Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Sony heeft in Japan twee full hd-schermen gelanceerd onder de naam Trimaster EL, die gebruikmaken van oledpanelen. Het gaat om een 17"- en een 25"-model, bedoeld om gebruikt te worden in de televisie- en filmindustrie.

De full hd-panelen zijn verpakt in een aluminium behuizing van 148mm diep, die is voorzien van een scala aan professionele aansluitmogelijkheden. Behalve via de gangbare hdmi- en displayport-ingangen, kunnen de schermen ook door middel van 3g-sdi-, sd-sdi- en hd-sdi-connectoren worden aangesloten. Deze sdi-interfaces worden vooral gebruikt in de tv- en filmindustrie; dat is dan ook de doelgroep waarop Sony mikt. Volgens het bedrijf maken de accurate kleurweergave en snelle responstijd de schermen bij uitstek geschikt om beelden te bekijken tijdens opnamen.

Dit zijn niet de eerste oledschermen die Sony uitbrengt. In 2007 introduceerde het bedrijf de XEL-1, een flinterdunne oled-tv met een beelddiagonaal van 11". Lage yields leidden tot een hoge prijs, waardoor de vraag niet op gang kwam. Sony besloot in 2010 te stoppen met de productie van de XEL-1. De 17"- en 25"-schermen uit de Trimaster EL-serie moeten omgerekend respectievelijk rond de 11.500 en 22.000 euro gaan kosten.

Sony Trimaster EL

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Een scherm van bijna vijftien centimeter diep, waar is dat voor nodig? Zo veel ruimte nemen die aansluitingen toch niet in, en door de overbodigheid van een backlight zou ik juist zeggen dat het dunner kan dan normale tft- of plasmaschermen.
Deze monitoren zijn bedoeld om in te bouwen, dus dikte maakt niet uit. Verder betekent een dikker scherm ook meer mogelijkheden voor mechanische verbeteringen zoals stevigheid.
Klopt. De stevigheid van deze modellen zal op zijn zachtst gezegd zeer goed zijn. Voor de prijs denk ik dat veel bedrijven het zullen laten om deze schermen aan te schaffen, maar gaan kijken naar goedkopere LCD-schermen die dan iets vaker vervangen moeten worden.
In ieder geval is dit wel een stap in de goede richting wat betreft de ontwikkeling van oled-schermen
Klopt. De stevigheid van deze modellen zal op zijn zachtst gezegd zeer goed zijn. Voor de prijs denk ik dat veel bedrijven het zullen laten om deze schermen aan te schaffen, maar gaan kijken naar goedkopere LCD-schermen die dan iets vaker vervangen moeten worden.
Ik denk het niet. Je moet je voorstellen dat ze dit soort schermpjes gaan gebruiken bij het opnemen van hollywoodfilms en eventueel series als Heroes, Lost, etc. Prijs van zo'n schermpje staat in geen verhouding als je kijkt naar de rest van de zooi die ze gebruiken en zo kunnen ze veel makkelijker zien of ze iets goeds opnemen, of beter nog even iets aan het licht veranderen. Op een LCD zijn vooral belichtings- en kleurenzaken iets lastiger te zien omdat een LCD een backlight gebruikt ipv. dat iedere individuele pixel een lichtbron is.

Sowieso gaat een LCD scherm juist langer mee. Een beetje kwaliteit LCD gaat rustig 10 jaar mee (en dan nog gaat eerder het backlight kapot dan het "echte" scherm), kijk maar naar oude laptops. Bij OLED verslijt echter vooral de kleur blauw vrij snel.
The biggest technical problem for OLEDs was the limited lifetime of the organic materials.[55] In particular, blue OLEDs historically have had a lifetime of around 14,000 hours to half original brightness (five years at 8 hours a day) when used for flat-panel displays.
Er staat wel "was", maar verbeteringen op dit gebied zitten volgens mij nog in het laboratorium..

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 17 februari 2011 17:07]

Je zal alle electronica voor al die aansluitingen toch ook kwijt moeten. Koeling speelt mogelijk ook een rol.
22.000 euro! Dan mag je wel een hele goede reden hebben om geen LCD-scherm te willen.
Even uit mijn hoofd.... LCD kleuren zijn niet echt, CRT is niet meer te krijgen, Plasma heeft last van pixel degradatie.
Indianen verhalen. Plasma blijft gewoon perfect voor heel lange tijd. En voor 22.000 euro voor een klein 25" schermpje kun je heeeeeel veel Plasma's kopen.

En beelden bekijken tijdens opnamen? Daarbij is het helemaal niet zo belangrijk dat de TV perfect kleuren weergeeft. Men wil dan alleen maar zien of alles er ongeveer zo op staat als het de bedoeling blijft.
Niet heel veel full-hd plasma's van 25", plasma is lastig om klein te krijgen.
Volgens mij zelfs geen, dit ivm de grootte van de pixels. Onder 37" is geen plasma te krijgen. Beetje lastig inbouwen. Zo'n OLED lijkt me trouwens wel een spetterend beeld geven, hoop dat ze een beetje in prijs gaan dalen, want huidige prijsstelling is al een stuk beter dan jaar geleden.!
Geen idee welke generatie OLED dit is, maar ook over OLED gaan verhalen dat het aantal branduren beperkt is.
LCD referentie monitors waren ook al niet goedkoop.

Een mooie oplossing: Sony XEL-1 oled met een input adapter (HD-SDI naar DVI)
Afgaand op de link van bredend zijn die prijzen helemaal niet hoog. Een normale 16,5" LCD gaat blijkbaar voor ~€9600 over de toonbank. Dan is €11500 voor een 17" OLED scherm niet echt duur lijkt mij.
Een goede reden: kleurcorrectie. Dat kan niet op een LCD. Of iig niet secuur genoeg.
Holy Camoly! Ok, er is een markt voor die dingen, maar hij is zeer beperkt. Zou het niet beter geweest zijn ook een standaard monitor uit te brengen voor de grafische sector? Nu hebben we eigenlijk geen flauw idee in welke mate de behuizing en aansluitingen meegespeeld hebben in de prijsbepaling.
Met een standaard monitor krijgt Sony ook al direct een beter idee hoe de toekomst er zal uitzien voor oled. Laat zo een ding dan nog 10.000 euro kosten (niet dat ik er eentje zou kopen aan die prijzen).
De XEL-1 was die standaard monitor waarover jij het hebt.... Uiteraard compleet geflopt met zo'n prijs.
Misschien een stomme opmerking, maar waarom bij opnames "echte kleuren" kunnen weergeven? In de drukwereld kan ik mij dit voorstellen, maar in de studio/filmwereld, kunnen ze dan niet beter kijken naar de formaten waarop hun film afgespeeld zal worden? (LCD TV's en projectoren)
Alsjeblief niet, straks krijgen we na de loudness war ook een colorwar. Dan wordt alles zo vernaggeld zodat het toonbaar op een TN paneel te zien is. Als je dan een fatsoenlijke TV heb is er geen content meer voor..
in opnamestudios wordt met mastertapes gewerkt die aan een hogere kwaliteit zijn dan hetgeen bij de eindgebruiker terechtkomt. De films in de bioscoop worden ook niet vertoond op dvd-kwaliteit bijvoorbeeld...
je stelt voor dat er tijdens de opnamen al rekening mee wordt gehouden dat het op crappy apparatuur zal worden weergegegevn? Wat moeten mensen dure schermen dan? En in de bioscoop?
vertel dat maar aan de platenindustrie
Films worden primair voor bioscoop gemasterd, vervolgens omgezet naar minder veeleisende Blue-ray / DVD / PAL formaat. Hoe beter je master hoe beter je omzettingen. Net als een goede fotocamera : een goede foto in RAW formaat is niet te versmaden voor het beste uiteindelijke resultaat. Achteraf "foefelen" leidt altijd tot verliezen.
Als je je video bekijkt via een PC of Mac dan heb je het gedonder dat je videokaart de klok bepaalt en daarmee het moment van verversing van het beeld. Meestal is dat 60 Hz. Quicktime of een andere videoplayer schrijft op een willekeurig moment een beeld en dat wordt pas in de volgende cyclus naar je monitor gestuurd. Dat heeft tot gevolg dat je geen frame accurate weergave van je film hebt.Op z'n gunstigst loop je een exacte tijd achter.

Wanneer is dat vervelend?
Bijvoorbeeld:
- Wanneer je een danser precies in de muziek moet plaatsen
- Wanneer je beeld en geluid moet hersynchroniseren
- Wanneer je precies wilt weten hoe je bronmateriaal is.

Bij opnames met meerdere camera's wordt met een apart kloksignaal ervoor gezorgd dat alle camera's op hetzelfde moment aan het volgende frame beginnen. Gezien de aansluitingen die deze monitor heeft ligt het voor de hand dat die ook in staat is om in dit sync spelletje mee te lopen en daarmee een perfecte weergaven van HD materiaal te doen.

Het is een wat andere vorm van HD weergave dan het -ahum - 8mbit HD signaaltje van je kabelaar bij je thuis, zogezegd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True