Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Sony heeft twee van zijn fabrieken waar het beeldsensoren voor smartphonecamera's maakt tijdelijk moeten stilleggen. Dat heeft te maken met de aardbevingen die Japan in de afgelopen dagen hebben geteisterd. Onduidelijk is wanneer de productie weer hervat kan worden.

In Kumamoto, op het Zuid-Japanse eiland Kyushu, wordt de productie volledig stilgelegd, zo heeft persbureau Reuters opgetekend op basis van uitspraken van Sony. Ook een fabriek in Nagasaki, dat eveneens op Kyushu ligt, heeft last gehad van de aardbevingen, maar daar hoefde de productie slechts gedeeltelijk worden stilgelegd. Sony maakt in de fabrieken beeldsensoren op basis van cmos. Deze worden ingezet voor smartphonecamera's, die door verscheidene fabrikanten worden gebruikt, waaronder Apple.

Een woordvoerder van Sony zei niet meteen problemen te verwachten als gevolg van de tijdelijke productiestop. Er is nog voldoende voorraad om aan de vraag te voldoen in de komende dagen. Het is echter nog onduidelijk wanneer de beide fabrieken weer op volle toeren kunnen draaien. Sony stelt in de komende dagen meer bekend te maken over de omvang van de productiestop. Allereerst wordt gekeken in hoeverre de beide fabrieken beschadigd zijn.

Niet alleen Sony kampt met de naweeën van de aardbevingen in Japan. Ook autofabrikanten Mitsubishi, Honda en Toyota hebben hun productie tijdelijk moeten staken. Ook hierbij is de omvang van de schade in veel gevallen nog niet duidelijk.

Kyushu kreeg in de afgelopen week te maken met twee aardbevingen, waardoor tenminste 32 mensen zijn omgekomen. Er wordt nog gezocht naar overlevenden. Door slecht weer worden de reddingsoperaties bemoeilijkt, waardoor het dodental mogelijk nog verder oploopt.

Het komt vaker voor dat de technologiesector met productieproblemen kampt na een aardbeving in Japan. Zo ontstonden er grote problemen na een zware aardbeving in 2011, waardoor vele bedrijven hun fabrieken stil moesten leggen. Sony staakte toen de productie in zes fabrieken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

ik dacht trouwens dat ze in japan inmiddels erg goed aardbevingsbestendig konden bouwen, zelfs de wolkenkrabbers flikkeren als het goed is niet om bij een flinke aardbeving

je zou denken dat een miljardenbedrijf als sony dan ook wel hun fabrieken daarop bouwen/aanpassen
nu zijn het alleen de sensor fabrieken maar als het bijvoorbeeld de playstation of tv fabriek was geweest denk ik dat de economische schade van het moeten stilleggen van een fabriek groter is dan de kosten van een fabriek die kan blijven doordraaien bouwen
ik dacht trouwens dat ze in japan inmiddels erg goed aardbevingsbestendig konden bouwen, zelfs de wolkenkrabbers flikkeren als het goed is niet om bij een flinke aardbeving
Aardbevingsbestendig betekent helemaal niet dat een gebouw ook zonder schade door een aardbeving komt. Het betekent dat de schade eenvoudig te herstellen is en de constructie niet wordt aangetast.

Als er bij een beving een keer een paar ramen sneuvelen is dat niet echt een probleem, echter als daarmee je cleanroom vervuilt zul je dat toch eerst weer moeten schoonmaken en daarna de fabriek moeten opstarten. Daarvoor heb je gewoon procedures, maar dat betekent dus wel dat je een paar dagen dicht moet. Dat lijkt sprekend op wat hier aan de hand is.
maar als het bijvoorbeeld de playstation of tv fabriek was geweest denk ik dat de economische schade van het moeten stilleggen van een fabriek groter is dan de kosten van een fabriek die kan blijven doordraaien bouwen
Juist die fabrieken kun je eenvoudig opschalen. Het zijn componenten die helemaal niet zo gevoelig zijn en die 'gewone' mensen in elkaar schroeven. Als jij een Playstation of TV openschroeft zit er niks in wat jij niet mag aanraken.
Juist deze CMOS fabriek is veel kwetsbaarder, maar ook *VEEL* kostbaarder. Een groot deel van de fabriek heeft een beschermde atmosfeer, de componenten worden op nano schaal gemaakt en machines werken zo nauwkeurig dat een flinke schok zo'n machine al kan ontregelen. Meestal betekent dat gewoon dat hij uitgaat en dat het proces opnieuw moet worden gestart. Afhankelijk van de stap verlies je dan een deel van de productie die op dat moment werd gedraaid.
Je wilt niet het risico lopen dat een machine in de volgende stap in de problemen komt omdat de huidige stap niet goed is voltooid.

Een halve TV of playstation? Ach, die trek je gewoon van de lopende band en schroef je met de hand in elkaar. De meeste van die fabrieken hebben 'rework' afdelingen die defecten en problemen oplossen. Bijvoorbeeld een dikke kras op de rand aan de voorkant, dan gooi je de tv niet weg, maar vervang je de bezel. Een dikke kras op een CMOS sensor en het ding gaat direct de prullenbak in.
Het is niet alleen de productie die op dat moment weg gegooid kan worden, al het hoogwaardige apparatuur zal nagekeken moeten worden.
Hoe is het met de fundering waar de machines op staan?

Het herstellen van de infrastructuur zal ook enige tijd in beslag nemen, transporten van grondstoffen en producten zal voorlopig moeilijk zijn.
waarschijnlijk zijn die gebouwen daar ook op gemaakt,
Maar dat het dak niet naar beneden komt zeilen betekend nog niet meteen dat die nanometer precisie apparatuur voor het maken en testen van die sensoren niet ontregeld word door de aardschokken
Niet het gebouw waarschijnlijk. Maar de machines die de meten en produceren zijn extreem gevoelig. Ik heb in Japan een keer meegemaakt dat we, na twee weken kalibreren en installeren van een instrument dat laagdiktes en de compositie meet van wafers, terugvlogen naar Nederland. Tijdens de terugvlucht een aardbeving, en hup we konden weer terug.
Beetje te eenvoudig geredeneerd :

Dat het gebouw niet instort, betekent nog niet dat er niks aan de hand is.

Allerlei apparatuur kan uit balans zijn en opnieuw afgesteld moeten worden.
Er kan stof bij fijngevoelige productie gekomen zijn.
cleanrooms zijn niet clean meer doordat er ramen, deuren of muren kapot zijn.

Dat kan wel even duren/

Uiteraard hebben ze daar ook wel procedures voor liggen om het snel te herstellen. Maar het kost tijd en dus geld.

Maar ik zou zeggen : het enige voordeel is :
komt hierdoor een dipje in aandelen Sony of Apple ? = een koop-momentje !!
bij aardbevingen gaat er altijd iets kapot

aangezien het CMOS sensoren zijn moeten deze in een CLEAN_ROOM gemaakt worden

als hier ook maar 1 stofdeeltje bijkomt is het product al defect
aangezien er tijdens de aardbeving mogelijk grote hoeveelheden stof zijn binnengedrongen, zal er eerst alles verwijderd moeten worden voordat ze verder kunnen met produceren
Ook aan aardbevingsbestendig bouwen zitten grenzen.... En hoever je wilt gaan is de uitkomst van een risicoanalyse. Kijken wat de schade is als productie moet worden stilgelegd in relatie tot de kosten om een gebouw zodanig te bouwen dat je altijd door zou kunnen werken. In zo'n berekening moet je uiteraard ook andere factoren meenemen. Een 100% aardbevingsbestendig gebouw neerzetten en vervolgens niet door kunnen werken omdat de wegen naar de fabriek onbegaanbaar zijn geworden heeft ook weinig zin.
denk ik dat de economische schade van het moeten stilleggen van een fabriek groter is dan de kosten van een fabriek die kan blijven doordraaien bouwen
Er is niet echt een bovengrens aan hoe erg aardbevingen kunnen zijn -- heel het eiland Kyushu (waar Kumamoto op ligt) is ontstaan door een grote explosie miljoenen jaren geleden... Een fabriek die tegen alle bevingen kan bouwen, daar lopen de kosten exponentieel van op, en is het juist niet meer economisch haalbaar.
In plaats daarvan kies je een klasse aardbevingen waar je fabriek tegen moet kunnen (het minimum is natuurlijk ook wettelijk geregeld, dus daar moet je altijd aan voldoen), en daar bouw je op, omdat meer investeren in het 'proofen' niet uitkan. Er zal ook wel een risico-analyse aan vast hebben gezeten.
Ik begrijp niet zo goed waarom hier Apple wordt genoemd, beetje arbitrair. Sony is zo een beetje de grootste cmos sensor fabrikant, er zijn legio bedrijven die sensoren afnemen van Sony. Nikon, DJI om er maar een paar te noemen.
Nikon neemt, voor zover mij bekend is, geen sensoren voor mobiele telefoons af bij Sony. Vermoedelijk maken ze dSLR-sensoren elders.
offtopic:
Als ik naar de nieuwspagina van mijn gemeente ga verwacht ik geen nieuws over mensen die omgekomen zijn bij ongeregeldheden in Angola. Ik zou dat zelfs raar vinden. Ik verwacht wel dat er iets staat over een grondverzakking bij de supermarkt, al is dat veel minder erg.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 17 april 2016 13:55]

Excuses. Ik lees gewoon de helft van de titel. Je hebt gelijk. Maar ik verwacht wel dat DJI smartphone sensoren zou kunnen afnemen.
Apple heeft zo'n 800 man op een eigen camera-divisie gezet.

Wellicht ook om leveringsproblemen zoals deze nu op te kunnen vangen.

http://uk.businessinsider...-iphone-2015-12?r=US&IR=T
Apple heeft geen fabrieken, dus nee, dit probleem lossen ze daar niet mee op.
Die 800 man produceren niet.
@aToMac
@GJvdZ

Dat beweer ik ook niet.
Zou er zelfs van opkijken als Apple iets in USA laat maken! ;)

Maar dan zoeken ze er een (chinese) fabrikant bij, die in minder aardbevingsgevoelig gebied staat...

Maar wij hoeven ons hier denk ik geen zorgen te maken over de "second sourcing" oplossingen van Apple...
Dit gaat wel om het type fabriek waar ze er in China relatief weinigl van hebben. De Chinese overheid is juist een paar jaar geleden gestart om hun hele in-elkaar-schroef economie om te bouwen naar een meer high-tech maak economie. Daar zijn al flinke stappen in gezet, maar veel high tech componenten, zoals de camerasensoren van Sony, komen reeds gebouwd in de foxconn fabrieken in China aan, waar ze "slechts" alles in elkaar zetten tot een iPhone etc.
Bah, verschrikkelijk als je dat soort situaties moet meemaken. Hopelijk komen ze er snel weer bovenop. Een productiestop is wel het minste waar je je zorgen om moet maken, liever een cameralensje minder dan een mensenleven.
Het item gaat over productie en niet over menselijk leed. Daarvoor zit je niet hier op Tweakers.

Al betreur ik het wel voor de overledenen.
Het item gaat over productie en niet over menselijk leed. Daarvoor zit je niet hier op Tweakers.

Al betreur ik het wel voor de overledenen.
Daar gaat het nieuwsartikel inderdaad terecht op in. Maar daarom mag je in de comments best nog wel humaan reageren (hiermee doel ik overigens niet op jou reactie maar met name wat lompe reacties verder onderaan). Tweakers zit nog (gelukkig) steeds ver verwijderd van de gemiddelde nu.nl reactie.

Ongetwijfeld zal het invloed hebben op de productie en hier word ook terecht op ingegaan in de comments. Alleen een beetje nuance zou wel op zijn plaats zijn.
Totaal mee eens met wat je hier hebt geschreven.
Wat een aparte opmerking voor iemand die 'Annihilism' als naam heeft aangenomen...
Dat is balen, hopelijk heeft dit geen effect op toekomstige smartphones, daarmee bedoel ik op de kwaliteiten van de lens.
Wat heeft de lens hiermee te maken?
Er is vertraging in het leveren van de lenzen, waardoor er minder lenzen zullen komen verwacht ik door de staking. Hopelijk gaat het niet het zelfde gebeuren als toen bij de harde schijven met de ramp.
Waar lees jij toch in ***naam over "lenzen"?

Het gaat hier over sensoren. En dat is bij iedere camera toch heel wat anders.
Niets, maar de opmerking past wel bij het algemene technische niveau van veel bezoekers van deze site....
'Apple zet vermindering in productie iPhones voort', red: klik
Het gaat al wat slechter met Apple. Dit zal wel een handje meehelpen?

Heb het antwoord al: Met dank aan Shark.Bait.
Welnee! Apple bestelt minder componenten, Sony moet dus de fabricage terugschroeven, hetgeen nu door de aardbeving gebeurt is.
Edit:
Ook is dit al eerder gebeurt met de tsunami en de HDD's. Als er een te kort ontstaat, dan worden de prijzen weer eens flink opgeschroefd.

[Reactie gewijzigd door DutchWalnut op 17 april 2016 13:09]

Hier dacht ik idd ook meteen aan, het duurde jaren voordat de prijzen weer op normaal niveau waren na de HDD tsumami meuk.
De prijzen nu zijn zelf niet op een normaal niveau... Ze zakken niet meer zo snel als vroeger ( pre-tsunami ). Ik kan je prijzen laten zien van 3TB HD's dat ik 3 a 4 jaar geleden kocht en dat de aankoopprijs dezelfde was als wat je nu voor betaald.
Is het niet zo dat de markt voor HDD's krimpende is door de opkomst van SSD's? Dat kan verklaren waarom de prijzen zich zo (raar) gedragen.
Het zal enkel maar een klein deel verklaren.

Vergeet niet dat intussen een gans lucrative mass-storage markt ook opgekomen is, waar volop HD's voor nodig zijn. Die mannen eten massaal HD's op.

Het grote verschil zit hem vooral op het feit dat voor de Tsunami dat je meer concurrentie had. Toen Samsung ( de toenmalige prijskoning van goedkoop maar toch deftig, zeker ivm Seagate ) opgekocht werd. En daarna Hitachi ... Er bleven dan maar 2 echte producenten over. Toshiba ( technische de 3de ) heeft een deel over genomen van Hitachi ( omdat WD te veel macht zou hebben = ze moesten deel verlopen aan Toshiba ) maar Toshiba zijn tevreden met gewoon de markt een beetje op te vullen en doen geen grondige prijs oorlogen meer.

Ingewikkeld nietwaar... ;)

De grootste oorzaak is gewoon het gebrek aan concurrentie. Bekijk de garantie op de HD's ... tegenwoordig is dat een lachertje. Of je moet naar de "kunstmatige" gemaakte Enterprise disks gaan met premium prijzen.

Vroeger had je geen Enterprise disks nodig om in een Raid te steken en geen problemen te hebben ( is eigenlijk één simpele regel in de firmware verschil tussen de enterprise & normale voor hoe men errors afhandel in de timeout ).
In dit geval zal de consument er weinig van merken, de meesten kopen geen losse cmos-sensor. De prijs van een iPhone zal er niet door omhoog gaan.
Ik hoop het. Echter toen de Note 3 uitkwam waren er niet genoeg sensoren beschikbaar en is toen voor een inferieur model gekozen zonder bijvoorbeeld OIS. Ik heb 2 jaar met veel plezier dit toestel gebruikt maar de camera was echt beneden peil. Hopelijk gebeurd zoiets nu niet weer.
Misschien heeft het zelfs wel met de iPhone te maken, zie dit bericht van gisteren. Als de grootste afnemer minder afneemt kun je je dit makkelijk permitteren.
Wat een egocentrische, tact- en smaakloze oprmerking, echt ontzettend vervelend dat jij van die "tsunami meuk" last hebt ondervonden.
De manier waarop de productie was terug geschroefd was puur kunstmatig, die had allang weer op niveau kunnen zijn.
De machines in de HDD fabrieken in Thailand waren waardeloos, nieuwe kosten geld, schoonmaken ook, en naar ik meen heb je pech als er een overstroming is geweest. En dat geld moet natuurlijk ook terugverdiend worden. Met die aardbeving in Taiwan van 1999 (dacht ik) ging de prijs van alle chips, vooral geheugenchips omhoog en dat duurde ook jaren voordat de prijzen onder het niveau doken van voor die aardbeving.

(Ter indo: nieuws: Nog meer info over gevolgen aardbeving Taiwan )

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 17 april 2016 12:46]

Erg ongepaste reactie, ten tijde van de tsunami werkte ik voor een grote Japanse multinational en heb van dichtbij meegemaakt welke impact dat had op mijzelf en mijn, Japanse, collega's. Ook heb ik van heel dichtbij meegemaakt en meegewerkt hoe er er werd gewerkt aan het minimaliseren van de gevolgen voor de klanten.

Dus, erg ongepast...
'Apple zet vermindering in productie iPhones voort', red: klik
Het gaat al wat slechter met Apple. Dit zal wel een handje meehelpen.
Welnee! Apple bestelt minder componenten, Sony moet dus de fabricage terugschroeven, hetgeen nu door de aardbeving gebeurt is.
Kijk jij begrijpt het. Ze waren al aan het terugschroeven.
Dit helpt dus ook een handje mee en daarbij zou Apple hopelijk niets merken.

Maar wel jammer dat je een -1 moderatie krijgt als je ook maar wat over de heilige graal genaamd 'Apple' zegt. Zonder enig constructieve tegenargument.

[Reactie gewijzigd door DutchWalnut op 17 april 2016 14:47]

dat de iphone6s minder verkopen dan verwacht is misschien vervelend voor apple, maar slecht niet.

Het zou ook raar zijn als een bedrijf jarenlang achtermekaar tientallen procenten groei heeft. Na een tijdje is de markt simpelweg verzadigt.

Dat de verkoop lager is dan verwacht betekend niet dat het niet winstgevend meer is.
Merk zegt niet alles: het afgelopen dcennium hebben we een aantal bedrijven over de kop zien gaan waarvan ook gedacht werd dat het ijzersterke merken waren, of dat de bedrijven "too big too fail" waren...
Nu heeft Apple een forse kasvoorraad en zal inderdaad niet snel omvallen, maar een paar zeperds en ze zullen het wel voelen...
Dat dachten we van Polaroid ook.
Door wie heeft Apple zich aan jou laten bewijzen?
ik heb het idee dat alles wat niets over de mensenlevens zegt wordt gedownmod, wie is dit aan het doen?
natuurlijk zijn de mensenlevens belangrijker, maar dat is niet waar het in dit artikel om gaat.
Hopelijk is er geen directe schade - dan kan men na hercalibratie de produktie herstarten (reken maar op een paar weken) - zoniet gaat dat z'n gevolgen hebben, jammer genoeg. Sony heeft dacht ik 40à50% van de cmos-sensor-produktie in handen - wereldwijd.
In Belgie hebben we ook aardbevingen: stakende vakbonden. Net toen Brussels airport weer operationeel was vonden de bonden het nodig om de luchthaven weer tot stilstand te brengen omdat ze volgens de nieuwe regeling tot hun 58 jaar moeten werken.

Het zelfde verhaal voor de Antwerpse haven. Als het loodswezen staakt valt de economie stil. Om maar te zwijgen van het openbaar vervoer (trein/tram/bus)

Aardbevingen zijn onvermijdelijk maar vakbonden die hun macht misbruiken zijn wel te verdringen op termijn.

Het klopt dat sony en co ook een machtspositie hebben en de consumentenprijzen kunstmatig de hoogte injagen na natuurrampen, maar wees maar zeker dat de (prijs)contracten met Apple en Samsung en andere grote afnemers meer dan een beving aankunnen. Vooral de stukgoederen zijn onderhevig aan schommelingen.

Bij een een havenstaking zijn het de grootafnemers die schade ondervinden en dan ondermijn je de betrouwbaarheid van een heel land voor een dispuut van loonopslag van 0,8% voor een kleine groep werknemers.
Tjah, je komt niet naar Tweakers om te lezen over het menselijk leed maar om tech nieuws. Wil men meer weten over de aardbeving en de gevolgen voor de bevolking zijn er andere nieuwsbronnen die zoch daar op richten.
Het onderwerp van dit bericht is toch echt duidelijk de productie van cmos censoren, dus ik vind dat je opmerking invalide is.
Andere "neutrale" nieuwsbronnen hoor je anders ook over alle fabrieken die zijn gesloten en het financiele leed is enorm en als achterafje krijg je nog een "o ja, er zijn ook nog 30 dooien gevallen".
Ik verwacht hier ook geen nieuws over de vluchtelingen problematiek en andere wereldnieuws, ik kom hier voor Tech nieuws, ander nieuws lees ik op nu.nl o.a.
Al zijn er wel ICT oplossingen specifiek voor vluchtelingen gemaakt. Dat zou hier weer wel gemeld kunnen worden. Kijk maar eens op https://refunite.org. Die organisatie heeft samen met een flink aantal partners een ICT oplossing operationeel om vluchtelingen te helpen om familie weer terug te vinden...

Maar dit wordt een beetje off-topic.
Wat Blokker al zegt het gaat hier toch om tech nieuws. Had Tweakers dan ook over de aardbeving moeten schrijven als er geen Sony fabrieken bij betrokken waren? Daar zijn toch andere sites voor?

Wat een onzin met dat in de spiegel staren, m'n medeleven betuigen doe ik wel op een algemene nieuwssite.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True