Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

BlackBerry-maker RIM heeft op een evenement in Londen twee nieuwe smartphones gepresenteerd: de Torch 9810 en de Torch 9860. De modellen draaien op BlackBerry OS 7 en nog niet op QNX, het toekomstige OS van BlackBerry.

De Torch 9810 is de opvolger van de Torch 9800 en bevat diverse grote wijzigingen. RIM gebruikte in de vorige Torch een relatief zwakke Marvell-processor, die nu is ingewisseld voor een Qualcomm MSM8255. Deze Snapdragon-processor loopt op Qualcomms eigen Scorpion-core en heeft een Adreno 205-gpu voor betere grafische prestaties. De gpu wordt onder meer ingezet voor vloeiende overgangen in de menu's van BlackBerry OS 7. De MSM8255 zit ook in onder meer de Android-toestellen HTC Desire HD en Sony Ericsson Xperia Play, maar zal ook in Windows Phone Mango-toestellen komen.

Door de krachtigere processor kan de Torch 9810 video's in 720p-resolutie opnemen. Veel is ook hetzelfde gebleven. Zo kan input worden gegeven via het 3,2"-touchscreen, via de knoppen en het touchpad, of via het toetsenbord, dat kan worden uitgeschoven. Het scherm heeft een resolutie van 640x480 pixels.

De Torch 9860 is een full-touch-smartphone met een 3,7"-scherm met een resolutie van 800x480 pixels. De hardware is, behalve het scherm en de resolutie, gelijk aan die van de Torch 9810. Naast deze twee toestellen voor de Nederlandse markt kwam RIM ook met cdma-versies van nieuwe toestellen: de Torch 9850 en Bold 9930.

De nieuwe BlackBerry's doen veel denken aan de in mei aangekondigde Bold 9900, waarvan Tweakers.net al een hands-on publiceerde. Dat de nieuwe BlackBerry's dezelfde hardware hebben, heeft volgens RIM als groot voordeel dat de toestellen sneller kunnen worden goedgekeurd door providers en daardoor sneller op de markt kunnen komen. De toestellen zullen vanaf eind deze maand te koop zijn. Voor Nederland is er nog geen duidelijke releasedatum.

De nieuwe toestellen zijn enkele van de laatste smartphones op RIMs 'oude' BlackBerry OS-platform. Het platform is ontwikkeld in Java en werd onderhouden door Sun Microsystems. Nadat Sun door Oracle was overgenomen, kwam dat onderhoud stil te liggen. Vorig jaar nam RIM als QNX over vanwege het Neutrino OS. BlackBerry Tablet OS, dat op de PlayBook draait, is gebaseerd op QNX. De eerste smartphones met QNX worden begin volgend jaar verwacht.

BlackBerry Torch 9810 BlackBerry Torch 9810 BlackBerry Torch 9850 BlackBerry Torch 9850 BlackBerry Torch 9850
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

ik zie wel toekomst in de 9810, de eerste torch was ook een groot suc6.

maar de 9850 weet ik niet de storms zijn niet echt populair geworden...
komt omdat ze van die achterlijke touch manieren hadden verzonnen.. met kantel scherm enzo.. dat werkte gewoon niet.

dit is blijkbaar gewoon captief touch.. dus werkt prima.

nu hebben we dus weer 1 smaak erbij in de groot scherm touch wereld. :)
Dat zijn de Torch 9860 en Bold 9900, maar dan met AT&T-logo erop :)
mooie telefoons :) Enigste wat bij mij in me op komt... lijkt wel heel erg op die nieuwe palm toestellen...
Of die nieuwe Palm lijkt wel heel erg op BlackBerry...
ik voel een patentenoorlog aankomen!
Volgens nu.nl zijn het toch echt 3 toestellen ipv 2 (Torch 9810, Torch 9850 en de Bold 9900).
Zie ook http://www.nu.nl/gadgets/2580864/blackberry-presenteert-nieuwe-toestellen.html
De Bold 9900 is niet nieuw.
wieuw BB valt van zijn geloof af! geen priegelige tienertoetsjes meer!.. wel mooi dat ze full touch gaan en met een nette 3,7 inch..

nu nog QNX en dan zien we hoever ze komen..

Nu hebben we dus weer iets meer keus voor de touch toestellen.. dus mooi voor de concurrentie!

[Reactie gewijzigd door 215005 op 3 augustus 2011 11:40]

nu nog QNX en dan zien we hoever ze komen..
Ik snap nooit waarom bedrijven dit soort informatie al publiek maken terwijl er nog nieuwe toestellen met een bestaand OS/techniek worden gemaakt. Het is toch wel bekend dat klanten altijd het nieuwste willen? Ik zou het gevoel hebben een BB te kopen die al verouderd is bij de aanschaf. Nokia doet dit ook al 'fout'. Ik snap heel goed dat Apple erg gesteld is op geheimhouding over zijn roadmap, puur vanwege deze gedachte.
@Forcom: dus is het wel een probleem bij Nokia, want de meeste marge zit op de high-end toestellen. Bij dumb-phones maakt het sowieso niet uit welk OS erop zit; dat is toch vaak een custom of merk-eigen OS.
@Amito: dat is dan helemaal een schandaal. Bij BB moeten er grote hoeveelheden medewerkers uit 'omdat de verkopen tegenvallen' en een hoge medewerker gaat vrolijk iedereen die een BB wilde kopen vertellen dat ze dat maar beter even niet kunnen doen... Sommige bedrijven verdienen het om failliet te gaan.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 3 augustus 2011 12:15]

BB heeft het nooit aangekondigd dat ze toestellen met QNX gaan maken naar mijn weten. Iedereen gaat er alleen van uit omdat ze onlangs QNX hebben overgenomen en een hoge piet van BB vond dat de OS ouderwets was.
Edit: Het was de BB CEO Jim Balsillie, en doelde meer op de BB OS pre v7.

[Reactie gewijzigd door Amito op 3 augustus 2011 12:26]

nieuws: RIM ruilt BlackBerry OS in voor QNX

Inmiddels heb ik het keer op keer bevestigd gekregen van mensen binnen RIM en bij andere bedrijven in de telecomwereld. Er bestaan ook al prototypes die, in tegenstelling tot andere BlackBerry's, nog niet zijn uitgelekt :) (net zoals bij Apple-producten staat op de QNX-producten een strenge nda met heeeele hoge boetes voor iedereen die lekt)
Ik bedoel dat het nooit officieel is aangekondigd zoals Rick2910 dat brengt.
Ik snap nooit waarom bedrijven dit soort informatie al publiek maken terwijl er nog nieuwe toestellen met een bestaand OS/techniek worden gemaakt.
Ik geloof zelf ook wel dat ze uiteindelijk op QNX over zullen gaan, maar wat ik tot nu toe allemaal gelezen heb zijn allemaal geruchten, ook je artikel waar je naar verwijst.
Het is misschien nooit officieel bevestigd (weet niet eens of dit wel zo is), maar BB OS is een dood lopend spoor. En niet alleen omdat het de concurrentie niet meer aan kan. De reden dat RIM ooit QNX heeft overgenomen is omdat BB OS java gebaseerd was en ontwikkeld werd door SUN. Na overname van SUN door Oracle is de ontwikkeling van BB OS gestopt. Hierdoor kon RIM BB OS niet meer doorontwikkelen en alleen maar kleine aanpassingen doen. Dus dat QNX OS er aan komt is zo officieel als het maar kan, want er is geen andere weg voor RIM, ze hebben een nieuw OS nodig. Dat is de reden dat veel mensen, waaronder ik, telefoons met BB OS 7 niet vinden kunnen. Je koopt een OS die op korte termijn vervangen zal worden en niet meer door ontwikkeld zal worden.
Volgens mij is dit niet zo'n groot probleem voor bv nokia. De meeste nokia's die verkocht worden zijn nog steeds de goedkope toestellen, waarbij de mensen die zo'n toestel kopen meestal windows phone 7 zelfs niet kennen.
Nokia en RIM zijn beiden bedrijven in redelijk zwaar weer die iets moeten melden om de aandeelhouders nog een beetje koest te houden. Apple heeft dat probleem niet en kan dus rustig de lippen op elkaar houden.

edit @Boris Jeltsin: HAHAHAHHAHAHAA!!! Koning! :D

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 4 augustus 2011 17:01]

ja, dat denk ik ook, ze hebben nog nooit zoveel telefoons verkocht in één jaar (in absolute zin dus), dus ze zullen het wel zwaar hebben. Want normaal is het zo dat als je meer verkoopt, je minder gaat verdienen, zoals bij de meeste bedrijven.
wieuw BB valt van zijn geloof af! geen priegelige tienertoetsjes meer!
Die tienertoetsjes zijn toevallig wel oorspronkelijk van de zakelijke telefoons en zijn nog steeds vooral op de zakelijke markt gericht (sinds de Palm al). Dat tieners nu massaal met BB's weglopen doet daar niets aan af.
Persoonlijk vind ik die toetsen op een BB nog steeds fantastisch drukken. Voor veel typwerk geeft zo'n fysiek keyboard nog steeds superieur haptische feedback waar een touchscherm (met/zonder vibrator) niet aan kan tippen.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 3 augustus 2011 11:57]

Klopt, ikzelf ben de trotse beschikker van een blackberry moet 'tienertoetsen".
Het valt zelfs voor grotere handen goed mee, na een dagje was ik er al degelijk met weg.

Die fysieken toetsen zijn gewoon fantastich, ik heb al veel touch-toestellen in mijn handen gehad, Iphones,... En ik blijf erbij, een full-touch toestel kan echt niet tippen voormij aan een toestel met fysiek toetsenbord.

Zeker niet voor mensen die hun agenda en afspraken bijhouden in hun gsm, dat is toch bijmij heel wat typ werk. En dan is een degelijk fysiek toetsenbordje toch echt wel een groot plus punt.

Het full-touch gedoe is eerder voor de minder zakelijke, tieners ;). Die ermee willen pochen, maar handig, dat vind ik het allesbehalve zo een touch toetsenbord.

Dus, laten we hopen dat ze in de toekomst modellen blijven ontwikkelen met touch & toetsenbord samen (zoals die ene Torch). Lijkt me wel een gsm die ik me in de toekomst zou kunnen aanschaffen.
In uw handen gehad ja, maar voor hoelang?

Na een week vlot gebruiken + landscape mode om te typen ging dat bij mij toch zeer vlot.

Mijn persoonlijke ervaring zal dan wel niet bij iedereen gelijk zijn, maar ik wil er wel mee aantonen dat er vaak wel een leercurve is om met iets vlot om te leren gaan en er een gewoonte van te maken.
Ik heb nu al drie jaar een iPhone gehad en ik kan nog steeds niet wennen aan het touch-toetsenbordje. Voor navigeren vind ik een touchscreen wel weer handig, beter dan een richtingtoets.
Daarom ga ik m'n iPhone verkopen en daarvoor in de plaats een Blackberry 9900 kopen. Best of both worlds, zonder te hoeven schuiven :P
Eindelijk iemand die echt begrijpt hoe het zit, ik heb zelf 2 jaar lang gebruik gemaakt van de Iphone. Kon daar prima op typen maar het kan simpelweg niet op tegen het toetsenbord van een Blackberry. Ik gebruik nu net een jaar mijn Bold 9700 (wat alweer een oud model is) en kan de twee smartphones dus prima vergelijken.

Wat ik af en toe mis zijn de Apps (games) voor de Iphone, hoewel ik me afvraag of je een smartphone boven een andere moet verkiezen omdat je er leuke games op kunt spelen.. Toch moet dat helemaal gaan goedkomen wanneer er Android apps op Blackberry's gedraaid kunnen worden.

Mijn volgende smartphone wordt dus zeker de nieuwste versie van de Bold. Wat positief opvalt aan de Bold 9900 is dat er gebruik is gemaakt van hoogwaardige materialen die voor een robuuste telefoon zorgen. Zo is de buitenrand geheel van geborsteld roestvrij staal die het fysieke toetsenbord en het 2,8 grote touchscreen bijeen houdt. De Bold is 6 millimeter breder en 3,5 millimeter dunner geworden dan zijn voorganger (Bold 9700 en 9780). Hierdoor is het mogelijk dat het scherm kon groeien van 2,44 naar 2,8 inch. Dit scherm heeft overigens ook een veel hogere resolutie gekregen waardoor het er veel mooier uitziet. Al met al zijn wij zeer te spreken over het design van deze nieuwe Bold 9900 die er naar onze mening gewoon strak en chic uitziet.
Volgens mij was dat toetsenbord nog de laatste reden dat veel bb-gebruikers nog bb's verkozen boven iOS of android-telefoons...

Nvm, niet gelezen over t uitschuifbaar toetsenbord

[Reactie gewijzigd door HellFury op 3 augustus 2011 12:18]

Nice! Ik was nooit zo'n fan van de Torch, maar deze versie wil ik zeker een keertje testen.
groter touchscreen, en kiezen voor een toetsenbord of niet.
Wat voor mijn gevoel nog een beter is dan de Bold 9900, waar toetsenbord altijd onder het scherm zit.

De reden dat ik een 9780 heb gekozen en niet de Torch is omdat er nog al veel problemen mee waren.


Als de nieuwe Torch ook alu gaat worden net als de Bold 9900 is het zeker een toestel om uit te testen.


Ook heb ik zelf een storm gehad, en de 3,7" 9860 wil ik zeker ook gaan testen.
Ik hoop alleen dat de 9860 gewoon normaal scherm heeft en geen klikscherm


Gaat een paar dure maanden worden als ik al deze toestellen moet kopen om te testen.

BB 9900, 9860, 9810, iPhone 5....

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 3 augustus 2011 11:46]

Die nieuwe Torch is wel een mooie optie voor mij aangezien ik niet zo gek ben op touchscreen toetsenborden.. Verder gebruik ik hem alleen voor Facebook, twitter, mail, Whatsapp en een beetje surfen.. Spelletjes en muziek boeien mij niet zo..
Een iPhone is ook erg aanlokkelijk vanwege die iCloud..
ik zocht eigenlijk de optie in de poll : BB gaat hier niet de concurentie mee winnen
mm, die zonder toetsenbord is niet echt interessant, dat maakt iedereen al, zo'n uitschuifbaar toetsenbord kan het wel zijn.

Wat mij betreft zetten ze oude bewezen modellen niet aan de kant, die werken erg goed.
Ik vind ze wel mooi, heb nu van mijn werk zo'n 9800, en die bevalt me eigenlijk voor de zakelijke toepassing zeer goed, goede agenda/mail toepassing, voldoende compact, goede batterijduur, maar toch de apps die ik dagelijks handig vind (files, flitsers, krant, Google maps, bank, twitter en linkedin) met internet. Toetsenbord vind ik heerlijk typen, maar vind intoetsen nummers grote ellende, heb te dikke vingers om een 7 in te typen, dit heeft bijvoorbeeld Nokia veel beter voor elkaar.
Dat de processor in de 9810 stuk sneller is was ook wel hard nodig...... En inderdaad kan tegen een stootje, en hoesje dat automatisch telefoon in soort slaapstand zet is briljante uitvinding. Dus wat mij aangaat zijn ze goed bezig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True