Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Vodafone gaat in Duitsland binnen enkele weken de HTC Velocity 4G op de markt brengen, een Android-smartphone die over de 4g-netwerktechnologie lte beschikt. Dat is opvallend, omdat dergelijke toestellen doorgaans enkel in de VS uitkomen.

Het toestel werd al aangekondigd voor de Australische markt, maar moet ook in Duitsland bij Vodafone uitkomen, zo meldt de Duitse nieuwssite Heise. De telco is vorig jaar begonnen met het aanbieden van lte-diensten, maar er waren nog geen toestellen uitgebracht die met de netwerktechnologie overweg konden. De meeste smartphonefabrikanten kiezen ervoor om lte-loze toestellen uit te brengen in Europa, omdat er nog maar weinig 4g-netwerken zijn. De Velocity 4G kan ook in Nederland werken omdat er ondersteuning is voor gsm en umts, maar providers bieden nog geen lte-abonnementen aan.

HTC heeft de Velocity 4G voorzien van een 4,5"-scherm met resolutie van 960x540 pixels. In de behuizing zit een dualcoreprocessor van Qualcomm met een kloksnelheid van 1,5GHz. Er is een 8-megapixelcamera ingebouwd die ook video in 1080p-resolutie kan schieten. Het toestel heeft 1GB werkgeheugen, terwijl voor opslag 16GB aanwezig is. De Velocity 4G is afgeleid van de Vivid die in de Verenigde Staten is uitgebracht, maar in de Amerikaanse variant draait de processor op een kloksnelheid van 1,2GHz.

De Nederlandse telecomproviders testen al enige tijd met lte, maar het lijkt er niet op dat op korte termijn een netwerk met de 4g-technologie voor consumenten beschikbaar komt. Daardoor lijkt een release van lte-telefoons op de korte termijn eveneens onwaarschijnlijk.

HTC Velocity 4G

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Je zou zeggen dat zolang er weinig toestellen die beschikken over lte beschikbaar zijn in Europa de telecomproviders weinig haast maken met het 4G netwerk. Andersom zullen er weinig toestellen met lte op de markt komen zolang het netwerk niet geschikt is.

Nu er steeds meer toestellen in de VS beschikbaar komen zullen providers in Europa ook wat meer haast gaan maken verwacht ik.
Precies, maar ook de absoluut beroerde telefoons (groot, log en vreselijk slechte batterijduur) die ervoor uitkomen zijn funest. LTE is één van de grote redenen waarom HTC het zo slecht heeft gedaan (vooral het einde van) het afgelopen jaar. ik zie dat niet eerder veranderen tot ongeveer halverwege 2012 of wanneer de nieuwe energiezuinige LTE-chipsets op de markt komen.
HTC “dropped the ball” on its 2011 devices, the company’s CFO has admitted, with LTE-equipped handsets simply too thick and offering insufficient battery life. Speaking on the company’s financial results call today, following HTC’s unappealing Q4 2011 results, Chief Financial Officer Winston Yung conceded that HTC had plenty of work to do improving both “design and components.”

The products HTC launched in Q4 2011 “are not selling as well as we expected” Yung said, a detail that comes as little surprise given the numbers the company announced earlier in the day. Revenue in Q4 fell 2.49-percent year-on-year and by more than a quarter from Q3, to NT$101.42bn ($3.44bn), and HTC saw its margins shrink as well.

Yung echoed earlier suggestions from HTC’s press release, saying that the company was now waiting for “the next product cycle” to restore its fortunes. Nonetheless, revenues of just NT$65-70bn ($2.2-2.4bn) are predicted for Q1 2012, with a 25-percent gross margin, given the time it will take for newly-announced devices to actually reach the market.
http://www.slashgear.com/...ized-lte-phones-06212197/
THE NUMBERS: Taiwan smartphone maker HTC Corp. says profits dropped 26 percent in the last three months of last year.

BEHIND THE RESULTS: The weak global economy and intense competition hurt sales. The company says several newly introduced 4G and other high-end smartphones disappointed as competition grew more intense from Apple Inc. and South Korea’s Samsung Electronics Co.
http://www.washingtonpost.../06/gIQAgl2CuQ_story.html
Als ze het nu in Duitsland al gaan aanbieden denk ik dat ze hier er toch ook wel wat vaart achter zullen gaan zetten. Daar de Duitse afzet markt vele malen groter is dan de onze zal spoedig blijken of dat het ook echt aan zal slaan bij de consumenten en vervolgens andere partijen (providers en fabrikanten) over de streep te trekken om er vol mee aan de bak te gaan. We zullen zien want de snelheid kan niet snel genoeg zijn :+
Ach, zo'n haast moeten we in Europa niet willen hebben. De huidige generatie LTE toestellen is nog niet de moeite waard, het energieverbruik is zo hoog dat het voor de meeste mensen niet interessant is. Hooguit voor laptop en apparaten met snoer of flinke batterijen is het het overwegen waard. Het wachten is op de 2e of 3e generatie LTE chips.

De Wall Street Journal berichtte gisteren dat veel Amerikanen LTE uitzetten.
Fast Phones, Dead Batteries

Days after buying his Samsung Electronics Co. Galaxy Nexus smartphone from Verizon Wireless, David Jacobs found himself switching off the fourth-generation broadband connection that had drawn him to the $300 device in the first place.

"I love everything about the phone, but with 4G on, it just sucks down the battery," said the 25-year-old Mr. Jacobs, who lives in Los Angeles and works in digital advertising. "It's very frustrating. Why can't I get a phone to last a whole day?"

Fast Phones, Dead Batteries
Mooi toestel hoor! Dit is weer eens wat anders dat het standaard HTC design. Iemand enig idee of dit toestel (evt onder andere naam) ook zonder 4g/lte verkocht gaat worden in Nederland?
Wat heeft 4G te bieden boven 3G (behalve nog minder accu tijd)?
Dat de aanbieder een snellere verbinding levert met hetzelfde data-limiet!
Met als gevolg dat de providers meer aan ons kunnnen verdienen. Omdat gebruikers sneller over hun limiet heen zijn. Dit lijkt mij toch als een reden voor providers om ons te laten overstappen naar LTE netwerk.

edit:
Wat Sorcerer 8472 zegt klopt, Daar was ik niet van de hoogte.
Dit is dus een zeer positieve ontwikkeling!

Er zijn meer mensen zoals ik die niet weet hebben van de grotere data limieten bij een LTE abbonnement.

[Reactie gewijzigd door R.H. op 8 februari 2012 08:06]

Doe maar zuur...
Vodafone in Duitsland biedt veel meer data bij de LTE-pakketten, dus wat je zegt klopt niet:
http://dslshop.vodafone.d...ersicht-vodafone-lte.html
Deze pakketten zijn vooral bedoeld voor thuisgebruik, op plekken waar geen snel 'vast' internet beschikbaar is en niet meer zal worden uitgerold (zoals op het platteland).

Voor mobiel gebruik zijn de datalimieten iets lager:
http://shop.vodafone.de/Shop/internet/mobile-internet-flat/

Maar nog altijd hoger dan in NL ;)

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Johri op 8 februari 2012 08:12]

Klopt, maar da's ook voor 3G-gebruik nog. Het feit dat de thuispakketten goedkoper zijn voorspelt wel iets voor de toekomst ook voor mobiel gebruik :)

Kan trouwens nergens vinden op welke frequentie het nou werkt. T-Mobile DE iig op 800 MHz; de band die in NL nog geveild moet worden en die een dekking biedt die nog beter is dan de huidige GSM-dekking :)
Volgens de Duitse wiki over LTE zit T-Mobile op de 2.6GHz, en Vodafone zowel op de 2.6GHz als de 800MHz.

http://de.wikipedia.org/wiki/Long_Term_Evolution
Dat is een beetje alsof je zegt dat wanneer je een telefoon hebt die de telefoon gesprekken theoretisch 3x zo snel afhandelt, je ook 3x zoveel bel minuten gaat kosten....

Oke, misschien is streamen van video in HD opeens mogelijk, maar dat heb je geheel in eigen hand.
Het klopt wat je zegt, maar jij weet net als ik dat wanneer internet op je telefoon sneller gaat je minder snel geneigd bent tot het aanzetten van wifi (wat dan qua snelheid niet meer nodig is) en dus meer data verbruikt. Wat weer leidt tot het sneller bereiken van je limiet.

edit:
Wat Sorcerer 8472 zegt klopt, Daar was ik niet van de hoogte.
Dit is dus een zeer positieve ontwikkeling!

[Reactie gewijzigd door R.H. op 8 februari 2012 08:04]

Die limieten worden ook verhoogd aangezien de limieten voor 3G waren ingesteld omdat 20% van de gebruikers 80% van de capaciteit verbruikte. Daarom waren de limieten ingesteld en niet zo zeer om meer te verdienen. (De mogelijkheid om meer te verdienen was een gunstig bijverschijnsel voor de telco's) Wel zijn de providers de laatste tijd doorgeschoten met kosten voor een x hoeveelheid data.

LTE biedt meer capaciteit omdat de frequenties gunstiger worden verbruikt. Hierdoor kunnen limieten naar boven, maar waarschijnlijk gaan de kosten ook omhoog omdat de providers hier weer een nieuwe melkkoe in zien. En de eerste gebruikers moeten de kosten van de ontwikkeling van het netwerk betalen.

[Reactie gewijzigd door TenTimes op 8 februari 2012 08:49]

LTE is ook goedkoper dan 3g

in theorie is het dus ook mogelijk een goedkoper abonement aan te bieden
echter de providers in nederland zullen dat wel weer zien als extra wens;)

http://www.computable.nl/...-voorlopig-naast-lte.html
Wat een onzin zeg, alsof je meer data gaat verbruiken als je een snellere verbinding hebt. Je mailtje of nu.nl wordt er echt niet groter van als je 'm sneller kunt laden hoor ;)
Dit bijvoorbeeld:
http://t.co/u9awQsVS

Download speed: 65.36 mbps
Upload speed: 30.75 mbps
Ping: 22 ms
(Speedtest)

Experimentele LTE verbinding over 1800 mhz via een USB dongle.
82.169.58.151 , komt uit in Emmen, Telfort. geen LTE netwerk?

[Reactie gewijzigd door rootpowered op 8 februari 2012 13:11]

je moet 81 hebben, dan kom je iig wel uit bij belgacom.
LTE/4G heeft een aantal voordelen boven 3G/UMTS.

Ik noem even de 4 meest voor de hand liggende:

1) Sneller. Ik vind sneller persoonlijk altijd wel fijn, maar meer specifiek je kunt dus live video streamen van hogere kwaliteit dan nu. Niet voor niets hebben deze eerste generatie toestellen een groot scherm.

2) LTE gebruikt een kleiner frequentiesegment, en dus kunnen er meer gebruikers per "toren" (is niet echt een problemen van de toren, maar je snapt wat ik bedoel) tegelijk. Het vergroot dus de capaciteit.

3) Het maakt bij de 2e en 3e generatie van LTE toestellen VoLTE mogelijk. De voordelen hiervan zijn inmens. In directe zin zaken als makkelijk sessie-gesprekken met bijvorobeeld meer dan één persoon zonder dat de telefoon (GSM) of het netwerk (CDMA) door allerlei hoepels moet springen om dit mogelijk te maken.

Maar ook hele nieuwe gebruiksmodellen worden mogelijk. Om er een te noemen, net zoals Skype op je PC, tablet en telefoon draait met één nummer kan dat men VoLTE ook. Operators kunnen hun verdienmodellen buiten de telefoon uitbreiden.

Dat 3e punt is nu nog toekomstmuziek, maar is wel degelijk een van de expliciete toekomst voordelen waarom operators LTE wel zien zitten.

4) Eindelijk zal het verschil tussen CDMA en GSM kunnen verdwijnen. In Europa is dat niet zo'n probleem, maar besef eens dat in de marktsturer VS de meerderheid van de telefoons géén GSM is. En ook landen als Zuid-Korea, China en India hebben deze dubbele standaard. Hier zijn nog OEM's, nog operators en noch de strategische bedrijven als Google, Microosft, Apple, etc er blij mee. En landen zelf willen ook graag meer concurentie en dus het kunnen overstappen van hun burgers.

Voor de industrie als geheel zal LTE eindelijk een pad geven om deze technieken op termijn in elkaar over te laten gaan.
Wow! Wat een prachtig design!
http://en.wikipedia.org/wiki/4G

Het was de moeite om 1 letters en 1 cijfer in te typen in google.

[Reactie gewijzigd door doeltala op 8 februari 2012 07:53]

met deze design lijkt het alsof ze terug gaan naar htc diamond stijl.
was het ook niet zo dat de dekking en bandbreedte veel beter zou zijn met LTE?
Als je niet in randstad bent,komt het nog regelmatig voor dat er teruggeschakeld wordt naar GPRS.
Ik zag in USA ook al vele LTE toestellen. deze zijn toch ook gewoon bruikbaar op een 3G netwerk? dan gewoon gsm in GER kopen.
De huidige LTE toestellen gebruiken LTE enkel voor data.

Zij doen dat op twee wijzen:

1) Een parallelle LTE verbinding net zoals bijvoorbeeld WiFi naast de gewone telefoon kan. Je belt dus gewoon via je gebruikelijke 2e/3e generatie techniek maar gebruikt voor data LTE indien beschikbaar. Anders val je terug naar 2e/3e datasnelheden.

Ik zeg express 2e/3e en geen 3G omdat deze variant vooral door CDMA providers gebruikt wordt en (bij mijn weten) niet door GSM operators.

2) GSM providers zoals AT&T in de VS en Vodafone in Europa gaan een andere variant gebruiken. Hier maakt de telefoon een LTE verbinding, maar schakelt deze uit indien er of geen LTE dekking is *of* indien er een spraakgesprek gemaakt moet worden. De LTE verbinding is hier niet parallel maar het is of-of.

Beide varianten hebben hun voor en nadelen.

En een meer direct antwoord op jouw vraag: Ja een Duits LTE toestel zal dus in principe gewoon in Nederland kunnen werken op 2G/3G netwerken.

Ik zeg in principe, omdat LTE toestellen waarschijnlijk niet SIM-lock/open market te krijgen zullen zijn en het dus kan zijn dat je problemen krijgt met het instellen van MMS-proxies en internet-APN. Normaal stelt je toestel dat automatisch in bij het plaatsen van de SIM, maar bij operator-specifieke modellen is die instel-functionaliteit niet altijd aanwezig!

Bij Amerikaanse LTE toestellen is dat zelfs zo goed als zeker niet het geval, en heb je bovendien nog het probleem dat de Amerikaanse UMTS frequencties anders zijn dan de Europese. Soms wordt ook de Europese erbij geplaats, maar bij moderne toestellen steeds vaker ook niet ... (En andersom missen steeds meer EU toestellen de Amerikaanse UMTS banden. :( )

Wie dus denkt een mooit AT&T LTE toestel te kopen tijdens een vakantietrip/zakenreis, zal dus mogelijk in Europa enkel op EDGE als maximale snelheid kunnen werken!
LTE lijkt me ook prima geschikt als snelle internet verbinding in landelijk gebied, als vervanging :+ van ADSL voor mensen die > 2,5km van een centrale wonen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True