Verschillende HD 6790's duiken op

De HD 6790 zou op 5 april verschijnen, maar er zijn al verschillende modellen te vinden, waaronder exemplaren van MSI, PowerColor, Colorfire, XFX en Sapphire. De HD 6790's zijn allemaal van een andere koeler voorzien.

De HD 6790 heeft een Barts-gpu aan boord met 800 streamprocessors, die via een 256bit-geheugenbus in contact staan met 1GB gddr5-geheugen. De gpu en het geheugen zijn op respectievelijk 840 en 4200MHz geklokt. De HD 6790 wordt iets onder de HD 6850 gepositioneerd en moet het tegen de GTX 550 Ti opnemen. Sapphires HD 6790 was al eerder op het internet te vinden, maar nu zijn daar verschillende modellen van andere fabrikanten bijgekomen.

Elke fabrikant voorzag de HD 6790 van zijn eigen koeler, maar tot nog toe is XFX de enige die een koeler met twee fans op de HD 6790 monteert. Opvallend genoeg rust XFX zijn HD 6790 uit met twee pci-e-zespinsconnectors, maar PowerColor vond dat niet nodig en plaatste er slechts een. MSI's HD 6790 heeft een koeler met drie heatpipes, maar het gaat niet om de Cyclone-koeler, die veelal op MSI's mainstream-videokaarten is te vinden.

Het minder bekende ColorFire plaatste ook slechts één pci-e-zespinsconnector, maar voorzag de HD 6790 wel van enkele overklokfeatures. Zo is er een dubbel uitgevoerd bios aanwezig, mocht er met een van de bios-en iets fout gaan. Het aanpassen van de spanning behoort ook tot de mogelijkheden. De koeler moet de gpu met behulp van drie heatpipes en een enkele fan koel zien te houden.

MSI HD 6790 ColorFire HD 6790 PowerColor HD 6790 XFX HD 6790

Door Marc Rademaker

Redacteur

04-04-2011 • 09:04

71

Reacties (71)

71
70
37
1
0
3
Wijzig sortering
Leuke kaartjes, lijken me wel stil.
Nu hopen dat ze rond de 100 komen, anders pak je net zo makkelijk een 6850..
Zo! Dat zou betekenen dat ik eindelijk eens van mijn HD4670 kan upgraden. Iemand enig idee hoeveel dit ongeveer zal schelen? Van de weinig benchmarks die ik al gezien heb zou deze weer net even wat sneller zijn als de 5750. (http://news.softpedia.com...marks-Leaked-192448.shtml)

Of misschien toch nog ff wachten tot Battlefield 3 (waar ik de upgrade min of meer voor doe)....
Hij is sneller als een HD5770, wss niet ver onder de HD6850 voglens het artikel... Dus zoek de benchmarks van de HD6850 en dan doe je daar ~10% afhalen oid

@niets: mooi niet, ben lang fan geweest van Nvidia (tot ze gingen rebranden) maar voorlopig blijf ik liever bij AMD/Ati, sowieso AMD beetje sponsoren want CPU's hoef ik daar niet van, maar ik heb wel graag dat ze nog lang weerstand bieden tegen Intel :D En natuurlijk voor het verbruik hoef je die kaarten al helemaal niet aan te schaffen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 08:38]

oftewel: Koop een GTX 460... :)
die presteerde namelijk net onder de HD6850, maar aangezien de HD6790 een mindere HD6850 is, presteert de GTX 460 waarschijnlijk beter. (en je hebt nu al de 768MB versie voor ~€125)
De GTX 460 en HD 6790 presteren wss hetzelfde, dus dan moet je op de prijs afgaan (en niet vergeten dat de GTX 460 meer energie verbruikt en dus meer warmte produceert en meer lawaai maakt).
ligt aan welke bench je pakt, grofweg kan je zeggen dat de 460 en de 6850 gelijkwaardig zijn.

En doe jezelf een plezier pak de 1 Gb GTX460. Dat extra geheugen is bij mij nogal vaak gewoon in gebruik tijdens games, en ik draai maar 1600 1200.

[Reactie gewijzigd door Sjah op 23 juli 2024 08:38]

Wat neer komt op €90 ;)
dat zou betekenen dat zou goedkoper worden dan een 5770!!!
en die kaart is nog slechter ook...
"Slechter" is relatief, ik heb nog steeds ruim voldoende capaciteit in mijn 5770 voor de nieuwste games in een degelijke kwaliteit en goede framerate op 1440*900.

Uiteraard is het logisch dat een nieuwere serie sneller is, en goedkoper om te produceren. De 6xxx serie was geen grote stap vooruit ten opzichte van de 5xxx serie, terwijl de 5xxx dat ten opzichte van de 4xxx wel was. De 6xxx serie is gewoon niet zo'n enorme investering die ze willen terugverdienen, enkel een kleine verbetering van de 5xxxx serie.
Het is denk ik eerder dat ze goedkoper willen zijn dan de concurrentie, want als AMD alleen hun investeringen in deze product lijn zouden willen terug verdienen, zou het een zeer slecht bedrijf zijn, die ten dode zou zijn opgeschreven.
Maar het klopt dat de 6xxx nauwelijks sneller is als de 5xxx, dit komt volgens mij voornamelijk doordat ze de kaarten zuiniger hebben gemaakt en daardoor iets hogere clocksnelheid konden krijgen (hoewel ze dan wel weer meer gaan verbruiken)
Is toch niet gek? Nieuwe generatie dus krachtiger :)
weet niet hoe het met VGA kaarten is. maar over het algemeen word er met electronica geen rekening met de wisselkoersen gehouden. dus ik denk dat hij ongeveer 130 euro zal worden.
De kaart zal echt wel onder de 130e gaan, anders kan je beter een hd6850 kopen. tussen 100 en 110e lijkt mij een goede prijs, maar wordt pas echt leuk als hij onder de 100e duikt natuurlijk.
Anoniem: 80466 @ThaJehova4 april 2011 09:17
eerder 110 euro in NL omdat je er dan wel btw bij moet rekenen.
Om precies te zijn € 91,42 (EUR-USD = 1,4220 @ 9:15)
Anoniem: 303530 @th4k1ck3r4 april 2011 09:23
je vergeet de BTW, er komt dus nog 19% op.
Dan zit je al minimaal aan de 108,79. Maar het zou me verbazen als hij onder de €120 op de markt komt.
Vergeet niet dat electronica in Nederland relatief goedkoop is. Je kunt vaak wel de wisselkoers gebruiken om op ongeveer een prijs te komen.

Een voorbeeld
Sapphire HD 6850
NL: 138 euro
USA (Newegg): 175 dollar

Een prijs van 100-110 moet zeker wel mogelijk zijn. Moet wel zeggen dat het belachelijk goedkoop is. Mijn 8 maanden oude 5770 is hiermee in 1 klap stukken minder waard.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 23 juli 2024 08:38]

Ja, die plaatjes zien er inderdaad erg stil uit.
Anoniem: 215005 4 april 2011 09:25
yeuhhh nog meer kaarten..

maar waarom kopen mensen zulke budget kaarten? ik heb zelf een gainward 560TI (phanton) en ik game op 1680x1050 en een hoop spellen kan ik toch niet op max AA en max AF spelen.. dus laat staan dat je dat met deze budget kaarten kan doen..

misschien op 1280x1024 ofzo? maar zoveel mensen gamen daar niet meer op toch?.
Niet iedereen hoeft z'n spel op max settinges te spelen en daarbij heeft niet iedereen 200+ euro voor een videokaart over, zeker als je maar erg weinig gamed.

EDIT: wat Jens zegt ja :P

[Reactie gewijzigd door conara op 23 juli 2024 08:38]

Anoniem: 215005 @conara4 april 2011 09:36
dan zal het wel door mijn manier van gamen komen maar ik vind wel dat je een spel moet spelen zoals het bedoeld is.. anders speel je zo met de gedachte dat het mooier kon en dat je details mist..
Die mening is niet iedereen toegedaan.

Niet iedereen wil >€400,- betalen voor een top-notch grafische kaart. Er zijn mensen met genoeg geld op de bank voor een Aston Martin, maar kiezen toch liever een Suzuki Swift omdat ze geen behoefte hebben aan het duurdere model. Zo is het ook met gamen. Sommige mensen doen het fanatiek, sommige mensen doen het bijdetijds. Sommigen hebben er veel geld voor over en sommige nemen genoegen met minder.
Er zijn niet zoveel spellen die bedoeld zijn als grafische benchmark hoor ;)
Oh daar heb ik geen last van hoor. Ik hoef geen honderden euro's aan grafische kaarten uit te geven om daar mijn eigenwaarde uit te halen (het kunnen posten van specs bij nieuwsberichten) en om maar te kunnen genieten van spellen.

Ik heb een 4850, die heb ik voor een klein bedrag gekocht en die voldoet nu nog prima. Zo'n kaart als de 6790 is voor mij een interessante kaart, ik ga geen honderden euro's uitgeven aan iets wat over een jaar alweer keihard verouderd is, ik koop liever budget kaarten zodat ik gewoon op aardig detail kan spelen (medium is prima) zonder al m'n geld kwijt te zijn aan een pc.
Sowieso vind ik juist dit soort kaarten (als de 6790, de 6850 en in de vorige generaties bijvoorbeeld de 4850) de meest nuttige kaarten. Als je spellen gewoon op high zet maar AA en AF uit laat geven dit soort kaarten de meeste FPS/$.

Sommige nog net wat goedkopere kaarten (x5xx serie van AMD) doen misschien nu nog wel goed mee, maar spellen die over 3 jaar gemaakt worden zullen over het algemeen genomen nog vrij redelijk draaien op dit soort hogere-mid range gebied.

Verder is E150,- wel een leuke prijs voor een videokaart, met zo'n prijs voor een kaart kun je een bijpassende computer bouwen voor rond de E550,-
Deze kaart zit wel in de mogelijkheden voor mijn upgrade,
en ik vermoed er weer 4 tot 6 jaar mee te doen.

Spellen die ik speel zijn dan ook niet echt zwaar, Unreal Tournament 2004 en OpenTTD
punt is alleen dat mijn huidige videokaart kuren begint te krijgen.

ook wil ik afentoe wel eens een moderne game proberen te spelen, maar als ik dat maar op de native resolutie van mn scherm kan doen, vind ik de rest wel prima.

Dus ik denk dat ik wel kan bevestigen dat er een markt is voor deze kaarten.
Ik weet niet hoe krachtig de 560 is, maar ik heb een 5770 en ik draai bijna alles maximaal op 1920x1080 (zelfs crysis 2 draait hier bijna op zijn max) .

En deze kaart is krachtiger dan mijn 5770 en hiermee kun je dus voor een budget-kaart bizar veel performance halen.

Edit: ik lees ergens dat de 560 veel krachtiger is dan de 5770. Bizar hoe weinig performance jij haalt. Misschie je drivers eens checken.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 23 juli 2024 08:38]

dan heb jij geen AA oid aan staan, want dat hakt er in op de HD5770
ik heb het altijd aanstaan.
heb hier een HD 6870 voor 140E hiermee kan ik toch alles op high draaien.
Ik snap eigenlijk ook niet waarom er weer een tussen komt te zitten.
De hd 5770 voldoet toch ook? waarom gaan ze dan een kaart uitbrengen die net iets beter presteerd en ook nog goedkoper is? dan blijf je toch met al die andere kaarten zitten.

En voor 40 euro wist ik het wel dan ging ik toch echt voor de hd 6870.
Met de jouwes ben je wel even wat langer klaar, dat is je voordeel tov de 5770, die gaat games die over een jaartje komen al niet meer lekker pakken.
EUh.. Jawel? Niet iedereen met een videokaart is gelijk een fanatiek gamer. Ik hoef echt niet op 1680 x ... te spelen. Zo zullen er nog legio mensen meer zijn. De verdeling low profile, medium- en high eind bestaat toch ook altijd al?
maar waarom kopen mensen zulke budget kaarten? ik heb zelf een gainward 560TI (phanton) en ik game op 1680x1050 en een hoop spellen kan ik toch niet op max AA en max AF spelen.. dus laat staan dat je dat met deze budget kaarten kan doen..
Laag verbruik is een goede reden. Als je slechts occasioneel een game speelt heb je niet meer nodig. Mensen klagen altijd over het energieverbruik van topkaarten, wel voor deze mensen bestaan deze kaarten.
Het is ook helemaal niet de bedoeling dat je max AA gebruikt... wat moet je nou met 16x AA 8)7 . Als je een goede monitor hebt dan is het verschil tussen 2x en 4x AA al lastig te zien.'

Daarbij zijn er ook genoeg gebruikers waarbij de cpu de bottleneck vormt en een kaart zoals een 560 geen zin vormt. Dan is er ook nog de groep gebruikers die naar prijs/prestatie kijkt en dan is een 460 (768 mb en de 1024mb hawk) toch echt de betere keuze...
waarom zou je in godsnaam een kaart kopen van 150 euro of meer???

Ik ben opzoek naar ene opvolger voor mijn HD 4850...iemand enig idee of deze in de buurt komt?
Als ik een PC bouw doe ik dat om tenminste 4 jaar vooruit te kunnen.
200+ euro is voor mij echt het minima voor een videokaart.
Dat is mooi voor jou, maar er zijn genoeg mensen die prima vooruit kunnen met een tragere en goedkopere videokaart. Ik heb een aantal jaren geleden een HD4670 gekocht voor een mooie prijs, en die voldoet nu nog altijd meer dan genoeg voor mijn gebruik. Niet iedereen is een die hard gamer die altijd de laatste spelletjes op hoogste detail wil kunnen spelen op een scherm met hoge resolutie. Of beter gezegd: ik zou het wel willen, maar ik heb er het geld niet voor over :)

Als een goedkopere kaart dan prima voldoet, waarom zou iedereen dan €200+ moeten uitgeven aan een videokaart? Wees blij dat je de keuze hebt om de kaart te kopen die aan jouw eisen en budget voldoet.
2de hans ;) je kan 5870's vinden voor 175 of minder..
nieuw is die er al voor 180 net toevallig op alternate.nl gezien de 5870 van sapphire
Deze kaart is krachtiger dan de 5770 en de 5770 staat qua performance gelijk aan de 4870.
Ik ben gegaan voor een GTX 460, die kan je nu voor 125 euro kopen. Is een stuk sneller dan de 4850.
max AA en max AF
There's your answer. Niet iedereen heeft die behoefte. Ik heb nu een HD5750, maar achteraf vind ik hem duurkoop...
een beetje offtopic, maar waarom ben je niet voor een gewone GTX560 ti gegaan? voor €50 minder had je een normale versie. en aangezien je op 1680x1050 gamed, merk je toch niets van de 2GB aan geheugen.

dan maar weer ontopic:
Leuke budgetkaart, allen raar dat het aan pcie voedingkabels verschilt per merk.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 367950 op 23 juli 2024 08:38]

omdat ik een zwakke plek heb voor gainward, omdat ik een ECHT stille kaart wilde hebben, en het is gewoon een mooie kaart met speciaal design.

en hij klokt goed over, ik draai op 990/2490 stabiel en niet eens max overvlokt..

en de kaart is ook nog eens koel.. na 3 uur gamen is die max 73 graden..
Je hebt dan neem ik aan ook een spiegeltje onder je kaart hangen zodat je door de glazen zijkant van je kast het speciale design kunt bewonderen?
Anoniem: 215005 @mjtdevries5 april 2011 09:17
ik vind design ook belangrijk so sue me.. en wil je je niet grappige sarcasme bij je houden?..

ieder zijn eigen smaak...
Veel mensen hebben een 1440x900 monitor en/of spelen geen Crysis en Metro 2033, dan is een HD 6970 precies goed.
hmm apart. ik heb een HD 5770 en ik speel al mijn spellen op het max AA/AF op 1920 x 1080 met een fps van 60. Hogere fps maakt toch geen klap uit, refresh rate van de doorsnee monitor is ook ronde de 60 Hz.
Ik prefereer juist vaak low settings, minder detail, maar betere gameplay voor een FPS ;)
Maar wel een 3d kaart die de game sowieso trekt, dus dit lijkt voor mij een goede optie!

[Reactie gewijzigd door keanu_ op 23 juli 2024 08:38]

Nog een reden waarom ik best accoord ben met Crysis 2 met zijn drie standen-politiek: Door te tweaken kunnen mensen een voordeel hebben op visueel gebied ten opzichte van mensen die hem wel vol uit draaien. Iedereen kan het, niet iedereen doet het. Bovendien ben ik sterk van mening dat je een spel moet spelen zoals het gemaakt is, niet hoe jij het meeste voordeel behaalt.
hmm, het lijkt me wel een mooie opvolger van de 5770. Als in je budget geen 6850 past, zou ik deze nemen. hoef je ook geen extra geld uit te geven aan een moederbord met twee PCI-e slots.

edit: stom van me, voor een 6850 heb je geen twee slots nodig op je mb, alleen in je kast..

[Reactie gewijzigd door Egocentrix op 23 juli 2024 08:38]

Voor deze 6790 ook 2 slots ruimte hoor.
Heb momenteel ook de Asus 5770, dit zal denk ik wel een mooie opvolger worden.
Nee joh, daar schiet je toch niet veel mee op, haal dan minimaal een GTX 560.
ben benieuwd wat ze in Crossfire gaan opleveren qua performance.
Nochtans een hele leuke kaart als hij rond de 100 euro gaat kosten zeker als hij qua performance gelijk/beter is aan de 5770.
Anoniem: 319498 4 april 2011 10:50
Leuke kaarten, alleen een beetje te lomp met die behuizing er omheen:).
Dat pas niet in mijn kast, mijn 5770 wilde ook maar net :9 in me kast en die heb er geen plastic behuizing omheen. Wat mij betreft beter lijk, geen ongewenste stof in hoekjes blijft zitten. :*)

koste van die kaarten schat ik zo tussen de € 120 en de € 180
Hou zou deze tegenover de HD6850 gaan presteren? Wel raar, wat ik hier uit op kan maken is dat ze types met 2 PCI-e connectors gaan uitbrengen. Terwijl de HD6850 overal met 1 wordt uitgebracht? Is de 6790 dan sneller of langzamer?
ik ben eigenlijk opzoek naar een kaart waar ik zo veel mogelijk monitoren op kan aansluiten.
maar waar ik ook nog een beetje redelijk op kan gamen.
ik zit veel te Traden op de beurs, en heb eigenlijk aan 2 schermen niet genoeg.
maar ik vind het ook leuk om zo nu en dan te gamen.
heb nu een AMD HD 4850 er in zitten maar die begint toch te langzaam te worden.

[Reactie gewijzigd door FreakGIB op 23 juli 2024 08:38]

ik zou eens naar deze kaart kijken!!

moet genoeg zijn om een klein professioneel beursbedrijfje mee te beginnen met het aantal schermen die je hierop kan aansluiten hehe...

Powercolor hd5970 12 display ports

[Reactie gewijzigd door TweakerXs op 23 juli 2024 08:38]

Is dit nou een open vraag voor suggesties? Of doel je erop dat de 6790 hiervoor geschikt is?
Ben ik nou heel dom? de 69xx reeks is toch het nieuwste?
dom niet, maar lezen is blijkbaar moeilijker :9

Ik denk dat deze kaarten wel potentieel hebben in het lagere mid-range segment. Mensen die sporadisch is een spelletje spelen en er niet teveel geld aan willen spenderen, zullen blij zijn met deze kaart :Y)
Heel dom van mij dus, niet goed gelezen. Midden segment dus. Van de week namelijk een nieuwe pc besteld, met een 6950, dus ik dacht dat ik al een domme fout had gemaakt.
Dit lijkt me wel een mooie update voor mijn Sapphire HD 5670. Ook al komt de 6790 uit het ietwat goedkopere segment zal hij betere prestaties neerzetten op 1680*1050 dan nu neem ik aan?
Anoniem: 276318 @SanderH_4 april 2011 17:24
Ja: 5670 < 5750 < 5770 < 6790. Het verschil zal best groot zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.