Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties
Submitter: Jermak

Medion zal in de Duitse Aldi-supermarkten een nieuwe Android-tablet in de schappen leggen. De LifeTab P9516 zou een betere accu hebben dan de LifeTab P9514, maar draait nog op Android 3.2. Er komt wel een update naar Android 4.0

De nieuwe Medion-tablet oogt vrijwel identiek aan de LifeTab P9514, die in december vorig jaar bij supermarktketen Aldi werd verkocht. Belangrijkste vernieuwing is een betere lithium-polymeeraccu, die de tablet een uithoudingsvermogen van 10 uur moet geven. De voorganger hield het 8 uur uit op een volle accu. Een nadeel van de grotere accucapaciteit is dat de LifeTab P9516 30 gram zwaarder is dan zijn voorganger en nu 750 gram weegt. Ook is de tablet 0,1mm dikker.

Intern is de hardware van de tablet identiek gebleven: een 10,1"-touchscreen met een resolutie van 1280x800 pixels, een 1GHz-Tegra 2-soc en 32GB flashopslag. Ook de twee camera's zijn met een resolutie van 2 megapixels aan de voorzijde en 5 megapixels aan de achterzijde gelijk gebleven. Verder is de tablet voorzien van 802.11n-wifi, bluetooth 3.0, gps en 3g. De micro-usb-poort kan in het nieuwe model wel als usb-host gebruikt worden.

Net als zijn voorganger draait de LifeTab P9516 op Android 3.2 Honeycomb, al belooft Medion binnen enkele maanden een gratis update uit te brengen voor Android 4.0 Ice Cream Sandwich. De tablet ligt eind deze maand in de Duitse supermarkten van het Aldi-concern, met een prijs van 400 euro. Het is nog onduidelijk of de tablet ook bij de Nederlandse Aldi's verkrijgbaar zal zijn.

Medion LifeTab P9516

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

Deze Lifetab serie is eigenlijk gewoon een Olivetti met een extra logo erop.
http://www.olivetti.com/s...asp?sid=&cid=420&iid=1178

Als je dus op de hoogte wilt blijven van de ontwikkelingen rondom dit model.. olivetti in de gaten houden :)
Of de Olivetti is een Medion met een extra logo erop. :)

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 21 maart 2012 15:36]

Dat laatste denk ik eerder. Olivetti produceert zelf niet veel meer volgens mij.
Ik heb deze tablet al in de folder van de Aldi in NL zien staan. Hij komt dus wel degelijk naar Nederland.
wat was de datum als ik vragen mag hij is op de website nog niet geupdate.

edit : bedankt :)

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 21 maart 2012 20:41]

Zaterdag 31 maart, dan is hij in NL te koop volgens de folder.
Het gaat inderdaad om hetzelfde model.
Dat laatste zinnetje mag wel verandert worden in: deze tablet zal ook in Nederland verkrijgbaar zijn.
Ik heb namelijk het nieuwe foldertje meegenomen vandaag en daar stond deze tablet in. Lijkt me bewijs genoeg ;)
Het apparaat heeft niet echt een goede prijs-kwaliteitsverhouding. De hardware is al redelijk verouderd en er zit geen Android 4.0 op. Hopen dat die update dan ook echt deze maand komt.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 21 maart 2012 14:55]

32GB, GPS en 3G aan 400¤ is absoluut een goede prijs voor een tablet.
En zoals in het artikel te lezen is kan je hem over een tijdje updaten naar Android 4.
De vraag is nu: hoe goed is het scherm van deze tablet?

Als het een scherm heeft zoals de Asus Transformer of de Galaxy Tab 10.1, dan is de prijs van 400 euro redelijk. Zeker niet laag, maar ook niet al te hoog. Heeft het echter een generiek TN-scherm met een slechte kijkhoek, dan is de prijs *veel* te hoog.
Het heeft een 10.1 WTFT backlit display.

Meer info
Olivetti. Goede computerbouwer in de jaren tach.... euh. Bestaat dat nog?! Nooit gedacht. Ik dacht dat die allang failliet of opgekocht waren. Wellicht is het ook alleen nog maar de naam die bestaat.

Maar goed; WTFT heb ik eigenlijk nooit van gehoord. De eerste pagina van Google laat geen hits zien en zelfs Wikipedia zegt er niks over. Misschien staat "WTFT" wellicht voor gewoon "Wide TFT" en is het effectief een TN-paneel.
Qua hardware valt het mee voor de prijs (niet goedkoop, niet heel duur). Het gebruikte materiaal en de bouwkwaliteit is waarschijnlijk waar het op mis zal gaan voor dit geld.

En er wordt niks gezegd over het scherm, wat waarschijnlijk ook ondermaats zal zijn in vergelijking tot de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 21 maart 2012 15:06]

En waarom denk je dat? onderbuikgevoel of echte redenen?

Medion huurt doorgaans hoge kwaliteit OEM bouwers in om hun hardware te produceren en het is meer dan sporadisch voorgekomen dat de Medion apparaten bij de Aldi enorm veel bang for the buck leveren.
Dat is altijd wel zo geweest, maar nu vind ik is dat wel voorbij. Verder over de Medion kwaliteit. Notebook was na 3 jaar Ko, terwijl deze ook nog 2 weken onder garantie al ooit was weg geweest.
Mijn oom had een medion E6600, harddisk al naar een half jaar KO.
Vrienden van mijn vrouw Medion Sandy bridge dualcore, steeds problemen, met HD, Mobo etc. ding staat meer bij de Aldi dan thuis.
Medion gebruikt alleen maar HDs en dergelijke van A-merken. Als het klopt dat die hardware problemen leveren dan is dat gewoon pech, want afgezien van de behuizing is er niks Medion aan. Je hoort wel vaker dat de support niet zo goed is, dat klopt.
Ken zat mensen die een Medion kochtten waarbij het ding toch vrij snel stuk was (waaronder ik zelf). Met name de ventilatoren zijn echt beroerd slecht, maar voor de rest waren het allemaal ook B componenten. De videokaart begaf het al na een jaar.

Maar goed dat was 5 jaar geleden. Wellicht is het tegenwoordig beter, maar ik koop het niet meer.
ik heb de eerste lifetab meerdere malen in mijn handen gehad, en het scherm i zeer zeker van goede kwaliteit a la de Galaxy Tab 10.1 etc...
de snelheid is ook zeker niks mis mee, vind de medion lifetab persoonlijk nog net iets vloeiender werken als de Tab van Samsung.
de voorgaande versie die bijna identiek is qua hardware heeft een prima bouwkwaliteit dusehhh...
En Tegra 2 dan? Dat is toch wel aan de langzame kant voor een hedendaagse tablet?
ik heb zelf een tegra2, niks mis met de performance.
Tegra2 = Dual 1Ghz Cortex A9 zonder NEON instructie support = Geen deftige 1080p afspeel mogelijkheid.

Moest er een Tegra3 ingezeten hebben, zou dit een goede koop geweest zijn, maar er zijn dozijnen "oudere" Tablets dat men nu verkoopt in korting, met dezelfde specs, voor ongeveer dezelfde prijs.

Xzylvador:

Zo een tablet is niet echt future proof, om deze dagen 400¤ aan uit te geven. Voor een 100¤ extra heb je een iPad3. In dezelfde 500¤ prijsrange vind je volgende maand, verschillende tablets met hogere resolutie, Tegra 3 / Qualcome Krait, enz ...

Ik heb het al 1000 maal gezegd, die extra 16 -> 32 GB is niet de moeite waard, als een tablet SD support heeft. Als je puur basis spullen installeert op de 16GB Flash geheugen en je films / muziek enz op de SD kaart zet ( zijn zaken dat over het algemeen perfect draaien op een Class 4 SD kaartje ), dan ben je vaak heel wat goedkoper af.

De 3G, sorry, maar daar melken ze vaak mee, maar vaak val je terug op Wi-Fi. 80% van het gebruik van een tablet is @ home, or @ work, waar in beide gevallen vaak een Wi-Fi netwerk aanwezig is. Voor onderweg, hebben de meest mensen een smartphone met BT -> Link, en voila.

En vergeet niet, dat die 3G, dat dit vaak een 2de abonnement is, wat je maandelijks deftig kost. Ben je veel beter af je tablet te linken met je smartphone, en voila ( zelf al mag het technische "niet" ).
niet dat 1080p afspelen nuttig is op een scherm met net iets meer dan 720p resolutie.

en verkoop praat of niet het is een feit dat deze het wel heeft voor 400 euro en bijna alle andere higher end tablets er 100 euro extra voor rekenen :)

en die 16 gig extra is het voor JOU niet waard ik zou het wel kunnen waarderen om een lading divx films op te pleuren voor vakanties ofzo.

en voor zower ik weet worden de nieuwe tablets eerder 600 euro dan in de buurt van 400 euro.

voor mensen die veel geheugen en 3g willen voor niet veel is dit een prima tablet !

dat jij de features niet boeiend vind is dan ook compleet niet interesant het is namelijk een zeer interesante tablet voor mensen die niet 500+ euro aan een tablet uit willen geven en toch graag alle features willen.
en een 3g internet abbotje kan je al voor 13 euro pm hebben je moet je gewoon niet van die lijpe tablet abbos aan laten smeren door die verkoopboeren van thephonehouse of kpn store.
een telefoon internet only abbotje doet het er prima in :)
niet dat 1080p afspelen nuttig is op een scherm met net iets meer dan 720p resolutie.
Klopt. Sluit iets echter aan op een extern scherm en het heeft plots wel nut. Niet dat dit kan met deze tablet. ;)

Ik heb bijvoorbeeld een compacte laptop (blijft productiever dan een tablet) met een i7 erin. 1080p afspelen op het interne scherm geeft niet de volledige kwaliteit, maar zorgt er tenminste voor dat een zoektocht naar een lagere kwaliteitsversie van het betreffende materiaal overbodig is. En natuurlijk is de extra kwaliteit wel te aanschouwen via DisplayPort (eventueel met een passieve HDMI of DVI-D adapter) of gewoon good-ol' VGA.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 maart 2012 18:13]

hoeveel 720p films worden er nog released in 'de scene' ?
als je hoger dan dvd kwaliteit wilt ben je vaak aangewezen op 1080p rips , het is dan wel fijn als je die zonder transcoding op je tablet kan afspelen
grappig ik download bijna al mijn folms in 720p omdat het verschil tussen een goede 720p en 1080p nihil is op een 42 inch tv met full hd reso op 2.5 meter afstand.

ik weet echter wel dat met spotnet bijna alles full hd is maar ik download dan ook meestal torrents omdat daar de ingebakken nederlanse troepsubs niet in zitten.
al voor 13 euro pm
Dat is toch ¤150 per jaar + 3G tablets zijn duurder. Kun je beter een duurder abonnement voor je telefoon nemen (ervan uitgaande dat je mobiel tethering ondersteund).

Maar voor niet al te technisch deskundige gebruikers zal dit natuurlijk niet veel gebeuren.
bij deze tablet is 3G dus zo goed als gratis dus betaal je alleen voor je internet :)
NEE, je bedoelt: "Ervan uitgaande, dat je mobiel tethering ondersteunT"
Als mensen kunnen kiezen tussen de kwaliteitsspullen (*kuch*) van Medion of een ipad2 van ¤399,- dan denk ik dat men sneller neigt naar een iPad2.
Heb je wel eens ooit een computer van Medion opengeschroefd? Moet je echt eens doen. Daar zitten gewoon moederborden van Asus of Gigabyte in, Corsair of Kingston geheugen, en schijven van Western Digital. Vaak hebben de Intel-based computers ook Intel chipsets, en veel van hun modellen zijn erg stil. Stil genoeg om te kunnen zeggen dat het *lastig* is om dat zelf voor elkaar te krijgen.

De klapper is nog wel dat je 3 jaar garantie krijgt en er geen of nauwelijks crapware op die computers staat.

Voor de prijs die ze kosten, zijn Medion-computers best goede apparaten, en als er een fatsoenlijk scherm in dat tablet zit, ga ik ervan uit dat het apparaat verder hardwarematig prima in orde is en stock Android draait. Als je dan ook nog, net als op de computers 3 jaar garantie krijgt, dan is het zeker een goede koop.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 21 maart 2012 21:16]

En het mooie was/is dat er niet een crappy recovery DVD bij zit maar een DVD waarmee je een volledige Windows 7 installatie kunt doen en dan ben je alle crapware ineens kwijt. En er zaten bij de PC die m'n ouders in 2010 gekocht hebben twee Windows 7 DVD's, zowel 32 als 64 bit.

Voor het geld dat ze kosten kan je het zelf niet op die manier in elkaar knutselen.
Want die Ipad 2 voor ¤399 heeft 32Gb en 3G..?
tenzij je mensen heb die uberhaubt nooit iets van apple willen omdat ze niet achter de kudde aan willen hollen of het niet eens zijn met de bedrijfsvoering van apple.

edit ja mod maar weg het is immers onmogelijk dat mensen geen apple product willen omdat hun bedrijfsvoerien zeer netjes is de producten niet te duur en de garantie is ook perfect!

psst teveel mensen in topics waar apple in voorkomt hebben struisvogel dna (hoofd in het zand mocht het te ingewikkeld voor je zijn...)

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 21 maart 2012 23:36]

geen deftige 1080p heeft helemaal niks te maken met de dual 1ghz cortex a9 zonder neon.

Dat gaat puur om de hardware video decoder die erbij zit de tegra2 SoC.
Vergeet de trein niet, er zien heel veel mensen die hun tablet in de trein gebruiken, en daar heb je praktisch ook bijna altijd Wi-Fi.
Ik vind de prijs niet meer dan gemiddeld. Een Galaxy Tab met Tegra 2 of Acer Iconia Tab heb je voor een paar tientjes minder, en als je genoeg hebt aan 16GB (eventueel een SD kaart erbij) voor 50 euro minder.
De vergelijkbare Galaxy Tab (maar dan met 16GB ipv 32GB) begint bij ¤ 399,99 en de Acer Iconia bij ¤ 448,50.
Het is dus zeker wel een voordelige tablet. Echter geen honderden euro's goedkoper dan de rest.
Qua prijs/kwaliteit is hij niet slecht, maar voordelig zou ik hem ook niet noemen. Voor die prijs ga je liever voor een Samsung model met gelijkaardige specs dan voor het merk "medion".
correct, de hardware lijkt op de Acer Iconia Tab a500, maar deze heeft dan wel een HDMI poort..

edit: de Iconia tab is ook ¤400

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 21 maart 2012 15:21]

Ik vind ¤ 400 belachelijk veel voor een Medion tablet. Voor ¤ 369 (Pricewatch) koop je een Samsung Tab 10.1 (heeft dan wel "maar" 16 GB i.p.v. 32 GB).

Medion heeft niet bepaald de roep hoogwaardige producten te maken (de assemblage is vaak slecht) en als het op support aan komt moet je ook maar zien of je nog updates krijgt.

Mooi voorbeeld was mijn Medion GoPal navigatiesysteem. Alles "erop en eraan", voor zo'n ¤ 269,- Gekocht in 2008, stonden kaarten op van Q2 2007. Medion vond het niet nodig om het vlaggenschip van hun navigatie-divisie van updates te voorzien, maar gaf klanten die hetzelfde jaar een goedkoop modelletje van ¤ 99 hadden aangeschaft wél een gratis upgrade naar Q4 2008.

Uiteindelijk bood Medion een algemene update voor 2011 aan, die ik dan ook via hun site had besteld. Bij ontvangst bleek het de verkeerde CD te zijn (hoewel ik de juiste had besteld-) en bij navraag bij Medion kreeg ik te horen dat het dan dikke pech was omdat ik de CD al had opengemaakt (je kon aan de verpakking niet zien welke versie er in zat, maar daar wilden ze niks van weten-). Ik dacht dus: "¤ 69 aan een hondenkont verkeken ..."

Dan voel je je toch even flink genaaid (sorry voor het vocabulaire-), of niet dan ? Gelukkig was er een vriendelijke Medion-medewerker (ook een "Tweaker") die mij (n.a.v. een nogal kwade reactie uit een ander topic-) uit coulance een nieuw navigatieapparaatje opstuurde met kaarten uit Q2 2011.

Al met al is het netjes opgelost dankzij een medewerker die wél begrijpt wat klantvriendelijkheid betekend. Treurig blijft het feit dat de procedures van Medion geen enkele ruimte laten om klanten tegemoet te komen.

Vandaar dat ik geen grote bedragen meer ga investeren in Medion-hardware. Een simpel navigatie-apparaatje durf ik op zich nog wel aan, maar dankzij de negatieve ervaringen zal het daar ook bij blijven.
Mooi dingetje, alleen ik denk dat de prijs wel een beetje te hoog ligt in vergelijking met die van de Transformer. (380 euro)(Ja ik weet het geen 3G)

Ben benieuwd hoeveel ram er in zit.
Die 3G mis je tegenwoordig ook niet meer idd. Veel (de meeste?) telefoons hebben tegenwoordig standaard tethering via Wifi.
ja, maar volgend je contact van je telefoon provider mag dat dus niet..
en dan?

3g is geen gemis voor 95% van de mensen.
Maar hoe komen ze daar nu achter? Als ze toegeven je verkeer te hebben geïnspecteerd door middel van deep-packet-inspection, wordt dit weer een zeer interessant geval van privacy inbreuk.

De providers hebben aangegeven DPI te gebruiken, maar mogen dit alleen geanonimiseerd gebruiken, dus ze mogen er feitelijk niet achter komen.
Wel voor een paar euro extra in de maand, dus het is een rekenkwestie, of 3G op je tab of een extra functie in te telefoon abonnement
Waarom zou dat niet mogen? Je betaalt toch voor de hoeveelheid data die je gebruikt?
En als zo'n beperking er wel in staat lijkt me dat in strijd met de wet voor netneutraliteit.

Ik heb een 1GB bundel en gebruik die via tethering ook gewoon voor mijn laptop. Nooit iets over gehoord dat dat niet zou mogen. Lijkt me ook erg lastig te detecteren trouwens, zeker zonder deep packet inspection :)
Zal het na de release van Windows 8 (onofficieel) mogelijk worden om de ARM-versie van Windows op zo'n tablet te zetten? Of zitten daar echt fundamentele beperkingen tussen?
Ik zou er niet op gokken
Geen enkele zekerheid dat er voor alle onderdelen in dit apparaat win8 drivers gaan komen ooit.
3G eruit en daardoor een prijsverlaging naar 249,- en ze hebben een winnaar! :)
Medion is toch tegenwoordig ook van Lenovo? Of liep die overname nog?

edit:
Laat maar:
http://tweakers.net/nieuw...vo-neemt-medion-over.html

[Reactie gewijzigd door djcasl op 21 maart 2012 15:27]

Ik verwachte meer van de looks :-) nou nou de tablet de eerste versie alleziens ligt niet zo vlotjes in de hand zoals een ipad, ben namelijk in bezit van beide, deze nieuwe versie brengt wel wat reacties teweeg op de facebook pagina van medion duitsland, omdat vele denken dat ics (ice cream sandwich) nu niet meer zal verschijnen voor de eerste versie van de lifetab, niks is minder waar want binnen enkele maanden zal er dus een update verschijnen voor beide.

Nu zeiden ze wel toen de lifetab 1 verscheen, deze ook binnen de kortste keren ging een update krijgen naar de nieuwe android versie. Dit was voor mij ook een reden om men eerste tablet met android te gaan halen, al bij al is dit apparaat echt niet zo slecht, alles loopt vlotjes nog altijd maar waar ze die 8 uur batterij vandaan halen stel ik me toch wel vragen bij, bij intens apps draaien, zoals facebook die echt wel energie opslurpt en nog paar games kom je zeker aan geen 8 uur of verwachten ze bij 8 uur gewoon dat we hem opzetten en deze gebruiken als kaas en salami plankje ... :9

edit:

+ punten: aldi heeft wel een leuke tweede tablet op komst waardoor meer mensen gaan klagen voor een snellere update al lijkt me dit niet echt een pluspunt, kan niet echt ander pluspunt opnoemen want de tegenstand staat ook niet stil gemiste kans medion.

- punten: ligt nog dan steeds niet lekker in de hand + extra gewicht erbij, - ze zouden iets mogen gedaan hebben aan de camera vooral de backside camera is de kwaliteit ondermaats, - oplaad snoer zou wat langer mogen zijn, - algemeen extra nieuwe hardware erbij niet enkel de batterij

[Reactie gewijzigd door Rigs op 21 maart 2012 15:47]

Het ziet er in eerste opzicht niet verkeerd uit. Maar 400¤ voor een apparaat van de aldi vindt ik toch wel extreem hoog vooral gezien de tablets die je voor deze prijs elders kunt halen.

Doe mij maar een lichte extra bijdrage en een asus transformer boven een aldi tablet
Het is geen apparaat van de Aldi, het is een apparaat van Medion. Medion vervolgens is een tijdje geleden overgenomen door Lenovo.
De Aldi bespaart niet op kwaliteit, maar op marketing en "shelf space".
Sorry hoor, maar de Aldi bespaart absoluut echt wel ook op kwaliteit :)
Ze kunnen hele leuke producten hebben en ik zeg niet dat het dan ook altijd bagger is, maar je moet wel een beetje opletten met wat je daar koopt.

Edit @jroz2001: Dat klopt, heb er ook een keer een autoradio gekocht die ik gewoon terug mocht brengen omdat ik het niet om aan te horen vond. Waar ik echter vooral op doelde was dat ik niet zo snel verse producten van de Aldi koop, die zien er in ieder geval toch een stuk minder uit dan bij andere winkels (ook bv de Lidl die min of meer dezelfde formule hanteert). Overigens ben ik zeer tevreden met mijn Acer netbook ;). Ook is de Aldi niet meer wat het geweest is voor electronica, vroeger kon je er inderdaad met grote regelmaat geweldige deals krijgen maar (in ieder geval bij de aldi's bij mij in de buurt) is het tegenwoordig maar zelden dat ze echt wat leuks hebben en regelmatig zijn dingen zelfs ronduit duur en verkoopt het voornamelijk omdat mensen denken dat de Aldi goedkoop is.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 21 maart 2012 15:57]

Dat moet je bij elke winkel. De meeste electronica zaken bieden ook Acer aan, en willen dit maar wat graag verkopen. Dan moet je net zo goed opletten met wat je koopt.
Het grote verschil is echter dat de Aldi niet loopt te zeuren met garantie, maar handelt dit netjes volgens Duitse maatstaven af. De MM daarentegen gedraagt zich meer Amerikaans, waar dit totale bagger is.
De beste PC die ik ooit kocht was een Medion van de Aldi (nu ja, die en een zelfbouw-PC met een SuperMicro mobo en andere kwaliteits-onderdelen). De slechtste hardware die ik ooit gekocht heb waren de Asus EEE 900 en een Acer LCD-scherm.

Merknamen zijn absoluut geen garantie voor kwaliteit, jammer genoeg, op enkele (heel dure) uitzonderingen na...
Ik zeg ook niet dat Medion slecht is, die maken best leuke producten maar Medion is niet hetzelfde als Aldi! Aldi verkoopt toevallig oa Medion (soms, veel producten van Medion zijn maar lastig te vinden hier). Aldi verkoopt ook nog een heleboel andere zooi en dat is dus soms ook niet meer dan dat, zooi.
Waar vooral duidelijk niet op bespaard is, is gewicht. Met 750 gram heb je imho echt de grens van het handzame overschreden.