Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Google lijkt van plan te zijn om fysieke betaalkaarten te introduceren, waarmee gebruikers kunnen betalen via zijn eigen dienst Wallet. De kaart werkt vermoedelijk op vergelijkbare wijze als een conventionele creditcard. Google heeft officieel nog niets bekendgemaakt.

Dat Google met een eigen, fysieke betaalkaart komt blijkt uit een nieuwe versie van de Wallet-applicatie die Android Police in handen kreeg. De internetgigant heeft de nieuwe app zelf nog niet uitgebracht, maar Android Police heeft al vaker vroege versies van Google-apps getoond. Het is nog onduidelijk wanneer Google de vernieuwingen officieel aankondigt.

Uit de getoonde screenshots blijkt dat gebruikers in de nieuwe versie een creditcard kunnen bestellen die door Google vervolgens wordt thuisgestuurd. Het blijft nodig om een bestaande creditcard aan de Google-betaalkaart te koppelen via de Wallet-dienst, zo blijkt uit de gepubliceerde afbeeldingen. Waarschijnlijk wil Google met fysieke betaalkaarten ervoor zorgen dat zijn Wallet-dienst op meer plaatsen gebruikt kan worden: nu kunnen gebruikers alleen nog elektronisch betalen, of via de korte-afstandstechnologie nfc op een geschikte smartphone.

Verder tonen de afbeeldingen iets dat Wallet Balance wordt genoemd. Hiermee lijkt te worden aangegeven dat Google het voor gebruikers mogelijk wil maken om geld op een Wallet-account te zetten. Dit kan vervolgens weer van het account verplaatst worden naar een bankrekening.

Momenteel kan in Nederland al via het web met Wallet worden betaald. Daarmee kunnen onder andere apps in de Play Store worden gekocht voor het Android-besturingssysteem. Betalingen op basis van nfc worden nog niet ondersteund en het is onbekend wanneer Google dit in Europa wil uitrollen. Daardoor is het niet aannemelijk dat Nederlandse gebruikers meteen bij de release een Google-creditcard kunnen bestellen. Ook valt nog te bezien of Nederlanders meteen toegang krijgen tot Wallet Balance.

Google creditcard Google creditcard Google creditcard Google creditcard Google creditcard Google creditcard Google creditcard Google creditcard
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Het blijft nodig om een bestaande creditcard aan de Google-betaalkaart te koppelen via de Wallet-dienst, zo blijkt uit de gepubliceerde afbeeldingen.
Willen ze nu niet snappen dat dit grootschalig gebruik in Europa in de weg staat? Lang niet iedereen heeft een CC en dit blijft de eeuwige klacht tegen Android: je moet een credit card hebben om iets te kunnen kopen in de Play Store. Nu doen ze hetzelfde met Wallet, jammer.

Edit: Ik snap dat er omwegen zijn met debet-cards en virtuele kaarten, maar dat is toch weer een "pasje" dat je moet regelen speciaal voor Google, terwijl er al tal van betaalmogelijkheden zijn in Europa die meer geaccepteerd zijn :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 2 november 2012 07:31]

Inderdaad, als Developer voor apps in Google Play weet ik gewoon dat als er inderdaad een andere betalingsmogelijkheid erbij komt (denk aan Paypal of op telefoonrekening) de sales zal stijgen (En dus ook voor Google zelf).

Ik verdien ook meer met de Amerikaanse doelgroep, dan met mijn Nederlandse apps, xD

Snappen ze het bij Google dan nog steeds niet? Dit werkt al jaren goed bij Apple gebruikers.
Ik koop zelf ook apps uit Google Play, maar ik ben mijn prepaid 3Vcard nu al zat.
Misschien is de prepaid kaart van Moneybookers misschien iets? Tientje per jaar, internet aankopen kost niets extra, en je kan helemaal gratis opladen via iDeal. (Iets waar je bij 3V moest betalen dacht ik.)

Moneybookers moet wel wat meer info van je hebben en er gaat een langer proces aan vooraf, maar dan werkt het zeer prettig.
[persoonlijk]
Tientje per jaar
Daar heb je het al. Voor mij al een 'no go.'

Het gaat er om dat ik voor de kleine betalingen niet nog een extra bedrag moet betalen.
Als ik vanaf 1 juni (vanaf gebruik HTC One X) kijk wat ik wil kopen in de play store, zou dat nog geen 5 euro geweest zijn aan goedkope apps en een enkele dure app (10+ euro.) De rest heb ik aan de gratis apps genoeg of heb ik het tijdelijk illegaal (ja echt tijdelijk, tot dat dit probleem voor mij is opgelost .) Dan vind ik 10 euro p.j. toch prijzig.

Voor een CC ben ik misschien iets meer kwijt (weet de prijzen niet, denk rond 3-4 euro per kwartaal) maar dan zit ik bij mijn eigen bank en heb ik niet nog een aparte rekening. (aangezien ik geen MB rekening heb, heb genoeg aan PayPal)

En ik heb een vermoeden dat er heel veel mensen zijn die er zo over denken.
[/persoonlijk]

Het is voor degenen die hier niet op zitten te wachten hopen op een toekomstige PayPal/Moneybookers betaling. Aangezien dat er blijkbaar niet in zit door dit systeeem, zal ik met de gratis apps tevreden moeten zijn en in de toekomst een CC halen als er meer CC betalingen mee gedaan moeten worden.

[Reactie gewijzigd door Wallioo op 2 november 2012 08:36]

Die 10 euro per jaar bespaar ik al doordat ik nu dus spul uit het buitenland kan halen.
Je betaald dan toch een tientje per jaar. Iets met wat met Paypal/op telefoonrekening niet van toepassing is.
Pak dan een Neteller card. deze is gratis je krijgt gewoon een fysieke debet kaart thuis gestuurd. dit gebruik ik al jaren. maar alsnog koop ik geen apps uit de market puur omdat google geen andere methodes aanbied.

Het enigste nadeel is dat je minimaal 22,50 kan overschrijven. maar dit tegoed blijf onbeperkt geldig. maar als je de kaart ook voor Amerikaanse en Chinese webwinkels gebruikt is dat geen probleem. dan komt het toch wel een keer op
Een tientje per jaar, ik heb de laatste 3 jaar welgeteld 25 apps aangeschaft, (a gem 0,99 ent) snelle rekensom dat ik het dubbele kwijt zou zijn als ik dit over de apps reken
Mwa, ik denk dat dit weldegelijk duidelijk is bij Google, maar wellicht is het commercieel niet interessant genoeg? In Europa is de creditcard nog niet zo ingeburgerd, zoals hij dat in de Verenigde Staten is. Maar over welke percentages hebben we het hier? Is er een stijgende lijn te zien in Europa? - Ik verwacht namelijk van wel.

Sinds kort heb ik ook een creditcard en het is ideaal. Wel ben ik nog redelijk achterdochtig - als er een andere betaalwijze is, dan gebruik ik deze liever. Toch heb ik met een creditcard minder het gevoel van onveiligheid dan bij Paypal; waarbij transacties kunnen worden gedaan als je wachtwoord bekend is.
Met mijn Rabocard (Mastercard) kan ik alleen online betalen als ik mijn randomreader bij de hand heb (dat vind ik soms nog wel irritant :D). Daarmee is het aardig goed beveiligd, zolang je even oplet waar je bestelt. Met zowel Paypal als je CC ben je voor zover ik weet gewoon beschermd tegen oplichting. Dat ben je met iDeal niet: daar maak je geld vooraf over en als er niet geleverd wordt ben je het gewoon kwijt en mag je naar de politie om een klein kansje te hebben je geld terug te krijgen.

Maar waarom zou Europa voor Google commercieel oninteressant zijn? Er wonen hier veel meer mensen dan in de VS en Android doet het hier prima.
Je bedoelt de creditcard is in Nederland niet ingeburgerd. De rest van Europa doet net zo leuk mee hoor.
Ik denk dat europa gewoon onhandige creditcard services heeft. In azie gebruikte ik niets anders dan credit cards. Ik had ook wel een pinpas (debit card) maar de credit card gaf mij gewoon zoveel meer voordeel.

de creditcard was gratis (geen jaarlijkse kosten) gaf mij standaard 3% korting op alle aankopen en meer bij specifieke winkels. Daarboven op was er altijd wel een promotie. Ging je bijv naar de bios kon je bijna altijd wel 1 creditcard daar gebruiken om 50% korting te krijgen oid (gratis eten en drinken bij koop van een kaart).

Iedereen heeft daar dan ook 5 credit cards omdat elke creditcard gratis is en ze allemaal verschillende voordelen hebben.

Hier in Nederland betaal je voor je creditcard en het levert je in nederland geen enkel voordeel op.
Helemaal mee eens. Als ze paypal zouden toevoegen zou dat veel gebruikersvriendelijker zijn. Ik heb een BB playbook gekocht en daar kan je heel erg makkelijk een paypal account aan je BB-account koppelen voor het kopen van apps. Ik had ook binnen een week 2 apps gekocht, terwijl ik dat nog nooit op Android heb gedaan.

Google wilt natuurlijk hun eigen Wallet dienst stimuleren, maar concurreren met paypal is gewoon erg lastig, want paypal is zo ingeburgerd op in het internet.
Het credit card probleem is vooral een Nederlands probleem. In veel Europese landen krijg je een debitcard waarbij de betalingen verzorgd worden door Visa/Mastercard en deze kaarten zijn gewoon compatible met online credit card betalingen.
Ik snap niet wat zoveel mensen toch maar tegen een CC hebben... Zelfs in het dure Belgie krijg je die gewoon gratis bij veel banken. Op het moderne internet is zo'n kaart gewoon onontbeerlijk. Alternatieven zoals een overschrijving zijn gewoon te traag als je binnen een week iets wil hebben. Als banken nu eens één gezamenlijk systeem bedachten om op websites rechtstreeks te kunnen betalen, maar nee, iedere bank bedenkt een ander systeem... En dat iDeal waar het hier zo vaak over gaat is iets dat enkel in Nederland gebruikt wordt, dus je kan moeilijk verwachten dat internationale bedrijven hun systeem gaan aanpassen voor zoiets.

Een CC heeft gewoon meer voordelen dan de andere mogelijkheden. Probeer bvb via een klassieke overschrijving maar eens je geld terug te krijgen bij problemen met een webwinkel. Bij een CC heb je na één telefoontje je geld al terug.
ook in Belgie zijn kredietkaarten achterhaald om online te betalen, je kan veelal op juist dezelfde manier met juist hetzelfde bakje (argenta voor debet en kredietkaar) betalen. waarom twee kaarten voor hetzelfde? Komt bij dat je kredietkaarten best niet aan jongeren geeft, terwijl het misschien wel leuk voor hen kan zijn dat ze games kunnen kopen met hun zakgeld dat op een jongerenrekening staat. Google mist hier een gigantische markt volgens mij.

Laat kredietkaarten kredietkaarten blijven voor mensen die het verdienen, mensen die hun zaken zo al niet op orde kunnen houden hebben dat niet nodig, en eerlijk gezegd tot ik naar het buitenland ging heb ik dat ook nooit nodig gehad en achteraf bezien had ik het zelfs daar niet nodig, ma bon :-) da weten we dan ook al weer. Die kredietkaart vliegt toch de deur uit bij mij.
De CC heeft mij anders al 2 vakanties gered omdat normale Nederlandse bankpassen nogal 's geweigerd worden. En een keer lag het complete Maestro-netwerk in het vakantieland eruit terwijl Visa gewoon werkte. Nu heb ik een Visa debitcard van m'n bank, de standaard betaalpas hier (woon niet meer in NL) en dat werkt fantastisch. Werkt altijd en overal waar een Visa-logo staat, zowel op straat als online. Zou niet anders meer willen. Nog nooit zo makkelijk kunnen betalen als nu. Nederlanders moeten Google niet aankijken. Ze moeten hun banken eens aankijken.
Ik snap waarom iedereen hier zit te te vitten op die "inputkant" van google wallet, zijnde op dit moment enkel de CC. Dit zal in de toekomst nog wel uitgebreid worden als google wallet succesvoller wordt.

Wat er nu zo schitterend is aan dit idee, is dat de fysieke wallet kaart die je van google krijgt, een re-programmable kaart is. Deze kaart kan niet alleen al je credit en debet kaarten simuleren, maar ook nog eens alle loyalty kaarten die je in je zak hebt zitten.

<quote>In other words, your Google Wallet-enabled device, paired with your physical Google Wallet card, will be able to replace any credit card you currently carry with you. You could easily manage your finances and use Wallet even where NFC payments are not accepted.

Transit cards were also tipped in the leaked app. Theoretically, the physical Google Wallet card will be able to transform into those, as well. It would seem that the end goal here is to have your phone and physical Wallet card replace every other card in your wallet. Credit, transit, loyalty — you name it.</quote>
http://androidandme.com/2...-credit-card-coming-soon/

Ik vraag me af hoe ze dit in praktijk gaan doen, omdat zowel mijn credit als debet kaart een chip hebben die uitgelezen moet worden. Ik vermoed dat je in principe eender welke software logica achter die chip interface kan steken en op die manier eender welke andere kaart kan simuleren.
Magneetstrips simuleren lijkt me ook wel een moeilijke.

Kortom, ik ben enorm benieuws wat Google hiermee gaat doen. Als dit ervoor kan zorgen dat ik al mijn kaarten kan vervangen door 1 van google, dan doe ik mee!
Toch voor mij redelijk onbegrijpelijk waarom zoveel mensen geen creditcard hebben. De veiligheid is dan een argument (want Creditcards kun je vaak gewoon gratis krijgen), en ik betaal elke maand gewoon de rekening dus geen rentes. Maar wel Paypal gebruiken, daar gaat je veiligheidsargument (alleen een wachtwoord bij paypal...).

Ik vind de Creditcard erg handig, ik heb er in het buitenland enorm veel plezier van, kan overal op internet betalen, en bij bijv. Visa, maar de anderen ook, zitten er interessante verzekeringen in mbt aankopen die niet aankomen, misbruik van de kaart etc. Ik betaal dan wel ongeveer 3 tientjes per jaar maargoed.

Daarom ook nooit last gehad van die Play store, ik kan mij niet voorstellen waarom Google voor een handjevol mensen een extra betaalmogelijkheid gaat toevoegen ?
handjevol?
Een credit card is binnen europa niet gebruikelijk.

Ik heb er geen om de simpele reden dat ik er geen nodig heb. Wat moet ik ermee? Waarom 3 tientjes per jaar betalen voor iets wat ik niet heb?
Het is weer een pasje en weer iets wat je moet laten blokkeren als je het verliest.

Ik kan overal ter wereld pinnen, online betalingen doe ik via ideal.
Als het niet anders kan via paypal. Met ideal zet ik daar precies het toaal bedrag wat ik nodig heb op en vervolgens betaal ik ermee bij de winkel. Mijn paypal staat altijd op ¤0,-

De rabobank vertrouw ik prima met mijn geld. Maar een of andere creditcard instansie welke ik dan 1 x per jaar ga gebruiken niet.

En daarnaast ben ik geen fan van de apple mentaliteit, een bedrijf / service moet zich aan mij aanpassen. Niet in aan hun.

Die verzekeringen waar jij het over hebt, die zijn wettelijk bepaald in nederland. Dus je krijgt een voordeel welke iedere nederlander al standaard heeft...
Ik heb zelf een simpele CC via de Rabobank. Die gebruik ik om bij amazon te kunnen bestellen, hotels reserveren, etc. En einde van de maand afschrijven, geen krediet.

voor die 12 euro per jaar hoef ik het niet te laten.
Binnen Europa? Hou het maar bij binnen Nederland hoor ;)

In Europa is het gebruik van een kredietkaart echt niet ongebruikelijk, integendeel. Ik ken de Nederlandse situatie niet volledig, maar in België bijvoorbeeld zijn er enkele banken die kredietkaarten gewoon gratis aanbieden, maar daar staat wel tegenover dat je op voorhand moet aantonen dat je een minimum aan kapitaal hebt en jezelf dus niet in de problemen gaat werken.
Voorbeeld: bij Argenta vroegen ze me om 2000 euro op mijn zichtrekening te hebben en vroegen ze een loonbrief. Op basis daarvan beslissen zij (of MasterCard?) of je een kredietkaart mag krijgen. Maar die kaart heeft me tot nu toe nog altijd 0 euro gekost aan aanvraagkosten, werkingskosten, whatever-kosten.

Ook in Duitsland, Frankrijk, het VK en Italië weet ik dat kredietkaarten vrij vaak gebruikt worden. Niet zo erg als in Amerika, maar helemaal niet zoals in Nederland.

Dat neemt echter niet weg dat Google deze situatie in Nederland best wel kan inzien en kan het best de meer ingeburgerde betalingswijzen gaan ondersteunen.
Het is fout om op krediet te kopen. Zelfs al betaal je gewoon op het einde van de maand zonder rente, dan nog heb je het geld voor een tijdje geleend. Dat is fout, en kan mensen enorm in de problemen brengen. Gewone producten koop je als je er geld voor hebt, en niet op krediet ...

Dat de kaarten "gratis" zijn is natuurlijk onzin - de opbrengst komt van de rente achteraf wanneer mensen hun schulden niet op tijd kunnen aflossen.

Ik ben zelf een Belg en ken maar weinig mensen die een kredietkaart hebben.

[Reactie gewijzigd door MaartenBE op 2 november 2012 13:06]

Het is fout om op krediet te kopen.
Ja, stel je voor dat je het wezen Economie boos maakt...
Als niemand meer op krediet gaat kopen, dan is het pas echt gedaan met de economie...
Ik raad je aan de aflevering "Margaritaville" van South Park eens gaan bekijken.
Buiten een huis zie ik niet in waarom je iets op krediet zou kopen. Als je niet genoeg geld hebt om het goed dat je wil kopen te betalen, dan moet je het niet kopen. Dan koop je ofwel iets goedkoper, ofwel spaar je tot je genoeg hebt.

Ga even naar het VK of de VS, praat met mensen die niet het geluk hebben om tot de betere middenklasse te behoren, en je komt zo te weten welke drama's zich afspelen als mensen schulden maken .... Kredietkaarten zijn daar niet vreemd aan. Er zijn mensen (ook meer en meer in België en Nederland) die naar de supermarkt gaan met een kredietkaart en dus lenen voor een plakje kaas of broodje!

Amerikaanse series zijn allebehalve een referentie om te bepalen hoe we op een sociale manier met onze economie moeten omgaan. Eerder hoe we de rijken rijker laten worden en de armen alsmaar armer... Als we nu niet voorzichtig zijn is heel de middenklase binnen twintig jaar verdwenen, als het al zo lang gaat duren ...

http://www.youtube.com/watch?v=cejBW0EL26M

[Reactie gewijzigd door MaartenBE op 2 november 2012 16:41]

Onbegrijpelijk dat ze zich zo aan die creditcard blijven vastbijten. Wat is het nut van zo'n betaalkaart, als je alsnog een creditcard nodig hebt? Dan betaal ik toch wel direct met die creditcard?

Ik koop zelf echt nooit iets voor mijn android phone, terwijl ik voor mijn ipad inmiddels denk ik toch zo'n 100 euro gespendeerd heb in de app store in anderhalf jaar tijd. Zo heb ik ook wel apps die ik op m'n ipad heb, die ik ook wel op m'n telefoon zou willen maar dit niet heb omdat het betalen zo lastig is :s. iTunes tegoed kan ik bij iedere sigarenboer of electronicazaak halen hier.

Ja er zijn wel allemaal truukjes met online creditcards / prepaid creditcards enzo, maar dat maakt voor mij de drempel te hoog / de moeite niet meer waard om iets te gaan kopen voor m'n telefoon.

[Reactie gewijzigd door hypz op 2 november 2012 08:07]

betalen lastig? ik koppel mn cc aan google checkout en ik kan zonder problemen apps kopen in de play store (netjes verzekerd itt tot payfail en ideal)

Als ik kijk naar de kosten die ik soms extra mag betalen bij ideal transacties dan ben ik ook nog eens veel goedkoper uit met een CC...

Neemt niet weg dan voor jongeren onder de 18 zulke tegoed bonnen misschien wel een uitkomst zijn maar ik denk dat google daar gewoon minder prioriteit aan geeft omdat het alleen in nederland speelt bij een kleine groep.
toch vreemd dat ze bij hun creaditcard systeem blijven.
ik en velen met mij hebben geen credit card, Echter is google bij lange na niet de enige hoor!
Ik wilde een microsoft examen inplannen, ook dit moet via een creditcard.

Voor de play store maakt het voor mij niet uit. Ik heb nog nooit een app willen kopen, alles wat ik wil hebben is gratis beschikbaar.
Maar dit roept wel illigaliteit in de hand. Als ik nu een app ooit eens tegenkom die wel betaald is en geen alternatief voor is ga ik hem waarschijnlijk op een andere manier installeren.

Online credit cards of iets begin ik niet aan. Die werken hetzelfde als alle cloud diensten, zet er maar wat op, maar ga er niet vanuit dat wij het niet zelf gaan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Denskie op 2 november 2012 08:40]

Nu het mogelijk gaat worden om geld op een Wallet account te zetten, staat de deur natuurlijk ook direct open voor iDEAL. Verwacht dat dit dan ook op kort termijn wordt geïntroduceerd.

Voor alle mensen die geen Creditcard hebben is de betaalkaart straks naar verwachten zeker beschikbaar.

Gelukkig zelf geen probleem Google Wallet, heerlijk te gebruiken met Creditcard.
Ik vindt de play store maar ouderwets op het gebied van wat ze aanbieden om te betalen.
Al zouden ze alleen maar dit toevoegen: iDeal | Paypal | Moneybookers | Ebanking
Dit zou hun omzet met miljarden verhogen, snap echt niet waarom ze vast blijven houden aan hun USA-Methode.

Verder vindt ik het wel leuk dat google eigen cards gaat aanbieden dit geeft toch aan dat ze graag de financiele markt willen betreden. (Want ze hebben in elk land al een bank-licentie)
Nu nog spaarrentes en google heeft meer geld dan wie dan ook :-)
En daar gaan ze weer, koop ik een espresso machine met een google betaalkaart, krijg ik vervolgens google ads van koffiebonen all over the place. Ongetwijfeld is dat een achterliggende gedachte.
Toen ik de kop las van dit artikel, hoopte ik op prepaid kaarten. Helaas, niets is minder waar.. Ja wij nederlanders zijn gewoon niet gewend om creditcards te gebruiken. Hoe handig dit soms kan zijn, wil ik het niet gebruiken. Er zijn talloze andere diensten die wel prepaid aanbieden. Dus waarom Google dan niet?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True