Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties

De Wereldbank schat dat er in 2009 ongeveer 100.000 goldfarmers actief waren in Azi. De markt voor virtuele goederen wordt door de bank geschat op 3 miljard dollar en zou gunstig zijn voor de economie van lagelonenlanden.

WoW GoldDe markt voor virtuele goederen wordt volgens een rapport van de Wereldbank (hier als pdf) beheerst door zogeheten goldfarmers, spelers die mmo-games als World of Warcraft spelen om het virtuele geld dat ze daarin verdienen te verkopen aan Westerse spelers die zelf geen zin of tijd hebben om al spelend aan virtueel geld te komen. De goldfarmers zijn vooral actief in Aziatische landen als China en Vietnam.

Volgens de bank waren er in 2009 zo'n 100.000 van dergelijke goldfarmers actief. Ze waren goed voor 75 procent van de totale omzet in de virtuele economie, waarin volgens de bank in totaal 3 miljard dollar omgaat. De resterende 25 procent wordt besteed aan andere diensten, zoals het opwaarderen van het virtuele personage van Westerse spelers. Die wordt dan tijdelijk uit handen gegeven aan een Aziatische speler, die voor het personage in korte tijd een hogere rang en betere uitrusting verzamelt.

Het rapport maakt ook duidelijk dat bijna een kwart van de Westerse spelers gebruikmaakt van de diensten van de vele Aziatische bedrijfjes. De Wereldbank stelt verder dat de ontwikkelingen op de virtuele markt niet ongunstig zijn voor de economie van de toeleverende landen. Volgens de bank blijft er van elke 100 dollar die een Westerse klant besteedt, bijna een kwart over voor de speler die het virtuele geld verzameld heeft. De rest van het geld wordt verdeeld over de diverse tussenpersonen. De Wereldbank vergelijkt de situatie met de handel in koffie en daarbij steekt de markt in virtuele goederen positief af. Bij de handel in koffie blijft er slechts 8 procent over voor de producerende boer. De virtuele handel kan daarmee een significante bijdrage leveren aan de lokale economie, volgens de bank. De werkomstandigheden zijn wel een punt van zorg. Bijna 40 procent van de goldfarmers maakt werkweken van meer dan 60 uur.

Overigens wordt het virtuele geld niet alleen door goldfarmers bijeengebracht. Volgens het rapport verdienen zij slechts 30 procent van het verhandelde virtuele geld. Geautomatiseerde bots verzamelen 50 procent van het virtuele geld en de resterende 20 procent wordt betrokken uit de diefstal van accounts.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (100)

Ik geloof helemaal niets van die getallen.

1) Hoe kan een onafhankelijke partij dit weten ? Denk je dat goldsellers netjes hun inkomsten opgeven aan een Amerikaans onderzoeks buro ?

2) 3 miljard dollar ? Echt ? Stel iemand geeft gemiddeld 100 dollar per jaar uit aan goldbuying. Dat is redelijk wat, zou ik denken. Dan moeten er dus 30 miljoen spelers zijn die iedereen voor $100 goud kopen. Dertig miljoen ?

3) Dat betekent ook dat ze schatten dat er 120 miljoen MMO-spelers zijn. Laten we het ruim houden: 10 miljoen WoW spelers, 10 miljoen Runecraft spelers, 1 miljoen voor LotRO, 1 miljoen voor Rift, 1 miljoen voor EVE, AoC, Warhammer (en dat halen ze zeker niet). Het is gauw op. 30, misschien 40 miljoen. Maar geen 120 miljoen.

4) Ik geloof wel dat een aantal spelers ooit een keertje goud hebben gekocht. Maar spelers die constant goud kopen ? Die ken ik niet. Ik weet wel dat ze het niet zouden zeggen, maar toch geloof ik niet dat goldselling nu zo gigantisch is. En welke gek laat nu een character levelen door een ander ? Iedere veteraan weet dat als je niet zelf speelt, waar ben je dan mee bezig ?
1) Zie hoofdstuk 1.3 van het rapport, Methodologie.

2) Zie tabel 7. Je schatting van 30 miljoen is behoorlijk nauwkeurig ja.

3) Inderdaad, 121 miljoen. Alleen al China heeft er 69 miljoen.

4) Tja, je kunt zelfs in de Kamer komen als je denkt dat je eigen ervaring waardevoller is dan een gedegen statistisch onderzoek. Bedenk dat de helft van de mensen dommer is dan gemiddeld.
Ik ben zelf een tijdje verslaafd geweest aan mmo 2moons, nu heet ie Dekaron. Had dat spel 2 jaar gespeeld.

Per maand gaf ik wel ong 100 euro uit aan gold exclusief de ingame itemMall omdat ik vaak tot wel 6 dagen per week werkte, dus niet echt tijd had om 20 uur lang te grinden. Het was een koreaanse f2p mmo game wat meer inhoudt dat je sterker wordt door uren lang mobs te grinden, itemmalls en ingame gold.

Met wow gaf ik wel minder geld uit aan goldfarmers omdat je de betere gears krijgt door te raiden en soulbounds.

Dus vergis je daar aub niet in, er zijn genoeg mensen die veel geld uitgeven aan virtualgoods vooral aan f2play mmo waarvan je de beste gears met gold kan kopen.

Gelukkig ben ik van deze spellen al vanaf na een jaartje of 2 heb ik het toch wel gezien. Wacht nu nog op guild wars 2.

Het is opzicht wel goed, dat westerse spelers deze virtuele goederen kopen, dan helpen wij deze mensen om aan werk te komen en hun brood te kunnen verdienen.
Even voor de goede orde, ik speel zelf geen wow. Dus kan iemand dit even duidelijk maken misschien, ik neem aan dat je gold nodig hebt om dingen te kopen in de online omgeving. Maar wat kosten dan bijvoorbeeld echt bruikbare dingen in het spel, en als je dat zou afzetten tegen dollars in de real world wat betaal je dan aan zo iemand die voor jou al dat goud bij elkaar gaat zoeken? Dus zeg 100 gold voor x dollar of zo?
Varieert bijna per dag. 1 Gold is met de tijd in WoW steeds minder waard geworden, dus 100g is eigelijk een habbekrats.

Items die je 'voor echt geld' kan kopen zijn gewoon goldprijs x prijs item. Op dit moment gaat 1000g rond de 1 euro (afhankelijk van de verkoper). Dus een mooie mount zou dan ongeveer 15-20 euro kosten. Andere items gaan voor 5-20 euro, afhankelijk hoe de prijs van zo'n item op dat moment ingame ligt, de waarde van items daalt met de tijd weer wat.

De mogelijkheid om te kunnen vliegen met je mount op redelijke snelheid kost ongeveer 4.500 gold, dus zo'n 5 euro. Diezelfde 4500 gold bij elkaar te rapen zonder dat je maar enige bron van inkomsten hebt (professions of dergelijke) gaat je toch wat tijd kosten, tijd/geld verhaal zullen veel mensen dus toch voor die 5 euro kiezen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 11 april 2011 12:50]

Ik heb zo'n vier jaar lang WoW gespeeld, en kan daar wel even op antwoorden. Ook in WoW is er sprake van inflatie. Waar je 5 jaar geleden zo'n 50 euro neerlegde voor 1000g kost 1000g nu nog maar rond de 6 euro. En die prijzen blijven zakken.

Dit komt doordat bij elke nieuwe uitbreiding, de nieuwe "Mobs" NPC's meer geld droppen dan hun lagere level varianten uit de vorige uitbreiding. Zo is het een logisch gevolg dat als je opeens voor een kill het dubbele bedrag krijgt terwijl je dezelfde tijd bezig bent, dat het geld devalueert.
Klopt idd, maar ook de wet van vraag een aanbod speelt. Want als meer mensen hier geld in zien zal het alleen maar lastiger worden om eraan te verdienen.
Deze handel is alleen leuk als je er vanaf het begin in zat. Later niet meer...
goede gear kost je zo'n 3000 gold, afhankelijk van je realm (server). na wat googlen zie ik dat 10000 gold voor ongeveer 12 tot 16 euro van eigenaar wisseld. aan de ene kant erger ik me soms wel aan die gold kopers en farmers, maar ik kan het me ook best voorstellen. dit levert natuurlijk goed geld op. een chinese arbeider verdient maar ongeveer 250 euro per maand (ter vergelijking).
Ik dacht toen ik dit artikel las dat het een goede ontwikkeling is dat er wat extra inkomsten zijn voor die mensen, maar toen ik las:
Geautomatiseerde bots verzamelen 50 procent van het virtuele geld en de resterende 20 procent wordt betrokken uit de diefstal van accounts.
was ik meteen minder vrolijk: stelletje dieven.
Goldfarmen is en blijft een relatief simpel fenomeen.

Bij spellen als world of warcraft kan je op meerdere manieren gold verdienen maar kosten allemaal tijd. En als je meer tijd hebt heb je dus meer geld.
Ut mijn dagen van wow (inmiddels gestopt) kan ik me ook nog wel het eindeloze grinden herinneren, als student koop je in principe geen geld, maar als je al werkt en toch mee wil komen met de studenten... tja ik kan me er wel wat bij voorstellen. Wat is nou een 10tje of 20 euro voor gold waar je anders een meerdere uren voor moet grinden?

Desondanks dat Blizzard acties uitzet om goldfarmers en de kopers op te pakken doen ze er zelf natuurlijk ook lekker aan mee.

Verplaatsen van characters tussen servers, race changen, name changen. En bijvoorbeeld het kunnen raadplegen van auction house.

Als Blizzard zelf goud had kunnen verkopen en op 1 of andere manier kunnen uitleggen aan de spelers dan hadden ze dat allang gedaan....

Commercie he? :)
Daar ben ik het alleen niet mee eens. Natuurlijk heeft iemand die meer tijd heeft, meer mogelijkheden tot Gold verdienen. Betekend dit, als ik minder tijd heb, dus maar gold moet kunnen kopen? Absoluut niet. Je weet bij voorbaat toch, hoeveel tijd je te besteden hebt, en je kiest ook HOE de je die tijd gaat besteden?

Vergeet niet dat server transfers DIRECT betaald worden aan Blizzard, evenals naam/uiterlijk veranderingen. Dit betaal je niet middels ingame geld.

Hoeveel je uit het spel krijgt, is afhankelijk van hoeveel je er in wilt steken. En volgens de ToS, is het kopen/verkopen van ingame items/geld verboden. Immers kan je geld verdienen aan Blizzard's product op deze manier. het gaat er ook niet om, geld dat Blizzard misloopt. Het gaat om geld verdienen aan hun product, waarbij anderen een oneerlijk voordeel zouden kunnen kopen, en het de economie in het spel zelf om zeep helpt.

Simpel voorbeeldje zou kunnen zijn: Er is een zeldzaam ingredient voor een potion, deze is maar op een paar plaatsen te vinden, en komt heel weinig voor. Dit betekend dat de waarde van dit ingredient erg hoog zal zijn. De Auction House is dan ook een ideale manier van handelen. Echter, wanneer er farmers op zitten, betekend dat, voor de gewone speler zoals jij en ik, deze ingredienten op die plekken niet meer te vinden zijn, omdat er 24/7 wel iemand in de buurt zit.

Daarnaast, omdat deze nu een stuk meer voor handen zal zijn, zal de waarde hiervan ook omlaag gaan. Dus de mensen die er hard voor gewerkt hebben, worden nu ook benadeeld. De bedoeling achter de economie is, je kan of geld verdienen om de items te kopen, of zelf moeite doen om aan de items te komen. Gold buyers/sellers verpesten op deze manier de economie.

Blizzard zal om deze reden dus ook nooit zelf gold verkopen, omdat ze weten dat dit een negatieve invloed heeft op de economie. Oorzaak en gevolg: Als er veel mensen zijn die gold kopen, betekend dat dure items makkelijker verkocht worden. Gevolg, deze items worden nog duurder, omdat die goldbuyers ze toch wel kunnen kopen. Probleem is echter dat de gewone speler, die bedragen dan niet kan opbrengen.

De economie van een spel balanceerd zichzelf altijd, vraag en aanbod systeem, zelfde als in het echte wereldje. Echter, er kleven teveel nadelen aan gold buyers/sellers, dat de gewone casual spelers er te veel nadelen aan gaan ondervinden, en betalende spelers er te veel voordeel uit kunnen halen.

[Reactie gewijzigd door Nazanir op 11 april 2011 12:39]

Ik vindt het systeem van Eve Online beter.
Dan kunnen spelers ingame geld krijgen door de GameTimeCards aan andere spelers te verkopen.

Zo hebben de spelers die veel tijd hebben gratis gametime, en kunnen de spelers die weinig tijd hebben toch nog de schepen kopen die benodigd zijn om mee te kunnen doen met PVP gevechten.

CCP (Bedrijf achter Eve) verdient er niks meer of minder op gezien er altijd iemand is die de speeltijd betaald, maar indirect verkopen ze ongetwijfeld wel meer maandkaarten, omdat de drempel lager is.

En de waarde van een zeldzaam product zal echt niet veel dalen hoor, die wordt dan wel kunstmatig hoog gehouden door de farmers.

Ook zal het vraag en aanbod systeem niet veel veranderen bij WOW, gezien het een zeer beperkt systeem is vergeleken met Eve. Bij Eve werkt de markt nog steeds hoe het zou moeten werken, omdat alles: elke grondstof of product door spelers gemaakt wordt. Terwijl bij wow veel of bijna alles bij de npc shop in elke stad te krijgen is.
Je voorbeeld klopt niet, eerst zeg je dat het ingredient er niet meer is, en vervolgens zeg je dat er zoveel zijn dat de prijs omlaag gaat. Dat is natuurlijk meten met twee maten. Als het echt zo zeldzaam is dan blijft de prijs gelijk (wat de gek er voor geeft), als het toch niet zo zeldzaamen we volgen jou argumentatie volgen dan is het juist goed voor de economie, immers het bijzondere item is voor iedereen voordeliger op de auction te vinden. Alleen voor degene die het normaal farmed is het ongunstig. Maar voor de economie in het geheel is het beter.

Ik denk dat je bedoelde dat jij normaal gesproken dit bijzondere item zou farmen om het vervolgens voor veel geld op de acution te zetten. Dit nu juist niet mogelijk voor een speler die weinig tijd heeft en dus ook helemaal niet relevant in deze discussie.

Blizzard zal om deze reden dus ook nooit zelf gold verkopen, omdat ze weten dat dit een negatieve invloed heeft op de economie. Oorzaak en gevolg: Als er veel mensen zijn die gold kopen, betekend dat dure items makkelijker verkocht worden. Gevolg, deze items worden nog duurder, omdat die goldbuyers ze toch wel kunnen kopen. Probleem is echter dat de gewone speler, die bedragen dan niet kan opbrengen.

Het is voor een gold buyer helemaal niet interessant om dit 'dure' item te kopen.. een golfarmer wil juist items duur VERKOPEN. Zijn er veel verkopers (in jou voorbeeld goldfarmers), dan daalt de prijs... Ik vrees dat je je toch nog even moet verdiepen in de basis beginselen van economie:).

Overigens ben ik zelf helemaal geen voorstander van de goldfarmers, maar je redenatie rammelt aan alle kanten.

Je moet er ook opletten dat world of warcraft een gesloten systeem is waarbij onbeperkt nieuw gold gegenereerd wordt de hele dag (mensen die quests doen en monsters verslaan). Het is dus logisch dat blizzard geen los gold wil verkopen, immers dan zou er NOG meer gold in het systeem terecht komen waardoor de onvermijdelijke inflatie alleen maar erger wordt. Dat de infaltie nu al erg is kun je zelf vaststellen, als jij een nieuwe character maakt en vervolgens 20 copper ore verzamelt dan kun je dit vaak voor een aantal gold verkopen. Als je vervolgens kijkt hoe lang het duurt om dit bedrag op normale wijze (zonder auction) te verzamelen dan ben je dagen bezig, quest rewards zijn op dat moment nog in silver.

Het systeem van lord of the rings online is in theorie leuk (unlimited met abonnement of betalen voor bepaalde diensten), echter wat mij betreft is de prijs een beetje doorgeslagen. Als je bijvoorbeeld snel wilt reizen ben je meteen 200 punten kwijt voor een paar uur, dit is ongeveer 2 euro. Het is dan al snel voordelig om het abonnement te kiezen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 11 april 2011 16:48]

Hmm volgens mij reageer je op de verkeerde SDK1985, ik dus al reply tikken, want Melodic Melody geeft wel goeie info, maar ja jij reageert volgens forum op hem, maar zit met je post op de bovenstaande post te replyen... zucht.
Het is voor een gold buyer helemaal niet interessant om dit 'dure' item te kopen.. een golfarmer wil juist items duur VERKOPEN. Zijn er veel verkopers (in jou voorbeeld goldfarmers), dan daalt de prijs... Ik vrees dat je je toch nog even moet verdiepen in de basis beginselen van economie:).
Gewoon kwestie van vraag en aanbod.
Zijn er veel bots (goldfarmers) op een realm, dan dalen de prijzen van de ruwe materialen. Slecht voor de farmers, maar ook erg slecht voor de "casual" farmer (eg: speler die goud wil verdienen om z'n Chopper te kunnen kopen)
En al die bots doen dat dan ook meteen in overdaad. Dus niet 3 stapels van een of andere ore, maar meteen 50-60 stapels... (=ruim aanbod, lagere prijs)
Het is dus logisch dat blizzard geen los gold wil verkopen, immers dan zou er NOG meer gold in het systeem terecht komen waardoor de onvermijdelijke inflatie alleen maar erger wordt
D manier om goud te ontrekken iaan de economie is natuurlijk het bannen van de goud *kopers*. Helaas doet Blizzard dat niet. *ALS* je nu gesnapt wordt, krijg je een 24 uur ban en raak je je goud kwijt. Het probleem is dat er teveel kopers niet gesnapt worden. Toch wel raar trouwens in de ultime Big-Brother omgeving waar daadwerkelijk *alles* gelogd wordt.
En natuurlijk zorgd Blizzard zelf ook voor de nodige inflatie. Ieder account dat 'gehackt' wordt, krijgt z'n goud terug.
Dus als jij een account hebt met meer dan 100K goud en dat wordt gekraakt, dan pompt Blizz er zo weer 100K goud in. (en er is ook geen enkele aanmoediging om cht voorzichting met je account om te gaan, behalve dat je wat tijd kwijt bent doordat je niet kan spelen)

[Reactie gewijzigd door LooneyTunes op 12 april 2011 10:54]

Zo een zaken beperken zich niet tot Goldfarmer.
(Autohandel, drugs, diamanten, ...)

Elke diefstal is er n teveel, maar het is wel positief dat er toch ook een deel is dat mooi geld verdiend en daardoor een semi-legaal inkomen heeft.
het opvallende is dat de meeste gestolen accounts vaak door het zelfde bedrijf worden verzameld door andere diensten aan te bieden waarbij toegang tot de account is vereist
Niet helemaal waar, de meeste gestolen account zijn door phising site's.

De meeste accounts van mensen die al iets hebben gekocht worden juist met rust gelaten. Dan komen ze tenminste nog eens terug. Want van wat ik hoor als je eenmaal de stap hebt gemaakt blijf je hem maken. Dus zou het stom zijn om die mensen aan te vallen.
Zoals ik hierboven al beschreef, koop maar is niets... dan ben je het haasje :P
Maar wat heeft het n met het ander te maken :?
Dat het niet 100% zuivere koffie is, maar een deel van de inkomsten ook via ''smerige'' wegen verdient wordt. Hetzelfde geldt voor somalirs die via Marktplaats allerlei zaken willen kopen of verkopen, maar internetoplichters zijn.
Natuurlijk is het triest dat er accounts gestolen worden, maar je kan niet zomaar die farmers de schuld daarvan geven. Het artikel gaat over goldfarmers in Azi. Er staat nergens dat diezelfde goldfarmers ook verantwoordelijk zijn voor de diefstal van acounts. Er staat letterlijk:
Overigens wordt het virtuele geld niet alleen door goldfarmers bijeengebracht. Volgens het rapport verdienen zij slechts 30 procent van het verhandelde virtuele geld.
Waar die account dieven zitten maakt het artikel niet duidelijk (kunnen dus net zo goed westerse hackertjes/scriptkiddies zijn).

Om de vergelijking met marktplaats te maken: "oplichters verdienen geld op marktplaats. Dus iedereen die geld verdient op marktplaats is schuldig aan oplichting"? Het farmen is gewoon legaal (ook al is het verkopen van het gefarmde gold dat niet). Waarom zouden die farm bedrijfjes de stap maken naar het stelen van accounts. Ik denk dat ze redelijk onder de radar blijven als ze alleen farmen, dus als ze ook gaan hacken lopen ze alleen meer risico.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 11 april 2011 13:16]

Heel simpel:

Je registreert je bij een gold seller (online) met een email adres. Gek dat je vanaf dat moment ALTIJD mails krijgt met:

"Your account has been hacked. Follow this link to reactivate your account and follow the steps" --> maw je geheime vraag invullen etc etc...

Het is niet de farmer maar de seller die het doet. De farmer staat gewoon in dienst van 1 of ander louche bedrijf.
Op het forum waar ik modereer is 99% van de WoWgold spam afkomstig uit India, Phillipines, Pakistan en China. Het is de laatste tijd eigenlijk rustig geworden daarmee, ik denk dat het gauw een half jaar geleden is dat ze bij ons bezig waren. Of we hebben al hun IP's in de blocklist staan.
Dus is Marktplaats slecht? Want dat is ongeveer de conclusie die Jorn1986 trekt.
Marktplaats is maar een middel om spullen aan te bieden of te verkopen. Wat Jorn1986 probeert te zeggen, denk ik, is dat er mensen op Marktplaats (en andere online verkoopsites) actief zijn die er puur op uit zijn om geld te stelen van mensen, door niets op te sturen na betaling.
Ik heb het hier nergens over het slecht zijn van WoW of Marktplaats, maar over de mensen die hier de boel verzieken door mensen op te lichten of accounts te stelen.
Nee, maar marktplaats word niet alleen door eerlijke mensen gebruikt. Er zitten mensen tussen die wel foute bedoelingen hebben.
Dus is Marktplaats slecht?
Niet meteen slecht maar het onbreekt er wel aan moderatie/controle.
Dat zou de dienstverlening van marktplaats veel duurder maken, aangezien die moderatie enorme verantwoordelijkheid inhoudt.
Waarom? ebay wordt ook gemod, en laat dit nu juist hetzelfde bedrijf zijn.
MP wordt niet aangepakt, omdat het nu zoveel users en inkomsten heeft.
Op markplaats heb ik 2 onderdelen aangeschaft, 2x opgelicht met brakke onderdelen. Op markplaats is de kans op oplichting gewoon erg groot, terwijl het op tweakers miniem is. Tweakers die kapotte onderdelen hebben, zetten hun onderdelen soms op markplaats zodat het geen gevolgen heeft voor hun account. ( Persoonlijke Ervaring / Kennis ) Kan een gevoelige snaar zijn bij sommigen.

[Reactie gewijzigd door Thomg op 11 april 2011 16:52]

Ik haal de spullen altijd persoonlijk op. Kans bestaat dat je een ritje voor niks maakt, maar tot nu toe geen last van gehad.
Vreemd. Ik heb al heel wat dingen op marktplaats gekocht en verkocht, vrijwel altijd op basis van vertrouwen. En nog nooit ben ik bedrogen. Zo heb ik heel vaak vooraf betaald, of betaald terwijl het verstuurd was maar ik het nog niet ontvangen had. Andersom heb ik ook producten al verstuurd voordat de betaling binnen was. En zoals ik al zei: nog nooit bedrogen.

Wat ik wel altijd doe is op z'n minst even een kort telefoongesprekje voeren. Als iemand een eerlijke indruk maakt is t voor mij genoeg. Toch wel jammer te horen (Thomg) dat t niet altijd zo gaat.. :-(
Echter, ik vind het warme gevoel van vertrouwen tussen vreemdelingen altijd wel erg mooi.. :-)

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 12 april 2011 04:25]

Hier ook zo, via Speurders, Ebay, Marktplaats, Barfplaats en Tweakers allemaal spullen gekocht en verkocht, maar nooit opgelicht. Gewoon ff bellen doet al een hoop en blijkbaar heb ik een goed onderbuik-gevoel.

@kramer65: nog iets om onderling te verhandelen? :+ :9
En die bots zijn wel een goede zaak?
Ik vind het economie verneukerij (in een game dan he)
Goed idee voor nieuwe WOW spam: Max Havelaar gold, 100% fairtrade van organische bots.
3.000.000.000 / 100.000 = 30.000 euro per goldfarmer... Lijkt me fors.
een kwart daarvan komt maar een kwart bij de uitendelijke farmer dus maar 7.500 euro, en dat als jaarsalaris voor 60 uur per week is best mager
best mager? In een land als India is het BBP/inwoner 3400 dollar (CIA World Factbook), dan krijg je als goldfarmer daar dus het dubbele van. In nederland zou dat neerkomen op een jaarsalaris van 80 000 dollar (ipv 40 000 wat het BBP/inwoner is), niet verkeerd ofwel? 60 uur is nl. toch geen dubbele werkweek maar 'slechts' een anderhalve, ik vind het zelf ook enorm lang maar de opbrengsten zijn zeker niet verkeerd.
het is ook zeker niet verkeerd dat je geld verdient door te gamen. maar het probleem is het hem dat je het doet in erbarmelijke omstandigheden, waardoor de gezondheid van de farmer gevaar loopt. ik vraag me af of je ook lol kunt hebben in goldfarmen als je dat wekelijks 60 uur doet. en hoe kunnen ze de verleiding weerstaan om af en toe een keertje te "spelen" met hun character (zoals ganken, raids en/of events). ik zou het niet vol kunnen houden.

Het rare is dat dit een schatting is uit 2009. waarom krijgen wij die nu pas te zien?
Bijna al het werk in die landen wordt gedaan onder erbarmelijke omstandigheden. 10 uur per dag gamen in een donkere stoffige kamer is een stuk beter dan fysiek werk of werk met gevaarlijke stoffen/machines.
Het rare is dat dit een schatting is uit 2009. waarom krijgen wij die nu pas te zien?
De cijfers zijn verzameld in 2009, maar de uitwerking daarvan duurde even. Uit het artikel: "The report also benefited from comments expressed by the participants of the infoDev Virtual Economy workshop held on December 13, 2010". De analyse liep dus nog eind vorig jaar, en dat moet dan allemaal in cijfers gegoten worden.

Promotieonderzoek aan een universiteit duurt typisch 4 jaar, dus heel erg gek is zo'n doorlooptijd niet.
Een farmer heeft een PC, elektriciteit en Internet nodig. Per definite woont hij daarmee al in een gebied waar het leven duurder is dan de massale hoeveelheden mensen die op het platteland leven.

Anders dan in Nederland, waar boodschappen door het hele land redelijk gelijk geprijsd zijn, varieren de kosten in landen als India en China enorm per regio.
Ik voel een Max Havelaar keurmerk voor de arme goldfarmers aankomen. Maar serieus, binnen een spel betalen voor een hogere virtuele status is nooit in me opgekomen. Zo zie je maar in welke mate een mens zich kan associeren met de virtuele wereld.
jammer dat jullie beide mis zitten slechts 30% van die 3 miljard komt van de goldfarmers. Dus dat is maar 2.500 euro op jaar basis.

In vergelijking Nederland, India verhaal is dat toch wel meer het minimum loon.

[Reactie gewijzigd door Domus von Dutch op 12 april 2011 13:36]

Je kunt een helehoop gold per dag maken als je je er echt toe zet. Als casual gamer en ik een keer een dag vrij heb, kan ik als ik mijn hoofd ernaar zet makkelijk 25k gold maken. tegen de current sell rate (je ziet de spammers veel te veel op trade) zou me dan zo'n 80-100 euro opleveren.

Nu hebben zij natuurlijk beschikking over meer proffessions en veel meer ervaring met wat goed verkoopt etc. dus die schatting lijkt me niet heel erg overdreven
Als je er dus een maand toe zet, elke dag weer, dan heb je 2400 EUR te pakken? Sorry, ik doe het er niet voor. Niet voor een 7-daagse werkweek. Voor 5 dagen is het net aan, maar ook de weekenden opofferen?
Daar denken er meer zo over. Vandaar ook die bots .. :)
Tja waarom mensen nog steeds gold kopen snap ik niet zo. Zelf een botaccountje kopen, een goede bot ergens vandaan plukken en zelf farmen is

Maar het nieuwsbericht op zich is niet echt opzienbarend vind ik, iedereen die WoW (met andere MMO's weet ik dat niet) speelt weet wel dat er veel bots rondlopen.
Zo simpel is het niet. De bots die hun gebruiken zijn zeer geadvanceerd en verder worden gold van account naar account gestuurd. Laats was er een Wave-ban en werden veel accounts gebanned omdat ze bots gebruikte. Helaas waren het gewoon spelers die geen zin hadden Archelogy to levelen en een simpel botprogramma hadden gedownload. En werden er amper goldfarmers gebanned.
Tijd = geld, geld = tijd. Dat principe werkt al jaren zo.
Maar het opzetten van een eigen accountje + bot kost ook eenmalig tijd, daarna hoef je er vrijwel niets voor te doen. De gold die je daarmee verdient kan je zelfs weer verkopen.

Toegegeven, in 1 klik 10k gold erbij is natuurlijk sneller maar als je niet eens 10 minuten van je leven kan missen dan speel je waarschijnlijk ook bijna geen WoW?
Opzich kan het een hele goede boost geven als je net begint. Immers dan kan je beter dat geld kopen en in die tijd uurloon vangen van de supermarkt!

Dan kun je beter geld inzetten om die tijd in te halen waar je eigenlijk veel meer tijd voor kwijt was.. haha lekker onlogisch.
Eigen account kost geld, bot geeft risico, wordt je gepakt is het weggegooid geld.

Met aankoop van gold leg je groot deel van dat risico bij de verkoper, enkel het risico van het 'kopen' kan problemen geven (consequenties van kopen zijn aanzielijk lager dan daadwerkelijk botten).
in veel mmorpg's in goldmining ook verboden,
t is hetzelfde als je acc verkopen of anderen bestelen.

maar er tegenoptreden is vrij lastig blijkbaar, want er word dus op grote schaal ge- "gold mined"

t gebeurt veel in azie, lijkt me logish,
met landen als china is er nog steeds veel kinderarbeid, dus waarom zouden die kinderen niet relexed achter de pc kruipen om geld te verdienen?
lijkt me leuker dan zware arbeid, en goldminen is volgend bij ook niet onder druk,
maarom vele dan 60+ in een week draaien (bron?) is me een raadsel....
Er was een tijdje terug een documentaire over goldfarmen. Daar zie je dat er weinig relaxed aan is, en dat er wel degelijk sprake is van onder druk staan. Ik heb helaas geen linkje voorhanden omdat ik op mijn werk zit.
Alsof werken in een productie-fabriek wel 'relaxed' is in zulke landen?
Hoor je mij dat zeggen? Ik dacht het niet. Ik betwist alleen het gegeven dat het een relaxed baantje is. Bekijk die documentaire maar eens.
Dat was mijn punt, bedoelde het niet zo. Ik ben zelf bij 2 'farmhubs' geweest, daar ging het aanzienlijk stuk relaxer aan toe dan in de documentaire.
Waarom moet werken 'relax' zijn? Mijn werk is soms loeizwaar en ik sta altijd wel onder druk. Lijkt me toch niet zo onredelijk, dat een baas een prestaties verlangt voor z'n centen...
Is dit een reactie op mij? Ik heb ook niet aangegeven dat werken relaxed moet zijn. Hij geeft gewoon de indruk dat het ff achterover leunend wat gamen is voor geld, terwijl dat geenzins het geval is. Of dit terecht of onterecht is laat ik lekker in het midden.
NOU!!!


Je laatste alinea zo denk ik er dus ook over
Als ze dan toch zware en de meest gore werkzaamheden daar doen...dan kunnen ze beter achter een PC-tje zitten gamen


Goh
Ogh, mijn ex-manager zet zijn kinderen in om dit te doen.... Hij begreep niet dat ik dat kinderarbeid vond.

/edit
Ja serieus. Hij zet zijn 2 kinderen in < 12jaar

[Reactie gewijzigd door wica op 11 april 2011 13:17]

hahaha serieus? xD

ik heb elf heel wat aan habbo hotel verdient, maar das andere koffie
Met natuurlijk als subtiel verschil dat jij er waarschijnlijk zelf voor gekozen hebt en de inkomsten zelf hebt gehouden. Zo is een 13-jarige die folders loopt voor extra inkomsten geen kinderarbeid. Als diezelfde 13-jarige door z'n ouders gedwongen wordt om elke dag een ochtendwijk te lopen en al het geld af te staan, dan is dat minder zuivere koffie...
haha, opzich wel leuk hoor dit online verdienen. Zo heeft mijn broertje ook wel tussen de 600/700 euro verdient aan online spulletjes en accounts bij een bepaalde online MMORPG genaamd dransik. Had hij daarna een mooie brommer voor gekocht!

Leuke business. Het waren vaak van die rijkelui kindjes die ook idd lui en dom waren om in een korte tijd veel geld en gear te verzamelen.
Ik snap echt niet dat mensen goud kopen. Ik verdien per dag gemiddeld 10k goud, zonder echt veel inzet. Even wat addons instellen en bijna alles gaat automatisch.
Maar KillGhost, mag ik dan vragen hoeveel uur je erin steekt?
Ligt eraan hoe ver je wilt gaan. Ik bespeel op dit moment het grootste gedeelte van de JC markt en probeer de prijzen kunstmatig wat aan de hoge kant te houden door hele goedkopen gems op te kopen. Per dag ben ik er zelf een half uurtje mee bezig denk ik. Soms iets meer, soms iets minder. Ligt eraan of ik veel verkocht heb. Dan ben je automatisch langer bezig omdat je veel dingen moet craften.

Ik heb net ook mijn Remote Auction House op mijn HTC gechecked en sinds vannacht 00:00 heb ik voor 11k aan spullen verkocht. Dat is wel erg veel hoor, voor dit tijdstip, maar ik heb een paar leg enchants verkocht voor zo'n 1K per stuk. Dan gaat het wel snel. Natuurlijk is dit de omzet. De kosten zijn daar nog niet vanaf, maar ik heb een behoorlijke winstmarge kan ik je wel vertellen :)

*edit*

Ik doe dit voornamelijk ook omdat ik wel eens tijd over heb. Sommige mensen idlen in Stormwind en ik ga gewoon gems cutten.

[Reactie gewijzigd door KillGhost op 11 april 2011 13:41]

En daarmee is voor een Europeaan gelijk ook alles gezegd lijkt me.

Als ik in een andere post lees dat 10k gold zo'n 12 tot 16 euro doet, dan heb je een beroerd salaris als Europeaan 16/8 = 2 euro per uur bij acht uur per dag.
Ligt er ook aan op welke realm je zit he. Ik verdiende met de auction ook gewoon en heb nooit gold hoeven te kopen. Maar zoals hier aangegeven moet je toch wel wat tijd op de auction besteden en sommige mensen hebben die tijd er niet voor over.
Waarschijnlijk auction house? Maar hoe meer mensen dat gaan doen, des te minder valt eraan te verdienen. Juist omdat er niet veel mensen op die manier bezig zijn zit er voor jou nog goed geld in. Stel dat opeens duizend bedrijven besluiten om harde schijven te maken (ga er vanuit dat de schijven allemaal dezelfde kwaliteit en specs hebben). Dat werkt dus niet omdat het aanbod veel groter is dan de vraag, dus de meeste zullen dan failliet gaan vanwege te weinig inkomsten, tot er een evenwicht van vraag en aanbod is waarbij er maar een paar aanbieders overblijven.
Valt mee. In het begin had ik last van zo'n 3 andere grote aanbieders. Mensen die net als mij werken. De laatste paar weken zijn is dat een veelvoud daarvan, maar verdien ik nog net zoveel als voorheen, zo niet meer. Die vergelijking gaat dan gewoonweg niet op. Je kan je marge ook behouden door goedkoper in te kopen. Ik koop ore dan ook steevast in voor 60g per stack of minder. Is het voor die prijs te koop dan koop ik ook meteen alles op. Dit kan 5 stacks zijn maar ook 300 stacks. Daarmee verzeker ik dat in een hele grote winstmarge behoud. De markt is groot genoeg voor meerdere aanbieders.

Verder is het sowieso een rare vergelijking. Ik ben voor mijn bestaan niet afhankelijk van het farmen van gold. Het is voor mij een hobby en ik verdien er een leuke hoeveelheid extra mee ingame. Ik kan dan ook niet failliet gaan. Veel mensen nemen al genoegen met een omzet van een paar honderd goud per dag.

[Reactie gewijzigd door KillGhost op 11 april 2011 15:09]

Ligt er ook een beetje aan wat je verder doet natuurlijk. Toen ik nog speelde deed ik veel raids en had ik geregeld 100+g repair bills op een dag. Dat was voor de expansion, dus dat zal nu wel veel hoger zijn. Toch heb ik in vijf jaar tijd nooit gold hoeven kopen. Het helpt als je je geld niet over de balk smijt door bijvoorbeeld alles op het AH te kopen. Een paar nuttige professions erbij (herb+alch scheelt veel kosten in raids) en het valt best vol te houden.
Gezien de tragere groei van MMO's verwacht ik dat de gegevens van 2009 ongeveer hetzelfde zijn voor 2011. Recentere data kan ik echter niet vinden.
Wel interessant om te zien dat er een steeds sterkere 'virtuele economie' ontstaat. Door zaken als goldfarming en de Second Life markten is er opeens een hele nieuwe geldstroom aan het ontstaan met allerlei nieuwe mogelijkheden.
Met dit soort bedragen begint het toch een aardig serieuze business te worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True