Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Mips is van plan om in het najaar twee nieuwe 64bit-cpu-kernen te introduceren. Chipfabrikanten kunnen de kernen gebruiken als bouwsteen voor processors. De nieuwe Prodigy-familie krijgt onder meer ondersteuning voor multithreading.

Mips Prodigy 64bitDe Prodigy-lijn, die de huidige 32K-lijn van 32bit-kernen moet opvolgen, bestaat volgens EETimes in ieder geval uit een singlecoreversie die aan een thread tegelijk kan werken en een multiprocessor die minstens twee instructies per klokcyclus kan uitvoeren. Deze laatste variant zou in staat zijn om minstens vier threads per kern in de lucht te houden. Mips heeft nog geen testversies van de chips klaar. De eerste Prodigy-samples zouden begin 2012 beschikbaar komen.

Mips mikt met zijn nieuwe 64bit-processorfamilie op de Cortex-A15-core van ARM, die in september 2010 aangekondigd werd. Deze laatste is echter nog geen 64bit-ontwerp en heeft geen ondersteuning voor multithreading. Nvidia werkt momenteel aan een nieuwe processorarchitectuur op basis van de ARM-instructieset. De projectnaam hiervoor is Denver. Het gaat naar verluidt om een 64bit-ontwerp, zodat de nieuwe chip ook gebruikt kan worden in onder meer servers en supercomputers. Ook zou Denver ondersteuning hebben voor multithreading.

Naast het project van Nvidia zou ook ARM zelf aangespoord worden om met een eigen 64bit-implementatie van de ARM-architectuur te komen. Zo zou chipfabrikant Marvell een 64bit-ARM-kern willen gebruiken om chips voor servers en snelle netwerkapparatuur te maken.

Mips heeft in het verleden al 64bit-processors uitgebracht, waaronder de R4000-processor en de Mips64 5K-kern voor embedded toepassingen. Het bedrijf geeft licenties voor zijn 64bit-architectuur uit aan onder meer Cavium Networks en NetLogic. Cavium ontwikkelt al sinds acht jaar Mips-kernen voor gebruik in netwerkapparatuur en sommige Mips-cores van Cavium kunnen al twee instructies per klokcyclus verwerken. Cavium zegt zijn eigen processorfamilie verder te ontwikkelen en zal waarschijnlijk geen gebruikmaken van de Prodigy-kernen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

MIPS SoC's worden veel gebruikt in mediaspelers en settop boxes, oa de bekende Realtek, Sigma en Broadcom modellen. Maar ik had altijd begrepen dat ze voor mobiel gebruik niet zo mega interessant waren tov ARMs door het iets hogere stroomverbruik, is dat nog steeds zo?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 maart 2011 16:02]

Lijkt me vreemd omdat MIPS ook een RISC architectuur heeft wat er voor zorgt dat er minder chip-oppervlak en dus indirect minder vermogen nodig is.

Misschien dat MIPS minder ondersteuning geeft voor telecom-achtige peripherals in hun chips dan bijvoorbeeld ARM?
Tsja, welke architectuur is anno 2011 niet onderhuids RISC?
Tsja, welke architectuur is anno 2011 niet onderhuids RISC?
De volgende CPU's zijn RISCs.
Well known RISC families include DEC Alpha, AMD 29k, ARC, ARM, Atmel AVR, MIPS, PA-RISC, Power (including PowerPC), SuperH, and SPARC.
De Itanium is geen RISC, het is een EPIC specifiek een VLIW.
Of de Elbrus die ook een EPIC was/is?

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 28 maart 2011 16:28]

Dat weet ik ook wel - zelfs x86 is tegenwoordig onderhuids RISC geworden. Er zijn tegenwoordig eigenlijk geen pure CISC cpu's meer.

edit: dat bedoelde ik juist - met het floppen van Itanium zijn er eigenlijk geen non-RISC cpu's meer met noemenswaardig commercieel succes.

RISC heeft weinig te maken met hoe zuinig een architectuur is - denk bv aan PowerPC, berucht om zijn nogal heethoofdige cpu's.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 maart 2011 17:58]

Maar ik had altijd begrepen dat ze voor mobiel gebruik niet zo mega interessant waren tov ARMs door het iets hogere stroomverbruik, is dat nog steeds zo?
Volgens mij is dat niet het geval. De PSP heeft ook een MIPS. Alleen loopt deze behoorlijk achter ivm het ontbreken van de MMU. Waardoor een multiuser systeem zo goed als onmogelijk is.

De Longson is ook een 64bits MIPS processor.
Da's toch niet zo'n probleem - hoeveel telefoons/tablets worden multi-user gebruikt?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 maart 2011 16:19]

Da's toch niet zo'n probleem - hoeveel telefoons/tablets worden multi-user gebruikt?
Als je een multi user OS draait heb je een MMU nodig of je moet kunst en vliegwerk uithalen. Zoals via ucLinux gedaan is.
The Linux/Microcontroller project is a port of Linux to systems without a Memory Management Unit (MMU).
Android, iOS, MeeGO en Meamo zijn multi user OSen "standaard" Linux en OSX, die een MMU nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 28 maart 2011 16:41]

Thnx :P ik zat al een beetje te twijfelen waar deze procs naast netwerk apparatuur nog wordt gebruikt
De PSP1 had een MIPS processor.
PS1 en PS2 ook. (PS3 is een PPC)
minstens twee instructies per klokcyclus kan uitvoeren
Dit heeft niet zozeer met MT te maken en kan ook prima gedaan worden op een single-threaded architecture. De meeste processoren ondersteunen immers ook sub-cycle instructies die in de helft of een kwart van de tijd uitgevoerd worden.
betekent 'in een kwart van de tijd' ook dat het meerdere dingen tegelijk kan doen? dit is immers wel een verschil
Nee, er worden meerdere dingen, sequentieel, binnen een clocktick uitgevoerd. Bij MT zou je eerder kunnen zeggen dat er meerder clockticks in parallel worden gedaan.
MIPS heeft juist het pipelining principe geintroduceerd, waarmee je meerdere instructies tegelijk in-flight hebt, en dus een IPC >1 kan krijgen. Dus inderdaad heeft dat niet zoveel met CMT/SMT te maken.
MIPS heeft juist het pipelining principe geintroduceerd, waarmee je meerdere instructies tegelijk in-flight hebt, en dus een IPC >1 kan krijgen.
Pipelining zelve zorgt niet voor meer dan één instructie per clockcyclus. Er wordt aan verschillende stappen tegelijk gewerkt, maar per pijplijn wordt maximaal slechts één instructie per klokcyclus gestart/beëindigd.

Superscalaire uitvoering daarentegen voorziet meerdere pijplijnen en dus kan de IPC hoger dan één worden.
Das netjes nog even we kunnen op tablets video bewerken als het zo doorgaat.
Dat zie ik niet snel gebeuren.
voor een beetje video bewerken wil je toch graag een toetsenbord ed.
Dat ligt geheel aan de interface van de applicatie en aan de tablet zelf (USB aansluitingen voor muis en toetsenbord is dan uiteraard handig).

Ik verwacht dan ook geen Adobe After Effects CS5 op een iPad(3), maar een lite versie ervan zou geen kwaad kunnen.
Zullen er toch eerst tablets met een Mips processor moeten komen.
Dat kan je toch al? Voor de iPad2 heb je iMovie. Het is geen Final Cut Pro maar toch het is videobewerking.
Heel veel routers zijn gebaseerd op mips, omdat oa broadcom op grote schaal word gebruikt.
Aangezien routers meer op een NAS beginnen te lijken en zelfs soms een server kan het best handig zijn om een beetje meer power te hebben :)
Mips vind ik persoonlijk wel lekker werken, al heb ik het gevoel dat ARM toch wat harder bezig is. Ik heb echter nooit echt met de "multimedia variant" kennis gemaakt :P

[Reactie gewijzigd door wootah op 28 maart 2011 18:24]

Mips heeft in het verleden al 64bit-processors uitgebracht, waaronder de R4000-processor uit 2001
Ik denk met weemoed terug aan mijn Indigo... Wat een heerlijke snelle bak was dat!
In de tijd dat SGI (Silicon Graphics) nog een grote speler was en MIPS processors gebruikten. Wat een retesnelle systemen waren dat voor 3Dspul. _/-\o_
Maar ja, dat was meer te danken aan de kwaliteit van de video-kaarten, dan de processor op zich, en met de opkomst van de serieuze kaarten voor de PC stapten veel klanten over.

'k Heb thuis nog een Indy, een Indigo2 (R4400), en een dual Origin 200 2x(2xR10000), ik hielp een tijdje een vriend die de support deed voor ICEM DDN, een pakket dat aanvankelijk alleen op SGI liep, maar door de beroerde support na een aantal overnames stapten klanten niet alleen over naar een PC-platform, maar ook naar andere pakketten.
Heb ik nog mee gewerkt (Indy2).
Ongelooflijke prestaties in die tijd.
In de tijd dat SGI (Silicon Graphics) nog een grote speler was en MIPS processors gebruikten.
Niet alleen gebruikten. Ze waren zelfs eigenaar van MIPS Technologies.
1992: SGI acquires MIPS Computer Systems. Transform it into internal MIPS Group, and then incorporates and renames it to MIPS Technologies, Inc. (a wholly owned subsidiary of SGI)
Lol, er zit/zat? een afgeleide van deze CPU in de PSP. Tijd gaat wel heel hard soms.
The PSP uses two 333 MHz MIPS32 R4000-based CPUs, a GPU with 2 MB onboard VRAM running at 166 MHz, and includes 32 MB main RAM and 4 MB embedded DRAM in total
[edit] Blijkbaar ook in de N64
A derivative of this microprocessor, the NEC VR4300, was used in the Nintendo 64 game console

[Reactie gewijzigd door MeNTaL_TO op 28 maart 2011 16:25]

Ook in de Playstation2 zat een 64 bit MIPS RISC op 294 Mhz. Ze waren nogal populair voor spelcomputers in die tijd :)
R4000 uit 2001? Die stamt al uit 1991 (zie http://en.wikipedia.org/wiki/R4000).

[Reactie gewijzigd door TGEN op 28 maart 2011 16:07]

Zijn er noemenswaardige verschillen tussen MIPS en ARM (als instructiesetarchitectuur)? Of komt het uiteindelijk neer op het interne ontwerp van de chips welke het snelst is?

[Reactie gewijzigd door c0d1f1ed op 29 maart 2011 07:51]

Ik las de titel te snel en zag 64 cores. Was het maar zo :o