Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties

Hardwarefabrikant Kingmax heeft een usb-flashdrive uitgebracht die naar Kingmax' eigen zeggen de 'meest onthullende flashdrive ter wereld' is. Reden voor die claim is het glazen venster, waarachter de flashchip zichtbaar is.

Normaal wordt de opslagchip in een flashdrive aan het oog onttrokken en zorgt de fabrikant voor een strakke, meestal plastic behuizing. Mocht de behuizing uit elkaar worden gehaald, dan is weliswaar het pcb, met andere woorden de printplaat, zichtbaar, maar de chip waar de opslag daadwerkelijk plaatsvindt, is nog altijd aan het oog onttrokken door een dikke klodder hars. Kingmax brengt daar verandering in met zijn UI-05, waarbij de flashchip in volle glorie getoond wordt.

De usb-drive is verpakt in een metalen behuizing met een glazen venster. Daarachter is de flashchip zichtbaar, zonder afdeklaag om het silicium aan het oog te onttrekken. Desondanks is de chip water- en stofdicht verpakt. De Kingmax' UI-05 wordt via een usb 2.0-poort aangesloten en is is verkrijgbaar in capaciteiten van 8GB, 16GB en 32GB. Kingmax maakte nog niet bekend wanneer de usb-drive verkrijgbaar is en wat die moet kosten.

Kingmax UI-05
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Erg nice. Maar ik vraag me af of dit echt is. En als het echt is is het sowieso duurder om te maken. Want al die chips rollen standaard ingepakt van de band. En nu moeten er speciale chips zonder verpakking gemaakt worden. En het inbouwen van die chips brengt ook weer risico's met zich mee.

Ik vraag me af of dit niet gewoon een extra chip is die niet functioneel is. Want er mag geen stof of iets op zo'n chip komen anders raakt hij al beschadigt of zelfs defect.
Is hij dan niet kwetsbaarder voor UV licht en magnetische velden?
De vraag over UV is nog niet beantwoord, ik hoop/vermoed dat er een UV schermende coating op het glas zit.
Ja en een goede vraag, vroeger kon je beschrijfbare chips inderdaad alleen wissen met UV licht, dan zat er ook een raampje in de chip zoals bij deze en dan moest je hem een paar minuten in een lichtkistje doen met een sterke UV lamp. EPROMs heetten die. Maar een aantal dagen in de zon leggen werkte ook wel aardig.

Ik weet niet of de Flash techniek daar ook zo gevoelig is natuurlijk, ik denk dat de EPROMs extra gevoelig waren omdat het juist de bedoeling was om ze te kunnen wissen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 12 oktober 2012 11:15]

Volgens mij was dat UV-effect helemaal niet zo bedoeld, maar een eigenschap van de technologie waarvan dankbaar gebruik werd gemaakt. "It's not a bug, it's a feature". Pas later werden architecturen ontwikkeld die zich lenen om electrisch gewist te worden.

Voorzover ik kan overzien, zijn de huidige flash-geheugens in theorie ook geschikt om te wissen d.m.v. UV. Het foto-elektrisch effect waarvan gebruik wordt gemaakt is inherent aan Si-halfgeleiders (net zoals je een led ook als lichtsensor kunt gebruiken en in principe een gewone diode ook, behalve dat die lichtdicht zit ingepakt ;))

Echter, met name in de hoge dichtheid van hedendaagse flashgeheugens is het oppervlak van de gates van de individuele transistors enorm klein, waardoor de UV stralingsdosis die nodig is om te wissen enorm groot wordt. Klassieke EPROMs hadden al meerdere dagen direct zonlicht nodig om ze te wissen (vandaar dat speciale UV-lampen werden gebruikt; dan kon je dat terugbrengen naar een paar minuten).

Dus vermoedelijk kun je deze flashdrive ook wel wissen door hem in de zon te leggen, maar het lijkt me dat je hem dan wel jaren, decennia of zelfs eeuwen onafgeschermd in de zon moet leggen.

[Reactie gewijzigd door koraks243 op 12 oktober 2012 12:04]

Een bitje wat omvalt is anders genoeg om een volledig bestand te corrumperen. Dus dat "eeuwen" zal ook wel meevallen dan ;) Zou er toch mee uitkijken, maar wil em ook wel graag hebben. Mooi ding.
Als er slechts n bitje omvalt, is er waarschijnlijk in de praktijk niks aan de hand omdat er error-correction wordt gebruikt, naar ik mag aannemen.
Glas is uit zichzelf al een goede uv-blokker, maar weet niet of het goed genoeg is.

Bron: http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/chem00/chem00539.htm
Over het algemeen gebruik je een USB-stick binnenshuis, UV-straling is daar niet aanwezig. Ik denk dus niet dat het zo'n probleem zal zijn.
Flash geheugen is sowieso niet gevoelig voor magnetische velden ;-)
Het zou wel gaaf zijn als je de chip ziet verkleuren naarmate je bitjes gaat schrijven ;)
Het gaat meer om dat UV licht ervoor zou kunnen zorgen dat je files corrupt raken, niet zozeer het verkleuren.
lichtelijk offtopic vraagje,

als flashgeheugen niet gevoelig is voor magnetische velden kan flashgeheugen dan een EMP ( electro magnetic pulse ) overleven ?
Dat was ik ook aan het denken... (het licht gedeelte, magnetische velden blijven altijd een mogelijk probleem, want veel houdt een plastieken behuizing ook niet tegen).

[Reactie gewijzigd door Carrein op 12 oktober 2012 10:29]

Data stored on flash drives is impervious to mechanical shock, magnetic fields, scratches and dust. These properties make them suitable for transporting data from place to place and keeping the data readily at hand.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/USB_flash_drive
De usb-drive is verpakt in een metalen behuizing met een glazen venster.
Ten eerste is het geen plastic behuizing, en ten tweede is flashgeheugen bestand tegen magnetische velden.
De deze niet, maar andere flash drives wel. Die zouden dan ook gevoelig moeten zijn, maar dat zijn ze niet :).
Geinig ding... maar waarom geen USB 3.0??
Waarom zou je USB 3 hierop willen? Ik denk namelijk niet dat je hiermee een snelheid boven de 480 MBit/s (60 MB/s) kan halen.
USB 2.0 haalt door hoge latencies maar 30-35 MB/s en er zijn best wel veel USB 3.0 sticks die hogere snelheden halen. Hoe meer geheugenchips, hoe meer geheugenkanalen en dus hoe sneller alles kan uitgelezen worden. Een 32 GB versie zal daarom gemakkelijk leessnelheden boven de 30 MB/s halen. Schrijfsnelheden zijn vaak een stuk lager. Hier vind je een uitgebreide review van een 32 GB USB 3.0 stick. Misschien moet je je eerst beter informeren voor je iets post.

edit: een heleboel mensen waren me al voor... (zie posts hierboven)

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 12 oktober 2012 12:35]

USB 2.0 is niet Full Duplex dus moet je denken aan ongeveer de helft in de praktijk (dus 30 MB/s). Meeste drives komen er niet boven iig.

USB 3.0 is gewoon fijn omdat de chips die erin zitten vast wel hogere snelheden kunnen halen met een goede controller of ze hadden wat meer "futureproof" geweest, vooral als ze er snellere chips in zouden stoppen.

Ik wil er sowieso USB 3.0 op, gewoon omdat het kan. Het is backwards compatible n heeft meer overhead als er toch een snellere chip in zou zitten, dus waarom niet? Kosten zullen niet fenomenaal veel hoger zijn...
"Omdat het kan" is toch wel het meest doodslaande argument dat je kunt bedenken. Kunnen ze er net goed een IDE-poort op monteren, "omdat het kan". Of misschien wel een LPT-poort, want daar kun je ook data mee overzetten. :O

Ik ben het er mee eens dat op een stick van 32 GB met goede chips en controller USB 3.0 een zeer welkome aanvulling kan zijn, maar kom a.u.b. niet met zo'n kulargument.
Sorry maar USB is tenminste nog een externe, huidig gebruikte communicatiepoort.
Daarnaast is USB 3.0 wl full-duplex en kan je upgraden waarbij je extra snelheid meekrijgt als je zelf ook eindelijk aan je USB 3.0-poorten zit (nieuwe laptop/pc bijvoorbeeld, of insteekkaart).

Daarnaast: USB 3.0 is een nieuwe standaard aan het worden (samen met 15 anderen, ik ken de XKCD-comic), dus waarom niet? Ik zie geen problemen met "omdat het kan", voor velen zal het een incentive zijn: "Ik zoek een USB 3.0 stick maar ze zijn allemaal zo saai. Oh deze heeft een venstertje! Tof! Dan maar die!".

Ik zie redenen genoeg. Dat ik alleen "Omdat het kan" opnoemde komt gewoon voort uit het feit dat dat het eerste was wat opkwam in m'n hoofd, maar er zijn idd meer redenen.
Dat de reden je niet aanstaat is natuurlijk weer een ander punt ;)

Persoonlijk vind ik het trouwens ook geen lolletje om 32 GB over te pompen op USB 2.0 snelheden... Dat terzijde :P

[Reactie gewijzigd door Merethil op 12 oktober 2012 16:30]

60mb/s mag dan wel in theorie de hoogste snelheid zijn van usb2.0, ik heb nog nooit een usb device boven de 33mb/s gezien....

Het helpt dus wel degelijk als usb3.0 ondersteund zou worden.
Weinig tot gn USB 2 apparaten die daadwerkelijk 60MB/s halen. Er zijn wel meer dan genoeg USB 3 sticks die boven de 60MB/s komen, dus het blijft een minpunt voor deze stick.
Inderdaad jammer van de USB3.0 ander was dit een leuk apparaatje.
Ik vind deze namelijk met afstand de meest sexy USB-stick (alleen jammer dat er een dopje op zit dat ik gegarandeerd kwijt raak )
Er zit geen dopje op, zie afbeeldingen op hun eigen website:
http://www.kingmax.com/en-global/product/product/Model/UI-05
Hetgeen betekent dat hij heel erg dun/smal/plat is. Want zo te zien steek je dit apparaatje zo in de USB aansluiting. Normaal heb je een dunner gedeelte dat uitsteekt, deze zou dan z dun zijn?

Bijzonder design voor een USB stick, maar waarom niet? Ik verwacht dat ie relatief duur zal zijn, voordeel daarvan is dat je vaak wat voorzichtiger omspringt met mooie en dure apparaten of spullen. Ik vind het wel fraai en denk dat er zeker markt voor is. Zeker zonder los onderdeel (dopje) die toch snel kwijtraakt, en met handige lus.
Anderzijds zijn USB sticks tegenwoordig z goedkoop dat het dubbele van de reguliere verkoopprijs de aanschaf nog wel zal rechtvaardigen, puur voor het hoge gadget-gehalte.

Maar dat is natuurlijk persoonlijk :)
Normaal heb je een dunner gedeelte dat uitsteekt, deze zou dan z dun zijn?
Ja, zo dun is ie:
http://www.kingmax.com/up...41349d38574cef7e835f3.jpg
http://www.kingmax.com/up...a5b7cb2eb19613b352b32.jpg

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 12 oktober 2012 12:21]

Ik heb een stickje gehad die zeker 2x zo dun is, maar waarschiinlijk eerder 3x zo dun.
Helaas heb ik 'm in de was gedaan...
Zoiets als dit maar dan smaller:
http://sticktest.de.s3.am...custom-micro-cent-big.jpg
dat vroeg ik mij dus ookgelijk af, waaren ontwikkelen voor de geschiedenis en niet voor de toekomst :(
Fancy maar raar dat ze deze nu nog in USB 2.0 versie uitbrengen.
USB 3.0 sticks werken toch via usb 2.0 poorten..
Eindelijk een mooie USB-stick. Ik ga hem zeker halen als hij uit is.
Dit moeten ze meer doen met diverse componenten, bijv. telefoons, SSD's en laptops.

[Reactie gewijzigd door Chuck-e op 12 oktober 2012 10:29]

sorry, maar wat is hier nu zo speciaal aan. Heeft zelfs maar een usb 2.0 interface. Het enige andere is een kijkvenster waar je niets aan hebt. Leuk als je hem uit de verpakking haalt. Daarna niet meer. En tot slot moet je er hoogstwaarschijnlijk wel de hoofdprijs voor gaan betalen.
Dit is weer eens wat anders, wel jammer dat hij geen usb3.0 support.
Erg mooie stick zeg, is weer eens iets totaal anders dan zo'n standaard plastic geval :)
Volgens mij word dit weer zo'n ICT-ers gadget, omdat de gemiddelde mens toch niet snapt wat ie te zien krijgt in het "venster".

Desalniettemin wel een hele vette usb stick :D
Zou mij niet eens verbazen als er gewoon een fotootje achter het venster zit... da's makkelijker & goedkoper dan dat de flash-memory fabrikant open behuizingen moet maken en kwalificeren.
Volgens mij word dit weer zo'n ICT-ers gadget, omdat de gemiddelde mens toch niet snapt wat ie te zien krijgt in het "venster".
Alsof een gemiddelde ICT'er wel iets van elektrotechniek weet, en weet hoe een dergelijke chip 'van binnen' werkt?

@Webmail: ik zij niet "elke ICT'er", ik zei "een gemiddelde ICT'er". Ik kom in m'n werk iets teveel ICT'ers tegen die (in tegenstelling tot jij) geen technische opleiding gehad hebben, en maar met een paar certificaatjes op zak denken dat ze alles van computers weten.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 12 oktober 2012 11:44]

Je gaat toch ook niet autorijden zonder motorkap.
Dat klopt, maar veel mensen vinden het wel leuk en leerzaam om zo nu en dan onder de motorkap te kijken.
Nu moet ik wel toegeven dat er hierbij niet veel te zien is behalve een spiegelend oppervlak en wat bondwires. Desalniettemin zie je bijna nooit, op eerder genoemde EPROM chips na, zo mooi de chip zelf in een concumentenproduct, misschien is dat wel goed om een indruk te geven wat een chip nou echt is. Voor veel mensen is het immers niet meer dan, letterlijk en figuurlijk, een black box met pootjes.
Je zaagt toch ook geen raam in je PC behuizing... Ow Wacht,
ik heb anders wel al motorkappen gezien waarin plexiglas is verwerkt. Kan ook wel mooie resultaten geven, als het tenminste een dikke motor is eronder :)
Ik wou net zeggen, dit is beter te vergeleken met een (deels) doorzichtige motorkop, en dat is zo'n gek idee nog niet als je er een mooie motor onder hebt liggen. Wel een stuk moeilijker om schoon te houden vergeleken met een usb stick.