Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Handsetfabrikant Nokia heeft de 603 aangekondigd, een Symbian Belle-smartphone die niet in Nederland zal uitkomen. Behalve over het nieuwe mobiele OS beschikt de smartphone over near field communication-mogelijkheden.

De Nokia 603 beschikt over een 3,5"-scherm met resolutie van 640x360 pixels. In de behuizing draait een ARM11-processor die op een kloksnelheid van 1GHz zijn werk doet. Foto's kunnen geschoten worden met een 5-megapixelcamera en er kan verbinding met de buitenwereld worden gemaakt via umts met hsdpa, bluetooth, wifi en nfc. Voor opslag van data is 2GB beschikbaar, wat uitgebreid kan worden met micro-sd-kaartjes. De software is gebaseerd op Belle, de nieuwste versie van het Symbian-besturingssysteem.

Nokia brengt zijn 603 in Europa uit, al maakte het bedrijf niet bekend in welke landen het toestel op de markt komt. Met een adviesprijs van 200 euro zal de 603 in de markt gezet worden als budgettoestel. Vanaf het vierde kwartaal moet de telefoon verkrijgbaar zijn. Consumenten kunnen de 603 in het zwart of wit kopen, waarbij de achterkant in verschillende kleuren beschikbaar is. Ook kondigde Nokia zijn nfc-accessoire Luna aan; dit is een handset die met nfc werkt in plaats van met bluetooth. Dit apparaatje moet 69 euro gaan kosten.

Eerder lekten er al persplaatjes uit van de Nokia 603, waardoor de aankondiging niet als een verrassing komt. Tijdens het evenement Nokia World, dat op 26 oktober wordt gehouden, volgen waarschijnlijk nog meer productaankondigingen. Dan worden ook toestellen met Windows Phone verwacht. Nokia heeft aan Tweakers.net laten weten dat de 603 niet in Nederland uitkomt. Waarschijnlijk zal het toestel wel in de Belgische winkels liggen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

De applicatiewinkel van Nokia is groter dan die van Windows Phone, en Symbian werkt super vloeiend. Als je buiten het paradigma 'iedereen wil iPhone/Android' denkt, is dit een heerlijk toestel, en zeker voor dit geld! Toch?

Edit: wat ziet dat multitasken er vet uit!

[Reactie gewijzigd door BvDorp op 14 oktober 2011 09:02]

Zal wel groter zijn, maar zijn de apps ook minstens zo goed? Ik betwijfel of ze de populaire apps ook voor Symbian gaan schrijven.
Alle 'populaire' apps zijn er al voor symbian :? met 22% marketshare zijn ze wel extreem gekromen maar heeft symbian toch nog een behoorlijke krent in de pap :X
Alle 'populaire' apps zijn er al voor symbian :? met 22% marketshare zijn ze wel extreem gekromen maar heeft symbian toch nog een behoorlijke krent in de pap :X
Niet allemaal. Ik had er graag nog wat meer gezien, vooral op nederland gebaseerd. Maar.....een kleine vergelijking tussen Iphone apps en Nokia apps.
http://www.allaboutsymbia...pp_iOS_versus_Symbian.php
Niet alles hoeft een zogenaamde 'iPhone Killer' te worden.

Ook qua Apps denk ik dat menig tweaker zich nog wel eens vergist in hoe belangrijk die zijn. Zo lang je de 'social media' meuk er maar op hebt staan, een browser, wat games, en qua widgets een klok, het weer, en al die andere boel die je al sinds Windows Mobile had, zal het de meeste gebruikers niet zo veel kunnen schelen dat ze niet Fart App #3781 of Waterpas App #819 kunnen downloaden.

Kijk maar eens naar hoeveel niet-business mensen er klaagden over het BlackBerry IS manco de afgelopen dagen. Dat zijn ook over het algemeen maar mensen die het ding gebruiken voor telefoneren, texten, afspraken noteren, internetten en pingen.

Wat dat betreft is ondersteuning van de veelgebruikte apps die er al wel zijn veel belangrijker - je wil niet dat je over zegge 2 jaar de facebook app niet meer kan gebruiken omdat Nokia de boel niet meer ondersteunt en facebook de API heeft aangepast.
Wat is dat toch met die weer widgets?

Nieuwe Iphone IOS heeft een weer widget en een aandelen widget. :(

IMO de minst interessante widgets die er zijn.

Voor zakelijk kun je discussieren of het handig is, maar ik denk dat een agenda widget dan 1000 keer handiger is en die hebben ze niet.

Het weer......handig om te weten of de zon schijnt buiten......daar hebben we al een paar eeuwen een widget voor......een raam noemen ze dat geloof ik.....

Ik blijf het een duur toestel vinden overigens. Met social functies verwacht ik er eigenlijk een qwerty toetsenbord er bij die uitschuifbaar is.
Wat is dat toch met die weer widgets?
Tja, mensen vinden het leuk/mooi/whatever. Waarom kopen mensen weerstations terwijl ze elk uur op de radio wel een weerbericht krijgen? Waarom praten mensen over het weer als ze niks beters te zeggen hebben? ;)

Maar goed - ik weet niet hoe het bij iOS zit, maar bij dit toestel en bij de meeste WM oplossingen zet je zo'n weer ding gewoon ergens op 'een' blad. Dat hoeft niet het standaard blad te zijn, of het 'lock screen' blad, dus het is niet noodzakelijkerwijs iets wat je er altijd voor hebt staan - dan is een agenda inderdaad handiger.

Geen idee of dit ding een agenda widget heeft, overigens.. de meeste WM oplossingen dan weer wel.

Zal met tijd wel komen dat iOS, Android, etc. wat dat betreft op het niveau van WM komen - gelukkig op andere gebieden al lang voorbijgestreeft ;)
Het weer......handig om te weten of de zon schijnt buiten......daar hebben we al een paar eeuwen een widget voor......een raam noemen ze dat geloof ik.....
Ow en hoe voorspelt je raam het weer van morgen en overmorgen dan? Of over hoeveel minuten het gaat regenen en voor hoe lang? Dat is info die ik van me widget krijg en niet van me raam...
Maar is het info die handiger is om ieder moment van de dag snel bij de hand te hebben dan de agenda?

Maar goed, het gaat hier over de nokia :)
Alleen al de standaard meegeleverde off-line navigatie kost je bij Android of iOS al gauw 5 tientjes.

Dan ben ik benieuwd naar een Android of Bada toestel voor 150 euro met: umts met hsdpa, bluetooth, wifi, nfc en een 5 mp camera.
Oneens... Ik heb jaren lang Symbian gebruikt en het werkte altijd perfect! Afgezien van dat hij naar verloop van tijd traag werd maar dat kwam ook wel een beetje door de lack aan geheugen....

Dit toestel heeft prima specs en er zijn genoeg applicaties beschikbaar voor Symbian.... Symbian is nog lang niet dood en ze kunnen er nog steeds een groot deel van de markt mee winnen..
Dat symbian perfect werkt ben ik wel met je eens, het is stabiel en draait goed.

maar dat ze nog steefds een groot deel van de markt kunnen winnen..

nee dat gaat niet meer gebeuren, in de afgelopen 4 jaar heeft symbian zoveel markt aandeel in moeten leveren (meer dan de helft).

daarnaast is het bij veel mensen gewoon blijven hangen dat het een erg gelimiteerd os is, en zelfs al zouden ze er nog jaren development in stoppen de klant is het vertrouwen in het os gewoon kwijt.

Zie bijv deze 2 stukken over marktaandeel, en je snapt wat ik bedoel.

http://www.telecom-update...eel-nokia-symbian-keldert

http://www.computable.nl/...s-en-symbian-in-2011.html
In je twee links staat dat Symbian al (nog steeds) een groot deel van de markt heeft.
Zie bijv deze 2 stukken over marktaandeel, en je snapt wat ik bedoel.
Ik snap het helemaal. Maar als je de verkopen van Nokia vergelijk met die van WP7 dan wint Nokia. WP7 komt niet eens voor in de top-5. En Nokia staat op het punt WP7 telefoons te gaan uitbrengen. Ik denk dat het niet voor niets is dat Nokia Symbian (S^3, Anna en Belle) ondersteund tot 2016 en nog steeds nieuwe modellen uitbrengt!
Snap je? ;)
een gelimiteerd os? Helemaal niet, wel een onduidelijk os waar een kat haar jongen niet in terugvind. Het heeft vooral last van:
-gevorderde functies zitten te diepgegraven in het os (vorige release)
-structuur is onduidelijk (vorige releases)
-resolutie (hoewel dit volgens mij niet direct aan symbian ligt


de meeste van deze punten worden nu (eindelijk!!!!) opgelost en dan staat er terug een fris os op de budgettoestellen. spijtig genoeg voor Nokia: vijgen na pasen
Oneens... Ik heb jaren lang Symbian gebruikt en het werkte altijd perfect! Afgezien van dat hij naar verloop van tijd traag werd maar dat kwam ook wel een beetje door de lack aan geheugen....

Dit toestel heeft prima specs en er zijn genoeg applicaties beschikbaar voor Symbian.... Symbian is nog lang niet dood en ze kunnen er nog steeds een groot deel van de markt mee winnen..
True. Het enige dat ontbrak was een nieuw GUI en hogere resolutie. Die laatste is nog steeds hetzelfde. Maar voldoende in principe. Toegang tot het menu is ook minder omslachtig in Belle.Ik ben benieuwd hoe het met de muziek staat, waar Nokia met de Xpressmusic een topper had.Nu nog wat nieuwe apps voor S^3
http://www.youtube.com/wa...9SoSHDRIg&feature=related

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 14 oktober 2011 12:50]

Voor dit toestel is EUR 200 toch zeker een hele mooie prijs. Je kunt met dit toestel hetzelfde als nu met de N8 en C7. Welliswaar wat minder geheugen, maar de functionaliteit is toch vrijwel gelijk. En met de Ovi store heb je gemakkelijk toegang tot apps.

Voorlopig denk ik toch wel dat Symbian voorop blijft ten opzichte van Windows Phone.
Voorlopig denk ik toch wel dat Symbian voorop blijft ten opzichte van Windows Phone.
Nee, alhoewel Symbian nog tot 2016 wordt ondersteund, richt Nokia zich volledig op Windows Phone 7. WP7 is vergeleken met Symbian meer een High End OS dat, volgens de verwachtingen, de top 3 gaat bereiken in de Smartphone Markt. En terecht, want Windows Phone 7 is gewoon een superieur OS vergeleken met wat er al is.
Maar Nokia zal het wel moeten verkopen. Tot nog toe heet Windows Phone nog geen deuk in het pakje boter, dat marktaandeel heet, geslagen.

Ik heb Nokia en Elop al veel vreemde beslissingen zien nemen, maar stoppen nu met Symbian, gokken op Windows Phone en geen alternatief hebben, dat zou ze wel eens fataal kunnen worden.
Nokia heeft zich volledig toegewijd aan Windows Phone. Symbian zullen ze ernaast aanhouden, maar meer voor de budget toestellen zoals deze uit het artikel. En het feit dat WP7 nog geen significant marktaandeel heeft is niet zo vreemd. Het systeem wordt nu wereldwijd gelanceerd met Mango en een grote marketingcampagne. De initiele release vorig jaar october was ook niet bedoeld om meteen hoog in de ranglijst te komen maar meer om het platform te introduceren voor developers en fabrikanten om te kijken hoe kredietwaardig het is. Nu blijkt dat WP7 een grote positieve ontvangst heeft gehad, is Microsoft verder gegaan om het platform in hoog tempo volwassen te maken. De Marketplace is gigantisch in omvang toegenomen in zeer korte tijd (nu ruim 30000 apps) en gevuld met de meeste mainstream apps zoals WhatsApp, Navigon, Facebook, Twitter, AngryBrids etc. etc. Het platform onderscheid zich van de concurrentie en is op de meeste punten een beter OS dan Android en iOS. De deal met Nokia (een in mindere mate vergelijkbare deal is met Samsung ook gesloten overigens) om dedicated voor Windows Phone te gaan, gaat er voor zorgen dat het marktaandeel in 2012 enorm gaat stijgen . Volgens de verwachtingen kan het zelfs in relatief korte tijd in de top 3 terecht komen.

Nokia heeft dus niet "gegokt" op Windows Phone maar een weloverwogen beslissing genomen om samen met Microsoft een mobiel platform in de markt te zetten die veel potentie heeft om heel groot te worden.

[Reactie gewijzigd door LCP op 14 oktober 2011 12:41]

Wat is het probleem met Symbian? Nokia ondersteunt het tot 2016.

Aan welke versie iOS zitten we dan? Hoeveel Android pro-gebruikers moeten van hier tot 2016 zelf op zoek gaan naar een rom voor om hun telefoon naar de laatste versie up te daten omdat de fabrikant te traag is met het beschikbaar stellen ervan?

En stel je wilt gewoon iets dat werkt uit de doos - zeer lang werkt op batterijen en gans die eco-systeem, app downloaderij ontgaat je een beetje?

Wat is het alternatief? Voor 200 Euro heb je een Android in de Aldi in Belgie, zaterdag.

http://www.diskidee.nl/20...lijkt-goede-deal/22544/3/

Als goed geďnformeerde consument kies ik voor deze Nokia wetende wat het standaard allemaal kan zonder eerst aan het downloaden te gaan (mappen voor navigatie uitgezonderd).
Als de prepaid combo prijs richting de 150-170 Euro zakt kan deze volgens mij nog best goed verkopen. Ben eigenlijk benieuwd naar de eerste reviews. En mijn grote vraag is......Heeft Nokia haar beroemde/beruchte accuduur weten te porten naar haar nieuwe telefoons? 3-6 dagen op 1 acculading is een verademing. En niet steeds een stopcontact opzoeken of een noodlader inpluggen.

Wat is het alternatief? Voor 119 Euro vind je een (simlocked) Android in Nederland. Maar zo zijn er wel meer leuke deals te vinden op pricewatch.
Na kopen wel even naar modaco... pricewatch: ZTE Blade (San Fransisco) (Hi-prepaid)

Maar vergeleken met andere 1 ghz phones zoals: Galaxy S, Xperia 10, HTC Desire, LG Optimus Z is de prijsklasse conform.

Krab ik me alleen nog achter de oren sinds wanneer een ¤200 toestel een budget toestel heet....
Wat is het alternatief? Voor 119 Euro vind je een (simlocked) Android in Nederland. Maar zo zijn er wel meer leuke deals te vinden op pricewatch.
Na kopen wel even naar modaco... [URL="http://tweakers.net/pricewatch/292957/zte-blade-(san-fransisco)-(hi-prepaid).html"]pricewatch: ZTE Blade (San Fransisco) (Hi-prepaid)[/URL
offtopic:
¤99,- @BC incl. simcard en10¤ beltegoed
Krab ik me alleen nog achter de oren sinds wanneer een ¤200 toestel een budget toestel heet....
Voor Nokia is dit budget. Echter de Nokia 500 is goedkoper, zo'n ¤180,- draait alleen op Anna. Maar daar zal wel een Belle upgrade voor komen.
http://www.youtube.com/wa...eeonmOUmo&feature=related

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 14 oktober 2011 12:31]

Als belle echt zo soepel werkt als in het filmpje dan vind ik het nog wel netjes hoor.
Ik wacht ook op de WP7 phones, maar vindt dit wel een mooi alternatief als je een goedkopere smartphone wilt die niet op android draait.
Het werkt zo soepel; voor zover ik kan zien zijn het de zelfde specificaties als de E6

http://www.gsmarena.com/c...Phone1=4243&idPhone2=3717

De E6 heeft een kleiner scherm maar met een hogere resolutie. Tel de meer dan 300mhz verschil voordeel voor dit model daar bij op en je hebt een vergelijkbare (of betere) performance. En nu weet ik dat de E6 relatief soepel werkt (op enkele situaties in de browser na).

voor 200 euro heb je hier zeker een leuk toestel aan, mooi display (IPS), een redelijke gevulde appstore; met gratis whatsapp, maar ook apps zoals Joikuspot (wifi thetering) en uiteraard Angry Birds. Niet te vergeten de gratis navigatie en (waarschijnlijk) goeie accuduur (16 uur talk time volgens gsmarena!).

Als deze voor een redelijke prijs verkocht gaat worden zit hier duidelijk markt in voor de jeugd (prepaid) of niet veel eisende gebruiker (in combinatie met een klein abotje).
Ik heb (zakelijk) een E72 en die bevalt nog steeds prima. Lekker lange batterijduur en dat ding doet gewoon waar ik m voor nodig heb: bellen, smsen en whatsappen. Internetten en boeken lezen doe ik wel op mn laptop/e-reader. Het nut van veel apps hebben ontgaat me een beetje. Leuk dat het kan, maar hoeveel gebruik je nu echt vaak? Dit toestel ziet er best aardig uit en als ie goedkoop is, waarom niet? Na 1 of 2 jaar neem je toch meestal weer een nieuwe.
Als je internet gewoon op een computer gebruikt dan zie ik eigenlijk helemaal geen reden (behalve whatsapp misschien) om een slimme-telefoon te kopen. Dan kan je toch net zo goed een Nokia-dingetje van ¤40 halen?

Ik gebruik mijn apps (op Android) persoonlijk extreem veel. Om te beginnen wordt ik elke dag wakker met mijn wekker-app (niet standaard). Vervolgens gebruik ik vrijwel elke dag de NS reisplanner, de custom (go)sms-app, het weer, Quickpic, teamviewer om zaken van mijn pc thuis te bekijken, evernote, droidanalytics voor het bekijken van de stats van mn site, call meter voor het bekijken van mn gebruik, Dit natuurlijk naast heel veel email en internetgebruik.

Ik wist echter niet dat (zoals BvDorp hierboven zegt) dat de Symbian-winkel groter is dan die van WIndows Phone. Symbian ziet er inderdaad netjes uit. Het is jammer dat er niet meer het momentum achter zit die het had kunnen hebben, en ook mist Nokia voor mijn gevoel een beetje de slagkracht die google benutte (10 miljoen in een app-contest, en heel veel nieuws rond het OS).

Gezien ik een beetje kriegelig wordt van al het google-geweld, heb ik persoonlijk veel hoop op Tizen. Een nieuw open-bron OS wat apps zou moeten hebben op basis van html5. Als daar iets mee uitkomt ga ik het sowieso bekijken!

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 14 oktober 2011 09:24]

Ik was de gratis navigatie vergeten, die ik veel gebruik :)

De rest van de dingen die jij dus met je telefoon doet, doe ik liever met een normaal scherm en een normaal toetsenbord (laptop).
Voor een budgetphone ziet het er op het eerste gezicht goed uit! Persoonlijk ben ik niet anti-symbian, dus dat is voor mij geen probleem. Als 200 euro de advies prijs is, zal de verkoopprijs al snel dalen naar 150 euro. Dan heb je voor dat bedrag een degelijk toestel, met goede offline navigatie!

Wat ik mij wel afvraag is hoe Nokia weet te verkopen dat hun budget telefoon op 1Ghz draait, maar de N8 en E7 op 680Mhz. Verder hoop ik dat de batterylife even goed is als de N8, bij de E7 is dit ondermaats (voor Nokia maatstaven)
Wat ik mij wel afvraag is hoe Nokia weet te verkopen dat hun budget telefoon op 1Ghz draait, maar de N8 en E7 op 680Mhz. Verder hoop ik dat de batterylife even goed is als de N8, bij de E7 is dit ondermaats (voor Nokia maatstaven)
De E7 is bedoeld voor een heel andere doelgroep die niet naar snelheid, maar naar geld kijkt, zakelijk!
reviews: Nokia E7: voor alle fans
Eindelijk heeft Nokia beslist om zijn Symbian powered smartphones uit te rusten met degelijke hardware. De N8 had bijvoorbeeld nog steeds maar 256MB ram en een oudere ARM11 680MHz CPU, al was die wel gekoppeld aan een voldoende sterke GPU. Nu is het tenminste al een 1GHz CPU en 512MB ram, daar kan je al iets mee aanvangen.

Ikzelf zit nog op een 5230 met mŕŕr 128MB ram (memory full, please close some applications first!), een vrij oude 434MHz ARM11 CPU en géén dedicated GPU. Met andere woorden: klotetraag bij wijlen.
Nokia 5230 en klagen dat hij traag is: Ik heb dat toestel 1.5 jaar geleden voor 120euro simlock vrij gekocht.
Wat verwacht je dan voor dat geld?
Heb sinds hij uit is gekomen trouwens nokia C7 (mocht toen abbo verlengen, de 5230 was noodoplossing) en draait wel heel veel soepeler maar was dan ook andere prijsklasse.
Het filmpje vertelt niet echt iets origineels en als het gaat om het gebruik van het OS, zal je in de praktijk wel vaker haperingen tegen komen. De specs springen er ook niet echt uit, maar daar staat de prijs dan wel weer redelijk na.

Ondanks dat alles verwacht ik dat deze telefoon een stabiele moderne Nokia zal zijn wat vooral voor de prijs een slimme keus kan zijn voor persoonlijk zowel als semi-zakelijk gebruik.

De reacties voelen tot nog toe wel een beetje aan als "medelijden" hebbend met Symbian. Ik vraag me af of deze personen ook daadwerkelijk deze telefoon gaan kopen of al tevreden zijn met hun HTC/Samsung.

Hij ziet er inderdaad goed uit, maar op moment ben ik eerder naar de Galaxy S2 geneigd als potentiële opvolger van mijn huidige smartphone, een Nokia.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 14 oktober 2011 09:23]

Ik vind dit ook wel een net toestel, er was hier niets vermeld van GPS maar bij opzoeking blijkt dit toestel effectief over GPS te beschikken. Het enige wat ontbreekt is een flits op de camera maar voor 200 EURO.... Symbian Belle kent vele verbeteringen en men moet niet vergeten dat veel mensen vertrouwd zijn met de Symbian/Nokia-interface dus toch wel een goed alternatief voor pakweg de Zte van de Aldi.
http://europe.nokia.com/f.../nokia-603/specifications
lijkt me dat het wel vrij vlot werkt, althans dat kan ik opmaken uit deze vid: http://youtu.be/FBCbWrvOEpw

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True