Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Microsoft splitst de ontwikkeling van de volgende versie van Windows Phone in twee versies. Dat zegt het bedrijf uit Redmond in een vacatureomschrijving. Een van de twee versies is vermoedelijk bedoeld voor ontwikkelingslanden.

De twee versies worden Tango1 en Tango2 genoemd, meldt ZDNet. De verwijzing naar Tango1 en Tango2 komt uit een vacaturetekst van Microsoft. Er gaan al enige tijd geruchten dat Microsoft een versie van Windows Phone voor goedkope hardware wil maken. Die versie krijgt vermoedelijk minder functies en minder hoge eisen. Daardoor kunnen hardwaremakers goedkopere toestellen maken, die succes moeten hebben in onder meer India en China, de twee grootste markten voor mobiele telefoons ter wereld.

Tango is de codenaam voor de opvolger van Windows Phone Mango, dat versienummer 7.5 krijgt. De eerste smartphones met Windows Phone Mango komen begin volgende maand op de Nederlandse markt. Microsoft bracht Windows Phone vorig jaar uit.

ZDNet speculeert ook dat Microsoft in de toekomst van plan is om Windows Phone 8 en Windows 8 samen te voegen. Dat zou moeten gebeuren met Apollo, de versie van Windows Phone die eind 2012 moet uitkomen. Eerder deed al het gerucht de ronde dat Windows Phone-apps op Windows 8 kunnen draaien.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

En hoe kan je hier nu duidelijk onderscheid tussen gaan maken? Als ik een telefoon zie met specs WP7.5, hoe weet ik nu of dit Tango 1 of 2 is? Kunnen ze dan niet gewoon net als Windows 7 de standaard versie laten schalen met de hardware?

Zal dan wel in de roadmap richting 2012 staan, maar dat is nog kleine 1,5 jaar later.
Waarschijnlijk krijgt de West-europese markt alleen de Tango1 telefoons te zien.
En de Tango2 telefoons worden wss alleen in China, India etc. uitgebracht.
of net als bij wm bijv. WM6.0 of WM6.1 profesional
en dat dan nu voor tango 1 WP7.5 profesional en tango 2 WP 7.5
das tog makelijker lijkt me.
En hoe kan je hier nu duidelijk onderscheid tussen gaan maken?
Is het nodig om onderscheid te maken?
De prijs is het onderscheid.

Net als dat je nu goedkope android bakkies uit china kan krijgen met zwaar verouderde Android versies
Allemaal leuk en aardig, maar dit is toch een rare beslissing van een bedrijf wat Android bekritiseerd heeft vanwege fragmentatie: http://pocketnow.com/wind...-for-fragmentation-issues

En wat doen ze nu zelf?

En verder zou ik eerder kijken naar landen in Afrika om de echte budgetmarkt te bereiken.
http://singularityhub.com...-in-kenya-the-world-next/

Landen als China en India gaan waarschijnlijk binnen een paar jaar grotere markten voor dure smartphones zijn dan veel andere landen.

Zo verkoopt Samsung in India al ongeveer 450.000 smartphones per maand (15% van 3 miljoen) in India!
http://articles.timesofin...al-sim-nokia-spokesperson
Je hebt toch ook Windows 7 Home, Home Premium, etc. Zo iets hadden ze ook al voor de telefoon: Windows Mobile 6.5 Prof en Standard.
Volgens mij is 7.5 altijd MANGO en geen tango, verder kun je dit waarschijnlijk zien aan de specs, de slomere versie van de twee heeft als het goed is ook een lagere resolutie (microsoft gaat vanaf tango als het goed is namelijk de lagere resolutie ondersteunen).

Ik verwacht neit dat het twee complete verschillende versies zijn. Er wordt gewoon een OS ontwikkeld en de een wordt gestript en er vinden lichte code aanpassingen plaats voor de lagere resolutie (en misschien nieuwe drivers)
En hoe kan je hier nu duidelijk onderscheid tussen gaan maken? Als ik een telefoon zie met specs WP7.5, hoe weet ik nu of dit Tango 1 of 2 is? Kunnen ze dan niet gewoon net als Windows 7 de standaard versie laten schalen met de hardware?

Zal dan wel in de roadmap richting 2012 staan, maar dat is nog kleine 1,5 jaar later.
don't worry ;)
1. Tango is not a major update.
2. Tango is an update to Mango.
3. Apollo will be the next major update [Read: Apollo is the next full release after mango].
4. Tango is primarily built for developing countries such as China, India and other markets. These markets are often ignored, allowing Tango to expose them to Bing. [perhaps 'and other services']
5. Manufacturers in these developing countries will launch a cheap version of Windows Phone preloaded with Tango.
http://thenextweb.com/mic...-for-windows-phone-tango/

Zegt genoeg lijkt mij. in EU zullen we er weinig last van hebben omdat onderscheid te maken.

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 13 september 2011 18:53]

allowing Tango to expose them to Bing
Dat is humor zeker.
Daar zitten we hier in Europa ook pas 2,5 jaar op te wachten
Als ze echt markt willen maken met WMP 8 is het meeste verstandige deze gelijk te trekken met de desktopversie.
Wie wil nou niet zijn pc in zijn broekzak overal mee naartoe kunnen nemen en altijd alles bij de hand hebben. dit lijkt me een geniale stap die ze veel eerder hadden moeten nemen.
Als we even in acht nemen dat desktop apps op je smartphone niet gaan werken puur vanwege het veel te kleine scherm, wat is het grote verschil tussen W8 metro en de WP7? Helemaal niets (ja onder de UI verschilt het natuurlijk gigantisch maar daar ze je als gebruiker niets van terug). Je hebt straks touch apps voor W8 en ik gok exact de zelfde voor je kleine schermpje. Net zoals de iPad en iPhone.

Op een tablet vind ik het een andere zaak, dat scherm is groot genoeg voor een desktop applicatie en onscreen keyboard tegelijk. Op je telefoon blijft niets van het scherm over als je een fatsoendelijk keyboard wilt hebben.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 13 september 2011 17:08]

Je moet het denk ik omgekeerd zien: het is helemaal niet Microsoft's bedoeling om meer desktop features richting Windows Phone te trekken.

Integendeel: Microsoft ziet het succes van "fruity" en "robotic" tablets met lede ogen en wil zijn desktop OS bij de tijd brengen door features van het phone OS naar de desktop te brengen. In de eerste Windows 8 preview videootjes werd sterk de nadruk gelegd op "smart" tiles die applicaties voorstellen en touch/gestures die we voortaan ook op een desktop/laptop PC met touch screen moeten kunnen gebruiken. Beiden features die we kennen uit smartphone besturingssystemen.

* berend_engelbrecht is web developer en hoopt dat MS zo verstandig is om het touch model van webkit over te nemen, zodat hij alle touch-enabled browsers op dezelfde manier kan ondersteunen ...
Dit heb ze al een keer eerder gedaan. Dit was Windows Mobile 1 t/m 6.5.

Ontopic
Ik volg al aantal weken het nieuws over Tango en het ziet er belovend uit! De uitrol van Mango begint volgende week en ik hoop dat er dan wat meer informatie komt over Tango.

[Reactie gewijzigd door vali op 13 september 2011 16:43]

Ik heb laatst (hierzo) een artikel gelezen dat er mogelijkheden komen om alle smartphone functionaliteiten onder te brengen in één enkele chip.
Dit zou telefoons op kunnen leveren die simpelweg de helft kosten, omdat nu twee chips worden gebruikt, een voor de OS en een voor de Radio. Zoals je misschien weet is door materialen en productie, de chip een van de duurste onderdelen van de telefoon. Hier zijn andere drivers voor nodig en daar komt dus die vacature vandaan.

Die versie krijgt vermoedelijk minder functies en minder hoge eisen.
Er zou kans kunnen zijn dat je op de single chip modellen rekenintensieve toepassingen moet inleveren.

ZDNet speculeert ook dat Microsoft in de toekomst van plan is om Windows Phone 8 en Windows 8 samen te voegen.

Als dat zo is is Microsoft goed bezig. Dit en die vacature kunnen er inderdaad op wijzen dat Apollo en Windows 8 hetzelfde systeem zijn, maar dat bepaalde drivers een functie in het OS zouden 'unlocken'. Ligt wel in het verlengde van dit artikel over SoC.
Dat zou dus betekenen dat WP8 geen CE kernel meer draaid maar de Windows kernel?

Wat zou daar het voordeel van zijn? CE word nog steeds door MS veel voor bepaalde toepassingen geleverd, tenzij ze dat ook met W8 denken te gaan dekken gaat deze tak niet verdwijnen en zie ik niet direct een reden om de stap naar W8 te gaan maken.
Als microsoft de CE kernel vervangt door de windows kernel en deze vervolgens kan laten draaien op smartphones, tablets, pc's, gameconsoles en alles wat daar tussen zit, hebben ze wel een verdomt mooi systeem bedacht. De naam windows 8 doen ze dan ook eer aan, 8 is symbool voor oneindigheid. In ieder geval zou een dergelijk systeem een tijdje meekunnen.

De grote reden om dit te doen is natuurlijk cross-platform compatibiliteit. Ballmer heeft al aangegeven dat Windows 8 een grote gok is. Ze zetten al sinds zijn aantreden in op developers, developers, developers. Dumpen van de CE kernel is de cherry on the pie van Ballmers hele strategie, lijkt mij. Want als je een app maakt voor Windows, dan draait het gelijk op ALLES wat een beetje microsoft fanboy in huis heeft.

Offtopic: ik impliceer hiermee dat de nieuwe xbox/ms-console ook op windows 8 gaat draaien... ja, inderdaad.

[Reactie gewijzigd door MrHankey op 13 september 2011 17:24]

Als microsoft de CE kernel vervangt door de windows kernel en deze vervolgens kan laten draaien op smartphones, tablets, pc's, gameconsoles en alles wat daar tussen zit, hebben ze wel een verdomt mooi systeem bedacht. De naam windows 8 doen ze dan ook eer aan, 8 is symbool voor oneindigheid. In ieder geval zou een dergelijk systeem een tijdje meekunnen.
There’s also the question of the future Kernel powering Windows Phone 8. Some people are starting to suggest that Microsoft will use the upcoming Windows 8 ARM Kernel as the basis of WP8 but this would be another major task that Microsoft will have to handle in a relatively short time. It would also seem rather illogical to use a totally new and untested Kernel in such a short notice especially after starting Windows Phone from scratch just 2 years ago. We will have to listen closely to what Microsoft is going to say at MIX11 because there will probably be several hints that will either confirm or infirm the move to the Win 8 kernel.
Niets officieels. Maar wel logisch om niet iets nieuws te hoeven schrijven van scratch af, zoals men eerder al deed met WP7

http://www.mobiletechworl...12-what-should-we-expect/
Mischien toeval, maar dit sluit ook volledig aan op Nokia's situatie. Nokia is groot in China en India met goedkope telefoons op Symbian. Op deze manier kunnen ze zowel de high end als low end productie lijnen migreren naar Windows, en kan Symbian volledig uitgefaceerd worden. Is dat toeval? Of kwam de vraag voor die uitgeklede versie van Nokia...?
Er gaan al enige tijd geruchten dat Microsoft een versie van Windows Phone voor goedkope hardware wil maken. Die versie krijgt vermoedelijk minder functies en minder hoge eisen.
Het wordt wel een uitgeklede versie. Heb je de tekst wel gelezen?
Info van 3 weken oud:
siepeltjuh in 'nieuws: ZTE brengt Windows Phone-toestellen in Europa uit'
De exacte geruchten die grotendeels ook al door Microsoft zelf zijn bevestigd:
Tango 1 is specifiek voor low budget modellen, waarbij de minimale specificaties lichter zijn dan nu. (denk aan geen wifi, bluetooth, accelerometer en gps)

Tango 2 is er alleen maar voor het uitbreiden van het aantal officieel ondersteunde landen. Dit is al bevestigd door microsoft op tech-ed 2011 in nieuw-zeeland.

[Reactie gewijzigd door siepeltjuh op 13 september 2011 17:31]

Microsoft zal met zijn Tango-update proberen fabrikanten over te halen goedkope Windows Phone-smartphones te maken. Dat zou Microsoft in Hong Kong hebben gezegd. De opvolger van Tango heet Apollo en wordt de volgende major update.
nieuws: 'Tango-update moet goedkopere Windows Phones mogelijk maken'
Mooi voor ontwikkelaars. Moeten ze twee versies van hun programma maken om te voorkomen dat mensen met de mindere hardware gaan klagen over performance... Niet echt handig denk ik?
Dat heb je nu op alle mobiele platforms - een hoop iOS applicaties ondersteunen bv ook de pre-3GS iPhones niet.
En dat zou niet gebeuren als je 1 versie houdt over alle verschillende modellen? Die trage hardware komt er toch wel, er is gewoon behoefte aan goedkope smartphones.
Iets in de trend van dat stomme Android met hun fragmentatie..... :( (sorry ik wil geen discussie opwekken oid)

OT: Het was natuurlijk wel te verwachten dat ze na de deal met Nokia met een oplossing zoals deze zouden moeten komen. China is voor Nokia 1 v/d belangrijkste landen en daar moet je wel een concurrerend product neer kunnen zetten want anders is het heel snel over.

Ik ben benieuwd naar de eerste beelden van dit OS en de vergelijking met de normale WP7 (op dat moment)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 13 september 2011 16:35]

Stomme android?

Werkt perfect, widgets en minitext op je homescreen is echt perfect.

In sommige dingen is Android zelfs beter dan iOS (eigenlijk voor mij persoonlijk in heel veel dingen), zoals verbinden met het wifi netwerk van de school. Met android stel je makkelijk beveiligingscertificaten enz in, terwijl 2 mensen met een Apple nog steeds niet op het wifi kunnen. Als je dan gaat kijken, staat er daar nergens een optie tot MSCHAPV2 of bijv TTLS.
Stomme android?

Werkt perfect, widgets en minitext op je homescreen is echt perfect.
offtopic:
Het is alleen niet zo snel.
Hoezo fragmentatie, bij andriod heb je meer verschillende resoluties en verschillende hardware dan bij Windows Phone. De een met lagere resolutie is zo zwaar beperkt dat weet je van te voren dat veel apps er neit op draaien of dat het minder fijn is. Het is ook echt een budget toestel.

Fragmentatie is neit per definitie slecht, als je maar wel in de gaten houd dat het niet te groot is en je wel specifieke segmenten over houdt.

WP high end voor de smartphone gebruikers en WP low end voor bijvoorbeeld derde wereld gebieden of echt goedkope telefoons (bijvoorbeeld segment tot 150 euro)
Zoals ik al heb gezegd, mijn post ging niet over de werking. Ik ben zelf een voorstander van fragmentatie puur vanwege het feit dat je voor iedereen iets hebt. Ik ben, zoals je hier op tweakers wel kan lezen, een voorstander van Android en een tegenstander van iOS. Ik vind alleen dat dit soort zaken niet bij elk topic terug hoeft te komen.

Vandaar dat ik alleen even wilde melden dat je hier de noodzaak van fragmentatie kan zien, ik had de hoop dat iedereen het wel zou begrijpen. Helaas is dat niet zo.

Maar ja als ik nu toch al bezig ben, dit laat ook zien waarom Apple (met de huidige strategie) nooit mainstream kan worden. Puur vanwege het feit dat ze alles gelijk houden (een Iphone 3G kan je bijna waardeloos noemen). Dit is voor Apple prima want ze richten zich op het hoge segment. Bij Microsoft heb je deze strategie tot nu toe ook duidelijk gezien, sinds de nauwe samenwerking met Nokia is dr alleen wel flink wat veranderd. Nu zijn ze een soort van gedwongen om fragmentatie toe te passen om elke markt te kunnen bedienen die belangrijk is voor Nokia.

Wat dit dus laat zien is dat het overgrote deel waar de mensen over klagen (en dus Apple boven bijv Android en Windows kiezen) puur komt vanwege het feit dat je fragmentatie krijgt wanneer je een "monopolie" probeert te verkrijgen! Android is duidelijk altijd al opgezet om een monopolie positie te verkrijgen (en dat gebeurd nu ook). Dat zie je terug in de keuze aan hardware (cpu's gpu's enz enz). iOS is altijd al opgezet om een gedeelte van de markt te pakken. Dit zie je weer aangezien alles gesloten is (hardware, software en itunes). MS heeft dus in deze een poging gewaagd om ala Apple de hoge marges te kunnen pakken maar komen er dus nu gewoon achter dat ze dit niet kunnen volhouden (zeker niet na de deal met Nokia) en dus wel openheid moeten geven (en dus fragmentatie toepassen). Nu zeg ik niet dat dit slecht moet zijn (ben al jaren een tevreden Windows en Android gebruiker), ik zeg dat het niet te voorkomen is... Ik hoor de laatste tijd veel mensen praten over het gelijk trekken van Windows en WP7 en dan heb je dat natuurlijk ten top, al de fabrikanten die willen wat ze gewend zijn (uitblinken in de hardware specs of juist qua prijs) en zoiets kan je alleen maar aanbieden dmv fragmentatie

Toch nog een flamepje :P @Al de Apple freaks, prijs je Apple devices dus niet teveel aan bij je omgeving. Zodra Apple een monopolie positie krijgt zal je vanzelf zien dat of iOS (Mobiel) of OSx (Desktop) opengesteld moet worden en jullie dezelfde "problemen" (ik noem het maar ff zo) krijgen zoals de Windows of Android gebruikers nu hebben :D

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 13 september 2011 19:39]

Wat wordt de volgende codenaam? Windows Rambo? :P
Geloof er niets van dat ze de ontwikkeling van Windows Phone gaan opsplitsen. Dat zou nogal dom zijn. Wellicht maken ze huidige versie geschikt voor andere beeldschermformaten, maar denk niet dat ze ineens dingen dubbel gaan ontwikkelen.
Geloof er niets van dat ze de ontwikkeling van Windows Phone gaan opsplitsen. Dat zou nogal dom zijn. Wellicht maken ze huidige versie geschikt voor andere beeldschermformaten, maar denk niet dat ze ineens dingen dubbel gaan ontwikkelen.
Er is een reden om dat te doen. Zie onder " don't worry ;)" :
Dutchphoto in 'nieuws: Microsoft splitst ontwikkeling Windows Phone in twee versies'

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 13 september 2011 18:58]

Windows Phone Home and Windows Phone Business
semi off-topic, maar wanneer wordt Mango update eigenlijk uitgerold naar bestaande WP7's?
nog niet duidelijk, maar vermoedens liggen op 15 september... maar het kan nog zijn dat providers deze update nog aanpassen natuurlijk, en het uiteindelijk nog langer duurt....

http://wmpoweruser.com/wi...ango-will-drop-next-week/