Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties

Apple heeft de Japanse lancering van de iPad 2 uitgesteld. Aanleiding is de aardbeving die het land afgelopen vrijdag trof; mogelijk vindt het bedrijf een lancering ongepast. De lancering stond voor 25 maart op de rol.

De uitgestelde lancering van de iPad 2 in Japan heeft niets met tekorten aan onderdelen te maken, meldt Reuters. Het bedrijf geeft enkel aan de lancering uit te stellen, nu 'het land en onze medewerkers herstellen van de ramp'. Mogelijk vindt het bedrijf een lancering zo kort na de aardbeving en de daaropvolgende tsunami ongepast. Apples tablet zou op 25 maart in Japan worden gelanceerd.

Voor zover bekend gaat de release van Apples tablet op die datum in Nederland en België nog gewoon door. Eerder werd in Japan onder meer de release van MotorStorm: Apocalypse uitgesteld. Dat spel speelt zich af in een stad die door een aardbeving wordt verwoest. Ook in het Verenigd Koninkrijk verschijnt dat spel later in de schappen, maar de Nederlandse release gaat door; de game is al gedistribueerd naar de winkels. Wel wordt de marketingcampagne 'zoveel mogelijk' stilgelegd, meldt Gamer.nl.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (112)

Moet je dit eens lezen link , de iStores in Japan schijnen enorm te helpen bij het onderhouden van communicatie met familie en vrienden. Ook schijnt Apple daar persoonlijk pols hoogte te hebben genomen van het welzijn van haar personeel.
Mooi om te lezen hoe het personeel helpt bij deze tragische gebeurtenis.
Het zou ik ook wel heel erg aso zijn om in een rampgebied mensen uit je winkel te zetten die hun familie willen mailen dat ze nog leven...
Laat ik ook maar even van de gelegenheid gebruik maken om even aan te geven dat Apple qua Japan niet alleen denkt aan tegenvallende verkopen, maar ook aan de mensen ter plekke. Dit is een email die ik vond op het weblog van Kevin Rose (de oprichter van Digg) van een medewerker van een Apple store in Japan (waarschuwing: dit is nogal een lang verhaal, dus bookmark deze reactie als je nog flink wat belangrijke dingen te doen hebt of haal nu even snel een kop koffie want het is zeker de moeite waard om helemaal door te lezen) die aantoont dat Apple op dit moment niet zo zeer bezig is met het verkopen van producten in Japan, maar vooral bezig is om onder andere slachtoffers van de ramp contact te laten maken met familie en de medewerkers op wat voor manier dan ook te ondersteunen:
Dear Alex L, David, & Kevin,
Hi this is XXXXX in Japan. As you all must have heard, the 5th largest earthquake in recorded history hit us on Friday, 2:30pm Japan Time. As Alex often says on TWiM, stories on the ground are often quite different from the stories in the news, and there is a tech story that I'd really like to tell: the story of Apple Inc in Japan.

Full disclosure: I work at Apple at one of its stores in Japan. The earthquake hit while I was working on the first floor of one of their stores. As the entire building swayed, the staff calmly led people from the top 5 floors down to the first floor, and under the ridiculously strong wooden tables that hold up the display computers.

7 hours and 118 aftershocks later, the store was still open. Why? Because with the phone and train lines down, taxis stopped, and millions of people stuck in the Tokyo shopping district scared, with no access to television, hundreds of people were swarming into Apple stores to watch the news on USTREAM and contact their families via Twitter, Facebook, and email. The young did it on their mobile devices, while the old clustered around the macs. There were even some Android users there. (There are almost no free wifi spots in Japan besides Apple stores, so even Android users often come to the stores.)

You know how in disaster movies, people on the street gather around electronic shops that have TVs in the display windows so they can stay informed with what is going on? In this digital age, that's what the Tokyo Apple stores became. Staff brought out surge protectors and extension cords with 10s of iOS device adapters so people could charge their phones & pads and contact their loved ones. Even after we finally had to close 10pm, crowds of people huddled in front of our stores to use the wifi into the night, as it was still the only way to get access to the outside world.

Anyway, I mention this not because I work at Apple now, or because I'm an admitted fanboy, but because I'm genuinely proud of the Apple Japan staff and their willingness to stay open to help people that day. And I'm also impressed with the way Apple's products (and yes, Google's, Twitter's, and Facebook's) helped them that day. Even after we had to close, many of the staff stayed outside the store to fixing iphones and teaching people how to contact family or stay informed via wifi.

TWiM, TWiT and Rev3 have talked about the power of tech & the cloud during the recent global events, so I wanted to let you know of one more example during the Great Tohoku Earthquake in Japan.

Sincerely,

XXXXX
Great Tohoku Earthquake Survivor 2011

----- UPDATE: -----

As of the writing of this, another nuclear plant just had an explosion so I will keep the 2nd half of the story as brief as possible as I may need to evacuate soon (weak smile).

A quick list of kind things Apple did after we closed:

1. Because the trains and phones were down, almost everyone who worked in Tokyo was stranded deep in the city. All the hotels were booked, the roads were jammed, so hundreds of people were instantly homeless. Apple told all of their staff - Retail AND Corporate - that they could go sleep at the Apple stores. The Senior managers at the stores had been notified earlier and unbeknownst to us, had gone out to stock up on food and drinks after the very first quake hit.

This was a godsend because by 11pm (118 aftershocks later) all food and drinks were sold out at every store within walking distance. And when I say walking distance, I mean 3-4 hours of walking distance. (Tokyo is a big city.)

Letting not just Retail but corporate staff sleep at the Apple stores was genius because:

1a. The corporate offices are in skyscrapers with over 50 flights of stairs. With all elevators in Japan shutdown, this was a nightmare.

1b. The Retail stores were the only areas where WE controlled the buildings, from top to bottom, so we could monitor, fix, and maintain the back-up power, networks, and heating ourselves.

1c. Ubiquitous wifi and Facetime devices gave us a lifeline to our families and the rest of the world. Facetime turned out to be MUCH more stable than Skype (And I'm a Skype fanboy!)

1d. With theater rooms and breakrooms designed for 150+ people, the Apple stores were the most comfortable places to be and to sleep. Much more comfortable than sleeping on the street on a cold March night.

2. Once staff let their families know that they were not only safe but how comfortable we were (break room refridgerators stocked with food and drink, etc), family members began asking if they could stay at the Apple stores as well. Of course Apple said yes. One business team member's stranded mother walked 3.5 hours to be with her daughter at the store. When she arrived, the Apple store staff gave her a standing ovation ("Warm Welcome") like they do for customers during a new launch.

3. The head of Apple International HR and of Japan Retail happened to be in Japan that week. Both came and spent the night with us in the stores and told everyone that if anyone wanted to try their luck getting home on their own, Apple would pay for any food, drink, or transportation fees that that person incurred on the way. "Your safety is most important."

If, on their way home the staff member realized they couldn't make it, but they found an open hotel, Apple would pay for it. Since many people lived 2-3 hours away, this ended up meaning 11 hour walks home, $300 taxi fares, and $800 hotel rooms (only the luxury hotels had vacancies). Executives from Cupertino and London Facetimed with us, letting us know not to worry, they supported us, and that they would write off on it all.

4. We continued to open our doors to stranded people on the street fixing iphones, selling battery packs, or simply teaching people how to get streaming news on their smart-phones until 3am in the morning. ;)

And lastly, as I write this now 3 days later, even though the Japanese government says everything is fine, nuclear plants continue to explode. And we still haven't even gotten the 7pt aftershock that is predicted to come this week, nor the nuclear/acid rain that is predicted to fall within the next 3 days. I hate to say this, but things may only get worse before they get better.

I've been calling my girlfriend at work, asking her to come home, but because the Tokyo government hasn't said anything, her company won't let her leave. On the other hand, my manager at Apple called me to let me know that Apple will support any decision I make regarding leaving the country or the area, and that a job will still be waiting for me if I decide to come back.

That is why I am a fanboy. Ack! Sorry, that wasn't brief at all!

Thanks for reading!

XXXXX
Wat mij betreft petje af en veel respect dus voor Apple van mijn kant; Na het lezen van dit soort verhalen ben ik in ieder geval stiekem ook wel een beetje trots dat ik Apple fan (gn fanboy) en eigenaar ben.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 16 maart 2011 08:42]

Waarschijnlijk denken ze alleen aan de tegenvallende verkopen als ze hem nu uit zouden brengen.
Apple leeft meer mee met de Japanners dan je denkt hoor. Apple zorgt voor gratis WiFi (ook 's nachts), stroom en onderdak. Ik raad je aan om deze mail te lezen: http://kevinrose.com/blog...he-tohoku-earthquake.html
Gratis WiFi bij Apple...? Ik neem aan dat er meer vraag is naar eten, drinken, onderdak enz.
Voor gratis WiFi kunnen die mensen ook naar de Mac.
Gratis WiFi bij Apple...? Ik neem aan dat er meer vraag is naar eten, drinken, onderdak enz.
Voor gratis WiFi kunnen die mensen ook naar de Mac.
Toevallig hebben mensen elkaar weer terug weten te vinden door elkaar via twitter berichtjes te sturen na die aardbeving. Dat waren Nederlanders die daar op vakantie waren en elkaar kwijtraakten in de chaos na de aardbeving. Telefonie werkte niet, maar internet af en toe wel.

Daarom is internet access heel belangerijk.
Waarschijnlijk denken ze alleen aan de tegenvallende verkopen als ze hem nu uit zouden brengen.
Ja want een menselijke reden is niet mogelijk ? :?

'Het land en onze medewerkers herstellen van de ramp' staat in het bericht. Ze hebben dus ook werknemers die er mee te maken hebben.

update @onder en boven: Onvoorstelbaar hoe de negatieve benadering altijd de boventoon voert. Het is nooit goed. Als ze wl zouden lanceren was het ongepast uit gebrek aan respect. Als ze niet lanceren uit respect, dan zijn dat valse motieven. Als ze niets zouden zeggen en niet lanceren, zou het deel van japan wat gewoon doorgaat met leven (ja, dat is er ook) ook vraagtekens hebben.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 15 maart 2011 22:30]

Alleen is er nog helemaal geen sprake van herstellen. Erg voorbarig om dat zo te stellen.
Misplaatst optimisme.
Ik geloof ook niet dat Apple dit doet vanuit humaan oogpunt. Ik word er ook best onpasselijk van te zien hoe er al puur economisch wordt gereageerd in de wereld. Elke aandacht voor de beurzen is wat mij betreft teveel.

Een bedrijf dat direct afh. is van Japan kan zich bezorgd uiten over zijn toekomst. Dat mag. Alles wat indirect betrokken is bij Japan....back off. Niet klagen over de rug van zoveel gedupeerden.
Het best zou Apple zich gewoon stil houden wb de release van hun nieuwste gadget. Dat toont meer respect imho.
Man, hoe arrogant je een bedrijf ook kunt vinden, daar werken ook mensen die humane beslissingen nemen hoor.

Moest je ergens weten waarover je praat zou je ook weten dat de Apple stores in Tokyo momenteel vooral gebruikt worden door Japanners die niet direct naar huis kunnen, zonder elektriciteit en internet gevallen zijn om hun GSM's en dergelijke op te laden en vanop de mac's in de winkels contact proberen leggen met hun familieleden en de buitenwereld.

Dan in zo'n klimaat een nieuwe product lanceren met klappende medewerkers in iedere store wil Apple gewoon niet doen. Wat een volkomen menselijke beslissing is.
nee niet menselijk. Niemand kooopt die dingen gewoon niet nu. als iedereen in japan er nu om zou schreeuwen dan zou hij echt wel gelanceerd worden hoor. oh hoe naief kan je zijn..
Elk verstandig bedrijf neemt het standpunt waarvan het denkt het meest te kunnen profiteren. Dat zal ik Apple dus ook niet kwalijk nemen, evenmin de vele Japanse bedrijven die zogenaamd uit respect de deur een tijdje sluiten.

En zo hoor het toch ook te werken? Wij hebben het geld dat de bedrijven graag willen hebben en bepalen dus hoe zij zich gedragen.
Ik denk niet dat dit uitmaakt: je koop hem of je koopt hem niet.

De lanceerdatum doet er dan toch niet toe?
Ze zullen er waarschijnlijk door de problemen wel minder verkopen (mensen moeten de schade betalen, en houden minder over voor luxe artikelen).

Stel dat ze hem wel gewoon de 25e lanceren, dan kunnen die mensen die hem niet meer kunnen betalen toch ook gewoon zelf een half jaar wachten?
Of is zo'n product voor fanboys niet meer interessant als ze hem niet als een van de eerste hebben?
natuurlijk denken ze wel aan tegenvallende verkopen, heb je Tokyo niet gezien op tv? Daar is bijna niemand meer, steeds meer mensen moeten evacueren voor die kerncentrale. Dan ga je niet ff snel naar een Apple winkel om een iPad te kopen, die mensen hebben op dit moment echt wel andere dingen aan hun hoofd.

En de mensen in het gebied waar de tsunami is geweest kopen helemaal geen ipads meer omdat die eerst maar eens een normaal onderdak moeten vinden..
Waarschijnlijk denken ze alleen aan de tegenvallende verkopen als ze hem nu uit zouden brengen.
Je hebt duidelijk geen enkel inzicht in de cultuur van een Amerikaanse multinational, dit moet zowat de meest idiote opmerking ooit zijn hier.

Ik kan je zeggen dat na een aantal jaar voor zowel Apple als Google gewerkt te hebben, ze wel degelijk getroffen zijn door het leed wat de aardbeving veroorzaakt heeft in Japan.

Apple heeft enkele grote centra zitten in Japan, ben er nog geweest, voor hen moet het ook niet gemakkelijk zijn nu.
Je hebt zeker gelijk dat iedereen enorm meeleeft met de Japanners op dit moment. (hier in de VS in ieder geval).
Zo ook de medewerkers van de vele multinationals.

De uitstel van de lancering van een product (waar juist veel mensen in Japan op hebben zitten wachten), is wat mij betreft geen getuigenis van medeleven.

Elke persoon die ook maar een klein beetje verstand heeft van het grotere plaatje, snapt dat het lanceren van een product in een disaster-zone gedoemd is te floppen. Apple moet het heel erg van hun lanceringen hebben; In de eerste week profiteren ze optimaal van de hype die omtrent een van hun producten wordt gecreeerd. Ze zorgen voor reclames in alle tijdschriften, dagbladen, billboards, tv programma's, etc., om zo te zorgen dat iedereen weet dat die week het product gelanceerd wordt.
Dit gaat nu niet lukken in Japan, aangezien Japan nu (natuurlijk) met iets anders bezig is.

De lancering uitstellen zal Apple velen miljoenen opleveren/schelen.

Je hoeft trouwens niet meteen zo gekwetst te reageren. Het is verder niet 'erg' dat Apple de lancering uitstelt, ookal is het puur om economische redenen. Ze zijn een bedrijf, met winstmaximalisatie als doel. "Medeleven" is (jammergenoeg) niet verkoopbaar aan aandeelhouders (hoewel, goodwill wel).
Barrytjh slaat de spijker op zijn kop. Geen enkele japanner gaat nu in de rij staan voor een iPad. Dit is puur een beslissing om gezichtsverlies en dus een tegenvallende winst te voorkomen.
Nou dat valt wel mee, over een paar weken is de situatie in Tokyo weer volledig genormaliseerd (30 miljoen inwoners!). Verder zijn grote delen van het land niet geraakt door deze ramp.
Met je reactie maak je wel duidelijk dat je niets, althans maar heel weinig weet over radioactieve straling en de gevolgen daarvan.
Als het worst-case-scenario in Fukoshima I dreigt uit te komen, en daar lijkt het nu wel op, zou het nog wel eens heel lang kunnen duren voordat de situatie in het Noordelijk deel van Japan normaliseerd.
Een Tsjernobyl 2 gaat het niet worden hoor. Niet om de boel geheel te bagatelliseren, maar vooralsnog is het worst-case scenario vooral een regionaal probleem, daar gaat Tokio relatief weinig last van hebben hoor. En blijft het een worst-case scenario, er zijn genoeg andere manieren waarop het kan lopen.
Ik beweer ook niet dat het een Tsjernobyl 2 gaat worden, al is die kans de laatste dagen (uren) alleen maar groter aan het worden. Het feit dat het incident nu INES-schaal 6 heeft, moet toch wel genoeg zeggen.
Deze Ines-schaal is logaritmisch en als je dit afzet tegen de bevolkingsdichtheid, gaat dit incident in ieder geval meer directe gevolgen krijgen voor omwonenden dan in de Oekraine.
Dit is de grootste aardbeving ooit gemeten, Japan is 2.4 meter opgeschoven in totaliteit. GPS slaat op hol.
3 kerncentrales die niet meer onder controle zijn.
tsunami waarvan men nog niet weet hoeveel mensen verdwenen zijn gezien volledige en gedeeltelijke dorpen volledig zijn weggevaagd.

Japan werkt door zover het mogelijk is, maar over 3 weken is er heus nog geen herstel. Zoiets zeggen getuigd van weinig realiteitszin
De laatste grote aardbeving in 1700 veroorzaakte grote vulkaan uitbarstingen 5 weken later, ja, Japan het land van de vulkanen. De aardbeving van vandaag vond plaats onder Mount Fuji... een slapende vulkaan nabij Tokio, en de grootste van Japan.
Als die afgaat ... nou we weten nog wel de laatste in FInland toen ook Europa een week plat lag met vliegverkeer ...
Wil niet vervelend zijn maar dat was in ijsland niet finland (A)
http://www-ns.iaea.org/tech-areas/emergency/ines.asp
Woow als het 7 word, is het gedaan met de kern centrale daar.
Het is eerder: Als het gedaan is met die kerncentrale daar, wordt het een 7. ;)

Ik denk dat de situatie in Japan niet gebagatelliseerd moet worden wat betreft de mogelijke gevolgen bij een volledige meltdown plaats vindt, laat staan nog meer explosies. Japan is een zeer dichtbevolkt gebied dus het zou vele mensen treffen als het fout gaat, ookal heeft Tokyo er geen last van.

Daarnaast geeft LURHESCH juist aan dat meer natuurrampen nog niet uit te sluiten zijn. Er is daar veel seismische activiteit en er zijn veel vulkanen. Als je dat optelt bij de kerncentrales die in problemen zijn ziet het worst-case scenario er echt niet prettig uit.
Waarschijnlijk denken ze alleen aan de tegenvallende verkopen als ze hem nu uit zouden brengen.
Er zijn twee mogelijkheden:
- De reden die ze claimen is de echte reden
- De echte reden is een of ander kille, weloverwogen economische afweging
Het is nagenoeg onmogelijk om erachter te komen wat de daadwerkelijk reden is (je kunt immers niet in de hoofden van mensen kijken). Ik stel voor om ze het voordeel van de twijfel te geven. Niet alleen omdat ik nog een beetje vertrouwen in mensen heb, ook omdat het een uitermate botte belediging is die je ze daar (mogelijk/waarschijnlijk onverdiend!) naar hun hoofd slingert, zonder het minste beetje bewijs.
Ja, het doel van een bedrijf is winst maken, maar bedrijven worden nog steeds geleid door mensen en de meeste zullen niet over lijken gaan om de laatste euro winst eruit te persen.
Jemig wat triest. @Barrytjh & @mkools24
Even ad hominem .
Sorry.
Het gaat hier om een upgrade versie van een reeds bewezen product.
Ze hoeven ze niet te verkopen, er is toch wel een vraag naar, dus dat is het toch gewoon netjes om even geen release party te houden op dit moment, en gewoon eens over een maandje of 2 te kijken of de markt er klaar voor is. Wat is daar verkeerd aan?

Ja, Apple had er liever 400.000 extra verkocht op dag 1, maar als normaal bedrijf heb je ook nog zoiets als common sense.

Hoezo gezichtverlies?
Reken maar dat we bij de launch van de iPad 3 lezen, Apple heeft meer dan 20.000.000 iPad2 verkocht.
Het draait niet altijd om winst.

AT&T en Verizon bieden gratis bellen naar Japan aan tot het einde van de maand, gaan we dan ook roepen 'ach zie je wel, gewoon lekker meeliften op free publicity"
Wees blij dat iemand gewoon even netjes gedraagt, die iPad2 komt wel in Japan als het leven weer een beetje bij de oude is.

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 15 maart 2011 23:03]

Het draait om geld, geld en nog eens geld. Dat Jobs een aardige kerel is , zal best. Twijfel ik niet aan.
Het draait om image hier, daar kan elke sympathieke ziel binnen een multinational niks aan doen. Da's de synergie van elk ( groter ) bedrijf. Hoe groter, hoe meer ontmenselijkt.

De wereld draait door nog gezien? Eichmann was dus ook maar een gewoon mens bleek bij zijn proces in Israel, een deel van het raderwerk, slechts een pion. Geen godwin hoor, slechts een voorbeeld van hoe aardig mensen kunnen zijn en tegelijk hoe amoreel hun beslissingen als deel van een groot bedrijf.
Was het maar simpel.
En als ze hem wl hadden uitgebracht had je hen waarschijnlijk nog beschuldigd van gebrek aan tact? Geweldige fipo.
Zooooo... Tienduizenden doden, en jij denkt dat normale mensen denken aan tegenvallende verkopen? Doe normaal joh.

Ik vind dit niet meer dan fatsoenlijk. Het zou totaal ongepast zijn als ze het wel deden.
Net alsof de mensen die getroffen zijn over een half jaar wel een ipad 2 willen gaan kopen. Beetje naef dit.
Ik vindt het een goede zaak dat bedrijven zich aanpassen aan de situatie in Japan. Net zoals het feit dat de Final Fantasy servers down gingen.

*edit. Ik moet bijna huilen als ik lees dat mensen denken dat het hier om alleen om economische redenen gaat.Mensen zonder stroom hebben niks aan een ipad, dat klopt. Maar wat zou jij doen? Lekker gaan verkopen? Net doen alsof er niets aan de hand is? Met een ramp van zo'n grote schaal hoeven ze nog geen seconde te twijfelen over het verschepen of niet verschepen. Dat is gewoon inhumaan tegenover de Japanners. Moeten die verkopers daar net gaan doen alsof het feest is omdat de ipad uitkomt ofzo?

[Reactie gewijzigd door Huppol op 15 maart 2011 21:23]

Het gaat meer om de goodwill. De volledige gevolgen van de ramp zijn nog niet ns duidelijk en bedrijven willen waarschijnlijk voorkomen dat het lijkt dat ze nu doorgaan alsof er niets gebeurd is. Het gaat dan niet eens alleen om Japan, maar ze voorkomen op deze manier imagoschade over potentieel de hele wereld. Ook mensen niet uit Japan kunnen zich om bovenstaande reden verontwaardigd voelen.
Over een half jaar zijn in ieder geval al die 'buitenlanders' allang weer verder gegaan met hun leven en zal het ze worst wezen wat er wel of niet in Japan gebeurd (is). Ik ga er eigenlijk van uit dat ook de meeste Japanners alweer vooral bezig zijn met hun eigen leven en zich niet meer druk maken over allerlei releases omdat het ongepast zou zijn.

Ook zou een Japanse release sowieso volledig ondergesneeuwd worden en is het daarom saleswise niet verstandig om nu te releasen.

[Reactie gewijzigd door Morphix op 15 maart 2011 19:54]

Wat Barry waarschijnlijk probeert te zeggen is dat Apple dit minder uit medeleven en meer om economische en PR redenen doet, en die mening deel ik wel. Dat Apple niet zo veel om mensenlevens geeft maken ze dag op dag duidelijk door na al die zelfmoorden in de fabrieken gewoon door te gaan met slavenarbeid, met als enig verschil dat ze nu verbergen op welke locaties en met welke bedrijven dit gebeurd.

Dat het om praktische redenen heel moeilijk zou zijn om zo'n product nu te lanceren, staat imo los van het feit dat het hier om een zakelijke beslissing gaat; oftewel, als er meer geld in zou zitten om toch door te gaan met de lancering, zou Apple dat waarschijnlijk toch gedaan hebben, negatieve PR van een dergelijke aard heeft toch weinig tot geen invloed op hun doelgroep.
Voor de duidelijkheid: Apple heeft helemaal geen fabrieken, laat staan waar slavenarbeid plaats vindt. Apple besteld bij (diverse?) fabrieken zijn onderdelen, als klant/opdrachtgever. Mochten de werkomstandigheden daar zo slecht zijn, dan is dat de verantwoordelijkheid van die fabrieken en of de lokale overheid, niet Apple.
Dat deze medewerkers via de media Apple proberen verantwoordelijk te houden is, omdat het succesvol lijkt te zijn: het is een populair bedrijf wat vast niet geassocieerd wil worden met slavenarbeid. Dat is m.i. echter de zaken omkeren en zelfs misbruik maken van Apple's positie.
In eerste instantie heb je gelijk, maar er is ook iets als een morele verantwoordelijkheid. De enige reden dat Apple produceert in China is dat het goedkoop is. Daar hebben ze groot gelijk in, maar als het richting slavenarbeid gaat, dan is het verwerpelijk om daar willens en wetens mee door te gaan. Apple is een dermate grote machtsfactor dat het de mogelijkheid heeft om dit te veranderen. Het zou Apple sieren als ze zich af en toe wat menselijker zouden opstellen.

Het is de taak van de journalistiek om misstanden aan het licht te brengen. Er wordt altijd duidelijk bij verteld dat het over de fabrieken gaat waar Apple zijn productie laat uitvoeren. Daar is niets aan gelogen en dus gewoon prima journalistiek. Natuurlijk is dit nadelig voor het imago van Apple, maar dat is dan de keerzijde van de goedkope productie.

Grote bedrijven en vooral monopolisten krijgen vaak veel kritiek. Incidenten (ontbrandende iPhones, gele schermen, antenna-gate ...) worden groots gebracht omdat het scoort. Wellicht niet altijd terecht, maar daar hoort een bedrijf op die schaal mee om te kunnen gaan.

Probleem bij Apple is dat er nogal wat fanboys zijn die niets slechts voor Apple willen horen. Ik ben zelf een tevreden Apple gebruiker, maar ik zou het niet erg vinden om 5% meer te betalen als het allemaal wat menselijker was. Wat dat betreft heb ik ook meer respect voor Bill Gates dan voor Steve Jobs...
Het is wel degelijk de medeverantwoordelijkheid van Apple. Net zoals het onze eigen verantwoordelijkheid is om bijvoorbeeld te kiezen voor Max Havelaar koffie, biologische producten, etc.

Ik zeg dus niet dat we nu allemaal Max Havelaar koffie moeten gaan drinken, maar het is wel een keuze die meer gevolgen kan hebben dan alleen je eigen kopje koffie en portemonnee.

En als je die lijn doortrekt zou je er dus ook voor kunnen kiezen om geen Apple producten meer te kopen. Nogmaals, ik zeg niet dat iedereen dat moet doen, maar ga je niet verschuilen achter de keuzes van anderen eerder in de keten.
Als ik de keuze daadwerkelijk had, zoals ik inderdaad de keus heb om lekkere, goede koffie van het Max Havelaar of Rainforest Alliance te drinken, en eerlijke Tony Chocelonely te kopen (wat ik nu allebei al jaren doe O-) ) zou ik dat zeker doen. Echter, ik kan niet veranderen dat Apple, net zoals HP en Dell kun onderdelen bij dit soort fabrikanten in China bestellen. Het 'helpt' niet als ik ineens geen Apple meer zou kopen, maar een andere PC ga kopen. Echt niet. Bovendien 'wil' ik een Apple vanwege onder meer OSX. Ik heb niet de keuze om die op een andere machine te draaien, zonder rechts schending te plegen ;)

Het ging mij om het omdraaien, of het bij de verkeerde (rechts)persoon, de verantwoordelijkheid neerleggen, van de misstanden. Gokje dat de media er wel bovenop springt als de medewerkers het woord 'Apple' roepen, lijkt goed te werken.

Niet dat ik totaal niet vind dat wij als consument geen morele verantwoordelijkheid hebben, die hebben we wel degelijk. Maar die is in de realiteit niet altijd volwaardig uit te voeren of achter te gaan staan, omdat je nu eenmaal niet altijd de keuze (of de juiste macht) hebt.

Als ik een duurdere Apple met Max Havelaar keurmerk kon kopen, zou ik het mogelijk doen; kortom: de vergelijking met koffie en chocolade gaat deels mank.

@hieronder; wat heeft Bill Gates dan voor betere morele verantwoordelijkheid uitgedragen / laten zien vergeleken met Steve Jobs?
En wat maakt dat dan uit? Dat Gates 5% van zijn inkomen aan arme kinderen geeft, en Steve Jobs niet (?) Ik zie het verschil niet zo, al zou Apple alleen big $ willen verdienen en alleen aan zichzelf denken, nou ja, pech gehad. Dan maar geen maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ik ben al heel blij dat ze zo'n groene onderneming (milieu etc) lijken te zijn. Ik heb gelukkig de vrijheid om zelf geld te doneren aan goede doelen. Dat hoeft Apple niet te doen voor mij, ik wil graag dat ze prima computers en iDevices blijven maken...

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 16 maart 2011 11:32]

Dat Apple niet zo veel om mensenlevens geeft maken ze dag op dag duidelijk door na al die zelfmoorden in de fabrieken gewoon door te gaan met slavenarbeid, met als enig verschil dat ze nu verbergen op welke locaties en met welke bedrijven dit gebeurd.
Er was sprake van een paar zelfmoorden, die waarschijnlijk mede 'aangemoedigd' werden doordat het Foxconn beleid was dat de familie in zo'n geval een bak geld krijgt. Apple heeft onlangs nog een rapportage gedaan over de situatie bij hun onderaannemers (Tim Cook deed dat), en in gevallen van kinderarbeid bijvoorbeeld afscheid genomen van die partner.

Daarnaast is Foxconn net zo goed leverancier voor HP, Dell en nog wat grote merken. Apple is niet eens hun grootste klant.

Als Apple werkelijk niets zou geven om mensen (PR speelt uiteraard wel altijd een rol, wat een bedrijf ook doet), waarom kun je dan doneren via iTunes, waarbij 100% naar Japan gaat? Dat betekend dat Apple de kosten voor hun rekening neemt zoals de 5% die iedere CreditCard toko in rekening brengt.

Als je een bedrijf wilt bekritiseren, doe het dan op basis van feiten en niet op basis van onzin.
Uberhaupt is het zelfmoord percentage in Foxconn lager dan in de rest van China. Wanneer er zich een zelfmoord piek voordoet is dat een mooie kans voor sensationele berichtgeving en wat druk op de fabrikant, wat overigens best tot goede dingen kan leiden, maar in perspectief gezet was het allemaal niet zo spannend.
Walgelijke reactie van een ogenschijnlijke Apple hater.
Denk niet dat Apple fabtrieksarbeiders in China slechter behandeld dan bijvoorbeeld HP of Dell.

Ga vooraleer eens de feiten checken voordat je zulke boute uitspraken doet.
Ik denk dat er toch een bepaalde moraal op de eerste plaats komt bij Apple, Steve Jobs kennende. Hij was toch degene als groot aandeelhouder van Disney die meteen een einde maakte aan de gadgets bij McDonalds die bij grote Disney films werden meegegeven bij het eten. Hij vond dat kinderen niet moesten worden aangezet tot het eten van troep, ondanks dat er miljoenen aan werden verdiend.
Sorry, maar ik moest lachen toen ik dat stukje las...
Als Steve Jobs zo begaan is met het lot van de kinderen in de VS, waarom laat hij dan nog steeds kinderen in Derde Wereldlanden, onder ermbarmelijk omstandigheden werken?

Als hij echt een moraalridder zou zijn en het lot van kinderen zou aantrekken, dan zou hij ervoor zorgen dat zijn producten anders liet produceren. Dat zijn producten dan duurder zouden worden of zijn marge kleiner zou hem dan niet deren.

Om het geheugen een beetje op te frissen: http://tweakers.net/nieuw...ciers-flink-gestegen.html

De actie bij McD was ook gewoon een publiciteitsstunt om het doen lijken dat McD begaan is met de gezndheid van kinderen.

Hoe dan ook, ik ben ervan overtuigd dat alle andere bedrijven hetzelfde doen en dat niet specifiek iets is van Apple.

[Reactie gewijzigd door Peatsmoke op 15 maart 2011 21:34]

Als Steve Jobs zo begaan is met het lot van de kinderen in de VS, waarom laat hij dan nog steeds kinderen in Derde Wereldlanden, onder ermbarmelijk omstandigheden werken?
Kun je pakweg ook van een filantroop zeggen zoals Bill Gates. Foxcon en andere aziatische bedrijven die het niet zo nauw nemen op humaan vlak, produceren ook apparaten voor o.a Microsoft en anderen zoals Dell, Hp,... . Zou mij zelf niet verbazen tweaker zijnde dat je zelf producten bezit die door de handen zijn gegaan van mensen die werken onder heel moeilijke of zelf ontoelaatbare (naar onze normen) werkomstandigheden.

Wij hebben vanuit onze Westerse visie gemakkelijk praten. Voor die kinderen is er waarschijnlijk een heel andere realiteit. Je moet trouwens echt naief zijn te denken dat die bedrijven dag op dag kinderarbeid en dergelijke kunnen verbannen door hun gewicht te gebruiken.

Ik word een beetje misselijk dat de haat zodanig diep zit dat achter elke stap er een "evil twist" moet worden gegeven. Ik veronderstel dat Apple ook Japanners onder hun werknemers hebt die waarschijnlijk nu met andere zaken bezig zijn.

Om nog maar te zwijgen hoe je in godsnaam in dergelijke omstandigheden iPads kunt gaan distribueren... . Hadden ze het wel uitgebracht dan kreeg je op tweakers zeker kritiek dat ze enkel maar denken aan hun winsten, etc , etc.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 15 maart 2011 22:24]

Ik word een beetje misselijk dat de haat zodanig diep zit dat achter elke stap er een "evil twist" moet worden gegeven.
Dan heb je de strekking van mijn verhaal verkeerd begrepen: dit heeft niets met de persoon of het bedrijf te doen. Ieder andere multinational werkt op die manier, maar om dan te gaan zeggen dat Apple hierop een uitzondering is, dt ging me te ver!

Er zijn natuurlijk bedrijven die echt een issue maken van arbeidsomstandigheden e.d., maar in mijn opinie doen ze dat ook alleen maar om consumenten voor zich te winnen met dat argument. Zelfs bij die bedrijven zit er dus niets filantropisch achter, maar heeft het gewoon te maken met kille winstcijfers.
Als Steve Jobs zo begaan is met het lot van de kinderen in de VS, waarom laat hij dan nog steeds kinderen in Derde Wereldlanden, onder ermbarmelijk omstandigheden werken?
Dat doen de bedrijven waarmee Apple een contract afsluit. Apple heeft eerder al een leverancier vaarwel gezegt om dat soort praktijken. (en hopelijk hebben ze ook aangifte gedaan bij de Chineese autoriteiten, aangezien kinderarbeid ook daar strafbaar is).

Doe nou niet zo schijnheilig door te beweren dat Jobs of Cook daar zelf een directe hand in hebben.

Ja, het is een probleem, ja het moet opgelost worden. Maar niemand hier in het westen is bereid er ook maar 1 cent meer voor te schokken. Stelletje vrekken dat we zijn.
Sorry, maar ik moest lachen toen ik dat stukje las...
Als Steve Jobs zo begaan is met het lot van de kinderen in de VS, waarom laat hij dan nog steeds kinderen in Derde Wereldlanden, onder ermbarmelijk omstandigheden werken?
Zonder mensen als een Jobs kwamen deze kinderen om in de straten van de armoede...
Onze 'hele' economie draait op lage lonen landen en alles wat daarbij komt kijken. Economisch gezien keur ik dit ook helemaal niet af, maar om Steve Jobs af te schilderen als iemand die enig moraal op dit gebied heeft, gaat me te ver.
Juist dat denk ik dus ook apple's leidinggevende kennende..
Is echt niet het eerste bedrijf die iets uitstelt in Japan na de zeer schokkende beelden die op tv zijn te zien sinds vrijdag en het niet of wel uitbrengen van een apple product zal wel een van de meest onbelangerijke problemen zijn wat er is op dit moment.

Vindt dit eerder een schreef van aandachttrekkerij over de rug om van alle doden die daar zijn gevallen.

Had liever een steunbetuiging of financiele hulp gezien van apple richting Japan.
Wel een juiste beslissing maar de publiciteit die eraan wordt gegeven is gewoon misselijkmakend.

edit typo

[Reactie gewijzigd door Feraturion op 15 maart 2011 22:07]

Had liever een steunbetuiging of financiele hulp gezien van apple richting Japan.
Wel een juiste beslissing maar de publiciteit die eraan wordt gegeven is gewoon misselijkmakend.
Apple stelt de lancering vanwege een natuurramp uit en jij vindt het misselijkmakend? Het moet niet gekker worden |:(
Moet wel lezen he ik vindt alleen de publiciteit die er aan gegeven wordt misselijkmakend.
Apple zegt enkel van wij gaan niet lanceren. Dat het dan groots door de media wordt overgenomen (netzoals alles met Apple) daar kan apple toch niets aan doen?
Sorry hoor, maar Apple heeft een speciale donatie pagina gemaakt op iTunes waar je wat geld kan doneren aan het rode kruis... Dat is toch wel iets van een steun wrijving toch?
misschien had je dan apple moeten volgen op bijv. facebook (maar je zal wel een hater zijn). die steunbetuiging was er al na een uur.

misselijkmakend stukje van je.
Ik lees hier een hoop veronderstellingen en insinuaties. Wat een gezwets.
Japan zit in de shit, veel mensen daar hebben wel wat belangrijkers aan hun hoofd dan de iPad.
Het Amerikaanse bedrijf Apple stelt om hun moverende redenen de introductie uit.
Ik ken deze redenen niet, heb er geen oordeel over.
Ik zie wel dat de U.S. veel mankracht en materieel beschikbaar stelt om de Japanners uit de brand te helpen.
Apple doet haar best om, met welke reden dan ook, rekening te houden met de situatie in Japan en er zijn veel mensen die hier alleen maar over lopen te zeuren. Man wat erg, Apple stelt de iPad 2 uit omdat ze alleen maar winst willen maken... Grow up. Die mensen in Japan kan het geen reet schelen of die iPad 2 vandaag of morgen of volgend jaar uit komt. Er zijn daar hele ergere dingen aan de hand dan het feit of Apple wel of niet winst op hun wil maken. Natuurlijk wil Apple winst maken op de Jappen, maar laten we niet doen alsof dit puur een zakelijke beslissing is want bij Apple zitten ook gewone mensen, met gevoel. Juist alleen maar mooi dat men daar ook rekening houdt met de situatie in Japan, zo hoort het ook gewoon.
Marketingtechnisch niet verstandig om het uit te brengen. Met de aardbeving, tsunami en de kernramp(en) is de lancering van een luxe product zoals de iPad 2 van ondergeschikt belang voor het publiek. Daardoor mist het product initiele impact in de gedachten van de potentiele kopers en is er een lager bewustzijn niveau bij mensen in Japan die een pad overwegen aan te schaffen.

Slimme zet van Apple, hoofd koel houden en denken aan de financien van je bedrijf terwijl je gelijktijdig een dramatische crisis misbruikt om humanitair over te komen terwijl het eigenlijk bedrijfseconomisch is van aard. Scrooge zou trots zijn geweest.
Deels heeft Apple waarschijnlijk voor uitstel gekozen omdat de verkopen zullen tegenvallen als zij hem nu zouden releasen. Waarschijnlijk is reden 2, dat veel mensen het zeer ongepast zouden vinden als Apple nu alleen maar geld wil verdienen in tijden van crisis in Japan.

[Reactie gewijzigd door HA5H op 15 maart 2011 19:34]

Ben het hier mee eens. Denk dat de verkopen op de eerste plaats staan bij Apple. Daarna komt het morele stukje pas om de hoek kijken.
erg gepast en netjes van apple!
ik denk dat iedereen daar, zowel de medewerkers als de consumenten, andere dingen aan hun hoofd heeft dan de ipad2

en voor apple zou dit niet makkelijk zijn geweest, elke dag uitstel is minder winst
tja, het komt apple nu niet echt slecht uit natuurlijk want de ipad 2 is nu al moeilijk te verkrijgen en nu kan het de ipads bedoeld voor de japanse markt ergens anders op de markt gooien.

apple profileert zich bovendien ook als een bedrijf met ethische waarden, getuige de strijd tegen kinderarbeid bij zijn toeleveranciers, proberen zo milieuvriendelijk mogelijk te produceren en ze hebben het nu ook mogelijk gemaakt om via itunes te doneren aan het rode kruis.

[Reactie gewijzigd door scar2face op 15 maart 2011 19:51]

hoezo minder winst? Alsof iemand in Japan op dit moment een iPad wilt gaan kopen? Je spreekt jezelf alleen maar tegen, "ik denk dat iedereen daar, zowel de medewerkers als de consumenten, andere dingen aan hun hoofd heeft dan de ipad2"

Niemand gaat daar dus zo'n ding kopen (ok niemand is een groot woord), maar de mensen die er eentje willen kunnen heus nog wel even wachten.
En lancering met een behouden karakter was geen optie?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True