Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 116 reacties

Onkyo heeft vier nieuwe av-receivers uitgebracht. Twee daarvan zijn 5.1-modellen, terwijl de overige twee 7.2-kanaalsweergave ondersteunen. Deze laatste zijn tevens voorzien van een Qdeo-chip voor het upscalen naar 4K-video.

De vier modellen zijn de eerste 2012-modellen van Onkyo en maken de nieuwe entrylevel-lineup van het merk uit. Het nieuwe instapmodel is de TX-SR313. Deze volgt de TX-SR309 op en heeft onder meer een extra hdmi-poort gekregen. Onkyo heeft tevens zijn Wide Range Amplifier Technology, voor het verbeteren van de signaal/ruis-verhouding, gebruikt voor dit entry-model. Ook zegt Onkyo gebruik te maken van betere componenten voor het versterken van het audiosignaal.

Het tweede model is de TX-NR414 en deze wordt onder de huidige TX-NR509 gepositioneerd. De TX-NR414 heeft twee hdmi-poorten meer dan het instapmodel, biedt toegang tot een netwerk via de ethernetaansluiting of via een optionele wifi-usb-adapter en heeft een hoger opgegeven vermogen dan de TX-NR313. De TX-NR414 is voorzien van Hybrid Standby-technologie waarmee het hdmi-signaal van een bron ondanks dat de receiver uit staat, doorgegeven blijft worden aan de tv. Het geluid is dan te horen via de tv-speakers.

De TX-NR515 en de TX-NR616, het topmodel van deze vier, kunnen 7.2-audiokanalen aansturen, hebben acht hdmi-ingangen, beschikken over InstaPrevue-technologie, en zijn voorzien van een Qdeo-beeldchip waarmee het mogelijk is om beeld naar 4K-video te upscalen en via hdmi door te sturen naar een 4K-tv-set. De TX-NR616 heeft van de twee het meeste vermogen per kanaal en heeft als enige van de vier het THX Select2 Plus-certificaat. Alle vier de modellen kunnen dolby truehd en dts-hd master-audio aan.

De TX-NR313, TX-NR414 en de TX-NR515 zijn vanaf maart beschikbaar voor een adviesprijs van respectievelijk 299 dollar, 499 dollar en 599 dollar. Het TX-NR616-model is vanaf april leverbaar voor een prijs van 699 dollar.

Onkyo TX-NR616

FeaturesTX-SR313
TX-NR414
TX-NR515
TX-NR616
Audiokanalen 5.1 5.1 7.2 7.2

Vermogen

5x100W 5x130W 7x130W  7x165W 
Netwerk nee  ja  ja  ja 
Hdmi (in/uit)  4x/1x  6x/1x  8x/2x  8x/2x 
Component (in/uit) 2x/1x 2x/1x 1x/1x 1x/1x
Composiet (in/uit) 5x/1x 5x/1x 5x/1x 5x/1x
Audio digitale input
(optisch/coaxial)
2x/1x 2x/2x  2x/2x  2x/2x 
Audio analoge input 6x 6x 5x 6x
Qdeo-chip
(met 4K-upscaling)
nee  nee  ja  ja 
THX Select2 Plus  nee  nee  nee  ja 
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (116)

Behalve de SR313 ondersteunen de receivers ook Spotify, een leuke feature wat mij betreft.
Nouja, elke Tweaker heeft er tegenwoordig toch een HTPC aan hangen? Mijn versterker (uit 1976) speelt prima Spotify :).
Waar ik me wel elke keer over verbaas is hoe extreem goedkoop deze versterkers (maar ook electronica in het algemeen) de afgelopen decennia zijn geworden. Die eerder genoemde versterker van mij kostte destijds Fl. 2000,- (echt heel veel geld destijds) en dan had je een 'aardige' versterker te pakken. Nu koop je voor 400,- een topmodel, waarbij de duurdere modellen eigenlijk alleen nog maar duurder zijn vanwege het hogere uitgangswattage (en in beperkte mate features, wat meer PR is dan echte (in)bouwkosten).
Wat is jouw definitie van een topmodel?
Het model dat de meeste "features" heeft, of het model dat het beste je speakers aan kan sturen?

Die extra features komen uit een chipje van 5 dollar.
De kosten hebben altijd in het leveren van voldoende vermogen gelegen. De nieuwe generaties versterkers leveren steeds minder vermogen, maar dat word steeds meer verborgen. (bv door maar 1 kanaal te meten ipv 5 kanalen zoals MAZZA hierboven al aangaf)

Als je er speakers aan hangt die daadwerkelijk wat vermogen nodig hebben, dan zal die oude van fl 2000,- waarschijnlijk beter presteren dan die nieuwe van 400.

Alleen mis je dan dingen als dts-hd etc. Dat is dan de reden om de upgrade te doen.
Wat mij betreft het aantal aansluitingen, met name ingangen. De genoemde 7.2-modellen hebben slechts n component-aansluiting, de 5.1-modellen twee, mijn Kenwood drie.

Ook het aantal digitale audioingangen is veel te laag, n optisch en n digitaal. Mijn Kenwood heeft er van beide twee en ik kom er tekort. Daarom zijn nu bij mij nu op sommige aansluitingen gedeeld: bv op Video-2 digitaal zit de CD-speler, op Video-2 analoog zit het geluid van de spelcomputer.
Rick2910, je slaat echt volledig de plank mis (als het gaat om geluidskwaliteit).
Een versterker van 400 is wat geluidskwaliteit betreft nog niet bijna een 'topmodel'. Een Onkyo als deze is gericht op de gemiddelde consument die (zoals jij) meer aandacht heeft voor de features maar eigenlijk denkt, komt er geluid uit dan is het goed en het belangrijker vindt dat je muziek draadloos van je iPhone kunt afspelen (wat ik eerlijk gezegd ook een leuke feature vind, maar dat terzijde). Dit type consument koopt bij een versterker als deze ook een setje boxen (5.1 of 7.1) van nog geen 500 euro erbij. Allemaal prima voor een filmpje en beter dan het geluid van een platte TV.
Maar geluidskwaliteit, daar hadden we het over... Maak voor de gein eens zo'n versterkertje open en de bijbehorende boxjes en aanschouw hoe klein bijvoorbeeld de spoelen zijn die erin zitten en wat voor type condensatoren er zijn gebruikt. Fabrikanten willen op elk onderdeel besparen, ook al gaat het misschien maar om 10 cent of een euro per spoel. Maar dan krijg je dus een versterker die totaal geen vermogen aan kan en speakers die totaal geen vermogen hebben. Ja ok het past dan wel bij elkaar, maar er komt een brak geluid uit en de hele hoge en hele lage frequenties worden niet eens weergegeven.
Al met al heeft o.a. het echte vermogen van versterker en speakers wel degelijk invloed op het geluid maar ook op de prijs, maar daar krijg je wel wat voor terug.
Laat je anders eens voorlichten door een specialist van een speaker zelfbouw winkel :)
Je hebt helemaal gelijk, maar er is ook een andere kant van het verhaal. Het merendeel van de mensen die ik het verschil laat horen tussen high end en instapmodellen, vinden het verschil absoluut niet waard. Ze vinden de winst in geluidskwaliteit totaal niet meer opwegen tegen het astronomische verschil in prijs.

Er zijn maar weinig mensen die het verschil konden horen tussen mijn sinfonietta en mijn onkyo AV receiver, terwijl er toch een enorm kwaliteitsverschil tussen die 2 zit. De onkyo klinkt best ok, maar vooral de uitgebreide featureset is iets waar mensen gevoelig voor zijn. Mijn standpunt blijft ook, dat 95% van de consumenten prima met een onkyo uit de voeten kunnen.
Een Onkyo als deze is gericht op de gemiddelde consument die (zoals jij) meer aandacht heeft voor de features maar eigenlijk denkt, komt er geluid uit dan is het goed
Met alle respect, ik zie mezelf niet als een gemiddelde consument. Verder is je opmerking over grootte van spoeltjes (en dat dan direct relateren aan de geluidskwaliteit, zucht) niet meer van deze tijd. Dit type versterkers (ook de grote jongens van bijv. Denon) is vaak van klasse-D, ipv A of A/B wat je voorheen vaak zag (met die grote spoelen). Je kunt dus met een veel beperktere ruimte in een versterkerkast vele malen meer uitgangsvermogen creren dan vroeger (mijn voorbeeld: 35kg versterker, 11x170W RMS uitgansvermogen, nou dat krijg je met A/B nog niet bijna voor elkaar). En ook kwalitatief hebben ze dat tegenwoordig met klasse-D voor mekaar. Ik kan mijn set in luistersessies alleen vergelijken met een buizen klasse-A versterker; die heeft voor mijn gehoord dezelfde klank(kleur). Knap dat ze dat kunnen met een klasse-D versterker (die vroeger alleen maar goed genoeg waren voor autoradios).
Laat je dus vooral niet gek maken door allerlei 'audiofielen' die 'zweren' bij (bijvoorbeeld) klasse-A, want als je ergens bij zweert sta je niet meer open voor de voortschreiding der techniek. Gewoon luisteren en kijken wat je het beste bevalt.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 17 februari 2012 11:52]

Op het gebied van versterkers moet ik je deels wel gelijk geven, maar dan nog wat iemand al zei, het vermogen van een Onkyo als deze is maar 160 Watt piek aan 6 Ohm en wordt slechts op 1 kanaal gemeten. Ja ik weet niet hoor, maar voor mij zou dat al een no-no zijn. Dan liever een apparaat van rond de 1000 euro waar wel fatsoenlijk vermogen uit komt. En dan hebben we het alleen nog maar over vermogen h en niet over de rest van eigenschappen, hoewel ik daar Onkyo niet echt in twijfel trek. Hun prijs/kwaliteit verhouding vind ik wel netjes.
Wat betreft de grootte van de spoelen etc. dat heeft meer betrekking op de speakers dan op versterkers. Pak eens een fatsoenlijke versterker en hang daar eens zo'n 5.1 speakerset aan van 300 euro en speel dan een SACD of FLAC af, vergelijk het daarna met echt goede speakers. Geloof me, dat verschil dat hoort zelfs een dove :')
Maar ik vind ook niet dat je zomaar 1000 euro of meer per speaker moet neertellen, zelfs niet als het van een high-end merk is. Dan zou ik aanraden om te gaan luisteren bij een zelfbouwzaak en zelf je speakers in elkaar te zetten, zo moeilijk is dat niet en het scheelt je al gauw meer dan 1000 euro per speaker bij gelijke kwaliteit. :)
Pak eens een fatsoenlijke versterker en hang daar eens zo'n 5.1 speakerset aan van 300 euro en speel dan een SACD of FLAC af, vergelijk het daarna met echt goede speakers. Geloof me, dat verschil dat hoort zelfs een dove :')
True, over speakers heb ik dan ook niks gezegd, want daar zit inderdaad een wereld van verschil in. En als je de spoelen van het wisselfilter bedoeld, die zijn bij mij inderdaad ook flink aan de maat.
Verder snap ik je opmerking over 160 Watt tegen 6 Ohm niet. Mijn versterker levert 170 Watt tegen 8 Ohm per kanaal, en dat vind ik al best veel. Aansturing boven -20dB is al veel te hard voor mijn gevoel, dus wat wil je doen met ng meer vermogen? Hoger uitsturen met behoud van (ruimte voor de) dynamiek?

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 17 februari 2012 11:52]

Inderdaad, die van het filter :) Bij een filter geldt heel simpel: zwaarder en groter is beter :P
Ik snap niet waarom specificeren ze het in 6 Ohm? Waarom niet 4 of 8 Ohm wat gewoon de standaard is? Daarnaast: 160 Watt (waarschijnlijk piekvermogen gemeten op 1 kanaal, hoeveel Watt RMS aan 8 Ohm houd je daarvan ongeveer echt over denk je? Ik vraag me echt af of dat wel genoeg is. Met een beetje pech kan de versterker niet genoeg vermogen leveren aan je boxen en voor je het weet is er iets kapot. En ja inderdaad, het lijkt mij dat een versterker welke op de top van z'n vermogen moet opereren, kwalitatief gezien een minder fijnzinnig signaal uitstuurt dan een versterker die dat op 70% van z'n vermogen kan (maar daarvoor heb ik er ook weer niet genoeg verstand van om het zeker te weten). :)
30 jaar geleden was het voor de winkels een gouden tijd , elk set die vanuit Japan naar Nederland kwam, ging 3 a 3,5 keer over de kop wat de prijs betreft , die tijd is geweest, wij kunnen tegenwoordig via internet wereldwijd de apparatuur en de prijs vergelijken.
Ik wil ooit nog eens weer gewoon een losse voor en eind versterker en gewoon 2 topkwaliteit luidsprekers.
http://www.google.nl/sear...4bb30798&biw=1593&bih=756
De TX-SR313 niet lijkt me. Die heeft geen LAN.
Dat vermogen mag je met een beste korrel zout nemen bij Onkyo. Dat is gemeten op 1 kanaal op 6 ohm en bij 1000hz als ik me niet vergis. Absoluut niet represenatief in de praktijk.
Toevallig zat ik vanochtend ook al naar specs te kijken...
160 Watt aan 6 Ohm per kanaal? Wat zijn dat voor vreemde waardes? :? Sowieso zal dat trouwens wel piekvermogen zijn en geen RMS.
Mooie waarden zijn natuurlijk 100W RMS aan 8 Ohm en 200W RMS aan 4 Ohm.

Beter doorsparen voor een Marantz SR6006 om maar iets te noemen.

[Reactie gewijzigd door FlowDesign op 15 februari 2012 17:54]

Nee dat is geen piekvermogen. Zo triest is het ook weer niet gesteld met Onkyo. Het is gewoon RMS.

Maar 160W RMS op maar 1 kanaal op 6 Ohm met een hoge THD van 1% bij 1kHz is niet zo moeilijk.

Als je echter alle 6 kanalen gaat gebruiken (wat bij een dergelijke receiver wel te verwachten is) dan stort de boel in. Dan hou je wellicht 30W RMS over...

Maar ja, daarom zijn die dingen dan ook zo goedkoop.
Eindelijk iemand die het snapt! Die opgegeven vermogens staan er alleen maar omdat mensen hierop selecteren. Het zegt echter niets over hoeveel geluid eruit komt. Elk merk hanteert hun eigen meet methode. Persoonlijk kijk ik (de klank even terzijde genomen) het eerst naar het gewicht, een krachtige versterker is nou eenmaal ook zwaar opgebouwd, vooral eentje die 5 tot 7 speakers aan moet sturen.
Behalve natuurlijk met class D versterkers. Die dingetjes zijn best heel fatsoenlijk en kunnen met weinig gewicht een nette output power hebben
Ik waag mij niet meer aan een Onkyo. Keer op keer HDMI problemen en opnieuw reparaties. Erg jammer... Ik ga over naar Denon
Ik waag mij niet meer aan een Onkyo. Keer op keer HDMI problemen en opnieuw reparaties.
Onkyo's receivers staan er om bekend dat ze erg heet worden met o.a. defecte HDMI boards als gevolg.
Blijkbaar heeft Onkyo z'n lesje geleerd want die hitte problemen zijn opgelost in de 2011 serie.

Mijn 7 maanden oude 809 staat elke dag een paar uur aan en heeft me nog geen enkele keer in de steek gelaten.
Ik heb nu een Denon, heb zelf hiervoor een Onkyo gehad welke na 10 maanden het HDMI board vervanger heeft gekregen.

Denon staat alweer een jaar of 2 zonder problemen te draaien!

En nee 1 keer een defect kan wel, maar een "bekend" isseu en BINNEN garantie al stuk = bij mij EXIT.

Kan je wel zeggen, het wordt toch vervangen, jep... maar wie geeft mij de garantie dat het vervangen onderdeel vervolgens niet weer stuk gaat maar dan buiten de (vernieuwde) garantie?

Jammer, want voor hetzelfde bedrag krijg je minder opties als bij Onkyo... maja goedkoop = duurkoop bleek wel weer
Dat HDMI board probleem ken ik. Dat had ik ook met de 606 serie, na 13 maanden. 5x terug naar fabriek. De 1ste 2x heb ik hem helemaal naar huis genomen om er thuis achter te komen dat het nog steeds niet werkte. De laatste 3x eerst door winkel laten checken en direct weer retour. Toen waren we in totaal kleine 3 maanden verder.
HDMI signaal gaf bij koude versterker vaak op 1080p 'no signal', tot hij een half uurtje aan had gestaan. Op fora stonden reeksen met dezelfde klacht, maar fixen ho maar.

Uiteindelijk (ook toevallig) ook een Denon gekocht die nu hier ook al weer 1,5 jaar zonder problemen werkt. Was 150 euro duurder en veel, veel ingangen minder, maar ben er meer tevreden over.
Voor welke Denon heb je gekozen, als ik vragen mag?

ALS ik weer wat geld over heb voor een upgrade vanaf m'n Yamaha, wordt Denon wel een goede kandidaat. Zit alleen nog te twijfelen tussen een 19xx model of aan 23xx. 23xx heeft een duidelijk beter versterkergedeelte maar ligt qua prijs eigenlijk fors buiten mijn budget (en het segment van m'n Yamaha RX-V663).
Hoe kun je die 8 HDMI ingangen vol krijgen?

Ik heb aan 1 in- en 1 uit-gang al genoeg, namelijk voor mijn laptop i.c.m. monitor.

Een eventuele decoder (met HDMI aansluiting) voor tv signalen zit tegenwoordig al in de tv verwerkt. En een gameconsole kun je direct op je tv aansluiten, aangezien met Audio Return (sinds HDMI 1.4) het geluid teruggaat naar de uitgangs-HDMI van de Onkyo.

Ik zoek een surround receiver/versterker met wel een fatsoenlijk vermogen ~130W maar dan zonder die overbodige analoge en digitale ingangen die ik niet nodig heb.
soms is het handiger als er maar 1 HDMI kabel (en een stroom kabel) naar je tv loopt om zo gemakkelijk kabels te kunnen wegwerken
dan laat ja al de rest van de kabels naar je receiver lopen
denk aan horeca gelegenheden die meerdere monitoren hebben hangen
Een PS3, een mediaspeler, een laptop, een vaste PC, een HTPC, nog wat game-spullen. Dan kom ik nog steeds niet op 8 devices. Maar goed, je kan hem op de groei kopen..
1x HDMI uit TV
1x HDMI uit Projectie

1x HDMI in PS3
1x HDMI in BluRay
1x HDMI in DVD (high end speler, gaat niet weg en past bij receiver)
1x HDMI in HTPC
1x HDMI in WiiU (mag ik aannemen)
1x HDMI in Xbox
1x HDMI in Settopbox/DVR
1x HDMI in voor digicams, laptops, tablets, overig los grut.
Zo dus, 8x gevuld.

Ik heb 1x HDMI naar de tv lopen omdat ik geen oerwoud achter mijn tv wil, dit is namelijk 1) vrij kostbaar door langere kabels vanaf de diverse apparaten en 2) als je tv op een draaibare beugel hangt, dan is het helemaal irritant om veel kabels te hebben. Ook ben je vrijer om al je apparatuur ergens in de hoek te zetten i.p.v. onder je tv.

Ik heb zelf ook maar 4/2 HDMI poorten op de receiver. Wil ik FullHD 3D hebben, dan moet ik een BR speler hebben met twee poorten: 1x geluid (HDMI 1.3) naar receiver en 1x beeld (HDMI 1.4) naar tv.
Hoe kun je die 8 HDMI ingangen vol krijgen?
Ik kom al een heel eind :)

BD speler
Kabel ontvanger/pvr
Apple TV
PS3
XBox 360
HTPC met XBMC
Laptop

Dat zijn er al 7

De Wii heeft geen HDMI en hangt aan de component ingang.
De HTPC kan alles wat een BD speler+appletv ook probeert te doen en dan nog beter ook? Dan ben je gewoon expres bezig troep in je HDMI poorten te stoppen. Een normaal mens, die meer bezig is met belangrijkere zaken dan plugjes zoeken voor in z'n HDMI poorten, krijgt 8 poortjes never nooit vol. Laat staan dat ze een groot genoege huiskamer hebben voor al die troep.
AirPlay beeld/geluid werkt toch wel een stuk fijner op een AppleTV2 als op een htpc (Lees:Werkt niet).

Htpc's zijn de wereld niet hoor, denken mensen hier vaak maar soms werken losse apparaten gewoon fijner voor de niet tweakers in het gezin die wel eens wat willen kijken.
Als je dan toch een beamer bij je thuisbioscoop wil, heb je geen ingebouwde decoder, ingebouwder harddisk-recorder, blu-ray-speler of audio-return.
Je kunt alle logica wel in je tv willen hebben, maar dat beperkt wel je keuze in TV's. De tv zou het beeld moeten weergeven, verder niets. Het geluid van de TV zelf stelt toch niets voor door de beperkingen aan de plaatsing en ruimte voor de speakers.

8 HDMI-ingangen vol krijgen kan:
- digitale kabeltv-tuner
- sateliet-ontvanger
- harddisk-recorder
- game-console
- blu-ray speler
- pc
- htpc
- mobiele telefoon
- babyfoon
edit:
en vergeet je Raspberry Pi(s) niet :)


Het is inderdaad wel even zoeken, maar beter een paar poorten te veel dan 1 te weinig.

De ene keer op je tv een ingang moeten kiezen, de andere keer op je receiver is natuurlijk niet handig. Om nog maar te zwijgen over de kabels die je achter je tv moet wegwerken.

[Reactie gewijzigd door Roland684 op 15 februari 2012 17:49]

Kan iemand me uitleggen wat het praktisch nut is van 5 composiet (!) ingangen. Wie gebruikt dat tegenwoordig nog?
Eigenlijk alles waar scart op zit, dus eigenlijk wel de oudere of goedkope spullen. Denk aan videorecorders, fotocamera's, videocamera's, bewakingscamera's, de Wii, en draadloze transmitters.
Kan iemand me uitleggen wat het praktisch nut is van 5 composiet (!) ingangen. Wie gebruikt dat tegenwoordig nog?
Ik kom even niet verder dan de platenspeler, maar er zullen vast nog genoeg andere apperaten zijn voor de serieuze audiofiel.
Een platenspeler met composiet-uitgang??
Da's dan zeker een "beeldplatenspeler" :)

(de oude nederlandse naam van laserdisc...)
Ik kan het niet zo direct terugvinden in het bronartikel (of misschien ligt het aan mijn beperkte kennis over het onderwerp), maar is het tegenwoordig ook al bij entry level AV receivers (zoals deze vier dus) de standaard dat de receiver het geluid van het HDMI signaal kan afleiden naar zichzelf en het beeld gewoon doorsturen? Vroeger was dit enkel mogelijk bij de duurde modellen.
Bij mijn oude Onkyo moet ik, ondanks z'n HDMI ingangen, geluid nog altijd laten binnenkomen via bvb Optical, het geluid van HDMI kan enkel rechtstreeks doorgestuurd worden naar het TV toestel. Mijn TV ondersteunt geen ARC.
Zoals met alles (rondom HDMI) moeten zowel verzendende als ontvangende partij ARC ondersteunen.

http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_1_4/arc.aspx
Daarom dat ik ook wil dat de receiver zlf het audiosignaal van HDMI gebruikt (en het videosignaal doorstuurt), en het niet laat terugkoppelen via ARC
Video processing duurt tegenwoordig langer dan audio processing. Met ARC hou je beeld en geluid in sync!
Ben zelf de gelukkige eigenaar van de TX-SR309 en krijg alles binnen via de HDMI kabel vanaf m'n pc, dus geen apart optisch kabeltje nodig :)

Wat ik trouwens wel heel interessant vind is de hybride stand-by techniek. Ik kijk bijna alle series en films via m'n pc op de tv, maar heb niet altijd de behoefte om het geluid via de receiver te laten lopen.
Ik snap dat het volume van de receiver op 0 kan ;), maar het scheelt natuurlijk wel in de energiekosten (en heel belangrijk; een afstandbediening minder om te bedienen)
maar de vraag is, zit er een phono ingang op? ;) hoe moeilijk is het om een simpel chipje toe te voegen met RIAA correctie? De vroeger zo standaard ingang is tegenwoordig alleen te vinden op de veel duurdere modellen. Erg jammer
maar de vraag is, zit er een phono ingang op?
Alleen de TX-NR616 heeft een phono ingang.
Ben benieuwd of Airplay wordt ondersteund vanaf deze modellen.
Ben benieuwd of Airplay wordt ondersteund vanaf deze modellen.
Nope.
De Onkyo T-4070 ondersteunt Airplay.
kan je je eigen 3d tv maken :+
Weer zulke grote bakbeesten.
Ik snap niet waarom in 2012 dit soort machientjes nog steeds zo log moeten zijn. Ik heb het idee at AV freaks graag hun apparaat in vol ornaat willen tonen aan de visite. Nou mijn vrouw ziet ook graag een groot apparaat, maar heeft het liefste een slimline AV receiver voor onder de TV.

Is er nog reden om zulke formaten nodig te hebben en waar blijven de slimline modellen van Onkyo?
En het meeste is gewoon lucht wat er in zit. Je zou er zelf nog wel een videoconverter o.i.d. in kunnen stoppen.
Niet helemaal mee eens. Bij een slimline mis je direct een berg aansluitingen i.v.m het compacte formaat. En laat dat nu net de kracht van een receiver zijn: zoveel mogelijk apparaten op n apparaat aansluiten en deze doorlussen naar je speakers en tv.
Vergeet ook de voeding en de benodigde luchtcirculatie niet, hierdoor zal de kast altijd groter zijn dat de componenten die erin zitten. Compacte bouw kan ook zo zijn nadelen hebben. Je hebt liever ook niet dat de boel compact is maar oververhit raakt omdat mensen het allemaal wegproppen in een te klein TV-kastje achter deurtjes |:(

Meer vermogen = zwaardere voeding = meer warmteontwikkeling
Die warmte moet er snel weer uit en dat bereik je door voldoende "lucht" en circulatie in de kast en ventilatieopeningen bovenin/opzij (aan de achterzijde zit het meestal propvol met aansluitingen)
Als je hoge kwaliteit componenten (voeding ed.) wilt gebruiken, dan heb je gewoon zoveel ruimte nodig.
Slim line modellen klinken beduidend slechter dan hun grote broers van dezelfde prijsklasse.
Helemaal mee eens, maar het lijkt er in dit geval wel op dat Onkyo expres hun modellen extra groot maakt, om ze meer op de veel krachtiger modellen van de betere merken te laten lijken.
Mee eens. Marantz heeft een compact model, maar verder blijven AV fabrikanten bij het oude formaat
Slimline modellen boeten in op hun kwaliteit door de kleine behuizingen en minder aansluitingen. Maar deze "bakbeesten" zijn inderdaad alleen bedoeld voor iemand die kwaliteit waardeert. Anders gewoon zo'n set kopen http://www.mediamarkt.nl/...r,10259,14859,174023.html
is vast en zeker zelfde kwaliteit. |:(
Ik ben op zoek naar een slimline model en het is verbazingwekkend hoe klein het aanbod is! Pioneer en Marantz. That's it.
Toch liever een pioneer VSX-921
pricewatch: Pioneer VSX-921-K

Voor 399,00
- verbinding met IPOD/IPHONE/IPAD
- ethernet voor internet radio,
- 7.1 audiokanaal
- 6 HD ingangen waaronder 4x hdmi
- 150 watt

[Reactie gewijzigd door callofduty op 15 februari 2012 19:14]

150 watt per kanaal met n kanaal aangestuurd ;)
Dat ding weegt nog geen 10 kilo. Als je verwacht dat daar 7 x 150 watt uit komt wacht je toch een teleurstelling.
Om een receiver in theorie i.p.v maximaal 100 watt per kanaal 150 watt te laten leveren is een kwestie van hooguit een paar euro aan iets duurdere onderdelen in de eindtrappen.
Om alle kanalen tegelijkertijd dat vermogen te laten leveren is een ander verhaal.
Dan kom je toch eerder aan een gewicht van minstens 30 kilo door de veel zwaardere voedingstransformatoren en een aanzienlijk hoger prijskaartje.
Meer is niet beter.
Het is niet zo dat je maximaal vermogen moet kunnen leveren en dat een geweldig goede receiver/versterker hebt.
Leuk als je echt een 7 x 150W receiver kunt vinden maar je zult er niets mee kunnen doen. Met zo'n vermogen kan de hele straat mee genieten en dat is vast niet de bedoeling.
Onkyo maar ook Pioneer en andere fabrikanten geven inderdaad niet het werkelijk afgegeven vermogen gelijktijdig op.
Waarom ze dat niet doen weet ik niet. Misschien een marketing truukje omdat "iedereen" het doet.
Op dat vermogen moet je je dus zeker niet blind staren. 100 of 150W who cares?
Het gemiddelde vermogen ligt veel lager maar dat doet er niet toe.

Belangrijker is de geluidskwaliteit en de geboden features.
Vergelijk die dus onderling en baseer daarop je keuze.
Laat het vermogen maar zitten.
Meer vermogen zorgt voor een beter dynamisch bereik en strakker laag.

Helaas is dat bij dit soort modellen niet zo geweldig omdat dat vermogen alleen geleverd word als maar 1 kanaal actief is, en je terugvalt op zo'n 30W als je alle kanalen gebruikt.

Daardoor is er met een echt krachtige receiver (of losse einversterkers) een aanzienlijk kwaliteits winst te halen.

Met volume heeft het maar heel weinig te maken.
Misschien een marketing truukje omdat "iedereen" het doet.
Laat dat misschien maar weg.

Je kan op die manier wel leuk zien welke fabrikanten zich wel op kwaliteit richten, want die laten de zinvolle cijfers zien en niet dat marketing geblaat.
En ook van Pioneer komt een 2012 lijn uit.
De vergelijking met Onkyo moet je zeker maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True