Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

LG Benelux schrapt een op de tien banen, zo meldt het elektronicabedrijf dat woensdag zijn globale kwartaalcijfers bekendmaakte. Het ontslaan van enkele tientallen medewerkers is nodig mede vanwege tegenvallende resultaten.

De reorganisatie is niet alleen ingegeven door tegenvallende financiële resultaten, maar ook om de omvang van het bedrijf in lijn te brengen met de visie. "We zijn afgelopen twee, drie jaar verdubbeld in aantal medewerkers", aldus woordvoerster Sabrina Eilers tegenover Tweakers.net. "Dan komt er een tijd dat je moet kijken hoe je de organisatie invult. Wij richten ons op 3d en passen daar onze organisatie op aan."

Veel van de ontslagen medewerkers hadden tijdelijke contracten, maar er worden ook vaste contracten ontbonden. Bij LG Benelux werken ongeveer tweehonderd mensen. Het Koreaanse bedrijf maakte woensdag zijn kwartaalcijfers bekend en kon voor het eerst sinds enkele kwartalen weer een kleine winst in de boeken bijschrijven.

De mobiele divisie deed het ondanks de release van de eerste dualcore-smartphone Optimus 2X Speed niet goed. De fabrikant verkocht bijna 25 miljoen mobieltjes, 17 procent minder dan een jaar geleden. LG blijft wel derde op de telefoonmarkt na Nokia en Samsung. LG zit vlak voor Apple: het bedrijf uit Cupertino verkocht afgelopen kwartaal 20,3 miljoen toestellen. In Europa is de verkoop van niet-smartphones ernstig gedaald, zo stelt LG.

LG zag de omzet en winst van Home Entertainment, waaronder tv's vallen, stijgen ten opzichte van een kwartaal eerder. Volgens het bedrijf is dat een gevolg van de introductie van hdtv's met passieve 3d-technologie en nieuwe modellen met het Smart TV-online platform. Met deze modellen verwacht LG de komende tijd ook extra omzet te genereren en de winstgevendheid veilig te stellen. Ook ziet LG kansen op de vervangende tv-markt in opkomende economieën.

De Home Entertainment-divisie, waar onder meer tv's onder vallen, draaide in het tweede kwartaal ten opzichte van een jaar eerder minder omzet, maar de operationele winst steeg door onder meer kostenreducties. Zo daalde de omzet van deze divisie met 5,4 procent naar 3,56 miljard euro, terwijl een operationeel verlies omgebogen werd naar een operationele winst van 59,1 miljoen euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Ik denk dat LG voornamelijk lats heeft van de toch wat slechte mond op mond reclame. Ik hoor zelden mensen enthousiast praten over LG producten. De meeste mensen die ik ken die een LG product hebben gehad (tv, telefoon, etc.) waren er niet tevreden over. Het was het vaak NET niet of de gebruiksvriendelijkheid liet zwaar te wensen over.

Er hangt op 1 of andere manier een toch wat negatief sfeertje om LG producten heen. Ik heb nog nooit een LG product gehad, dus kan niet zeggen of het terecht is. Wel heb ik de LG passieve 3d tv gezien, die naar mijn mening de beste 3d weergave heeft van alle tv's en ook nog zeer scherp geprijsd is. Maar ook dan als je weer reviews gaat lezen over het product, is het het toch weer net niet.

Daarbij zal een achterlijke prijsstelling van de LG Optimus Pad (€899) en het daardoor uitblijven van verkopen, ook geen positief effect hebben op de winst.
Je hebt hier een redelijk punt ik zie LG toch vaak nog als B-merk ondanks dat ze omzetten draaien die vergelijkbaar zijn met A-merken. Ze hebben gewoon niet dezelfde uitstraling van kwaliteit als Philips, Sony, JVC etc. (de gevestigde orde). Datzelfde gevoel bekruipt me overigens ook nog vaak met Samsung. Als ik puur en alleen naar telefoons kijk hebben ze een handelswijze van "product uitbrengen en daarna niks meer uitvoeren" met name met softwareupdates.
Philips, Sony en JVC hebben in mijn ogen juist kwaliteit ingeboet. Zeker Philips die zijn leidende positie in ontwikkeling voor consumenten elektronica al jaren kwijt is.
Je moet naar de trend kijken. LG heeft een duidelijk strategie/opgaande kwaliteit gekozen met 3D als speerpunt. In het verleden waren de producten niet goed. Maar met de huidige lcd/telefoons merken de review sites een verbetering.
Hoe was samsung vroeger? vergeten dat samsung vroeger alleen goedkope
magnetrons verkochten? De vroegere irritatie bij langzame updates van samsung smartphones?
Positief van LG
1. LG heeft voor de smartphones optimus line een VIP service (bij defect binnen 24 uur een ander smartphone) welk ander merk heeft dat?
2. De passieve 3D lcd tv's die rustgevender zijn dan actief
3. Volgend jaar een 55 inch OLED scherm uitbrengen terwijl samsung hier nog op wil wachten.
4 Nek uitsteken voor een 3D platform met de optimus 3D terwijl samsung de kat uit de boom kijkt.
5 ze gebruiken ook al beter materiaal
Geef LG 1 of 2 jaar en oordeel dan of ze dan op nivo zijn gekomen. Op dit moment ziet het er al goed uit.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 27 juli 2011 14:52]

Volgens mij zit JVC niet eens meer op de Nederlandse markt. Philips verlaat de consumentenmarkt grotendeels en gooit er Chinees fabrikaat met Philips-logo's neer.

//edit
Ah, JVC zit nog wel op de Nederlandse markt, maar meer als niche-merk. TVs verkopen ze iig niet meer. Alleen nog camcorders, audio-systemen (met name micro-sets) en projectors..

En ja, als niche-merk kun je je het veroorloven om duurder te zijn omdat je exclusiever bent. Maar dan moet je wel aan kunnen komen zetten met innoverende producten, want anders is de overstap naar een goedkoper product met dezelfde functionaliteit snel gemaakt.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 27 juli 2011 15:12]

Ik vond in het begin LG best een paar goeie producten hebben. Bijvoorbeeld hun 8X speed cd brander. En hun kleine beeldbuis TV's zagen er goed uit en hadden een leuke prijs.

Maar ik vind dat LG steeds minder smaak en karakter heeft gekregen. En het is net of ze Philips spullen onder de naam LG willen verkopen. Aan degene die geen Philips spullen willen kopen.
Alleen heeft LG geen enkele band meer direct met Philips..
LG is vergeleken met ander merken redelijk nieuw in de westerse wereld. Andere merken hebben in de loop der jaren naam weten te maken, LG heeft veel moeite om een plaatsje daarin te veroveren.
Maar je moet niet vergeten dat LG juist heel groot en een gerespecteerd merk is in AziŽ, zeker in Zuid-Korea.

[Reactie gewijzigd door Sinees op 27 juli 2011 14:31]

kan wel dat ze daar 'n gerespecteerd merk zijn, maar verschillende markten hebben verschillende eisen; kijk maar naar de auto industrie; amerikanen willen nog steeds 'n grote bak die wat zwiebert, europeanen willen strak sturende auto's, aziaten over 't algemeen kleine auto's en afrikanen iets wat goedkoop is en makkelijk te repareren...(laatste aanname, weet 't niet zeker)
Het grote verschil is dat een auto een andere ontwikkeling heeft meegemaakt per werelddeel. Bovendien passen Amerikaanse auto's slecht in Europese en Aziatische steden met kleine straatjes. Daarnaast was de auto in de VS er al veel eerder.

Een mobiele telefoon of flatscreen is vrijwel overal tegelijkertijd ingeburgerd, waardoor de ontwikkeling per werelddeel vrijwel gelijk is. Nu zijn flatscreens wel eerder in de USA gekomen (plasma's) maar echt grote verschillen zul je niet zien tussen tv's.

Wat je auto's betreft zou ik zeggen:
Amerikanen gaan voor de cubic inches, lage prijs en bruikbaarheid op het platteland (Ford F-150).
Europeanen willen een vervoersmiddel dat zowel in steden als dorpen prima rijdt: VW Golf-achtig
Aziaten verschilt wel wat per land, maar veelal willen ze Amerika nadoen, alleen lukt dat niet vanwege ruimtelijke beperkingen, waardoor ze een ander westers gebied nadoen (Europa dus, maar wel met het rijgedrag van een Amerikaan).

Afrikanen willen een auto die het lang (30-40 jaar) volhoudt en makkelijk te repareren is. (Toyota Landcruiser bv)

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 27 juli 2011 14:53]

De auto was er in de VS al veel eerder?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gottlieb_Daimler

Ford was dan wel weer de eerste die de lopende band gebruikte in zijn fabrieken en daardoor de auto's veel goedkoper kon aanbieden.
De auto was in de VS veel eerder doorgebroken als massaproduct. Zo bedoelde ik het.
Ik heb zelf een LG GW620. Toestel was aardig maar al snel achterhaald. Beloofde updates blijven uit. Wat kleine hardware issues.

Daarnaast heb ik 4 monitoren van LG (1 prive, 3 zakelijk) en een TV. Stuk voor stuk prima.

Maar 200 man voor benelux is best veel. Vraag me af wat voor functies er nu gaan verdwijnen.
LG heeft soms goede leveranciers, soms slechte.
Heb zelf een LG W2261V-PF computerscherm waar een AU-Optronics paneel in zit, en die werd destijds (2009) vermaard om zijn kwaliteit voor een TN-panel. Even later begon met de W2261VP-PF waar een Philips-paneel in zat, welke een stuk slechter was.

Weet niet hoe t nu zit, maar die W2261V-PF was toen op meerdere plekken testwinnaar en daarom had ik m ook genomen. Ik vind het in ieder geval een prima scherm.

De test komt uit 2009:
http://nl.hardware.info/r...ll-hd-monitoren-conclusie

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 27 juli 2011 14:27]

Ik heb zelf een LG SL8000 TV staan en ben daar tevreden over.. Ik vind het beeld zelfs mooier dan op de iets nieuwere Samsung C650 die ik ook heb staan.. Geen negatieve verhalen hier over LG dus..
Yup, helemaal mee eens. Ik heb zelf ook een keer een LG telefoon gekocht die qua specs heel interessant leek, maar in dagelijks gebruik gewoon prut was. Nou kan dat best een uitzondering zijn geweest, maar sinds die tijd koop ik echt niks meer van LG, en dat vertel ik ook aan iedereen. En aangezien er best veel mensen mij advies vragen als ze wat nieuws nodig hebben scheelt dat toch al snel weer wat klanten.

Eigen schuld.
Ja, want als je enige tv een Philips was in de jaren 90 en die heeft het 20 jaar volgehouden zeg je nu nog steeds dat de huidige Philips-tv's fantastisch zijn... |:(

Zoiets verschilt altijd per productserie. Zo heeft ook Packard Bell goede series laptops, en Dell en HP slechte series.

Zoiets moet je echt per serie bekijken.
LG profileert zich dan ook niet echt als een A-merk. Het gaat naar mijn inziens al mis bij de naam van het bedrijf: de slogan van het bedrijf is Life's Good wat echter niet de oorspronkelijke bedrijfsnaam is. De oorspronkelijke naam luidt Lucky Goldstar. Veel mensen associŽren LG echter met Life's Good.

Wel vind ik dat LG producten levert die er zeer degelijk en chique uitzien. De beeldkwaliteit is ook niet onder de maat, maar toch heeft LG de bijsmaak van 'Als 't niet duur is, kan het ook niet wat zijn'. Persoonlijk heb ik dat overigens ook met Samsung, maar die bewijzen ook keer op keer dat ze het wel kunnen - en toch raak zou ik niet snel een Samsung-product* aanschaffen. Vreemd is dat eigenlijk, hoeveel invloed onderbuikgevoelens hebben op de keuze van een consument.

* - Ik weet overigens dat Samsungelectronica nagenoeg overal in verwerkt zijn, ik doelde dan ook vooral op producten die het logo van Samsung dragen ;)
Goldstar waar is den tijd :)
Ik vind 200 man best wel veel voor een beperkt gebied als de Benelux. 200 man kost je ca. 20 miljoen euro per jaar.

Ik vraag me ook wel af waar die 200 man zich mee bezig moet houden. Stukje marketing, stukje distributie, stukje aftersales, maar dat is het dan ook wel.

Gevoelsmatig denk ik dat ze met de helft ook nog wel toe moeten kunnen.
Dat gevoel heb ik ook wel een beetje... Qua verkoop doen ze vrij weinig want volgens mij verzorgt vooral Brightpoint de echte distributie qua telefoons (en zulke partijen zullen ze vast ook hebben voor de andere productlijnen)
En jij denkt dat een distributeur als Brightpoint je producten goed vertegenwoordigd?

Brightpoint is een dozenschuiver. Elk merk heeft nog steeds account manager op de baan die de producten verkoopt in de winkels.

En LG doet veel meer dan alleen mobiele telefoons.
Brightpoint is al jaren shit, kwa afhandeling van welk merk dan ook.

LG heeft in Nederland het imago van Goedkoop en B-merk terwijl ze dat helemaal niet zijn.
LG is wel degelijk een goedkoop B merk, zeker met televisies, de Samsungs en Sony's en Panasonics zijn altijd mooier,beter als een vergelijkbare LG.

Ik heb zelf wel eens overwegen een LG tv te kopen maar toen was de vraag ga ik voor een 50 inch Samsung TV of een 60 inch LG. LG krijg je dus vaak meer inches voor je geld maar zeker niet de beste beeldkwaliteit/specs.
LG is goedkoper omdat z emarktaandeel in Europa proberen te krijgen. Ook uit tests van tweakers.net krijg ik niet het idee dat LG zoveel slechter is ofzo. Bovendien is LG de grootste LCD-panel bakker ter wereld. Die weten echt wel wat ze doen.
Ze maken bv de ips-panelen voor Apple (iMac, iPhone), Dell en ASUS.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 27 juli 2011 14:39]

ik koop veel schermen voor pc's als het niet te veel mag kosten, vond de prijs altijd wel scherp, en de service best goed vandaag bellen en met 2 dagen een ander scherm als het stuk is. on site
al moet ik wel zeggen dat Samsung langzij begint te komen.
Nee daar gaat het helemaal niet om. Ik geef aan dat ze lokaal weinig aan sales doen omdat het via een distributeur gaat. Het boeit even niet welke distri omdat dat niks met mijn punt te maken heeft (snap ook niet dat iedereen gelijk op zijn teentjes is getrapt.) Het gaat om het feit dat wanneer ze gebruik maken van een distri netwerk ze dit soort zaken veelal op Europees niveau regelen. Ik gebruikte Brightpoint omdat ik weet dat ze bijv ook actief zijn in Belgie en Engeland. Daarnaast heb je 100e distri's die experts in dienst hebben om hun producten te verkopen... Hier heb je goede en slechte partijen tussen zitten (waar jij Brightpoint als slechte aangeeft, ik zeg hier niks over want ik heb een andere distri)
En LG doet veel meer dan alleen mobiele telefoons.
Kan je lezen?

Ik typ dit:
(en zulke partijen zullen ze vast ook hebben voor de andere productlijnen)
Maar dat neemt nog steeds niet weg dat ze weinig aan lokale sales hoeven te doen ;)

Ter informatie: Dit soort bedrijven maken vaak gebruik van de Account Managers van de distri's waarbij de PM van LG ondersteuning bied (als voorbeeld, bij de Media Markt komt de account manager langs gezien de Media Markt een kleine klant is, ze kopen in per vestiging, en bij een BelCompany komt een PM'er langs aangezien de BC een grote klant is en centraal inkoopt). Hetgeen wat jij ziet in de winkels zijn vaak niets meer dan externe account managers (vaak van een distri of extern ingehuurd) die zakenkaartjes van hun hoofdmerk weggeven.

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 27 juli 2011 14:43]

LG heeft geen eigen accountmanagers, die werken zoals vele GSM merken met Hamilton Bright.
Huh ? sinds wanneer verdient iedereen een ~ 100.000 per jaar?
Leg uit waar je dat op gebaseerd hebt die uitspraak?
Gemiddelde kosten voor een werknemer inclusief lease-auto, kantoor, pensioen, et cetera. Beetje grofstoffelijk, maar orde van grootte wel juist. Het zijn tenslotte geen 200 laagbetaalde fabrieksarbeiders.
Wij richten ons op 3d en passen daar onze organisatie op aan
Dus de verwachtingen van 3d zijn magertjes want dat vergt een kleinere organisatie dan 2d?
Dit soort teksten en dat ook nog in de vakantie periode bekend maken, werkelijk ongehoord waar die directies anno nu mee kunnen wegkomen.
Ik denk eerder dat 2d uitgefaseerd gaat worden, dus de mensen die zich daarmee bezig houden kunnen een andere job zoeken of worden overgeheveld naar 3d. bepaalde mensen heb je gewoon niet meer nodig na die reorganisatie.
lg en welk merk dan ook heeft het moeilijk in deze tijden (meeste) dus dit is echt geen raar nieuws. ze maken prima producten voor prima prijzen.
Hoe moeilijk?
Als je stelt dat ze het nu moeilijk hebben dan moet er ook een tijd geweest zijn dat ze het makkelijk hadden..... . Het hele "het gaat slecht met de economie" is maar zeer marginaal. Het gaat nu net zo goed (of slecht) met bedrijven zoals het 10, 50 en 100 jaar geleden ook ging.

Zoals in het artikel ook staat zijn ze verdubbeld in personeel in 2 a 3 jaar tijd... dat doe je niet als het daadwerkelijk slecht gaat. In grote lijnen gaat het zelfs goed. Als je een "grote lijn" zet over 5 jaar (2006-2011) dan zijn ze gegaan van 100 naar 180 man...

Dat deze "1 op de 10 banen geschrapt" riekt meer naar "shownieuws" dan naar een degelijk onderschreven economisch/bedrijfstechnisch bericht.
LGE is in opkomst zoals sommige hierboven noemen.

Dat onderschrijf ik.

Waar is het vernieuwende karakter van Sony gebleven?
Walkman, Discman, MiniDisc, niets meer van over.

Die hebben het dus zwaar.

Samsung is heel lang leverancier geweest aan al deze merken totdat ze zich bedachten het zelf beter te kunnen. Samsung is ook niet vernieuwend en de kwaliteit laat in mijn optiek ook veel te wensen over.

Dit Koreaanse bedrijf (LGE) gun ik het succes eigenlijk wel.

Iemand de Insignia series gezien? Die televisie? Mooi ding, goede specs.
Telefoons ben ik wel met de meeste eens, niet bepaald gebruiksvriendelijk maar dat is bij Samsung een stuk erger.

Mensen die denken dat Samsung een A-merk is, snappen het niet in mijn optiek niet helemaal.

[Reactie gewijzigd door nose_driller op 27 juli 2011 17:07]

2 LG telefoons gehad,....bak ellende,ook omruil was net zo brak.
de opgehemlde LG IPS panelen,die wit ofwel rozig of groenig maken............of je moet hem 6 keer per week calibreren,.....En dan hebben we het nog niet over de ondermaatse topcoating gehad.DeLG TV an de buren gaf met TN paneel moiere kleuren en wit,zonder inkijkwaas.HElaas voor hun is de TV er na paar maanden mee opgehouden,en de herstelde/omruiler hield het ook niet lang vol.Gelukkig werkt een van hun bij de Mediamarkt,en kon ze hem zodoende omruilen voor een ander merk.
Maar de echte diehard fans blijven LG de hemel in prijzen.

Ik ben niet graag negatief,maar soms kun je er niet omheen.