Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Google heeft bij het verstrijken van de datum waarop ActiveSync-ondersteuning beŽindigd zou worden opnieuw een verlenging aangekondigd voor Windows Phone-gebruikers. Daardoor is het nog tot eind dit jaar mogelijk om Google-diensten via ActiveSync te synchroniseren op Windows Phone.

De verlenging werd door Google aangekondigd op zijn supportpagina voor Google Sync. De internetgigant is voor synchronisatie al enige tijd bezig met de overstap op de protocollen caldav en carddav en wil daarbij ondersteuning voor Microsofts ActiveSync laten vallen. Hierdoor zouden Windows Phone-gebruikers geen content van Google-diensten, zoals Contacts en Calendar, meer kunnen synchroniseren. Alhoewel de ondersteuning per 31 juli beëindigd zou worden, is de termijn nu opnieuw verlengd. Google stelt nu dat het de ondersteuning voor ActiveSync per 31 december staakt.

Aanvankelijk had de ActiveSync-ondersteuning al per 31 januari stopgezet moeten worden. Microsoft zou naar verluidt gevraagd hebben aan Google om deze termijn te verlengen, zodat het bedrijf tijd heeft om ondersteuning voor caldav en carddav in Windows Phone in te bouwen. Windows Phone krijgt dit met de aankomende GDR2-update ingebouwd. Deze update is voor sommige toestellen al beschikbaar.

Het lijkt aannemelijk dat Microsoft opnieuw heeft gevraagd om de ActiveSync-ondersteuning te verlengen. Hierdoor kunnen Windows Phone-gebruikers content van Google-diensten blijven synchroniseren terwijl Microsoft aan de overstap naar caldav en carddav werkt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Het zieligste van al is dat zelf Android geen support heeft voor CalDAV of CardDAV.
Wordt eens hoog tijd dat dat in orde komt.
Gelukkig werken de sync-apps van http://dmfs.org/caldav/ prima in combinatie met davical.
Al meer dan 1 1/2 jaar een te vreden gebruiker :-)
Op Android redeneert Google dat je hun eigen apps gebruikt, dus dan gebruikt Google zijn eigen API&sync-protocollen.

Beter nog: Tijdens de aankondiging dat Reader geschrapt zou worden, werd heel stil vermeld dat ook CalDAV ging verdwijnen. Dus dan zou je sowieso van Google's apps gebruik moeten maken, zowel op Android als iOS. Gelukkig hebben ze dat later teruggeroepen, het leek net iets teveel op Microsoft-pesten (aangezien Google geen apps wil maken voor Windows Phone).

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 1 augustus 2013 13:48]

Microsoft zou naar verluidt gevraagd hebben aan Google om deze termijn te verlengen, zodat het bedrijf tijd heeft om ondersteuning voor caldav en carddav in Windows Phone in te bouwen. Windows Phone krijgt dit met de aankomende GDR2-update ingebouwd. De update verschijnt naar verwachting binnenkort.
Lees ik hier nou dat Google het gebruik van een bepaalde standaard op zit te dringen aan Microsoft?
Dat is wel een grappige twist of fate voor ze.
Het is een open standaard, dus: prima. Maar toch. :)
CardDAV en CalDAV zijn open standaarden, maar verre van prima. Het zijn hele oud aanvoelende standaarden die veel moderne features niet ondersteunen. Daarnaast is de implementatie een ramp omdat iedereen de standaard net even anders interpreteert en hij gruwelijk complex is.

Push is een van de dingen die niet standaard ondersteund zijn bijvoorbeeld, daarvoor is een extension die half werkt. Ook hebben de protocollen een flinke overhead, wat voor mobiele netwerken uiteindelijk toch belangrijk is.

Om het erger te maken ondersteunt Android niet eens CardDAV en CalDAV en heeft google al ooit aangegeven CalDAV te willen deprecaten. Dat is mislukt wegens boze gebruikers, maar Ik heb het idee dat google het liefst alle externe toegang zou willen afsluiten tot hun google diensten. Alleen eigen apps, want daarmee kunnen ze geld verdienen.

De deprecation van ActiveSync en eerder de poging tot deprecation van CalDAV is simpelweg je eigen gebruikers pesten als ze geen Android telefoon hebben. Ook op iOS is activesync namelijk de fijnste manier om je google account te koppelen. Je hebt dan geen google apps nodig en kunt een gecombineerde inbox maken. Het deprecaten van de standaarden is dus zakelijk gezien misschien begrijpelijk, maar niet erg vriendelijk.

Al met al is ActiveSync een beter protocol, zowel op technisch vlak als op praktisch vlak, omdat alle grote clients (WP, Android, iOS, BB) het ondersteunen en zou google dit, als ze klanten echt belangrijk vonden, gewoon aan moeten bieden. Microsoft is verwacht ik bereid om de licentie voor een zacht prijsje te gunnen als daarmee Windows Phone netjes ondersteund wordt.

Deprecation CalDAV:
http://www.muktware.com/5...shes-its-own-calendar-api
Annulering deprecation:
http://googledevelopers.b...dav-and-carddav-apis.html

[Reactie gewijzigd door Willaaam op 1 augustus 2013 13:19]

Nee, ik voel hem eigenlijk niet.

ActiveSync is een moderne standaard met meerdere revisies van het protocol, die allemaal zeer goed gedocumenteerd zijn en onderhouden worden door ťťn partij. Het is wel een zeer ingewikkeld protocol dat heel erg veel mogelijkheden ondersteunt. Denk bijvoorbeeld aan rechtenmanagement op devices. Deze hoef je niet noodzakelijk allemaal te implementeren in de client. Om daarom heel Exchange Activesync te verklaren tot een draak gaat me een beetje ver.

Ook is de implementatie eenduidig omdat er maar ťťn iemand is die de standaard bepaalt en hiervoor documentatie uitbrengt. Als je implementatie voldoet aan die standaarden, dan werkt hij. Dit is bij CalDAV helaas niet zo. In tegenstelling tot ActiveSync zijn veel features van CalDAV extensies die door derde partijen worden ontwikkeld, waardoor het onduidelijk is waar je als developer rekening mee dient te houden. Ook doet Apple, welke de grondlegger is van CalDAV, niet veel actieve development meer.

Daarnaast ondersteunt ActiveSync wel moderne technieken, waarvan de meest voorname push is. Maar denk ook aan integratie tussen agenda en contactpersonen (attendee notifications), password enforcement en encryptie. Exchange Activesync is dus een goed onderhouden en duidelijk protocol, waarvoor er een afdoende client standaard meegeleverd wordt met ieder mobiel platform, tot de goedkope nokia asha telefoons toe.

Hier is de overview:
http://social.technet.mic...-activesync-overview.aspx

Hier is de documentatie:
http://msdn.microsoft.com...425499%28EXCHG.80%29.aspx

Hier is een overzicht dat microsoft bijhoudt waarin je dus ook kunt zien dat lang niet alle features noodzakelijk ondersteund hoeven te worden:
http://social.technet.mic...ent-comparison-table.aspx

MAPI heeft er verder he-le-maal niets mee te maken.

[Reactie gewijzigd door Willaaam op 1 augustus 2013 14:40]

ActiveSync is een open standaard. MAPI heeft zelf ook zat open source implementaties.
Het is een open standaard, dus: prima. Maar toch. :)
ActiveSync was ook een open standaard.
Tja, wat is "open"? De protocol beschrijving is tegenwoordig openbaar, maar bedrijven als Google en Apple betalen nog altijd voor licenties op patenten waar ActiveSync gebruik van maakt.
Aangezien Microsoft de patenten rond Active Sync (actief) gebruikt om van fabrikanten van Android devices geld af te persen, is het niet zo erg vreemd dat Google een manier probeert te vinden om zulk soort praktijken tegen te gaan.
Wat? Afpersen? Bedrijven laten betalen voor 1 protocol dat superieur is tegen CalDAV en CardDAV is nu afpersen? Het is Google die hier protocollen opdwingt aan andere bedrijven, Android zelf ondersteund die 2 niet eens, EAS word wel door Android ondersteund (net als iOS, Symbian, BB, etc). Zij hebben er geen last van omdat zij een closed source API hebben die wel alles kan wat CalDAV en CardDAV niet kunnen. Op een gegeven moment wouden ze zelfs CalDAV schrappen en het dus voor 3rd-parties onmogelijk maken om apps te maken waardoor je dus verplicht bent Googles eigen app te gebruiken (met alle reclame van dienst) (ging niet door omdat het teveel kritiek kreeg van ontwikkelaars en WP developers). Wie perst nu wie af?
Het is Google die hier protocollen opdwingt aan andere bedrijven
En MS dringt ActiveSync niet op denk je? Bij MS is het immers ActiveSync wat de klok slaat en een andere manier van makkelijk synchroniseren is er niet (waarom zou dŠt zijn denk je? ;)). Nu Google daar 'nee' tegen zegt (wat imo hun goed recht is als ze dat willen), dan is Google opeens de slechterik? Google wil schijnbaar 'gewoon' de licenties voor ActiveSync niet meer betalen en gaat als alternatief over naar CalDAV en CardDAV, omdat die qua licentie interessanter zijn, een logisch gevolg dus als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 2 augustus 2013 09:15]

En dus niet "open" zoals bedoeld wordt in Open Source kringen.
Dus? Vrij =! gratis, dat zou je als Tweaker nu toch echt wel moeten weten.
Tja, wat is "open"? De protocol beschrijving is tegenwoordig openbaar, maar bedrijven als Google en Apple betalen nog altijd voor licenties op patenten waar ActiveSync gebruik van maakt.
Open als in, open, niet als vrij / free. Iets met patenten. ;)
Maar er zit een bedrijf achter met eigen belang. Dat moet niet achter een standaard.

Een standaard moet het belang volgen van de algehele mensheid en de belangen van de gebruikers. Niet van 1 bedrijf. Dat houdt innovatie tegen.

Open is niet ver genoeg. Het moet net zoals HTML een soort stichting zijn waar allerlei commerciŽle bedrijven toevoegingen aan kunnen geven en dergelijke.

Ook gewoon een soort consortium ervoor opzetten. Belangrijke standaard mogen absoluut niet in handen zijn van enkele commerciŽle bedrijven. Dat is niet goed.
Openstandaard is leuk, maar het moet niet zo zijn dat het qua gebruikersgemak achteruit gaat!

Active sync is in mijn ogen stukken beter dan protocollen caldav en carddav. Tevens moet je straks dan ook gebruik maken van IMAP wil je mail kunnen ontvangen, wat in mijn ogen een stap terug is. IMAP support geen push notifications out of the box en maakt gebruik van always-on connectivity. Hiermee verbruikt IMAP stukken meer batterij dan ActiveSync.

Je huidige apparatuur moet een update krijgen om caldav en carddav te supporten. Mocht dit niet het geval zijn (vaak wat andere telefoons en tablets), ben je dus verplicht om een nieuw apparaat aan te schaffen. IOS'-en Android gebruikers zijn zowat verplicht om de gmail app te gebruiken, noem jij dit "uiteindelijk goed voor de consument "??

Om verhaal kort te maken, dit is meer het geval van Microsoft pesten dan je gebruikers (van Google) tegemoet te komen. Ze droppen de support niet van de betaalde Google gebruikers, waarom dan wel voor de gratis gebruikers?

Ze hebben zelfs al aangegeven caldav en carddav te droppen. Ze geven aan het te gebruiken (bedrijven zoals Microsoft moeten hiermee extra werk verrichten om het te ondersteunen in WP, Windows 8 en outlook) en daarna maar de stekker eruit trekken? Dat verwacht je niet van een bedrijf met de motto "don't be evil " gebruikt.

[Reactie gewijzigd door vali op 1 augustus 2013 14:26]

Dit klopt niet meer hoor, het laatste nieuws hierover is dit:
In March we announced that CalDAV, an open standard for accessing calendar data across the web, would become a partner-only API because it appeared that almost all the API usage was driven by a few large developers. Since that announcement, we received many requests for access to CalDAV, giving us a better understanding of developers’ use cases and causing us to revisit that decision. In response to those requests, we are keeping the CalDAV API public. And in the spirit of openness, today we’re also making CardDAV – an open standard for accessing contact information across the web – available to everyone for the first time.
http://googledevelopers.b...dav-and-carddav-apis.html
Edit: ik had eerst even verder moeten scrollen.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 1 augustus 2013 14:23]

En de gmail app op iOS is ook nog eens een draak van een programma...

Gelukkig ben ik inmiddels van gmail bijna helemaal afgestapt.

[Reactie gewijzigd door Luke_msx op 1 augustus 2013 13:59]

Waarom heb je die gmail app eigenlijk nodig op iOS? Je kan gewwon in mail een gmail account toevoegen door suername en passwoord in te geven.
Apple werkt al jaren met CalDav en CardDav.
dat snap ik dus ook nooit, apps voor email, of specifieke webpagina's,
er zit een browser en email client op je telefoon. vaak kan je met de apps ook niet alles doen wat je op de site/client kan en zie je in het geval van email ook niet alle mail op 1 plek...
Elke open standaard wordt door een bepaald persoon of bedrijf op de wereld gezet met een belang. Hetzelfde met uitbreidingen ervan.

En zoals je bij html ziet, maakt een standaard niet uit. Eerst was het ie6 die zich er niet aan hield en nu is webkit die zich niet aan standaarden houdt.
Achter iedere standaard zit iemand, en als die er geen belang bij had dat die standaard er zou komen, was die niet op de markt gezet, je punt is nogal invalide. Open is ver genoeg, zodra het werkt, is het goed. Voor sommige standaarden is gesloten zelfs goed genoeg. Het is tof dat open (source) bestaat, maar dat is nog geen reden om alles wat gesloten is te gaan haten.
en de belangen van de gebruikers. Niet van 1 bedrijf. Dat houdt innovatie tegen.
Bedrijven hebben vaak wel geld om aan verdere ontwikkelingen te werken, dat hebben al die "open" clubjes en stichtingen niet. Uit een "open" community kan wat heel moois komen, maar er is geen garantie op en meestal komt er helemaal niets uit.
tja anders kom je nooit verder dus begrijp het wel en ze zijn nog erg schappelijk om MS een jaar de tijd te geven.

Maargoed zo weet MS ook eens hoe het is om iets opgedrongen te krijgen wat ze niet willen haha.
laten we hopen dat het kwartje bij ze valt al reken ik er niet op.
Verder? Je gaat er nu op achteruit kwa functionaliteit. De standaarden die MS nu moet gaan gebruiken ondersteunen geen pushmail. Ook het syncen ondersteunt minder functies dan activesync.
Dit zorgt ervoor dat de open standaarden meer aandacht krijgen en dus ook meer ontwikkeling. Dus uiteindelijk voor de consument toch alleen maar goed. Dit zorgt ook voor een breder gebruik voor allerlei andere apparaten.
Wat is er goed aan een open standaard met minder functonaliteit ? Alleen omdat het een open standaard is ?
Wat is er goed aan een open standaard met minder functonaliteit ? Alleen omdat het een open standaard is ?
Het heeft een hele grote extra functionaliteit die een gesloten protocol niet heeft: "Iedereen kan het gebruiken". Dus ja, daar mag je het een en ander aan opofferen. Zie het als het uitwisselen van enig gebruikersgemak tegen een heel groot goed, namelijk compatibiliteit. Helaas zien veel eindgebruikers het nut hier niet van in, maar langzaamaan beginnen de meeste ITers het onderhand wel te snappen.

Extra functionaliteit kan altijd worden toegevoegd of met een aanvullend (alweer open) protocol worden gerealiseerd. Vooraleer dat echter gebeurt zal een standaard de nodige navolging moeten hebben en dat gebeurt (hopelijk) nu dus langzaam.
Goed omschreven, maar dat vind ik een te groot offer. Dan maar gesloten en afhankelijk (en afhankelijk ben je altijd) van een bedrijf of consortium.

(ter aanvulling in het geval van Activesync vind ik het een te groot offer)
ActiveSync is ook een open standaard als je het definieert met 'Iedereen kan het gebruiken'. 'Open' betekent echter niet per se 'gratis'.
Het grote voordeel van open standaarden is ook meteen het grote probleem: er is niet ťťn iemand die bepaalt hoe het er uit ziet.
Het vaststellen van de standaard gebeurt met heel veel overleg tussen partijen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Tegen de tijd dat er eindelijk iets is afgesproken is de technologie verder en zijn er in de praktijk andere eisen opgedoken, zodat de standaard al weer verouderd is.
Het aanvullen van de standaard met eigen mogelijkheden kan, maar het ene bedrijf (lees: Miscrosoft) zal erom verguisd worden omdat ze de standaard vervuilen terwijl een ander bedrijf (lees Google of Apple) een pluim krijgt omdat ze een verouderde standaard een hoognodige update geven.
Open standaarden zijn leuk in theorie, maar leveren in de praktijk (vrijwel) altijd problemen op. Alleen in een ideale wereld, waar technologische ontwikkelingen en veranderingen in gebruik even wachten tot iedereen het over de standaard eens is zullen open standaarden in alle gevallen de beste oplossing zijn.

Een ‘leuk’ voorbeeld: HTML5.
Al jaren lang moet dit de oplossing worden voor bijna alles wat nu problemen oplevert op webpagina’s. Als je velen mag geloven is het inmiddels dť standaard waar iedereen aan moet voldoen. Probleem is dat het nog geen standaard is, omdat het nog steeds (en al jaren lang) in ontwikkeling is in. Sommige onderdelen staan al vast, sommige onderdelen staan vrijwel vast, van sommige onderdelen is met enige zekerheid te zeggen hoe het er uit gaat zien, maar van andere onderdelen nog totaal niet.
Iedere browser-bouwer heeft zijn eigen ideeŽn over hoe HTML5 er uit moet zien (en doet daar ook voorstellen voor) en interpretaties van hoe dat in een browser verwerkt moet worden. Sommige browser-bouwers (lees: Microsoft) worden verguisd voor hun keuzes en interpretaties terwijl anderen (lees Mozilla en Google) weer gehuldigd worden voor hun vooruitstrevende keuzes.

PropriŽtaire standaarden hebben ook hun problemen. Ze kunnen gebruikt worden om derden uit een ‘eigen’ eco-systeem te weren, om derden exorbitant hoge licentiekosten te laten betalen en wanneer het de de facto standaard is geworden is de druk om verder te ontwikkelen voor een groot deel verdwenen.

Wat elke goede standaard nodig heeft is een actief ontwikkelteam dat voorstellen doet en ťťn iemand die er van tijd tot tijd een klap op geeft en bepaalt wat het gaat worden. Helaas is dit ook een utopie: Bij de ontwikkeling van Linux gaat dat goed, bij andere projecten en standaarden is een verschil van mening de reden voor afsplitsingen en alternatieven.
Misschien moeten de grote spelers op computer- en internetgebied de standaarden onderling verdelen, bv. Microsoft gaat de open standaard voor office-document formaten beheren, Apple gaat de open standaard voor multimedia formaten beheren en Google gaat de open standaard voor internet protocollen en formaten beheren. Open standaard dan ook echt in de zin van public domain, gratis: iedereen kan de standaarden gratis gebruiken en ook bijdragen voorstellen voor de verdere ontwikkeling.
Dit is zeker geen ideale oplossing, maar omdat iedereen in dit voorbeeld moet geven en nemen, zou het in de praktijk wel kunnen werken, met zo min mogelijk problemen van concurrerende standaarden.
Een open standaard met minder functionaliteit... Toch vervelend voor de mensen die WP icm Gmail gebruiken. Zelf geen last van gelukkig, ik ben gestopt met het gebruik van Google diensten. De laatste die ik gebruikte hebben ze zelf om zeep geholpen (reader). Echt,vooruitgang de laatste tijd bij Google.
Als er echt iets ontbreekt komt het vanzelf.
Gebeurde het maar ‘vanzelf’!
Bij de meeste open standaarden komen veranderingen alleen na langdurig overleg tot stand. Wanneer de ‘verkeerde’ partij met een goed voorstel komt kan het zomaar gebeuren dat anderen puur om dwars te liggen de boel vertragen of hun eigen voorstel als wisselgeld gebruiken. (Microsoft kan bijvoorbeeld een voorstel doen voor push-notificaties, wat Google bv. alleen wil steunen wanneer er een mogelijkheid in komt om advertenties mee te sturen.) Daardoor kan het gebeuren dat wanneer een goed voorstel eindelijk wordt opgenomen in de standaard, de standaard inmiddels hopeloos verouderd is. Het risico bestaat dan dat de standaard versplintert in eigen interpretaties met aanvullingen per aanbieder, die onderling slechts gedeeltelijk compatible zijn.
De functionaliteit als favorieten etc. die de google mail app wel biedt maar andere mail clients niet kunnen gebruiken omdat die api niet vrijgegeven is voor derden maar alleen door google bekend zijn?
Push notificaties, om zomaar iets, totaal onbelangrijks wat slechts het grootste deel van de gebruikers gebruiken, te noemen.
"Als dat eeuwig kinderachtige, vervelende, puur kwade, irritante microsoft zich gewoon aan standaarden conformeert, was dit niet eens nodig."

Uhm, laatste keer dat ik het controleerde was EAS ondersteund door zowat ieder platform, terwijl de xxxDAV protocollen niet eens door Android zelf worden ondersteund.
- microsoft denkt nog steeds de wet te kunnen voorschrijven en heeft alleen active sync ingebouwd
Want je gaat ook alle andere dingen implementeren als iedereen EAS ondersteund? Niks wet voorschrijven, gewoon logisch denken.
- microsoft doet alle mogelijke moeite om dwars te liggen met de implementatie van caldav en carddav en laat haar gebruikers wederom keihard in de steek
Waar slaat deze uitspraak op? Wat heb je uberhaubt tegen EAS dat je zo doet over het implementeren van CardDAV en CalDAV? Zit Microsoft het in de weg door het in Windows Phone te steken?
- er is blijkbaar niemand geinteresseerd in het implementeren van die standaarden op Windows Phone
Hier spreek je jezelf dus tegen.

Google die EAS ondersteuning stopt is niets meer dan het arrogante "macht naar eigen hand" gedoe. Door het staken van EAS ondersteuning gaan veel functies verloren (zoals push notificaties), niet alleen op Windows Phone, maar ook op Android, iOS, BlackBerry, etc. Tenzij je Googles eigen apps gebruikt, maar die gebruiken zelf geen CardDAV en CalDAV, maar nog een andere closed source API die Google exclusief houd.
Nee, u kunt niet eens met open standaard protocollen uw data syncen, syncen kan alleen met de NSA.
EAS is een open standaard protocol. En wat je NSA opmerking betreft: ik begin ze een beetje zat te worden, zeker omdat ze enkel verschijnen om Microsoft de grond in te boren, terwijl Google hier net zo goed aan meewerkte.

Trouwens, "OpenMinded" ben je dus niet echt...
Volgens mij is het niet zozeer opdringen, maar gewoon een keuze in diensten die Google ondersteunt. Stel dat Google beslist op alleen nog maar spdy te ondersteunen en HTTP te droppen, dan hebben alle browsers die geen spdy ondersteunen opeens problemen als mensen naar google.com proberen te gaan. Slecht voor de browser-bouwers, slecht voor Google.

In het geval van Windows support wat betreft agenda en adressen is het een ander verhaal. De meeste mensen gebruiken de webinterface, terwijl alle niet-microsoft mobiele OSsen wel carddav en caldav ondersteunen. Dus als Google besluit ActiveSync niet meer te ondersteunen scheelt het hun een support kanaal en onderhoud van dat systeem, en ze verliezen niet veel als ze daar een kleine groep gebruikers door buiten sluiten. In dit geval is het dus vooral Microsoft die prima bij de launch carddav en caldav had kunnen ondersteunen, zoals andere leverancies al wel deden.

Het zal allemaal wel goed komen, maar ik denk dat dit toch echt wel veel sneller had kunenn gebeuren. Caldav en carddav bestaan al wel langer, en support is echt niet zo lastig om in te bouwen. Daarnaast wil Google caldav ook al bijna weer gaan uitfaseren en z'n eigen API aanbieden. Microsoft loopt een tikje achter de feiten aan, maar Google kan beter gewoon die open standaarden blijven ondersteunen en daar naast dan z'n eigen standaard ondersteunen.
terwijl alle niet-microsoft mobiele OSsen wel carddav en caldav
Eh... nee.
Googles eigen Android ondersteunt ook geen CardDAV en CalDAV.
Daarnaast wil Google caldav ook al bijna weer gaan uitfaseren en z'n eigen API aanbieden. Microsoft loopt een tikje achter de feiten aan...
Lees je zelf wat je hier schrijft? Wanneer Microsoft zijn eigen protocol (dat ook door vrijwel alle andere telefoonaanbieders wordt gebruikt) wilt gebruiken, dan loopt het achter de feiten aan, maar wanneer Google zijn eigen protocol (dat nog alleen door Google zelf gebruikt wordt) wil pushen, dan is dat okť? Jouw bericht zou zo van de pr- afdeling van Google kunnen komen.
Zal Microsoft ook nog caldav en carddav ondersteuning bieden voor Windows Phone 7.8, of zullen ze die gebruikers vergeten?
Voor Windows Phone 7.8 gebruikers zal het niet zo'n groot probleem zijn, WP7 toestellen worden nog amper verkocht dus de mensen die er toch al een hebben, hebben hun Google account er al aangehangen en zullen niets merken, Google blijft EAS ondersteunen voor klanten die het al gebruikte.
Die paar honderd zullen wel met ietsje meer zijn. Alleen al de Lumia 800 is een goeie 5 miljoen keer verkocht, terwijl de Lumia 710 nog populairder was. In vergelijking met de iPhone of SGS x lijkt dat weinig, maar veel daarvan zijn (volgens mij) nog steeds in gebruik. Dat zijn dan toch net iets meer dan een paar honderd klanten die ontevreden zullen zijn.

En dan komt de hele grap naar boven: Mensen die tegen januari 2014 nog een WP7.8-toestel gebruiken zijn wellicht niet al te tech-savvy, en zullen dus niet snappen waarom Google-services niet meer werken op hun toestel. Ze zullen alleen vaststellen dat het niet meer werkt, en zullen daarvoor eerder de schuld bij Google leggen ('het werkt niet meer') dan dat ze Microsoft gaan verwijten dat deze geen Card/CalDAV toevoegen aan WP7.8. Sweet irony :+
ja omdat ze waarschijnlijk geen support krijgen van microsoft en zo wel ze ongetwijfeld wordt verteld te upgraden, of gewoon pech hebben :)
Ik ben pas enkele weken geleden, toen ik een nieuwe iPad kocht, te weten gekomen dat Google is gestopt met het ondersteunen van AciveSync. Op mijn iPhone werkt het voorlopig nog, omdat ik dit had geactiveerd voor 31 januari van dit jaar, maar ik denk wel dat als ik in het najaar ga overgaan op iOS 7, het dan zal uit zijn met de pret.

Ik vind dit flink balen. Ik vind push mail een fantastische feature en wil die niet meer kwijt. Van de andere kant gebruik ik nu al jaren Gmail en zijn agenda (gekoppeld aan mijn eigen domein via Google apps) en dat voldoet perfect aan wat ik er van wil. Daarom heb ik ook niet zo'n zin om over te stappen op iets anders zoals Outlook.com
Dilemma, dilemma... maar wat ik wel zeker weet is dat ik geen zin heb om de Gmail app zelf te gaan gebruiken, want die vind ik maar troep. Uiteindelijk zal het er vermoedelijk wel op gaan uitdraaien dat ik gewoon fetch mail zal gaan gebruiken en die op de laagst mogelijke waarde zal zetten (iedere 15 min), hetgeen zeker geen ideale setting voor mijn batterijduur zal zijn, maarja...

Wat een idee van Google om AcvtiveSync zomaar te gaan schrappen. Zonder zelfs de optie om er gewoon voor te gaan betalen, hetgeen ik best toe bereid ben (indien een redelijk bedrag, 10 euro/jaar ofzo). Als Google denkt dat ze het beter kunnen, dat ze dan gewoon zelf een open protocol uit de grond stampen die push mail kan bieden aan de Gmail gebruikers. En dan bedoel ik niet die gore app van ze, maar een echte open standaard.

Ik weet niet of Google nog steeds het adagium "don't be evil" gebruikt, maar wat mij betreft mag dat ook wel in de vuilnisbak.
Wat een idee van Google om AcvtiveSync zomaar te gaan schrappen. Zonder zelfs de optie om er gewoon voor te gaan betalen, hetgeen ik best toe bereid ben (indien een redelijk bedrag, 10 euro/jaar ofzo). Als Google denkt dat ze het beter kunnen, dat ze dan gewoon zelf een open protocol uit de grond stampen die push mail kan bieden aan de Gmail gebruikers. En dan bedoel ik niet die gore app van ze, maar een echte open standaard.
O, maar het blijft beschikbaar voor betalende klanten, het is alleen 'iets' duurder dan die 10 euro/jaar.
Overstappen op outlook.com kan met je eigen domein, geen probleem. Dit is een gratis dienst, in tegenstelling tot google apps.

hier --> http://domains.live.com/ kun je jezelf aanmelden met een live account en je eigen domein aanmelden.

Aanrader!

Je kunt daarna gebruik maken van alle live diensten zoals people, calendar, mail, skydrive enzovoorts. Dat je moet overstappen op de diensten microsoft, dat is uiteraard waar. De tijd dat Gmail webdiensten ondubbelzinnig beter zijn dan die van microsoft ligt wat mij betreft echter achter ons. Wel is de insteek en de user interface uiteraard anders.

[Reactie gewijzigd door Willaaam op 1 augustus 2013 16:16]

Je werkt echt prima ! Helemaal blij mee.
Ik heb precies hetzelfde. Ik maak al jaren gebruik van de ActiveSync functionalteit op mijn iPhone en op m'n pas aangeschafte iPad wil het niet werken. Nu weet ik waarom. En ik weet ook niet zo goed wat ik nu moet. Ik wil Push mail niet kwijt, maar heb weinig zin om over te stappen op iCloud of Outlook.com.
"De update verschijnt naar verwachting binnenkort."
De update wordt al uitgerold op dit moment. ;) Beperkt, maar het is wel al bezig, er zijn al een paar toestellen die op GDR2 draaien.
Gaat dat niet allemaal tegelijk :| Of moeten ze net zoals bij Android optimalisaties doorvoeren en eigen content toevoegen en eigen apps?

;)
Wel nee, je hebt altijd eerst een testfase waar een paar mensen het al krijgen voorgeschoteld voor feedback voordat de rest van de wereld volgt.
Wel nee, ze wachten helemaal niet op feedback voordat ie officieel gaat. De Lumia 925 draait bijv. al standaard met GDR2 (productreview: Nokia Lumia 925 Grijs review door Devian). Andere toestellen zijn "officieel" nog in test.

Maar niet getreurd: vanaf mid-augustus (dus twee weken vanaf nu) word GDR2 uitgerold op WP8 toestellen, en daar zit CalDav en CardDav in voor Google services.
http://allaboutwindowspho...d_CardDAV_Google_supp.php
Wel met "feedback" bedoel ik eerder het melden van mogelijke problemen. Maar de Lumia 925 is niet meer de enige met GDR2, er zijn al zat ander Lumia x2x toestellen, HTCs, etc. die de GDR2 update toegestuurd krijgen volgend WPCentral.
het viel me al op dat ik vandaag nog mail binnekreeg via google op mijn wp...
maar ze mogen van mij wel een beetje opschieten met gdr2 (of amber, voor de nokians onder ons)
Normaal gezien stopt Google alleen met nieuwe registraties voor EAS, bestaande connecties blijven gewoon werken. Althans, zo klonk de eerste aankondiging toch. Ze schrappen EAS ook niet volledig, voor Google Apps for Business blijft het gewoon over EAS syncen, aangezien Google zelf ook dondersgoed weet dat EAS veel meer functionaliteit biedt dan de CalDav/CardDav-combo, en bedrijven hebben het vaak niet graag als je functionaliteit wegneemt uit hun betaalde pakketten. :+
Google is sinds 31 januari gestopt met nieuwe gebruikers en EAS is alleen nog te gebruiken door mensen die het daarvoor al gebruikten of een zakelijk account hebben bij Google.
Officieel wel, maar dat is dus exact waar het hier om gaat. Voor Windows Phone geldt die datum van 31 januari niet, maar is het verlengd tot december 2013. Heb eind mei een vriend geholpen met zijn eerste Lumia 900 (tweedehands gekocht) en die syncte zonder problemen via EAS met zijn Gmail een Google Calendar (eerste keer dat hij dit instelde).

Overigens dezelfde ervaring met Symbian: Eind juni nog een nieuwe 808PV in gebruik genomen, dus ook weer een nieuwe EAS-connectie. Werkt ook zonder problemen sindsdien.

Oftewel: Hecht niet teveel geloof aan officiŽle Google-aankondigingen ;-)

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 1 augustus 2013 13:47]

In de betaalde pakketten van Google Apps blijft EAS nog gewoon werken, het stoppen van EAS betreft alleen de free accounts
We're ending support for Google Sync for all users, other than paid Google Apps users. Google Apps for Business, Education, and Government customers are not affected by this announcement. We’re ending support for Google Calendar Sync for all users on December 14, 2012. And we’re ending support for Google Sync for Nokia S60, and SyncML for all users, starting January 30, 2013.
Dat zei ik toch ook?

Overigens leuke opmerking: Ik gebruik nog steeds een Nokia 808PV met Symbian Belle FP2 en daarop werkt zowel EAS, Google Sync for S60 als SyncML nog steeds. Deze heb ik allemaal in mei 2013 pas ingesteld, dus ver na de aangekondigde datum. Blijkbaar geldt het uitstel dus voor meer dan Windows Phone alleen :)
Ik begrijp hier nog steeds niets van. Wat werkt er straks niet meer?
Google account op een windows phone.
Dus google calender en contacten kunnen straks niet meer gesynced worden.
Niet geheel waar. Alles wat nu reeds gekoppeld is blijft gewoon werken. Nieuwe accounts toevoegen en syncen zal niet meer lukken met ActiveSync, maar zoals in het artikel reeds is vermeld ondersteunt Windows Phone 8 met de GDR2 update (die momenteel wordt uitgerold) wel carddav en calldav. Een gewone gebruiker zal dus niet veel tot niets merken.
Ik ben al helemaal afgestapt van gmail. Mail er van gebruikte ik al niet, alleen de agenda en contact personen sync. Omdat Apple (MobileMe) zo'n fijne omgeving heeft waarbij je niet de agenda en contacten kan syncen op iets anders dan iOS.

Ben overgestapt op Outlook.com en dat werkt prima. Al valt er dan niet te syncen met een OSX machine. Wel een iOS device...

Eensch zal alles samen werken (hahaha kreeg het echt bijna mijn vingers niet uit getypt)
Omdat Apple (MobileMe) zo'n fijne omgeving heeft waarbij je niet de agenda en contacten kan syncen op iets anders dan iOS.
Is dit een troll??

Buiten het feit dat mobileme al een tijdje niet meer bestaat, is iCloud gewoon via CalDav en CardDav te benaderen via eender welke client, ook voor Android toestellen etc...

https://caldav.icloud.com/
https://contacts.icloud.com/
Laat GMail je mail forwarden naar een Outlook.com account en klaar ben je toch?

(eehm... qua mail dan...)

[Reactie gewijzigd door Maaster op 1 augustus 2013 13:25]

ja, punt is dat wp er ook contacten etc. uit vist...
Dan ze je gewoon lekker in een keer alles over naar een outlook account werkt erg prettig op WP ;)
Gelukkig dat Microsoft wel inspeelt op deze verandering. ActiveSync werkt prima momenteel, maar het is goed dat de partijen overgaan op een meer generiek systeem. Hopelijk gaat de overgang vlekkeloos en hoeven de huidige WP gebruikers niet tot weinig stappen te ondernemen om over te gaan op het nieuwe systeem.
Tja, Microsoft zou ook aan Google kunnen vragen of ze, al dan niet tegen betaling (door Microsoft he, niet door eindgebruikers), de native Google apps willen ontwikkelen voor Windows Phone.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True