Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 141 reacties

Apple komt met een goedkopere versie van de huidige iPhone 4 met 8GB opslaggeheugen. Dat meldt persbureau Reuters op basis van anonieme bronnen. De goedkopere iPhone zou samen met een nieuwe iPhone eind september uitkomen.

iPhone 4Reuters baseert zich op twee anonieme bronnen bij toeleveranciers van Apple. Een Koreaans bedrijf zou het flashgeheugen voor de goedkopere iPhone 4 gaan maken, zo meldt het persbureau.

De 8GB-versie van de iPhone 4 zou naast een nieuwe iPhone in Apples productlijn opgenomen worden en beide moeten eind september uitkomen, aldus een van de bronnen tegenover Reuters. De stap is niet onlogisch: Apple heeft van de iPhone 3GS na de release van de iPhone 4 ook een goedkopere 8GB-variant gemaakt. De iPhone 3GS en 4 kwamen beide in eerste instantie uit met 16GB of 32GB geheugen aan boord.

Er gaan al maanden geruchten over nieuwe iPhones, die dit najaar zouden moeten uitkomen. Reuters is een van de grootste persbureaus ter wereld en nieuwsberichten van het concern worden als betrouwbaar gezien.

De afgelopen jaren kondigde Apple zijn nieuwe iPhones steevast in juni aan en bracht die enkele weken later uit. Dit jaar heeft het bedrijf uit Cupertino in juni alleen een nieuwe versie van zijn besturingssysteem iOS aangekondigd. De nieuwe iPhone zou volgens de geruchten over Apples dualcore A5-soc en een groter scherm beschikken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (141)

Het zou best kunnen, er was ook geen 8GB 3GS voor de lancering van de iPhone 4. Bij de lancering van de 4 werd de 3GS de budget iPhone en kwam er een 8GB variant van uit.

Een 'budget iPhone' heeft ze tot nu toe geen windeieren gelegd. In de USA zijn de 14 maanden oude iPhone 4 en de 26 maanden iPhone 3GS de best verkopende smarptphones.
Top 5 Selling Smartphones in Q2 of 2011:

Apple iPhone 4
Apple iPhone 3GS
HTC EVO 4G
HTC Inspire 4G
Samsung INTENSITYII
Ik begrijp niet hoe 8GB minder flash geheugen nou zoveel in prijs kan doen! Waar hebben we het over, hooguit 25 euro voor de consument!

Ondertussen zal de prijs misschien ook lager wordt door goedkopere productie. Maar in een jaar tijd zal het materiaal niet veel goedkoper geworden zijn, hooguit de kosten voor de productielijn is eruit en kost de productie steeds minder.

[Reactie gewijzigd door Timo002 op 23 augustus 2011 10:36]

Dit heeft er vooral mee te maken dat de ontwikkelkosten er al uit zijn. Vergelijk het met een bluray. Als die net uit is betaal je zeg 30 euro, na een maand of 6 betaal je nog maar 15 euro voor diezelfde bluray. De kosten zijn er dan uit en de prijs daalt.

Dat doet Apple ook met de 'budget' modellen. Ze verlengen de levensduur van een bepaalde techniek, ze halen er nog steeds geld mee op (winst!) terwijl de kosten er allang uit zijn. Wegens de beperkte ruimte is het echter niet geschikt voor elke doelgroep, maar ze spreken nu een doelgroep aan die eerst geen iPhone kon/wilde betalen. Die mensen hebben heel geen 16, 32 of 64GB nodig.

Wat veel mensen vergeten is dat voor de gemiddelde gebruiker (dus niet de Tweakers en de uitzondering verderop in de straat) 8GB nog steeds meer dan voldoende is. Je kan er genoeg muziek op kwijt en apps. Films en dergelijken zal doelgroep maar weinig tot nooit op de iPhone zetten.

Het is gewoon een hele slimme marketing om een reeds uitgerangeerd product nog winstgevend door te kunnen blijven voeren. Hetzelfde zie je bij Playstation met de latere versies van de 2 en 3 en nu de 'nieuwe' Nintendo Wii. En bij de Nintendo DS zie je ook dat de nieuwe versies duur zijn en de rest wat goedkoper wordt.

Het geld zit hem dus niet alleen in die 8GB minder geheugen, maar ook een bepaalde kostenpost voor ontwikkeling en productie.
Bovendien is het een slimme manier om je oude voorraden op te maken. En je haalt wat geheugen eruit om de prijsverlaging te rechtvaardigen, ook voor mensen die (kort ervoor) wel het volle pond hadden betaald.
Bovendien is het een slimme manier om je oude voorraden op te maken.
Dat dan weer net niet, aangezien die oude voorraad uit 16Gb en 32Gb toestellen bestaat en niet uit 8Gb die in het artikel/gerucht genoemd wordt.
Die toestellen liggen heus niet in een grote Apple fabriek te wachten tot iemand er eens eentje bestelt; de toestellen worden geproduceerd naargelang de vraag -- stock = hoop geld dat ligt minder waard te worden met de minuut!

Waar Benno op doelt is allicht de voorraden componenten & contracten die Apple allicht heeft van X miljoen schermen, transistoren, geheugenchips van andere bedrijven aan te kopen. Als je je engageert om 10 miljoen iPhone schermen te kopen, er dan 7 miljoen verkoopt in een "premium" model, kan je die laatste 3 miljoen nog snel erdoor persen met een budget model & terug op zoek gaan naar een nieuw contract voor schermen ;). (... zijn ze nu net niet zoiets bezig voor de iPad 3?)
Uiteraard had ik het niet over de voorraad geheugen, maar overige componenten, behuizingen, schermen etc.
Volledig eens met bovenstaande, de gemiddelde tweaker (en consument in het algemeen) ziet de prijs van een product nog steeds als de som van de losse onderdelen. In de traditionele gevallen laat je dan eigenlijk alleen de R&D kosten links liggen, maar inmiddels met producten als de iPhone heb je veel meer kosten die Apple maakt om de totale experience aan de man te brengen. Denk aan het hele gigantische nieuwe datacenter dat op poten gezet is voor het (voorlopig) gratis iCloud. De verliezen die ze maken op de AppStore, de (door)ontwikkeling van software.

Ander puntje waar ik wel met je van mening verschil is de 8GB. Zet de gemiddelde consument naast iOS (~1GB) er nog een navigatie app op (~2GB) een aantal andere apps, dan is 8GB erg krap. En dan heb je nog geen foto of filmpje gemaakt met het toestel...
Denk dat ze ook gewoon op marge inleveren, is allemaal marketing strategie.
Ik denk sowieso dat zij momenteel meer verdienen aan itunes/app store dan de hardware zelf.
Dat heb je dan fout gedacht. Ze maken vrijwel geen winst op de app store of itunes. En flink op de hardware (+ 25%). Google er maar op, dit is al vaker voorbij gekomen.
Meestal gooit Apple hem ook omlaag in RAM en kloksnelheid, alleen word dat er niet bij vermeld.
Deze versie zal wel 256MB RAM krijgen, zoals de iPod Touch 4g 8GB, in plaats van de 512MB die in de normale iPhone 4 zit.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 augustus 2011 10:38]

Meestal gooit Apple hem ook omlaag in RAM en kloksnelheid, alleen word dat er niet bij vermeld.
Ik kan met alle wil van de wereld niet 1 voorbeeld verzinnen van een Apple product dat later is geherpositioneerd als low-end, waarbij specs zoals RAM of kloksnelheid zijn verlaagd. Volgens mij is dit dus een fabeltje.

Het zou ook nergens voor nodig zijn, de iPhone 4 is inmiddels al weer 14 maanden oud, dus je mag er van uit gaan dat tegen de tijd dat de iPhone 5 uitkomt, die toch echt wel significant veel sneller is. Zelfde kloksnelheid maar nu dual-core, en een GPU die zeker een keer of 4 zo snel is als de iPhone 4, als je naar het verschil tussen de A4 en de A5 kijkt. Ik zie niet in waarom Apple de iPhone 4 zou moeten gaan downgraden om hun productaanbod te segmenteren, behalve in de hoeveelheid flash geheugen (waarschnijnlijk meer een capaciteitskwestie dan een kostenkwestie, Apple zal al het flash geheugen dat ze kunnen krijgen liever in de duurdere iPhone 5 modellen willen gebruiken, want daar verdienen ze waarschijnlijk meer op).

Edit: @dokzero
Haha, een PowerMac uit 1999, wist ik niet, dat is van voor mijn tijd :P

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 23 augustus 2011 14:51]

Ik kan met alle wil van de wereld niet 1 voorbeeld verzinnen van een Apple product dat later is geherpositioneerd als low-end, waarbij specs zoals RAM of kloksnelheid zijn verlaagd. Volgens mij is dit dus een fabeltje.
Jawel, de PowerMac G4 "Yikes!" in 1999 :D

[Reactie gewijzigd door Kura op 23 augustus 2011 12:59]

Meestal gooit Apple hem ook omlaag in RAM en kloksnelheid, alleen word dat er niet bij vermeld.
In dit gevalt schijn dat dus niet het geval te zijn, er komt zelfs een groter scherm in ;)

"The new iPhone, which some call the iPhone 4S because of its largely identical appearance to the existing iPhone 4, will have a bigger touch screen, better antenna and an 8-megapixel camera, one of the people said." [Bron]

@ watercoolertje: ik heb het over hetzelfde toestel. De opvolger heet namelijk iPhone 5...

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 23 augustus 2011 10:47]

" Bigger touch screen " 3.5" was toch meer dan voldoende? anders leek het meer op een tablet volgens Apple.

Ben benieuwd wat deze aanpassing met de prijs doet, misschien hoef je dan niet meer bij te betalen op een abbo van 50 euro p /m
Volgens mij heeft Apple altijd gezegd dat ze geen grotere telefoon willen maken, dat staat los van de grootte van het scherm binnen het huidige formaat van de telefoon.

Uiteraard is er nog maar weinig marge voor een groter scherm binnen de huidige afmetingen van de telefoon, halve centimeter max in de breedte als ik mijn iPhone 4 nu zo bekijk.

Het probleem ligt volgens mij in het feit dat Apple erg goed kan innoveren wanneer dit nodig is om het hoofd boven water te houden, maar dat ze zelf wat op hun lauweren gaan rusten zodra ze een comfortabele voorsprong hebben (gemeten in winst(vooruitzichten)).

Je ziet ook dat de iPhone 4 al 1,5 jaar op de markt is, in vergelijking met de 1, 3G en 3GS, die allen maar één jaar het topmodel waren. Desalniettemin blijft de iPhone 4 het best verkochte "smartphone" toestel in de wereld.

Al deze factoren zorgen er denk ik voor dat ze geen zware incentive hebben om een revolutionaire opvolger te produceren, meer een evolutionair toestel dat ze ook het komende jaar aan de top laat mee doen.

Laten we hopen dat ik het mis heb, en laten we hopen dat er de komende jaren veel meer concurrentie gaat ontstaan, uiteindelijk hebben wij er als consument alleen maar baat bij, of je nu een iPhone, Android, Windows Phone 7, Symbian of WebOS toestel hebt (om maar eens aan te geven dat helaas de concurrentie steeds minder wordt, in plaats van meer).
Naar mijn inziens doen ze dit al vanaf de launch van de 1e iPhone.
Elk nieuw toestel leek een evolutionair toestel en niet een revolutionair toestel.
Mja, dat geld voor vrijwel elk toestel is het niet? De eerste iPhone heeft de markt veranderd. Dat is lastig te doen elk jaar opnieuw niet?
Dat ben ik met je eens.
Dan kun je dat ook wel zeggen over Android, sinds die eerste Android 1.0 rotdingen is er alleen maar evolutie geweest, geen revolutie.
Dat een product X beter verkoopt dan een vergelijkbaar product van de concurrent wil nog niet zeggen dat product X ook beter in kwaliteit is.

Toyota maakt ook niet per se de Beste auto's en ze hebben ook niet een "voorsprong in features" op de concurrentie.

Trouwens, Steve Jobs had gezegd dat niemand een "'grote telefoon' (groter dan de iPhone) zou kopen" ... de geschiedenis heeft hem ongelijk gegeven.
Trouwens, Steve Jobs had gezegd dat niemand een "'grote telefoon' (groter dan de iPhone) zou kopen" ... de geschiedenis heeft hem ongelijk gegeven.
Dat klopt, ik heb eens iemand zien bellen met een 7" tablet. Ik moet zeggen: dat zag er behoorlijk imbeciel uit!

SJ had het misschien moeten nuanceren: geen enkel nadenkend persoon koopt een telefoon groter dan de huidige iPhone.

Een collega van mij, die een 4" HTC Android toestel heeft, koopt binnenkort een ouderwetse Nokia en een iPad (of een Galaxy Tab, daar is-ie nog niet uit), zijn (te grote) HTC bevalt hem niet, hij is te groot voor een telefoon.
SJ had het misschien moeten nuanceren: geen enkel nadenkend persoon koopt een telefoon groter dan de huidige iPhone
Ik denk dat die opmerking een beetje grenst aan trollen. En dat proberen te onderbouwen met 1 enkel anekdotisch verhaaltje over een collega komt ook niet erg sterk over. Er zijn vele miljoenen toestellen verkocht die een grotere afmeting hebben als de iPhone. Om al die consumenten maar als onnadenkend te bestempelen vind ik op z'n zachts gezegd nogal vreemd. En dat alleen maar omdat ene meneer Steve Jobs een mening heeft, waardoor hij Apple geen grotere telefoon wil laten maken.

[Reactie gewijzigd door rysh op 23 augustus 2011 14:27]

@Wolfos Heb je één voorbeeld dat de 'budget' variant naast minder opslag ruimte ook minder ram en lagere kloksnelheid krijgt? Dit lijkt mij namelijk sterk. Zeggen is één ding, met een bron komen een ander.

@tweaker2010. Je bericht is niets anders dan een gerucht, er zijn ook geruchten dat het juist wel over de kop gaat. Ikzelf denk dat mede omdat het nu langer duurt dan normaal het niet een upgrade ala 3G 3GS wordt (vrijwel hetzelfde, enkel sneller) maar een grotere verandering ala 3GS -> 4. Waar ook meerdere geruchten over zijn te vinden op het internet.

@Watercoolertje, bij verkeerde persoon op reageren gedrukt, het ging me over de lagere kloksnelheid en minder ram.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 23 augustus 2011 10:47]

Voor enkele App's moet je een iPhone/iPod Touch 32GB/64GB voor hebben. Dit is ook duidelijk te merken bij het gebruik tussen beide apparaten. De 8GB is duidelijk trager en hapert tijdens het gebruik.
Vele vrienden van me hebben spijt nadat ze een 3GS 8GB gekocht hebben omdat deze gewoon minder presteert.

*voorbeeld van een App is; Infinity Blade.
Apple heeft met de iPod Touch inderdaad een 8GB naast de 16 en 32GB verkocht. Enkel was de 8GB dus nog van een jaar ervoor. Dat was dus de oude. Niet een omlaag geklokte nieuwe. Ze hadden gewoon één gekocht van een generatie daarvoor.

Ook heeft dat dus niet met de opslagruimte te maken.
Lijkt me dat ie niet voor de lol een quote in het engels gaat typen (en tussen quote's), een bron is er dus zeker, immers heeft hij die info niet uit de lucht gecopy/paste ;)

edit: vandaar :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 augustus 2011 10:48]

Ja hij doelt dus op de goedkopere variant, jij hebt het over de opvolger...

Dat zijn dus 2 verschillende toestellen waar jullie en het artikel over praten (krijg je met een extra 'onzinnige infoopvulling wat prima in andere artikelen te lezen is'- alinea ;))

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 augustus 2011 10:42]

Waar baseer je dit op? De budget versie van de 3GS heeft ook niet minder ram/lagere snelheid dan de versies met meer opslag.
Neen de opvolger heet iPhone 4S volgens jouw eigen bron (zoals de opvolger van de iPhone 3G, iPhone 3GS was). De goedkopere iPhone 4 met 8GB zou gewoon iPhone 4 zijn en uiterlijk hetzelfde zoals de iPhone 4, maar wat RAM en kloksnelheid betreft staat niets vast.
Dat ligt een beetje aan welke package Apple erin stopt natuurlijk. De A4 chip werkt normaal gesproken alleen met 256mb modules. De iPhone 4 heeft er twee in zitten en de iPod touch 4th gen heeft er maar één. Het zou natuurlijk kunnen dat ze voor de goedkope iPhone gewoon 1 slot leeg laten maar voor mij is dat slechts een vraag of dat überhaupt kan.

De goedkope versie zou wel een goede stap zijn. Dan moet hij wel rond de 450 euro gaan zitten aangezien dat ook de prijs is van o.a. de HTC Sensation en de Samsung Galaxy S II. Dan kan de populaire iPhone ook qua prijs concurreren met andere high-end modellen.
De goedkopere 3GS werd buiten de hoeveelheid geheugen niet gedegradeerd in RAM of processor snelheid. Onzin uitspraak van je dus.
Dat vind ik nogal een vreemde stelling, aangezien Apple nog niet eerder al uitgebrachte modellen heeft herzien en als 'goedkoper' in de markt gezet. Wat jij nu doet is on-the-spot wat bedenken... een vergelijk met een iPod trekken is ook niet helemaal zinnig.

Overigens heeft Apple volgens mij al eens eerder gezegd geen 'budget'-toestellen uit te brengen, ik twijfel dan ook wel een beetje aan de waarheid van dit gerucht.
Volgende mijn mening wordt de RAM en kloksnelheid niet lager of hoger dan de normale iPhone 4, omdat de goedkopere variant IOS 5 ook soepel moeten draaien. Waarom ze goedkoper variant noemt is denk ik dat ze nog rest voorraden van iPhone 4 over hebben en daar bouwen ze een goedkoper RAM in en kan ze de kosten mee dekken. Verschil tussen iPhone 4 en 4S is de CPU en grotere scherm ect.
dit is wel heel weinig, dat is net zo veel als een 3gs.
Mensen die voor het budget model kiezen hebben toch niet zoveel ruime nodig. Dat zijn niet de power-users. Minder GB is dus een eenvoudige manier om de prijs te drukken. De doelgroep voor het budget model zal het waarschijnlijk niet eens in de gaten. Bv. mijn vriendin zal nog geen 4 GB gebruiken.
Tja, ik snap ook niet waarom 16GB meer ineens 100,- meer aan prijs kan betekenen. Flash geheugen is rete goedkoop en het zijn volgens mij slechts 2 chips die extra op de print plaat geplaatst moeten worden....
Het flashgeheugen in een iPhone is niet hetzelfde als dat van een microSD kaartje of usb stick.

Mp3's schrijven naar de iPhone gaat via USB verbinding supersnel (ik schat zo'n 30 MB/sec), de USB2.0 verbinding lijkt de beperking te zijn. Doe ditzelfde met een willekeurig 16 gb usb stickie van ± 20 euro, dan schrijf je met iets van 5 mb/sec.

True, 16gb flashgeheugen hoeft geen 100 euro te kosten, maar zulk snel flashgeheugen is wel een tikkie duurder dan 20 euro.
Haha, wat? Een iPhone heeft super geheugen? En dat is sneller dan wat je in de winkel kan kopen als microSD? Kijk het zal me een zorg zijn dat je een fan bent maar je moet niet met onzin gaan gooien.
Op produkten in het premium segment (16-32gb) wordt meestal meer marge genomen als in het budget segment (8gb). Dit geldt niet alleen voor telefoons, maar voor vrijwel alle produkten, wasmachines, autos, noem maar op.
De reden is simpel; hogere winstmarge voor Apple.
Je bent er ook wel aan gebonden... Bij Android telefoons doet dat er idd veel minder toe omdat je vrij bent om er een flash kaartje in te stoppen voor geen geld, bij iPhone en Phone 7 ben je echter gebonden aan het interne flash geheugen en daarom kunnen ze er makkelijker meer geld voor krijgen.
Ik snap sowieso het hele dure geheugen idee van Apple niet. Zij vallen Windows altijd aan dat ze teveel Windows 7 versies hebben (Basic, Home, etc) maar met een iPhone is het wel weer OK om een belachelijk verschil te maken tussen zoiets kleins als (de huidige) 8 en 16 GB.
De reden is simpel: het is achteraf niet meer aan te passen. Heb daarom ook nooit begrepen waarom een iPhone geen uitbreidbaar geheugenslot heeft, zodat ze één versie kunnen produceren en ik - naar eigen wens - het geheugen kan uitbreiden of verkleinen.
De reden is makkelijker dan je denkt. Door het 'vaste' geheugen kunnen ze je verplichten iTunes te gebruiken. Anders ging men alles op het kaartje zetten zonder controle van Apple.

Ook kunnen ze nu in prijs differentiëren, iets wat ze gretig doen.
De reden is makkelijker dan je denkt. Door het 'vaste' geheugen kunnen ze je verplichten iTunes te gebruiken. Anders ging men alles op het kaartje zetten zonder controle van Apple.
Vergis je niet dat het ook andersom heeft gewerkt. Doordat Apple op deze manier met opslag, data en copyright omgaat hebben ze ook iTunes op kunnen bouwen en alle platenmaatschappijen mee kunnen krijgen. Wat dat betreft dus een soort van compromisbeleid.
ja een daardoor is iTunes zo gigantisch groot geworden en is iCloud nu een plan dat ook echt gerealiseerd gaat worden met medewerking van de platenmaatschappijen. Apple heeft hier echt goed over nagedacht. doordat je niet zelf zomaar even wat op je iPod of iPhone kan zetten (of eraf halen) is het voor platenmaatschappijen veel interessanter om daaraan mee te werken.
Omdat mensen vervolgens gaan klagen dat het instabiel is of niet werkt omdat ze brakke geheugenkaartjes gebruiken of dat ding er de hele tijd in en uittrekken.

Apple producten kennen maar weinig aanpassings mogelijkheden, voordeel voor hen (en de consument) is dat ze zeker weten dat het werkt en wat de configuratie is.
Tot het geheugen ondanks dat het vast zit, alsnog stuk gaat, dan is het toch wel makkelijk om het kaartje (wat 5x zo goedkoop is als wat Apple er voor vraagt) in 20 sec te vervangen :) IPV je toestel retour moeten doen...

Elk voordeel heeft een nadeel, EN visea versa :)
Heb daarom ook nooit begrepen
Begrijp je niet dat ze zo veel meer aan je kunnen verdienen?

16 -> 32GB 100 euro verschil bij Apple, in de PW kan ik 16GB kopen voor nog geen 20 euro!

Snap je het nu?
ja en wat als je nu 64GB wilt? hoe doe je dat dan? een 64GB SDXC kaartje ter grootte van 1 uur aan accu kost je dik 200 euro (http://www.pixmania.nl/nl...8Zu7eLY9xVWEGUXpNRXAODA==). plus minder accu capaciteit, wil je dat dan?

64 GB is vooralsnog niet mogelijk voor een laag bedrag. In dat geval zou er namelijk een versie zijn van 16 GB met een kaartslot (die automatisch ook weer stukken duurder zou zijn.). dat schiet dus niet op.
@watercoolertje:
Het is algemeen bekend dat Apple weinig verdient op de basismodellen, maar veel op de uitgebreidere modellen.

De iPad 16GB wifi is goedkoop, zo goedkoop dat de concurrentie er niet tegen op kan. Er wordt geld verdiend met extra opslag en met UMTS / 3G.

Echter, zo simpel als jij het zegt is het niet, van 16 naar 32 GB kost meer dan 20 euro. In de eerste plaats is het ander geheugen dan dat wat er in de SD kaartjes zit, daarnaast plaats je er geen 16GB bij, maar haal je er 16GB uit en vervang je die door 32GB. En dubbele capaciteit flash geheugen kost helaas nog steeds meer dan het dubbele.
Je haalt 2 dingen door elkaar, een Windows versie (of variant) als Basic, Home, Pro, etc. moet je vergelijken met bijvoorbeeld iOS 3, iOS 4, iOS 5, etc.

Als je jouw vergelijking zou doortrekken met geheugen, dan zou je moeten vergelijken met het feit dat je Windows 7 op een 160GB disk kan installeren maar ook op een 320GB disk.
Nee, iOS3, iOS4 en iOS5 moet je vergelijken met Windows XP, Windows Vista en Windows 7.
Dat is dan ook weer waar. Misschien moeten we die niet helemaal vergelijken.

Maar de vergelijking met een 160GB of 320GB blijft gewoon staan.
behalve dan dat je vrij bent naast de 160 gb er in een windows-machine een schijfje bij te drukken. bij apple betekend de behoefte aan meer opslag gewoon een nieuw (net ander) toestel. kun je een klein beetje vergelijken met een upgrade van home naar premium omdat je virtueel een raidopstelling wil maken (al snap ik niet waarom iemand dat zou willen ;) )
behalve dan dat je vrij bent naast de 160 gb er in een windows-machine een schijfje bij te drukken.
bij apple betekend de behoefte aan meer opslag gewoon een nieuw (net ander) toestel
Goh, dus al die mensen die de schijf van hun iMac/MacBook (Pro)/Mac Pro/Mac Mini vervangen hebben door een grotere, of vervangen hebben door een SSD, of een SSD of 2e schijf erbij geplaatst hebben, hebben dat gedroomd?

Lijkt me beter dat je je eerst eens informeert alvorens je zulke uitspraken gaat plaatsen.

[Reactie gewijzigd door DivxLover op 23 augustus 2011 12:40]

De vergelijking is hier "versies van het mobiele OS van apple (IOS3, 4 en 5)" tegen "versies van het desktopOS van windows (Windows Xp, Vista en 7)". Niet het desktopOS van apple (Leopard, Lion).

Het is een vreemde vergelijking, maar het blijft raar dat je bij apple €100 meer moet betalen met als enige verschil 16GB extra opslag te hebben in je telefoon. Ik heb vorige week een 16GB micro-sd kaart gekocht voor €25. Class 10 en presteert in mijn android telefoon beter dan het massageheugen.
Dit is 1/4 van de prijs wat apple ervoor vraagt!

Ik ben zeker geen apple-hater, maar de prijzen zijn mij gewoon te gek voor woorden..
Ja maar als je een non-Apple SSD in een Macbook doet heb je geen ondersteuning voor TRIM.

En dat is natuurlijk niet aanrekkelijk bij een SSD.
Ja maar als je een non-Apple SSD in een Macbook doet heb je geen ondersteuning voor TRIM.
Feiten en bronnen?

Ik heb er wel eentje voor jou, mocht je geïnteresseerd zijn.....

TRIM ondersteuning onder OS X Snow Leopard

OS X Lion heeft gewoon TRIM support ingebouwd.

[Reactie gewijzigd door DivxLover op 23 augustus 2011 13:48]

@Bvdm1:
Je haalt voor het gemak PC en Mac en telefoon maar even door elkaar?!?!

Een iPhone heeft geen (micro) SD slot. Je moet het dus doen met het geheugen dat je hebt (minimaal 8GB). Mijn Nokia heeft een micro SD slot, maar ondersteunt geen SDHC. Ik moet het dus met 2GB doen.

Een iMac heeft USB, FireWire en Thunderbolt, een MacBook Pro heeft USB, FireWire en Thunderbolt, en een MacBook Air heeft USB,en Thunderbolt om externe schijven aan te sluiten. Ook hebben ze SD slots, die ook SDXC (>32GB) ondersteunen. Voldoende mogelijkheden om opslag uit te breiden, dacht ik zo!

Dus graag de volgende keer nadenken voordat je wat roept...
Dat is toch gewoon een keuze?

Als ik een auto koop die op diesel rijdt, dan kan ik er ook geen euro 95 ingooien.
Huidige 16 en 32 GB is het. En ja, dat lijkt me een veel logischere scheiding dan 'wel of niet 'Active Directory support' er bij leveren.
Ik denk dat bij Apple de relatie kostprijs - verkoopprijs minder sterk is dan bij andere fabrikanten. Apple denkt volgens mij meer in termen als "wat zou men hier voor over hebben" dan "kostprijs componenten + x% marge".
Ik denk dat een groot gedeelte van de verkoopprijs in de R&D gaat zitten, en (zoals je al aangeeft) minder in de componenten. Misschien is dat wel de truc: van de bestaande iPhone4 zijn de R&D kosten al (dik?) terugverdient, dus nu kunnen ze het model meer richting de kale productieprijs + marge gaan vermarkten, wat zorgt voor een lagere verkoopprijs. Die geheugenvermindering is volgens mij daarom ook meer windowdressing dan een reëele kostenbesparing.
Niet alleen bij Apple, hoor... De meeste commerciele bedrijven bepalen de (advies-)verkoopprijs aan de hand van vraag en aanbod. Heeft niet zo gek veel met kostprijs te maken, behalve dat je winstmarge daarvan afhankelijk is.
De onderdelen veranderen op zich niet. En als jij nu een actuele CPU koopt is die over een kleine 1.5 jaar ook een stuk goedkoper dan nu.
De nieuwe iphone zou niet alleen minder geheugen krijgen maar ook i.p.v. het glas wat de iphone 4 heeft een plastic voor en achterkant krijgen. In zijn geheel zou het toestel dus uit goedkopere onderdelen bestaan. Als je ook in zeer grote volumes onderdelen produceert word het ook weer goedkoper.

Natuurlijk slaat het grote prijs verschil in het geheugen nergens op, maar Apple is dan ook niet de enige fabrikant die dat trucje uit haalt. Veel mensen begrijpen blijkbaar niet dat het niet zo veel hoeft te kosten en omdat het niet uitbreidbaar is heb je eigenlijk weinig keus.
De nieuwe iphone zou niet alleen minder geheugen krijgen maar ook i.p.v. het glas wat de iphone 4 heeft een plastic voor en achterkant krijgen.
dan maar hopen dat er verder niets veranderd is aan de interne bevestiging ervan. anders heb ik hem in een mum van tijd verbouwt tot een rood met zwarte iPhone. verry nice!
Apple kan natuurlijk ook met iets minder marge genoegen nemen.. er zit nog wel wat ruimte daar ;) http://dailymobile.se/201...arts-cost/iphone-4-parts/
Zoals al vele malen vermeld: Je vergeet voor het gemak dus maar even alle andere zaken, zoals ontwikkelingskosten, distributiekosten, opslagkosten, personeelskosten en nog een flink aantal andere kostenposten?

Hoe komen mensen toch altijd op het briljante (not) idee dat de kostprijs van welk apparaat dan ook enkel bestaat uit de som van de onderdelen?
Apple heeft sinds het uitbrengen van 3GS altijd een budget oplossing naast het nieuwe model uitgebracht. De reden dat ze express de de iPhone 4 in opslag gaan knijpen is puur om de nieuwe iPhone 5? aantrekkelijk(er) te maken.

Dit is wat mij betreft geen nieuws en zo ongeveer het standaard verhaaltje als het gaat om Apple en product updates gaat. Macrumors heeft zelfs een specifieke buyersguide opgezet rondom deze voorspelbaarheid: http://buyersguide.macrumors.com/
Natuurlijk ook een aanname maar het zou kunnen zijn dat ze naast het 8GB geheugen ook goedkoop plastic voor de behuizing gebruiken zodat ze op hetzelfde nivo van Samsung uitkomen die door het gebruik van goedkope materialen de prijs van hun telefoons laag kan houden.
Met op hetzelfde niveau bedoel je denk ik ook lagere kwaliteit? Daar ben ik het niet mee eens..
Neem bijvoorbeeld de backcover van de SGSII die van 'goedkoop plastic' gemaakt is:
Die cover lijkt de eerste keer een flimsy stukje plastic, maar als je beter kijkt blijkt dat spul onverwoestbaar en ontzettend buigzaam.
Daarbij komt:
- wanneer alles vastzit het hele toestel (niet alleen de SGS2, ook bijv. de SGS) gewoon degelijk aanvoelt
- het toestel vederlicht is

Het cliché dat plastic synoniem staat met lage kwaliteit is gepasseerd in mijn ogen.
Volgens mij is dat allereerst een imago kwestie en vervolgens pas een kwestie van technische kwaliteit. Plastic = verpakkingsmateriaal = wegwerp. Dat is voor glas in mindere mate zo en voor aluminium/hoogwaardig staal gaat die vlieger helemaal niet op.
Bouwkwaliteit/stevigheid is weer een ander verhaal.
Ze doen dan hetzelfde als nu met de 3GS

De 3GS kon je tot de komst van de iPhone 4 kopen met 16GB of 32GB nu alleen met 8GB.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 23 augustus 2011 11:11]

Verrek zeg, de 3GS is nog steeds te koop! En ik maar denken een bejaarde smartphone te hebben ;-)
Sterker nog, in Amerika is het het 2e meest verkochte toestel na de iPhone 4:

http://www.appleinsider.c...d_popular_smartphone.html

En dat voor een telefoon van 2,5 jaar oud..
alles van apple van meer dan een jaar oud is bejaard. ze geven daarna ook nog maar beperkte garantie en het nieuwe model krijgt alle aandacht. het zou me niets verbazen als volgens jaar ios 6 uitkomt dit niet meer op de 3gs en den ipod touch 3g zit.
En wat is daar nu mis mee dan? Ik kan enkel Nokia aanhalen die een vergelijkende support heeft als Apple qua smartphones. De support van fabrikanten bij Android is om te huilen zo slecht.
iOS 6 op de 3GS. Nee dat denk ik ook niet, hij kwam bij iOS 3. Een Windows Computer gaat vaak ook niet de transitie van Win ME -> Win XP -> Win Vista door ofzo.

Bij Apple heb je straks al 3 major operating systems gekregen bij je 3GS, iOS 3, 4 en 5. Dat is zeker netjes. Bij Android krijg je soms al niet eens een update meer op een toestel wat meer dan een half jaar oud is.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 23 augustus 2011 13:39]

Wel gaat er de ronde dat Apple de toelevering van de iPhone 3GS langzamerhand aan het dichtdraaien is.
We moeten het gewoon afwachten. Ook al wordt Reuters als betrouwbaar gezien, er gaan de laatste tijd zoveel geruchten de ronde dat er niet echt meer een touw aan vast te knopen is
Ik denk dat het een slimme zet is van Apple.

Natuurlijk is de kostprijs niet veel lager dan een 16GB versie. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat deze versie identiek is en dat ze gewoon wat uitschakelen. Immers het redisignen kost ook geld.

Ik vind het slim van Apple omdat ze marketing technisch met een lagere prijs een groter marktsegment kunnen bedienen. Zo houden ze de concurrentie buiten de deur. De echte die-hard fans kopen toch wel de nieuwste versie, de twijfelaars haal je over de streep.
verschil tussen de 16GB en de 32GB is 100,- dus denk dat het verschil tussen de 8GB en 16 GB vergelijkbaar zou zijn.
Meest plausibele gerucht dat ik tot nu toe heb gehoord. De productie van de iphone 4 wordt na 1,5 jaar goedkoper, ze zullen nieuwe componenten gebruiken voor de productie van de nieuwe iphone en zullen waarschijnlijk nog hoopjes oude componenten over hebben die ze op deze manier nog aan de man kunnen brengen.

Ik snap alleen niet waarom ze niet versies uitbrengen van de iphone met meer flash geheugen. Met alle media die je in hoge kwaliteit kan opnemen en afspelen is 32GB echt zo groot nog niet.
En met de datalimieten die nu zijn ingevoerd door alle grote telecom providers is alles in de cloud zetten niet zo interessant meer.
Dit is toch niets nieuws, hebben ze dit niet bij elke nieuwe iphone gedaan? Goedkope 3g bij de 3gs en een 8GB 3gs bij de iphobe4. Dit voorspellen is het zelfde als voorspellen dat je tijdens het zwemmen wel eens nat kan worden...
'Goedkoper' betekend bij apple dat ze dezelfde prijs hanteren maar de nieuwe gewoon duurder word?
Bij apple is het voornamelijk dat zij verdienen op de hardware.
Daarnaast de iPhone 4 16Gb is 599 soort gelijke telefoons (galaxyS) is niet veel goedkoper.

Op die telefoons zit een marge dat wil je niet weten.
Dus de iPhone 5 komt uit iPhone 4 word 8Gb minder snel waarschijnlijk en is stuk goedkoper (499)

Het is gewoon een marketings stunt om mensen te trekken naar de iPhone laag drempelig te maken. Als je eenmaal een hoop apps hebt gekocht bij apple stap je niet zo snel meer over naar een android of andere OS. Zelfde met android als je veel gekochte apps heb stap je niet zo snel meer over..
http://store.apple.com/be...shop_iphone/family/iphone
Correctie 649 voor een 16GB

SGS2 komt doorgaans voor om en bij de 449/500 over de toonbank. Daar prik je voor 20€ dan weer een 16GB micro-sd bij en je bent gesteld met een sneller toestel, een groter, mooier scherm, betere camera, dunner, lichter,... Android (voor de liefhebbers een grote plus) en merkonafhankelijkheid in de toekomst.

Zelf was ik in mei gesteld voor €426 voor een sgs2 met 32GB geheugen (dus nog 16gb microSD erbij)

Prijsverschil iPhone 4 32Gb €749 - Sgs2 € 499 (incl microsd 16gb) = 250€. En dan verschieten mensen dat apple met miljarden winst over de boeg komt elk jaar.
Ja, maar de apple is mooier, het scherm van de apple is beter, en alles werkt 'out of the box'; zelfs noobs kunnen ermee overweg. Mijn inziens, dan.

Ik heb de GSII ook een weekje mogen proberen, maar de apple beviel mij een stuk beter, ondanks dat ie al anderhalf jaar ouder is. Ik heb het prijsverschil in ieder geval graag over voor het verschil in kwaliteit en afwerking.. De iPhone is gewoon veel sjieker, qua uiterlijk, gevoelsmatig en in gebruik.
Ja, maar de apple is mooier, het scherm van de apple is beter, en alles werkt 'out of the box'; zelfs noobs kunnen ermee overweg. Mijn inziens, dan.

Ik heb de GSII ook een weekje mogen proberen, maar de apple beviel mij een stuk beter, ondanks dat ie al anderhalf jaar ouder is. Ik heb het prijsverschil in ieder geval graag over voor het verschil in kwaliteit en afwerking.. De iPhone is gewoon veel sjieker, qua uiterlijk, gevoelsmatig en in gebruik.
Dat is vooral natuurlijk mening en weinig feit. Naar mijn mening is alles wat je zegt eigenlijk toepasbaar op de SGS2, ik heb nl ook beiden gehad.

Maar dan komen de feiten, en dan verliest de iphone het bikkelhard (CPU, RAM, prijs, schermgrootte & -helderheid,...)

Uiteraard, "de iphone voelt beter aan" is een goed argument.
Voor jou.
maar als de feiten zich niet vertalen in een betere gebruiksbeleving dan zijn ze voorde eindgebruiker niks waard.
Feit is dat het scherm van de samsung groter is, maar de beeldpunt dichtheid niet, wat zich vertaald in minder scherp beeld.. Vergelijk het aantal pixels maar eens. Ook de kleurweergave is op de iphone beter, en inderdaad, voor het overige is het 'mijn mening', zoals ik ook al zei in mijn vorige reaktie :) Maar er zal toch een reden zijn voor het feit dat de iPhone 4 de best verkochte smartphone is (nog steeds); Blijkbaar wordt mijn mening door meer mensen gedragen.
Dit is gewoon grote onzin. Ik werk zelf in een telefoonwinkel en ik krijg aardig wat android ( samsung's, HTC's) telefoons in m'n handen en het is gewoon totaal niet te vergelijken.
Ja er zit betere hardware in maar nog steeds zie ik zo veel meer SGS2's terugkomen, omdat het toestel vastloopt of uit valt of wat dan ook.

Dat soort problemen heb je gewoon nagenoeg bijna nooit met een iPhone.
Oftewel iphones zijn gewoon veel betrouwbaarder wat software betreft.

Daar zit het prijsverschil dan natuurlijk ook in. Je merkt gewoon dat Apple wat meer tijd en moeite in hun producten heeft gestopt.
En niet te vergeten de beheer-omgeving.

Ik weet dat iTunes op Windows bepaald niet een gelukkige combinatie is (en da's nog zacht uitgedrukt), maar uiteindelijk werkt het wel en werkt het goed samen met de iPhone die je er op aansluit. iTunes op de Mac zelf is bijna helemaal probleemloos (in ieder geval sinds 10.4.1 weer ;) )

Als ik dan zie, ervaar en lees over de geweldige gebruikerservaring die men heeft met Samsung KIES , een programma dat het presteert om in sommige gevallen 75% van de tijd het aangesloten toestel gewoon niet eens te herkennen, continue vastloopt tijdens het updaten van je Galaxy of gewoon zegt dat er geen update is, terwijl je zeker weet dat hij er wel is.....tja, ook dat zijn zaken die je mee moet rekenen. (Link naar artikel dat dit illustreert, lees ook de reacties er onder maar)

Bij Apple is er duidelijker meer aandacht besteed (lees: goede ontwikkelaars ingehuurd) om de beheeromgeving voor je smartphone te maken dan dat men bijvoorbeeld bij Samsung heeft gedaan.

En ja, ook zoiets telt uiteindelijk mee in het vaststellen van een kostprijs van een product.

[Reactie gewijzigd door DivxLover op 23 augustus 2011 13:06]

Dit is gewoon grote onzin. Ik werk zelf in een telefoonwinkel en ik krijg aardig wat android ( samsung's, HTC's) telefoons in m'n handen en het is gewoon totaal niet te vergelijken.
Ja er zit betere hardware in maar nog steeds zie ik zo veel meer SGS2's terugkomen, omdat het toestel vastloopt of uit valt of wat dan ook.

Dat soort problemen heb je gewoon nagenoeg bijna nooit met een iPhone.
Oftewel iphones zijn gewoon veel betrouwbaarder wat software betreft.

Daar zit het prijsverschil dan natuurlijk ook in. Je merkt gewoon dat Apple wat meer tijd en moeite in hun producten heeft gestopt.
juist om die reden raadde ik 2 maanden geleden mijn nonkel een iPhone 4 aan (inderdaad, iOS is toegankelijker voor mensen die er minder van kennen). Hij was erg gelukkig tot het moederbord het begaf en de glazen baksteen moest inruilen na 5 weken. Hij had zijn telefoon nooit gesynchroniseerd sinds de aankoop (dat neem ik hem ook niet kwalijk) dus was hij al zijn (reis)foto's en contacten kwijt. En aangezien het een zelfstandige is die zijn hele digitale leven meedraagt in dat toestel...

Ja kijk, dan was ik dus weer de 'bad guy' omdat ik (zijn woorden) DIKKE PRUL had aangeraden. In Vandeborre zeiden ze meteen "oh, daar kijken ze zelfs niet meer naar, da's meteen een nieuwe" blijkbaar omdat het zo vaak voorkomt.

Apple steekt alleen meer tijd en moeite in het design en daar houdt het op, interne hardware is gewoon hetzelfde, zelfde fabriek of zelfs afkomstig van Samsung e.d!. Ik zal je mijn ervaringen met mijn vorige 3gs ook maar besparen. niks dan miserie mee gehad. terwijl ik echt zo'n hypergadget man ben die zijn gsm beter behandelt dan eender wie...

@ Hammer 'scherm is beter'
dan heb jij nog geen sAmoled gezien me dunkt. maar da's persoonlijk en uiteraard ook een beetje "ooohhh retina displayyyy"
Elke fabrikant heeft wel eens 'n maandagochtend toestel erbij zitten, maar dat je oom nu alles kwijt is, dat is niet zozeer de fout van apple, maar van je nonkel... Als ie z'n hele leven op de foon meedraagt, moet ie zorgen voor n goede backup.. Daar zijn die dingen toch voor? Dat is net één van de dingen die 'n apple goed maakt! Ik zou ook kwaad op je worden als ik advies aan je vroeg, en je vergeet me essentiele zaken te vermelden bij mijn nieuwe aankoop ;)

Nou, qua display: Lees de reviews er maar op na hoor.. De samsung komt qua kleurweergave niet in de buurt van de apple, en heeft daarbij ook nog eens minder beeldpunten .. Maar is wel groter ja.. Een groter scherm en minder beeldpunten = waziger beeld. retina zegt mij niks, ik kijk alleen naar wat ik zie én lees ;)

[Reactie gewijzigd door Hammer op 23 augustus 2011 19:57]

Kan je mij een 16GB micro SD kaartje aanwijzen met een schappelijke random 4KB schrijf performance?
Precies of iemand ligt er wakker van dat zijn mp3 in 0.2 sec wordt ingeladen ipv 0.1 sec.
Je hebt nog steeds 16 GB aan hypersnel intern geheugen voor Android + Apps
Soort gelijke telefoons zijn meestal al bijna 100e goedkoper, galaxy s2 is onder de 500 te krijgen. bij de iPhone4 betaal je dan ook nog 100E! voor een beetje meer geheugen...
Is dat zo?
De iPad 2 is goedkoper dan zijn voorganger. En de iPhone 4 was hetzelfde geprijsd als de iPhone 3GS.

Ik denk dat je onzin praat.
Goedkoper betekend dat ze in plaats van een jaar oude telefoon afprijzen, ze een "goedkope" versie uitbrengen voor een lagere prijs.
Ondertussen komt de nieuwe iPhone uit, die natuurlijk weer €100,- duurder is dan zijn voorganger.
Wordt wel eens tijd voor een groter scherm.
Scherm mag van mij groter, als het toestel zelf maar niet groter wordt.
is dat dan niet gewoon een i pad ??
Nee, een iPad is geen telefoon

[Reactie gewijzigd door ijskonijn op 23 augustus 2011 11:20]

Nog groter? Hoe groot wil je het hebben? Ik vind het zo wel groot genoeg eigenlijk, anders past hij straks niet meer in m'n zak.
Het toestel kan prima even groot blijven, er zitten niet voor niks randen om het scherm...

Maarja als ik Apple was zou ik niet durfen is de hele retina campagne voor niks geweest, immers daalt de PPI natuurlijk als het scherm groeit maar de resolutie niet...
Wordt wel eens tijd voor een groter scherm.
Ik vind 't scherm dat er nu in zit groot genoeg hoor. Ik ben bang dat ie anders behoorlijk lomp en onhandelbaar wordt. Helemaal als je kleinere handen hebt.
Waarom dat? Het is een telefoon, geen tablet.