Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart Review

TheNephilim 10 september 2012, laatste update op 10 september 2012, 23.516 views

Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart

Pluspunten

• Supersnel

Minpunten

• Bloatware in de voorgeďnstalleerde software

Sandisk Extreme USB 3.0 32GB

Het kopen van een snelle USB stick is eigenlijk niet zo makkelijk als het lijkt. Fabrieksspecificaties zeggen niet altijd wat en er is zoveel keuze, dat het vinden van een echte snelle best tegen valt. Dat veranderde in z'n geheel toen ik http://usbflashspeed.com/ tegen kwam tijdens mijn zoektocht naar algemen benchmarks van usb flash drives. Op basis van de resultaten daar, ben ik gaan zoeken in de pricewatch en deze stick kwam er qua prijs- prestatieverhouding het beste uit. Tenminste... op basis van http://usbflashspeed.com/ en dat wil ik natuurlijk ook zelf even testen.

Specificaties

De fabrikant spreekt van 190MB/s, maar lager bij schrijven en verschillend per capaciteit. Niet echt veel informatie dus, al word de stick super-fast genoemd in de beschrijving.

Verpakking en uiterlijk

Degelijk verpakt in een doosje waarop dan ineens wel schrijfsnelheden vermeld staan, een beetje raar dat ze dat niet ook gewoon op de website zetten.

Leg drie 1 euro munten naast elkaar en je hebt ongeveer de lengte van de stick te pakken. Hij is niet extreem klein, maar wel handzaam. Hij ziet er luxe uit en ook het uitklappen van de USB aansluiting voelt vreselijk solide aan. Uiterlijk en bouw zijn beide prima in orde, afwerking doet luxe aan.

Software

Met 29,8GB aan beschikbare ruimte komen we niet helemaal aan de 32GB, maar dat had ik ook niet verwacht. Tegenwoordig zijn er verschillende manieren (gb/gib) om het aantal bytes op een opslagmedium te vermelden en fabrikanten gebruiken vaak de voor hun meest gunstigste.

Op de stick vinden we 2 uitvoerbare bestanden, respectievelijk ClubSanDisk en SanDiskSecureAccess. ClubSanDisk is niks meer dan een 'IE8 sidebar for Ebay' installer. Ordinaire bloat-/adware dus, iets dat ik van SanDisk niet verwacht had. Een grote teleurstelling dus!

SanDiskSecureAccess begint na het opstarten netjes met een autoupdate, dat beloofd al wat. Autoupate is tegenwoordig toch wel een belangrijk punt als je werkelijk veilige software wil aanbieden.
Hierna krijgen we de mogelijkheid om een 'vault' aan te maken met een wachtwoord. Uiteindelijk is het niet veel meer dan een drag&drop veld waar je bestanden in kunt zetten die je veilig wil bewaren. Volgens de specificaties worden de bestanden versleuteld met AES-128bit encryptie, dat is geen extreem hoge mate van encryptie, maar voldoende voor de meeste situaties.

Het is vast effectief, maar jammer dat je geen gewone windows map meer hebt. Je mist nu het 'rechter-muis-klik-menu', niet handig voor snelle jongens die dagelijks met een PC werken. Bitlocker van Windows 7 lijkt een betere methode voor het veilig opslaan van gegevens. Je behoudt functionaliteit en simpelheid, maar met de veiligheid van een wachtwoord.

Prestaties

Het belangrijkste (voor mij) zijn natuurlijk de specificaties! De fabrieksopgave beloofd veel goeds, als we in de buurt komen van de opgegeven snelheden mogen we vaak al heel blij zijn.
De prestaties zijn gemeten in een USB 2.0 en USB 3.0 poort met het programma CrystalDiskMark 3.01 x64 in 5 iteraties met een bestandsgrootte van 500MB voor USB 2.0 en 1000MB voor USB 3.0.

Sequentieel lezen (MB/s)
USB 2.0 37 MB/s
USB 3.0 204 MB/s

Willekeurig lezen 512K (MB/s)
USB 2.0 36 MB/s
USB 3.0 154 MB/s

Willekeurig lezen 4K (MB/s)
USB 2.0 7 MB/s
USB 3.0 15 MB/s

Sequentieel schrijven (MB/s)
USB 2.0 31 MB/s
USB 3.0 119 MB/s

Willekeurig schrijven 512K (MB/s)
USB 2.0 21 MB/s
USB 3.0 28 MB/s

Willekeurig schrijven 4K (MB/s)
USB 2.0 8 MB/s
USB 3.0 10 MB/s

Zoals te zien is zijn de verschillen tussen USB 3.0 en USB 2.0 erg groot, maar wat misschien opvallender is; de behaalde snelheden zijn hoger dan de fabrikant op gaf! Met leessnelheden van 204MB/s is de stick 14MB/s sneller in lezen. De schrijfsnelheden van 119MB/s worden met 9MB/s overschreden vergeleken met de opgave van 110MB/s van de fabrikant.

Niet onterecht labelt SanDisk deze usb flash drive als 'super-fast'! Met snelheden die sneller zijn dan opgegeven door de fabrikant en veel sneller dan de gemiddelde usb stick kunnen we erg tevreden zijn. Ook over de prijs valt niet te klagen, voor ¤ 35,- (op het moment van schrijven) heb je een topper in huis.

Heb jij ook een Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart?

"De schrijfsnelheden van 154MB/s worden zelfs met 54MB/s overschreden vergeleken met de opgave van 110MB/s van de fabrikant."

Dit klopt natuurlijk niet echt met de diagrammen daarboven, maar goed.
Duidelijke review, 4 sterren!

(het moet dus 119 MBps ipv 110MBps zijn, 154 is van willekeurige read 4K)
Mooi spul en prima geschreven review, leest goed weg, voor nu 4 sterren! Wat ik me nog wel afvraag is of er een status LED aanwezig is en hoe warm hij wordt bij gebruik. Zo wordt bijvoorbeeld de Adata S102 Pro die ik een tijdje geleden heb gereviewd soms erg warm en een LED heeft ie niet.

Omdat je er blijkbaar overheen hebt gelezen, de vraag nogmaals: Heeft ie wel/niet een LED en hoe warm wordt de stick voor je gevoel?

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 11 september 2012 18:36]

De USB stick heeft geen status LED. De stick zelf wordt absoluut niet warm tijdens normaal gebruik, hoogstens de connector een beetje (denk aan 40 graden Celcius) maar dat is normaal.
Ik heb eens even gekeken, en de stick heeft wel degelijk een status LED. Hij licht blauw op achter de schuif waarmee je de connector uitschuift.
Oké en dat weet je zeker, gezien Faber juist zegt van niet? Is het wel goed zichtbaar en knippert hij met schrijven? Misschien dat je er nog een fotootje van kunt uploaden, dan is het meteen duidelijk (een foto zegt meer dan 1000 woorden). ;)
Jaja, hij knippert netjes: http://tweakers.net/ext/f/jBEUL65QsKG19x7J4KdIb7DY/full.jpg

Sorry voor de slechte kwaliteit, maar ik kon het niet anders regelen zo snel. Zoals je ziet is het lichtje prima te zien in het donker. In een zeer lichte kamer is het misschien lastiger.

Waarom is de LED zo'n punt? Daar koop je toch geen USB stick voor?
Zo zeg, ik ben ook eens op tijd met reageren, oeps. 8)7

Anyway, ik vind LED wel handig zodat je ziet dat ie bezig is. Stel je schrijft een ISO van 10GB over, dan vind ik het best wel een pré dat ik zie dat de stick nog bezig is ipv ik eerst weer het kopieërvenster van de Verkenner (of ander prog als Fastcopy, Teracopy, etc.) naar voren moet toveren. Die Adata die ik een jaar terug heb gereviewed gaf bijvoorbeeld vaker aan dat ie activiteit had bij het "veilig verwijderen", maar dat kan je nergens zien of controleren... die heeft geen LED. :9

Dus het is niet perse een punt, wel een pre voor mij persoonlijk. Maar goed hij heeft het, dus hij staat al een tijdje op mijn lijstje voor een stick ernaast. In ieder geval nog bedankt voor de foto! ;)

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 3 januari 2013 02:19]

Dank je wel, ik las net jouw eigen review en daar heb je dat netjes omschreven. Dank voor het antwoord. :)
Owh sorry, dat is er niet van gekomen om even te bekijken.
Prima, kan nu eindelijk een snelle USB 3 stick gaan kopen.
Waarvoor dank
Hey is het ook bij jullie zo dat bij dit product staat 29,7 gb beschikbaar van de 29,8 GB als je deze usb in plugt in windows?

Heb de usbstick geformatteerd op nfts en clustergrootte standaard.
Dat ligt aan Windows, die voor NTFS een grotere tabel wegschrijft aan het begin van de schijf. Daarentegen kan NTFS wel grotere bestanden aan en kan ook compresseren waardoor je uiteindelijk meer beschikbare ruimte hebt.
Leuke review maar de diagrammen zijn op een 5" smartphone een ramp. Een tabelletje met de lees en schrijfwaarden is 20x compacter en makkelijker te lezen.
Ik heb hem ook besteld vandaag, ben benieuwd hoe snel hij zal zijn.
De bloatware maakt mij niets uit, het eerste wat ik doe is opnieuw formatteren en zo maak ik hem lekker fris. ;)
Is het ook mogelijk om deze USB stick zonder sandisk secureaccess te gebruiken. Dus alleen met windows verkenner? Daarnaast vraag ik me af of er iets is veranderd in de afgelopen jaren voor deze usb stick. De laatste reactie was namelijk op 8 januari 2014 en dat is best een tijd geleden.

Ik zoek in ieder geval naar een USB stick die snel leest en schrijft en 16 GB opslag heeft en daarnaast te benaderen is met windows verkenner. Weten jullie nog een USB stick die aan mijn eisen voldoet?
Dat kan je met iedere USB stick.
Hallo Nephilim,

hartelijk dank voor je beoordeling! Heel attent om ook de resultaten op een USB 2.0-poort te vermelden, want daar werk ik nu nog mee. En die foto van dat LEDje is natuurlijk GEWELDIG! :-)

Groeten, Jaap.
Mbt Bloatware minpunt:
Je hebt de software niet goed begrepen; het is een firmware update tool met optionele partner add ins. Toolbar uitvinken en linksboven op check update klikken.

Had in mijn Sandisk Extreme 32 GB review een screenshot hiervan gemaakt.

@Faber89
De USB stick heeft overigens WEL een (blauwe) status led. Zit achter het schuifje.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 30 juli 2013 22:09]

Vandaag mijn bestelde Extreme 32GB USB3.0 binnengekregen. Het blijkt dat SanDisk een nieuwe verpakking heeft gemaakt. Op zich niet heel spannend, maar nu staat er 'up to' 245 MB/s leessnelheid (was 190 MB/s) en 'up to' 100 MB/s schrijfsnelheid (was 110 MB/s) op de verpakking.
De usb-stick bevat wel een statusled en er is geen koord bijgeleverd.

[Reactie gewijzigd door DREK op 8 januari 2014 15:49]