'Capgemini schrapt 200 Nederlandse banen'

Het ict-consultancybedrijf Capgemini gaat in Nederland 200 banen schrappen, zo heeft een vaktijdschrift vernomen. Het gaat voor zover bekend om gedwongen ontslagen. Het was al bekend dat er banen zouden verdwijnen bij Capgemini.

Bij de Nederlandse vestiging van het Franse ict-consultancybedrijf Capgemini verdwijnen 200 van de 5200 banen, schrijft AutomatiseringGids. Capgemini zou daarover al overeenstemming hebben bereikt met de vakbonden, maar heeft zelf nog niets bekendgemaakt, omdat het bedrijf zou willen wachten totdat werknemers terug zijn van vakantie.

AutomatiseringGids schrijft over 'collectief ontslag' voor de 200 medewerkers, wat er op neerkomt dat ze gedwongen worden ontslagen. Deze zouden onder meer vallen in de divisie die ict-afdelingen adviseert, de financiële adviestak en ondersteunende afdelingen. De af te vloeien medewerkers worden over gelijke leeftijdsgroepen geselecteerd, iets wat bekend staat als het afspiegelingsbeginsel.

Dat er ontslagen zouden vallen bij CapGemini, was al bekend. De Benelux-divisie van het bedrijf haalde in het afgelopen halfjaar ruim tien procent minder omzet en ook vorig jaar presteerde het consultancybedrijf slechter.

Naast de ontslagen gaat het bedrijf de salarissen van sommige medewerkers naar beneden bijstellen, zodat ze 'beter in de pas lopen' met hun 'marktwaarde'. Daar hoeven die medewerkers overigens niet mee akkoord te gaan, maar wie dat niet doet, moet deelnemen aan een 'verbetertraject' van een halfjaar waarvan het bedrijf resultaten verwacht.

Door Joost Schellevis

Redacteur

10-08-2012 • 18:00

66 Linkedin

Reacties (66)

66
64
39
2
0
16
Wijzig sortering
Ze hebben nog 80 vacatures open staan:
http://www.nl.capgemini.c...&showallvacancies=1&tab=1
Dus ze zouden 80 mensen kunnen proberen om te scholen.
Of zullen dat van die nep vacatures zijn waar mensen op reageren en dan in een database komen?
Nee, zulke bedrijven die zijn echt iets om trots op te zijn.
Maar goed deze bedrijven doen erg hun best om het internet vol te proppen met nep vacatures om de sollicitanten te motiveren.

[Reactie gewijzigd door Haas_nl op 10 augustus 2012 23:33]

Wat een onzin. Natuurlijk kan je 80 mensen omscholen maar dat betekent dat je mensen met veel ervaring en een hoog salaris een aantal maanden moet gaan trainen om op het niveau te komen van iemand die Citrix specialist is qua kennis. Dan missen ze 'enkel' nog al die jaren ervaring. Bovendien zal zo'n omscholing veel geld kosten en zullen ze in die tijd amper wat opleveren. Dan heb je veel te dure seniors die je gaat hertrainen tot ze nuttig zijn terwijl je ook gewoon de juiste specialist kan aannemen.

Daarnaast zijn er veel vacatures voor young professional, voor die rollen kan je wel een ervaren persoon kiezen maar dan moet hij of gigantisch op zijn salaris inleveren of de klant moet veel meer willen betalen. Beiden zijn vrij onwaarschijnlijk.

En daarnaast moet de persoon in kwestie ook wel van expertise willen veranderen en weer van voor af aan willen beginnen. Zal hij/zij daar de motivatie en tijd voor hebben?

Daarnaast zijn voor die vacatures meestal niet direct mensen nodig maar zoeken ze in het algemeen experts op dat gebied. Dus het zijn relatief algemene functies waar ze altijd mensen voor kunnen gebruiken en waar ze dus wel op aannemen. Zo zijn er altijd dezelfde vacatures voor Young Professionals aangezien ze gewoon elke maand weer een paar nieuwe Young Professionals erbij willen.
Anoniem: 445106
@Tsurany12 augustus 2012 21:35
Helaas eensch met deze reactie :(
Kunnen ze dat nieuwe mega pand langs de A2 bij Utrecht dan ook niet stop zetten?
Beetje kort door de bocht.. Van het huidige pand verloopt binnenkort het huurcontract. Als eerste huurders heeft Cap 10 jaar lang een korting gekregen om te huren. Hierdoor zijn ze wellicht boven hun stand gegaan. Nu verloopt die korting waardoor de huur aanzienlijk toeneemt en het voor Cap goedkoper is om elders een nieuw pand te betrekken. Naar mijn weten zal het nieuwe pand van Cap ook niet in eigendom zijn maar gewoon weer gehuurd worden.

Daarnaast is het pand aanzienlijk kleiner dan het huidige pand en moet het gebruik van openbaar vervoer meer promoten. Voorderest heeft Cap heel verhaal er bij over MVO , groen en het nieuwe werken... maar dat zijn wat mij betreft drogredenen. De slag om nederland heeft laatst daar nog aandacht aan besteed.
In de huidige kantorenhuyrmarkt is het toch hiep hip hoera als je contract verloopt, dan kun je opnieuw onderhandelen en met de huidige leegstand echt enorme kortingen bedingen. Die verhuurders doen alles voor je, soms gaan ze zelfs zover dat ze zelfs een nieuw pand voor je bouwen zodat je weer een lang contract afsluit.
Goed om te zien dat er steeds meer bedrijven down-to-earth worden, geen achterlijke salarissen meer zoals bij bepaalde directies van zorgverzekeraars. Het is goed om het kaf van het koren te scheiden, maar ga hier niet te ver in. Want je krijgt dan meer uitkeringstrekkers.. Op zich geen probleem, maar ik heb liever lagere belastingen en ''free-for-all'' dan hogere belastingen waar bepaalde mensen aanklampen.

Geen idee wat voor soort werknemers (managers, R&D, ''klootjesvolk'', whatever/) dat ze ontslaan en door de peer-review heen halen. De aantallen duiden er wel op dat het geen IT-technici betreft....want die zijn vaak niet in dusdanige aantallen aanwezig...

Het lijkt erop dat ze in de spiegel gekeken hebben en bepaalde bureaucratische traagheden eruit willen hebben....

Ontslagrecht(wat er lijkt te gaan komen) is niet verkeerd, maar het zal niet degenen treffen waar het voor bedoeld is... die delen immers zelf de lakens uit.
Anoniem: 256386
@blspjnl10 augustus 2012 19:33
Heeft het bestuur ook salaris ingeleverd?
Natuurlijk niet, die krijgen ondanks de slechte resultaten volgend jaar een grote bonus omdat ze doortastend hebben opgetreden en een "moeilijke beslissing" hebben gemaakt.
Ik zal niet zeggen dat IT'ers slecht verdienen, maar het zijn geen achterlijke salarissen. Het zal hier waarschijnlijk wel gaan om administratief medewerkers, secretaresses en zo. Misschien hier en daar een manager. 200 man op een zo groot bedrijf als Cap is niet zo spannend. De CEO die wel dat achterlijke salaris verdient blijft gewoon zitten.

De klanten hebben ook wel door dat bedrijven als Cap het moeilijk hebben. Die willen tegenwoordig junior tarieven betalen voor seniors. Met outsourcing naar India als stok achter de deur. Nou ja, dat is ook marktwerking...
Cap heeft een eigen outsourcing center in India, dus dat doen ze al om kosten te drukken.
Klopt, maar daar halen ze maar weinig voordeel mee. Indische bedrijven zijn nu ook al rechtstreeks op de Nederlandse markt bezig. Daar kan Cap niet mee concurreren, qua prijs. Ze zullen het moeten hebben van hun marktvoorsprong en communicatie.
Anoniem: 201824
@blspjnl10 augustus 2012 21:26
Ze worden down-to-earth omdat hun klanten dat worden. Dat hebben ze echt niet zelf gewild.
Ach, Capgemini heeft jarenlang de overheid bedonderd (UWV affaire) en aan het lijntje gehouden. Op zich ligt dat ook aan de overheid zelf, maar die heeft het nu wel even gehad met Cap. De grote banken en verzekeraars houden ook de hand op de knip. Cap en aanverwante bedrijven hebben jarenlang luie accountmanagers gehad die de consultants makkelijk bij de grote bedrijven konden plaatsen, maar helaas, die tijd lijkt even voorbij. De IT-detacheringbedrijven zijn gewoon uitzendbureau's en het liefst schalen ze dynamisch op en af, maar vanwege het ontslagrecht kan dat niet.

De IT-wereld, en dan vooral die bij klanten, daar is geen pijl op te trekken. Bedrijven als Cap, Ordina en dergelijke hebben ook geen lange termijn visie, maar zijn een speelbal van hun klanten.Ik werk ook bij zo'n toko en zo moet je eerst WebSphere Portal leren, vervolgens moet je halverwege ophouden want er zijn geen aanvragen voor WS Portal en moet je overswitchen naar Liferay. Een jaar later doet weer geen hond iets met Portals want dan moeten we opeens met z'n allen naar SAP. Dan zit je als Cap zijnde met een hoop IT'ers die je niet kan plaatsen. En investeren in personeel, dat doen detacheringbureau's niet want dat kost teveel geld. Dat doen ze ook niet in goede tijden. Leren bij een detacheerder is zelf boeken lezen en simpele computer based trainingen volgen.

Medelijden heb ik niet met IT-consultants (ben er zelf ook een), het is toch een beetje een vrije wereld waar je jobhopt en zelf je eigen ontwikkeling bij moet houden. Maar goed, het gaat hier met name om ondersteunend personeel en niet de IT'ers die bij klanten zitten. Die zijn tenslotte niet billable en kosten geld. Voor hun is het absoluut vervelend en vandaag de dag heb je niet zomaar weer een vaste baan. Succes toegewenst aan hen.

[Reactie gewijzigd door ceesiebo1 op 10 augustus 2012 20:42]

Dat dynamisch schalen zouden ze best kunnen doen als ze meer met ZZPs zouden willen werken. Maar dat is dan weer niet helemaal wat ze in gedachten hadden....
Klopt, zzp'ers moeten wel een kleine vergoeding aan bedrijven als Cap betalen als Cap ze inzet. Maar het grootste deel gaat naar de zzp'er zelf. Bedrijven als Cap zijn al een paar jaar bezig zzp'ers te vervangen door eigen personeel.
Welke UWV affaire heb je het over?
Een tijd geleden stond in de krant dat de UWV een project had draaien om administraties te koppelen en had dit uitbesteed aan CapGemini. Het was een nogal ambitieus project maar er kwam maar geen einde aan. Na een aantal jaren Cap te laten rommelen en daar tientallen miljoenen voor betaald te hebben heeft het UWV Cap van de taak ontheven en hebben het een ander klein bedrijf laten oplossen. Die hadden binnen een half jaar een oplossing. Cap gebruikte de India-route dus dat helpt ook niet mee met de voortgang, daar schenen de grootste problemen te zijn ontstaan. Het artikel stond in de Volkskrant.

Google maar op UWV en Cap. Dan kom je het vanzelf tegen. Dit fiasco is overigens niet alleen Cap zijn schuld. De UWV heeft zelf ook fouten gemaakt. Cap is een onderneming, en als de klant zegt 'doorgaan' dan gaat Cap door ook al is het een zinkend schip.

[Reactie gewijzigd door ceesiebo1 op 13 augustus 2012 08:43]

Capgemini is een prima organisatie waar - net als vele andere - het noodgedwongen is om eens goed te kijken naar de business modellen. Dat o.a. de conclusie is dat er dan ontslagen vallen, is niet vreemd in de huidige economie. De kap zal van het koren worden gescheiden. Lijkt me een prima zaak juist!
Dat het een prima organisatie is, wordt ook wel onderstreept doordat ze nog altijd een behoorlijke winst maken. De markt verandert echter, dus zal Cap mee moeten veranderen. Het zou me ook niet verbazen als ze bv. aan de andere kant ook aan het werven zijn op hun groeiportefeuilles.
kaf niet kap
Bijzondere actie om salarissen naar beneden te stellen op lopende contracten. Als je niet akkoord gaat moet je in dat verbetertraject legio bijscholing en cursussen gaan volgen om niet de komende jaren buiten reguliere salarisverhogingen te vallen? Gaat het management dan ook haar salarissen en bonussen naar beneden stellen?
Een bedrijf zoals Capgemini heeft enorm veel specialisten in dienst. Via overnames komen hier weer diverse disciplines bij waar je zelf niet direct voor gekozen zou hebben. Wanneer een specialisme niet meer in trek is of als andere bedrijven/instellingen er niet meer zoveel voor willen betalen zit je met mensen die weliswaar erg veel kennis hebben maar die je op de markt niet kwijt kan. De mensen bij
Capgemini worden over het algemeen ingezet op consultancy opdrachten. Als je iemand niet op opdracht krijgt of niet het uurloon krijgt wat je moet krijgen om op hem winst te maken is hij niet meer (zo) waardevol voor de organisatie. Dan moet je of zorgen dat hij weer waardevol wordt door een intensief omschakelingsproces of je moet zijn salaris zo schalen dat het weer past bij de waardering voor zijn specialisme.

Als een medewerker dus genoeg binnenhaalt met zijn opdrachten zal zijn salaris natuurlijk niet aangepast worden. Medewerkers worden gewoon beoordeeld op hun waarde, dat kan in de loop der tijd dalen als jouw specialisme niet meer in trek is.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 10 augustus 2012 20:44]

Anoniem: 445106
10 augustus 2012 19:14
wat is een achterlijk salaris dan?

Bij afspiegeling heeft een bedrijf slechts beperkte invloed op de uitkomst van het proces. Daardoor kan het voorkomen dat ook medewerkers die men liever wil houden moeten vertrekken. Pas bij het uiteindelijk aanbieden van een " vrijwillige" vertrek regeling heeft men invloed op degenen die men kwijt wil.......

Hoezo geen IT-technici, wat is de definitie daarvan trouwens?
+200.000 vind ik al overbodige luxe. Exclusief pensioenregelingen, alle opties, en andere voordeeltjes. Een topman wordt nu zoveel beter beloond dan de beste / ervaren medewerkers, terwijl de topman waarschijnlijk niet eens de beste topman is in die branche. De verantwoordelijkheid van een topman is misschien iets groter, maar zo lust ik er nog wel een paar...
Waar Capgemini nu last van heeft is dat het bij de vorige 2 grote crises in de IT besloten heeft niet mensen op grote schaal de deur te wijzen. Dat heeft zich toen terugbetaald bij het aantrekken van de markt, omdat er toen voldoende mensen klaarstonden om de toegenomen vraag in te vullen, waar sommige van de andere grote bedrijven in deze sector door het lozen van honderden mensen geen capaciteit hadden.

Nu is de crisis dieper, en met name de overheid heeft besloten nu liever minder bekwame mensen aan te trekken tegen lagere tarieven.

Als je kijkt naar het deel van de bemanning dat nu moet verdwijnen, is dat nog best weinig. Vergelijkbare bedrijven hebben bij de vorige crises eerder 300-500 geloosd.
Ook al reageer ik hier niet meer vaak, dit nieuwtje vind ik toch interessant.

Op zich verbaast mij dit nieuws niet. Ik kreeg al te horen dat 1 van onze managers op straat zou worden gezet. Waarschijnlijk is hij dus ''1 van die 200''. Capgemini an sich levert goed werk af, het is alleen in de praktijk dat ze het zo ontzettend verpesten. Het overgrote deel van alle gesprekken die ik met ze heb gehad komt op mij over als grootspraak. Nogal makkelijk ook als je het zo goed geregeld hebt.

Waar het mij aan stoorde was het vooral de luiheid die de baas kon hebben. Dan mochten we geen pauze houden terwijl meneer wel lekker een broodje kroket naar binnen werkt. Fout dus. Daarnaast, en dat is misschien het grootste manco, nemen ze privacy totaal niet serieus, ook al beweren ze iets anders.

Nogmaals, dit is een persoonlijke mening. Er zitten genoeg mensen bij Cap die ontzettend goed werk leveren.. Ik heb het in de praktijk alleen te weinig mogen ervaren. Ik hoop dat dit in de toekomst zal veranderen.
Het is mij een raadsel wie in NL cap gemini nodig heeft.
Cap Gemini huur je in, omdat zij met "logge" organisaties om kunnen gaan.
Tevens vanwege de naam, ze zijn bekend, dus Cap kies je dan eerder dan "pietje puk it services"
Verder hebben ze genoeg protocollen en processen om alles te kunnen doen, als je maar betaald.
Zijn de mensen goed? Ja en nee, maar dat geldt voor ieder bedrijf.
Niet alleen om met "logge" organisaties om te gaan, ook omdat Capgemini veel kennis heeft die voor een bedrijf anders niet te betalen is. Een bedrijf gaat niet snel voor een enkel project een groep mensen werven die specialistische kennis hebben als ze na een half jaar niks meer te doen hebben. Dan is het interessanter om de juiste mensen in te huren die je, als je ze niet meer nodig hebt, zo weer weg stuurt.
Waarom zou een overheid of financiële instelling investeren in duur ICT personeel? Het is niet de core business en je hebt nooit iemand die precies weet wat jij nodig hebt en dat over een jaar op magische wijze aanpast aan wat je dan nodig hebt.
Toevallig op mijn werk (een grote financiële instelling) een discussie gehad met collega's of ICT core business is. Een gedeelte vindt van wel, de rest vindt van niet, maar wel dat het cruciaal is om te functioneren als financiële instelling. Dus iedereen was het er wel over eens dat het hard benodigd is voor de core business en daardoor wel logisch is dat ze dus wel duur ICT personeel hebben rondlopen.

Maar verder heb je gelijk, hoor. CapGemini wordt ingehuurd voor analyses van een complex ICT project. Waarbij je hoopt dat ze de expertise hebben om dat gedegen te doen...
Kantoor gebouwen zijn ook cruciaal, maar je hebt geen bouwvakkers in dienst.. of meubelmakers, elektriciens, loodgieters etc etc. ICT is net zoals al die andere dingen een basis benodigheid. Probleem alleen bij ICT is dat het continu onderhoud nodig heeft... als elke dag de schilder langs zou moeten komen zou je de aannemer kwaad opbellen.
Veel kennis? Heb vaak met cap mogen werken, maar als het op kennis aankomt huren ze die gewoon in van buiten de deur. Als ze dit niet doen gaat het ook ernstig mis (al 2 maal mogen zien).
Je haalt cap in huis omdat ze groot genoeg zijn en een reputatie hebben alles te kunnen. Hoe ze het doen is niet relevant (en al die kennis die ze claimen in huis hebben is, ook voor cap, echt te duur).
Als ik hun database applicaties bekijk vind ik het schrikwekkend, zwaar verouderd en vaak ook nog vol bugs. Tja ... dat houd nooit lang stand.

Ik vraag me meer af of veel bedrijven niet teveel bij oudere technieken blijven haken en vergeten mee te gaan met de tijd. Vasthouden aan oude tradities i.p.v. nieuwe mogelijkheden toepassen.
Om een aantal voorbeelden te nomen: Philips, TNT & Vodafone. Nog meer: klik. Grote organisaties dus ;-).
Nee, Cap (en vergelijkbare grote organisaties) huur je in omdat ze erg goed zijn in het zich naar binnen lullen. Dankzij de aanbestedingsregels komen alleen grote partijen aan bod. Vervolgens bellen ze ons op voor (goede) mensen. Wij zitten bij dezelfde bedrijven, maar dan via die toko's.

Gelukkig worden we inmiddels zelf wat groter zodat we ook aan een aantal aanbestedingen mee kunnen doen. Niet aan alles natuurlijk, want je moet helemaal met de billen bloot en aan allerlei achterlijke regels voldoen. Of dat garanties voor succes oplevert vraag ik me af. En ook of het enig voordeel oplevert. Op papier misschien wel, maar in werkelijkheid is het alleen maar een bron van ellende, langdradige procedures en andere ongewenste neveneffecten. Helaas kost het ons - de belastingbetaler - alleen maar geld.
Het grootste probleem in de software wereld zijn vaak de deadlines.
Hierdoor krijgt men slordig geschreven applicaties en dure support.

Dit alles in de trend om de oplevering zo goedkoop mogelijk te maken echter gebeurd vaak het tegenover gestelde. De kosten vallen vaak uiteindelijk hoger uit dan de inschatting.

Uiteindelijk zullen ze daarover struikelen ... het doel zal namelijk goed geschreven perfect werkende applicatie moeten zijn. En niks minder dan dat.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 11 augustus 2012 13:02]

Volgens mij is cap voornamelijk binnen de overheid werkzaam. en grote enterprise omgevingen.

ook hebben ze support geleverd bij de bouw van de HSL.

Maar idd de overheid schrapt de overhead op ICT projecten, waardoor bedrijven die juist alleen werkzaam zijn bij dit soort bedrijven juist in slecht komen te staan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee