Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Een EuroparlementariŽr uit Estland is een gebruikersgroep begonnen voor vrije software. De parlementariŽr was ontevreden over de ict-voorzieningen van het Europees Parlement en zette zelf een mailserver met vrije software op.

Europa vlag EuropeseMet de gebruikersgroep wil parlementariër Indrek Tarand van de Groenen het gebruik van vrije en opensourcesoftware stimuleren. Het gaat daarbij niet om desktopsoftware, maar om de onderliggende infrastructuur, zoals mailservers. Nu draaien alle systemen op gesloten software.

Tarand was ontevreden over de mailservers van het parlement, die van buiten het parlementsgebouw niet efficiënt te bereiken zouden zijn. Daarop zette hij een eigen mailserver op die de mail van de officiële server haalt en hem 'professionele toegang tot zijn e-mail biedt'. Op dit moment is Tarand de enige gebruiker van die server, maar de parlementariër zegt graag te overleggen hoe ook anderen van zijn oplossing zouden kunnen profiteren. Ook zou Tarand graag zien dat het Europarlement overstapt op vrije mailserver- en webbrowsersoftware.

De gebruikersgroep, met de naam EPFSUG, is bedoeld voor alle leden en stafmedewerkers van het Europees Parlement, ongeacht hun politieke kleur. In april houdt de gebruikersgroep zijn eerste bijeenkomst.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

En als er gegevens uitlekken via zijn "open" mailserver neemt hij ook alle verantwoording :) ?
Het is algemeen bekend dat het Microsoft imperium in het europarlement niet alleen onvoldoende prestaties levert, denk bijvoorbeeld aan vertraging en downtime.
Maar ook is het zo dat de MEP's, die in principe hun eigen kantoor runnen, niet de vrijheid hebben om hun eigen workflow in te richten en te optimaliseren.

Vanuit een wat meer moralistisch perspectief:
Grofweg, als je een 1 op 1 lijn trekt naar meer 'fysieke' zaken; worden de vegetariers in het parlement gedwongen vlees te eten.
Ze runnen hun eigen kantoor... binnen het EP
Het is dan ook normaal dat ze de infrastructuur van het EP gebruiken.
Als het ICT-departement die bepaalde software gekozen heeft is dit ook met een reden.
Het is niet omdat je er niet mee akkoord bent dat je dan gewoon je eigen ding kan gaan doen.
En vergelijking maken tussen vegetarisch moeten eten of niet, en de visie die een ICT departement heeft binnen een bedrijf (EP) is dan ook wel een beetje vergezocht
"Het is niet omdat je er niet mee akkoord bent dat je dan gewoon je eigen ding kan gaan doen."
Wel, dat is dus precies wat deze EuroparlementariŽr uit Estland doet.
Meneer verdient heel wat kudos voor het tonen van zijn ballen.
Er zijn immers bosjes MEP's en assistenten die achter hem staan, maar het om politieke redenen niet aandurven.

Bij toeval ken ik een aantal mensen die bij het project betrokken zijn, en de "geestelijke vader" ervan. Al jaren is hij bezig, en al jaren hoort hij steun betuigingen van MEP's en assistenten.( Waaronder ook Nederlandse, niet allen uit Greens/EFA maar ook uit ALDE ) Toch is deze EuroparlementariŽr uit Estland de eerste die het politieke gevecht aandurft. Dat zegt opzich wel wat, en is een flinke portie respect waardig.
Wat probeer je nu te zeggen ? Veiligheid lijkt me iets wat los staat van of je open of gesloten systemen gebruikt... Het lijkt me niet meer dan goed dat er ook naar open systemen gekeken wordt en dat er een eerlijke keuze gemaakt wordt voor de meest passende en financieel interessante oplossing.

[Reactie gewijzigd door mxcreep op 8 februari 2011 13:10]

HuHu probeert te zeggen dat er normaal gesproken een partij is die je verantwoordelijk kunt houden als er iets mis gaat. Bij een bedrijf kun je een claim neerleggen als er schade geleden wordt en meneer Tarand zal wat dat betreft geen garanties geven (als hij een eventuele claim al kan betalen).
HuHu probeert te zeggen dat er normaal gesproken een partij is die je verantwoordelijk kunt houden als er iets mis gaat.
Dat is niet anders dan met open of gesloten software. Als er een lek is in Windows en je hebt geen support contract gaan ze je ook echt niet helpen.
Jullie praten lekker langs elkaar heen. HuHu doelt niet op het verschil tussen open of closed source software, maar op het gegeven dat deze persoon een eigen it infrastructuur opzet en deze ook wil delen met anderen. Als er via zijn 'eigen' it infrastructuur 'secret' informatie lekt, dan heeft hij wel een probleem.
klopt, maar daar gaat het hier niet om.

Stel er lekt data van een andere politieke partij die toevallig een tegenstander van de groenen is. Data die op een mailserver staat die door de groenen beheerd word...

Je snapt de consequenties neem ik aan?
Als het om hacken gaat, neem ik wel aan dat die no-lifers die zich Anonymous noemen en dergelijke groepen van minder sociaal aangelegde mensen, wel een verandering zoals deze op prijs kunnen stellen en het niet zo snel zullen proberen te breken.

Maar goed, dat zegt niemand dat niemand dat proberen wil. Ik heb te weinig begrip van software kraken om te zeggen of het daadwerkelijk makkelijker wordt om informatie te onderscheppen bij vrije software, wel lijkt me duidelijk dat, zoals hierboven wordt kennis gegeven, het gevaar met zich meebrengt als er nu data uitlekt waarbij de schuld wordt gegeven aan het gebruik van open source software. Dan is het uit met de pret.
Ik zou vermoeden dat het verschil veiligheid ontstaan door het beheer (professionele geschoolde beheerder, versus hobby van europarlementarier) groter is dat de verschillen tussen gesloten en open software.
Indrek Tarand is de zoveelste politicus die geen kaas gegeten heeft van ICT en er zich dan ook beter niet mee zou moeien.

Als je het artikel volledig leest blijkt het dat hij niet akkoord is met de beveiliging van de ICT bij het Europees parlement en dan maar uit onvrede zijn eigen mailserver heeft opgezet. Dat heeft dus niets met open source te maken maar eerder met zijn gebrekkige kennis met betrekking tot databeveiliging.

Als hij een pleitbezorger was van open source software zou hij aandringen dat er binnen het ICT-departement van het EP naar gekeken wordt.

Als er bij zijn huidige actie iets misloopt, wat waarschijnlijk is aangezien dit een hobbyproject is, zal dit (onterecht trouwens) alleen maar nadelige gevolgen voor het gebruik van open source
Heb jij ooit met de ICT departement van een grote overheidsorganisatie mogen samenwerken? Heel erg facilitair zijn die meestal niet. Vaak kan je aandringen wat je wilt, maar kom je geen steek verder. In dat geval is de enige oplossing het gewoon zelf doen.

Ik heb natuurlijk geen idee of dat in dit geval ook zo is, maar het lijkt er wel op.
Dat was dus ook mijn gedachte. Zou mij zelfs niet verbazen als wat deze man doet niet toegestaan is volgens de huidige europese wetgeving..
als er gegevens uitlekken
Verdrag van Ňrhus/1998: Als het goed is, is alles al openbaar ;)
@huhu: wat een non-argument, waarom zou er meer kans bestaan dat er gegevens uitlekken via zijn open mailserver dan met een gesloten mailserver? Het kan nu evengoed zijn dat medewerkers hun mail via google of hotmail pollen omdat ze die gebruiksvriendelijk vinden en wie zegt dat die servers beter beveiligd zijn?

Persoonlijk vind ik zo'n initiatief heel positief. Het wil wat zeggen als een parlementariŽr zelf een server opzet omdat hij de centraal beheerde servers ea systemen niet gebruiksvriendelijk vind. Dit gaat ook om meer dan alleen open-source, maar ook over de onwil van grote IT-departementen om aan de wensen van hun gebruikers tegemoet te komen. Gezien de geringe kostprijs van open-source kan dit een drukkingsmiddel zijn.
Daarnaast is het inderdaad alleen maar toe te juichen dat open-source langzaam zijn weg vind naar dit soort netwerken.

[Reactie gewijzigd door dusti op 8 februari 2011 13:08]

Sorry zomaar een mailserver opzetten in je eentje kan gewoon niet.
Zoiets mag gewoon niet geaccepteerd worden, niet in een bedrijf en zeker niet bij een instelling als het europees parlement.

Het is mij dan ook een raadsel hoe je zo een actie kan goedpraten.
De volgende wikileaks-affaire is in de maak.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 8 februari 2011 13:41]

Die de mail van de officiŽle server haalt en hem 'professionele toegang tot zijn e-mail biedt'.
Hij kon evengoed een WHS-server opgezet hebben met daarop axigen geconfigureerd, waardoor hij zijn mail kan beheren zoals hij dat wenst.

wat in theorie op hetzelfde neerkomt als de mail op zijn pc binnenhalen of via webmail zijn berichten lezen. Het enige waarin deze situatie hier verschilt is dat de eindgebruiker zelf nog een en ander extra kan configureren omdat die gebruiker technologiŽn wenst te gebruiken waar de IT-afdeling geen ondersteuning voor kan/wil geven.

ik begrijp echt niet waarom mensen geen interne mailserver zouden mogen runnen en dan nog, hoe zou je ze tegenhouden? ik ken zat mensen die hun eigen polling-mailserver draaien in hun netwerk om bandbreedte te besparen.
en ja, security is een issue, altijd, maar wie zegt dat die eigenhandig geconfigureerde open-source mailserver minder secure zou zijn dan het officiŽle systeem?

[Reactie gewijzigd door dusti op 8 februari 2011 13:27]

ik vind dit echt niet kunnen.

Ten eerste eindgebruikers horen gewoon geen software te installeren punt uit.
Eigenlijk moet je dit gewoon onmogelijk maken.
Indien je,je mail binnenhaalt op je eigen pc dan is die pc hoogstwaarschijnlijk voorzien van ťťn of andere encryptie zodat bij diefstal je data onbruikbaar is.
Hetzelfde voor je Blackberry, iphone etc ...

De mailservers staan in een beveiligde ruimte, dus data stelen op die manier is ook al onmogelijk.

Communicatie loopt encrypted

Waar staat zijn server ? Is de data geencrypteerd ? enz enz ..ik kan hier nog duizend lijnen argumenten aan vastknopen.

Bottom line deze man gaat zijn boekje te buiten en is een parlementariŽr onwaardig.
Als hij al geen richtlijnen / regels wil volgen, waarom zou ik als eu-burger dat dan wel doen .

Hij heeft potverdorie een voorbeeldfunctie.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 8 februari 2011 13:44]

Ten eerste eindgebruikers horen gewoon geen software te installeren punt uit.
Eigenlijk moet je dit gewoon onmogelijk maken.
Wat een onzin. Je kent de policy van de EU niet.
Ik ben zelf ook sys admin. Ik vind dat sommige gebruikers wel software moeten kunnen installeren. Het moet wel in een policy vastgelegd worden.
Bottom line deze man gaat zijn boekje te buiten en is een parlementariŽr onwaardig.
Als hij al geen richtlijnen / regels wil volgen, waarom zou ik als eu-burger dat dan wel doen .
Je kent de regels en richtlijnen van de EU?
Wie zegt dat hij zijn boekje te buiten gegaan is?

IMO ben je maar wat aan het blaten.
Zonder voldoende achtergrond informatie kun je deze uitspraken niet doen.
ik ken inderdaad de policy niet , maar policy based installation zoals jij aanhaalt is niet hetzelfde als de user Kan installeren wat hij maar wil.

En ik ben dus ook SysAdmin en ik vind inderdaad dat een eindgebruiker helemaal niks zou mogen kunnen wijzigen of installeren op zijn desktop/laptop/blackberry iphone.
Eindgebruikers kunnen onmogelijk de impact bepalen/ kennen van hun acties aangezien zij enkel hun eigen systeem kennen (en dan nog) en niet de andere die mogelijks impact ondervinden van hun daden.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 8 februari 2011 14:44]

Ik ben eindgebruiker. Bij een (grote) IT werkgever. En ik mag met mijn zakelijke laptop doen wat ik wil, mits het aan een bepaalde standaard voldoet:

- Windows, Linux of OSX
- Respecteer IP en Licentie's (zelf Open Source installeren is geen enkel probleem)
- Encryptie van gevoelige informatie.
- Zelf verantwoordelijk voor je laptop (en backup)
- (Voornamelijk) zelf je eigen shit oplossen

Ik vind dat zoiets van een eindgebruiker gevraagd kan worden. De rest is gewoon techniek (goed je infrastructuur en beveiliging inrichten).
@Het.DraakjeI
k vind dit toch sterk hoor en waarschijnlijk ook een enorme uitzondering.

En jij mag zelf je encryptie bepalen ??? Sterk.
Dus morgen wordt je ontslagen en niemand kan aan de data die je mogelijks op je laptop hebt geinstalleerd.

Dit wil ik van mijn leven niet meemaken. ik zie het bij ons op het bedrijf al gebeuren 100.000 werknemers met ieder zijn eigen smaakje van PC..
Ik zou zelfs niet waarom je dit zou willen en watvoor voordeel dit heeft. Hoe hou je in godsnaam de honderden zoniet duizenden applicaties up and running.

Gek bedrijf dat je werkt !!

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 8 februari 2011 15:19]

Ik heb dit ook al gezien bij een groot IT bedrijf (ik weet niet of dit hetzelfde bedrijf is als waar Draakje het over heeeft, maar het begint met een I en eindigt met een M) en dat werkte heel goed. Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun laptop en wat ze daar op draaien. Als ze grote problemen hebben die ze zelf niet kunnen oplossen, krijgen ze een standaard build eroverheen waarna ze weer zelf mogen gaan sleutelen. Wat levert het op? Blije gebruikers en een gigantische besparing van supportkosten. Probleem met lokale data? Op een laptop hoort geen informatie te staan die niet ergens centraal staat, dus dat is geen punt. De meeste data staat binnen Lotus Domino. Bedrijfssoftware draait allemaal op Lotus Domino of op een ander systeem met een web interface en dus werkt het op elk OS, zolang je maar een Notes client en een browser hebt.
We hebben ook geen 100.000 medewerkers. Slechts zo'n 60.000 (wereldwijd).

Er is een standaard oplossing, maar daar hoef je niet mee te werken. Maar zelfs in de standaard oplossing moet je zelf je harddisk password verzinnen, die je mag delen met je leidinggevende. Je mail-, inlog-, encryptie- en inbelpassword mag je niet delen. Ik mag backuppen naar een server, maar ook naar een externe usb schijf. (Bedrijf levert desnoods een externe usb schijf)

Voordelen:
- Gebruikers kiezen de software waarvan zij vinden dat ze hun werk het eenvoudigst/snelst kunnen doen.
- Niet een helpdesk, maar de gebruikers zelf zoeken naar oplossingen, kennisniveau gaat daardoor "vanzelf" omhoog.
- Grote testgroep, wat voor een IT bedrijf best wel "aardig" is, zeker omdat hij zeer divers van samenstelling is.
- Gebruikers voelen zich niet beknelt door een keuze die door de IT afdeling verzonnen heeft.
- eMail, Skype, IM en dergelijke zijn geweldige instrumenten voor een bedrijf. Vanzelfsprekend heb je dan minder controle op je data. Vertrouw je medewerkers dat ze het goed bewaken en straf desnoods. Controle vooraf is toch zo goed als onmogelijk.

Je kan uitstekend met iemand afspreken dat hij zelf verantwoordelijk is voor zijn data en dat hij alles bij vertrek moet overdragen. En als zo'n medewerker dat niet doet, dan heeft het bedrijf wel voldoende advocaten rondlopen om dat af te laten dwingen, desnoods door de ex-medewerker letterlijk kapot te procederen.

Vergis je trouwens niet. De data van jantje de tikgeit op zijn laptop zal niet echt van belang zijn voor een bedrijf, dus dat zoiets bij ontslag verloren gaat is nauwelijks interessant. Er is niets wat een salesmanager verhinderd om een uitdraai van de bestanden te maken vlak voor hij ontslagen wordt. Of om zijn informatie in een rolodex thuis te bewaren. Ook niet als je een standaard workstation en beveiliging hebt voor al je medewerkers.
Duidelijk een ander bedrijf.
Jullie vertrouwen duidelijk nog al erg je medewerkers en gaan ervan uit dat ze alle kennis hebben om hun laptop/desktop/bb/iphone etc perfect af te schermen voor malafide personen.Voor een heleboel bedrijven zoals de onze zijn er een heleboel wettelijke bepaling en daar moet je gewoon aan voldoen en dat kan/mag je niet aan het toeval overlaten.

ik sta er gewoon van te kijken, want wat ik al allemaal gezien heb in mijn15 jarige loopbaan tart ieders verbeelding. En dan praten we niet over domme mensen maar over hoog opgeleide universitaire n met meerdere diploma's.
Trouwens de belangrijkste data staat altijd op de pc van de secretaresse :)

SKYPE, IM,FTP de overgrote meerderheid van de websites, alles wordt geblokkeerd of woord voor woord gelogd.
en vooral dit : "Niet een helpdesk, maar de gebruikers zelf zoeken naar oplossingen, kennisniveau gaat daardoor "vanzelf" omhoog. ", je kan toch onmogelijk verwachten dat eindgebruikers binnen een niet IT-omgeving dingen als Encryptie technieken begrijpen en kunnen implementeren. En dit zal zeker geen geld besparen als iemand eerst 2 weken moet lezen en studeren voor hij zijn laptop kan inrichten.
Hoe kunnen gebruikers nu hun software kiezen, het bedrijf kiest toch het soort ERP/CRM/DATA-retention pakket, niet de eindgebruiiker.
Hoe kun je garanderen dat iedereen up2date malware detection heeft ? Keyloggers a volontť.

Ik begin me echt af te vragen hoeveel verschillende software jullie gebruiken. Of wel is het bij jullie zo belachelijk eenvoudig opgezet ofwel zijn jullie alle 60.000 Łbermenschen.


ik ben met verstomming geslagen en wat zou jij gefrustreerd zijn bij ons op het bedrijf , installer je effe chrome of zoiets ,als het al kan, wordt het 5 minuutjes later weer gedesinstalleerd en krijg je een melding achter je naam :) Printen wordt trouwens ook gemonitord :)

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 8 februari 2011 23:22]

Bij sommige bedrijven zit je vast aan wettelijke regels, maar bij de meeste bedrijven is dit geen probleem en voor dit soort zaken geldt de regel ook: Als jij je medewerkers niet vertrouwt, zijn je medewerkers ook niet te vertrouwen. Als je alles zoveel mogelijk dichtzet zullen de medewerkers een flink deel van de tijd bezig zijn om uit te zoeken hoe ze dat kunnen omzeilen en er op andere manieren tegenaan schoppen.
Encryptie technieken en anti-virus? Zowel Draakje als ik zeggen niet dat de medewerkers zelf hun software moeten uitzoeken. Het OS en daarmee virusscanner etc worden voorgeinstalleerd. Password op de harde schijf wat je de eerste keer moet zetten en daarna kun je je gang gaan. Medewerkers hoeven daar dus niets over te weten.
ERP/CRM/Data-rentention pakketten? Hoeveel mensen werken daadwerkelijk met dergelijke pakketten? 10% is veel voor het gemiddelde bedrijf. Daar heb je dus packages voor die de medewerker kan selecteren van de centrale package locatie. Voor de meestegebruikte pakketten zijn uiteraard packages die medewerkers kunnen installeren als ze die nodig hebben, maar browsers etc kiezen ze gewoon zelf. Willen ze muziek spelen met winamp? Geen probleem. Bij bedrijven met deze policy zijn gebruikers in het algemeen ook redelijk up to date. Het zijn de bedrijven met de policy die jij bescrhijft, waardoor er bijvoorbeeld nog steeds zoveel IE6 gebruikers op de wereld zijn.
omdat die gebruiker technologiŽn wenst te gebruiken waar de IT-afdeling geen ondersteuning voor kan/wil geven.
Derde scenario: waar de IT-afdeling geen ondersteuning voor *mag* geven. Daar kan een goede reden voor zijn, vanuit security-oogpunt of ander beleid.
ik begrijp echt niet waarom mensen geen interne mailserver zouden mogen runnen en dan nog, hoe zou je ze tegenhouden?
802.1x bijvoorbeeld?. Vind het al raar dat het daar kennelijk mogelijk is om eigen hardware aan te sluiten.
en ja, security is een issue, altijd, maar wie zegt dat die eigenhandig geconfigureerde open-source mailserver minder secure zou zijn dan het officiŽle systeem?
Aangezien de mail altijd nog eerst door het "officiele systeem" naar binnen moet, kan het haast per definitie niet veiliger zijn dan het oorspronkelijk al was. Het kan alleen maar extra gaten in de beveiliging schieten.

Daarnaast ligt de verantwoordelijkheid voor de security van die server bij 1 man. Lijkt me op zich al geen wenselijke situatie, tenzij hij in z'n vrije tijd volleerd security-guru is, maar dat lijkt me een onwaarschijnlijke nevenfunctie voor een europarlementarier.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 8 februari 2011 15:28]

Er staat toch ook helemaal niet vermeld hoe de procedure om die mailserver de lucht in te krijgen verlopen is, naar alle waarschijnlijkheid is dit gewoon door de IT afdeling gedaan...
" Daarop zette hij een eigen mailserver op ".
"mail van de officiŽle server haalt "

Staat toch wel duidelijk vermeld.
Ik mag hoppen dat zijn eigen mailserver encrypted is enz..

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 8 februari 2011 13:15]

Wat een rare opmerking.

Ten eerste hij kan gewoon goedkeuring gekregen hebben. Deze server kan goed beveiligd zijn en in een goed beveiligde omgeving staan.

Dat iemand een EuroparlementariŽr is wil niet zeggen dat je geen gedegen technische kennis hebt.
Sorry zomaar een mailserver opzetten in je eentje kan gewoon niet.
Zoiets mag gewoon niet geaccepteerd worden, niet in een bedrijf en zeker niet bij een instelling als het europees parlement.

Het is mij danook een raadsel hoe je zo een actie kan goedpraten.
De volgende wikileaks-affaire is in de maak.
Van de ene kant ben ik het met je eens. Van de andere kant kan ik een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid wel waarderen. Dit soort acties zijn soms nodig als smeerolie voor vastgeroeste systemen. Hopelijk zijn er een paar mensen nu wakker geschrokken.
Burgerlijke ongehoorzaamheid ok .; maar dan had hij maar een gigantische "Tux" op de gevel van het Europees Parlement moeten laten schilderen ofzo ..
Je vergeet: En zeker niet van ons belastinggeld.
Wat is er mis met wikileaks ? Privacy geld voor burgers maar de overheid MOET zijn burgers alle informatie geven. Nu is dat helaas nog omgekeerd het geval.
Hoe kunnen wij anders onze vertegenwoordigers controleren?
maar ook over de onwil van grote IT-departementen om aan de wensen van hun gebruikers tegemoet te komen
Of toont het de onwil van een enkele gebruiker om regels voor hun eigen bestwil te accepteren?

Er gaat immers de nodige vertrouwlijke data door die mailboxen heen. Ik zie ook nergens enige indicatie dat er veel parlementariers zijn die problemen hebben. Het is nu eenmaal onmogelijk om bij een grote organisatie een betaalbare en beheersbare oplossing neer te zetten die altijd aan alle grillen van elke willekeurige gebruiker kan voldoen.

De meeste volwassen mensen weten dat je niet altijd al je wensen ingewillegd kunt krijgen.
Als meneer de huidige systemen niet gebruikersvriendelijk vindt dan moet hij dat via de officiele kanalen proberen te corrigeren, en niet zelf met een systeempje komen wat voor grote veiligheidsproblemen kan zorgen.
Het gebruik van Opensource is natuurlijk wel een goed initiatief, maar laat het dan over aan 'professionals' en niet zelf iets opzetten.
Tarand was ontevreden over de mailservers van het parlement, die van buiten het parlementsgebouw niet efficiŽnt te bereiken zouden zijn.
Sorry, is nu het punt dat gesloten software wel goed dichtgetimmerd is, en zijn open software wel door de firewalls komt?

Wordt nu het firewallbeleid van de systeembeheerders van het EP niet verward met de geslotenheid van bepaalde commerciele software?