Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties

Smartphonefabrikant HTC heeft aangegeven dat het de bootloaders op zijn Android-toestellen niet langer van beveiliging gaat voorzien. Dit moet het voor gebruikers makkelijker maken om custom-software op HTC-telefoons te installeren.

Volgens de Taiwanese telefoonmaker wordt de beveiliging van de bootloaders gehaald vanwege de vele klachten die de fabrikant hierover ontving. Hoewel HTC zegt niet langer beveiliging op zijn bootloaders te zetten, werd niet gezegd of huidige toestellen met een gelockte bootloader hiervoor een unlocktool krijgen. Daar komt binnenkort meer informatie over, zegt de fabrikant.

Door de beveiligde bootloaders op recente HTC-toestellen, zoals de Sensation, is het voor gebruikers moeilijk om custom roms te installeren. Concurrent Samsung verkoopt zijn toestellen echter met een onbeveiligde bootloader. Daarnaast bracht Sony Ericsson een unlocktool uit waarmee het mogelijk is om de bootloader van zijn Android-smartphones van de beveiliging te ontdoen.

Dat HTC nu de beveiliging van de bootloaders gaat verwijderen komt niet als een verrassing. Eerder liet de smartphonefabrikant op Facebook al weten zijn beveiligingspolicy te gaan heroverwegen naar aanleiding van feedback van klanten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

Op zich wel goed dat de bootlock eraf gaat maar of dat het veiligheids en privacy probleem van Android oplost is maar de vraag. Als gebruiker van een device wil je totaal in controle zijn of je wilt weten wat voor informatie er precies verzonden wordt en of dat alleen met toestemming van de gebruiker kan plaats vinden. In juist de laatste gevallen blijft, voor veel gebruikers, Android een zwart gat, ondanks dat je zou verwachten dat een Open Source oplossing transparant zou moeten zijn. Ik zie meer in UAC achtige oplossingen waarbij helder en transparant wordt gemaakt welke toepassing welke toegang nodig heeft en welke informatie deze verzend.
Het is vreemd dat afgesloten services automatisch weer opstarten en gebruikersinformatie versturen zonder toestemming of medeweten van de gebruiker. Dat zou op z'n minst transparant mogen gebeuren zodat de gebruiker een keuze heeft. Dit geldt overigens niet alleen voor Android devices.

Wat mij erg verbaasd is dat er zo weinig vragen worden gesteld, binnen Nederland maar ook binnen T-Net, over de veiligheid en privacy binnen Android. Interesseert niemand dat?

[Reactie gewijzigd door regmaster op 27 mei 2011 12:26]

Het is waar wat je zegt, maar met een geroot apparaat kun je dit soort dingen wel juist beter in kaart brengen/tegenhouden. :)
Goed nieuws. Het lijkt erop dat concurrentie positief uitpakt voor de klant. Weg met die gesloten systemen. Een smartphone is een computer, geen Android- of IOS-apparaat dat 'apps' draait.
Privacy wordt te vaak gezien als een op zichzelf staand object
Dit is niet, omdat er al jaren geen 'totale' privacy meer (mogelijk) is

Al jouw acties worden geregistreerd, van belastingen tot uitgaven, en van aankopen 'in het echt' tot online
Van iedereen is een profiel, daar hebben we zelf aan meegeholpen, door de vrolijke postcodeloterijen en airmiles tot aan klantenkaarten van retailers
Nu pratisch iedereen internet "heeft" is het al helemaal verdwenen, jouw email staat gekoppeld aan je persoonsgegevens, OOK de anonieme accounts op vage spamsite's en de makkelijke hotmail, gmail en gmx whatever sites.

Het zal niet lang duren of iedereen heeft een 'vast' ipadres, waarop je 24/24 gevolgd, gemonitored en gecontroleerd kan worden


( zet nu mijn aluhoedje weer af, moet boodschappen gaan doen bij AH, de luiers zijn in de bonus aanbieding )
Dat privacy kan je zelf instellen. Je kan ook kieze n om geen google diensten te gebruiken... Android zelf. (Linux + dalvik vm) heeft verder niet zoveel met privacy te maken. En veiligheid kan je nooit veranderen. Een OS is geschreven door mensen en er zijn altijd hackers.
Hoezee! Uiteindelijk zijn ze toch verstandig geworden. Wel jammer dat dit pas gebeurde na veel druk vanuit de community. Ik ga er maar vanuit dat ze ook de al geleverde toestellen zullen unlocken, anders ben ik zwaar teleurgesteld..


Edit: Beetje jammer dat iemand dit als 'ongewenst' beoordeeld. Een FIPO hoeft niet persé slecht te zijn omdat het een FiPo is. Ik kick er ook totaal niet op, wat mij betreft ben ik de 320ste die post.

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 27 mei 2011 09:20]

Je koopt een toestel met een bootloader die gelocked is en je wordt boos als je geen unlock tool krijg? Kan je niet beter gewoon boos op jezelf worden omdat je zo dom bent geweest om een toestel met beveiligde bootloader te kopen ;)

On: Toch wel erg goed nieuws, ik heb al zitten denken om over te stappen op Samsung (SE vind ik enorm lelijk) maar dit zorgt dr vermoedelijk toch voor dat ik bij HTC blijf want die kwaliteit vind ik gewoon het beste (in vergelijking tot Apple, Samsung, SE enz enz)
Nee, ik kocht een toestel omdat ik het nieuws las dat de Bootloader waarschijnlijk geunlockt zou worden, een paar dagen geleden op facebook. Door de overweldigende druk op facebook (duizenden replies/likes), ben ik er vanuit gegaan dat ze toch wel overstag zouden gaan.

Nu doen ze dat dus gelukkig, en als je "I'm confirming we will no longer be locking the bootloaders on our devices", leest, zou dat inhouden dat dat op al hun toestellen geldt vanaf nu. Dus ook de Sensation, want die rolt nog volop uit de fabriek..

Het is meer het feit dat ze de Sensation gebruikers een beetje in de zeik zetten als ze het niet doen. Het is toch hun 'vlaggenschip'. Mede daarom verwacht ik eigenlijk ook wel dat ze hier geen probleem van gaan maken, maar als ze dat dan toch doen, dan ben ik inderdaad teleurgesteld.
haha vlaggenschip bij htc, als er een nieuwer model komt tel je ineens niet meer mee, kijk maar eens naar de desire, ook ooit vlaggeschip, zit nog steeds op android 2.2
Ik ben bang dat dat niet alleen bij HTC zo is ;-) Dat zien we bij steeds meer fabrikanten terug. Ook bij Samsung. Moet je eens opletten hoeveel updates de Galaxy S nu nog gaat krijgen, nu de SGSII uitgekomen is..

Wat dat betreft mooi dat Google met die '1,5 jaar-regel' gekomen is :)
Wat zit je nu te zeuren over je Desire en 2.2 ? Mijn X10 draait nog op 2.1 (die uiteindelijk nog 1 update gaat krijgen, nl. 2.3.3).

Van HTC hoor ik regelmatig dat er updates uitkomen, ook voor de non-flagship modellen. Je kunt niet verwachten dat alle telefoons steeds naar de meest nieuwe android versie geupdate worden.
Die van mij draait anders stock 2.4. Wel na root maar dat is fluitje van een cent.
Knap werk, Android 2.4 is nog niet eens uitgebracht. Verder dan 2.3.4 zijn ze nog niet, voor telefoons.
Je hebt gelijk hoor MAAR ik kan al wel een 3.0 ROM installeren op mijn telefoon (niet goed voor dagelijks gebruik natuurlijk :P)
assumption is the mother of all f*ckups :P Als tweaker wacht je toch totdat de experts het al werkend hebben gekregen voordat je overgaat tot een aankoop. Dat is hetzelfde als voor 1 miljoen euro aandelen kopen omdat je aanneemt dat de waarde zal verdubbelen zonder dat je hier argumenten voor hebt. Vind ik een beetje non tweaker overkomen moet ik eerlijk zeggen

(dit heeft verder niks te maken met het feit dat ik het met je eens bent dat dr wel een unlock tool zou moeten komen)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 27 mei 2011 09:34]

Ik was hard toe aan een nieuwe telefoon, en wilde dus niet meer wachten. De HTC Sensation komt voor mij sowieso, zelfs met gelockte bootloader ver boven de SGSII uit, dus ik ben alsnog blij met m'n keuze. Ik zou gewoon teleurgesteld zijn als HTC alle gebruikers van de Sensations een beetje in de kou laten zitten.. Juist met zo'n toptoestel kun je goed gebruik maken van die costum roms.

Ik heb er vertrouwen in dat het wel goed komt.. :)

(O ja... ook Tweakers nemen wel eens wat aan hoor!)
(O ja... ook Tweakers nemen wel eens wat aan hoor!)
En da's allemaal prima, maar ga dan niet doen alsof HTC daar verantwoording voor moet afleggen. Jij maakde die aanname, en daar kun je geen enkele rechten uit ontlenen :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 27 mei 2011 11:22]

Wel jammer dat dit pas gebeurde na veel druk vanuit de community.
Nee dat is gezond, doen wat je zelf wil (niet in onb. mate natuurlijk), en als er dan klachten zijn er rekening mee houden...

Een bedrijf moet natuurlijk wel een eigen willetje hebben, en binnen die wil natuurlijk wel rekening houden met ze klanten, maar dat is dus precies wat hier gebeurd ;)
Als je het zo bekijkt, heb je een punt. Dan is het inderdaad gezond. Ben ook erg tevreden met deze aanpak. Ik doelde meer op het feit dat dit best voorkomen had kunnen worden. m.i. had HTC vooraf kunnen zien dat het hun telefoons & de gebruikers daarvan erg zou benadelen, vooral omdat concurrenten juist bezig zijn met het openzetten van hun bootloader.


Aan de andere kant is het ook weer een soort 'gratis reclame'. Iedereen heeft nu zo'n idee van "Goh, wat luistert HTC goed naar haar klanten, volgende keer toch maar eens goed naar die HTC's kijken"
Pff, word maar boos dan, want voor bijna alle oude toestellen van HTC is er al een bootloader die gekraakt is.

Het goede nieuws is dat mensen toch garantie hebben als ze custom firmware draaien.
Het goede nieuws is dat mensen toch garantie hebben als ze custom firmware draaien.
Als ik een custom OS op mijn PC zet heb ik toch ook gewoon garantie? Niet op de software, natuurlijk, maar de garantie op de hardware zou daar niet onder mogen lijden.
Ligt eraan, als jij handmatig veranderingen in de BIOS doet of een custom Kernel gebruikt waardoor jou PC kapot gaat (proc te veel spanning oid) dan heb je GEEN GARANTIE tenzij je specifieke OC hardware koopt... Ik vind het dus niet gek dat je garantie vervalt aangezien je vaak een custom Kernel gebruikt die ook weer anders met de hardware omgaat (alhoewel je dat niet zo 123 zal merken)
Zelfs als je 'specifieke OC hardware' koopt heb je géén garantie na OCen hoor. Of denk je dat je van AMD een nieuwe Phenom BE krijgt omdat je je vorige kapot hebt geklokt?
Klopt klopt een beetje verkeerd verwoord, ik bedoelde dat je met speciale OC hardware wat meer veiligheid marge hebt :) Staat idd los van de garantie want al maak je iets kapot dan is het je eigen schuld. Excuus!
Als ze daar nu slim gebruik van maken kijken ze gewoon wat de community doet.

Een deel van de community gebruikt het voor oneigenlijke doeleinden. Dat zal je altijd houden.

Maar een deel ontwikkelt actief nieuwe gadget/tools of implementeert een nieuw OS.
Tweakers blijven tweakers...

Zij hebben eigenlijk een gratis developement/test afdeling erbij gekregen. Kunnen ze als beloning voor het vrijgeven van de bootloader weer zelf implementeren/corrigeren wat bruikbaar is in hun eigen customized OS.

Nu ga ik alvast duimen dat dit een positieve impact heeft op hun upgrades en bugfixes.
nee hoor, enkele merken videokaarten geven gewoon garantie op hun spullen ongeacht wat er mee gebeurd. Heeft hier nog ooit op tweakers gestaan ook geloof ik.
ongeacht wat er mee gebeurd.
Sorry, hij is op straat gevallen en toen is die vrachtwagen er overheen gereden. En nu doet ie ut niet meer...
Waar haal je uit dat men dan toch nog recht heeft op garantie?

Bij SonyEricsson heb je dat dus niet als je ervoor kiest om gebruik te maken van de unlocktool. Het is al moeilijk genoeg voor fabrikanten om support te geven op telefoons met hun eigen firmware laat staan als je er een eigen ROM op gooit.

Maar de tijd zal het leren wat de policy van HTC precies is mbt garantie.
De vraag is of het wel juridisch mogelijk is om de wettelijk garantie te beperken in dit geval.
De vraag is wat 'garantie' is, het is niet een verzekering tegen schade aan je toestel. Garantie krijg je omdat je er vanuit mag gaan dat je toestel bij normaal gebruik (wat dat dan ook is) een bepaalde levensverwachting heeft.

Wanneer je er experimentele software op zet en je toestel gaat daardoor stuk, dan vervalt natuurlijk de garantie, omdat het geen 'normaal gebruik' is er net zo lang mee te pielen totdat'ie stuk gaat. Wanneer je diesel in je benzinemotor tankt valt het ook niet onder de garantie als'ie er dan mee stopt.

Er ontstaat natuurlijk een schemerzone, mijn laptop heeft het in z'n bios ook over een 'other OS', het is ook normaal dat je er allerlei software op kunt installeren, waaronder een ander besturingssysteem. Voor een telefoon hoeft dit niet anders te zijn, maar hoe geavanceerder en experimenteler die software wordt, hoe groter de verantwoordelijkheid van de gebruiker. Wanneer jij je bios flashed met iets dat je zelf geprogrammeerd hebt impliceer je imho redelijkerwijs dat je de risico's accepteert.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door brabbelaar op 27 mei 2011 15:47]

Maar juist voor de meer recente toestellen (Sensation, Incredible S, Desire S, etc) is geen bootloader beschikbaar en heeft HTC de beveiliging aangescherpt. Dit is dus zeker wel relevant nieuws voor veel HTC gebruikers.
Maar dat weet je toch wanneer je de telefoon hebt gekocht? Als dit een belangrijk argument is geweest dan had je het toestel in eerste instantie niet gekocht en anders ben je gewoon dom geweest
Tja, hier wordt hard over gezeurd, maar bij Apple met hun schijtphone zeurt amper iemand over...
Tegek! Ik heb nog gewachte met rooten van me Z omdat ik nog wat tricky vond :)
De eerste keer is het even opletten, daarna is het altijd dezelfde routine die je uitvoert (clear rom,clear cache,clear data en daarna gewoon nieuwe rom flashen in bootloader)

Keer op keer, niks anders en kan ook heel weinig mis gaan anders installeer je gewoon weer de officiele er over heen.
Dat weet ik, zo heb ik het bij mijn Hero ook tig keer gedaan, maar de recovery loader er 1x op krijgen is wat het tricky maakt. Bij de Hero was dit easy, maar bij de Z heb je toch kans op bricken (oude guides, verkeerde memory offset etc).

[Reactie gewijzigd door AiChan op 27 mei 2011 16:10]

Klinkt inderdaad leuk, maar ik moet het nog zien of ze de bootloader van de Z weer (makkelijker) unlockbaar gaan maken.

Het is mij met de laatste update helaas nog niet gelukt..
Het lijkt tricky maar dat is het echt niet. Je moet gewoon goed lezen en ervoor zorgen dat de versie nummers van de handleidingen overeenkomen met die van je telefoon ;)

Als je dat goed hebt, en je volgt de opgegeven handelingen exact uit zoals beschreven dan loop je vrijwel geen gevaar.

Je gaat de bootloader zelf of de Radio niet vervangen dus bij het echte gevaar kom je niet id buurt... Gaat het fout dan zet je je backup gewoon terug en begin je weer overnieuw :P
Helemaal goed. Ik las het vanochtend op Facebook en mijn dag kan niet meer stuk. Het is toch wel heel fijn om je nieuwe telefoon te kunnen tweaken en modden. Waarschijnlijk heeft HTC zich vergist in het aantal mensen dat hier wél behoefte aan heeft. Chapeau in ieder geval, prachtig gebaar van HTC (in tegenstelling tot Motorola), inmiddels al >5000 likes en >1500 reacties alleen al op dat bericht!

[Reactie gewijzigd door p0st op 27 mei 2011 09:18]

Motorola heeft aangekondigd dat ze in 'late 2011' starten met het leveren van telefoons met een "unlockable/relockable bootloader". Afhankelijk van of het mag van de provider, sim lock vrije telefoons zullen dus sowieso kunnen worden geunlocked.
Naar mijn mening nog de beste strategie (minus de toestemming van de provider). Een unlock pas toestaan nadat de gebruiker op de gevaren is gewezen. En de mogelijkheid om opnieuw te locken heeft voordelen in de tweedehandsverkoop.
Eigenlijk is hun eigen update beleid juist de reden dat mensen dit willen, door maar 1 major update uit te brengen voor een toestel vraag je er gewoon om dat mensen wel zelf aan de slag moeten.
Beetje relatief: als lady gaga wat zegt op Facebook dan heeft ze 20.000 likes binnen 30 seconden.
Ik verwacht dat er slecht zeer weinig mensen gebruik zullen maken van de mogelijkheden die deze keus biedt.
Toch is dit (commercieel gezien) erg slim van HTC.
De mensen die in de ogen van de gemiddelde Nederlander 'verstand hebben van mobieltjes' zijn hier blij mee. Aan deze mensen wordt ook gevraagd of een telefoon 'wat is'.
Met andere woorden: Als je als telefoonfabrikant de liefhebbers van techniek blij maakt, zal je product meer geprezen worden door de liefhebbers; wat weer resulteert in een hogere verkoop.
Ik denk idd dat het weinig gebruikt wordt maar ik wil je wel wijzen op een groep gebruikers die niet echt tweaken. Die zetten 1 keer een nieuwe rom op hun telefoon en houden die gewoon altijd (updaten doen ze natuurlijk wel :P). Ik denk dat je toch praat over misschien een paar 1000 mensen (in NL) dus dat geeft idd een goede mond tot mond reclame wanneer die mensen voor jou toestel gaan

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 27 mei 2011 09:26]

Ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat! Als ik naar mezelf kijk komen dan ook vaak familie en vrienden naar mij toe om te vragen of dat een goed toestel is. Ga ervan uit dat dit bij het grootste deel van de tweakers ook zo is.
Ik denk dat veel 'normale' klanten dit niet durven of uberhaupt niet weten dat dit kan of wat je er aan hebt.
Ook zijn Tweakers natuurlijk de eerste die deze telefoons hebben. Dus vrienden en fam zullen deze persoon al gauw volgens.

Slimme zet.
Ik ga anderen in mijn omgeving echt niet lastigvallen met rooten/flashen/etc want dan voel ik de bui al hangen en continue uithelpen. Een keertje is niet erg, maar het moet geen dagtaak worden :P
Haha zo vroeg een kameraad van mij of ik een goede rom op zijn vriendin haar galaxy kon zetten. Daar waag ik me niet aan. Krijg je gezeik mee...
Mooie ontwikkeling. Nu kan je android telefoons gaan kopen puur op de hardware, en ben je niet meer afhankelijk van het OS zoals deze door de fabrikant geleverd wordt. Het begint nu echt een pocket PC te worden.
Inderdaad: de specs van Android Phones werden een beetje nietszeggend doordat elke telefoon met een uber-inefficiënte skin begon te komen (Sense 3.0 anyone? Zou volgens HTC niet eens kunnen draaien op een 1GHz singlecore CPU... WUT? HET IS EEN SKIN!!!)

Dankzij deze evolutie hebben we weer iets meer zekerheid: Welke HTC je ook koopt, je kunt er de standaard Android software op zetten waarvan je weet hoe het werkt, welk functies het zeker heeft en hoe licht het OS is: op die manier weet je ook al goed wat voor user experience je zult hebben: een 800MHz cpu bij HTC zal 'snappier' zijn dan een 600MHz bij Samsung. Nu is dat nog te betwijfelen: de snelheid van het gehele toestel hing af van de CPU EN van de versie van TouchWiz/Sense die er over gegoten was... :(
Het is HTC :P kijk eens hoe vloeiend Sense 3.0 werkt op een HTC Desire HD

http://www.youtube.com/wa...0PbRBdWcQ&feature=related

Maar verder heb je helemaal gelijk, qua gebruikers ervaring (soepelheid) kwam mijn Desire HD nooit in de buurt van een Iphone 4... Na de installatie van een AOSP ROM is mijn telefoon qua gebruikers ervaring veel beter dan de iphone 4 (menu's zijn sneller en vloeiender dit merk je vooral bij veel muziek, foto's en andere grote lijsten).

Toch best zonde voor de mainstream gebruikers, ze kopen een telefoon die qua gebruikers ervaring beter kan zijn dan de iphone 4 terwijl hij door het werk van HTC slechter is dan de iPhone 4

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 27 mei 2011 10:37]

Het beleid om de toestellen van een bootloader-beveiliging te voorzien was in mijn ogen een van de grootste misstappen, zeker omdat de concurentie (Samsung) deze beveiliging niet had.

Voor Tweakers is dit geweldig nieuws en voor de ontwikkelaars van ROMS weer een obstakel minder dat overwonnen moet worden.
GPL v3 is te laat gekomen, nu zit Linux vast aan 2 en die staat dit soort praktijken toe.
Goede stap, komt het tweakbare karakter van Android ten goede. Hoop alleen dat er wel een soort beveiliging in komt dat niet zomaar elke app gebruik kan maken van de extra rechten.. dat lijkt me alleen maar een gevaar voor de meeste mensen.

* Pixeltje denkt aan de SSH problemen met jailbreaken waar veel mensen niets van wisten..

[Reactie gewijzigd door Pixeltje op 27 mei 2011 09:42]

Root toegang moet je telkens goedkeuren, en overzicht via de Superuser app. Dat is al sinds de G1 zo ;)

[Reactie gewijzigd door RielN op 27 mei 2011 11:14]

Maar dan vervalt dus ook niet de garantie als je er andere software op zet?
ja dat dan weer wel :)
Ik denk dat ik eens het rooten van mijn Wildfire ga overwegen.
Werkt niet die is nog steeds gelocked :P (tenminste de laatste keer dat ik heb gechecked)