Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 120 reacties
Submitter: hyptonize

Apple heeft zijn muziekdienst iTunes Match geschikt gemaakt voor gebruik in Nederland. De dienst maakt het mogelijk om muziek die de gebruiker al bezit op de Apple-servers beschikbaar te maken en naar iOS-apparaten te streamen.

Alhoewel de Apple-site alleen nog Belgische gebruikers noemt, blijken Nederlanders inmiddels ook een abonnement af te kunnen nemen. In België ging iTunes Match al eerder live, maar in Nederland was nog toestemming van Buma-Stemra nodig. Die gaf onlangs aan dat er een akkoord was bereikt.

Met iTunes Match wordt op de computer van de gebruiker gezocht naar muziek, waarna een kopie van elk nummer beschikbaar komt op de servers van Apple. Daarna kunnen de nummers naar elk aangesloten iOS-apparaat gestreamd worden. Voor de muzieknummers hoeft niet betaald te worden, maar het is wel noodzakelijk om een abonnement af te sluiten. De Nederlandse prijs bedraagt 24,99 euro per jaar. In de Verenigde Staten moet er 25 dollar per jaar afgerekend worden.

De dienst heeft kritiek gekregen omdat het naast iTunes-aankopen ook mogelijk is om muziek die zonder toestemming van de rechthebbenden is verkregen op de Apple-servers beschikbaar te maken. Bij de Nederlandse release bleken de voorwaarden van de muziekdienst te zijn aangepast, zo merkte iPhoneclub op. Apple stelt dat iTunes Match alleen voor rechtmatig verkregen content mag worden gebruikt. De wijziging lijkt inmiddels ook te zijn doorgevoerd in de voorwaarden voor andere landen. Het is onduidelijk of Apple ook daadwerkelijk gaat onderzoeken of gescande content rechtmatig is verkregen.

iTunes Match

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (120)

Is dit niet precies hetzelfde als Google Music, maar moet je er nu voor betalen? Ik snap dat Google Music nog niet in Nederland uit is, maar met een simpele work around is dat zo op te lossen :). Op m'n telefoon werk het perfect.

Ok, je kan "maar" 20.000 nummers op je account kwijt, maar dat moet voor de meeste mensen toch wel genoeg zijn lijkt me. Hier een linkje naar de Iphone app. Ik heb zelf een android, maar volgens de reviews zo te zien een prima app.
Voor een groot deel is het ook hetzelfde.

De voornaamste verschillen:
- iTunes Match werkt enkel met iTunes
- Bij Google Music moet je hele library geŁpload worden. Bij iTunes hoef je enkel de muziek te uploaden die niet door de iTunes Store wordt verkocht. Dat kan wel enkele weken verschil uitmaken in uploadtijd.
- Google Music is beperkt tot de US, maar is daar wel gratis. iTunes Match gaat wereldwijd en kost §/$ 25 per jaar.
Google heeft geen rechten tot verkoop/distributie van muziek. Apple wel. Daarom ben je bij Google eerst weken bezig met uploaden van je collectie. (net zoals met mp3tunes al moest). Apple matched gewoon, en bovendien telt muziek die je bij iTunes hebt gekocht niet mee in de limiet van 25.000 nummers.

Dat alles maakt het een totaal ander product.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 17 januari 2012 08:27]

En je kunt nu ook oude aankopen bij iTunes die je niet meer hebt door crashes of ongelukjes uit de iCloud halen. Handig! Dat maakt een iTunes aankoop een stuk waardevoller, omdat je er nu gewoon altijd opnieuw toegang toe hebt :)
Kan dit alleen als je die 25 euro per jaar betaald? Of is deze feature sowieso doorgevoerd voor iedereen?
Deze feature is voor iedereen. :) Zie: http://support.apple.com/kb/HT2519

[Reactie gewijzigd door Krisp op 16 januari 2012 22:17]

Op de pagina waar je naar linkt staat Nederland niet tussen het rijtje van landen waar dit mogelijk is. Jammer, heb het net ook geprobeerd op m'n iPhone, maar ik krijg geen optie om in het verleden gekochte muziek te downloaden..
Ik zie ze al wel in op m'n computer (iTunes Store -> linkje Aankopen rechts) en op m'n iPhone (onder Meer -> Aankopen). Op m'n iPad echter (nog) niet.

De uitrol zal wel even duren, was een paar maanden terug met films ook. Geef het een dag of twee. :)
Het lukt me nu ook op m'n iPhone. Had even geduld moeten hebben ja. Blij dat deze handige feature er nu is. :)

Edit: Het leek te lukken, als ik vervolgens een nummer probeer te downloaden krijg ik de melding dat hij niet langer beschikbaar is. Toch maar even wat langer geduld hebben.

[Reactie gewijzigd door Satch op 17 januari 2012 01:36]

Je moet 25,- per jaar betalen om toegang te krijgen tot iTunes Match. Dus ik gok dat het enkel is voor betalende gebruikers.
Nee, iTunes in de cloud geld voor iedereen die ooit muziek heeft gekocht in iTunes. iTunes match is een separate dienst.

Ik heb geen iTunes match nog, maar m'n oude aankopen kan ik gewoon downloaden nu. Dat kon 24 uur geleden nog niet ;-)
Deze dienst heet iTunes in the Cloud (of iets wat daarop lijkt) en is gratis. Met andere woorden iedere iTunesgebruiker kan opnieuw allen nummers downloaden als 256kbp aac die hij ooit via itunes heeft gekocht. Gratis.

iTunes Match is een soortgelijke dienst, maar dan geldt dit voor alle muziek in je library, ongeacht hoe je eraan komt.
Hoe kan dit goed werken in Nederland wanneer we zo een relatief laag datalimiet hebben voor mobiel internet? Alleen luisteren op WiFi en je Mac?
Er zijn ook abonnementen zonder data limiet, maar die zijn wat duurder.
Die zijn er bij de meeste providers helemaal niet meer. Ikzelf heb nog wel onbeperkt, i-150 abonnement van 2010 bij T-Mobile, die ik mooi nog even laat doorlopen.
Hoe kan dit goed werken in Nederland wanneer we zo een relatief laag datalimiet hebben voor mobiel internet? Alleen luisteren op WiFi en je Mac?
iTunes Match icm een iOS apperaat download 1 keer, en slaat dan direct het bestand op. Dus je streamt niet iedere keer als je een nummer luistert.
Dus dan heb je niet de mogelijkheid om daadwerkelijk 25.000 nummers te beluisteren. Dan moet je dus elke keer weer je library legen voordat je weer verder kunt luisteren. Lijkt me ook onhandig. Kan je net zo goed de nummers op je iphone bewaren.
Dus dan heb je niet de mogelijkheid om daadwerkelijk 25.000 nummers te beluisteren.
Jazeker wel!
Dan moet je dus elke keer weer je library legen
Tja als er onvoldoende ruimte is voor nieuwe tracks zul je ruimte moeten maken door een paar tracks te verwijderen.
voordat je weer verder kunt luisteren.
Tijdens het verwijderen van tracks speelt de muziek gewoon door.
Kan je net zo goed de nummers op je iphone bewaren.
Dat wordt een probleem!

Klein rekensommetje: 25000 x 5MB per track = 125GB!
Met de huidige mobiele abbonementen kun je dan niet erg veel nummers beluisteren.

Wanneer je nu een nieuw abbonement afsluit is 2GB flink riant. Laten we zeggen dat je 800MB gebruikt voor surfen etc. kan je elke maand 240 nummers a 5MB streamen. Als extra naast je collectie op de lokale HD is dit best een leuke gimmick maar ook niet meer dan dat.

Word tijd dat de gieren bij de telecom providers eens schappelijk worden met de prijzen van internetbudels. Dan word dit pas echt nuttig.
Of je pc lijkt me!
Ik heb een redelijk uitgebreide CD collectie. Paar 100 CD's minstens, ik denk ergens richting de 275 tot 300.
Veel van deze CD's, vooral de cde's die ik meer luister, heb ik ooit wel geript naar m'n harddisk.
Deze nummers worden denk ik dan ook aangemerkt als "illegaal", terwijl volgens de wet thuiskopie dit niet illegaal is toch?
Ik ben sowieso niet van plan om iTunes te gebruiken. Log geval, maar om nu dubbel te gaan betalen voor mijn cd-collectie vind ik ook een slecht idee.

http://www.iphoneclub.nl/...nes-beperkt-itunes-match/

Algemene voorwaarden^

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 16 januari 2012 22:05]

Misschien dat iTunes ziet dat je gekochte cd's gebruikt als je het met iTunes ript?
(Ik ken iTunes niet, maar kan me voorstellen dat dat kan?)

Is een gedoe om een paar 100 cd's opnieuw te rippen, natuurlijk, maar aan de andere kant staat het dan wel gelijk in je iTunes-account (mits mijn eerste zin klopt).
Ik mag toch aannemen dat in iTunes geÔmporteerde albums ook meegenomen worden? Ik heb mijn 900 CD's met ExactAudioCopy geript en daarna geÔmporteerd in iTunes.
iTunes ziet dat niet ;) Daarbij is muziek die je download (ongeacht de bron) in Nederland nog altijd legaal.
Die geripte CD's van jou zijn zo legaal als het maar kan. Je hebt het expliciete wettelijk beschermde recht dat te doen.
Gezien de reacties hier en op iphoneclub kan je beter wachten tot de officiŽle aanmonding, op het moment wordt het uitgerold, en de capaciteit vrijgegeven, alleen is er iemand die de link vond, wat nog niet officieel is uitgerold. Dus ik wacht zelf even af tot er minder foutmeldingen zijn.

Vraagje van mijn kant, houdt dit in dat ik dan alle muziek van mijn MBA eraf kan halen? Zou wel ruimte schelen aangezien ik een 128GB SSD heb, waar die x aantal GB wel vrij gemaakt mag worden.
In elk geval houdt de dienst iTunes Match in dat je voor 25 euro per jaar je muziek uit je library naar 'de cloud' kan sturen, waarna die muziek beschikbaar wordt en gestreamd kan worden vanaf al je computer/iPod touch/iPad/iPhone.

Dus ja, vanaf het moment dat je door de initiŽle procedure bent geraakt, kan je die Macbook Air leegmaken (qua muziek) en kan je nadien nog steeds aan je muziek.

Als je volgend jaar je abonnement niet verlengt ben je je muziek in principe kwijt, tenzij je ze als mp3/aac ergens bewaart.
Dus ja, vanaf het moment dat je door de initiŽle procedure bent geraakt, kan je die Macbook Air leegmaken (qua muziek) en kan je nadien nog steeds aan je muziek.
Dankje voor je bevestiging. Klinkt goed, wellicht dat ik die overweging een keer maak. Ik wacht nog even een weekje af op ervaringen van anderen, wellicht dat ik dan over de streep getrokken wordt dit aan te schaffen.
Zou wel handig zijn.
Van mij mag je gerust even afwachten. Maar in BelgiŽ bestaat de dienst al enkele weken, en daar werkt het perfect. Het leuke is inderdaad: overal waar je bent en je hebt een apparaat waarop je met je iTunes account kan inloggen, kan je vanaf nu (of volgende week misschien, dat weet ik niet) aan al je muziek. Overal, ook op je werk.

Het is alvast handiger dan een cd-rek met 2000 albums overal meeslepen ;)
In mijn iTunes staat iTunes Match er nu gewoon tussen wat eerst niet het geval was + ik kan het inderdaad aanschaffen via deze manier. Helaas is het ophalen van reeds aangeschafte nummers nog niet gelukt. Ik vermoed inderdaad door of hoge serverload, of iets te vroeg alles online gezet.
Ik ben zeer benieuwd naar de voorwaarden omtrent dat je enkel rechtmatig verkregen content mag uploaden naar iTunes Match. Gaat apple dat bijhouden, evt zelfs doorspelen naar buma/stemra?

Daarom wacht ik nog even met inschrijven.
Hoe komen ze erachter dat wanneer ik een CD heb gekocht en deze heb geript deze recht- of onrechtmatig is verkregen? Dat kunnen ze niet.
Terzijde of je er voor of tegen bent; maar bestaat er in NL dan onrechtmatig verkregen muziek? Downloaden van muziek mag toch nog steeds?
Ik ga tegen alle tweakers in volgens mij... :Y)

Het downloaden van muziek mag volgens mij /mits je het origineel hebt/ als zijnde een backupcopie? Oftwel: het is nog steeds onrechtmatig verkregen?
Het downloaden van muziek mag mits je deze in huishoudelijke kring behoud.

http://www.rijksoverheid....Bauteursrecht&ns_fee=0.00
Consumenten kunnen voor eigen gebruik een kopie maken van werk waar auteursrecht op rust, dankzij de thuiskopieregeling. De rechthebbenden krijgen hiervoor een vergoeding. Deze wordt betaald uit een heffing op bepaalde opslagmedia (thuiskopieheffing).

Door de snelle ontwikkeling van internet en de vrijwel ongelimiteerde digitale dataopslagmogelijkheden wordt het voor consumenten in toenemende mate interessant om de inhoud te kopen in plaats van de drager. Naar verwachting zal het bij film, muziek en games nauwelijks meer van belang zijn hoe of waar het wordt bekeken, beluisterd of gespeeld. Dat blijkt uit onderzoek van de parlementaire werkgroep auteursrecht. De inhoud wordt belangrijker dan de datadrager.

Dit betekent dat de vergoedingen voor auteursrecht niet langer gekoppeld kunnen worden aan de drager. Het Kabinet heeft besloten om de thuiskopieheffingen op lege cd's en dvd's op termijn af te schaffen. In plaats daarvan wordt een wettelijke regeling voorbereid waarin downloaden uit evident illegale bronnen wordt verboden. Voorwaarde voor invoering van de regeling is dat de entertainmentindustrie met nieuwe, legale businessmodellen komt zodat consumenten een alternatief hebben.
tl;dr: Downloaden is nog steeds legaal, maar in de toekomst - wanneer thuiskopieheffing afgeschaft is - is het downloaden uit evident illegale bron verboden.

Dit is nog niet het geval dus ;)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 16 januari 2012 23:34]

Vanuit het standpunt van de bron: illegale/onrechtmatige verspreiding van auteursrechtelijk beschermd materiaal.
Vanuit jouw standpunt: niet strafbaar.

Opmerking bij het citaat wat hier boven me gepubliceerd staat:
Een gedeelte van de inhoud is verouderd, en niet meer van toepassing zoals bedoeld. "Voorwaarde voor invoering van de regeling is dat de entertainmentindustrie met nieuwe, legale businessmodellen komt zodat consumenten een alternatief hebben" is als dusdanig zeven jaar geleden geformuleerd, dus voor iTunes (store),spotify enzovoort. Op dit moment is het gewoon nog niet duidelijk of we al aan die voorwaarde voldoen. (waarmee niet gezegd is dat we er niet aan voldoen, ook niet dat iTunes/spotify voldoende vernieuwing legaal aanbod is)
We voldoen er pas aan als Thuiskopie afgeschaft is. Want dat is een onderdeel van de regeling, niet de voorwaarde ;)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 17 januari 2012 07:37]

Slaat dit op mijn bericht?

Ik heb het heus rechtstreeks uit die wetgeving geciteerd:
"Voorwaarde voor invoering van de regeling is dat de entertainmentindustrie met nieuwe, legale businessmodellen komt zodat consumenten een alternatief hebben"

Ik denk dat je je miskeken hebt, afschaffing van thuiskopie is inderdaad geen voorwaarde. Afschaffing van thuiskopie is zelfs iets waar ik helemaal geen melding van heb gemaakt ;)
Downloaden is niet verboden.
Maar of een 'thuiskopie' uit illegale (lees: niet door rechthebbende ter beschikking gestelde) bron voldoet aan de omschrijving ' rechtmatig verkregen'?
Ja. Dat staat expliciet zo in de wet, heb ik begrepen. Zelfs uit evident illegale bron.

Dat is mede waarom Brein nooit individuele downloaders zou kunnen aanpakken, ze zijn enorm goed beschermd door de wet.
Ja, dat is toegestaan. Hierdoor hoef je je in Nederland dus niet druk te maken over deze voorwaarden, alle muziek is immers rechtmatig gekregen.
Klopt, alleen met die voorwaarden dekt Apple zich in voor het geval dat. Aangezien ze ook een deal hebben met BUMA STEMRA etc.

In Nederland is downloaden van muziek en films 100% legaal, dus is er hier niet iets van illegale muziek of illegale films. Dus gewoon rechtmatig volgens de Nederlandse wet. Niet druk om maken, aangezien jij verder niks verspreid naar anderen.
Terzijde of je er voor of tegen bent; maar bestaat er in NL dan onrechtmatig verkregen muziek? Downloaden van muziek mag toch nog steeds?
de maker / distributeur van de muziek mag nog steeds de mening hebben dat het onrechtmatig is. Juridisch gezien is het echter toegestaan.
Ja die bestaat. Als ik met eigen centjes een cd heb gekocht waarop zo'n vervelende beveiliging is gezet, mag ik die volgens de wet niet kraken om mijn eigen gekochte cd te kunnen rippen in iTunes. Die content zou dus illegaal zijn :(
Komaan Calimero. Moet er nu echt iemand komen om je voor te kauwen dat je zonder probleem een kopie mag hebben van cd's die je zelf hebt gekocht, of ga je het eerst zelf opzoeken?

Ik snap de hele tendens van het gezanik hier niet meer. Jullie doen dagelijks alle moeite van de wereld om de handelswijze van piraterij-sites goed te praten, en manieren te belichten waarop jullie toch buiten schot blijven. Nu is er eens een dienst die op een legale manier zorgt dat je gewoon wťl kan doen waar je recht op hebt (itt de claim die nog steeds rondgaat dat iTunes-muziek vol DRM zou zitten) en nu is het blijkbaar weer de sport om het toch als illegaals voor te stellen... waar zijn jullie toch mee bezig...
Je mag een kopie maken van je eigen cd/dvd. Als daarop een beveiliging zit, mag je die echter niet kraken. Gewoon de wet.
Je mag een kopie hebben.
Niemand kraakt de beveiliging.
=> het mag.
Waarom moet het toch altijd weer duurder zijn in Europa/Australie/Canada?
Ja ok, de belasting moet er in sommige gevallen nog bovenop komen in de VS, maar dat moet het in Canada ook, waar de belasting vergelijkbaar is.
Daarnaast als je 10% belasting rekent, wat zo'n beetje de hoogste retail tax in USA is, kom je nog niet aan de bedragen die ze in Europa ervoor rekenen.

Dat ze meer rekenen voor producten die ze moeten importeren en vervoeren naar Europa, vind ik best, maar voor digitale producten zoals deze zouden ze gewoon US prijzen kunnen rekenen + lokale btw.
Misschien was de deal die ze hier moesten sluiten wel ongunstiger. BUMA/STEMRA staat bekend als inhalige partij, Sabam in BelgiŽ nog meer.
in die 25 euro zit de 19% BTW ook, dat is toch weer 9% meer dan dat ze in de VS betalen, daarnaast is het makkelijk wat extra geld verdienen voorApple, Europeanen kopen het toch wel en 25 euro is mooi rond, mooier dan 21,60 wat je krijgt als je $27,50 ($25 + tax) omrekend naar euro.
hij upload mijn muziek naar de servers van apple,
en dan kan ik vanaf elk ios apparaat gratis streamen duhh het is mijn eigen muziek, er staat niet duidelijk in de tekst of je ook van andere gebruikers hun muziek kan streamen in dat geval is het toch verspreiding of je het nou gekocht hebt of niet ik verspreid mijn muziek dat is strafbaar enkel voor mezelf mag het wel maar dan is dit een nutteloze dienst als dat zo is kan k me niet voorstellen mijn eigen collectie op internet zetten en nog betalen ook om het te mogen streamen. nog eens nagelezen en staat er toch echt niet duidelijk in
Je ze niet je eigen collectie online, hij matched je collectie met iTunes, en staat dan toe dat je die muziek overal afspeelt / herdownload. Dat klinkt logisch, maar muziek die je tot nu toe kocht, kon je maar 1 keer downloaden. Raakte je het kwijt: pech. Het grote voordeel van match is dat het ook geld voor muziek die je niet gekocht hebt via iTunes, maar bijvoorbeeld van CD hebt geript.
Je kon altijd nog gewoon met Apple contact opnemen als je je download kwijt was. Maar je hebt gelijk, dit is handiger :)
Je kon altijd nog gewoon met Apple contact opnemen als je je download kwijt was. Maar je hebt gelijk, dit is handiger :)
Dat kon, maar Apple (eigelijk iTunes, het is een seperaat bedrijf) was echt niet verplicht 't weer beschikbaar te maken. Maar toegegeven, ze waren daar bijzonder toeschietelijk in vaak.
Alle copyrights van de naam iTunes zijn in handen van Apple inc. Dus het is gewoon van Apple ;)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 17 januari 2012 10:00]

eindelijk een goede ingang voor muziek! ze gaan het nog eens leren :)
eerste stap naar een goed aanbod van muziek voor een hele goede prijs is gelegd. ik blijf wel benieuwd wat de beperkingen zullen zijn qua aantal bestanden en/of hoe ze controleren of iets legaal is of niet (kan volgens mij niet maar de muziekindustrie staat niet bekend om meedenken met consument). ook vraag ik me af of je muziek die niet in Itunes bekend is kan toevoegen of dat dit gewoon wordt uitgesloten...
Maximaal 25.000 songs, het werkt in feite dat iTunes je library scant en 'matcht' met nummers uit de iTunes store. Enkel de nummers die hier niet instaan zullen worden geupload.
Maximaal 25000 songs en een limiet van 200MB per bestand :-) maar ik ken geen nummers die daar in de buurt komen :-)
Apple stelt dat iTunes Match alleen voor rechtmatig verkregen content mag worden gebruikt.
Het downloaden van muziek is in Nederland toch rechtmatig en daarmee heb je de muziek toch sowieso rechtmatig verkregen?
Zo simpel is het niet. Er zijn wel degelijk een paar nuances te leggen.

Het downloaden van (eender welke) muziek naar je eigen harde schijf is niet strafbaar.
Ondanks dat het niet strafbaar is om muziek te downloaden is er een (juridisch) verschil tussen muziek die legaal aangeboden is en muziek die illegaal aangeboden is. Het is immers wel degelijk illegaal om auteursrechtelijk beschermde muziek zonder toestemming te verspreiden.

Met illegale muziek bedoelt men in de volksmond: muziek die illegaal verspreid is.
Kan allemaal zo zijn, maar de voorwaarden zeggen rechtmatig verkregen content. Er staat dus niet uit legale bron verkregen.

Alle muziek op je pc is rechtmatig verkegen, dus je bent vrij om dit in itunes match te gebruiken. Zoals al eerder gezegd is dit zo een typische zin waarmee Apple zich indekt en Apple als Amerikaans bedrijf kijkt ook alleen naar de Amerikaanse wet (zie ook garantie), dus volgens hun juridische afdeling moet deze zin er ook zeker in.

Klinkt als een leuke dienst overigens, houd alleen niet van itunes, dus wordt hem voor mij niet
Sorry, hoor. Ik reageerde niet op de algemene voorwaarden, maar op iemand die de vraag stelde "... en daarmee heb je de muziek toch sowieso rechtmatig verkregen?"

In Nederland moet je trouwens de Nederlandse wetgeving volgen; dat geldt zowel voor kopers als voor verkopers. Dat je nu insinueert dat apple dat niet doet, dat klopt gewoon niet.
Is gewoon een vrijwaring dat de verantwoordelijkheid bij de gebruiker ligt en niet bij Apple..
[...]


Het downloaden van muziek is in Nederland toch rechtmatig en daarmee heb je de muziek toch sowieso rechtmatig verkregen?
Dat is dan ook de Amerikaanse standaard statement, die vertaald is. Vooralsnog mag je in Nederland muziek en films downloaden. ( ongeacht wat de rechter over sites als tpb beslist).

Het is een disclaimer die Apple moet plaatsen om zelf niet aansprakelijk gesteld te worden.
Maar uploaden niet, en dat is wat je doet bij iTunes Match :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True