Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

De Britse uitgever Reef Entertainment heeft de rechten in handen gekregen om games te maken op basis van de Rambo-films. De eerste Rambo-game moet volgend jaar zijn opwachting op de PlayStation 3, de Xbox 360 en de pc maken.

Website MCV meldt dat StudioCanal de rechten om games op basis van de Rambo-films te maken aan de Britse uitgever Reef Entertainment heeft verkocht. Reef denkt dat de tijd rijp is voor een Rambo-game door het succes van de vierde Rambo-film en actiefilms als The Expendables, waar Sylvester Stallone ook een hoofdrol in had.

Reef mikt hoog met de Rambo-licentie. Volgens directeur Craig Lewis moet het eerste spel een 'triple A'-titel worden die volgend jaar uitkomt op de PlayStation 3, de Xbox 360 en de pc. Welke ontwikkelaar Reef voor de game in de arm neemt, werd niet bekendgemaakt. Het laatste spel dat Reef uitgaf was Sniper Elite voor de Wii, en dat werd ontwikkeld door Rebellion Developments.

Reef mikt hoog met Rambo-game

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Hmmm ik verwacht dat ze wel moeite gaan krijgen met leeftijdskeuringen... De Rambo-films staan niet bepaald bekend om hun subtiliteit in geweld-scenes, en dat vinden ze bij het het PEGI nooit zo geslaagd in games....
Toevallig ben ik een medewerker bij PEGI en wij censureren nooit en doen nooit moeilijk over de content van een game.

Een game kan als hoogste classificatie een PEGI 18 krijgen, dat is in onze optiek voldoende waarschuwing (o.a. voor gross violence, torture and sadism, violence towards defenceless humanlike character. Voor meer informatie moet je onze questionnaire maar eens bekijken waar alle niveaus netjes omschreven staan:
http://www.pegi.info/en/index/id/1184/ (klik PDF link)

Ik voorzie eigenlijk geen problemen :)
Als jij dat wel hebt als het spel op de markt is (en z'n officiële rating heeft gekregen); vraag gerust de rede op, of laat een klacht achter via de pegi site.

[Reactie gewijzigd door ixl85 op 4 augustus 2011 17:36]

Dat jullie niet censureren is een gegeven echter dat een uitgever ervoor kiest om het een beetje zwakker te maken om zo een gunstigere rating te krijgen is natuurlijk wel mogelijk. Zeker gelet dat er winkels in de UK/US zijn die simpelweg games met een pegi18 rating niet mogen verkopen. Reden te meer wil je een afzetmarkt behouden zeker dit soort games wel ietsjes bij wilt stellen.

Vervolgens dat gesteld mag je je verder afvragen wat de toegevoegde waarde van ratings is. Ja verrassend genoeg zal een Rambo spel gewelddadig zijn en toch blijven kinderen met of zonder ouder de spelletjes kopen. En er zijn natuurlijk talloze onderzoeken die aantonen dat gewelddadige games kinderen negatief beinvloeden maar omgekeerd ook. Zolang er dan ook geen sluitend bewijs is, in hoeverre is een rating dan nog van belang? Immers kinderen voor wie een game misschien niet zo geschikt is, kopen het nog en worden al dan niet negatief beinvloed.

Overigens zegt vaak de cover zonder de rating gezien te hebben vaak al voldoende over wat voor spel het is.
In de UK mogen wel degelijk PEGI 18 spellen verkocht worden. PEGI wordt daar zelfs onderdeel van de wet (http://www.mcvuk.com/news...atings-delayed-until-2011 ). De US hebben wij niks mee te maken, daar hebben ze namelijk de ESRB.

Jij zegt inderdaad iets dat kan gebeuren (dat ze bepaalde content achterwegen laten), maar wat we ook zien is dat een publisher JUIST een PEGI 18 rating wil hebben. Ophef of een hogere rating staat natuurlijk ook goed/stoer.
Over het algemeen weten publishers en dev's heel goed waar ze aan toe zijn. Beide gevallen gebeuren dus vrij weinig, om je gerust te stellen.

Wat het nut is: Ik kan je vertellen dat we enorm veel mail krijgen van ouders, jeugd en kinderen die er blij mee zijn. Het is een hulpmiddel voor ouders die niet goed thuis zijn in deze wereld van computer games, en toch een verantwoorde aankoop willen doen.

In de wetenschap zal nooit 100% iets waar zijn. Je hebt voor en tegenstanders. Wat we wel kunnen aannemen is dat een kind van 9 in een andere fase van ontwikkeling verkeert dan een jongeman/jongedame van 16. Daarom waarschuwen we voor mogelijke schadelijkheid. Het is aan de ouder om te kijken of het kind dit aan kan, lijkt me geen verkeerde insteek.

Wat de lokale overheden hier vervolgens mee doen, is niet aan ons. Zo mag je in Nederland volgens artikel 240A geen spellen aan kinderen onder de 16 verkopen met een hogere rating dan hun leeftijd (geen spel van 12 aan een kind van 9, geen spel van 16 aan een kind van 15), maar WEL een spel van 18 aan iemand van 16).

In zweden is de overheid daar niet zo op gebrand, maar hebben de retailers zelf onderling afspraken gemaakt over de verkoop aan kinderen.
(vergeet niet dat er vroeger, voor PEGI, handen vol aan age-ratingboards waren. Ieder land had z'n eigen toko. Dit maakte alles duur voor de publishers, omslachtig en onduidelijk voor de consument. PEGI is uiteindelijk een geluid geweest van de game-industrie zelf)

[Reactie gewijzigd door ixl85 op 4 augustus 2011 18:45]

Jij zegt inderdaad iets dat kan gebeuren (dat ze bepaalde content achterwegen laten), maar wat we ook zien is dat een publisher JUIST een PEGI 18 rating wil hebben. Ophef of een hogere rating staat natuurlijk ook goed/stoer.
Over het algemeen weten publishers en dev's heel goed waar ze aan toe zijn. Beide gevallen gebeuren dus vrij weinig, om je gerust te stellen.
Er zullen uiteraard gevallen te bedenken/vinden zijn waarin een gamedeveloper heeft besloten een paar wijzigingen aan te brengen in een game om de rating lager te krijgen om een grotere doelgroep te kunnen bereiken. Maar dat zal dan idd in de meeste gevallen zo zijn omdat de game geschikt zou moeten of kunnen zijn voor die leeftijdscategorie.

Het zou nogal vreemd zijn dat een developer zou kiezen om een game over Rambo een pegi12 te kunnen laten halen... dan had die developer niet eens moeten beginnen aan de game omdat eigenlijk alleen al de basiselementen waar die game om zou moeten draaien een dergelijke rating niet kunnen halen...
In de UK mogen wel degelijk PEGI 18 spellen verkocht worden
Waar hij het over heeft is dat er winkelketens zijn die gewoonweg geen PEGI18 games in de schappen leggen. Nou ken ik geen Britse voorbeelden, maar het Amerikaanse Walmart verkoopt gewoon geen 18+ games, wat een doorn in het oog is voor sommige studio's omdat ze dat gewoon heel veel klanten kost, waardoor ze als het even kan toch een lagere rating proberen te scoren door de content wat te kuisen.
Mhh, ben afgelopen Juni in de USA geweest en zag daar een mooie CE van Mortal Kombat, wat zeker een 18 is.
http://www.walmart.com/se...=Find&search_constraint=0

En black ops:
http://www.walmart.com/se...lack&_tt=call%20of%20duty

Volgensmij heerst er nogal wat verwarring over de verkoop van geweldadige games. Het is allemaal niet zo erg als mensen vaak willen denken.
:)

@ hier onder:
Dat weet ik, ik refeer aan de PEGI 18, vandaar dat ik "18" zeg.
En daarbij, de lijst van AO is heeeel klein en niet boeiend:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AO-rated_products

[Reactie gewijzigd door ixl85 op 5 augustus 2011 20:55]

Mhh, ben afgelopen Juni in de USA geweest en zag daar een mooie CE van Mortal Kombat, wat zeker een 18 is.
Euh, nee, de ESRB ratings van zowel Mortal Combat als Black Ops zijn M (mature, 17+), zoals duidelijk op de doosjes in de plaatjes die je post te zien is.

De 18+ rating is AO (adults only)
Titles rated AO (Adults Only) have content that should only be played by persons 18 years and older. Titles in this category may include prolonged scenes of intense violence and/or graphic sexual content and nudity.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 augustus 2011 14:48]

Wou je zeggen dat de scène in MW2 waar je allemaal onschuldige mensen moet neer knallen wel heel subtiel is dan?
Nee als ze het goed doen dan zal er een aardige game uit komen denk ik zomaar :).
Je hoeft die mensen niet neer te knallen je kan ze neer knallen...
Het kan ook zijn dat Timons106 stemmetjes in zijn hoofd heeft die zeggen dat het moet... :/ ;)

Maargoed er is genoeg geweld in videogames te vinden al, zolang er maar geen vrouwelijke tepel is te vinden want dat schijnt schokkender te zijn dan alle ingewanden van onschuldige slachtoffers verspreiden volgens de PEG...
Maargoed er is genoeg geweld in videogames te vinden al, zolang er maar geen vrouwelijke tepel is te vinden want dat schijnt schokkender te zijn dan alle ingewanden van onschuldige slachtoffers verspreiden volgens de PEG...
In the witcher 2 zie je anders genoeg vrouwelijke tepels :+

Nu dat ze de rechten hebben, zouden ze er al langer aan gewerkt hebben? Of hebben ze voor de hele game maar 1 jaar de tijd?

Ook baart mij dit zorgen: "Voor PlayStation 3, de Xbox 360 en de pc."
Ik hoop niet dat dit zo'n typische console port wordt met houterige besturing en matige graphics. Ook hoop ik niet dat dit spel precies zoals de films zal gaan want dan is er natuurlijk weinig verassends meer aan.
En niet alleen in de Witcher.

Ik noem even snel een Conan en God of War... ;D
Nee, dat is nou het doel van het spel. Of houd je het zelf soms bij rondrennen?
Kom zeg, het is een shooter en in shooters schiet je nu eenmaal mensen neer. Het is schieten of geschoten worden. Het is niet de plek voor een stukje sightseeing.
Hij heeft het over de vliegveld scene waar je onschuldige mensen neer kan poffen. Daar waren sommige mensen het niet mee eens.
Nee, dat is dit level niet: het is gewoon een interactieve intro die leidt naar het level buiten het vliegveld, waar je inderdaad wel moet schieten. De mensen binnen het vliegveld kan je gewoon voorbij lopen, het zal je gamer score niet schaden of goed doen om wel op ze te schieten. De burgers schieten sowieso niet op jou; ze rennen alleen maar gillend weg dus dat je op ze MOET schieten klopt niet.

De commotie die er derhalve om was buiten de game wereld door domme media die het spel niet kennen of niets van FPS games afweten sloeg dus ook weer nergens op, maar dat terzijde.
Je hoeft die mensen niet neer te knallen je kan ze neer knallen...
Maar je kan er ook niets aan doen dat je 'kompanen' ze wél doodschieten. Maar genoeg geluld over goed en kwaad en wat wel en niet moet of kan - het is een spel, klaar. Je kunt ook alle hoeren batsen en vervolgens doodknuppelen in de GTA games, wat veel minder in de media kwam.
In de VS tellen games nu officieel als kunst en mogen nu niet meer gecensureerd worden. Ik zie echt niet in dat Rambo nou een probleem gaat worden.
Hoe hoger de leeftijdsrating van een game, hoe interessanter hij wordt. Het is een lokkertje, het maakt mensen nieuwsgierig naar waarom die rating zo hoog is. Als er op het doosje "18+" staat, dan wordt je toch stiekem wel nieuwsgierig waarom dat erop staat, nietwaar? :P

Als je een game expliciet voor jonge kinderen maakt, dan zorg je dat je een lage leeftijdsrating hebt, anders willen winkeliers de game niet aan kinderen verkopen. Krijg je dat weer. Maar was het niet dat de meeste gamers ergens rond de 30 zijn? Dan boeit het niet wat de rating is.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 5 augustus 2011 09:42]

De eerste Rambo-game moet volgend jaar zijn opwachting op de PlayStation 3, de Xbox 360 en de pc maken
Gezien de feit dat ze de spel binnen 1 jaar willen maken zegt al dat het waarschijnlijk een flutspel wordt.
Daar dacht ik ook al aan..

Maar Duke nukem duurde JAREN en ook dat is naar mijn mening geen top game geworden.

Ben benieuwd wat voor game het moet gaan worden. Zullen we de pijl en boog met die dikke raket/granaat/explosief op de voorkant terugzien ???
Ze hebben daar vast niet jarenlang aan door gewerkt hoor.
Inderdaad. Bedrijven die zeggen dat het spel in een jaar moet worden gemaakt en een 'triple A' titel worden, vind ik gigantisch ombetrouwbaar.

Dit is gewoon weer cashen op een licentie.

Ze moeten hier echt is mee stoppen, ik vind het beste dat ze hiervan spellen maken, maar ga dan naar echte developers en laat ze een echt goed spel maken, geef ze er de tijd voor. Ja misschien is het over 3 jaar minder populair en is het winst model minder goed, maar dan maak je tenminste nog iets waar je echt van kan zeggen dat het de licentie waard is.
Het zou nog kunnen dat ze al met iets bezig waren en er nu vooral een 'Rambo-sausje' overheen gooien. Dat is nog wel te doen in een jaar lijkt me.

Helaas ga ik er echter vanuit dat jou aanname dichter bij de waarheid ligt...
Heb je ooit wel eens Sniper elite gespeeld? Grafisch gezien is het geen toppertje maar de gameplay is nog helemaal zo slecht niet. Er zitten wel wat vreemde dingen in maar niet meer of minder dan in een EA of Ubisoft trippel A titel.

Ik denk dat de game nog wel eens redelijk zou kunnen worden grafisch zwak maar wat gameplay betreft nog helemaal zo slecht niet. Het is alleen jammer dat tegenwoordig de meeste games die niet foto realistisch zijn simpel weg geen hoge ogen meer scoren terwijl de gameplay in veel van de grafische top games soms rond uit slecht is.

Ik zou zeggen gok op een game die ongeveer gelijk is aan de acteer prestaties van de Silvester en je komt aardig in de buurt van het soort game dat je mag verwachten van deze uitgever. ;)
Haha, Commodore 64 tijden herleven! :Y)

Maar ik denk juist dat Rambo niet echt een super goed selling point is voor een game.... denk dat ze het geld beter hadden kunnen steken in een goede game en marketing.
Daar moest ik ook aan denken. Bij "De eerste Rambo-game moet volgend jaar zijn opwachting maken" knipperde ik even extra met mijn ogen: ik speelde al een Rambo game in 1985.... 8-)

[Reactie gewijzigd door zordaz op 4 augustus 2011 16:54]

Hm, zou ie inderdaad kunnen tippen aan Super Rambo Special? ;)
Ja, sorry, ik had een MSX.
GMTA :p Moest aan Commando denken van de C=64, liep ook zo'n Rambo-pixelpoppetje...
Okee,

"Reef mikt hoog met de Rambo-licentie. Volgens directeur Craig Lewis moet het eerste spel een 'triple A'-titel worden die volgend jaar uitkomt op de PlayStation 3, de Xbox 360 en de pc."

Lees ik het nu verkeerd of zitten ze dan op ongeveer een jaar tot anderhalf ontwikkelings- tijd?
Minder, want ze moeten als ik het goed lees nog een developer zoeken :') ambitieuze helden.

Overigens is dit niet de eerste Rambo game, want daar had ik er al van voor m'n Commodore 64, om nog te zwijgen van Rambo 3 op de 386...
Nagenoeg elke uitgekomen game heeft wel het Rambo-gehalte in zich: jij, in je eentje gaat wel even de wereld redden, daar bovenop geteld is zelfs een leger niet opgewassen tegen jouw als eenling :+
Idd. De rambo van vandaag vliegt, heeft bullettime, absurde health, ... of steunt op een team (mp). Denk dat Duke Nukem zowat de piek was van het 'oude' rambo begrip, er is niet veel wat een nieuwe reeks kan toevoegen aan het genre. Beetje default uitmelken (ze zeggen het zelf eigenlijk).

[Reactie gewijzigd door Psychnosiz op 4 augustus 2011 20:02]

dat ze nu nog de rechten in handen krijgen, de makers van de rambo film zullen waarschijnlijk er niet meer zijn.Het word wel een abitieus project voor de onbekende gamestudi0, als ze een echt trippe A titel willen uitbrengen.

en ik vind het plaatje nogal lijken op hotshots 2. :)
en ik vind het plaatje nogal lijken op hotshots 2.
Die film is dan ook een parodie op oa de Rambo films.
Reef denkt dat de tijd rijp is voor een Rambo-game door het succes van de vierde Rambo-film en actiefilms als The Expendables, waar Sylvester Stallone ook een hoofdrol in had.
Rambo 4 is alweer 3 jaar oud, en The Expendables is ook alweer van vorig jaar. De hype rondom die films is allang weer voorbij. The Expendables 2 zou volgend jaar moeten uitkomen maar er zullen niet zo veel mensen zijn die een Rambo game gaan koppelen aan een Expendables film, alleen maar vanwege Sly. Het was logischer geweest als ze games van die laatste filmserie gingen maken ipv Rambo.
Lijkt me dat je niet echt een diepgaand spel kunt maken met zo'n licentie dit zal het dus vooral van naamsbekendheid moeten hebben.

En een jaar (of anderhalf) is wel erg krap, in die tijd een AAA titel uitbrengen lijkt me een nogal lastige klus. Maar we zullen zien.
Ik ben bang dat dit weer slecht gaat aflopen. Games verkopen puur op de naam, niet om de kwaliteit.
er zijn genoeg voorbeelden van filmgames die het wel waargemaakt hebben, zie batman etc
en omgekeerd ook cfr resident evil etc
Ik ken geen games gebasseerd op films die een succes zijn, dus ik voel nu al dat een Rambo-game gaat floppen.
WTF..., ze hebben je niet om advies gevraagd?? Ooit van Star Wars gehoord?

[Reactie gewijzigd door tinzarian op 4 augustus 2011 23:41]

James Bond, Harry Potter, Star Wars, Godzilla, Jurassic Park etc.

Granted dit waren op de oude consoles, en ik betwijfel dan ook of Rambo op de nieuwe consoles een succes zal worden.

Het ligt er maar net een welke gamestyle ze gaan kiezen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True