Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Microsoft stopt vanaf 30 augustus volgend jaar met het aanbieden en ondersteunen van zijn e-reader-applicatie Microsoft Reader. E-books voor de applicatie mogen tot 8 november dit jaar verkocht worden. Het is onduidelijk waarom Reader stopt.

Microsoft geeft geen reden op voor het stoppen met Microsoft Reader, maar naar alle waarschijnlijkheid is het succes van de Amazon Kindle, met de verkoop van e-books daarvoor, en de opkomst van het open epub-formaat de doodsteek geweest van de Microsoft Reader-software. Microsoft had grote moeite om uitgevers voor zijn e-book-formaat te interesseren. Microsoft gaf in 2007 voor het laatst een update uit voor de desktopversie van Microsoft Reader, terwijl de mobiele variant in 2009 nog een update kreeg.

Gebruikers kunnen na 30 augustus 2012 de al aangeschafte e-books blijven lezen, maar dan moet men wel nog een werkende versie van Microsoft Reader geïnstalleerd hebben staan. Nieuwe e-books in het .lit-bestandsformaat mogen nog tot 8 november dit jaar verkocht worden. Het is mogelijk om al aangeschafte e-books voor Microsoft Reader om te zetten naar een ander bestandsformaat. Microsoft zelf zal daar echter geen tool voor uitbrengen.

Microsoft Reader werd in 2000 geïntroduceerd en maakte het mogelijk om e-books in het door Microsoft ontwikkelde .lit-bestandsformaat te lezen op pc's en mobiele apparaten als tablets en smartphones. Het bestandsformaat was een verdere ontwikkeling van Microsofts Compiled HTML Help-bestandsformaat met als belangrijkste toevoeging drm. Microsoft Reader maakt gebruik van ClearType-font-technologie om de leesbaarheid van e-books op lcd's te vergroten en het is ook mogelijk om plaatjes in een .lit-bestand te embedden.

Microsoft Reader

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Advies voor mensen met aangeschafte e-books: gebruik de tool Calibre om de E-books te converteren naar vrijwel elk ander E-book formaat (http://calibre.nl.softonic.com/). Gratis, open source E-book management software... werkt perfect!

"Het is mogelijk om al aangeschafte e-books voor Microsoft Reader om te zetten naar een ander bestandsformaat. Microsoft zelf zal daar echter geen tool voor uitbrengen."
offtopic:
U. ARE. MY. HERO. (Eerste keer een fipo met een rank van 3 die ik ooit heb gezien)


Maja, voor het converteren is calibre redelijk vreselijk goed, maar indien je van plan bent om er in te lezen raad ik het toch persoonlijk best wel af. Sony's ereader software voor op de desktop is dan toch wel een stuk prettiger.

Vroeger nog wel eens het lit formaat tegen gekomen... nu echt maar een enkele enkele keer, maar kan niet zeggen dat ik het echt heel erg vind. Trouwens, weer eens typisch dat lit drm kan hebben, maar toch geen enkel probleem is om het te converteren.
De lit-drm was al in den beginne gekraakt. Maar dat is eigenlijk nog steeds het nadeel van ebooks. DRM. dat bewijst dit maar weer eens.

Al die mensen die niet weten hoe ze moeten converteren, die zitten dan met een stapel lit-bestanden die niet meer werken....

Voor het lezen van ebooks op de desktop kan je ook firefox epub extensie gebruiken. Die vind ik weer wat prettiger dan de software van Sony
Tsja, de harde zijde van concurentie zeg maar. Jammer voor Microsoft, maar in het einde beter voor de eindgebruiker.
Persoonlijk draag ik het epub formaat een wat warmer hart toe, vanwege zijn open specificatie. Je merkt de laatste tijd dat open formaten veel populariteit winnen, of in ieder geval de meeste voorkeur. (Het is met het nieuwe word formaat .docx voor developers bijvoorbeeld veel makkelijker om documenten te genereren en uit te lezen dan met het oude .doc formaat)
Ik vind het voor de klanten erg lullig, die hebben vaak geen weet van openheid en formaten en hebben dan dure boeken gekocht in dit formaat, terwijl de applicatie straks ook niet meer wordt bijgewerkt. Die zitten straks in Windows 8 of 9 met een probleem. Gelukkig is het om te zetten, maar niet dankzij Microsoft.
Dat kan je ze ook niet kwalijk nemen, trouwens, die reader zal hoe dan ook wel ergen op internet te downloaden zijn.
Hoezo kan je dat niet kwalijk nemen, ik vind het behoorlijk kwalijk. Als je bij wijze van spreken een 'boekenkast vol' hebt gekocht bij Microsoft kun je ze straks gewoon niet meer lezen! Moet je dan een oude PC met W7 bewaren om je boek te kunnen lezen? Of een apparaat waar je de mobiele versie op kan draaien?

Prima dat ze er mee stoppen maar de wijze waarop vind ik belachelijk, eerst verkoop je een eigen gesloten format notabene met DRM en dan trek je gewoon de stekker eruit..
Als ze nou een tool beschikbaar zouden stellen waarmee je je gekochte boeken kunt omzetten naar een open formaat, dat zou netjes zijn..

Ik ben me overigens bewust van Calibre, zal vast goed werken en bovendien volgens mij cross platform maar ik verwacht niet dat alle niet-tweakers hier zelf achter komen.

[Reactie gewijzigd door Incr.Badeend op 16 augustus 2011 11:07]

Helemaal mee eens. En bepaald ook niet de eerste keer. Met PlaysForSure ging het ook zo. Het liep niet meer en toen ging de stekker eruit. Het advies was om al je muziek maar op CD's te branden en daarna te rippen.
Microsoft heeft niets geleerd. Ze willen scoren in de consumenten markt, maar kunnen niet omgaan met consumenten.
Helemaal mee eens. En bepaald ook niet de eerste keer. Met PlaysForSure ging het ook zo. Het liep niet meer en toen ging de stekker eruit. Het advies was om al je muziek maar op CD's te branden en daarna te rippen.
Microsoft heeft niets geleerd. Ze willen scoren in de consumenten markt, maar kunnen niet omgaan met consumenten.
Je kan ze toch moeilijk verplichten door te gaan met een dienst die niemand (meer) wil gebruiken. Er zijn tools genoeg om e-books te converteren en waarschijnlijk zal MS support gedupeerden wel naar die tools doorverwijzen of in ieder geval een geldige workaround voorstellen.
Wat wel netjes zal zijn, is dat ze die bestanden voor jou converteren.
Wat wel netjes zal zijn, is dat ze die bestanden voor jou converteren.
Het lijkt me dat ze niet zonder meer (lees: overleg met de uitgevers) hun materiaal zonder DRM uit mogen geven. Zal best ooit vastgelegd zijn.
Je had er ook voor kunnen kiezen om gewoon een hardcopy te kopen. Dit is gewoon iets dat altijd gebeurd met alles dat je koopt. Je hebt jaren LP's,cassette's, VHS-banden, games gekocht, maar die kun je ook niet meer afspelen zonder heel veel moeite te doen om nog een speler (of programma) te kunnen bemachtigen.

MS geeft netjes aan dat zolang je de geschikte reader gebruikt je de boeken gewoon kunt blijven lezen.

Daarom kijk ik al helemaal niet uit naar digital only distribution zoals Steam of Origin, want je weet nooit hoe lang je je spullen nog kunt binnenhalen/gebruiken.. Maar toch gaat het hier naar toe in de toekomst..
Dat kan je ze wel kwalijk nemen, als ze hun reader populairder hadden willen maken konden ze gewoon ePub en/of andere bestandsformaten mee ondersteunen in hun software, nu is het een programma dat maar 1 formaat ondersteunt, ze stoppen met het formaat en dus moeten ze hun klanten maar uit de nood helpen door zelf een converter en een alternatief aan te bieden (of ten minste ernaar linken zodat ook klanten met minder kennis van zaken dit kunnen vinden/doen)
Die zitten straks in Windows 8 of 9 met een probleem.
Dat is een aanname zonder enige basis. Waarom zou die applicatie niet meer werken? Microsoft's eigen applicaties zijn altijd behoorlijk forwards compatible.

Overigens zijn dit soort 'gesloten' formaten inderdaad gevaarlijk, maar het is iets waar we natuurlijk wel mee leren leven. In mijn kantoortje hier heb ik cassettebandjes, 8-tracks, lp's, minidisks en vast nog wel wat meer datadragers die ik niet meer gebruiken kan. En ja, ik moet dringend opruimen, al een jaar of 22.
Ik vind het helemaal niet lullig voor die klanten die daar niets van snappen! Ze maken er nu redelijk goedkoop kennis met DRM, vendor lockin en gesloten formaten en de ellende die daarmee samenhangt. Met een beetje geluk hebben ze een goed leermoment en gaan ze zich als het er echt om gaat afvragen of ze niet het verkeerde pad kiezen...

Maar misschien ben ik te positief over de educatieve waarde van dit verhaal. Heb ik wel eens vaker :-)
Uhm, dikke onzin natuurlijk, want ondanks dat een formaat misschien open is, geeft dat geen garantie voor ondersteuning in de toekomst. tja, dat jij als tweaker dan iets simpeler misschien je eigen 'reader' kunt maken is een ander verhaal, maar een 'gewone' gebruiker loopt ook in dat geval tegen een probleem.
Tsja, de harde zijde van concurentie zeg maar.
Ik denk eerder dat dit de harde zijde is van propriarity bestandsformaten.
Zijde is toch nooit hard?
:+
Persoonlijk draag ik het epub formaat een wat warmer hart toe, vanwege zijn open specificatie.
Tja, het formaat is 'open' maar de DRM die er op zit is nog veel erger dan die van LIT. Die laatste is al jaren geleden gekraakt en eigenlijk niet relevant. En iedereen heeft zichzelf opgehangen aan één fabrikant: Adobe. Is dat minder erg dan afhankelijk zijn van Microsoft?

In de praktijk is een DRM LIT boek dat je gekocht hebt vrijer dan een DRM ePub.

Waarbij dan ook nog eens geldt dat iedereen wat anders doet met ePub. Bijna niemand implementeert het correct. Of ze doen maar 80% van de spec...helaas kiest iedereen weer een andere 80%. Dat heeft tot gevolg dat veel boeken er op verschillende readers anders uit zien. En het maakt me weinig uit of het font iets anders lijkt, maar op de een zit er wel/geen witregel tussen iedere paragraaf, bij de ander of de een heeft een kantlijn van 2 cm en de ander helemaal niets. Ik heb hier 4 readers en ik werd gestoord van het voor iedere reader apart bijhouden van mijn library.

Bovendien zijn ze vergeten om de mogelijkheid voor een woordenboek in de specs op te nemen. Het gevolg: De meeste reader fabrikanten lossen het op hun eigen niet standaard manier op zodat je weinig of niets aan een woordenboek hebt.

[Reactie gewijzigd door Ortep op 16 augustus 2011 14:40]

epub is niet per definitie voorzien van DRM. Ik heb ongeveer 50 digitale boeken gekocht (in epub formaat), en geen van die boeken heeft DRM (en ja, dat is een bewuste keuze).

Er zijn (toegeven: vooral in het buitenland) ook uitgevers die zich realiseren dat DRM op digitale boeken niet heel nuttig is, en boeken zonder DRM uitgeven.
Zolang de applicatie werkt kun je de boeken lezen. Als de laatste release werkt op Windows 8 dan kan je nog een aantal jaren toe met je reader en je boeken. Hoe het zal gaan met de boeken die onder DRM vallen is nog maar de vraag maar alle ' vrije' boeken blijven leesbaar.
T.net doet weer eens lollig, ''sluit boek.... e-reader''
Is gewoon een 1 op 1 vertaling geweest, dus eigenlijk is MS de lolbroek ;)
niks T.net lollig, het is gewoon goed vertaald.
het originele bericht van microsoft heeft als titel "Closing the Book"
Ik sta er altijd weer van versteld hoeveel mensen in die DRM-truuk getrapt zijn, of er nog steeds in trappen. Het is gewoon hun eigen schuld als ze straks hun boeken niet meer kunnen lezen, of hun mp3'tjes niet meer kunnen beluisteren.
Eigen schuld? Want ze kunnen dezelfde e-books ook zonder DRM kopen?
Op een enkele uitzondering na zijn de enige boeken zonder DRM nog steeds van papier.

Ja ik weet welke voordelen een papieren book allemaal heeft (ook al zijn vele van die voordelen alleen doorslaggevend voor een technofoob). Maar een e-book heeft ook z'n voordelen. Zo kan ik b.v. een stuk of tien boeken meenemen op vakantie (om ter plekke te kunnen beslissen of ik in de stemming ben voor b.v. licht vermaak of toch voor iets stevigers) zonder dat ik mijzelf een breuk sjouw. Ik kan ook de wat 'dikkere' pillen makkelijk in bed of in de trein lezen.

Ik weet ook dat ik vrijwel elk boek een paar weken na uitgave gratis en zonder DRM van internet af kan plukken. Maar ik vind dat wanneer een schrijver een jaar lang bezig is geweest met het schrijven van een boek waar ik uren plezier aan beleef, hij daar ook best wat aan mag verdienen.

PS. mp3-tjes zijn altijd zonder DRM!
Ik heb er in de tijd van de Compaq iPaqs (die handhelds ja..) wel een paar boeken mee gelezen.
Tja het afschaffen van Video2000 viel mij ook zwaar.
Ik zwaar huilen dat er geen recorders meer werden gemaakt en zo.
Enfin u snapt wel wat ik bedoel.
Microsoft brengt E-reader uit in 2000.
Amazon brengt Kindle uit in ... 2007.

Wat is je punt precies?
Brengt MS een OS uit in 1981, komt Apple in 1984 met een OS. Komt Altavista in 1995 met een zoekmachine, komt Google in 1997 met een zoekmachine.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Is het zo slecht als er een beetje concurrentie is?
Ik dacht het al, maar ook even gechecked...

http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Reader
Microsoft Reader is a Microsoft program for the reading of e-books, originally released in August 2000.
http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Kindle
Release date November 19, 2007
Persoonlijk denk ik meer dat het voor Microsoft niet zo heel nuttig is om hier heel erg hard op in te zetten (al zou je dat in principe voor meer software kunnen zeggen). Zij verdienen hun geld in dit geval aan de Windows licenties. Als er nu een goede 3rd party is die een ereader onderhoud, of dat ze dat zelf doen.
In het geval van de Kindle zullen ze het ongetwijfeld wel jammer vinden dat het geen Windows platform is, ze zullen vast liever hebben dat je je ebooks op een W7 tablet gaat lezen.

[Reactie gewijzigd door thegve op 16 augustus 2011 12:54]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True