Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

De Chinese Xiaomi-phone, die standaard de custom rom Miui draait, kan twee builds van die firmware naast elkaar draaien. Daardoor kan een build van een update worden voorzien, terwijl de gebruiker intussen de telefoon blijft gebruiken.

Bovendien kunnen gebruikers instabiele testversies uitproberen, terwijl te allen tijde teruggekeerd kan worden naar een stabielere versie van Miui, meldt Engadget. Omdat gegevens als contacten, kalender en apps worden gedeeld door beide firmware-versies, heeft de gebruiker na het booten in de andere build alle gegevens tot zijn beschikking, beweert Xiaomi, het bedrijf dat de Miui-telefoon maakt.

De Xiaomi-telefoon is een Android-smartphone met 4"-lcd. Het toestel zou draaien op een Qualcomm MSM8260 dualcore-processor met een kloksnelheid van 1,5GHz en beschikken over een 1900mAh-accu. De telefoon met de Chinese custom rom moet in oktober uitkomen en gaat in China omgerekend zonder btw ongeveer 215 euro kosten. Het Chinese bedrijf maakte nog nooit eerder smartphones.

Xiaomi Phone

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Ik zie overigens op http://www.miui.nl/archives/1133 dat de telefoons nu al leverbaar zijn. Er schijnen al zendingen onderweg te zijn.

Het lijkt me trouwens een prachttoestelletje (als de specs inderdaad blijken te kloppen en het een redelijk buildquality heeft, aangezien dit het eerste toestel is van deze fabrikant) om allemaal verschillende roms op uit te gaan proberen, naast je daily-phone :) Voor de prijs is het zeker het overwegen waard.

[Reactie gewijzigd door Prosje op 31 augustus 2011 14:27]

Specs op een rijtje:
  • Scherm: 4" 480◊854
  • CPU:1.5GHz dual-core Snapdragon S3
  • Adreno 220 GPU @ 266MHz
  • RAM: 1gb
  • ROM: 4gb
  • WiFi b/g/n
  • Bluetooth 2.1
  • 3G
  • (A)GPS
  • MicroSD kaart slot
  • 3.5mm audio jack
  • 8MP camera met led flits
  • geŁnlockte bootloader
  • mioc voor noise cancellation
  • 125 x 63 x 11.9 mm, 149g

[Reactie gewijzigd door martin149 op 31 augustus 2011 20:02]

Hou er wel rekening mee dat dit echt een chinees is. Ik heb destijds in Sjanghai diverse van dit soort smartphones gezien (met name Iphone copies). Het overgrote deel hiervan is echte chinese zooi.

De chinezen zelf hebben er ook geen hoge pet van op, die zeggen zelf ook dat het chinese kwaliteit is en kiezen dan vaak voor een geÔmporteerd toestel van buitenlandse makelij.

Uiteraard staan omwikkelingen daar niet stil en zal de kwaliteit verbeterd zijn, maar het is maar zeer de vraag of dit kan tippen aan de bestaande toestellen van Samsung, Apple en HTC.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door xppieter op 31 augustus 2011 15:36]

Kan ik mee inkomen, ik heb ook prut van China gezien en het valt echt binnen 2 dagen uit mekaar. (Eigen ervaring, vakantie, Sony-imitatie). Gelukkig is dit toestel gemaakt door Foxconn, hetzelfde bedrijf dat de iPhone, en vele andere populaire hardware dat in westerse landen gebruikt wordt, maakt. Mijn inziens is het wel van degelijke kwaliteit.
Dat is wel handig. Die goedkope Chinese telefoons worden steeds aantrekkelijker, en zo laten ze zien dat ze ook niet alleen maar kunnen kopiŽren maar ook kunnen innoveren.

Is dit nou een iPhone 4 kloon of een Galaxy S kloon? Zie het verschil niet meer...
Wat is hier innoverend aan?
De lage prijs is nieuw voor een smartphone met deze specs?
Twee firmwares misschien? Voor die paar tweaker-wannabees onder de kopers? (Moet eerst nog maar zien of er interessante firmware voor ontwikkeld gaat worden.)
Wat is hier innoverend aan?
De twee firmwares natuurlijk, daar gaat het nieuwsbericht toch over :?
De lage prijs is nieuw voor een smartphone met deze specs?
Nee, bij Deal Extreme haal je al Android-telefoons voor ~100 euro. Wellicht mindere specs, maar wel 2 tot 2,5x zo goedkoop ;)
Twee firmwares misschien? Voor die paar tweaker-wannabees onder de kopers? (Moet eerst nog maar zien of er interessante firmware voor ontwikkeld gaat worden.)
Sinds wanneer heeft de grootte van de doelgroep iets te maken met het al dan niet innoverend zijn van een vinding? Apple heeft dit niet bedacht, Google ook niet, 't is een Chinees die iets nieuws heeft bedacht en dat is best een trendbreuk...
Wellicht mindere specs? Die hebben toch meestal een 800mhz cpu? Is wel een andere ballgame dan een dualcore 1.5ghz
De Samsung Galaxy Mini met Android 2.2 onboard, heb je ook al voor 133 euro (incl. btw) in Nld.

linkje naar pricewatch:
pricewatch: Samsung Galaxy Mini S5570 Zwart

[Reactie gewijzigd door zap8 op 31 augustus 2011 15:00]

Wat ik tot nu toe aan DealExtreme telefoons voor die prijs heb gezien,
ja, Android telefoons, maar als ik die specs goed lees, geen 3G support.
Wat heb je nou aan een smartphone zonder 3G?
[...]Wat is hier innoverend aan?


De twee firmwares natuurlijk, daar gaat het nieuwsbericht toch over :?
Dat doet m'n Openmoko uit 2008 ook, dus het valt nog wel mee... Het is zelfs niet de eerste Android-telefoon die dat doet, van op m'n Openmoko draait ook Android.

Bovendien heb ik niet het eerste model van Openmoko, dat kwam al een jaar daarvoor uit en had wat dat aangaat dezelfde mogelijkheden.
(Moet eerst nog maar zien of er interessante firmware voor ontwikkeld gaat worden.)
Het is gebaseerd op de MiUI, Als ze de kernel publiceren (wat moet al wil je in de westerse markt iets verkopen) en de bootloader is open kan je elke firmware installeren wat je wilt ;)
Loze opmerkingen...

Ja, het toestel is erg goedkoop voor die specs.
Dual firmware: toestel kunnen blijven gebruiken tijdens het updateproces is voor zover ik weet nieuw, en erg handig.
Ook voor de Tweakers, je kan dus rustig 1 firmware verknallen zonder consequenties.

En ja, de Miui firmware is een bekend platform met vele versies. Die is interessant. Dit is gewoon een zeer goed 'customizable' toestel.

Heb je het artikel wel gelezen?
Ja. Ik heb het artikel gelezen.

Ik reageerde op Wolfos, die schreef dat de Chinezen nu niet alleen maar kopiŽren, maar ook innoveren.

Die dual firmware is een leuke gimmick voor een bepaalde doelgroep, maar daarmee nog niet innoverend. Iets dat nieuw is, is niet per definitie innoverend.
Je bent innoverend wanneer je iets nieuws bedenkt dat daarna door vele anderen wordt nagedaan of verder ontwikkkeld.

(Hier wordt dual firmware voor het eerst toegepast in een telefoon, maar het is op zich geen nieuw concept. Denk aan moederborden met dual BIOS.)
Je bent innoverend wanneer je iets nieuws bedenkt dat daarna door vele anderen wordt nagedaan of verder ontwikkkeld.
Dat is niet het geval: je kan best innoveren zonder dat anderen het nadoen, maar dat terzijde ;-)
Chinesen kopieŽren alles ! :P Van hele steden tot aan wijn, dus waarom dit niet ;)

Echter ... komt hier Apple in actie ?


Verder zie ik dit liever gebeuren maar dan met 2 div. mobiele OS'sen, een combie van Symbian 3 of Meego/Maemo met daarnaast WindowsPhone7 (straks 8 ) lijkt mij super.

[Reactie gewijzigd door Starscreem op 31 augustus 2011 14:25]

Japanners begonnen in de 60s en 70s ook alle electronica te kopieren. Het was kwalitatief erg ondermaats, maar in de 80s en 90s werd het allemaal kwalitatief beter, en gingen ze zelfs de apparaten verbeteren en later kwamen ze zelfs met eigen ideeen. Sony kwam bv in de 80s met de Walkman. Ik wil hiermee zeggen dat de Chinezen wel es dezelfde weg kunnen opgaan. Nu nog copieren en langzamerhand verbeteren de volgende stap eigen ideeen implementeren. Ik ben benieuwd wat de toekomst uit Cina zal brenegnmbt Smartphones en dergelijke
als je er over nadenkt, dat doen we hier op school ook.

je leert dingen die iemand anders al heeft vastgesteld, je doet practica waarvan de uitkomst al lang bekend is. en je bewijst reeds bewezen dingen. dat is wel de manier van leren.

eerst leren hoe 'de wereld' het doet en vanuit die basis zelf vooruit gaan kijken
Het zelfde kan worden gezegd van Zuid-Korea.
de Combi Android en iOS is voor mij heel aantrekkelijk, maarja. that’s never gonna happen
Als je een iphone hebt gejailbreaked, kun je er Idroid opzetten, die je in Ios start
Als je de software ziet.

Zelfde venster voor telefoon, mail, browser.
Daar boven de kleine bolletjes voor pagina's.
Icoon indeling.
Speaker. Lijkt me een goede copy van iphone 4 :P maar dan sneller.
Het is gewoon een theme. Die is ook zo te wijzigen naar een andere.
Zoals gezegd draait hij op een Miui Rom, die ziet er nou eenmaal zo uit.
Dat het zo 'nou eenmaal' zo uit ziet is natuurlijk ook geen toeval - dit is hoe je telefoons verkoopt, door ze zo veel mogelijk op een populair product (of producten) te laten lijken.
Dat is Miui zelf in. Ik denk dat als je een goede Iphone theme erop zet (en er zijn iPhone themes die echt alles hetzelfde doen als iOS), je het verschil niet meer ziet :D
De eerste die met een proces begint zal het je weten te vertellen :9
Lijkt me een erg mooie oplossing, hoewel ik me serieus afvraag hoeveel mensen dit nu echt daadwerkelijk willen. Tuurlijk is het handig en ja, ook ik speel met instabiele firmwares, maar daar heb je toch juist het hele rooten voor? Iemand die daar graag mee speelt kan zijn huidige phone gewoon rooten en zoveel spelen als hij wil. Sure, als de firmware niet meer lekker draait kun je (tijdelijk) niet meer bellen, maar dat vind ik persoonlijk part of the game. En even je telefoon niet kunnen gebruiken tijdens een update lijkt mij ook geen ramp. Vraag me dus even af wat de meerwaarde hiervan is.
Een telefoon is toch hoofdzakelijk om te bellen. Als je niet meer kan bellen door een update of doordat-ie door instabiele software gebrickt is, lijkt het me handig om toch een back-up te hebben. Nu heb ik wel een oude nokia, maar als ik binnen vijf minuten op dezelfde telefoon verder kan werken lijkt het me toch handiger.

Vergelijk het met een trapeze. Vallen is 'part of the game', maar dan vind ik het fijner dat er een vangnet is (stabiele versie) dan dat ik onzacht met de vloer in aanraking kom (telefoon wordt zo nuttig als een baksteen).
telefoon primair om te bellen? volgems mij kopen mensen primair geen SMARTphone om mee te bellen, want dat kan een simpele featurephone ook.
ik denk dat iedereen wel wil dat je nog kan bellen als (1 van) je firmware(s) op z'n b.. snufferd gaat.
waarom zou je het niet willen?

en rooten is met deze telefoon niet nodig :)
Het Chinese bedrijf maakte nog nooit eerder smartphones
.
Dan doen ze het goed, op papier althans. Eerdere berichten over deze telefoon waren ook al vrij positief, zoals dat je standaard root toegang hebt.

Nu nog even kijken hoe deze telefoon in de praktijk gaat werken, en of die goed werkt. Zo ja, dan heb je een leuke telefoon voor een leuke prijs.

[Reactie gewijzigd door gerwim op 31 augustus 2011 14:21]

Met name de dual-boot functie lijkt me ideaal voor ontwikkelaars, ik vraag me af hoe Xiaomi dit voor elkaar gekregen heeft. Je zal haast twee ROM geheugens naar elkaar moeten hebben. Elke keer het ROM geheugen van en naar de SD-card bufferen lijkt me erg langzaam en bijna ondoenlijk.

Ook ik ben nieuwsgierig wat Samsung/Apple van dit toestel zullen vinden, Ik verwacht in Nederland overigens niet veel problemen moch het toestel hier heen komen. De Nederlandse rechter heeft al aangegeven dat de detailverschillen tussen de Galaxy telefoons en de iPhone voldoende zijn, ik verwacht dan ook niet dat Xiaomi een probleem zal hebben. Dit toestel heeft bijvoorbeeld geen centrale functie toest, iets wat Apple en Samsung beide wel hebben.
215€!? dit gaat echt een succes worden..

naast het feit dat wij rond de 400-600 euro betalen voor een goede smartphone met een fatsoenlijke dual core processor met android 2.3 vind ik het toch zeer intressant dat de chinezen dit voor 215,- kunnen.. MET dual boot functie!

nu snap ik ook waarom de chinese markt zo groot is :+
het scheelt natuurlijk al een hele hoop dat de meeste grondstoffen en producten om de product te maken ook in China gemaakt worden en dus zonder importheffingen en andere zut te kopen zijn.
dat is denk ik ook een van de grote voordelen waardoor het voor zo weinig kan worden verkocht
En:
- 0,0 licentiekosten
- 0,0 ontwikkelingskosten (voor componenten)
- een naar westerse begrippen goedkope ontwerpafdeling
- geen wereldwijde reclamecampagne
- geen duur westers hoofdkantoor
- directieleden die met een Chines (naar westerse begrippen laag) salaris genoegen nemen
- allerhande belastingvoordelen voor locatie, personeel, export, etc.
- etc.
Onzin: zowat alle toestellen van alle fabrikanten worden in china gemaakt.
China moet veel grondstoffen ook maar invoeren van het buitenland.
het is niet omdat iets in china 215 euro kost dat dat in europa ook zo zal zijn: invoertaxen en transportkosten zijn een groot deel van de eindgebruikerprijs

edit: om nog maar te zwijgen van de btw...

[Reactie gewijzigd door vampke op 31 augustus 2011 15:31]

Je gelooft toch niet dat zo'n ding hier echt zijn prijs waard is?
Ik denk eerder dat er gewoon iemand heeft uitgerekend met welke prijs de omzet het grootst is in verhouding tot het totaal aan kosten om het ding in de winkel te krijgen. In China zullen ze waarschijnlijk niks verkopen als ze daar de Europese prijs zouden hanteren.
215 euro, excl. BTW in China. Als dat naar Nederland moet komt er iig 19% BTW overheen en waarschijnlijk invoerrechten en wat distributie-/transportkosten. Niet dat hij voor ~300 euro echt duur is, maar dat ligt al een stuk dichter bij die 400-600 euro dan 215 euro :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 31 augustus 2011 14:48]

Mja, maar als je hem in de rest van Europa haalt (bijv Duitsland), dan hoef je niet zoveel belasting te betalen!
ťn hij is beter als DE media smartphone van 2011, die nieuw 500€ kostte bij de launch. deze maar 215€
als je 2 firmwares tegelijk kan draaien, dan is de stap naar 2 versies Android de volgende.
Ben benieuwd naar de bouwkwaliteit van deze telefoon.
het hele punt van de 2e firmware is dat je dus een nieuwe build van de rom kunt draaien, wat dus ook erop duidt dat je een nieuwe android build neer kan zetten als miui die heeft
Hier een vertaalde pagina met specificaties van de fabrikant:

http://translate.google.c...iaomi.com%2Ffeatures.html

Opvallend is dat hij ook 3G ondersteunt (staat WCMDA bij) wat bij veel Chinese toestellen ontbreekt, voor gebruik in Europa een erg belangrijke functie. Er staat alleen niet bij welke 3G frequenties precies worden ondersteund.