Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 21 reacties

De nightlies en de Aurora-edities van Firefox ondersteunen inmiddels de basisfunctionaliteit van de webaudio-api. Deze JavaScript-api van de W3C maakt het verwerken van audio in webapplicaties mogelijk en is onder andere al te vinden in Chrome.

Mozilla meldt dat de basisfuncties van de webaudio-api inmiddels beschikbaar zijn in de Aurora-testversie en de laatste nightlies van Firefox. Daarmee wordt de support voor de api flink vergroot, zeker als deze wordt opgenomen in een komende Firefox-release. Onder andere Chrome en Opera bieden al ondersteuning voor de webaudio-api.Mozilla Firefox

De webaudio-api is vooral interessant voor developers die games ontwikkelen die binnen de browser draaien. Ook kan de api gebruikt worden voor webapplicaties, bijvoorbeeld voor het manipuleren van audiodata. De api laat ook toe dat er via event timing op bepaalde momenten audiofragmenten worden afgespeeld, terwijl Mozilla stelt dat webaudio ook goed gebruikt kan worden in combinatie met het WebRTC-protocol bij video- en audiochats.

Naast de webaudio-api bekijkt de W3C ook de mediastream processing api van Mozilla. Deze biedt geavanceerde mixing- en verwerkingsmogelijkheden voor zowel audio- als videostreams. Ook biedt het mechanismes voor p2p-routering. Onduidelijk is nog of deze api het tot browserstandaard zal schoppen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (21)

Is er dan ook de verplichting om met open codecs te werken als Ogg, Flac en Opus?
MP3 is na volgend jaar volledig patentvrij, dus die kan er ook tussen.
Behalve in de US:
An exception are the United States, where patents filed prior to 8 June 1995 expire 17 years after the publication date of the patent, and a loophole known as submarine patents made it possible to extend the effective lifetime of a patent through application extensions. The various MP3-related patents expire on dates ranging from 2007 to 2017 in the U.S.
Aangezien IE, Chrome, Firefox en Safari in de US worden gemaakt, is het dus maar zeer de vraag of het effect gaat hebben.
De dreiging van submarine patents geldt voor alle formaten, ook ogg/flac/etc dus dat is geen reden om wel/niet voor mp3 te kiezen.

De mp3 spec is uit 1992, en patenten moeten binnen een jaar geregistreerd worden. Na 2013 is het net zo'n patentvrije standaard als ogg of flac.

Wil overigens niet zeggen dat decoders patentvrije technologie gebruiken, maar dat geldt voor alle formaten. Ook een ogg decoder kan heel goed gebruik maken van gepatenteerde technologieen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 juli 2013 23:34]

Ben ik ook wel benieuwd naar, zeker in het daglicht van Apple en ..? Die had met video toch ook een probleem. open source en problemen met licenties enzo.
Dat waren Apple en Nokia. Die hadden bezwaren tegen codecs waar geen hardwarematige ondersteuning voor was in mobile device chipsets.

Als je een gewone mobiele processor video of audio moet laten decoden kost dat een hoop meer van je batterij dan als je een dedicated hardware decoder hebt.
@Maurits,
Had dit niet te maken met google die een voorstel deed met die patenten bevatte van o.a. Nokia. Deze patenten zouden na acceptatie onder de FRAND patent regel moeten vallen en dus voor een "schappelijke" prijs.
Volgens mij had Nokia daar niet zo'n zin in... (en terecht als je het mij vraagt)
misschien dat er met deze extra functionaliteit extra mogelijkheden komen om geluid te gebruiken op webpaginas. zodat je geluidseffecten krijgt bij het klikken van een knop, zonder dat het je extra laadtijd kost. zodat je nog meer interactie kan krijgen met je computer.

voordat je gaat roepen dat je gek wordt van alle muziekjes die op sites zijn geplaatst, dat is niet wat ik bedoel. dat is er onprofessioneel, maar ik bedoel muziek die door een speciale designer is gekozen. Om de ervaring van een website te vergroten.
Ik denk dat dit meer bedoeld is voor HTML5 games en dergelijke ...

Er zijn al enkele manieren om geluid af te spelen in een browser (de audio tag bvb) maar die zijn vrij beperkt in mogelijkheden. Zo kan je bijvoorbeeld met de audio tag niet eens de pitch niet aanpassen van een sample ... Met deze api hebben developers gewoon veel meer controle.

Een van de mooiste voorbeelden die ik al gezien heb:
http://dashersw.github.io/pedalboard.js/demo/

Een eigen testprojectje:
http://chordoracle.com/
Als alle belangrijke browser het ondersteunen dan is het toch ook een 'standaard' ;)

Goed nieuws dit, maakt het leven voor webdevelopers weer een klein beetje aangenamer.

[Reactie gewijzigd door Marientjuh op 10 juli 2013 16:11]

Hu. Kuch. Pff Tss.

Wacht, wat? Dus uhm... Internet Explorer 6, in zijn tijd, voldeed perfect aan de standaarden (tenslotte, het was de enige belangrijke browser met 95%)... Waar klaagt iedereen over?


On:
Dat iets door alle belangrijke browsers ondersteund wordt wil nog niet zeggen dat het zomaar plots een standaard is. Daarmee is het web al eens hard op zijn bek gegaan en browsermakers zouden nu wel beter moeten weten.
Het web is helemaal niet op zijn bek gegaan, de competitie en machtsstrijd tussen browsers heeft het web juist groot gemaakt. Als iedereen gewacht had op W3C hadden we nu nog steeds statische HTML. De dominante webbrowser heeft altijd de innovaties erdoor gedrukt via het enthousiasme van webdevelopers - eerst was dat Netscape, daarna IE, en nu Chrome. Dat is hoe het gaat, hoezeer de (op dat moment) kleinere browsers ook blijven klagen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 juli 2013 18:00]

Jazeker, IE6 was toen het uitkwam een uitstekende browser. Het heeft ook min of meer Ajax op de kaart gezet. Het probleem was het gebrek aan concurrentie en het gebrek aan aandacht van Microsoft voor deze browser. Dat heeft het web een jaartje of 10 praktisch stil doen staan.

Dus ja, het is wel degelijk zo dat standaarden ontstaan uit browser bouwers, en niet top down vanuit het W3C komen.
Alle nieuwe web innovaties starten als onofficiele extensies, en worden bij bewezen succes/populariteit officieel gestandaardiseerd.

Tegenwoordig is het web voor Google het primaire development platform (Apple en Microsoft hebben hun eigen native OSsen), dus komt de meeste nieuwe web tech uit het Google kamp, waarna Apple, Mozilla en Microsoft het supporten in hun browsers - of niet, of pas na lange discussies en aanpassingen binnen de W3C praatgroep.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 juli 2013 16:22]

Hmmm... en je wilde beweren dat Google geen eigen OS heeft?
*kuch*Android*kuch*ChromeOs*kuch*
ChromeOS = Chrome op een klein kerneltje.

Natuurlijk heeft Google ook Android, maar in elke presentatie die ze doen geven ze aan dat het web als platform hun nummer 1 prioriteit is. Dat zie je ook af aan het ontwikkeltempo van Chrome.
Met of zonder ingebouwde drm?
Geweldig, i.p.v. reclamen in de vorm van banners en popups nu gewoon reclamen in de vorm van geluid, ideaal!!!!
Dat kon al lang met Flash en HTML5 Audio, dus veel verandert er niet.
Maar Flash kun je makkelijk aan en uit 'togglen', HTML5 niet.
Uiteraard zal deze functionaliteit allereerst flink worden misbruikt door adverteerders.
De stelling dat het interessant zou zijn voor game-ontwikkelaars dient m.i. om dat te verbloemen.
Kwestie van audio volume configuratie opties in de browser beschikbaar hebben, dan kun je ze lekker hard zetten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True