Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Nokia gaat veel van zijn smartphones die nu zijn voorzien van Symbian Anna begin 2012 een update geven naar Belle, de nieuwe versie van het besturingssysteem. De update voor onder meer de N8, E7, X7 en C7 was eerder gepland, maar is uitgesteld.

Alleen toestellen die geleverd zijn met Symbian^3 of Symbian Anna komen in aanmerking voor de update. Smartphones met Symbian S60, zoals de N97 en N97 Mini, krijgen de update niet. Het is onduidelijk wanneer elk toestel de update precies krijgt, maar het zal in elk geval begin 2012 zijn, zegt Nokia in een statement aan All About Symbian. De site gokt dat het gaat om februari.

Toestellen die wel een update krijgen, zijn onder meer de N8, E7, C7, C6-01 en X7, die allemaal in het afgelopen anderhalf jaar uitkwamen. Vermoedelijk gaat Nokia weinig tot geen nieuwe modellen met Symbian uitbrengen in Nederland. In de afgelopen tijd kwamen veel aangekondigde toestellen met het besturingssysteem niet in Nederland uit.

Belle is een nieuwe versie van Symbian met veel nieuwe interface-elementen. Zo is er een notificatiebalk toegevoegd, die net als in Android vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden kan worden getrokken. Ook is de manier van widgets toevoegen en beheren op de homescreens gewijzigd, zodat het doet denken aan de manier waarop dat in Android gebeurt. Verder zijn applicaties voortaan in het hoofdmenu te vinden, in plaats van in submenu's als Kantoor en Toepassingen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Ik had liever gezien dat ze hun geld en tijd in Maemo/Meego hadden gepompt. WP 7.5 loopt erg soepel en is heel mooi voor mensen die weg zijn van social media, maar voor mij is het toch erg beperkt en mist het de gebruiksvriendelijkheid dat Symbian wel biedt (zullen sommige mensen niet met mij eens zijn, maar Symbian is erg gebruiksvriendelijk als het om basis functies gaat). Misschien dat WP met de jaren wordt verbeterd, maar op dit moment mis je belangrijke zaken:

- Geen profielen, je kan alleen geluid uit en geluid aan dat is het.
- Geluid van het belvolume is hetzelfde als de system sounds. Of te wel bel volume op 30% dan is je wekker, muziek etc. allemaal op 30%
- Omslachtige manier van connectie beheer. Je kan niet op de statusbalk drukken of naar beneden trekken. Om wifi te disablen of bluetooth etc. Moet je of een app installeren of je moet helemaal naar de instellingen.
- Geen mooie widget mogelijk op dit moment, zoals preview van email berichten, je ziet alleen maar een getalletje hoeveel emails je hebt.
- Geen fatsoenlijke media player tot op heden beschikbaar die dlna ondersteuning heeft (Htc biedt geloof ik wel een app hiervoor). Dan nog dit hoort toch gewoon standaard te werken of doormiddel van een plugin.
- Geen fatsoenlijke browser naast IE9, grootste nadeel aan IE9 is dat het de tekst niet uitlijnt als je inzoomt. Dit is op een mobieltjes scherm erg hinderlijk!
EDIT:
<--
@spoorman:
Ik vind IE9 niet fijn werken, dubbel drukken zoomt die inderdaad in, maar dat is niet op elke website prettig. Ik weet niet of je ervaring met opera mobile hebt, daar kan je wel 300% inzoomen en dan lijnt die netjes de tekst uit. Ook bij tekst die verloopt (zoals de reactie op tweakers) volgt Opera dit automatisch, bij IE moet je elke keer iets naar rechts. Ik ben dit soort features gewend en dat mis ik enorm. Verder zoomt IE heel vaak uit als je ingezoomd bent en naar beneden scrolt, ik begrijp nog steeds niet waarom. Het gebeurd ook niet altijd maar 3 op de 10 keer of zo, het lijkt erop dat het komt omdat je harder moet duwen dan gebeurd dit niet.

Ik heb vernomen dat de developers van Opera niet van plan zijn om op dit moment Opera voor WP7 te ontwikkelen, door de verplichting om apps binnen Silverlight te ontwikkelen. Er schijnt te weinig openheid te zijn om de performance van Opera te garanderen.-->

Kort om, Symbian kan dan verouderd zijn, maar biedt in mijn beleving veel meer basis features en aanpas mogelijkheden dan WP. WP heeft een geniale integratie met social media en cloud based content, ook draait het erg soepel. Toch valt het mij tot op heden tegen.

Maemo/Meego is veel flexibeler en is totaal anders in de werking. Ik begrijp ook niet warom Maemo/Meego niet naast WP in de markt had kunnen worden gezet!

[Reactie gewijzigd door trabbit op 9 december 2011 13:26]

De redenen dat Maemo/Meego is stopgezet is tweeërlei:

- eis van MS dat WP het top OS moet worden
- de kosten zijn te hoog voor een OS in de marge.

Zelf ben ik nog steeds zeer tevreden met mijn N8. Met name ook omdat ik mijn foto's, adressen, agenda en taken perfect kan synchroniseren met mijn laptop, via bluetooth.

Overigens heeft Nokia Symbian ook nog steeds niet afgeschreven. Volgend jaar komt de opvolger van de N8 uit, en er bestaat een kans dat die op wederom op Symbian draait.
- eis van MS dat WP het top OS moet worden
Altijd handig dat het management van Nokia ook op Tweakers post.
maemo/meego wordt niet stopgezet, wordt verdergezet voor de budgettoestellen en wss ook laten zien wat ze kunnen. Zie ook mijn post ergens wat meer naar boven :p.

white modder in 'nieuws: Nokia geeft Symbian-smartphone begin 2012 Belle-update'

en ook de reactie erop trouwens :p

@Dreamvoid
Onder welke steen heb jij gelegen? Bekijk eens de reviews van de laatste maanden van menig site/journalist over de n9, en/of de n900. Ik heb nog niet veel mensen horen klagen over die toestellen, en ze zijn meestal laaiend enthousiast over het OS.

[Reactie gewijzigd door white modder op 9 december 2011 15:35]

De redenen dat Maemo/Meego is stopgezet is tweeërlei:
Dat Maemo al sinds 2005 op de markt is, al op zijn vijfde "major" versie staat, en in die best lange tijd geen enkel enthousiasme heeft kunnen kweken bij gebruikers en developers zal er ook wel iets mee te maken hebben.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 december 2011 13:44]

- profielen : helemaal akkoord, al is het voor mij voldoende om gewoon het geluid ui te kunnen zetten
- volume: helemaal akkoord
- widgets zoals preview van email berichten etc : dat is een design keuze. De informatie die je bij WP7 op het hoofd scherm kunt zien moet beknopt en overzichtelijk zijn.
- IE9: als je dubbeltapt krijg je toch gewoon de DIV mooi uitgelijnd met het scherm?
ik snap het niet, symbian is al voor dood op geschreven, en dan nog zoveel geld er in pompen?

Ik vind het dan toch wel geld over de balk smijten....

[Reactie gewijzigd door Luukje01 op 9 december 2011 10:35]

Ik wel, dit is puur klantenbinding.
Als jij een android toestel koopt verwacht je toch ook dat deze updates krijgt, bijvoorbeeld naar Android ICS? Ik vind het juist goed van Nokia dat ze hun huidige klanten waarderen en dat geven wat ze willen. Symbian Belle werkt echt een stuk beter dan Symbian Anna of voorgaande versies. Ze kunnen eigenlijk ook niet anders, willen ze de klanten die ze nu hebben behouden.
Misschien is Symbian dood in Nederland, maar in bv China is Nokia nog steeds marktleider. Ik verwacht dus ook dat Nokia de komende jaren gewoon door gaat met het uitbrengen van nieuwe Symbian telefoons in dat soort landen. Ja, men wil naar Windows Phone, maar heeft al gelijk aangegeven dat dit op verschillende snelheden zou gaan.

Iets wat je trouwens ook in Nederland en Belgie ziet. In belgie krijgt men de Meego N9 in Nederland de Windows Phone variant. Iets verder kijken dan het dorpsplein genaamd Nederland is dus wel zo handig als je over grote internationale bedrijven praat.
Geld verdienen met apps?? Ik vind het volkomen normaal dat een producent zijn producten gedurende de normale gebruikersduur van updates blijft voorzien. Vooral bij kleine electronica zie je dat de software in eerste instantie vaak niet helemaal bugvrij is. Daarnaast kun je gedurende de lifecycle functies toevoegen en/of het voorkomen verbeteren.
Waarom zouden ze alleen de nieuwste modellen updaten? Ze verkopen nog steeds nieuwe Symbian modellen, en met een vers OS kunnen ze de levenscyclus van die modellen nog ietsje rekken. Daarnaast is het natuurlijk marketingtechnisch een goede zet om je klanten vast te houden.
Klantbinding, en het gegeven dat Symbian voor sommige toestellen nog steeds gebruikt gaat worden, en natuurlijk simpelweg omdat ze nog op de roadmap liggen. Vergeet niet dat bepaalde zaken met Symbian wel mogelijk zijn, die met WP7 nog niet mogelijk zijn (en wellicht voo een deel ook nooit zullen komen, aangezien het een vrij dicht systeem is, waar Symbian juist meer toelaat). Denk aan de onderteuning van een goede camera en alle softwarematige tovenarij die daarbij komt kijken. De opvolger van de N8 zal wederom op Symbian draaien.
Dit ziet er echt goed uit, jammer dat Nokia ermee stopt. Meer concurrentie is meestal beter. Met een grote app store zou deze Symbian versie het wel op kunnen nemen tegen Android denk ik.
ach, ik geloof dat de ceo overlaatst nog heeft gezegd, dat ze meego/maemo gingen doorontwikkelen voor de budgettoestellen. En hoezeer ik ook symbian leuk vind (ja ik ben raar, denk ik :p). Meego is meegasmooth en leuk om te gebruiken. Voor mij persoonlijk gaan ze er dus op vooruit :p.
quote: stephen elop
Elop had er eigenlijk geen woord over mogen zeggen, zo begrepen we achteraf, maar de ceo liet toch iets los. Op de vraag of Nokia door zou gaan met afwijkende toestellen als de N9 en het platform Maemo/MeeGo, zei hij: "We hebben andere platformen, zoals Symbian Belle en S40, waarmee we veel gaan innoveren. Vooral voor onze goedkope telefoons hebben we onze r&d-investeringen opgeschroefd, maar we hebben nooit gezegd waarom. Dat gaan we ook vandaag niet zeggen, maar er wordt daar momenteel veel werk verzet."

Maar wat gaan we dan in toekomstige telefoons van Maemo/MeeGo terugzien? "De Swipe-interface van de N9 komt terug in andere producten, al laten we daar nu nog niets van zien." Ook zei Elop dat er Qt-apps beschikbaar komen voor 'the next billion', een term die Nokia gebruikt voor toekomstige klanten met goedkope telefoons met internettoegang. Qt-apps draaien niet op S40, maar wel op Maemo en MeeGo. Ook dat lijkt er dus op te wijzen dat het op Linux gebaseerde Maemo zal voortleven als OS voor goedkope mobieltjes.
Geloof me heren, voor diegene die het nog niet gebruikten hebben (en andere n9 gebruikers zullen het beamen) Meego is een verademing van Nokia, een slapende reus zou ik het zelf durven noemen :p. Maar het zal van (in dit geval) Nokia afhangen...

[Reactie gewijzigd door white modder op 9 december 2011 10:56]

Nokia is bezig met de ontwikkeling van Meltemi waarvoor ze dezelfde interface willen gebruiken als die van de N9. Of dit platform met Linux-kernel een doorontwikkeling is van Maemo/MeeGo laat ik in het midden.

[Reactie gewijzigd door hieper op 9 december 2011 11:10]

Las ik ook. Ik vraag me af in hoeverre het ook daadwerkelijk gaat komen. Ik bedoel, WP7 wordt eveneens klaargemaakt voor budgettoestellen .

Verder vind ik het jammer dat een echt open systeem zonder allerlei privacy-voorwaarden naar achtern geslagen voorwaarden, niet zal verschijnen op high end toestellen. Ach, misschien dat de raad een keer genoeg krijgt van Elop, en alsnog met Meego - of welke doorontwikkeling dan ook - verder gaat. Er zijn nog altijd verschillende krachten binnen Nokia die weinig van de nieuwe koers moeten hebben. Al heb ik het idee dat die het gezien alle positieve reacties, gaan verliezen, er blijft een slapende 5e colonne. :)
Ik vind het nog steeds knap dat Nokia volhoudt Symbian te gebruiken. Het is gewoon ten dode opgeschreven tussen de smartphones, dat wordt sowieso gedomineerd door Android, iOS en nu ook Windows Phone 7.
er komen ook bijna geen nieuwe telefoons meer uit met Symbian, Props voor Nokia dat ze de huidige gebruikers wel tegemoet komen door Symbian nog te updaten.
volgens mij komen er nog aardig wat symbian telefoons uit - ze moeten wel want niemand heeft geld voor Win Mobile foons in India :D

Daarom zijn ze natuurlijk ook bezig een nieuw low-end OS te maken wat moderner zal zijn dan symbian (Linux gebaseerd) maar lagere hardware requirements heeft dan WiMo of Android.
"en nu ook Windows Phone 7."

Hoe kom je daar bij?

https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_operating_system

[Reactie gewijzigd door J.One op 9 december 2011 10:49]

Ik denk dat je je vergist in de snelheid waarmee de mobiele markt zich kan veranderen.
Nu Nokia wp7 support en wp7 sinds kort ook officieel in veel meer landen is uitgekomen, denk ik dat ze nog wel wat aan marktaandeel kunnen winnen.

Ik zeg niet dat ze android gaan evenaren, maar 20% moeten ze toch zeker kunnen halen.

Daarnaast zijn dit ook cijfers van ruime 6 maanden oud.
Kortgezegd: Symbian wil dus op Android lijken. Opzich best logisch, maar ze kunnen beter nieuwe dingen ontwikkelen, zo is Symbian 13 in een dozijn..
Natuurlijk kunnen ze beter nieuwe dingen ontwikkelen, maar het is ook goed dat Nokia zijn installed base tegemoet komt met doorontwikkeling van dit OS, zodat die klanten nog langer profijt kunnen hebben van hun aankoop. Dat schept een hoop goodwill bij je klanten.
Als Nokia dan toch elementen van Android overneemt in Symbian hadden ze beter van de eerste keer Android op hun telefoons gezet. Dan hadden ze een grotere kans op grotere omzet. Nu met wp7 zie ik het nog niet direct gebeuren aangezien het niet echt van de grond komt. Nokia had beter beide os'en aangeboden.
Waar baseer jij het op dat WP7 niet van de grond komt? Ik zie anders een flinke reclamecampagne, en veel positieve reacties. Vergeet niet dat de wereldwijde uitrol feitelijk pas vorige maand gestart is. En een open systeem als Android wilde Nokia niet duidelijk niet aan. Feitelijk lijkt het erop dat ze sowieso eigenlijk een eigen systeem wilde aanhouden. Tot Stephen Elop vanuit MS binnenkwam, besloot hij dat een eigen systeem onzin was, en dat Windows Phone 7 erop moest komen.
Ik weet niet waar die ooit vandaan is gekomen, maar die dropdown status bar, komt die oorspronkelijk niet uit Android? Nu heeft Belle het, iOS tegenwoordig ook. Wordt dit het volgende punt voor rechtzaken? Of valt dit onder open source Android?

Verder ziet het er overigens wel netjes uit, maar het blijft toch afkijken van wat doet de rest.

[Reactie gewijzigd door vespino op 9 december 2011 10:49]

Misschien is dit wel het moment om nog even een N8 of een E7 te scoren voor een zacht prijsje. Ik heb nu nog een E72 en ik wil wel wat anders, maar ik denk dat het nog wel even duurt voordat er een Nokia Windows Phone komt met dezelfde featureset. En hoewel ik onder de indruk ben van de vernieuwingen in Windows Phone ben ik toch nog een beetje huiverig om over te stappen. Symbian geeft me alles al wat ik wil, en dit ziet er toch weer goed uit.
Zelf heb ik al jaren Nokia en ben er tevreden mee.
Nu heb ik de Anna die erg fijn werkt en zie deze update graag tegemoet.

Symbian is niet dood...aleen minder gebruikt hiero in europa.
Grotendeels omdat iedereen hier I-phone / Android "geil" is.
Meerendeel voor de groot aantal nutteloze apps.

Voor mensen die de tel nog gebruiken voor de normale dingen, is de symbian meer als genoeg..
Ik vind dat je nu smartphone-gebruikers weg zet als een stel neandertalers. Men heeft een iPhone of een Android telefoon veelal voor hele goede redenen en niet voor nutteloze apps. De browser, de scherpte van de interface, het gemak in het gebruik. Het is een kwaliteitsverschil waar je voor kiest met volle overtuiging. Dat heeft niets met nutteloze apps te maken. Ik vind Symbian niet fijn op touch en blijkbaar velen met mij.
Ik zet niemand neer als neandertalers, er zitten natuurlijk ook goede kanten aan iphone / android.
Maar het grotendeel van dit markt aandeel is te danken aan de mediamotor die erachter zit.

Als Paris Hilton een paarse broek aan heeft, dan wilt half Amerika ook een paarse broek. Zo ook met gadgets / phones En dan rolt het balletje verder naar beneden.

"Vroegah" moest je als tiener ook Nikes hebben, omdat al je vrienden / klasgenoten nikes hadden. Gewoon om "erbij" te horen.

Dit zie je nu ook terug in de mobiele markt. Iedereen wil nu een smartfoon.
Met inderdaad als hoofdzaak apps / games, waar imo een mobiel niet voor bedoelt is.

Echter betekent dit niet dat Symbian een simpelere variant gelijk "geldverspilling" of "slecht" is...zoals boven in de reacties geroepen wordt...Dit zijn waarschijnljik gewoon de " meelopers" van de klas.

Maarja zo zie ik het dan.

[Reactie gewijzigd door mukkel op 9 december 2011 13:30]

Heb je als de touch op symbian Anna geprobeerd? Niets op aan te merken hoor, heel vlot en accuraat.
je kunt ook grappig software testen met nokia beta labs.
Zo heb ik hier nu Swype op m'n nokia 500. Net als de Samsungs

Werkt perfect.
Mee eens.
Bij veruit de meeste mensen die slechte Symbian ervaringen hebben is dat met S60v5, wat een wereld van verschil is met S^3 :)
Ik ben blij dat Nokia/Accenture voorlopig nog met updates komen. Tegen de tijd mijn huidige telefoon (C6-01) vervangen moet worden zie ik wel weer hoe de markt er dan bijligt. Ben erg benieuwd hoe de combinatie Nokia + Windows Phone zich gaat ontwikkelen :)
Ik heb momenteel nog symbian nokia n97 mini... ben er absoluut niet tevreden me... Dit is al wel een verbetering maar ik denk dat ik toch overstap op android.
Dan spreek je ook over een S60v5-toestel, dat is bijlange na niet te vergelijken met de huidige line-up van Symbian Anna-toestellen. Het ziet er misschien hetzelfde uit op plaatjes, maar geloof mij, Symbian^3 was echt een gigantische verbetering ten opzichte van S60v5 (ik spreek als ex-N97 Classic-gebruiker, m'n E7 is echt een gigantische verbetering!).
Symbian is voor zakelijk gebruik nog steeds een prima OS.

Lange accuduur, geheel instelbaar voor beheerders, prima exchange support en goede ondersteuning voor vpn.

Tel daarbij op een agenda app die zich ruimschoots bewezen heeft, goede office ondersteuning en dan zie je wellicht in waarom symbian echt wel levensvatbaar is.

Nokia gaat het binnenkort niet meer gebruiken, maar Accenture heeft straks een goed onderhouden en, tegen die tijd, modern OS in handen dat ze voor een prikkie gekocht hebben.
"Nokia gaat het binnenkort niet meer gebruiken, maar Accenture heeft straks een goed onderhouden en, tegen die tijd, modern OS in handen dat ze voor een prikkie gekocht hebben."

Er is helemaal niks van accenture. Nokia bezit Symbian helemaal en dat zal ook zo blijven. Het is alleen aan accenture uitbesteed om er aan te sleutelen.
Daarnaast geloof ik ook niet dat ze symbian niet meer gaan gebruiken. Verkopen zullen ze het al helemaal niet want dan verkoop je ook automatisch de technieken(eventueel patenten) de er in zitten dus dat is uitgesloten.
En Nokia gaat symbian in de toekomst weer volop gebruiken wanneer windows phone obsolete of gewoon oud is geworden.
Natuurlijk, en zodra Windows, Linux en OS X obsolete geworden zijn, gaan we verder met CP/M, AmigaOS en OS/2. :z

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 december 2011 14:29]

joehoe..; symbian kon al vpn'en nog voor die twee os'en überhaupt bestonden... exchange kan al zeker sinds 2008 (toen heb ik het gebruikt, symbian s60) op symbian...

Remote wipe bestaat alsook voor symbian..(track and protect bv) Dus ik denk niet dat je ergens punten aanhaalt die op iets slagen.

Symbian is qua zakelijke functies, zeker en vast een solide toestel dat zoals Williaaam al aangaf nog wel andere dingen heeft te bieden. Waar het os vroeger (Belle en Anna zijn gigantische verbeteringen) op achteruitliep was de gui, en het doolhof van instellingen waar je soms doorheen moest navigeren.
Probleem voor Symbian is dat zakelijke gebruikers de afgelopen jaren al bij bosjes naar Blackberry overgestapt zijn.
En nu misschien terugkomen op deze beslissing nu dat BB zoveel problemen heeft gehad met de servers. Zelf een teverden zakelijke Nokia E6 gebruiker mer 3 tot 4 dagen op één acculading

[Reactie gewijzigd door Baritee op 9 december 2011 14:46]