Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Google heeft een previewfunctie in Drive ingebouwd die gebruikers snel voorvertoningen van dertig verschillende bestandsformaten in de online opslagdienst voorschotelt. Onder andere kunnen video's getoond worden en kunnen gebruikers tekstdelen selecteren in documenten.

In de komende weken wordt de functionaliteit volgens Google uitgerold naar Drive-gebruikers. Zodra ze dan een ondersteund bestand openen, krijgen ze direct een voorvertoning in de viewer te zien. Documenten van Google Apps zelf zijn via het rechtermuisknop-menu te openen in het preview-deel. Gebruikers kunnen met de pijltjestoetsen zijwaarts door bestanden browsen, ze kunnen video's direct bekijken en ze kunnen door documenten met meerdere pagina's scrollen. Daarnaast kunnen gebruikers delen van tekst selecteren en kopiëren, kunnen ze in- en uitzoomen en is er de mogelijkheid om via de viewer bestanden de te delen, te downloaden, te printen of te bewerken.

Er is ondersteuning voor zestien verschillende bestandstypen en dertig verschillende formaten. Naast de Google-documenten, pdf en Microsoft Office-formaten, kunnen onder andere voorvertoningen van afbeeldingen in jpeg-, png-, tiff- en Raw-formaten getoond worden en is er ondersteuning voor svg, postscript en truetype. Op videogebied toont het preview-menu onder andere webm-, mpeg4-, ogg-, mov-, avi- en flv-beelden. Ook kunnen gebruikers tekstbestanden doorzoeken, waarbij het maximum op de eerste honderd pagina's ligt. Gebruikers kunnen er ook voor kiezen bepaalde bestanden door apps te laten openen in plaats van door de previewer.

Google Drive preview 1 Google Drive preview 2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Er is ondersteuning voor zestien verschillende bestandstypen en dertig verschillende formaten.
Misschien een gekke vraag, maar wat bedoelen ze precies met die 30 formaten? Zijn dat de verschillende groottes waarop een afbeelding of video weergegeven kan worden?
Met bestandstypen wordt hier bedoeld: Bestanden die in een bepaald programma geopend kunnen worden
Formaten: De extenties

Zo zijn JPG, BMP en GIF verschillende extenties voor hetzelfde soort bestandstypen (afbeeldingen). Beetje raar verwoord maar goed.

Het volledige lijstje:

Google Drive lets you view these file types:
•Image files (.JPEG, .PNG, .GIF, .TIFF, .BMP)
•Video files (WebM, .MPEG4, .3GPP, .MOV, .AVI, .MPEGPS, .WMV, .FLV)
•Text files (.TXT)
•Markup/Code (.CSS, .HTML, .PHP, .C, .CPP, .H, .HPP, .JS)
•Microsoft Word (.DOC and .DOCX)
•Microsoft Excel (.XLS and .XLSX)
•Microsoft PowerPoint (.PPT and .PPTX)
•Adobe Portable Document Format (.PDF)
•Apple Pages (.PAGES)
•Adobe Illustrator (.AI)
•Adobe Photoshop (.PSD)
•Tagged Image File Format (.TIFF)
•Autodesk AutoCad (.DXF)
•Scalable Vector Graphics (.SVG)
•PostScript (.EPS, .PS)
•TrueType (.TTF)
•XML Paper Specification (.XPS)
•Archive file types (.ZIP and .RAR)

Geen OpenDocument formaten zoals odt en ods helaas...Of zat ondersteuning daarvoor er al in?

[Reactie gewijzigd door thefal op 21 februari 2013 09:29]

Ik zie in dit lijstje geen RAW formaten terug (wordt wel genoemd in het artikel), PSD en AI zijn natuurlijk ook al heel erg stoer, maar als ik mijn NEF's ook nog kan bekijken... wauw!

[Reactie gewijzigd door DeFeCt op 21 februari 2013 09:42]

Ik vind het ook erg vreemd dat ODF niet in het lijstje staat. Of bedoelen ze met 'Google documenten' al OpenDocument bestanden.

Ik ben wel eens een keer een XPS bestand tegengekomen en ben eigenlijk best te spreken over Apple Pages. Maar, ik zal de eerste zijn om toe te geven dat beiden absoluut niche formaten te noemen zijn in vergelijking met het op-één-na meest populaire document format.

Het zou raar zijn als ODF niet ondersteund wordt, zeker nu steeds meer overheden in de wereld er op standaardiseren...

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 21 februari 2013 12:10]

Google gebruikt voor Google Docs zijn eigen gesloten interne format, niet ODF.
Net even geprobeerd... Een .odf geeft 'No preview'. Dat zit er dus nog niet in...
Ik vermoed dat ze met formaten 'bestandstypen' bedoelen. Voorbeelden zijn .JPEG .PNG .doc
edit: oh wacht niet goed gelezen. Die formaten zullen wel manieren van weergeven zijn idd.

[Reactie gewijzigd door Ruud033 op 21 februari 2013 09:17]

Heel leuk allemaal, maar ze mogen zich eerder druk gaan maken om de upload snelheid.

Gisteren mijn drive account ge-upgrade naar 100gb om alle foto's en camera video's veilig te stellen. Dezelfde avond alweer opgezegd. Uploaden gaat echt belachelijk langzaam terwijl mijn upload snelheid behoorlijk snel is.

Eerst je zaken op orde voordat je verder gaat lijkt me 8)7
Er is een limiet van 1 file per seconde, dat is over ongeveer de hele apps-omgeving ook zo (bijv. migreren van mail).

[Reactie gewijzigd door RielN op 21 februari 2013 11:17]

Ik werk al vanaf het begin met de drive. Hoewel ik een veeleisend gebruiker ben heb ik totaal geen problemen met de upload (glasvezel hier). Je trekt de pijp niet dicht maar het werkt gewoon goed. De syncfunctie werkt prima en kan prima andere zaken doen.
Ik veel ergere alternatieven meegemaakt, trager, slechte sync enz.
Daar zijn waarschijnlijk aparte teams mee bezig, ik zie niet aan waarom hier niet parallel aan gewerkt kan worden. Waarom zou het team die dit soort features creëert moeten wachten op het team dat met de netwerk performance bezig is?


P.S. Bizar dat dit +3 krijgt 8)7 (niet dat rating hier op Tweakers veel zegt, maar toch..)
Het zou ook best prettig zijn als Google een editor voor programmacode integreert.
Het zou ook best prettig zijn als Google een editor voor programmacode integreert.
En de GCC C/C++ compiler...;)
offtopic:
Dan mogen ze deze ook wel gelijk doen:
http://bellard.org/jslinux/

[Reactie gewijzigd door Eloy op 21 februari 2013 10:18]

offtopic:
Zelf gebruik ik Neutron drive wat goed integreert met Google Drive
Bedankt voor de tip ;)
Heb je al een keer naar Neutron Drive gekeken?

https://chrome.google.com...nlbolmgmnchmhfnicfefjgnff

/nvrmind, had even de reacties wat verder moeten doorlezen, had niet gezien dat in het lichtgrijs iemand al dezelfde tip gaf....

[Reactie gewijzigd door swtimmer op 21 februari 2013 10:19]

Als ze dit nu eens deden voor de Android app. Die is vrij nutteloos momenteel. Geen thumbnails bij foto's. Geen mogelijkheid om de bestanden direct op te slaan op je telefoon / tablet. Geen mogelijkheid om filmpjes die op je drive staan in volledige kwaliteit af te spelen (hij streamt altijd een superlow quality versie.) Ik had gehoopt alles lekker bij google te kunnen bundelen, maar voor cloud opslag zijn dropbox en MS skydrive toch echt even beter, voor gebruik op een tablet.
Als je bestanden uit je Google Drive op wilt slaan op je telefoon kun je Send To SD gebruiken uit de Play Store: http://goo.gl/y18KR
Je kunt ook ES File Explorer gebruiken en je Google Drive mounten als een schrijf.
Je lijkt een opdrachtgever wel. Omdat iets vanzelfsprekend is, maakt nog niet dat die code magisch en vanzelf geschreven wordt. Ook bij Google moeten ze prioriteiten stellen wat ze eerst bouwen.

Omdat een dak op een huis logisch is zorgt er nog niet voor dat je daar mee begint.

[Reactie gewijzigd door aToMac op 21 februari 2013 09:25]

Complimenten voor die vergelijking.

Ik ben blij dat de functie er nu in zit, maar er waren inderdaad belangrijkere dingen om eerst aan te werken.
Jij bent toch programmeur en hebt al meer programma's geschreven en weet wat vanzelfsprekend is? Als ik bij een architect kom moet ik ook niet specifiëren dat er wel een voordeur in moet zitten en een dak bovenop.

Opdrachtgevers hebben meer dan gelijk dan gewoon een vage omschrijving te geven, want verder kunnen deze (vaak economisten) het ook niet specifiëren. Als je daar als bedrijf een probleem mee hebt, misschien moet je dan een competent communicatiepersoon sturen, in plaats van een extreme autist die alles exact in punt en stip alles gespecifieerd moet krijgen.
Misschien moet je zelf je communicatie verbeteren door begrijpend te leren lezen. Ik begrijp je vijandigheid ook niet en je termen als autist die genoemd worden.

Ik geef alleen het bouwproces aan. Dit heeft te maken met prioriteiten en time to market. Neem maar aan dat ze bij Google een goede afweging hebben gemaakt.

Much to learn you still have, padawan.
Eigenlijk dien je er eerst voor te zorgen dat het huis (zo goed als) af is, incl dak, voor je het op de markt brengt.
Nouja, als we zo verder gaan, zou je ook kunnen zeggen dat genoeg mensen bereid zijn om al tijdens de verbouwing in hun 'nieuwe' (tweedehands) huis te gaan wonen.
Er zat al een previewer in voor de meesta Office bestanden. Daarom vind ik het juist niet zo heel erg nieuw wat ze nu hebben gedaan.
nu nog automatische sync van mijn foto's en muziek in een geselecteerde map en ik koop gelijk 200gb! kom op google maak de ultieme all in ons cloud service
In OSX kan je vrij ver komen door met symoblic links te spelen. In ieder geval heb ik het nu zo opgezet dat ik bepaalde mappen wel/niet kan syncen!
Symlinks werken idd ook op Windows best goed.
Zo maar even testen of google nu wel weer opendocument ondersteund.

Behalve dat min-puntje, ben ik zeer tevreden met google-drive. Ik gebruik het voor al mijn documenten. En het makkelijk delen met andere gebruikers is heerlijk.
Naast het doorzoeken van text bestanden is het ook mogelijk om PDF bestanden te doorzoeken! enkele de eerste 10 pagina's weliswaar, maar het is een mooi begin!
You'll also be able to search for text found on the first ten pages of any image PDFs on your Drive.
En ik paar weken terug maar vloeken waarom google drive geen thumbs van van m'n foto's liet zien :|
Ik zat vorige week al te k*tten met verschillende apps om Coursera video's te streamen via Android... Ik had één uberslechte app gevonden die het kon (Video Cloud). Gelukkig ondersteunt de Android app het nu native.