handelen veel mensen hun gesprekken af met Facebook.

En al zou je al over willen gaan op deze dienst, dan moeten je vrienden dat ook doen.
Ik denk dat deze app, hoe goed hij ook is, nog weinig voeten aan de grond gaat krijgen.
Tenzij mensen met het sentiment van Blackberry massaal overgaan...?
Dat zie ik niet gebeuren eigenlijk.
Zolang BBM niet op de PC is te gebruiken zal het geen overwicht kunnen bieden aan Whatsapp. Wat dat betreft heeft Hangouts op dit moment nog de beste manier is aangezien dat echt cross-platform is.
Klinkt goed! Nu Wh'app zich op gevaarlijk terrein begeeft met een abbonement, zou dit een mooi alternatief zijn als dat niet goed wordt ontvangen. Bovendien zal ik dan ook waarschijnlijk (hopelijk) een stevige messenger hebben op mn Nexus 7. BBM staat bekend als een goede IM app, hoewel ik het zelf nooit heb gebruikt ofwel geen mening kan vormen.
En toch zie ik wel toekomst in BBM
- Vele blackberry gebruikers hebben nog hun telefoon, waardoor android gebruikers met plezier overstappen om weer met hun in contact te komen.
- Jongeren zullen de hype van het pingen weer terugbrengen (omdat iedereen whatsapp anders uitspreekt: wapp , appen , whatse ,etc..) pingen klinkt natuurlijk 'stoerder'.
- Whatsapp die geld gaat vragen wat vele mensen niet zien zitten.

Ik ga het zeker downloaden en hoop dat ze er iets moois van maken.
Ze hadden hier wel sneller mee mogen komen. :Y)

[Reactie gewijzigd door walkstyle op 3 september 2013 17:13]

Hier in Indo ook nog vele BB gebruikers. (zombies zelfs, lovely couples, beiden aant BBM'en, ander verhaal)
Hier is de grote plus dat ze 4 euro per maand betalen en dan onbeperkt kunnen BBM'en/Pingen, whatever. Zelf nooit voor BB gegaan.
Maar zelfs de mensen die hedentendage een Android of iPhone aanschaffen hier, houden hun BB ernaast, en gebruiken deze zelfs eigenlijk meer dan hun "fancy new phone".

Vraag is of deze app ook via de encrypted servers gaat. Daar kan ik zelf (zo snel) niks over vinden.
Heeft het de encryptie wat BBM had/heeft? Dat was toch wel het beste aan BBM (zelf nooit BB gehad, maar dat sprak mij toendertijd, en nu zeker, wel aan). Als het allemaal nog steeds encrypted via alleen BB/RIM servers gaat , is het wel interessant. Anybody know?
Het gaat nog steeds via de BlackBerry infastructuur, hierbij zal dus ook de encryptie nog steeds aanwezig zijn.
Ik kan niet wachten om whatsapp te deleten. Ik zit er niet op te wachten dat iedereen die mijn telefoonnummer heeft ook mijn whatsapp heeft. Voordeel van bbm is dat je mensen kan deleten uit je contacten lijst. Ook moet men je toestemming vragen om contact met je te hebben d.m.v. een invite.
Hier ben ik het enorm mee eens! Ik vind het vreselijk dat Whatsapp de gebruiker de controle over diens eigen contactlist ontneemt. Ik ben (nog?) Niet zo van dat automatisch vrienden zoek gebeuren. Op geen enkele dienst niet.

Ik wil zelf lekker bepalen wie ik op mijn chatprogramma heb!

Het is jammer dat het de meeste mensen echter geen zak uitmaakt.
Verdienen ze eigenlijk hier nog wat aan?

BBM is nog steeds DE voorloper van Wapp ik denk dat dit echt gaat aanslaan bij de Android users.
Vooral bij de Twitter en FB Users.
De updates worden automatisch bijgewerkt en getoond in je status van je BBM.

Persoonlijk vind ik het soms vervelend om nummers uit te delen. Ik deel liever mijn e-mail uit of de BBM ping nr dan mijn eigen telefoon nummer.

Bij BBM is verwijderd is ook echt verwijderd aan beide kant verdwijnen ze uit je contact lijst.