Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

De aardbeving van vrijdag in Japan heeft een fabriek van Texas Instruments zo ernstig beschadigd dat deze voor de komende maanden dichtgaat. Geschat wordt dat de eerste lijnen pas in mei weer in gebruik kunnen worden genomen.

Een fabriek van Texas Instruments in de Japanse stad Miho is zodanig beschadigd dat deze volgens een schatting van het bedrijf pas halverwege juli weer op volle kracht zal draaien. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt. Dit betekent dat de fabriek pas in september weer de maximale hoeveelheid producten levert. In mei kan wel al een aantal lijnen in gebruik worden genomen.

De fabriek is in zijn eentje verantwoordelijk voor tien procent van de omzet van Texas Instruments. Voor circa 60 procent van de productie van de fabriek in Miho heeft het bedrijf inmiddels alternatieven gevonden. De fabriek produceerde onder meer foto- en videoprojectoren, versterkers en omzetters. Een andere fabriek van TI in Japan, in de plaats Aizu-wakamatsu, werd bij de aardbeving ook beschadigd, maar draait inmiddels weer. Medio april zal die fabriek weer op volle kracht draaien.

Vrijdag werd al bekend dat Sony een zestal fabrieken stillegde; veel andere Japanse bedrijven hebben eveneens fabrieken stilgelegd. Het is onduidelijk welke fabrieken weer open zijn. De aardbeving kan ook gevolgen hebben voor bedrijven die zelf geen fabrieken in Japan hebben, maar wel leunen op Japanse leveranciers. Bedrijven als HTC en Samsung krijgen mogelijk met tekorten te kampen. Sinds de aardbeving zijn de prijzen van nand-flashgeheugen al fors gestegen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Is het eigenlijk wel slim om nog door te gaan met een fabriek in Japan? Wat als er weer een 9.0 aardbeving komt en het weer beschadigd raakt?

Kan je het misschien beter gelijk verplaatsen naar China of India.
het zijn veelal Japanse bedrijven die er fabrieken hebben staan en die zijn enorm nationalistisch. Ze zullen het niet kunnen maken om na een natuurramp ook nog eens een economische ramp te gaan versterken door honderduizenden japanners werkloos te maken omdat ze hun productie verhuizen naar lageloonlanden
Een van de redenen waarom er in Japan zoveel elektronicafabrieken staan, is omdat een groot deel van de vraag daar zit waardoor men minder transportkosten heeft om de producten bij de klant te krijgen.
Kan je het misschien beter gelijk verplaatsen naar China of India.
China heeft ook enorme aardbevingen, net zoals Taiwan. India weet ik niet geheel zeker, maar volgens mij ook. Wij hier zitten best goed eigelijk, het zwaarste wat wij krijgen is een 5-je geloof ik. Misschien kunnen ze beter die fabrieken hier plaatsen?
Als in Peking een beving van 9.0 4 minuten lang en 6x naschokken gevarieerd 5 a 7 op de schaal van richter plus 2 a 3 Tsunami's, dan lig gelijk heel Peking ondersteboven, plus miljoenen doden en gelijk de productie capaciteit plat.

China is niet voorbereid op zulke grote bevingen, misschien wel de nieuwste wolkenkrabbers, maar ik heb mijn zo'n twijfels.

Ik bedoel maar even, dan heb ik nog niet eens over een mogelijk kernramp ;)

[Reactie gewijzigd door killer1000 op 16 maart 2011 00:24]

Wat moet Japan dan? Helemaal niks meer gaan exporteren?

Ik hoop dat de schade meevalt en er geen gewonden zijn gevallen in die fabriek en rondom.
En naast bovenstaande, waar wil je het dan wel neerzetten? Bijna overal kan er wel wat gebeuren...
Geldt dit ook voor de processorlijn van Texas Instruments? Heel wat apparaten maken hiervan gebruik namelijk wat nog verder strekkende vertragingen kan opleveren.
Nee, want volgens het artikel werden die dingen niet in deze fabriek gemaakt. Voor 60% van de dingen die wel in deze fabriek gemaakt werden zijn alternatieven gevonden, dus voor de consument zal dit niet merkbaar zijn.
Het is wel balen voor het bedrijf zelf, als ze daar niet voor verzekerd zijn tenminste.
Texas instruments wordt toch ook gebruikt in de Blackberry Playbook?

Hoop dat het niet al te veel invloed gaat hebben.
Ook in de iPad, en ik denk iedere Android tablet kom je Ti chips tegen.

ik durf zelfs wel te wedden dat je in het merendeel van de apparaten met een circuit een of meerdere Ti chips aantreft. Het is echt een enorm bedrijf op dat vlak.
Apparaten met een circuit? Dat is een beetje wartaal, maar ik denk dat je electronische apparaten bedoelt.

Met een marktaandeel van 4,3% in 2009 en 2010 lijkt het me overigens sterk dat je in de meeste electronische apparaten wel een chip van TI aantreft.
Ik denk dat men daar momenteel wel wakker ligt van andere zaken dan wat onderdelen die in prijs gaan stijgen. Een onstopbare kernramp bijvoorbeeld...
De fabriek produceerde onder meer foto- en videoprojectoren, versterkers en omzetters
Deze zin suggereert dat het om een apparaten fabriek gaat. Dat is echter niet het geval. Het gaat om een halfgeleider fabriek (wafer fab), waar chips voor video projectors (denk aan DLP chips) en analoge chips worden gemaakt, zoals versterker en data converter IC's.

[Reactie gewijzigd door CornelisJ op 15 maart 2011 18:03]

Dit zal wel heftige inpakt op onze economie hebben die Japanse aardbeving...?

[Reactie gewijzigd door Havelock op 15 maart 2011 17:40]

Dat valt wel mee hoor.

Het zou eerder een positieve impact hebbem op de economie omdat er van alles opnieuw gebouwd moet worden.

Enige nadeel is dat de beurzen altijd hysterisch reageren.
Het grootste voordeel is dat er vrij veel consumenten nu ook van hun net-aangekochte computerspullen af kunnen, omdat de prijzen ook omhoog gaan hierdoor.
Je kunt dus je 50 euro kostende geheugen straks kwijt voor iets meer.

Nou wil het toeval dat ik nog wat onderdelen heb liggen, die schieten straks in prijs omhoog en dan kan ik innen :) . Of word dat als onbeschoft ervaren? Geld verdienen over zo'n ramp? Het is namelijk wel precies hetzelfde wat er nu met de voorraden van de winkels gebeurt, die stijgen ook ontiegelijk in waarde.
Wees er dan maar snel bij want de prijzen zullen over enkele weken al terug dalen. Japanners besteden de laatste dagen hun volledige budget aan levensmiddelen. De komende weken/maanden zullen Japanners véél minder elektronica kopen (blackouts in elektriciteitsnet, heropbouwen, sparen, duur vliegtuigticket om het land te ontvluchten,...). De fabrieken in China e.a. Aziatische landen zullen dus veel minder vraag hebben uit Japan. Vergeet niet dat Japan normaal gezien ook veel elektronica invoert.

Chinese fabrieken zullen in de nabije toekomst minder orders krijgen uit Japan waardoor inkopers in de VS en Europa betere prijzen zullen krijgen...
Nou, TI heeft al heel lang moeite om de vraag bij te benen omdat ze in 2008 in paniek een aantal fabrieken hadden gesloten. Dit is echt een grote tegenslag voor TI.
Woops, niet goed gelezen :) heavy shit daaro. Was ff in de veronderstelling dat Texas alleen met rekenmachines bezig was :')

[Reactie gewijzigd door TimSeve op 15 maart 2011 17:42]

Woops, niet goed gelezen :) heavy shit daaro. Was ff in de veronderstelling dat Texas alleen met rekenmachines bezig was :')
Dan mag je wel even je huiswerk wat beter gaan doen. TI is een grootmacht in computerland, zelfs in m'n MSX2 van 20 25 jaar geleden zaten al chips van ze :)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 15 maart 2011 17:48]

yes ik kan mijn rekenmachine na mn eindexamen voor dubbel zo duur verkopen

Ok nu serieus, dit is goed klote voor de gehele wereldeconomie (en natuurlijk voor alle mensen daar!!). Hopelijk ook een teken om niet hier nog meer kerncentrales te bouwen en lieftst de reactor van borselle ook met zeewater volgieten. Als ze dat niet doen denk ik dat ze het wel zullen gaan doen als ze tegen de reactorkernen van fukushima moeten slapen..
Ja, want hier is echt een enorm risico van een 8.9 aardbeving en een gigantische tsunami die de noodstroom voorzieningen vervolgens sloopt. Geloof je 't zelf?

oude reactors mogen van mij best dicht, maar lichtwater reactoren, en de zware reactoren in Petten zijn nodig. (met name omdat die laatste 30% van de medische isotopen produceert, wereldwijd, en zonder die isoptopen mensen dood gaan, iets wat je domweg niet kunt produceren met lichtwater reactors)

het laatste wat de wereld kan gebruiken is paniek over kernenergie. Tot we kernfusie hebben, zullen we het nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 15 maart 2011 18:39]

daar doel ik helemaal niet op. zoals je misschien weet hebben we hier dijken en deltawerken om ons landje wat voor een belangrijk deel onder de zeespiegel ligt,en waar miljarden in worden gestoken om ons in de toekomst te kunnen blijven beschermen tegen extreem hoog water, veroorzaakt door storm en versterkt broeikaseffect.. ik heb het nergens over door geologische activiteit veroorzaakte vloedgolven ;)

Nogal handig dat Petten tegen zee aanligt en dat die reactor 30% van de wereldproductie van isotopen voor medische doeleinden maakt, omdat 1. die reactor gevaarloopt bij dijkbreuk 2. 30% van de wereldproductie in een keer wegvalt in dat geval.

dus beter gewoon een dergelijke reactor landinwaards in limburg ofzo
Nou, in Petten in de duinen hoor, een flink end boven de zeespiegel, meter of 10 minstens... Het ligt bij Petten bepaald niet in de laagte achter de Hondsbossche zeewering...
Die duinen tegen krachtige vloedgolven/extreem? die 10 meter wordt ook wel overschreden hoor in zo'n extreem geval.

Ik denk dat je in plaats van geld steken in al dat extra gezeik dat bij kernenergie en kerncentrales zelf komt kijken beter in onderzoek naar water/getijdenkracht bij zeeland, wind en zonne energie kunt investeren.
Kom je wel eens aan de kust? Die duinen zijn iets hoger dan 10 meter, reken maar op een meter of 30. Daarbij: een kerncentrale is pas gevaarlijk als er geen koeling meer is. Als de centrale onder water zou komen te staan is er geen risico: het ding gaat kapot, maar heeft voldoende koeling ter beschikking.

Verder ben ik het met je eens. Kernenergie is een zwaktebod.
Probleem is dat er geen plek in Nederland meer is waar ze windmolens neer kunnen zetten zonder eindeloze protesten van de omwonenden. Daarom ook de plannen voor een extra kerncentrale, dan heb je maar één locatie nodig, dus minder protesten.

Daarnaast is dat ding in Japan 40 jaar oud en van een verouderd type.
Die in Japan is dan wel verouderd, maar gebruikt wel een veel simpeler principe dan de Nederlandse versie (twee waterlussen ipv de drie in NL), daardoor gaat er natuurlijk makkelijker wat fout in Nederland.

Over de overstromingen; als er GEEN dijken etc. zouden zijn, zou Borsele door kunnen werken tot ongeveer 7 meter boven NAP. Ergste wat ze gehad hebben is 4 meter boven NAP (dus nog 3 meter extra).

Borsele is ook redelijk terrorist proof; je hebt een groot vliegtuig nodig om het kapot te krijgen, maar dan moet wel het HELE vliegtuig raak zijn. De kans dat dit gebeurt/lukt is heel klein.

Het hele tsunami-gedoe gaat niet op voor ons kikkerlandje; we liggen gewoon te stabiel! Tenzij de tectonische platen onder ons ineens breken, maar dat lijkt me stug.

Overigens vindt ik kernenergie ook niet een fijn idee, maar het werkt gewoon zo verdomd lekker snel & zuinig!
als je zo bezig blijft, er kan ook een meteoriet op stuiken, ga je ze dan ook onder de grond beginnen bouwen?
offtopic:
Misschien dat je iets minder het geblaat op het SBS nieuws moet aanhoren, en je eerst moet verdiepen in de materie voordat je zulke onzin uitkraamt.
Een kerncentral heeft koeling nodig, zoals je misschien weet, hebben de elektra centrales die rond de grote rivieren staan nogal koelings problemen zodra we langere tijd warm weer hebben. Dan kunnen/mogen ze namelijk minder water gebruiken om te koelen, voor een kerncentrale niet echt handig ;)
En dat is nog maar 1 van de vele redenen

[Reactie gewijzigd door TMDevil op 15 maart 2011 19:42]

Het is niet zo fraai om op de persoon te spelen of daar vrolijk aan mee te doen.

Maar daar gaat het niet om, ik hou het ook liever inhoudelijk.

Zelfs als een kerncentrale bij normaal bedrijf geen koelwater nodig heeft (nog nooit een koeltoren gezien naast een kerncentrale?), bij noodbedrijf toch al helemaal wel. Nou is zeewater daar geen eerste keus voor, maar in Japan slagen ze er toch maar mooi in om de schade beperkt te houden, juist door met zeewater te koelen.
Ik hoop dat ze hier net zo'n kerncentrale bouwen, zelfs na een aardbeving met een kracht van 9.0 en een tsunami waardoor het complete land plat ligt is er met de kerncentrale amper wat aan de hand. De kans dat hier veel meer dan een overstroming plaatsvind is klein, dus dat is bijna een garantie dat er hier niks mis gaat.
uuh straling rond de centrale is inmiddels meer dan 400 mSv (>500 = permanente schade voor de mens, hoe kort de blootstelling ook is)
brong:
http://www.economist.com/...n/tw/te/bl/threatmadereal


en in tokyo, veeel verderop heb je live beelden van een geigerteller die de straling meet:
http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-tokyo

voortaan even doordenken dus

@bakvis , als je mijn vorige post bekijkt zie je dat het juist om de overstroming gaat. het is trouwens epicentrum

[Reactie gewijzigd door superaki op 15 maart 2011 19:27]

Alsnog valt het mee. Ja er is een lek, maar dat is lang niet gelijk aan een nucleaire ramp zoals Tjernobyl. Dat lek kunnen ze weer dichten, wat veel belangrijker is: ze hebben de reactoren zo goed als onder controle. Dat wil niet zeggen dat er nu niks meer mis kan gaan, er kan alsnog een volledige meltdown komen, maar het lijkt er op dat de schade beperkt blijft. Als straks de nucleaire reacties gestopt zijn kunnen ze het lek dichten, eventueel kunnen ze er daarna nog wat extra lagen omheen bouwen, en dan kan iedereen weer veilig in de buurt leven.

Dat het nu gevaarlijk is om daar rond te lopen is natuurlijk vervelend, maar tot nu toe is er geen blijvende schade door de straling. Het is vervelend voor het personeel dat daar de boel onder controle moet houden, maar de rest van Japan is relatief veilig.
Als je in de buurt van de centrale bent (honderden meters) ben je binnen een paar uur volledig verziekt. De straling is >400mSv. Dat is veel. En als "straks" de reactie stopt? Na het "op" zijn van een brandstofstaaf moet deze nog een jaar afkoelen in een koelbad. De hitte blijft dus nog wel even.
In Tokyo zijn ze aardig bang.. geigerteller is weer gestegen dus 'relatief veilig' is denk ik verwerpelijk.

Maar goed, deze is voor de mensen die voor kerncentrales in nederland waren:
http://bit.ly/eH5tyF

(en voor iedereen die erin geinteresseerd is)
Net als uitgesproken pro-kernenergie websites is die link die jij geeft een uitgesproken anti-kernenergie website en is daarom meteen net zo ongeloofwaardig als de extreme pro-kernenergie websites.
omdat er een uitgesproken standpunt inzit betekent niet dat het ongeloofwaardig is . als er ergens staat dat 1+1=2 is dat toch ook niet gelijk ongeloofwaardig ? er worden uitgebreide argumenten gegeven voor het standpunt.
Even nogmaals het journaal kijken.

Die explosies op het terrein van een van de kerncentrales zien er toch wel ernstig uit.
Iets meer in ieder geval dan amper.
Als je die explosies naast een echte kernramp legt, kan je toch best stellen dat er amper wat aan de hand is. Het zou nog beter moeten, maar in aanmerking genomen dat het hier gaat om 40 jaar oude techniek en een zeer zware natuurramp vind ik het ook nog best aardig.
Het epi-centrum lag 400km van de centrale af. Valt dus best tegen.
Als je die explosies naast een echte kernramp legt
Wat er nu is gebeurd is een echte kernramp. Dat er zwaardere zijn geweest doet er niets aan af.
Dit heeft niet zo zeer te maken met de aardbeving, maar met de gevolgen van de aardbeving. Door de beving is er een tsunami het land over geraasd daar die de koeling stuk heeft gemaakt.

Ook was het episch centrum van de aardbeving niet in de buurt van de reactor, maar ver in zee!
Kans op aardbeving 8.9 in Nederland = 0
Kans op tsunami in Nederland = 0
Kans dat Borsele met zeewater moet koelen = 0

Duitsland gaat nu 7 oude kerncentrales gelijk sluiten, met oog op de komende deelstaatverkiezingen daar. Erna gaan ze gewoon weer open hoor. :)
Ik kan je vertellen dat hierdoor de energieprijzen wereldwijd hard zullen gaan stijgen.

Kortom allemaal paniek, de media spelen hier ook op in. Het is meer politiek dan feiten. We importeren allemaal kernstroom uit het buitenland, En als er een centrale ontploft, dan maakt niet uit of die in Duitsland, Belgie of Nederland staat.
1 bedrijf sluit en het is voor de gehele economie kut?

-.- mensen overschatten het gemaakte woord 'economie' en de valuta teveel.
Ow, dat is balen. Ik wou net een nieuwe computer gaan kopen rond mei... |:(
Niet alles ligt gelijk op zn gat hoor :+
Die geigerteller slaat toch weer alles hoor ... plots reclame van nurofen tegen hoofdpijn ertussen !!!

Gaan we er nog een beetje mee lachen...zucht.

http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-tokyo

[Reactie gewijzigd door Impuls op 16 maart 2011 14:04]