Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties

Uitgever Electronic Arts heeft EA Bright Light gesloten. De studio werd in november al leeggehaald door de uitgever, en is nu definitief gesloten. Een deel van de werknemers van de studio is ondergebracht bij andere studio's van EA.

EABright Light, dat gevestigd was in de Engelse stad Guildford, is na zestien jaar trouwe dienst door Electronic Arts gesloten, zo meldt Develop. De uitgever zette de sluiting in november al in gang door de werknemers op de hoogte te stellen van het voornemen de deuren te sluiten. Sindsdien was de studio al niet meer actief. De werknemers worden voor een deel ondergebracht bij Engelse EA-studio's Criterion en Playfish, terwijl een aantal andere ontwikkelaars overstappen naar Jagex en Supermassive Games.

De Engelse studio was sinds 1995 actief voor Electronic Arts, en is vooral bekend van de diverse Harry Potter-games die er werden ontwikkeld. Zo was Bright Light onder meer verantwoordelijk voor Potter and the Deathly Hallows. De laatste jaren ontwikkelde de studio echter vooral Nintendo- en handheld-versies van diverse EA-releases, zoals de PSP-versie van Need for Speed.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

Ik zat gek genoeg gisterenavond te google-en naar Dungeon Keeper 3 en toen zag ik dat Bright Light de oude licenties van Bullfrog en Westwood had gekregen. Westwood is daarna vrijwel direct doorgeschoven naar andere studio's maar de Bullfrog licenties lagen nog bij Bright Light. Ik hoop zo op een Dungeon Keeper (1) remake of een DK3. En daarna nieuwe versies van Theme Hospital en Theme Park.
is toch veel makkelijker, Studio oprichten, aantal slechte games maken, geen support en daarna het studio sluiten. En de consumenten zitten weer met de gebakken games..
Voor mij geen EA of Origin (ook al wil ik heel erg graag) Sw:TOR
De studio bestond al voordat EA het had overgenomen. Ik snap die verkapte troll richting EA dan ook niet.
EAUK Bright Light has a rich history of success with roots going back to Bullfrog, acquired by EA in 1995 and renowned for classics such as Dungeon Keeper, Theme Park, Populous, and Syndicate.
Daarnaast zijn bovengenoemde games geen slechte games ;)
Ze zijn inderdaad meer berucht om zaken als:
* Rainbow arts overnemen,
* Maxis, Bullfrog, en bitmap brothers ook zo meen ik.
En dan de helft of meer ontslaan.

Vervolgens versie 2,3,4,5,6,7,8 en 9 van een spel releasen ipv een goed "nieuw" spel om zo de fanbase te melken.
Zie ook Ultima online, the sims, sim city, madden, etc etc.

Hier en daar wat graphics anders maken, maar innovatief zijn ze zelf niet echt. Dat halen ze vanuit andere game studios.

[Reactie gewijzigd door bbr op 7 januari 2012 10:30]

Dan vraag ik me af wat je dan wel speelt??

WoW? Gezien het feit dat Blizzard redelijk bekend staat wat betreft support na het release van games.
Vast ook niet, want als er iemand goed is in het melken van hun franchises dan is het Blizzard wel. Maar goed, er zijn maar weinig grote developers die dat vandaag de dag niet doen.
Sorry hoor, maar Blizzard levert wel support voor hun games waar andere ontwikkelaars een puntje aan kunnen zuigen. Zie bijvoorbeeld Diablo 2 dat na 11,5 jaar nog steeds ondersteund wordt! Goed, dat zal ook wel een keer ophouden nadat D3 uit is gekomen, maar desondanks een ontzettend nette service.
hij zegt gwn dat wow uitgemolken raakt; niet dat ze blizzard een slechte service heeft.
tja als er geen HP films meer worden gemaakt mis je ineens een groot deel van je inkomen.

wel goed van EA dat ze niet ontslagen worden maar overgeplaatst
EA had dat wel kunnen uitmelken ;)

Nu jagex, ik kan mij niet voorstellen dat die nog uitbreiden eigenlijk? Of is Jagex groter dan runescape...
Ze hebben ook nog funorb, wat een portal voor meerdere games is, welke allemaal door jagex zijn ontworpen.

Vergis je btw niet in RS. Daar komt nog zoveel content voor uit ed dat neemt ook veel developers in beslag
^Inderdaad ,in dit geval is het wel goed van EA dat ze niet ontslagen worden maar overgeplaatst,
EA heeft wel een gewoonte van gemaakt in verleden. Studio dicht en iedereen op staande voet ontslaan .
^Inderdaad ,in dit geval is het wel goed van EA dat ze niet ontslagen worden maar overgeplaatst,
EA heeft wel een gewoonte van gemaakt in verleden. Studio dicht en iedereen op staande voet ontslaan .
Nu is dat in Amerika waarschijnlijk een heel stuk makkelijker dan in Engeland ;)
EA heeft in een ver verleden wel veel goede studio`s de nek omgedraaid ,ik snap dus wel de troll richting EA ,ben nog altijd pissed dat ze destijds de stekker uit een nieuwe Ultima Online gehaald hebben ,voor die tijd veelbelovend ,was ver voor WOW ,Ultima Online was de eerste sucessvolle MMORGP.
Zo gaat het dan wel meer in de wereld, door de aandelen markt en privatisering worden wel meer bedrijven "de nek omgedraaid". Kijk maar naar de nuts bedrijven (elektriciteit in dit geval). Toen de markt vrijkwam, zijn er haast geen bedrijven over die nog Nederlands zijn.

Het moet gewoon afgelopen zijn met dit economisch systeem wat meer op een plan economie begint te lijken met rare vormen van kapitalisme waardoor monopolistische bedrijven alleen maar groter kunnen worden.
Er is een tijd van komen, en er is een tijd van gaan. Helaas voor deze studio, maar de meesten zijn vast niet werkeloos gebleven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True