Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties

Toshiba heeft een nieuwe productlijn, genaamd Kira, aangekondigd. Kira moet Toshiba's 'premium'-merk voor consumenten worden. De eerste computer in de reeks is een 13,3"-ultrabook met een schermresolutie van 2560x1440 pixels.

De Kirabook, zoals Toshiba de ultrabook noemt, krijgt typenummer AZ91 en zal beschikken over een behuizing die van een magnesiumlegering gemaakt is. Het beeldscherm zal aanraakgevoelig worden en gemaakt zijn van Concore Glass van Corning. Dankzij de li-po-accu moet er zonder stopcontact een hele dag op de ultrabook gewerkt kunnen worden. Met een gewicht van 1,18kg en een dikte van 1,78 centimeter zou de laptop ook makkelijk mee te nemen zijn.

Onder de motorkap van de laptop zit, afhankelijk van de uitvoering, een Core i5- of i7-processor uit de Ivy Bridge-generatie, gecombineerd met 8GB ddr3-1600-werkgeheugen. Er wordt een ssd met een capaciteit van 256GB meegeleverd. Een tweejarig abonnement op Symantec-diensten, waaronder Norton Internet Security, Norton Anti-Theft en Norton Online Backup, maakt deel uit van de standaarduitrusting van de laptop. Toshiba zal vanaf 3 mei in de Verenigde Staten pre-orders aannemen. De Kira AZ91 zal dan in drie varianten verkrijgbaar zijn, met prijzen van 1600 tot 2000 dollar.

Toshiba heeft donderdag een officiële website voor de Kirabook online gezet. De fabrikant heeft aan Tweakers laten weten dat de Kirabook alleen in de Verenigde Staten en Azië verkrijgbaar zal zijn. Er zijn ook geen plannen om de ultrabook op een later tijdstip in Europa te leveren.

Toshiba Kirabook Toshiba Kirabook Toshiba Kirabook Toshiba Kirabook Toshiba Kirabook Toshiba Kirabook Toshiba Kirabook Toshiba Kirabook Toshiba Kirabook Toshiba Kirabook Toshiba Kirabook
Update, 15:49: Mogelijke productfoto toegevoegd.
Update, donderdag, 10:35: Officiële productfoto's geplaatst en informatie over beschikbaarheid toegevoegd.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (100)

Uit de bron
Offered in both standard and touchscreen display configurations
Er worden dus versies geleverd zonder en met touchscreen. :)
Pff zit toch echt niemand te wachten op dat Symantec pakket?
Wel erg mooi om te zien dat ze hiermee komen. Al begrijp ik het nut van zo'n hoge resolutie niet.. iemand?
HiDPI. Maar dat ondersteunt Windows helemaal niet.

Misschien is deze laptop dus alvast voorbereid op Windows 8.1, waar ondersteuning mogelijk wel in komt.

Maar vooralsnog is dit inderdaad redelijk zinloos.
Ja wel hoor, zins win vista zijn er ook wat optie bijgekomen en verbeterd en kan je bijvoorbeeld via compatibel mode Windows laten weten dat programma niet mag schalen en je kan dan prima hidpi gebruiken.

Maar je kan dat als programmeur ook in je code inbouwen, met optie hidpi aware flag kan je Windows vertellen dat je programma niet geschaald mag worden.

Zins win95 kan je de dpi al instellen, maar interface schaalde niet lekker mee, maar dat is zins win8 volgens mijn niet meer aan de orde, interface schaalt beter mee, en als de programmeur weet wat die doet zal alle programma's ook prima weergeven worden in de dpi die de programmeur wilt. ;)
Pff zit toch echt niemand te wachten op dat Symantec pakket?
Mijn idee. Dit soort van koppelverkoop zou verboden moeten worden; je kunt namelijk vrijwel nooit kiezen voor een alternatief, d.w.z een Windows-installatie zonder bloatware. Mar onder tussen ben je na aanschaf zo maar een hele avond zoet mt als die junk er van te verwijderen.
[...]


Mijn idee. Dit soort van koppelverkoop zou verboden moeten worden; je kunt namelijk vrijwel nooit kiezen voor een alternatief, d.w.z een Windows-installatie zonder bloatware. Mar onder tussen ben je na aanschaf zo maar een hele avond zoet mt als die junk er van te verwijderen.
Je kan gewoon een herinstall doen op het moment dat je hem aankrijgt . . . Moet je niets verwijderen, gewoon even een clean install.
Op een verse computer duurt dit niet echt lang.

En waarom zit hier niemand op te wachten? Symantec was vroeger redelijk zwaar maar met hun laatste paketten zijn ze terug de top 3 in gegaan en vorige paar jaar zelfs op nummer 1.
Zeer weinig CPU verbruik en ze vonden de meeste spyware en virussen.

Meeste mensen kozen voor een gratis alternatief, net omdat dit gratis was. Nu krijg je het beste pakket er gratis bij? Vooral over klagen dan . . .
Een schone install betekent tegenwoordig, een image wegschrijven naar de hoofdpartitie, die image staat op een recovery partitie - ingebakken met alle bloatware. Na de install staat de bloatware er dus gewoon nog op.

/add
bovendien kan je vaak de meegekregen licensie niet gebruiken om te installeren via je zelf gedownloade iso.

[Reactie gewijzigd door DLGandalf op 18 april 2013 01:30]

Grappig, als laptopfabrikanten met een 1366x768-laptop komen krijgen ze klachten, komen ze met een heel hoge resolutie, is het ook niet goed. Geen commentaar op jou hoor, maar het geeft wel aan dat beide schermresoluties naast elkaar moeten blijven bestaan :)

Het nut is dat informatie er heel scherp uitziet. Telefoons en tablets hebben al dit soort hoge DPI's, maar laptops en desktopschermen bleven achter. Nu die desktopschermen nog, want 1920x1200 op een 24" is nog altijd wat matig als je bedenkt dat er 10" tablets zijn die hogere resoluties hebben (wat zeg ik: er zijn al telefoons met zo'n full hd-resolutie). Nu houd je die wel dichter bij je ogen, maar qua beeldvulling is het niet te vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 17 april 2013 15:48]

Een beetje ' in verhouding' zou toch prettig zijn. Tussen 1366x768 en 1080p of hoger zit nogal een range aan resoluties. Een 1440x of 1600x resolutie ben je al een stuk beter af kwa werkruimte.

Voor een gamelaptop met een uber videokaart en 1366x768 scherm is het misschien nog niet eens zo gek, maar als je gewoon een Intel HD laptop hebt ben je waarschijnlijk veel aan het werk in de desktop omgeving, dan gaat 1366x768 je toch echt snel irriteren.
Al begrijp ik het nut van zo'n hoge resolutie niet.. iemand?
Wanneer er er een Full HD scherm in gezeten had, klaagt men, nu zit er eindelijk een hogere resolutie in, is het weer niet goed. Ik vind het juist positief dat Toshiba zo innovatief bezig is, ze zijn (een van de) de eerste met zo'n scherm in een ultrabook.

Daarnaast is het een touchscreen, dus dan is zo'n hoge resolutie zeker prettig om in te zoomen en te browsen. Als ik het geld had zou ik hem zeker kopen, wat een specs!

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 17 april 2013 15:49]

Mits het OS het ondersteunt zie ik het nut van zo'n hoge resolutie wel. Ik zit er al jaren op te wachten.

Technische schema's in PDF's zijn zonder zo'n scherm alleen te lezen als je ze uitvergroot. De iPad 3 en 4 maakten het voor het eerst mogelijk om gewoon door die schema's te bladeren zonder in- en uitzoomen en toch kan je alle details zien. Het werd tijd dat ook gewone laptops eindelijk een hogere resolutie krijgen.

Edit: type iPad toegevoegd

[Reactie gewijzigd door rud op 17 april 2013 20:35]

Ondersteunt Windows inmiddels een beetje goed hiDPI? Dus niet dat je deze resolutie native hoeft te draaien op 13", maar meer zoals Retina?

Edit: Hmm volgens mij niet dus (iig in Windows 8 ).. dan zie ik het nut van een dergelijk scherm niet voor een Windows laptop? Dan blijven afbeeldingen e.d. gewoon blurry of uit verhouding... En veel applicaties kunnen niet omgaan met de standaard vergroting van fonts/interface (de workaround die in Windows 8 de enige optie biedt).

Misschien dat deze ultrabook meer gericht is op 8.1, waar potentieel wel HiDPI ondersteuning in komt.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 17 april 2013 15:42]

Ik kan op mijn 15 inch macbook retina windows 7 gewoon op 2880x1800 zetten met scherp beeld.
maar dan is het wel erg klein, dus verwacht een schalings actie net als op de macs.
Mijn ervaring met het vergroten van de interface/tekst is in Windows 8 eigenlijk best goed te noemen. Het schaalt een stuk beter.
Het was an-sich al wel redelijk in windows (zet de shell eens op 192dpi, en probeer het zelf) sinds Vista eigenlijk, maar met Win8 heb je eigenlijk veel meer standaard UI elementen die vector zijn of hi-density bitmap (MS app iconen) dat het allemaal beter schaalt. Modern UI is eigenlijk alles al vector-based en dat schaalt sowieso goed.

Windows is al zo'n 3-4 jaar "retina ready", hoewel de automatische herkenning vrij matig is; als hij 15" detecteerd en 1920*1080 (zoals m'n XPS15) zet hij je hooguit door naar 120dpi, maar het was altijd meer een soort van accessibility feature geweest. Hoog-DPI schermen zijn eigenlijk vrij nieuw.
Mijn ervaring met het vergroten van de interface/tekst is in Windows 8 eigenlijk best goed te noemen. Het schaalt een stuk beter.
Kan je de startbalk (of taakbalk, hoe het ook heet) ook vergroten? Ik kan me ook voorstellen dat niet alle software even goed schaalt of websites. Van iconen en tekst is het goede schalen in W7, Vista, XP mij bekend is het bekend maar van de taakbalk niet.
Je kunt met een dergelijk hoge resolutie natuurlijk veel meer dan alleen maar naar de interface van je OS en programmatuur aan kijken. Om maar even twee goede voorbeelden te noemen: foto's bekijken en het lezen van tekst(office, pdf) is een verademing op dergelijk hoge resoluties.

Het klopt dat de Windows interface niet helemaal lekker schaalt en dat is erg jammer. Maar dat maakt een dergelijk scherm zeker niet minder nuttig. Tevens is het zo dat hoe meer mensen een hogere resolutie draaien, hoe sneller de ondersteuning hiervoor in Windows en andere programmatuur op niveau komt :)

Wat mij betreft geldt op gebied van schermresoluties nog steeds: meer is beter. Ik zou maar wat graag mijn inmiddels 4 jaar oude 30" monitor die op 2560x1600 draait inruilen voor een 30" monitor met 4K resolutie.
Hierop wachtte ik, een ultrabook met een hoge resolutie scherm en een lange accuduur! Prijs is wel aan de hoge kant, ik hoop dat andere fabrikanten snel volgen!
Blorgg,
Dat kan toch gewoon! 4k resolutie van Eizo voor 16k... das wel 2 euro per pixel...
Per vertikale beeldlijn.
Windows 7 kan perfect overweg met een 2560x1440 scherm. Waarom zou dat niet gewoon goed werken? Windows schaalt al jaren gewoon heel goed. Je hoeft dus juist geen suffe retina trucs te gebruiken om alles pixels te verdubbel oid.

Enige probleem wat ik ermee had is dat er maar weinig kabels zijn die deze resolutie aan kunnen. Je moet echt verdomd goed opletten dat je de juiste HDMI of DVI kabel te pakken hebt. Anders valt de resolutie terug op Full HD. Maar goed, bij een laptop met ingebouwd scherm heb je daar niet direct een probleem mee.
Windows 7 gaat echt niet goed om met HiDPI modes. Alle websites zijn klein, of je vergroot ze maar dan heb je dus niet de 2x scherpere afbeeldingen die de meeste grote websites aan retina devices geven. Verder gaan bijna alle applicaties er niet goed mee om.

Start een OS X op een retina MBP en dan daarna Windows 7 op een retina MBP. Dat is best wel een groot verschil.

Hopelijk dat het bestaan van dit soort schermen de software bedrijven zal activeren er iets aan te doen. Want mijn voorkeur gaat er naar uit dat alle devices gewoon zo lekker scherp zijn!
IK denk niet dat dit een verkoopsucces wordt. hij is mooi, maar dat kan je zeggen van alle dunne laptop's tegenwoordig. Hij is licht en dun, hetzelfde verhaal. Verder heb ik gewerkt bij een computerwinkel en wat een rommel zijn die Toshiba's, zowel de goedkope als de duurdere. Ik zeg dit niet vaak want er kan altijd wel een slechte badge tussen zitten, maar van de Toshiba's kregen we er echt zo danig veel terug of voor herstelling dat je je begint af te vragen of ze wel de moeite doen om een degelijk product op de markt te brengen.

Wel mooi dat fabrikanten hoge resoluties pushen, maar het is belachelijk. Je kan dezelfde resolutie in een amper iets kleiner tablet scherm krijgen voor minder dan 399 EUR, dus wat is er nu juist ingewikkelder aan op iets van dezelfde resolutie te krijgen op een groter als dikker oppervlak ? De prijzen zijn gewoon kunstmatig hoog gehouden en nu beginnen meer mensen gewoon over te stappen op een smartphone of tablet voor te browsen en YouTube te bekijken.

En niet afkomen dat er geen apps zijn voor deze resolutie op Windows, moesten alle fabrikanten dit gaan gebruiken dan zouden er meer dev's hun programma's aanpassen. Verder maakt het op een computer niet zoveel uit, want de programma's zijn resolutieonafhankelijk.
IK denk niet dat dit een verkoopsucces wordt. hij is mooi, maar dat kan je zeggen van alle dunne laptop's tegenwoordig. Hij is licht en dun, hetzelfde verhaal. Verder heb ik gewerkt bij een computerwinkel en wat een rommel zijn die Toshiba's, zowel de goedkope als de duurdere. Ik zeg dit niet vaak want er kan altijd wel een slechte badge tussen zitten, maar van de Toshiba's kregen we er echt zo danig veel terug of voor herstelling dat je je begint af te vragen of ze wel de moeite doen om een degelijk product op de markt te brengen.
Mooi is en blijft een persoonlijk mening. Ik neem aan dat die computerwinkel niet vaak high-end Toshiba's als de Tecra en Portege-serie verkocht heeft, want dat zijn erg stevige laptops (met 3 jaar garantie). Deze Kirabook is helemaal het neusje van de zalm en zal kwalitatief van hoog niveau zijn.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 17 april 2013 16:36]

Nou ik heb heel wat "batches" Toshiba moeten uitleveren en herken me niet in dat beeld. Zeker niet als het gaat om de Portege's en Tecra's.
Neen ik had het meer op de consumentenlijn van computers. Voor professionelen verkochten we enkel Lenovo T en X series, HP Elitebooks en Dell Lattitudes.
Kee, helemaal mijn ding deze laptop. Jammer dat ik ook voor een tweejarig abo moet betalen en maar moet afwachten of linux er een beetje stabiel op werkt.. Aan de andere kant vermaak ik me in de tussentijd heus nog wel met de modellen van twee jaar jonger :)
Ik denk dat ze bij Toshiba zich ook wel kunnen bedenken dat zat mensen dat helemaal niet zouden gebruiken en liever een goedkopere notebook aanbieden.

Wellicht dat ze het dus extra goedkoop konden scoren, of zelfs gratis, waardoor het aantrekkelijk werd om het mee te leveren. Symantec heeft hiermee aanwezigheid op een notebook van mensen die meer willen uitgeven aan notebooks en het waarschijnlijk toch zonde vinden om het niet te gebruiken, waarmee ze dus hun product promoten bij een juiste groep die het vervolgens ook gaan gebruiken op hun nadere systemen of aan anderen aanraden.
Aan de andere kant vermaak ik me in de tussentijd heus nog wel met de modellen van twee jaar jonger :)
Jij hebt al modellen die over twee jaar uit gaan komen? :?
Hoe meer pixels hoe beter mensen, ook al maak je de tekst weer groter het gaat ook om de scherpte!! waar blijven de 22/27 inch 4K schermen???
Kijk, dat vraag ik me ook al een tijdje af. Wanneer kan ik mijn 23" 1080p schermen vervangen door vergelijkbare 4k schermen? Bij TV's zie de trend al inzetten, hopelijk duurt dat niet lang meer voor PC monitoren volgen (anders moet ik maar eens een TV aanschaffen ;-) ).
Link doet het niet?

The requested URL was rejected. Please consult with your administrator.

Your support ID is: 13569447199143160190
Zijn letters op deze resolutie en met deze diagonaal nog wel leesbaar?!
Nooit van DPI-instelling gehoord, of zoom in browsers, nee?
Dat heeft namelijk elk fatsoenlijk OS tegenwoordig wel.
Grappig dat je dat zegt ;)

Windows ondersteunt geen DPI-instellingen, dus volgens jou geen fatsoenlijk OS.
http://bytemogul.com/?p=93

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 17 april 2013 15:48]

Lijkt me een beetje kip-ei probleem hier, Windows als major OS voor PC gebruik gaat slecht om met DPI instellingen, en blijkbaar heeft het daardoor al een flinke tijd de hi-resolution laptop/desktop schermen tegengehouden.
Nu andere OS-en (lees iOS & Android) zeer succesvol hogere resoluties toepassen op apparaten die bijna als laptop/desktop vervanger kunnen worden gezien, lijken de hardware fabrikanten eindelijk in de gaten te hebben dat er toch behoefte is aan hogere resoluties, ook op de relatief kleine schermen van een 13 inch notebook.
Persoonlijk ben ik daar heel blij mee, vooral wanneer ik aan het coderen ben, dan is die 768/1080 pixels wel erg weinig vertikaal (en een laptop op z'n kant typt zo moeilijk ;-) ).
Je vergeet Mac OS X, dat is sinds Mountain Lion ook in staat om dynamisch qua DPI te schalen, ivm de retina display Macbooks .
Was ik niet vergeten hoor, ik vindt de Macbook Retina een prachtig apparaat. Het heeft alleen niet de marktpenetratie van een Windows, iOS of Android. Daarmee heeft het minder invloed op wat de markt doet, al zal het zeker ook een factor zijn die meespeelt.
Volgens mij legt die link juist uit dat Windows het wel ondersteunt, al moet je ff twee settings aanpassen.
Note that because this is more of a work around rather than native HiDPI support, Windows 8 will draw EVERYTHING at a scaled up resolution, rather than intelligently selecting which content should be scaled dynamically. Microsoft has promised that native support for HiDPI displays is coming to Windows 8 in an update soon.
Als het OS er goed mee omgaat wordt het juist fijner met het lezen.
Natuurlijk kun je de dpi instellen in windows. Ik heb mijn Asus ux31A (1920X1080 op 13,3") op 116% staan. Dus alles wordt iets uitvergroot.

Ik zit nu momenteel met mijn ogen op 35 cm afstand. En ik kan overduidelijk geen pixels zien. Ik heb geen bril nodig :P ik heb mij pas geleden nog laten testen. Als ik met mijn hoofd naar voren ga, begin ik pixels 'te zien' bij een afstand van 10 cm. Met pixels zien, bedoel ik simpelweg dat je kunt zien dat het puntje op de i een blokje is ipv een rondje.

Vind ik 2560x1440 dus nodig? Nee absoluut niet, aangezien ik de dpi boven de 100% heb, zijn de tekens meer dan klein genoeg voor mij. En aangezien ik pas op 10 cm pixels kan onderscheiden is het voor de afstand ook overduidelijk niet nodig.
zo zie ik het graag weer een stapje verder :)

[Reactie gewijzigd door jappiejaap op 17 april 2013 19:29]

Retina schermen zijn niet goedkoop! vergis je daar niet in.
Op Retina schermen (en concurrentie) zit volgens mij ook een idee van "de meeste consumenten kopen toch wel een scherm, of het nu een resolutie is dat alle telefoons al sinds vorig jaar hebben of een serieuze resolutie, dus waarom voor dezelfde prijs een duurder te produceren scherm verkopen?" Als ze ermee weg konden kopen verkochten ze nu nog 720p schermen van 26 inch. En om niet te veel concurrentie te veroorzaken worden de serieuze schermen dus ook flink duur gehouden en wordt er niet al te veel van geproduceerd, zodat men op goedkope flutschermen kan blijven cashen. Er hoeft er maar een te komen die voor 200-300 euro een goed verkrijgbaar scherm met degelijke specs op een soortgelijke resolutie als dit ding of zelfs nog hoger uitbrengt, en het hele kaartenhuis stort in.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 17 april 2013 22:37]

Macbook Pro met Retina begin bij de 1700 Euro ofzo? Niet dezelfde prijzen dus. Daarbij krijg je bij Toshiba ook nog eens veel betere garantievoorwaarden vanaf de fabriek. Touchscreen is ook een meerwaarde.

Daarbij scoort Toshiba al jaren top in de uitvaltests.
De goedkoopste macbook pro retina heb je voor 1529 eur. Via pricewatch zelfs voor 1469. Wat dat betreft zit je dus in dezelfde prijsklasse. Ik denk dat de meerwaarde van een touchscreen bovendien ook per persoon verschilt. Ik heb het zelf eens mogen proberen op een Sony Vaio die op windows 8 draait en vond het in eerste instantie helemaal niks. Bovendien komt je scherm vol vlekken te zitten, wat je er bij een tablet wel even makkelijk afveegt, maar bij een laptop is dat toch wat ingewikkelder.
Ik denk zelf dat je gewoon moet afwegen of je voor OSX wilt gaan of Windows. Of als je allebei wilt, want dat kan natuurlijk ook.
Kijk naar een kleine laptop met een i5 of i7, 8GB RAM, 256GB SSD en een hoge resolutie, en ook nog in klein (~13") formaat. Die zijn nu eenmaal duur. Heeft niks met Apple prijzen te maken natuurlijk.
plus het feit dat de meeste mensen een apple pc van 2000 euro vergelijken met een standaard laptop van amper 500 euro.

al wil je een zelfde ervaring als apple moet je ook iets in die zelfde prijs klasse zoeken.
Als ik een vergelijking zou maken, dan zou ik het goedkoopste Apple-product wat aan mijn eisen voldoet vergelijken met (bijvoorbeeld) het goedkoopste Lenovo-product wat aan diezelfde eisen voldoet. Bijvoorbeeld in de t.net pricewatch invullen wat je wilt hebben, dan alleen de selectie van het merk veranderen.
Helaas maakt Apple geen 15" laptops onder de 1400, en ondertussen ben ik erg tevreden met mijn Lenovo Thinkpad Edge van minder dan 500. Dus ja, Apple-producten worden vaak vergeleken met veel goedkopere producten van de concurrent, en in sommige gevallen terecht.

Mijn volgende laptop zal waarschijnlijk een 13" model worden, dus dan zou de Macbook Air een optie zijn. De 13" MBA begint bij ongeveer 1000, maar heeft voor mij een aantal nadelen zoals het missen van bedraad ethernet (losse adapter telt imho niet) en een glanzend scherm. Verder zijn de voordelen aan de MBA voor mij heel erg beperkt (wifi op 5ghz, usb3, iets grotere accu, that's it). Alle andere voordelen zoals i5 tov i3 en het gewicht en design boeien mij namelijk niet, dus ben ik ook niet bereid om daarvoor honderden euro's neer te leggen. Zelfs over het voordeel van de accu twijfel ik, want met m'n huidige laptop loop ik vrijwel nooit tegen een lege accu aan. Verder heb ik ook nergens usb3 of thunderbolt hardware liggen, dus dat is ook puur voor de toekomst bedoeld. wifi op 5ghz is ook alleen op drukke evenementen noodzakelijk. Thuis is de ontvangst op 2,4ghz namelijk prima. Waar ik wel naar zou zoeken is meer storage (muziek, vm's, etc. geen ssd dus), mat scherm, uiteraard bedraad ethernet (gezien gewicht en design onbelangrijk zijn is dat geen probleem), bouwkwaliteit (Apple is daarin helemaal niet bijzonder goed. 1x laten vallen en je hebt een deuk. Liever een barst in m'n plastic dan een deuk in m'n aluminium), en een trackpoint. Verder zou ik ook blij worden van de keus om een laptop zonder OS te kopen, maar zolang dat mijn keuze in hardware beperkt blijft dat ene droom...